ORGAAN DfcR CHRISTENE VOLKSPARTIJ. Alles voor en door het volk Niet gepanacheerd 7 Is hoog tijd. Uw plicht, mannen! Demokraten van Calcken. Denderhoutem. Gestemd onder Nummer I. NEGENDE JAARGANG, Nr 2G 5 CENTIEMEN HET NUMMER. ZONDAG 15 OCTOBER 1899. KLOKKE ROELAND ABONNEMENTSPRIJS vooraf betaalbaar ten jaar 2,5o Jr.; -6 maande,, i,5o fr.; -3 maanden o,8o fr. (Voor 't buitenland 4,60 'sjaarsl. Men schnjft in bij P. Van Schuylenbergh, uitgever, Kerkplein, Ninove, en in alle postkantooren van het land Mijn naam is Roeland, Als ik. klep is het brand, Als ik luid, o heil en glorie, Js 't victorie, In Vlaanderenland I ANNONCENPRIJS per drukregel Gewone annoncen o,i5 dikwijls herhaalde bij overeenkomst; vonnissen o,5o reklamen 0,75. Alle briefwisseling, vrachtvrij. Ongeteekende brieven worden geweigerd. Men zende alles vóór donderdag middag. We kunnen onze vrienden niet ge noeg op 't hert drukken dat ze zuiver stemmen moeten. Absoluut niet PANACHEEREN. Alleen en uitsluitelij'k onder van den lijst onzer mannen. Wij', christene demokraten,stemmen voor princiepen en niet voor personen. De personen hebben maar waarde omdat zij' onze strekking aankleven en onze gedachten deelen. Moesten wij' nog ergens'nen persoon lijken wrevel ol wrok hebben tegen eenen of anderen onzer kandidaten, we moeten dit in 't kiesgangske verge ten 't is de zaak die geldt, diensvol gens mogen wij aan eene persoonlijke voldoening niet het belang van gansch de partij, dus ook ons eigen belang, opofferen, Ook mag noch persoonlijke gene genheid, noch gevoel van erkentelijk heid, noch vriendschappelijke betrek king ons in verzoeking brengen om 'nen tegenstrever van 'nen anderen lijst eene stem te schenken. Men mag in 't gepriveerd leven <nen politieleen tegenstrever liel hebben en neoüiLfjet goed Willen dat wij ons zei ven wenschen 't is 'nen plicht zelfs en bovendien 'l is 't kenmerk der chris tene demokratic. Maar in 't kiesbureel moet het gevoel zwijgen. Alleen het politiek magonzegedrags lijn bepalen. Dus allen gestemd met eenen stoot. Van alle kanten komen klachten toe. Overal waar de behoudsgezinden de meerderheid hebben in 't schepencol- legie is er sterk geknoeid aan ae kies lijsten stemmen te weinig voor ons stemmen te veel voor hen. Indien gij voor 31 October,'t is te zeggen voor den laatsten dezer maand, in Secretariaat der gemeente den kie zerslijst niet gaat nazien, zal het te laat geklaagd zijn voor gansch 't jaar igoo. 't Is nu dat ge moet reclameeren. 'i Is nu dat de kieslijst voor 't toeko mende jaar wordt opgemaakt. Bijgevolg in deze maand dat ge uwe rechten moet doen geiden- En ge moet van den secretaris een bewijs vragen van uwe reclaam,zooniet zou de klacht in de vuilmande kunnen geraken. Ge moogt dus niet meer wachten. Herinnert gij u nooit die zalige woorden toen gij nog kind zijnde uwe geschiedenis in het roem rijk verleden van Vlaanderen leerdet kennen Denkt ge nooit aan het fierhefdsgevoel die zich van uwe kleine herten meesier maakte en dat gij er op roemdet een VLAMING te zijn, af stammeling van dit helden geslacht, ja, op den koer binst d-? speeltijd of op straat u in twee kampen schaarde on malkander te lijve vielt Welk gejubel toen de Vlaming overwiocaar was 1 Hoe klein ge waart voeldtt gij by u de be geestering opwellen, ufb uw'oogen straalde het vuur der vaderlandsliefde en 't was met eene van aandoening trillende stem dat gij luidop die roemrijke bladzijden laast, uwe vuisten omknel den in uwe verbeelding het zwaard, gij zwaai- det en klooft de hoofden der verdrukkers, gij bestormdet de sterkten en zegepralend deedt ge de intrede niet de kloeke en onversaagde over winnaars die goed en* bloed veil hadden voor hunne rechten en die hunner verdrukte broeders. Het was de tijd dat ge slechts droomde vau grootheid en geluk, onbekend met de wisselval ligheden en bitterheid van het leven, en de smert niet beseffende uwer ouders die zwoeg den en slaafden om het dartele kind op te kweeken in slilfe weenden bij de gedachte u het noodig voedsel en kleederen niet te kunneu ver schaffen. Nu gij lot de mannelijke jaren gekomen zijt, is die begeestering ontaard in lamlendigheid,zwij gend staart de vlaamsche werker op het schreeu wend onrecht tegen hem gepleegd, bewust van zjjne onmacht en wel wetende dat in schapen vacht gehulde wolven gereed staan om hem te vernielen bij de minste poging om zich los te rukken uit de ketens der verslaving. 't Is enkel met treurnis dat wij allen onze kin derjaren herinneren, een wrok is in do herten gedaald en een verachtelijk schouderophalen onthaald die hersenschimmige leugens die men ons voorhield, men beklaagt zich enkel de» tijd dal wij in onze kinderlijke eenvoudigheid geloof hechtten aan 't geen men ons leerdet, dat wij een vaderland bewoonden door zoo ve len benijd, met eene model-grondwet waar recht heerscht voor eenieder en plaats onder de zou voor al de kiuderen van Belgiè. Hoe schoon klonk ons dit woord in de ooren en hoe bitter is onze teleurstelling Zoo ingeworteld. is do gedccbtc lnè-jdi\ v, en-bij het volk, dat men algemeen zegt er is geen recht meer De hoogere standen zouden immers, bij iedere rechtserkenning, iels van hunne voorrechten moeien afstaaD en nooit, neen nooit, zullen zij dit over den krop kunnen krijgen. Of is liet niet waar misschien, dat ze met eene helsche sluwheid, valsche listen en lagen, alle macht op hetzeltde gebied hebben getrokken Honderden teilen doen zich dagelijks voor, verdoken voor de oogeu van 't volk, en welke ze dwaas genoeg niet ontwaren, die ons gelijk ven. Zoo heelt men b. v. o-.ze geestelijkheid. Men duidt het ons niet ten kwade dat wij ze In ODze polemiek brengen liefst zouden wij het niet doeD, maar wie weet brengt ons schrijven niets bij, om aan onzen godsdienst het heilige en verhevene weer te schenken, dat hij in de oogen van sommige lieden had verloren Ghaque publication a sagrappe ou sa fleur zegt een fransche schrijver en verre van ons de pretenlie te hebben ze lessen te spellen maar het sloot ons tegen de borst, de rol die men onze priesters doet opnemen (van velen met tegenzin, 't is waar), als uitvoerders te dienen der lage politieke driften, van mannen, die de geestelijk heid in hunne netten getrokken hebben, met hun geld, dat als het zwaard van Damoclès boven hunne hoofden hangt, en 't welk die schijnhei- Iigaards hun zullen onttrekken, zoo ze niet ban vloeken en vervolgen, daar waar zij, rijke schur ken het bevelen. Ha hoe pijnigt het ons soms, die onverschil ligheid te ontwaren bij het kleino volk, vroeger zöö godsdienstig, Hoe pijnigt het ons, wanneer wij ter misse gaan, in plaats van die heilzame ver maningen, die men ons vroeger voorhield, nu enkel banbliksems te liooren afwerpen, aanvallen tegen personen en vervloekingen. En zeggen wat het volk zegt, wauneer zij de priestersin gezelschap zien rondgaan van bande- looze kerels om stemmen at te smeeken, dit zul len wij niet doen, want die priesters weten het zoo goed als wij. Over enkele dagen was ik in gesprek met een geestelijk man, en toen ik hem dit alias voor oogen had gelegd, moest hij bekennen,dal wij ten volle gelijk gadden. Wy kunnen er niet meer door; onze edele zending om zielen te winnen, is aan banden gelegd. En spr.ekt men van gerecht, klassengerecht, zegt het volk. Kiesrecht, 't is eene eerloosheid een zitter is vier maal meer weerd dan een armen wroeter. 't Is alsof meh aangedaan is van eene besmette Iijke kwaal, ons overgebracht uit Amerika, de trust-ziekte. De kapitalen vereenigen zich op ontzaggelijke wijze, men wint soms honderd per honderd, en nien doet den armen duivel alles dubbel en duur betalen, 't is 't gevolg van den trust. Men kan niets uitdenken, zelfs het geweten van de arme drommels, men heeft er zich meester van gemaakt. En het arm slemmeken, dat hij mag uitbren gen, daar wordt jacht op gemaakt door wildstroo pers, die veel lokaas in hunne netten dragen - wintergilten, tombolas, feesten, braspartijen, sau cissen, plaatsen, kruisen, eenegansehe uitstalling van een kraam op de prondelmarkt, en waar woeste gasten staan te roepen C est la Charité 't is de liefdadigheid Zoo de godsdienst vooral en het vaderland nu niet gered zijn, verstaan wij er ods niet meer aan. Nu moet men de Congres-kolom van Brussel in den grond werpen, en als zinnebeeld onzer instellingen eene oprichten, waar men de liefda digheid verbeeldt op een voetstuk van saucissen, tonnen bier en kruiken genever, en het volk doet dansen ter e••■re van den nieuwen afgod. Welk schandaalWelke monsterachtigheid De liefdadigheid, het kenmerk onzer christelijke leering, eigen aan onzen godsdienst, verlaagd tot eene beestige volksverslaving! armon wroeter heeft men.het recht- van le'au ontzegd, hij creveert van gebrek, de vrouw kon geene telgen meer voorbrengen, z' is afge mat, het kind vroegtijdig vermoord, dit allen door eene bende jakhalzen die zich alles ten prooi hebben geeigend om te kunnen heerschen en om aan dien toestand te verhelpen, onver diend zoo zegt onzen H. Vader, heeft men de liefdadigheid, fin de siècle uilgevonden, de hei- densche driften in eere gesteld, om 't volk weer te behandelen als slaven, ze ten bloede te gee- selen wanneer ze nog eens die smouzen op het voorplein hebben geschoven. Mannen, gedenkt uw plicht Herinnert u uwe kinderjaren, uwe geschiede nis put in 't verleden de kracht om de verdruk king, verslaving en verbeesting tot onmacht te doemen. Aanschouwt uw vrouw, uw kind, berekent het verlies van uwe krachten, geschonken aan de godmoordende geldmacht, en zoo ge Vla ming zijt, ge zult met walg en afkeer die gou den schurken den rug keeren. Eu bij iedere gelegenheid, zult ge de wapens hoe zwak uwe hand is, gebruiken om uw be staan en uw recht te verzekeren en een ras uit te roeien, dat als een zwerm roofvogels in ODze streken is gevallen en de godsdienst uwer vaderen tot eene roede heeft gemaakt en 't va derland in gevaar gebracht Christen en vrij weze onze leus zoo zwoe ren het hunne voorvaderen, zoo zwoeren het hunne kinderen. Van Cleven STEMT VOOR DE VOLLE LIJST De tippo-tips strooien uit dat de familie Ras- saert deltyst van den burgemeester tegenwerkt om den jongen haan te doen bovenkraaien. Dat is schaamteloos gelogen Het is een valsche kiestruk Bewuste familie zou een lafheid begaan, moest zij den zegepraal van notaris Tibbaut verzekeren, omdat deze niet kan herstellen wat *ijn vader ge daan heeft om die familie te folteren cn van de gemeente te verjagen, waar zij aan talrijke werk lieden het dagelijksch brood laat verdienen. Men vergeet zoo gauw de afstelling van het leerwerk huis niet, noch de processen te Dendermonde, alsook de werking om de postmeesteres te doen afstellen ongeminderd correctioneele vervolgin gen tegen haar... Moest meester Rassaert nog leven, hij stond ean het hoofd der vrije Calcke- naars, die «r genoeg van hebben door een twee den Tibbaut bestuurd te worden. Of is het niet waar, dat meester Rassaert de plannen van M. Tibbaut vader heeft verijdeld, die eenen boer- strooman als zijn voorloopigen opvolger had aan geduid in afwachting dat de jonge haan bekwaam genoeg was, om den ouden te vervangen als hoofd van 't Calckensch hoenderhok? Aan mees ter Rassaert, die reeds ziekelijk naar Brussel trok, mag M.Terneu zijn burgemeestersluier danken. Katje mij, kalje weer, niet waar M. de Notaris? Al uwe geveinsde en politieke beleefdheden tegenover de kinderen zullen niet baten, want die zullen nooit vergeten wat de familie Tibbaut tegen hen zeiven en vooral tegen hunnen te vroeg ge storven vader heeft uitgemeten... Eu wat verzekert de Calckenaren, dat Tibbaut fils dezelfde dwingeland, dwetper en haatdra gende aüeenheerscher niet zou wezeu als Tibbaut père, beschikte hij maar over de macht Zou hij ook de boomender pastorij niet... besnoeien? Zou hij ook Clauwaert of een anderen veekwee- ker of koopman aan de deur niet zetten Zou hij ook den pastoor, die naar zijn pijpen niet wil danseD, naar Maler niet willen expedieeren Wij willen wel kontrol op het gemeentehuis, krachtens het E. S., maar geene dwingelandij, gesteuDd door knikkers, die uit de hand van een dwingeland moeten eten. Wij zullen dus M. Tib baut fils geen triomf laten kraaien. Wil hij dat .gaan pmtaeron ie Ovarmeire, gesd j maar ia t vrije Calcken zal het niet pakken spijts getrom pet en getrommel, gebraaksel van kiesbier en overloopende vriendelijkheid van Tibbaut fils, die aldus ecnigc domkoppen en stommerikken d'enkt te bedriegen. Alwie zijn ziel en zijn stem voor eenige bons niet verkoopt, stemt voor de lijst der vrije Calckenaars, de lijst van Terueu. Een Democraat. NIET GEPANACHEERD Onze behoudsgezinde tegenstrevers herinne ren zich de woorden van Voltaire Liegt, liegt immer voort, er zal toch iets van overblijven. De kiesstrijd is te Denderhoutem 'nen schoolstrijd riepen ze uit op de vier hoeken der gemeente. 't Is echt wraakroepend Immers, ze bedoelen de aangenomen school, en juist die school is aangenomen nog voor een tijdvak van tien jaren. Bijgevolg die school alleen kan binnen de tien jaar niet voor 't min ste gehinderd worden, daar integendeel de ofli- fieele aan wijziging onderworpen blijven. Zoo wil men, willens en wetens liegend, de kiezers blinddoeken. De Roelandcrs geven den voorkeur aan vreemdelingen zeggeD ze. Hier weerom steken ze den vinger Iq hun eigen oog. Wie deed vreemdelingen verkiezen als post meester, wie als ontvanger der gemeente, wie als secretaris van 't armbureel, als opnemer der bevolking, als schatter der huurwaarde, als pa tentsteller, als telegraphist, enz. Al'plaatsen waar jaarweden en profijtjes aan vast zijn. Daar Integendeel wat zij bedoelen gansch gratis is. Bijgevolg 't is d'eeuwenoude leuze van 't kaf en den balk. Ook schermen ze nog met den Invloed van Woeste, den «oppersten schenkervan plaatsen. Juist of elke ingezeten niet wist dat Woeste voor eeuwig dood is en machteloos dank aan de evenredige vertegenwoordiging die binnen eenige dagen zal gestemd worden. Wij willen niet verder uitweiden. Die zijnen invloed nemen moet tot zulke be kromene middeltjes, doet publieke bekentenis van den schrik die hem bevangt.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokke Roeland | 1899 | | pagina 1