SPEKPATER Plantkunde en Flantlore. aan Een brief van de de lezers van De Koornbloem De Korenbloem SAFDORT DE KOORNBLOEM 3 juni 1961 GOEDE VRIENDEN, Ik begin deze brief twaalfduizend meter hoog boven Alaska. Ons straalvliegtuig loeit met 160 pas sagiers over vlijmscherpe bergen. Vanuit de donker violette hemel zie ik een onwerkelijk maanland schap, uit wit graniet gebijteld, met in de dalen grauwe vlekken van bossen. Door sneeuwwoestijnen kronkelen zich de dode beddingen van toegevroren rivieren. Na ons vertrek uit Parijs over vlogen we N.W.-Europa, de Ork- ney-eilanden, Groenland en het Poolgebied. Op de lange smalle kaart van onze vliegroute zie ik waar we de wegen kruisen der pioniers, die hun leven waagden of de dood vonden, toen zij de Noordpool trachtten te bereiken Peary, Nansen, Byrd, Amundsen, Nobile en zo vele andere... Wij, die in zestien uren van Pa rijs over de Noordpool naar Tokio vliegen, hebben het gemakkelij ker Slechts aan de moderne tech niek en de Duitse bisschoppen heb ik het te danken, dat ik tussen twee preektochten deze reis kan maken, die mij in 13 dagen naar Korea, Hongkong, Vietnam, Thailand, In dia en terug naar Tongerlo zal brengen. Ik reis voor Oostprlester- hulp en voor Misereor, het werk der Duitse bisschoppen tegen hon ger en ziekte in de wereld... Intussen zijn er weken voorbij gegaan. Nu ik eindelijk tijd vind om verder te schrijven, ben ik al lang terug in Europa. Ik heb een vreselijke tocht achter de rug. In elk land hebben ze me uit het vliegtuig gehaald en haastig rond geleid door de grote Expo van de nood. Wat ik gezien heb, overtreft het menselijk voorstellingsvermogen melaatsen, krotten, ontwortelden, hongerenden, zieken, holen, men sen in de goot, stervenden, doden, wanhoop... Dynamiet onder deze harteloze wereld Ik heb de kinde ren van Hongkong gezien, die met de ratten op rotte prauwen in stin kend water leven. Ik ben wanho pig en bijna verstikt uit de woon- holen van Seoel weggevlucht. Te Calcutta heb ik een kind ge doopt dat in mijn armen van hon ger is gestorven. Ik was in landen, waar de ratten zouden kreperen als ze niet méér te vreten hadden dan de mensen. Ik was in streken waar 400 a 450 op duizend kinde ren in het eerste levensjaar sterven, omdat ze niet genoeg te eten heb ben. Morgen komt bij U de vuilnis kar om de etensresten weg te ha len ik heb gezien dat n vuilnis kar de lijken der vluchtelingen weghaalde, die op straat van el lende gestorven waren. En toen er een hond overreden werd, zag ik de kinderen vechten om er een stuk vlees van tussen hun tanden te krijgen. Ik werk nu bijna 14 jaar voor Oostpriesterhulp. In die tijd heb ik verschrikkelijk veel nood gezien. Maar dit was het allerergste Daar om denk ik, dat wij ons voortaan óók om deze aziatische vluchtelin gen moeten bekommeren. Zonder rekening te houden met hun gods dienst. Want toen Kristus zich ver eenzelvigde met armen, naakten en hongerlijders, heeft Hij niet ge zegd dat Hij daarmee alleen de katholieken bedoelde. De ongedoopte vluchtelingen, die ook nog de troost van de gods dienst missen, zijnzeker de armsten. Hen moeten we dus op de allereer ste plaats helpen. Zo niet, zal Kris tus ons bij het laatste Oordeel te recht kunnen verwijten Ik was naakt en ge hebt Me niet gekleed, hongerig en ge hebt Me niet ge spijzigd... gaat weg van Mij, ver vloekten, in het eeuwige vuur Onze internationale aktie heeft dit jaar een budget van 2 600.000 dollar. Daarvan komt 90 ten goede van de vervolgde Kerk en 10% wordt besteed voor vluchte lingen. Zo hebben wij het voor 1961 beloofd, rekenend op de edel moedigheid van 500.000 weldoe ners die door heel Europa heen het levend kapitaal van Oostpriester hulp zijn. Maar met het verpletterend leed van zoveel miljoenen aziatische vluchtelingen voor ogen meen ik dat wij onze vluchtelingenhulp nu moeten verdubbelen. Niet ten kos te van onze vervolgde broeders achter het ijzeren gordijn, voor wie Oostpriesterhulp niet zelden de enigste hoop betekent. Neen, wij zullen onze nieuwe beschermelingen in het verre Oos ten slechts kunnen helpen, indien onze inkomsten met 10 het ge raamde budget overschrijden. En dit zal slechts gebeuren als gij, die dit leest, groeit in offervaardigheid voor Kristus, Die in de armsten der Zijnen schreiend wacht op uw lief de. Weren fried van Straaten. Alle bijdragen kunnen gestort worden op postcheckrekening nr 4694 29 van Oost Priesterhulp te Tongerlo. Een verzameling Mythen, Legenden en Volkskundige bijzonderheden In betrekking tot Planten en Bloemen. door ALOIS SUYS. 40. Alle bomen zijn bezielde wezens de leiders en rechters van het lot der mensen zetelen in hen. Ver grijpen tegen bomen gepleegd, werden gewoonlijk gestraft met de dood. Offers werden hun gebracht, en menig godsdienstige plechtig heid werd gevierd onder hun bre de kruin. Het schijnt dat de slangen een grote vrees koesteren voor de twij gen van de es en liever door het vuur kruipen dan zich over een es sentak te moeten bewegen. Bij het hoeden hunner schapen bedienen de Schotse herders zich bij voor keur van essenhouten stokken, om dat stokken dezer houtsoort nim mer een schaap doden, wanneer zij door deze worden getroffen. Paarlen, in de nabijheid van een stuk essenhout weggeborgen ver liezen nimmer hun glans, en een evengevind essenblad is net als een klaverblad van vier een ze ker voorteken voor toekomstig ge luk. In de nabijheid van essen wer den dikwijls woonplaatsen van Berchtavrouwen en Witte Wijven aangetroffen. Yggdrasill was winter en zomer de immer groene wereldboom, de wereldreuzenboom, waarvan de takken reikten tot in de hemel, die als heilig gold en vereerd werd in Uppsala s streek. In zijn takken graasde Sleipnir, huisde een ade laar tussen wiens ogen de verblik kende havik Vedrfölnir zat, welke gelast was de Asen in te lichten over wat er geschiedde op de aar de, zat een glanzende haan, Gullin- kambi-Goudkam - die de goden ten strijde moest oproepen, wan neer de reuzen voor de strijd zou den opdagen. De wortelen van deze boom la gen onder de aarde, een wortel nabij de hel - de onderwereld - een andere bij de Frostreuzen, en de derde bij de mensen. Volgens sommige mythologen richtte deze derde wortel zich naar de Asagod heden in de hemel Uit de kruin van de boom droppelde honig af. De Urdbron, met welker wateren de Nomen de boom laafden om deze in leven te houden lag aan zijn voeten. Urdhr Het Verleden was de bewaakster der heilige bron Urda, de bron van licht en warmte, gelegen over de regen- boogbrug Bifröst, en waar de Asen voor hun dagelijkse beraadslagin gen samenkwamen en rechtzitting hielden. Urdhr zelf was een Norn. Onverbiddelijke vijanden ston den immer paraat om de onder gang van Yggdrasill te bewerkstel ligen een vreselijke draak, de monsterachtige slang Nidhögg, verborgen in de put Hvelrgelmer, die doorlopend knaagde aan de wortels van de wereldes, vier her ten die de jeugdige loten der twij gen afvraten, Da-in, Dwalinn, Dun- eyr en Durathor, en Knaagstand, de eekhoorn, Ratatoskr, die de be richten van de havik Vedrfölnir aan de Asen gebracht afluisterde, om deze de draak Nidhögg over te brengen, terwijl hij rusteloos op en nedersprong in de boom om twist te zaaien tussen de scherp- blikkende arend in de top en de reuzenslang aan de voet van Ygg drasill. Volgens de Skandinavische my thologie, was de es Yggdrasill een der acht beste dingen ter wereld, de beste der bomen. Hönir was een Vane. De snel- of langvoetige Ase. De god van het begrip of verstand. Vanen of Vanir waren goden van lagere orde uit de Noorse fa belleer. Zij bewoonden Vanaheim. De oorzaak van hun strijd tegen de Asen had haar oorsprong in een slechte behandeling welke een Vanegodin, de heks Gullveig te Asaheim had ondergaan. Vane be duidt ledig. De opperdrieëenheid der Noorse godheid bestond uit Har, de Op permachtige, Like, de Machtige, en de Derde Persoon. Dezedrieëen heid wordt de Mystische of Won derboom genaamd, en is gezeten op drie tronen, boven de Regen boogbrug. De volgende orde is de Aesir, waarvan Odin de voornaam ste godheid was. Deze drieëen- heid, Odin, Thorr en Tyr bewoon- Landbouwers vergeet niet een bezoek te j brengen aan ons LOKAAL t Grote Markt, te Aalst en er een lekkere J te proeven. X ppï r\ voor iedereen, kleine in- VjELLJ trest, Zakenkantoor Adh. Van den Eeckhout, Landgoed De Etting», Erondegem. Tel. Aalst 25191 de Asgaard, op de hemelse heuve len tussen de Regenboogbrug en de Aarde. De laagste orde was de orde der Vanir, de goden van het water-de oceanen - der lucht en wolken. Niörd was de voornaam ste dezer Vanegodheden. Har is reeds zijn negende be lichaming voorbij. De tiende incar natie zal een pauw en nadien een paard zijn. Asen of Asagodheden waren strijdgoden zowel als weldoende geesten, over het algemeen de mensen zeer genegen, soms ook gezegd uit vergoddelijkte mensen ontstaan. De drie voornaamste Asen waren Wotan, Thorr en Tyr. Loki was de god van twist en kwaad, de boze geest der aarde. Om zijn wandaad tegenover Bal der gepleegd, werd hij met tien ketens aan een rots vastgeklonken, ketens welke hij zou verbreken wanneer de godenschemering, d.i. de ondergang der wereld aanbrak. Bij de Onheilsgodin Angrboda, een reuzin, is hij de vader van de Mid- gardslang- Midgardsorm, Fenris de Fenriswolf en Hela, bij Sigyn, de vader van Ali, Vali of Wall de Sterke, en Nari of Narfi - de Bin dende, vader van de nacht. Prometheus werd door Zeus aan een rots van Kaukasus vast geklon ken, waar de gier Ethon hem dage lijks zijn lever weg vrat. Te verge lijken met Loki. Sleipnir was het grijze paard van Wotan, dat zijn meester zowel over zee als over land droeg. Svadilfari, het paard van de reus die de ves tingsmuur om Asaheim bouwde, werd door Loki, onder de gedaan te van een merrie, weggelokt. Uit deze merrie werd Sleipnir geboren. ('t Vervolgt ii*

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1961 | | pagina 6