ORGAAN DER CH RISTEN E VOLKSPARTIJ. A//es voor en c/oor het volk! De werking begint. Elk zijn spel. DE BOERENALMANAK het landelijk wetboek Macht en Gezag NEGENDE JAARGANG, Nr 34 5 CENTIEMEN HET NUMMER. ZONDAG 10 DECEMBER 1899. KLOKKE ROEI AND Mijn naam is Roeland, Als tk klep is het brand. Als ik luid, o heil en glorie, ls 't victorie, In Vlaanderenland ABONNEMENTSPRIJS vooraf betaalbaar. Een jaar 2,5o fr.; 6 maanden i,5o fr.; 3 maanden o,8o fr. (Voor 't buitenland 4,60 'sjaars). Men schrijft in bij P. Van Schuylenbergh, uitgever, Kerkplein, Ninove, en in alle postkantooren van het land. De inschry vers op Klokke Roeland voor't jaar 1900 ontvangen het blad van nu tot Nieuwjaar gratis. Vrienden, bezorgt ons abonnementen. Proefnummers worden gestuurd. De kiezing voor Kamer en Senaat zal dus plaats grijpen den derden Zondag van Mei. De tijd is kort. Weldra staan we voor Nieuwjaar, 'tkort maandeken, Maart, April, Mei 't en is maar 4 maanden meer. De strijd zal gewichtig zijn. Elke partij zal hare kracht willen me ten. De liberalen, door den schok van 1884 tót heden van alle bewind en ge zag verwijderd, zullen hunne beste krachten inspannen om eenen weer glans van hun vroeger aureool te be komen; de socialisten, hunkerend naar den strijd, zullen worstelen voor 't be houd van 't geen ze thans bezitten en natuurlijk voor nog wat meer; de chris- tene demokraten zullen intusschen niet slapen, dit weet men op voorhand, ter wijl de bewaarders kampen zullen om met den mond boven water te blijven. Welk zal de uitslag zijn i/.o grootenüeels ainangen van onze werking. Nihil sine labore 1 En die werking moet, om vruchten te dragen, onmiddelijk beginnen. Geen dag meer gedraald Al de vrienden van stad en dorp, al de moedige kampers die meegedaan hebben in den stormloop van 't jaar 94, al de oude beproelJe strijders, die man- haltig kop hielden te midden van het vuur der vervolging, al de jonge Roe- landers die begeesterd werden door ons ideaal, allen, allen, zonder uitzon dering, jong en oud, werkman, boer en burger, allen moeten van deze week al aan 't werk 1 Uit elk dorp moeten wij legen toeko mende week een overtuigden vasten man hebben, die zich in den Kantona len Bond wil scharen. Geeraardsbergen begint al te roeren. Sottegem zal volgen. Eer'1 jaar 1900 belt, moet ons leger strijdvaardig staan 1 Allo, mannen, de handen uit de mouwen 1 Niemand mag zich aan zijn plicht onttrekken. De uitslag moet prachtig zijn 1 Aan 't werk, zonder verwijl 1 ls er middel om eenen propaganda- kring te stichten, steekt de koppen bij een en richt hem in. ls er eene meeting noodtg, schri]lt naar de Klok. en zoo gauw mogelijk komen de sprekers al. Het moet eene gedurige, onvermoei de, rustelooze werking zijn van nu tot Mei. En dan vieren wij tnomt 1 De stem der vrije christene democra ten zal weerklinken in de Kamer 1 Ons volk zal eigene verded'gers be zitten, die verslaan en begrijpen wat het noodig heelt. P- S. ANNONCENPRIJS per drukregel Gewone annoncen o,i5 dikwijls herhaalde bij overeenkomst; vonnissen o,5o reklamen 0,75. Alle briefwisseling, vrachtvrij. Ongeteekende brieven worden geweigerd. Men zende alles vóór donderdag middag. Leest en verspreidt Hij bevat onder vorm van Catechismus gansch de synthesis van het program der Christene Volksparty. LEEST 60 centiemen. Er dient hier nogmaals herhaald, dat geoaam- teekend schrijven enkel'n persoonlijke meening doet kennen, bijgevolg geenszins de partij kan aangerekend worden en haar ten geenon deele verbindt. Platonisch volgen van eec ordewoord is 't ken merk van partijen en leerstelsels a die op 't ver leden berusten De Christene Volkspartij integendeel wil het licht, diensvolgens wil de botsing der gedachten waar het ltcht uit spruit. Al de punten die niet uitdrukkelijk voorzien zijn door het program, blijven 't voorwerp eener vrije bespreking. En in die bespreking wordt door hen, die van zienswijze verschillen, een gemeenzaam doel nagejaagd op 't gebied van theorie, de waarheid in se op 't practise!) gebied, 't belang der paitij, voor zooveel wel te verstaan dit belang of de middelen die te dien einde moeten aangewend worden niet strijdig zijn met het program Codex der partij Waarheid op politiek gebied voor die partij. Zoo heeft men Zondag laatst kunnen waar nemen, dat de vriend Leonce Ducatillon niet tee- nemaal instemt met bovenstaande woorden, en er 'nen heel belangrijken distinguo tegen inbrengt. Ik meen dat het stelsel elk zijn spel voor taan als algemeenen regel gelden moet. Hij Deemt dit stelsel aan als regeldoch laat plaats over voor uitzonderingen, volgens plaats en omstandigheden. Zoo vaak ben ik reeds verdacht gewees^ van optimisme, idealisme, dweipzueht, theore tische droombeelden en onhandelbaarheid, dat iK Zuli mUU 1 »v ij.cicu, ui a.v uviuoAiuv schuldigingen niet op wezenlijkheid steunen. Immers Vox populi, vox Del. Daarom ga ik mij hier beperken tot de bloote' uiteenzetting der beweegrudenen, die mij tot die denkwijze doen besluiten A. Onze partij beoogde de evenredige ver tegenwoordiging eerst en vooral, omdat ze in zich zelve rechtvaardig is en billijk alle denk wijzen hebb-11 recht op eigen vertegenwoordi ging in de res publica, openbare zaak ingezien het de Somma is dier \erschillige denkwijzen, die de openbare zaak vormt. Ten tweede, omdat het noodzakelijk is dat alle jartijen een eigen ideaal betrachtende al- een en afzonderlijk kunnen optreden voor het bereiken van dit droombeeld. Verbonden, kartels, do ut des, enz werken nadeelig in op het gevoel van fierheid, zelfstan digheid en onafhankelijkheid, vereischtekenmer ken om aanzien en achting als partij te verwer- in. Samenwerking op politiek gebied is eene droe ve noodzakelijkheid, alleen gewettigd wanneer ze onontbeerlijk is om 't laakbaar misbruik eener tyranieke overmacht le stremmen. v Wij hebben nude evenredige vertegenwoordig ging, bijgevolg er kan afzonderlijk gestreden worden, en wanneer dit kan, mag er (volgens mij) geene inmenging met geen hoegenaamde andere partij meer bestaan, zoo niet bekrachtigen wij al de berekende leugenachtige en lastere-ide aantij gingen der behouders, als zouden wij de natuur lijke bondgenooten zijn der vijanden van Kerk en Godsdienst. s Bovendien, wij zouden ons in tegenspraak zet ten met beweeringen die wij duizeude malen hebben herhaald met woord en pen Geel ons de evenredige vertegenwoordiging, dat wij afzon derlijk optreden kunnen, en ge zult zien dat wij onder godsdienstig opzicht onzen plicht veel beter verstaan dan die zoogezegde katholieken die uit Antwerpen, Brussel, Brugge, Veurne, enz. door de werking der geestelijkheid naar de Kamer ge sleurd worden. Men antwoordt De E. V. is niet volledig, blijft verminkt, zoolang het meervoudig stem recht zal bestaan, bijgevolg, men zal niet kunnen afzonderlijk optreden in kleine arrondissementen Ik zeg niet dat men even doelmatig zal kun nen, als met het aanstaande zuiver algemeen stemrecht, neen maar wanneer doelmatig kun nen strijdeD, 't is te zeggen strijden met vaste hoop op zetel of zetels, alleen beoogd wordt, dan zai men evenwel met het algemeen stemrecht als nu met het afgeknot stemrecht de noodza kelijkheid der verbonden kunnen inroepen, om overal doelmatig te kunnen strijden. Bijgevolg, zou de Christene Volkspartij, instede van eene partij te zijn, die iels stelligs wil en iets bevestigends beoogt en najaagt, ontaar'en tol eene louter anti conservatieve partij, juist zoo de gentsche waterdemokraten ontaard zijn 'ot eene louter anti-socialistische partij. Al wat gekenmerkt is door anti is verachtelijk, kleingeestig, bekrompen, tot val gedoemd, het heeft geene eigene zelfstandigheid. Bovendien, ls de uitslag in de aanstaande kiezing niet zoo aanmoedigend als hij zou wezen buunen met a elke man zijne slem», men oct- houde dat Geduld de macht vormt van alle jonge partijen, en daardoor alleen ze moeten groot en sterk worden. llc besluit over dit eerste deel Door aanhoudende en hardnekkige werkzaam heid moeten wij de voordeelen winnen duur zaam, bestendig, onontneembaar, die de verbon den ons tijdelijk zouden schenken broos, twij felachtig en ten prijze onzer vrijheiden onafhan kelijkheid. liet afzonderlijk optreden is de vereischte spoorslag tot die vastberaden werking die alleen blijvende vruchten afwerpt. B. Kunnen wij strijden overal Hier juist ligt de oorzaak van het verschil van zienswijze tusschen mij en den vriend Ducalillon. Ik meen ja. Hij meent neen. Waarom was de strijd zoo hard voor de chris tene demokraten Was het uit hoofde der populariteit van het be houdsgezinde kamp Neen, duizendmaal neen daarmee zal denk ik de vriend Leonce met mij volledig instem men. Het was alleen de doorwegende invloed der feestelijkheid, die gansch 't vlaamsche land door, iet behoudsgezinde kamp voor ondergang vrij waarde in de botsing met de demokralie. Hewel, hoe kan men begrijpen dat de piiesters hunne geestelijke macht gebruiken tegen 'nen Hector Plancquaerl,'nen Hector Lebon,'nen Du calillon, 'nen Petrus Daens, 'nen Van Neste, om hunnen diepen godsdienstzin alom gewaardeerd en wien men alleen kan ten laste leggen dc ver dediging te nemen der zwakken en miskenden, 'tg<;en de Goddelijke Zaligmaker^beval, ^en^als Stadhouder ook beveelt en doet. En integendeel dat discipels van dien zelfden Zaligmaker hunnen invloed len dienstestellen van Antwerpsclie meetingisten, Brusselsche inde- pendenten, en andere gekende zoogezegde onaf- hankelijken, in de Kamer ten getalle van drij en twintig, die den godsdienst slechts gebruiken voor springplank tot eenen zetel Wie zou dat begrijpen kunnen zeg ik was het niet, dat de geestelijkheid, verblind door eene drukpers, betaald door belanghebbenden op 'n dwaalspoor gebracht werd, en in 't hart overtuigd is, dat al dien berekenden laster van bondgenootschap, enz. op waarheid berust? llewel, wanneer dc belgische geestelijkheid be merken zal, dat de christene demokratie zelfs wanneer het politiek voordeel zou aanschaften hoi genaamd geene gemeenschap wil met anders denkenden, zal ze inzien dat al dat venijn, dat door belanghebbende behouders naar 't hoofd der christene demokratie werd geslingerd, niets meer was dan 'n schandige huichelarij en comediespel. Ze zal voor die mannen die wetens en willens hunnen evenmensch zoo schandig lasterden 'n di°pe verachting koesteren, ze zal het onrecht herstellen dat ze te goedei irouw pleegde in t kort, ze zal zoo onze godsdienst het gebiedt volledige restitutie doen. Bijgevolg zal men afzonderlijk slrijden kunnen overal. Die vaste overtuiging, koester ik en zoolang ik die zal koesteren, blijf ik persoonlijk wars) voor alle toetreding tot andere partijen, van wel ke kleur zij ook zijn mogen. A. De Backer. meest altijd met dergelijke gezegdens voor den dag komen, om onrechten staande te houden,) zouden doen, moest ooit het land onderworpen zijn aan het gezag der socialisten. Onderwierpen zi.i zich aan 't gezag der liberalen in 79 tijdens de schoolwet We zouden honderde voorbeelden geven van het tegenovergestelde dezer strekking. Wanneer gezag enkel dient om eene bevoor rechte klas te steunen, onrechten te schragen, ondeugden te verbloemen en de minderen uit te zuigen, 'tis een plicht daar tegen op te gaan. Wat aanspraak b. v. kan een persoon maken op gezag die zijn werkvolk slecht betaalt, hun geweten overmeestert en tot slavernij en armoe de doemtgeene! volstrekt geene! 'tis enkel de ruwe macht van den bezitter tegenover den werkslaaf, die dit gezag tijdelijk doet erkennen, en volgens alle gezonde rede, zou een rechter iemand moeten vrijspreken, die zijn arbeid on beloond, in armoede verkeerende, door diefce het ontbrekende zou aanvullen. Dit is revolutionair, zal men zeggen. In den zin der wet ja, maar in den zin van bet recht en de rede neen. Een gezag nu als deze van landsbestuur, die van wetten en rechten een net gemaakt hebben met breedeen groote ma en waardoor de groo- ten vallen en de kleinen blijven hangen, die wil lekeurig en wraakroepend medeplichtig de oogen sluiten, wanneer onrecht gepleegd of d' arme dui vels gestroopt worden, kan zulk bestuur aan spraak maken op erkenning van gezag Tegenwoordig wordt schandaal en afpersing gepleegd op groote schaal, die de arme standen zoodanig treffen dat het eene moorderij gelijkt. Ik wil spreken van de monopool of trusteD, die al de takken der nijverheid treffen, en den nood- uruu uer ineusuuoL 1 uur., uepcuac ou neiuei- tergende maniar, vorhoogou uaot willekeur. Komt dit te pas met macht en gezag zal men vragen 9 't Is juist mijn gedacht, terwijl men houdt staan dat men onmachtig is die dieven en schuimers te Irellen, een klein bewijs te geven dat dergelijk gezag van weinig tel is. Heeft men reeds uitgerekend welke oneindige en schrikkelijke gevolgen die dieverijen na zich zijn als Iwee machtspreuken die op alle oogen- blikken worden uitgesproken om de menschen plichten voor te schrijven, en hunne rechten on der de voeten te trappen. Er is reeds oneindig veel inkt verspeeld, bij zonderlijk onder de wijsgeeren of lilosophen, om macht en gezag le hullen in een soort van onaantastbaar getooisel, en eene gedachte te doen ontstaan die verbiedt ooit tegen macht of gezag op te staan. Er ls natuurlijk verschil van zienswijze, doch dergelijke bewijsvoering, wordt dikwijls vooruit gezet, den mensch, de atoom,zooals ze zeggen, in abstract of concreet leven onderwerpende aan hun gezag, (welk van Godswege komt.) Zeker is het dat het noodig is gezag te erken nen, anders is 't onmogelijk te bestieren, het ware de anarchie met eene schokking in de diepste grondvesten der samenleving. Men deuke dus niet dat mijne bewijsvoering deze is het gezag te keer te gaan of te on dermijnen. Alle gezag komt van God, daaruit wordt afge leid, dat het zonde is daar tegen op te staan en men verplicht is het te erkennen en te eerbie- digen. Die thesis wil ik niet betwisten, doch we zijn benieuwd te weten wat de katholieken, (die Door gedwongen vermeerdering van uitgaven, op petrool, kolen of brood, enz. vermindert men de hulpmiddelen om te leven, 'c is de armoede met slechte of ontoereikende voeding. Iets naar willekeur enkel en alleen uit goud zucht van prijs verhoogen, dat de mensch tot voedsel, kleeding, af verwarming van noode heeft is een echte moord '1 Is een werking om eene eindelooze macht te verkrijgen, de onderwerping of verslaving der kleinen, den ondergang van burgerij en de schel merij tot het toppunt gedreven. Volgens den Bijbel mag niemand de woonst ot den wijngaard schenden van zijn evenmensch. Dezen werden gevloekt, en om hals gebracht. Karei de Goede deed de zolders der monopolisten en publieke uitzuigers openen om het graan aan het volk uit te deelen. In onze moderne onchristene samenleving, waar macht en gezag te samen gaan, en ons wordt voorgesteld als het zinnebeeld van recht en vre de, laat men toe, dat men eene gansche massa naar believen besteelt en uithongcrl. Zulk gezag is anti volksgezind in hoogste maat en revolutionnair. 't Is het staats absolutisme, de ooren stoppen de en de oogen sluitende wanneer het de kleinen geldt. 0 Alle gezag, zegt Duraortier, dat met het volk mee gaat versterkt zich, het bederft en verflauwt Dwaimeer zij tot het absolutismus leidt. T Is om die reden dat de christene volksge- zinden den strijd voeren tegen de geldduivels van allle slach, zoowei gouvernementeels als andere. 't Is daarom dat wij dc schacheraars en gewe tens verdrukkers bekampen. 't Is uit die reden dat wij de sympathie van 't volk winnen en gefolterd worden door dezen die machtig zijn. 't Is daarom ook dat ongelukkiglijk de gods dienst aaDgerand wordt, omdat vele beoefe naars, die onderwerping aan gezag, hoe slecht en anti-volksgezind het ook zij, als eene goddelijke wet opleggen en een gedragslijn aannemen gansch strijdig met den godsdienst zelve, en de rechtveer- dige eu gezonde begrippen. Wij doen de ondervinding op tot onze groote voldoening, dat het volk, welk ontwikkeld is gansch anders oordeelt en op een gegeven oogen- blik de machtigen doet tulmeien. Want alle macht komt uit het volk, en het gezag moet volksgezind zijn. De bewarende kliek was het niet, ze stortte nèer, ze tuimelt, eveuals het gedroomde en ge- liefdkoosd bewarend centrum, met bare verbor gene inzichten, die ons voortkomt als het bodem-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokke Roeland | 1899 | | pagina 1