PAASBOODSCHAR Over grondspekulatie. WEEKBLAD VOOR DE ONTWIKKELING EN DE STANDSVERDEDIGING VAN DE LANDBOUWERS ARBEID ADELT Zaterdag 9 april 1966 45ste jaargang Nr 2224 ■V- r v Uitgegeven door de Landbouwers vereniging REDT U ZELVEN stichter O.CAUDRON «Blijf bij ons, Heer, want het wordt laat... (Luc. XXXV, 29) Pasen brengt ieder jaar de gele genheid ons even te bezinnen op de boodschap die Jezus van Nazareth aan de wereld gebracht heeft. Deze bood schap vindt haar bekroning in de Ver rijzenis, want zonder deze heuglijke gebeurtenis zou het leven van de Za ligmaker op een totale mislukking zijn uitgelopen. De Verrijzenis gaf aan de Apostelen en de eerste Christenen de moed en de wil om de Blijde Boodschap verder te verkondigen en uit te dragen ver buiten de grenzen van Palestina. Men weze een gelovige of een on gelovige, maar men kan niet ontken nen dat de Boodschap die Jezus aan de mensen gebracht heeft hèt aan schijn van de wereld grondig heeft veranderd, en nog voortgaat de we reld grondig te wijzigen daar waar zij voor het eerst gepredikt wordt. Voor Christus waren alle mensen gelijk; hij kende geen armen of rij ken, geen slaven of meesters, allen waren ze voor hem kinderen Gods met een gelijke bestemming. Voortaan zouden, dank zij Hem, armen gehol pen, slaven verlost, vrouwen in ere hersteld worden. En dat betekende n totale ommekeer in de toenmalige maatschappelijke verhoudingen. Zo ontstond er stilaan een christene we reld, waar weliswaar niet altes vol maakt was, niet alles zo zoals Jezus het gewild had, maar waar de naas tenliefde toch wonderen verrichtte, waar alle mensen vrij werden en de vrouw de plaats kreeg waar ze krach tens haar natuur en zending, als even waardige van de man, aanspraak kon op makén. De Boodschap van Christus is het zuurdeeg geweest dat in de wereld 'n totale omwenteling bracht, dat aller hande werken van naastenliefde en dienstbetoon in het leven riep, dat ambachten en kunsten deed bloeien, dat de wetenschap bevorderde. Zon der de Boodschap van Christus geen lazaretten en hospitalen, geen hulp aan de misdeelden van deze wereld, geen kloosters en abdijen, geen bel forten en kathedralen, geen Vlaamse Spaanse, Italiaanse schilderscholen, geen universiteiten. Dat we dit alles nu bezitten schijnt vanzelfsprekend te zijn, maar het is dit enkel geworden dank zij de Boodschap van Christus. Gans Europa kreeg er een ander uit zicht door. En dat is nog zo op onze dagen. Waar zou men in Afrika staan zonder het werk van de Kerk en haar missionarissen De koloniserende landen gingen er in de eerste plaats om rijkdommen te vergaren, de Kerk ging er om te prediken en te onder wijzen. Al de grote leiders van het huidige Afrika werden door missiona rissen opgeleid en gevormd. Dit kan niet ontkend worden, zelfs indien de kuikentjes roofvogels geworden zijn en de koorknapen duivels. Want dit is het lot dat aan het Christendom en de Kerk schijnt be schoren te zijn een gedeelte van de mensen die zij gevormd heeft, die on der haar rechtstreekse of onrecht streekse invloed iets geworden zijn, ontsnappen haar met de tijd, niet zo zeer omdat er iets zou haperen aan haar methodes, dan wel omwille van de bewuste of onbewuste hoogmoed van hen die menen dat ze het voor taan beter zullen doen, zonder God, zonder Jezus, zonder de Kerk. En dat is dan ook het drama van onze tijd de ontchristening van de wereld en van de maatschappij. Daar ligt ook de oorzaak van veel ellende. Niet dat we de mening zijn toege daan dat vroeger alles volmaakt was en op wieltjes liep. Ver van daar. Maar toen had men nog een houvast. Men kon het bont maken, maar men wist dat men verkeerd deed, en uit eindelijk keerde men terug naar de haven, belandde men weer bij Jezus. Nu is het zo niet meer. Gelukkig- lijk, zeggen sommigen, want de mens is volwassen geworden. Neen, onge lukkiglijk. Want hoe men het ook draaie en kere, zonder Christus moet het weer in het honderd lopen, keren we terug naar het heidendom, naar 't despotisme, naar het slavendom in dienst van enkele Übermenschen Dat is geen denkbeeldig gevaar. Het werd reeds een pijnlijke werkelijk heid in vele delen van de wereld. Spij tig genoeg zijn vele Christenen zich niet bewust van dit gevaar; ze hebben ogen en ze zien niet, oren en ze ho ren niet. Het is deze onverschillig heid die een verlammende invloed uit oefent op de verkondiging van de Boodschap van Christus. (Zie vervolg onderaan hiér neven) Wanneer we het hebben over grondspekulatie dan menen we dat dit een onderwerp is dat niet enkel uiterst aktueel is, maar, eveneens, dat het speciaal onze landbouwers en tuinders en, vooral, de pachters be lang zal inboezemenen. We lazen over dit vraagstuk een so ciale en juridische studie van de hand van de heer Jacques Gillet, assistent bij de Rechtsfakulteit van de Rijksuni versiteit te Luik, en troffen daarin be schouwingen aan waarvan we menen dat we ze aan onze lezers niet mogen onthouden. Men spreekt van spekulatie op on roerende goederen of van grondspe kulatie waarbij in het eerste geval het begrip ruimer is dan in het tweede geval, omdat het dan ook slaat op be bouwde gronden. Er wordt op dit ogenblik veel over geredetwist, vooral in de landbouw, omdat men terecht meent, dat ze de pachter hindert bij het aankopen van Omwille van deze onverschilligheid kan men spreken van een crisis-perio de in de geschiedenis van de Kerk. Daarom werd er een Concilie bijeen geroepen. Het is nog te vroeg om hiervan nu reeds de volle weerslag te ervaren, maar vele tekenen wijzen er toch op dat we voor een kentering ten goede staan. We leven inderdaad, op alle gebied, in een zeer bewogen tijd. Pasen we ze dan voor ons een gelegenheid tot bezinning. Laten we ons allen afvra gen of we wel op de hoogte zijn van de taak en de zending die we als vol gelingen van Christus te dragen heb ben. Niet alleen ons geuk, maar het geluk van de wereld hangt er van af. Tegenover een dergelijke zending mogen we niet onverschillig blijven staan. Moge de verrezen Christus ons hierin bijstaan. Daarom bidden we, met de discipe len van Emmaüs Blijf bij ons, Heer, want het wordt laat... Want zo de Heer niet meebouwt aan de maat schappij die we willen opbouwen, dan is alle arbeid vergeefs en nutteloos. Zalig en vrolijk paasfeest aan al onze lezeressen en lezers. de grond die hij bebouwt, om aldus hem langer zekerheid/tot het voort zetten van zijn bedrijf te geven. Wat verstaat men doorgaans juri disch onder dit begrip De omschrij ving ervan luidt als volgt de daad sommige waren op een bepaald ogen blik aan te kopen, waarop ze onder hun gebruikelijke prijs liggen, om ze nadien met winst te verkopen Spe- kuleren is iets aankopen tegen de laagst mogelijke prijs om het te ver kopen tegen een prijs waarvan men hoopt dat hij zo hoog mogelijk zal lig gen. Als er een sektor is waarin op dit ogenblik deze praktijk wordt beoefend dan is dit zeker wel de sektor van de onroerende goederen. Alle dagen hoort men voorbeelden aanhalen van verkopen van landelijke goederen te gen prijzen die 10 tot 20% hoger lig gen dan de prijzen die men nog on langs als redelijk zou aangezien heb ben. De vraag naar bouwgronden, naar nijverheidsgronden stijgt met de dag, terwijl het aanbod de vraag niet kan volgen. Men kan dus allicht begrijpen dat, ingevolge de wet van vraag en aanbod, dit verschijnsel de verhoging meebrengt van de prijs van de ter reinen en dat deze prijsstijging op haar beurt een dwaze spekulatie ver oorzaakt. We zeiden zoëven, dat de onroe rende spekulatie een gevolg is van de stijging van de grondprijzen, maar ze is er eveneens een van de talloze oor zaken, of ten minste, 'n versnellings- faktor, van. Aldus geraken we in een vicieuze cirkel, anders gezegd, een noodlottige kringloop van oorzaak en gevolg, van elkaar onderling veroorzakende en versterkende faktoren, of een redene ring waarbij het besluit steeds weer tot het uitgangspunt terugvoert. We staan dus met die onophouden de stijging der bodemprijzen. Waar en op welke manier kan hieraan een ein de worden gesteld We kennen immers wel de huidige stijging van de prijzen maar we kun nen ons moeilijk voorstellen, wat ze zal worden. Er bestaat een gegronde vrees dat in een min of meer afzien bare toekomst, nog alleen grote ka- (Zie vervolg 2' bladzijde 3' kolom) S.%y» i IS'!>W4 '"V ?-*<■ v Jaarabonnement 120 F Postrekening nr 1425 93 van S.V. «REDT U ZELVEN» Aalst Handelsregister Aalst nr 145 Het overnemen van artikelen is toegelaten mits vermelding van de bron Beheer Zeebergkaai 5 Aalst Tel. 053/24 267

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1966 | | pagina 1