ORGAAft Dtft CHRISTENE VOLKSPARTIJ. Alles voor en door het volk! Opgelet De werkman is te dom om zijnen stand te vertegenwoordigen He ¥rouw. Wai moet de belgische voortbrenger zijn Wn-MIIIIIIIHI Mmnw&tmMtw, 5 CENTIEMEN HET NUMMER. ZONDAG 8 OCTOBER 1899. KLOKKE ROELAND Mijn naam is Roeland, Als ik klep is het brand, Als ik luid, o heil en glorie, Js 't victorie, Jn Vlaanderenland ABONNEMENTSPRIJS vooraf betaalbaar. Een jaar 2,5o fr.; 6 maanden i,5o fr.; 3 maanden o,8o fr. (Voor 't buitenland 4,60 'sjaars).* Men schrijft in bij P. Van Scliuylenbergh, uitgever, Kerkplein, Ninove, en in alle postkantooren van het land. Beste vrienden, 't is zondag- stemming. Waar er strijd is, oog in 't zeil. Niet geslapen van gansch de week. De laatste dagen bijzonderlijk, of juister de laatste nachten, allen op post de belioudsge' ziude pruiken ziju als uilen en jakhalzen, 't is in 'tduister dat ze azen, 'tis in '1 duister dat ze rondloopen met liuzenpap en dagelijksche zou den, om onafhankelijkheid en vrijheid aan band te leggen. Vier jaarlang zien ze neer met verachting op die kleine stemmers, wier recht ze bekampten en wanneer ze dit recht dan vannoodo hebben, kruipen ze, smeeken ze, strelen ze, schoouscha ven ze, wijken zo niet terug voor de laagste plat heden, om die zoo verafschuwde slem te gaan afbedelen. Vier jaar lang verachten ze de herbergen, ze mogen geen bier «z'hebben dit in hui3 maar in de week voor de stemming wordt het strop ontknoopt; met gelagen en Braspartijen trrcklen ze zielen te winnen. Vol^t ze, vergezelt ze, dwarsboomt hun verraderlijke plannen. Ziet ge ze bij nachle rond straaijes en huizen en hagen zwei ven als schuchtere weerwolven, griipt ze bij de kraag en vraagt hun wie ze zijn Ilo! g'bebt niets tevreezep, ze schrikken af voor hun schaduwe, zo voelen zich plichtig «au zielemoord, aan verraad en aan valschheid. Viéivjaar lang eerbiedigen ze de vrijheid van pachte.'s en schuldpiichligen pachtsom island waard en 0 intrest is geld waard naar ze Ie hooren, bewijst de pachter 'nen dienst aan den schieter. I11 de week voor de stemming loopen ze rond met echlé en valsche brieven van grond bezitters, met echte en valsciie hypolheeken lijsten, en ze plegen 'non afschu-velij ken dwang op de gewetens a Uw land kwijt, deu honger dood uwe schuld aflossen, de uitschudding». Schopt die verdi ukkers met de voeten Vier jaar lang wordt de verscheidenheid van gezindheid op politiek gebied gedoogd, allen zijn Christenen a allen zon kinderen van den zelfden God a bemin uwen naas'e als u zelve a vergeef uwe schuldenaren u loon het kwaad met goed maar in de week voor de stemming, die niet knielen wil voor 't een of ander gouden kalf was het zelfs maar verguld en heel on langs, de zaligheid wordt onmogelijk, het stervensuur zal wreed zijn, do stembrief vau 1899 zal u martelen, uw leenen komen pellen. In de laatste stemming zei aan mij persoonlijk zekere Gonstanlinus Iiuyl van Denderhoutem, wijk Ilerlinckhove Vriend, ik mag u niet stemmen, ik mag niet! ik mag niet!., ik ben oud, ik voel mijn einde naderen, en de onder pastoor heeft het mij stellig verboden, ik mag niet Vier jaar lang in den winter, azijn de dageu te kort «de Iepels worden niet droog het werk moet wachten», en de eenvoudige stemmer in 't hart van 'nen aartsvijand omdat hij nu nevens hem mag gaan voozen mag honger lijden met vrouw en kinderen, mag werkeloos rondzwerven, dit geeft niets, dit is i.iet uitdruk kelijk voorzien in de tten geboden drij we ken voor de stemming is er werk in overvloed metsers, timmerlieden, kalseiders, aardewerkers, er zijn er geene genoeg in de gemeerde alles moet vernieuwd worden en alles hersteld. Kunst- en schoonheidsgevoel bespotten ze 't volk ka>. niet le dom zijn a geleerdheid is nadeelig voor 'nen werkman die noch lezen noch schrijven kan, melkt best de koeien a die wat onderwezen is, is niet tevreden met zijn lot»; z'hooren veel liever 't geloei hunner koeien dau de tonen van een muziek maar in de week voor de stemming zouden zo de jongens van '3 mor gens tot 's avonds met den tire tire-tire willen op gang hebben en dan in elke herberg zeggen: a Die een glas bier gratis wil, heeft maar te spre ken Daarom, let op, let op 11 In de toepassing der evenredige vertegenwoor diging gelden alleen de zuivere lijsten, '1 is te zeggen, alleen die stembrieven, waar slechts on der een en zelfde uummer wordt gekozen. Juist dit weten de bewaardeis uit le buiten ze vragen de stem voor een hunner mannen (waar- ze niet alh s krijgen kunnen), en zoo bewerken ze de minderheid der tegenpartij in de volledige lijsten. Z-gtdit' roept er de aandacht op 1,, Die niet alles geeft, is juist of hij niets gaf. Hij geeit en hij neemt, bijgevolg doel niets. En daarop snoeren ze rond, de laatste nachten. De tijden moeien voorbij zijn, dat wij ons zoo laten foppen en bestelen. Dit nachtwerk inoet einde nemen '1 pregram der Christene Deraokraten is daartegen in 't alge meen, bijgevolg we moeten dit in kiezingstijd ook toepassenen beletten, zonder genade voor niemand. Waar er strijd is, moet er gestreden worden, ridderlijk en eerlijk niet in 't duister die zulks doet, is een verrader, en mag als dief ea verra der worden behandeld. Dus nog eens, men griipe ze bij de kraag en onderteekene hun paspoort. A. DE BACKER. Over 15 jaar kon men zulke dwaas heden nog vertellen, zonder gevaar van uitgeschuileld te worden. Wij leefden toen onder 't cijnsstelsel. 't Verstand zat in den zak. Doch nu, nu dat het volk eene macht vormt nu dat wij vermomde bewaar ders als Vcrhaegcn en consoorten. de werkmans-kandidaturen zien verdedi gen cn de oppergod der oude pruiken zien vallen onder de slagen van t volk nu, zulken vioek nog durven naar 't hoofd van het volk slingeren, noe men wij, (om een zacht woord te ge bruiken) eene kolossale domheid... die bewijs geeft van een bekrompen ge moed. En nochtans dat woord is uitgespro- Te Ninove Door een werklieden-kandidaat on zer Denderstad Let op Door M. De Clercq In de kiesvergadering der conserva tieven heeft hij dat schaamteloos woord over dc lippen laten gaan. En de slaven hebben toegejuicht Daaraan ziet men waartoe blind la- natismus leidt Verminderde diezelfde M. De Clercq in zitting van 4 Decemeber 1895 (dus eenige dagen nadat ze van't stadhuis gedonderd zijn) niet de armen-bijlage van 4000 fr. op 500 b., uit wraak tegen dc werklieden 'die hem gebuisd had den En dat is de BESTE van de lijst Op HEM bouwen de bewaarders hunne hoop Werklieden-kiezers, zijn zulke man nen uwe stem waardig ANNONCENPRIJS per drukregel: I Gewone annoncen o,i5 dikwijls herhaalde bij overeenkomst; vonnissen o,5o reklamen o,j5. r Alle briefwisseling, vrachtvrij. Oiigelctken-le brieve- v c. «Cvjerd. Men zonde idles 6C. dwudetliag ndddag. De man maakt dc wetten, De vrouw vormt de zeden. In haar hebben d© achteruitkruipers en volks verdrukkers de beste steun gevonden en zonder bewust lezijn van hel nadeel aan hen en hunne nakomelingen berokkeud, dwarsboomt zij ia de meeste gevallen de beste en ed ilmoedigste po gingen tot zedelijke volksverheffing en eigen waarde. 't is iels wat wij dagelijks in onzen strijd moe ten aanstippen, en die ons herte bedroeft. De Vlaamsehe vrouw is deze niet meer van weleer. De trotsche blik heeft plaits gemaakt voor eene lijdzame verduldigheid, waarmede zij het onrecht niot alleenlijk verdraagt, maar zelfs voorslaat; het lierheidsgevoel en het vuur voor deu strijd van het Goede en het Ware is uitge doofd; gcenodenk- of wilskraeht meer, alleenlijk is zij nog eene bedrukte schoone... Ach hoe moeten de aartsvijanden van 't volk in de vuisten lachen, op zulke schijnheilige zelfs barbaarsche manier eriu gelukt te zijn den aard van dit iiere Yhamsche ras gans. li en geheel le niete le doen. Doch eens zal men het oneindige kwaad be seffen b ngs dezen kant gesticht. Immc-rs, wanneer men al het heilige en ver hevene onder de voelen heeft getrapt, de wetten der n i'uur en van God over het hoofd ziende, kan bet wel zij" (zooals nu bijvoorbeeld) dat ze voor 't oogenblik een schutsel is van de verdi uk- king, een beletsel aan de verheffing van een geheel volk, doch met den tijd komt eeu gan- sche ommekeer in den aard der geslachten de dwingelandij versmachten. Vroeger was de Vlaamsehe vrouw eene huis vrouw, in den vollen zin des woords, eene brave i.-n deugdzame huismoeder, die de grootheid ha rei- rot wélke ze in de samenleving- le vervullen had, in volle geweten opnam. IJunnc telgen waren fiere rnapneu, gelaafd en gespijsd met de gevoelens van ei ge o weerde, en Waren immer een sterke dam Voor het vader land, maat lerzelfdcrtijd eeno nachtmerrie voor roze die het wagen diert iets tegen hen le ple gen. Nu echter vinden wij geene huismoeders meer; dooi bandelooze schelmen zijn ze in de fabrieken cf werkhuizen geslooten, waar zo een leven na z'.cii slepen, vol ellende en verbittering. Geen zórg kan zo toewijden aan haar kind, hn'welk geboren met de kiemen eener doodelijke zjekte van da moedor overgeërfd, een ware last is. Geen klank komt de ooren s'.reelen van die ki. ine onterfden der broedermoordende samen leving... \Y al is bet gevolg- daarvan en welke zullen de gevolgen zijn voor later Op de eerste vraag werd duizendmaal geant woord 't is de verbastering van ons volk, coder a'ie opzichten, zoowel zedelijke als stoffelijke. Maar heeft men ooit gedacht op later Die kinderen, als toomelooze paarden aan zich zr.lven overgelateu, zonder toezicht, zonder les sen, enkel slechte voorbeelden ontvangen heb- b.mde, zullen, eens man geworden, rekening vragen aan do samenleving. Enkel haat en wrok li.'-11,1 ^6 hei-ten; van godsdienst, komt ze daar- V/N' niet spreken, want gij gunda ze zelfs den lr-d niet aan hunnen God te denken en zij zullen i'-sV w phariseeërswezen slaan dal gij geen gods- Vji- c:j v».TSJti2ii-UVT.acu: wr i iwdv# tqi-edeneeren zulleu ze öq schuldigen èa onschul- di.ren le lijve vallen. Eene bloedige omwenteling st.-.at voor de deur, en dit is het gevolg van den bA'staanden staat van zaken hel ontrekken van don huiselijkcn haard. Ik zegde daar straks, dat de vrouw eén beletsel is aan de volksverheffing. Wie is er d e niet da gelijks den oenen of anderen ziji er gezellen ziet vt rllauwen, waarom omdat hij legengewc-rkt wordt door zijne vrouw, door zijne moeder of zusier Men komt van de flauwheid van hun karakter gebruik maken om ze to bedreigen en sein ik aan to jagen, ze de grofste leugens vertellen e hislo- licrt uit de schrikbeelden van Daoto. Wilt ge niet dal de heiligste familiebanden verbroken, alle overeenkomst onmogelijk wordt, men gevit tc.\ Of is het niet waar misschien, dal men gansebe fa 'libën tegen elkander hoeft opgejaagd, en zelfs zooverre drijft mem hot iu'rkarnp dei tegen strevers, zooals h-. t mot mij g beurde, dal mon gebruik maakt van i 1 un 11 -?;"s invloed cm een fami lielid te verplichten ons den doodsteek (zedelijk wel te verslaan) too le brengen, ja te hrcodroo ven, om zich do handen te kunnen wasschen evenals Pilatus. Ia do bewarende dagbladen steunt men er ook op, dat men de vrouwen langs hunnen kant moet trekken j doelmatige pogingen worden aangewend door onlhoudersbjuden enz. doch ze verliezen veelal uit het oog, de vrouw hare eigenweerde in te planten voor wat de sociale kwestie betreft, of liever men zal, zooals ik hel reeds hierboven schreef met opzet lot de vrouw gaan om door bedreigingen de werking in dien zin gedaan door de man te dwarsboomen. Mier cog men lastert men broodrooft, men moord!, on dan is men nog zoo schaamteloos aa-s die gefolterde moeders, die de handen wrin gend van wanhoop omhoog steken, te vragen: Waar zijn nu die vrienden, en wat heeft do chi is tone volkspartij le weeg gebracht, of ze de pen ningen van Judas aau te bieden. IJa! ik herinner mij de diepe verontweerdiging die zich van d,t edel karakter mees'er maakte, als men aan haar 't zelfde kwam in de ooren tuiten, wanneer men mij op den dompel joeg en 't arm stuk brood van die schuldeloo s schepsels uil de mond wilde rukken. Ik herinner mij uog de vervloeking over die aartsschelmen die met de eene hand hol hoofd zegenen van eene moeder, om ze met de andere de moederliefde uit den boezem terukken en ze aanzetten om hunne kinderen te folteren lot in 't diepste der ziel, enkel en alleen omdat ze de- mqk ra al zijn, of in betrekking met eenen. Doch klein is gelal dier edele figuren, verge len in de wodigen strijd, die alles opjlllren en enkel hoop jen betrouwen op Goden de toe komst hebben. Toen onze voorvaderen ten strijde trokken tegen de dwingelanden, kusten ze vooraleer te voltrekken den dierbaren vaiergrond, doorweekt met het bloed van hunne voorgangers; de vrou wen en kinderen waren ooggetuigen en hielpen den duren eed bezegelen, van trouw aau hunne rechten. Ze waakten in hunne afwezigheid over 't va derland en t was met eene mannelijke fierheid dat ze de overwinnaars te gemoet gingen. Ia deu strijd van de beroemde Kerels van Vla vnderen vond men die edele maagden, die de verraders met hen meesleepten van boven den toren onder het jubelend gejuich der mach- teloozo toeschouwers. OVlaamsehe vrouwen, wanneer beseft gij eens het akeligo van uwen toestand, wanneer denkt ge aan de toekomst uwer kiuders Steunt, 0 moeders, uwe kinderen, helpt o zus ters uwe broeders, moedigt o vrouwen uwe man nen aan, 't geldt uw bestaan eu dit uwer kinde ren, gekneld en gekneusd door een moordenaars ras; weest lier op hen die lijden en strijden voor hunne verdrukte broeders en dan wanneer de klok zege zal luiden, zult ge in uw hert diezelfde zalige gevoelens voelen opwellen, die fiere blik zal uweoogen ontvlammen, en de achteruitkrui- pende reactionaire kliek zal uw blik ontvluchten, ze zullen machteloos zijn. VVerda 1 ten strijde Van Cleven. Demokraat. Waarom Omdat alleen de christene democratie met hare vooruitstrevende voornemens op wetenschappelijk gebied België in deu reuzenstrijd tusschen ae lan den voor oudergang kan redden. Waarin bestaat die reuzenstrijd t malkander voor^"U)ogenblik aandoen op de*"we reld merkt, om den voorrang voor hunne waren en stoffen en produkten te wimien. Behoudt België zijne vroegere bevoorrechte standplaats niet Neen, het wordt langzamerhand verdrongen door Noord- en Oosterburen. Denemarken, Zwe den en Noorwegen verdringt ons van de Engel- sche botermarkt, de boeren zijn 't slachtoffer. Duitschland en Engeland verdringt ons in de lan den van jonge ontwikkeling op de markt der ma ch ionen en Duitsch Silezië, Zwitserland en het zuiden van Rusland verdringt ons op de wereld markt der geweefsels. Wat doel ons gouvernement om dien onder gang le beletten Het werkt uit al zijn krachten om dien onder gang te... bespoedigen I Leg dit uit In plaats van door aanmoediging en ondersteu ning en doelmatige richting den vooruitgang in d'hand te werken, on zoodoende de verworvene standplaats te behouden, gaat het ten koste van bloed en miljoenen en menschenlevens 'nen uitwe" in den Congo zoeken. Welk zal de uitkomst zijn Is bij slecht, wij zullen hun behouden, en 's lands financiën zal iiij opslorpen. Is hij goed, hij zal ons ontnomen worden, wij zien hot met Cuba, Philipplnen, Transvaal, enz. En intusschen zal onze nijverheid berusten in gebrekkige voortbrengst, voor wilden goed ge - uocg, bijgevolg in Europa aan den voet van den muur staan overal. Spanje sliep op 't bezit zijner coloniön het verliest zijne coloniën maar behoudt zijne lamlen digheid. Welk is het middel volgens u Verplichtend onderwijs en ontwikkeling van kunst- ou schoonheidsgevoel. De vooruitgang moet eerst in den kopen langs den kop in het werk. Is uw oordcel ïn die zaak niet le streng Niet streng genoeg in al de groote nijverheden zijn hot reeds Engelsche en Duitscho toezichters die het werk besturen. Dit geldt voor ingenieursis dit de waarheid ook voor werklieden 1 Ja Wanneer er verbetorde graanmolens en bloompelderijen worden aangericht is men ver plicht duitsche metsers en duitscho timmermans te doen overkomen die hebben den passer in 't oog zegt men. In de belgische verworijen, bleekerijon, groote brouwerijen, stokerijen en suikerraffineerderijen, staan vreemden aan de geheimen van 't vak. Dit is 't gevolg der hoogere ent wikkeling van 't onderwijs bij die werkende klassen. Immers, waartoe strekt het dat onze ingenieurs het werk goed leiden kunnen, wanneer de werk man onbevoegd is oin den geest van 't werk to vat ten, bij die het uitvoeren moet Waartoe strékt liet dat onze boeren hooron pe- roreeren over scheikundige stollen en ontledingen, wanneer ze geen begrip hebben van den aard dier werkingen, of hot verband niet vatten tusschen oorzaak en gevolg 1 Hoe moet men te werke gaan Verplichtende schoolgang onmiddellijk, tot den ouderdom van twaalf jaarna o{jf jaren tot den

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokke Roeland | 1899 | | pagina 1