ORGAAN DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ. 1 -ai Alles voor en door het volk! En nu f DE BOERENALMANAK HET LANDELIJK WETBOEK Priester Daens en zijnen Bisschop De Vlaamsche hoogeschool. NEGENDE JAARGANG, Nr 30 5 CENTIEMEN 3 i[ET NUMMER. ZONDAG 12 NOVEMBER 1899. KLOKKE ROELAND Mijn naam is Roeland, Als ik klep is hel brand, Als ik luid, o heil en glorie, Is 't victorie, In Vlaanderenland 1 Een jaar 2,5o fr.; ABONNEMENTSPRIJS vooraf betaalbaar. 6 maanden i,5o fr.; 3 maanden o,8o fr. (Voor 't buitenland 4,60 'sjaars). Men schrijft in bij P. Van Schuylenbergli, uitgever, Kerkplein, Ninove, en in alle postkantooren van het land. De Inschrijvers op Klokke Roeland voor't jaar 1900 ontvangen het blad van nu tot Nieuwjaar gratis. Vrienden, bezorgt ons abonnementen. Proefnummers worden gestuurd. Nu, dat we de evenredige vertegenwoordiging hebben zullen Mijnheer Woeste en zijne aanhangers bevesti gen, dat de E. V. het zuiver algemeen stemrecht voor onmiddelijk gevolg zal hebben en juist daarom zij er Diet van willen. De socialisten daarentegen bekampon eenparig de E. V., omdat, volgens hen, ze 'oen onover- koombaren hinderpaal aan 't zuiver algemeen slomrecht zal daarstellen Bijgevolg de 2 fractiën die de E. V. in de Ka mer tegenwerkten, steunden zich wederzijds op twee malkander tegensprekende beweegreden. De redeneerkunde leert ons, cdat twee me:« ningen die in tegenspraak zijn, beide onwaar zijn kunnen. Ik meen dat zulks het geval is met die twee stokpaarden der socialisten en woestisten. DeE. V., in zich zelve genomen, oefent gee- nen invloed uit op het bekome 1 of het niet beko men van het zuiver algemeen stemrecht. De redeneerkunde leert ook. dat in twee zoodanige meeningen langs beide zijden eene zekere dosis waarheid liggen kan. Zulks is naar ons ii.zien nogmaals het geval met die twee tegenstrijdige prophetiën. Mijnheer Woeste heeft gelijk in dezen zin De evenredige vertegenwoordiging is de daar- stellins van iets wat billijk is en rechtvaardig Bijgevolg haar zegepraal vormt eene neerlaag, eene verzwakking, eene achteruitwij king voor die partij, die enkel steunde op onrecht en op miskenning der onterfden. Bovendien, ze wordt niet toegekend uit over tuiging eo gevoel van rechtvaardigheid; ze wordt toegekend uit schrik voor de volksmassa. De a. gst, voor die grootsche beweging in de straten van Brussel, was 't beginsel der wijsheid onzer wetgevende kamerheeren. Op drij dagen tijds telde men in onzen behouds- gezinden pruikenboel 43 bekeerden. Hewel, uit die gebeurtenis en haar eindgevolg besluit Mijnheer Woeste, dat het volk zal geleerd hebben, dat alle macht van hem komt zoo de grondwet het vaststelt, en bijgevolg telken male dat hun iets geweigerd wordt waarop het wettig recht heeft, dezelfde gedragslijn volgen zal de samenwerking van alle partijen daarstel len zalzonder onderscheid van godsdienstige overtuiging in de straat neerkomen zalzijnen onweerstaanbaren wil aan zijne lastdragers op dringen zaldus altijd in dergelijke omstandig heden zegevieren zal. Daarin heeft Mijnheer Woeste gelijk. Wij zullen de eersten zijn om het hem te be wijzen. De socialisten van hunnen kant zien in, dat uit het stelsel der evenredige vertegenwoordiging dat de bewarende Kamer nu verplicht is uit conservatieve noodzakelijkheid des middels eindelijk toe te kennen, een behoudsgeziud Cen trum van liberalen en katholieken spruiten zal, dat alle opdagen van demokratische strekking moet versperren. Waarom wordt Woeste, De Brocqueville, Helleputte (ik noem alleen dezen die eigen ge dachten koesteren; er zijn er meer natuurlijk, genre Bethune bijvoorbeeld,die enkel zetelbelang in 't oog houden), waarom worden ze door gansch de behoudsgezinde drukpers aangevallen om hunne weerspannige houding Zij blijven gevölgtrekkig met hunne vroegere gedragslijn zij brandmerken en verafschuwen de liberale partij zij leenen hunne hulp niet om kronen te vlechten voor die partij om lauweren te schenken aan die groote nationale partij 9 om vredekussen te geven aan die partij door Leopold I als noodzakelijke partij gewaardeerd Dit is 't eenige wat men hen aanwrijven kan, daarom worden zè gebannen, en juist daarom werden ze vroeger vergood In 't kort, ze willen den klassenstrijd niet hul digen, ze willen niet meewerkeu om België op politiek gebied in twee kampen te verdoelen de de uitbuiters tegen de uitgebuiten,de aristocratie van alle kleur en gezindheid legen de demokralie ook van alle kleur en gezindheid. Dit willen onze katholieke opportunisten, en dit zullen ze bereiken door de instelling van het peterschap in den schoot der partijen voor de toekenning van den voorrang der kandidaten. Noodlottig, onverhinderbaar, zullen in alle arrondissementen de kasteelheeren en landlords dien voorrang bekomen. Die mannen zijn van aard behoudsgezind, gehecht aan 't bezit hunner ANNONCENPRIJS per drukregel Gewone annqneen o,i5 dikwijls herhaalde bij overeenkomst; vonnissen o,5o reklamen 0,75. Alle briefwisseling, vrachtvrij. Ongeteekende brieven worden geweigerd. Men zende alles vóór donderdag middag. iVMBMH—■m«g—Wwn-iniTII^—11I voorrechten en juist als in finantiëele onder nemingen wij katholiek en liberaal heel broeder lijk zien samenwerken om 't belang van het kapi taal te verdedigen tegenover de belangen van den arbeid, zoo ook zullen ze op staatkundig gebied elk optreden om de minderen te stuiten op hun nen kruisweg naar politieke ontslaving. Dit zien de socialisten en ook daarin hebben ze gelijk. Immers, wie zag niet dat de katholieke partij haar kenmerk (criterium), den godsdienst, ver wisselde voor een kenmerk van gaosch anderen aard den gouddienst. Wij zegden het meennaals, het kan niet genoeg' worden herhaald drij-en-twintig kamer leden der rechterzyde of zoogezegde katho lieke partij, zetelen als steunpilaren der Kerk, werden gerugsteund door de gees telijkheid van België, van op den stoel der waarheid aanbevolen. EN GAAN NOOIT TER KERKE de offlciëele 1 Deums uitgezonderd. s -Moest dus zulke partij niet rijp zijn voor ver smei'iDg met andere gouddienstige politieke fractiën'? moest ze niet voortgaan tot het einde op den ingeslagen weg naar behoud van privi legiën P Ziedaar, waarde Lezers, in hoeverre de houding der socialisten zoowel als deze der woesten op 'nen grond van waarheid berust. Welk moet nu onze toekomstige houding zijn, met het oog op het zuiver algemeen stem recht De evenredige vertegenwoordiging is ontrukt, is afgeperst, is ontwrongen, door het gezament- lijk optredende volk, -— de ware wetgever in Bel gië. Sommigen onzer vrienden aanschouwden dit noodzakelijk en krachtdadig oplreden met an dersdenkenden, als 'n Inbreuk op de zuiverheid en de grootschheid der strekking van ons pro gram 1 En nu, wanneer ze nochtans bemerkeD, dat het alleen voor dien gemeenzaam optredenden volkswil is, dat onze behoudsgezinde kapitalis tische regeering toegeven moet, nu zouden weer om sommigen in dien eersten weinig doellref- fenden zegepraal willen berusten en voor altijd het afzonderlijk optreden als stelselmatige ge dragslijn willen aannemen. Ik ben stellig tegen die zienswij/.e, en zou het diep betreuren, moest de meerderheid der partij dit gevoelen deelen. Onderwerpen zou ik mij noch persoonlijke voldoening, noch losgeld vanwege'nen raouchard der Belgische Volksbonders verzekerd, noch voorspiegeling van plaats of sinécuur door tus- schenkomst van 'nen at^tervenden Carton of Ren- kin, zal mij ooit doen zondigen tegen de tucht die in eene jonge partij noodzakelijk heerschen moet. Maar volstrekt zeker ls het, moest de poliliek Verhaegen haar tegenwoordig doel bereiken, 't is te zeggen, de Vlaamsche Christene Volkspartij op sleeptouw nemen, en diensvolgens zelfs nopens punten van enkel stotlelijken ot politieken aard het volk in vijandelijke korpsen afzon deren, juist terwijl de vijanden van dit volk zich eng aan elkander aansluiten, wij nog dertig jaar ten minste in hel laakbaar rootsysteem van het meervoudig s'emrecht zouden vooilieven. Daar, integendeel, wanneer wij onze vrijheid behouden, om in zaken, die vreemd zijn aan godsdienstige overtuiging (namelijk het algemeen stemrecht), hand in hand, het recht op het schandigste der onrechten te bekampeD, wij, vooraleer drij jaren nog verloopen zijn, het alle man zijne stem, en maar ééae, zullen hebben. A. DE Backer. Leest en verspreidt Hij bevat onder vorm van Catechismus gansch de synthesis van het program der Christene Volksparty. LEEST 60 centiemen. Wij ontvangen van een priester het volgend artikel Ik zou over die zaak eens willen mijn gedacht schrijven cn ben ik mis ik wilde wel terecht g2- wezen worden. Ik stel mij de vraag klaar en onbewimpeld Heeft een bisschop 't recht van aan zijne priesters hunne burgerlijke rechten te benemen 1 Dat de priester hem overal en altijd moet weer- '1 g gedragen en dat hij gestraft moet worden hij zondigt tegen de voorschriften van het Kerkelijk Recht, dat ia onbetwistbaar. Maar die zaak voor mij kan geene moeielijkheden opleve ren :t slaat klaar en duidelijk geschreven in 't Kerkelijk recht wat den priester geboden en ver boden is en als de priester de wijding ontvangt, hij kent die voorschriften en hij aanveerdt ze, en lijgevolg hij moet ze maar onderhouden of hij brdient de kerkelijke straffen. Men zou nu kunnen vragen Heeft Priester Deens zoo grootelijks tegen 'tkerkelijkrechtgezon- ü.-,d dat hij met zulke zware straffen geslagen wordt Waar is de groote misdaad, 't schelmstuk dut volgens Kerkelijk Recht vereischt wordt om zulke straffen in te loopen En ik zou moeten antwoorden Ik weet het niet. Maar daar is de zaak niet. Ik stel de vraag klaar en duidelijk E(in priester gedraagt zich weerdig en ik veron- stèl hem builen dienst, ja of neen, heeft de bisschop het recht hem zijne politieke rechten te benemen Ik zou die vraag eens willen zien be- an'.woorden, en ondertusschen lk denk van neen en zeg waarom. I. De burger die kristen wordt eu kind van de Heilige Kerk, blijft toch vrije burger eu behoudt zijne burgerlijke rechten en de christene bur ger die priester wordt, wordt dienaar ja van de H. Kerk en nauwer met Haar verbonden, maar tc :h blijft vrije burger en verzaakt maar zijne burgerlijke rechten voor zooveel het de groote weerdigheid van zijnen staat vereischt en de voorschriften van 't kerkelijk recht hem voor houden. Wie zal dat grondgedacht betwisten Zekerlijk er wordt veel aan de priesters opgelegd en veei vei boden waarin de burgers vrij blijven r ,ar die bijzondere verplichtingen staan eeuwen- u. Dcpaaiü in T'kêrkeujK recht, en die pfyester wordt hij kent ze en met priesier te wor- de'u hij aanveerdt ze de Kerk bedriegt niemand, als zij den christen eenen Slaat aanbiedt zij legt hem klaar de bijzondere plichten voor oogen de wijding van priesters Isgeen strop dat men toe- haalt als de burger erin zitde Kerke gaat eerlijk te werk. Nu, 't is bijna 2000 jaren dat de Kerk bestaat en nog nooit heeft zij aan den burger die priester wordt opgelegd van te verzaken aan zijne burger lijke politieke rechten. Van aan den grooten Gra- tianus van Bologne tot op onzen tijd vindt men dat verbod geschreven. Als de priester het kloos terleven ingaat, dan ja, belooft hij volkomone ge hoorzaamheid en eeuwige armoede, daD ja, ver zaakt hij aan zijn burgerlijk eigendomsrecht en aan alle onafhankelijkheid, maar dat ls 't paler leven en dat zijn zaken van vrijen keus, en hier is spraak van den priester in de wereld. Zoo was het in 't verleden en mij dunkt dat het verleden wel borg staat voor de toekomst. Bijgevolg ik durf zeggen dat de burger die priester wordt aan zijne politieke rechten met ver zaakt. II. ïk ga verder en zeg nog meer. Als het zou be- hooren en vereischt zou zijn, dat een priester op d?n dag zijuer wijding verzaakt aan zijne politieke rechten om reden dat die burgerlijke rechten strijden met de weerdigheid van zijnen Staat, het zou voorzeker nog meer vereischt worden van de bisschoppen. Immers zij zijn nog meer pries ter en hoe hooger verheven in eer, zegt de groote H. Ambrosius, hoe beter zij de wetten moeten onderhouden. En wanneer heeft het ker kelijk Recht aan de Bisschoppen het burgerlijk recht ontzeid Nooit, 'tls nu 1500 j.iar dat zij oiq, zoo te zeggen in alle kristene landen in de Raden der Koningen en in de Kamers der Stalen hebben gezeteld. Van als de Kerke op de stem van Constantija verrezen is uit de Catacombe, heeft zij aan de zijde der meesters der wereld op den keizerlijken troon gezeten. De volkeren hebben de bisschop pen doen zetelen iu hunne rechtbanken, in hunne raden, tot op de troonen. Keizer Justiniaan heeft ze gesteld nevens de graven om de steden te be stieren. In 't rijk der Franken onder Clovis, Ka- rel de Groote en altijd vooit, vinden wij de bis schoppen te range tn de volksbesturen en nevens de edelen zetelen in de raden der koningen. Zoo is het geweest door geheel het leenroerig tijdvak en in menig land tot op onze lijden. Alzoo onder andere vinden wij op heden nog in Oostenrijk de Vorst Bisschoppen zetelen in den rijksraad en in Spanje do aartsbisschopppen in de Cortes, en dat bij grondwettelijk rechten in de nieuwere Volksstaten zooals in Frankrijk, als zij zich maar kunnen doen kiezen door 't volk. Ik zeg dan als het overeenkomt met de weer digheid van Bisschop van zijne politieke rechten uit te oefenen en iu de Kamers te zetelen, waar om zou dat burgerrecht dan strijden met de weerdigheid van a eenvoudige priesters. 1500 jaren hebben de bisschoppen in de raden der vorsten en in de kamers der volkeren geze teld en hebben krachtdadig aan de'^cht gehou den en dóen het nog, waaromL -.i al met eens de priester aan dat op zijne s 0 Worven burgerrecht moeten verzaken 0 jjj tracht f Alzoo heeft Rome nooit gehandeld en nergens vinden wij zulke voorschriften in 't kerkelijk recht. Zoo was het als de grooten der aarde, de edelen, de bisschoppen en de rijken alleen poli tieke rechten bezaten en zou het Kerkelijk recht nu moeten veranderen omdat de volkeren nu volksgezinder worden en aan alle burgers en ook de priesters breeilere burgerlijke rechten toeken nen De bisschoppen zetelden eeuwen lang ne vens de edelen en met de edelen, verdedigden ook wel soms prinselijke voorrechten en dat recht werd hen nooit ontzeid waarom zou de priester dan op onze dagen, hij kind des volks en die voor 't lijdende volk wilstrijden, aan dat burgerrecht, zijD#o wettigen eigendom, verzaken moeten dat zou ik willen weten IV. Wat zien wij integendeel in andere landen Overal waar de wet des lands aan alle burgers de politieke rechten schenkt, zien wij vrije priesters 't vrije volk vertegenwoordigen in de volkskamer. Frankrijk, Duilschland, Oostenrijk geven ons menig voorbeeld. Ik vraag mij dan af waj elders recht is en weerdig van den priester waarom zou het hier niet zijn Wat geen kerkelijk recht al- daaa verbiedt, waar de Kerk ook Kerk i», waarom zou hef hier verboden zijn Nooit heeft Rome er- aao gedacht in een ander land den priester te be- rooven van zijn burgerrecht en hier in België is de priester wel zoo vrij als daar. V. JSog eeu wtard. Mèn speeil hier een gevaarlijk spelmetde burgerrechten te betwisten van eenen priester, en dan nog bij de priesters zelve Moest de vijand van den godsdienst eens aan 't hoofd geraken, dat stelsel aanveerden en aan alle pries ters hunne politieke rechten benemen, wat zou men zeggen Speeelt met geen vuur, priesters, want 't zou u kunnen berouwen. Volksrecht. Vooruit wijdt een artikel aan de Vlaamsche hoogeschool dat we niet onbeantwoord mogen laten voorbijgaan. De inrichters van het Vlaamsch studentencon- gres, den 1 en 2 November te Gent gehouden en opperbest gelukt, hadden Vooruit uifgenoodigd deel te nemen aan eene meeting en aan eene be tooging buiten alle politiek. Het middenkoruiteft heeft die beleefde u.tnoodiging van de hand ge wezen, zooals het geweigerd had de feesten ter eere van J.-F. Willems bij te wonen. Op de mee ting, waar onze vriend Heclor Plancquaert, daar toe bijzonder aangeduid, het woord ten voordeeie der Vlaamsche hoogeschool heeft genomen, werd tegen Vooruit's beslissing geprotesteerd door den socialistischen advokaat Alberic De Swarte eea flamingant van het rechte bed. De houding van Vooruit verwondert ons geenszins. Het ligt in de tradities van het huis de Vlaamsche beweging te kleineeren en als een lol leken te aanzien. Vooruit volgt hier het dwaal spoor der liberale partij die zich fo Vlaanderen van het volk vervreemd heeft door verfraasching en misprijzen voor eigen taal en zeden. Uit dom- men en dwazen klassenhoogmoed hebben de aan voerders der liberale partijen zich buiten en te gen het volk geplaatst, terwijl de katholieken veel behendiger te werk zijn gegaan. Is het dan te verwonderen dat wij monkelen als liberale bladen ever de verpaapsching en de verkwezeling 9 van Vlaanderen lamenteeren. Zouden zij niet goed doen in den spiegel te zien 0111 de plichtigen te ontdekken 9 Heeft Vooruit zoo weinig ingang bjj het volk bulten Gent, dan is het misschien ten deele te wijten aan zijne verwaarloozing van de verstandelijke behoeften van een volk als het het onze. Dit geeft wellicht do verklaring op waarom zoo weinig geleerde Vlaamsche burgers jongens zich bij de anders zoo Invloedhebbende werkerspartij van Gent hebben aangesloten, wat juist het tegenovergestelde is te Brussel, waar de socialisten, wij moeten het bekennen, verstande lijke, zedelijke en stoffelijke belangen gelijken tred doen houden.Hun Instituut en hunne bijzon, dere vakscholen bewijzen dit ten overvloede Mannen als Picard, Van der Velde, De Greef' Denis, Elisée Reclus, Enrica Ferri, looaen door Lu'ine lessen dat het volk niet alleen van goed. koop brood leeft. De Brusselsche socialisten hebl ben hunnen werkkrmg verruimd, terwijl het hekl La 1 te Gent nog altijd aan den ouden stijl hangt Daar Vooruit zich plaatst op het bijzonder standpunt der werkersbelangen om tot de stich-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokke Roeland | 1899 | | pagina 1