ORGAAN DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ. 5 CENTIEMEN PER NUMMER. ZONDAG foV'ANUARI 1898. 8 JAARGANG, Nr 3 Alles voor en door het volk! Prachtige redeneering. De Kiezing van Dendermonde en M. Renkin. De Moeder in haar Huis. Syndikaat der Kleermak. Gaster. Melkerijen. WAAROM. V KLOKKE ROELAND Mijn naam is Roeland, Ats ik hiep is hel brand, A/s ik luid, o heil en glorie, Is 'l victorie, In Vlaanderenland, ABONNEMENTSPRIJS, vooraf betaalbaar Een jaar 2,50 fr.6 maanden 1,50 fr.3 maanden0,80 fr. Men schrijft in bij P. Van Scliuylcnbcrgh, Beheerder-Uitgever, Kerkplein, 12, te Nluove en in alle Postkantoren van't land. Hoofdopsteller Advokaat A. DE BACKER. Spi'ekersbond. Zondag 16 Januari, om half 9, vergadering in 't Lokaal, Kerkplein, Ninove. awakes IWONCENPRIJS PER 0RUKREGEL7^^~ Gewone, 15 centiemen, dikwijls Wbaalde, bij overeèïfl&L. Vonnissen 50 centiemen Reklamw-, q,75 centiemen. De strijd van Dendermonde schonk weerom gelegenheid om eens al 'l vasthoudisch venijn uit te kramen. Nu zijn de demokraten bepaald verloren, zoo strijd voeren, ineen rustig arrondissement, verlamt hun krachten daardoor verliezen ze aanzien en achting en politieken invloed, 't is zwijgend beveslige i, dat zo van geen eenheid willen, en dit is voldoende om hunnen dood als partij te bewerken enz. enz. Zoo klinkt het in de rijkemans- en andere gedomestikeerdo bladen. De partij is kapot.... z'is dood.... z'is begraven te Dendermonde.... haar taak is voltrokken.... z'is zich gaan versmooren in den samenloop van Schelde en Dender, lijk vroeger 't ros Bayard. Eu middelerwijl, schelden ze, lasteren ze, banvloeken ze, brieschen ze van gramschap, in 't kort, springen ze uit hun vel van colcrie. Waarom die uitvallen, als we nu toch bepaald verdwenen zijn Waarom die razernij op ons graf Zou dat niet weleer bewijzen, beste vasthou- disten, dat ge ferm met de poepers zit Dit is mijn gevoelen toch, en nog van velen met mij geloot ik. Of meent ge misschien, dat er alleen nog geoordeeld wordt in de groote salons Ge zijt er bliksems wel mede Ons volk heeft gelezen vrienden, en we zouden den minste onzer landbouwers eens nevens uwe gepommadeerde stoks'agers willen zetten, of uwe vergulde bo- ._dnrvAli.ngskon% om,over politiek of sociologie te raisonneeren. In 't verwijten natuurlijk zouden ze onderdoen, en 't schimpen en eerrooven, ge geeft dagelijks les daarin, ge verhefldit tot 'n christene deugd maar in de gemoedelijke redeneering gdede God I ge zoudt uwe papieren lanterfanters zich zien intrekken, in hunne lijnwaden trechters, lijk 'n slak in haar huizekt n Ziet hier nu èens. hoe ons volk oordeelt over die kiezing. Dit oordeel is vrij wat verschillig van uw oor.;., 'k meende te zeggen uw oordeel, maar 'k moet zeggen, uw kleiogeestig gezwets want uw inwendig oordeel is misschien juist 'tzelfstevan ons volk. Ten eerste, het besluit uit den uitslag dier stemming dat te naaste jaar waar wij ons weerom zullen laten bijvinden minister De Ijruyn zal 'nen ring in zijn oor krijgen, en een medaillie aan den hals. Ten tweede dat wij ook strijd moeten voeren met volledigen lijst Ie Gent en te Audenaarde 't geen we doen zullen. Ten derde dat wij geene de minste gele genheid meer mogen laten voorbijgaan om bij middel der kiesbewerking de gedachten vooruit te zetten 't geen wo nimmer zullen ver- waarloozen. Ten vierde dat wij geen overeenkomst meer willen mogen, daar men ziet, dat dit uitloopt op 'n almoes uit. nood, en slechts platbroekeu schenkt. Dit was altijd mijn gevoelen. Ten vijfde dat die 5000 stemmen op veertien dagen u afgefutseld, en dit te Dendermonde, eene onder alle opzichten zoo goed versterkte stad, duidelijk bewijzen, dat geene vestingen, barricaden of bolwerken hoegenaamd, uw voort bestaan nog kunnen vrijwaren. Ten laatsje dat al die noodkreten en stuip trekkingen en kronkelkrarapen die ge slaakt, waaraan ge lijdten die u martelenen duidelijk bewijs geven, dat ge met uw doodzweet op 't lijf loopt. Dat oordeelt ons volk, en ik meen dat het juist oordeelt. Dat zijn andere pupieren van oordeel he, vrienden van 't oud kapittel? Oordeelt gij daar nu eens over, over dit oordeel. D. B. l)e beste vrienden zijn de openhertigsle en daarom dragen wij dit op aan wien het toekomt. In het Brusselsch weekblad La Justice sociale, van 9 Januari, acht onze vriend M. Renkin het nogmaals gepast de Vlaamscbe Democraten en de Christene Volkspartij af le keuren voor de kiezing van Dendermonde. De bewoordingen van dat artikel zullen menige» Democraat heb ben aardig doen opzien én kunnen niets anders voor zooveel bet blad door het wezenlijke volk wordt gelezen, dan het volk meer en meer alkeerig rnaken van hen wier bijzondere zending zou moeten wezen het verdwaalde zwoegende volk uit het roode socialism los te rukken. Heeft de heer Renkin daar toch wel op nage dacht In zijn artikel verwart hij als 't ware met opzet katholiek en conservaleur of vaslhoudüt. Hij spreekt eenvoudig a van onze lijst, van onze kandidaat M. Thibbaut, ondersteund, zegt hij, door alle katholieken, democraten en vast- houdisten, en alleen bevochten door de Christene Volkspartij, en socialisten. Wij, zegt hij, als sprekende in naam van de katholieken, verliezen 4500 stemmen en indien dat voortduurt, zullen binnen 4 jaar de stemmen der oppositie opwe gen tegen de stemmen der katholieken. Welnu wij zeggen het nog: zoowel aan den heer Renkin als om 't even aan wieu betwisten wij het recht, de katholieken te verwarren met de vasthoudisten en ons als oppositie van de katholieken te klasseeren. Dat we de tegenstanders en de vastberaden bestrijders zijn van de vasthoudislen, dat ja en dat zullen we blijven toonen en bij voortduring doen gevoelen Maar ons willen doen doorgaan als opposiet met de katholieken en daardoor verslaan wij die burgers die de christelijke prin ciepen in hun openbaar leven niet enkel met den mond belijden maar oprecht en gemeend toe passen ons zeg ik met die opposiet willen ver klaren, dat nietDaarin zijt ge mis, M. Renkin! Zoo doende past gij ons het stelsel toe dat de heer Woeste op u zeiven in de Kamer toepaste, toen hij sprak in November, van al de rede voeringen van de oppositie, le beginnen met die van den heer Renkin tot die van den heer Van der Velde. Toen zijt gij, M. Renkin, heel verontweerdigd recht gesprongen om protest aan te teekenen tegen den ongeluksvogel vau Belgiö, en thans is het onze beurt u te zeggen dat gij, onwetens misschien, ma&r ia a-llc geval toa-tonrccfcto-tcgeu-• ons Woeste-manieren aanneemt. Zochtet gij om de vriendschap le veroveren van al wat Woestist is, dan zoudt ge niet beter kunuen handelen. Ge noemt immers onze Christene Volkspartij hel Daensisme Ge spreekt van voorstelling van den heer De Baets in plaats van den heer Daens in Maart 1896, aan de vasthoudisten aangeboden. Ons doel, zegt gij, moet niet zijn het volksgezind leger te doen zegepralen. Gij wilt op uwen hoed noch het portret steken noch van den heer Daens, noch van den heer Woeste. Een dingen alleen is noodig, 't is dat de vrede heersche onder allen.... Welnu we zijn verplicht u te verklaren 1" Dat ons doel tvel is het volksgezinde leger te doen zegepralen op het leger der vasthoudisten van alle hair of kleur. 2° Dat onze Christene Volkspartij zoo weinig het Daensisme is, dat, moest onze geliefde volks priester volksvertegenwoordiger ons ontnomen wordenGod behoede hem nog laug de strijd daarom geen dag zou worden gestaakt, tot de algeheele verwezelijking van ons volkspro gramma. 3° Dat wij daarom ntettemin, hoog in de vaan cn hoog op den hoed het portret steken van den Eerweerden Heer Daens, als zijnde dat van onzen weerdigen aanvoerder, en dat wij eiken aanslag Legen hem gepleegd, van wien deze ook uitga, aanzien als gepleegd tegen onze Christene Volks partij. 4° Dat gij het mis op hebt als ge denkt dat de Christene Volkspartij én van hier èn van het gansche land, er vrede zou mee hebbeu dat de Eerw. H. Daens hier vervangen zou worden door 'nen heer De Baets of onv 'teven wien. Onze krachten wegen hier minstens.zoo zwaar als die onzer tegenstrevers, en alleen dan zou er hier mogelijk voorloopige vrede kunnen gemaakt worden, indien er twee plaatsen van de vier aan de Christene Volkspartij worden toegekend en dat dan nog mits behoud van onzen geliefden aanvoerder den Eerw. H. Daens. Dit weze gezegd vooral voor hen die zouden lust gevoelen tot het herbeginnen van hunnen vroegeren, konkelfoes, die reeds een onzer man nen als slachtoffer builen onze strijdrangen deed vallen. 5° En ten laatste, dat, naar ons dunkens één dingen alleen noodig is, en dat is niet don vrede, zooals gij zegt, maar de rechlveerdigheid, omdat alleen dim de christelijke liefde in alle herten zal wonen, en het vaderland zal kunnen groeien en bloeien bij het lenigen van de droevige volks ellende, door het handhaven van 's volks zoo lang miskende rechten. Moge dit alles u tot nadenken aansporen, M. Renkin, en u vrijwaren tegen verdere vertwij feling. Recht in de Schoenen. Moet de vrouw haren eigen kost kunnen ver dienen Moet zij in fabriek of werkhuis op ge lijken voet staan met den man Die vraag werd opgeworpen in het Congres van Zurich. Het is klaar dat de vrouw, zoowel als de man moet opgeleid worden om haar eigen brood te kunnen winnen, ten einde in de rampspoeden des lovens, hetzij als wees, als weduwe of als veilatene, niet van ellende te vergaan. Wie is daarop niet 't akkoord Doch iets heel anders is het te weten of alle stiel en alle bedrijf aan de vrouw past. Niet alleen de zware afmattende werken, zoo als schrijnwerk, smids ambacht, welke groote krachtinspanning eischen, maar ook lichte stie len, die haar geheel aan den huiskring onttrek ken, achten wij voor de vrouw ongeschikt. Wij weten het zeer wel de goede oude tijd die vader, moeder en kinderen met hun eigen alam te huis vereenigde, is evenals vele andere goede zaken eilaas, voorbij, De groot-nijver heid trekt de arbeidskrachten in de tabrieken rond de machienen te zamen, en die algemeen geworden wijze van voortbrengst zal noodlottig, wij nemen het aan, een zeker getal slachtoffers afeischen. Doch moet de natuur, de zending der vrpuw geotterd worden aan dien nieuwen Moloch Dat is de vraag. Ziet langs de straten welk onbegrijpelijk wan- too neel treft uw oog Kloeke forsch gebouwde mannen, werkeloos langs de straten drentelend, en daarentegen bleeke, tengere,zwakke vrouwen, h'jgend voortijlend naar de fabriek... ft'.V, #ymp.werkslavin gaat haren man onder- ki ülpon aai) mihder^Ioon en voor al huren ar beid ontvangt zij dus minder eten voor hare kinderen. Is die toestand niet wraakroepend? Vloekt hij niet met het gezond begrip En wat spruit er uit voort Een slach van luie, vadsige maunen, wier groot deel eindigt in kroeg of gevang Een slach van uitgeteerde, rampzalige moe ders, d;e in hunnen schoot de kiem dragen van verkwijning en verval. Daarenboven, wat gewordt er van het huisge zin O verwijt dc ongelukkige wroelster niet, dat re kinderen wild en haveloos langs de straten eren! Heeft zij wel tijd voor hunne opvoeding? Kern 's morgens in haar huizeken de kinde :i slapen nog als zij weg moet. Zie hen 's mid- gs vereeuigd rond de Lazarus-tafel er is ook iet veel reden lot verzetEn 's avonds, als zij rxioe en mat binnenstrompelt, haar eene bengel ligt achter de stoof, de andere in den vloer op :n ouden rok te sluimeren, terwijl hare gebure- v ouw, soms een oude zwarte sloor, haar schrei- e ;den zuigeling binnenbrengt. Daarbij is zij bekwaam tot de heilige zending [in moeder Waar heeft zij opvoeding genoten Wie heeft haar de teedere woorden, de goede enken, de gulden lessen geleerd die vloeien uit ;n moederhert Als zij klein was, hoorde zij maar drie woor- ifcn Ga buiten spelen! en nu zij op de fabriek 21, klinkt hot onverbiddelijk Werken, tonder opzien Wie kan de onzedelijke gevolgen van dien toe- :and berekenen Dat men bijgevolg de raenschheid niet ver- 5 racbte, om een menschlievend doel te bereiken. Geeft de vrouw aan den huiskring weer Als dochter kan zij een lichten stiel aanleeren, ie haar als moeder zal toelaten bij kinderen te ijn of er toch niet heel den dag van gescheiden 3 leven en vervolgt het ongeluk haar onmeé- oogend, zoo kan zij als weduwe of als verlatene og altijd door den arbeid harer handen In haar nderhoüd voorzien. Wat meer is, wij zullen welhaast een geslacht ebben dat zijne plichten als mensch en als bur- er begrijpt en met eer en weerdtgheid de macht al weten te hanteeren, die de XX" eeuw aan het olk schenken zal. P. V. Scti. Een of meer Bestuurleden worden dringend verzocht op Zondag 16 Januari, um 9 ure 's morgeus, iu 't lokaal Klokke Roeland, Ninove te komen. Dringende mededingen. Eenige landbouwers vragen ons nogmaals wat vij denken over samenwerkende melkerijen en ooral wat ons gedacht is over eene uitgestrekte amenwerkende melkerij, zooals men er te eeraardsbergen eene ontwerpt. Over samenwerkende melkerijën kent iedereen ins oordeel sedert lang. Daar waar er geene s in een gemeente, is er eene te korten daar vaar er twee en mc-er zijn, is er eene of meer 3 veel. Over de ontworpene samenwerkende mem. te Geeraardsbergen is ooze raeening de vol gende Eene melkerij in dien aard is goed in de Ardennen, waar de boerderijen zoo dun gezaaid staan als hier de kerk-en kapeltorens, waar eene melkerij op eene enkele gemeente onmogelijk is, waar het vervoer in alle geval toch verre moet gebeuren. Maar hier in on3 dichtbevolkt Vlaanderen is dergelijke melkerij onnoodig, schadelijk voor de utibatlng en vooral schadelijk voorde landelijke stiel-en neeringdoeners, voor den landbouw zeiven. Zij ia onnoodig omdat men overal een genoegzaam getal landbouwers in oenen kleinen kring kan samen vinden om dergelijke instelling tot stand te brengen en even goedkoop uit te baten. Zij is schadelijk voor de uitbating, omdat het werk te veel moet verdeeld worden. Zij is vooral schadelijk voor zekere gemeenten, die goede boeren, goede landerijen en goed geweid hebben. Deze op hun eigen kunnen goede boter leveren, en gevolgentlijk goede prijzen bekomen, daar zij anders de slechte boter zullen helpen goed maken en min geld ontvangen. Zij is opperbest schadelijk voor de landelijke stiel- en neeriDgdoeners en voordeelig alleen voor deze van Geeraardsbergen. Ten eerste, overal zullen er betaalde controleurs moeten zijn en deze zullen gekamd en geschoren uit Geeraardsbergen komen. Ten tweede, de betalingen zullen te Geeraardsbergen gebeuren. Waar er geld ontvangen wordt, daar wordt ook gewoonlijk uitgegeven. Het geld zal op die wijze in de stad gelaten worden, in herbergen en winkels terwijl anders een groot deel van het ontvangene geld bij stiel- en neeringdoeners van de ge- meen te blijft, als de melkerij on .haar eigen, op de gemeente zelve wordt ingericht. En zoo helpt de eene boeremensch den anderen leven, zoo krijgt de eene voor den anderen meer genegen heid, zoo komt men nauwer bijeen, zöo leert men elkander beter kennen, zoo krijgt men onderling vertrouwen, zoo houden twist en tweespalt op en zoo bereidt men voor later eenen grond, waaropmen alle soorten vansamen- werkende landbouwnijverheden kan dan ont sta in. En 'tzijn deze en deze alleen, die den landbouw zullen redden in latei e tijden. Boven dit alles nog is er eene beweegreden, waarom eene melkerij met werkplaatsen te Geeraardsbergen voor heel 't kanton af te keuren is, en deze luidt als volgt Als er iemand boter noodig heeft op de ge - meente, hij moet naar Geeraardsbergengaat de werkman met eenige centen om botermelk, hij moet naar Geeraardsbergen is er haastig wei noodig, voor raenschen of beesten, onmo gelijk ze te maken gaat de kleine man om eene saus melk of kleine melk, men kan ze hem niet beschikken en duizend andere klei nigheden meer, die op het huishouden van den werkman vallen. Zonder hier iemand te willen kwetsen, ge- looven wij te mogen zeggen dat hij, die de landbouwers van eene gemeente van elkander verwijderd houdt, en hen uitlokt om melkerijen te helpen stichten ver van hunne gemeenten, eenen slechten dienst bewijstaan den landbouwer, aan den burger en aan den werkman. Ziener. (Vervolg.) Een sprekend bewijs van de ondoelmatigheid der middelen die de vasthoudisten aanwenden om 't socialismus te bekampen wordt ons ge leverd in Gent. Bien Public, Fondsenblad, Volk, Flandre Li berale, en andere bladen, onder godsdienstig opzicht, wel is waar heel verschillend, doch onder sociaal opzicht, koek van eenen deeg, willen de les spellen aan gansch Europa, en terwijl ze voortdurend dogmatiseeren, worden ze letterlijk overrompeld door Anseele 's leger benden. De karakterlooze antisöos, met kruiper Vur- haegen aan 't hoofd, zien allengs hun contin gent wegsterven, en niettemin blijven ze 'nen hoogen toon aanslaan, en roepen ze anathema over lien, die hunne lamlendige houding niet goedkeuren en volgen. Goede strijders met keiroeren, om te velde te trekken tegen de vroegere liberalen; maar tegen de socalisten, zero's Ook bekommeren ze zich weinig om den voor uitgang van Anseele, 'nen zetel voor Arlhurke is de hoofdzaak. Want! zij zeiven, werken den bloei van 'tso cialismus in ii' hand; dit zal ik bewijzen. Paul De Witte was socialist, was communist, was vrijdenker, was goddiensthatend, bijge-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokke Roeland | 1898 | | pagina 1