ORGAAN DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ. Alles voor en door het volk! Meetings. Zondag 28 December. STRIJDPENNING. Christene demokratie. A. De Backer. Eeuwige Vooruitgang De Backer. Olieslagerijen. Conservatieve Zeden. TIENDE JAARGANG, Nr 4 5 CENTIEMEN HE? NUMMER. ZONDAG 28 JANUARI 1900. KLOKKE ROELAND Mijn naam is Roeland, Als ik klep is het brand, Als ik luid, o heil en glorie, Is 't victorie, In Vlaanderenland I ABONNEMENTSPRIJS vooraf betaalbaar. Een jaar 2,5o fr.6 maanden i,5o fr.; 3 maanden 0,80 fr. (Voor 't buitenland 4,60 'sjaars). Men schrijft in bij P. Van Schuylenbergh, uitgever, Kerkplein, Ninove, en in alle postkantooren van het land. ANNONGENPRIJS per drukregel: Gewone annoncen 0,15 dikwijls herhaalde bij overeenkomst; vonnissen o,5o reklamen 0,75. Alle briefwisseling, vrachtvrij. 0ngeteekende brieven worden geweigerd. Men zende alles vóór donderdag middag. Massemen bij Wetleren, om 4 uur namiddag Woubrechtegem, om 3 uur, namiddag, bij Dooatus De Smedt, Predestraat. Spreker, Petrus Van Schuylenbergh. Zeilick om 6 uur 'savoids, ter herberg a Au Due de Brabant,» bij Vanden Plas over de nood zakelijkheid van het bestaan eener vrije Kristene Volkspartij in 't arrondissement Brussel. Spre kers Advokaat De Backeren Verraes. Releghem l ij Isidore Van Roy, In de Gul den kroon, om 4 uur. Zeilde dagorde en sprekers als te Zeilick. AALST. Opdat dc overtuigde Democraten mijn voorbeeld zouden volgen. 0,25 NINOVE. Rondgebaald in Het. Recht na het zwijgen van een lied door den democraat Eduard Van Bellinghen. 0,57 BRUSSEL. Van een Brusselaar gewezen Aalstenaar. 1}00 Wij moeten van die woorden eens voor al eene juiste, adequate bepaling geven. Nu nog, zult ge misschien zeggen, nu, de be- teekenis der woorden nog bepalen wanneer sedert tien jaren reeds de zaak zelve, 't voor werp ie van zoo.'n aanhoudende, hardnekkige werking Ho, lezers, 't is zoo dringend noodig, er be staan zoovele verkeerde opvattingen van die woorden! en die verkeerde opvattiogen geven aanleiding tot zoo nadeelige gevolgen Zigmen in de christen demokratische bladen den jongsten pennetwist niet over verbond of geen ver bond. Dil was volgens mij een eerste gevolg van verkeerde opvatting dier woorden. Onze demokratie is christen, dit wil zeggen gesteuad op de grondbeginselen van het Roomsch katholiek geloof. Dus, wanneer zij. 0111politiek, maatschap pelijk, stoffelijk, of om het even welk ander, 't zij tijdelijk of brstendig voordeel, zich met partijen aansluit die de grondbeginselen van dit geloof niet aannemen, houdt ze door dit feit zelve op, christen le zijn. Bijgevolg 't is nog enkel eene demokratie, maar geenszins een christene demokratie. Wij zijn leden eeoer geloovige partij. Onze rede vau bestaan is niet de socialisten en de liberalen te verchris'enen, maar wel integen deel van de bewarende katholieke partij te demo- kratiseeren. Dit was ons oorspronkelijk doel (niet eene der stichters zal dit betwisten durven.) Samen gaan met antigodsdienstige partijen, ware lood- reent inwerken legen dit oorspronkelijk doel. Men zegt de bewarende katholieke partij noopt ons zelf lot dit verbond, op haar dus alle veranwoordelijkheid. Zq die deze beweegreden lot verontschuldiging invoeren bekennen onrechtstreeks dat de han delwijze die ze op die wijze wettigen en ver ontschuldigen willen, niet juist is, niet gevolg- trekkig is met den geest van ons zijn. Ik vraag hen, sedert wanneer de fout van an deren ODze fouten verrechtvaardigt van ons Christenen Ook nog, 't is 't eenige raiddel om demokratische wetten te bekomen. Ik vraag sedert wanneer wettigt het doel de middelen? voor hen, die zich christen noemen Nochtans, hier voeg ik bij Wanneer wij 't gansch 't vlaarasche land door afzonderlijk optreden, en nergens de groene vlag met 'n onuitwischbare vlek bezoedelen, zal volgens sommigen de katholieke bewarende partij eene meerderheid behouden van vijf of zes zetels. Hewel, wanneer zij eene meerderheid had van vijftig, zestig zetels, was ze verplicht de vlagge te strijken voor den volkswil, krachtda dig en gemeenzaam uitgedrukt. En nu, met vijf of zes zou ze hardnekigkig zijn in hare weige ringen 1 1 Zulke veronderstelling, volgens mij, paalt aan onzin. Bovendien niels getuigt, ik bewees dit vroeger, dat ze die meerdeiheid behouden zal. Nochtans, moest hel zou zijn, dan nog vor men we geene christene democratie meer, indien wij medewerken, rechtstreeks of onrechts'reeks om een enkelen zetel te doen overgaan naar eene niet geloovige partij. Wij hebben alleen het recht, uitdö bewarende politiek zooveel zetels mogelijk te doen overgaan paar de christene of geloovige demokratie, de partij der toekomst. Dit wil zeggen van de eene geloovige fraktie naar de andere. Anders te werke gaan is handelen als de hond uit de fabel de prooi verlaten om de schaduwe nateja;en; de christene demokratie den dood slag geven om 'nen parlementairen zetel te win nen. Een tijdelijk, voorbijgaan 1 en broos voordeel verkiezen, op den noodzakslijken en duurzamen zegepraal eener jarenlange werking. Men zegt nog elk behoudt zijn program ongeschonden. Die zoo spreekt, of 700 wel, spreekt niet recht zinnig of zoowel kent het menscbelijk hart niet. Dit zou kunnen waarheid zijn voor hen wier politieke overtuiging gesteund is op grondige kennis van het gansche program en strekking. Hoevelen zijn er zoo, om het even in welke partij Ho, dit getal is beperkt 1 Vraag aan duizend socialisten, wat het socia lism is en wil. a Weg met de rijken zullen negen honderd negentig u antwoorden. Vraag het aan evenveel liberalen. A bas la calotte zal het u toekliaken meer niet Vraag het aan die duizenden landbouwers en werklieden die, tegen hun belang in, de behouds gezinde strekking aankleven. Zo zullen antwoorden Wij moeten stemmen zoo onze pastoor het verkiest. Zij verwisselen godsdienst met een maatschappelijk vraagstuk, dat enkel inwerkt op louter stoffelijk gebied En zoo ook telt de christene demokratie dui- zende leden die geen berededeneerd gedacht koesteren van het program der partij. MeDschen, wie het ontslaan der christene volkspartij gevrijwaard heeft .-oor- ial.jvjng (vroeg of laai) bij 't kamp der socialisten. Dezen zijn het voor wie het verbond onherstelbare ge volgen hebben kan. Immers, is de tegenwerking der pries'ers dan niet gewettigd en moeten die menschen christene demokraat uit enkel misnoegen en ver bittering tegen de bestaande ordening der samen leving niet veronderstellen, dat de priester zijne stoffelijke heropfruring benijdt en verhin dert, uit vooriDgenomeuheid voor de behouds- gezinden, voor de grooten En moet hij dan ook niet overhellen tot de stelling der socialisten De godsdienst verhin- deit den welstand der minderen en dien ten gevolge voor altijd blijven, waar de aanhangers van een verbond hem slechts tijdelijk en voorbij gaand wilden inlijven Daarom volgens mij die dit willen, ne men op zich eene groote veiantwoordelijkheid en houden op christen demokraat le zijn. Nagenoeg dezelfde verkeerde opvattingen be staan nopens het woord demokratie, en die op- vatliDgeo lelden noodzakelijk van onzen kant, tot overdre\ene gevolgtrekkingen en van den kant des tegenstrevers tot ongerijmde aanvallen. Ook daarop wil ik terugkomen. In de maatschappelijke ordenlog Noodzakelijke, onve.htnderbare, onophouden de Vooruitgang. Dien met den vinger doen voelen, is eene op lossing geven aan de groote X van het maat- schappehik vraagstuk. Zonderling verschijnselelk erkent dien be stendigen vooruitgaog op 't gebied der voort brenging elk erkent hem op 't gebisd der wetenschappenevenzoo wordt hij algemeen aangenomen op 't kunstgebied, enz., eoz. Alleen op 't maatschappelijk gebied, 't is te zeggen op dit gebied waar de vruchten vau dien vooruitgaog aan iedereen, dus aan elk lid der samenleving voordeel aanschaffen moeten, daar alleen tracht men hem te verloochenen. Zeker soort van menschen wil alleen vooruit gang erkennen, waar vooruitgang het voorwerp worden kan van privatief bezit, van toeëigening der voordeelen met uilsluiling van anderen. Het zijn de behouders ofte coDservateurs. In alle eeuwen trof men ze aan, bij eiken nieu wen stap naar vooruitgang, stonden ze strijd vaardig, om tegen 't onverbiddelijk noodlot te kampen. 't Mag ons dus niet verwonderen en nog min verbitteren, dat nu weerom, wanneer de maat schappelijke ordening overstapt van 't individua- lismus naar 't altruïsmus, ze weerom huDne gelederen dicht sluiten om de eeuwigdurenden zegepraal van vooruitgang, eenige oogenblikken te vertragen. 't Eenige wat ze vroeger konden, ook 't eenige wat nu nog ze weerom kunnen zullen 1 Ze willen in 't bezit blijven van de voorrechten die de oude staDd van zaken hun aanschaft, en om 't leger dat hen rugsteunt niet te ontmoedi gen in dien hopeloozen kamp, trachten ze dit leger !e doen gelooven, dat in alle eeuwen en alle tijden immer na een tijdvak van strijd en vooruitstreven men noodlottig terugkwam op 't zelfs te standpunt. Dit is waarheid in al de natuurverschijnselen, waar alleen de onverbiddelijke wet door den Schepper aan zijn werk gegeven, de beweging regelt. De omloop der hemellichamen, de gang der jaargetijden, de bouw der organieke wezens, de groei der planten, de tij der zeeën, enz., 't is te zeggen, in alles waar enkel stof in werking treedt, beperkte zich de werking bij 'nen afgeteekenden omloop, in 'nen a kring Integendeel, waar rede en vrije wil bestaat (alleen bij den menscb) is de onvei poosde besten dige vooruitgang oogenschijnlijk. het is geen KRiN'j, het is eene immer vooruitloopende lijn die wordt gevolgd. Wij zullen dit bewijs aanvangen met de be- zondorste. tegenwerpingen te weerleggen, die door ile behouders worden ingebracht tegen dien eeuwigen EXCELSIOR. Bfiftfogen, dat zij die dien vooruitgang looche nen, ipso facto, de verhevenheid der ziel op de logge stof miskennen, en zich in strijd zetten met de christene leering, die ons het oneindige en volmaakte als opperste doel aanwijst, en bijgevolg eeuwige vooruitgang en toenadering tot dit vol maakte oplegt en beveelt, dit zou tot niets strek ken. Voor het geringste afgetrokken denkbeeld zijn onze hedendaagsche conservateurs onvatbaar. Zoodaoig zijn ze verstompt door hunDe vooringe nomen opvatting en louter lasterende proza. M' ter zake. -VV-\» z:j-:-Ue traander.<-fo Het grootste deel wordt getrokken uit de ge schiedenis. a Zag men die beweging van heden ook niet plaats hebben in Griekenland zeggen ze strijd om gelijkheid, strijd om politieke rechten strijd om welstaLd en om broodwinning, en en zelfs meer nog strijd om daarstei'ling van 't coMMUNiSMUs, en zelfs op praktisch gehied de verwijdering van goud en zilver uit den geldhandel met vervangiag door ijze- ren muntspeciën om zoo trapsgewijze op een verminkt socialistisch stelsel aan le landen En is die grootsche beweging niet schipbruik geloopen op eene straalmachl die op hare 0 beurt, uitliep op de schandigste dwingelandij een echt schrikbew nd Bij de Arabiërs is de hinderpaal van meer stof- felijken aard, doch niettemin ook vau 't gebied der individuëole vrijheid de slavernij bestaat nog, en bovendien de vrouw en het kind worden aanschouwd als enkele voorwerpen en handels waar. Nen socialen stoot, het optreden van 'nen enkelen durver zal eeDS dien dam verbreken. De Japaneezen zijn vau zelfden bloede en 'van zelf Jou oorsprong, zij hebb de vrijheid dei- wetenschappen en de vrijheid van den persoon gehuldigd, en in eene eeuw tijds hebben zij die eeuwenlange verachtering teenemaal ingewon nen. zij staan reeds opgelijken voet met de meest beschaafde volken van Europa. Achtcruitwijking bestaat niet, stilstand is uit zondering vooruitgang is de regel. Later meer daarover. De talrijke olieslagers, 800 in getal, der slreek klagen over den doorslechten toestand hunner nijverheid. Verleden jaar is een nationale bond van olieslagers tot stand gekomen met het doel die belangrijke nijverheid van ondergang te be vrijden. Tot nu toe is er niets bekomen. Men zal zich herinneren dat M. De Bruyn, die zelf eene oliefabriek te Baesrode bezit, waar olie voor mar garine gefabriceerd wordt, voor de kiezing van 1898 beloofd had de olieslagerijen te helpen. De belanghebbenden hebbsn nog eens ondervonden wat albelover de minister tegen den landbouw was. Ziehier den toestand de vreemde olie komt hier vrij binnen, terwijl alle vreemde landen die olie voortbrengen, hooge en verbodsrechten op de onze leggen. De Belgische olieslagers vra gen eeu inkomrecht van 0 fr. per 100 kilos De lijnolie wordt meest gebruikt om zeep te maken Moest dat recht geheven worden, dan zou de zeep een cent of anderhalve cent per kilo duurder kosten. Dit is eene kleinigheid als meu inziet dat men ten dien prijze eene nijverheid van ouder gang kan redden die duizende werklieden ge bruikt. Aldus zouden de olieslagerijen de vreemde mededioging niet meer moeten vreezen. De land bouwer zou aldus lijnkoeken kunnen koopen aan dezelfde prijzen als du aan vieemde gegeven Voor wat de koolzaadolie betreft, moest het In komrecht geheven worden, dan zou de olie voor schilders en verlichting ook wat opslaan, doch nog eens, dit recht zou de olienijverheid opbeu ren. Dit geldt geene verbruiksbelasting als b, v. de rechten op den suiker, wal voor gevolg heeft dat wij onzen suiker 45 fr. de 100 kilos meer be talen dan Engeland, hoewel Belgische suiker ginder geëten wordt Een andere griefvolgens de wet van 1896 wordt toezicht gehouden op de fcoeken. Op vreemde koeken wordt de wet niet toegepast. De olieslagers vragen met reden dat men te Gent en te Antwerpen eon toeziener aanstelle bijzonderlijk gelast de vreemde koeken 'e onderzoeken. 80,000 ton koeken worden hier ingevoerd en van die schromelijke hoeveelheid wordt niets geëischt als waarborg op faktuur. Is dat redelijk De derde grief geldt het vervoer. De olieslagers ragen dat het zaad, de olie en de koeken aan denzelfden tarief vervoerd worden als graan, bloem en gruis. Al die grieven zijn gegrond. En toch is de deputatie die ze bij den minister is gaan blootleggen enkel met gewijd water besproeid geworden, maar daar is geen komaf gemaakt geweest. lulusschen sluit de eene olieslagerij na de audere. Komaan, olieslagers, waarom laat gij u als kleine kindereu behandelen die men met beloften paait Handelt liever. Gebruikt uwen invloed bij het naderen der kiezingen en zendt de albe lovers naar... uwe plettersleenen Leonce Du Catillon. De behoudsgezinde vereeniging van Luik, die, onder de bescherming van M. Woeste, de meest -'V«r?c> taw'» |g van p.»o I V -! Ir or,..' i-wn staalken te geven van haren zucht tot eendracht met de democraten. Men weet dat met het stemmen der evenredige vertegenwoordiging de Luiksche dompers ook gaan hunne vertegenwoordigers in de Kamers hebben. Nu, volgens de uitgebrachte stemmen - der laatste kiezing zouden ze recht hebben op 3 vertegenwoordigers^maar dan moeten ze met de democraten strijden, zooniet daalt het cijfer tot 2. Welnu, in algemeene vergadering is er bij die minzame kaiholieken verleden week besloten al leen te strijden en in plaats van een christen democraat liever een liberaal te laten kiezen En 0111 tot het verwerpen van de overeenkomst met de democraten te kunnen overgaan, had het bu reel zijnen toevlucht genomen tot de lezing van liet fameus artikel uit L'jltoile Belge, een oude liberale sloor, T eeuigste blad vau ons land, dat in den Traüsvaalschen oorlog de zijde der Eogel- sche moordenaars kiest, en waarin de eune of andere doctrinair beweerde, dal het socialism geen gevaar opleverde voor 's lauds instellingen, maar wei de werking der christene democratie van allen geur Daensisme, Poltiérisme, Ren- kiuisme, enz., daar die leerstelsels bij de lande lijke bevolking doordringen, welke tot hiertoe altijd de zekerste steunpilaar van Vorst en Vader land was geweest. En ziedaar de reden waarom mijn goede oude vriend E. H. Pottier is afgescheept door zijne geloofsgenooten, hij die nochtans altijd gedwee 't hoofd in den schoot der conservateurs legde en die door zijne besluiteloosheid al de werklieden, op weinige uitzonderingen na, in de rangen van tegenstrevers wist te verdrijven, zelfs deze die van zijne instellingen deelmaken. Hij, die ons nochians opofferde en in zijnen Bien du Peuple zoo dikwijls sene soort vaa afteuriDg naar ons hoofd slingerde, ten einde toch wel te staan met de groote bazen uit den Gercle Catholique, ondervindt nu weerom eens, wat er van die mannen te verwachten is en men wel naïef moet zijn om te gelooven, dut het belang van den godsdienst nog eenigen invloed heett bij de bewarende partij, eenige aanbidder van den geldzak. Wat ons betreft, dit 4feit, 'tgeen we sinds lang voorzien hadden, doet ons genoegen. Het zal aan dezen onzer partij, die nog droomen vau ons aan den conservatieven wagen te spannen, misschien de oogen openen en hun doen zien, dat benevens de verachting van eiken vrijen werkman, de ha telijke spot der bewaarders het loon van hun ver raderswerk zal wezen. En die voorkeur welke de katholieken van Luik en elders geven aan eeneu ongeloovlge liever dan aan eea volksgezindeii priester, zal ons een machtig wapen in de hand zijn 0111 het volk van onzen buiten de waarde van hunne ban bliksems te leeren kennen eu het zal geene moeite kosten om te bewijzen, dat alle werkers, 't is gelijk lot wat klasse zij behooren, voor eer sten plicht hebben elkander te steunen in den akeligen strijd voor 't leven, in plaats van ons te laten verdeelen door een hoop kluchtspelers. 1 Lambrecht. Leest en verspreidt DE KLOK

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokke Roeland | 1900 | | pagina 1