i, ORGAAN DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ. Alles voor en door het volk! Meetings. op Zondag 4 Februari, 1900 STRIJDPENNING. Christene demokratie. De Backer. HET LANDELIJK WETBOEK Brief van den Nederhasseltschen Boer. Een woord tot de katholieke democraten. TIENDE JAARGANG, Nr 5 5 CENTIEMEN HET NUMMER. ZONDAG 4 FEBRUARI: 1900. KLOKKE ROELAND Mijn naam is Roeland, Als ik klep is het brand, Als ik luid, o heil en glorie, Js 't victorie, In Vlaanderenland t ABONNEMENTSPRIJS vooraf betaalbaar. Een jaar 2,5o fr.; 6 maanden i,5o fr.; 3 maanden 0,80 fr. (Voor 't buitenland 4,60 'sjaars). Men schrijft in bij P. Van Schuylenbergh, uitgever, Kerkplein, Ninove, en in alle postkantooren van het land. GEMEENTE ASSCHE. Om 6 uren 's avonds in het Hotel du Lion d'or bij E. Borreraan-Poliart. Sprekers adv. De Backer en P. Verraes, schilder. NINOVE. Rondgehaald op het vrienden- feestje van zaterdag 2,04 Omdat Maria zoo fier was als ze Machiel zag dansen 0,10 ZOTTEGEM. Na eenige spelen met de jaskaart onder vier vrienden, gegeven door de winners 0,70 Rondgehaald na een lied gezongen door onzen vriend R. M. 1,00 WOUBRECHTEGEM. Rondgehaald na de meeting te Woubrechtegem door Domien van Dorpe 1,04 DENDERHOUTEM. Rondgehaald op het tooneelfeest te Denderhautem 9,00 VOORDE. Opdat de melkerij de boter melk zou verkoopen 0,25 AANBEVOLEN. Te Sottegem hebben de Roe- landers een practisch middel uitgedacht om den strijd- penning te ondersteunen. Zij spelen een partieken met de kaart, met de bol, op vogelpik of op den bak en al die meedoet betaalt li) centiemen strijdpenniug. Wij bevelen hun voorbeeld warm aan. Op al de exemplaren van De Kerk en onze Eeuw en van Gods Molen maalt langzaam maar fijn (zie derde bladzijde) welke wij van nu tot aan de kiezing ver- koopea, geven wy 0^5 aai» don strijd penning. Op die manier stort de kooper een milde gift zonder dat zijn porte-monnaie het gewaar wordt. Elk een kleintje maakt voor de partij een groot I Zondag laatst zei ik, dat het woord Demokra tie, evenals het woord Christene 't vi orwerp is van verkeerde opvattingen. Laat ons 'nen terugblik werpen in de geschie denis (de groote school des levens), en de ware beteekeriis van '1 woord Demokratie zal uitko men met gansch haren omvang en haren inhoud, of ze ingelijst was in 'uen kader. (Woorden van onzemjjiriend Ziener, wanneer hij bij 't ont staan derKLOKKE, ons zijne zoo nuttige wenken meedeelde over den vereischten schrijftrant in een didactisch blad). Wanneer men terugwijkt tot in den nacht der tijden, bemerkt men bij alle volken twee groote kenmerken (eigenschappen), die gansch hun sociaal of maatschappelijk zijn beheersch- ten 1° menschenetorij, 2° aanhoudende strijd met naburige stammen. Jacht en vischvangst waren bij hoorige, tijd ver drijven, oorlog was het groote middel van voort brengst en bestaan. Allen aanschouwden zichzelven als uitvei ko ren stam voor wien de anderen (barbaren) ten nutte strekken moesten. Daaruit eeuwige strijd om 't leveu en voor 't leven onder malkander. De gesneuvelden zoowel als de gevangenen werden verdeeld onder den overwinnenden stam en strekten aan dien stam tot bestaanmiddel, <ot VOEDSEL. Bij de Japhetische volkeren vindt men heden daags nog overblijfsels van menscheneterij (in Midden-Alrika). Bij de Semitische volkeren vindt men er bij de vleet, van den eeuwigen strijd onder malkander. Immers, wordt zelfs nu bij ons nog, niet den helft der begrootingen toegevoegd aan krijgs- materieel De volken de eene de anderen als een jachtge bied aanschouwen, en de overwonnenen 't zij dood of levend onder malkander verdeelen en opeten, was het eerste tijdvak dat de geschiedenis ons leert kenoen. Er kwam vooruitgang De geest helderde langzaam op, men bereken de hoe men meest voordeel zou trekken kunnen uit de krijgsgevangenen ze slachten om ze te eten, of ze doen werken 7 In andere woorden, de speculatie van den sterkere op den zwakkere begon. De behoudsgezinden van dien tijd bleven voort- eten de vooruitstrevers, integendeel, deden de hun ten deele gevallen overwonnenen 't leven lang in hun voordeel werken. Het slavendom zag het licht. Ge ziet hier, beste Lezers, dat het slaven dom zelve (de slavernij) 'nen stap was naar voor uitgang, 'nen noodzakelijken schakel in die eeuwige ketingbijgevolg ook zijne tijdelijke diensten heeft bewezen, en enkel mag gebrand merkt worden als vergelijkingspunt met latere tijdvakken. Men moet in alles de betrekkelijkheid ln 't oog houden. Voor de volken van dien tijd was de slavernij het toppunt der verbetering (een maatschappelijk droombeeld), voor ons is ze afschuwelijk. Dit wijst uit, hoe een der grootste wijsgeeren van Griekenland, in die eerste overgangs periode levende kon bevestigen, dat de we reld nooit bestaan zou zonder slaven. De eigenaars dier overwonnenen (thans sla ven) bereikten een dubbel oogwitzij persoon lijk, konden zich meer uitsluitehjk toeleggen op: rooftocht, aanval of verdediging, een maatschap pelijk belaDg en bovendien z'hadden meer winste bij den levenlangen arbpid dier slaven, als bij eenige maaltijden aan 't vleesch de gevan- gpnen een persoonlijk belang. Er kwam allengs weerom vooruitgang. Van den eenen kantde meesters behandelden hunne slaven mettertijd met meer zachtaardig heid de oorspronkelijke haat tegen de «over wonnenen verdween. Weldra vOrmden de slaven uit voortteling de regel; en de slaven uil krijgsgevangenschap de uitzondering. En vau dit tijdstip werden de slaven aan schouwd als op dit oogenblik de huisdieren. Des te beter men ze behandelt, des te meer voordeel ze afwerpen. Van den anderen kant ook, de slaven zelveD, door meer gezellige» omgang met hun meesters, en door wrijving met malkander, waaronder soms meer ontwikkelden, begonnen het oog te richten naar beteren toestand. Onder de Romeinsche republiek ontstond er zelfs reeds een opstand onder de leiding van Spar- tacus. Het leger der slaven werd verpletterd. Die beweging was een oinijmg veiocuijasol, zoo er in de geschiedenis nog andere voorkomen, namelijk de gilden der middeleeuwen, en ook het zuiver algemeen stemrecht, na de fransche omwenteling. Daarop zal ik terugkomen, wanneer ik zal be wijzen, dat de tegenwerking der behoudsgezin den zoo noodig is als de werking der vooruit strevers (van ons) om eene duurzame maatschap pelijke verbetering te bekomen. De slavernij duurde voort tot wanneer het Christendom met zijne grootsche zedeleer haar den genadeslag kwam geven. De christene naastenliefde was onvereenigbaar met dit maatschappelijk stelsel van persoonlijke verdrukking. De behoudsgezinden van dien tijd bleven voort hunnen evenmensch als lastdier aanschouwen en behandelen. De vooruitstrevers integendeel (de volgelingen van Christus'leer) schonken persoonlijke vrijheid aan hunoe slaven en slavinnen, en trolseerden bovendien de wreedste vervolging vanwege de behouders. Doch weerom als vroeger zegevierde de voor uitgang op berekende tegenwerking. Met slavendom werd bepaald vervangen door het LAATSCHAP. Het laatschap is het maatschappelijk stelsel der middeleeuwen. De stap naar verbetering was gewichtig. De slaaf was een enkel voorwerp. De laat was een persoon. De slaaf had geene rechteD. De laat had recht op 't familieleven (recht op vrouw en kinderen)hij had recht op zekeren eigendom, hij mocht namelijk over zij péculium (spaarpot) naar willekeur beschikken, en hij had recht op bescherming vanwege zijn leenheer, 't is te zeggen, dat de feodale kasteelheer aan wiens leen hij gehecht was, hem tegen aile ge vaar moest verdedigen. Van dit oogenblik bestonden er bijgevolg voor de eerste maal wederkeerige verplichtingen. Later zullen wij voort de ladder der maat schappelijke verbeteringen opgaan, om te eindi gen aan den grooten sport dien de samenleving nu gaat optreden Het rijk der Demokratie of maatschappelijk stelsel der twintigste eeuw. Ik meen, beste Lezers, dat ge van nu reeds drij voorname zaken kunt vaststellen. 1. Dat in alle eeuwen de voorstanders van 't oud regiem (de behoudsgezinden) immer het onderspit hebben moeten delven. 2. Dat zij, die bevestigen, dat het menschdom op het sociaal gebied omloopt in 'nen kring, en Da zekeren tijd op 't zelfste standpunt terug komt, op Sen dwaalspoor verkeeren. 3. Dat geene machten ter wereld den oveistap naar een nieuw maatschappelijk stelsel kunnen verhinderen, wanneer de gedachte, 't is te zeg gen de verzuchting naar dit stelsel in den volks geest is gedrongen. ANNONCENPRIJS per drukregel pewone annoncen o,i5 dikwijls herhaalde bij overeenkomst; vonnissen o,5o reklamen 0,75. Alle briefwisseling, vrachtvrij. Ongerekende brieven worden geweigerd. Men zende alles vóór donderdag middag. LEEST 60 oentlemen. Mynheer de Opsteller, Ge moet beginnen met anders te schrijven in de Klok of ik zeg mijn abonnement op zoo ^ze- ker als den dag. Ge meent mijn waarachtig dat ge schrijft voor notarissen en schriftgeleerden. De duivel kan niet meer wijs worden uit al die stadhuiswoorden. Meent ge op die manier uwe kiezing te bewer ken ge zult er 'nen oom van dood hebben Ge inoogt somwijlen wel eens iets in de wol ken schrijven, maar 't meeste deel toch van uw artikels moet voor ons zijn voor 't volk, voor den werkman en voor den boer. Zi_e dat ge zoo eens schreeft, 't zou oneindig vee< beter zijn, schoon dat ik het zelf zeg. Boeren en werklieden, 't wordt kiezing, doe uw oogen open 1 1 Als wij in de kamers komen zal uw toestand ver;«3teren. Sedert69 jaar werkende grooten uitsluitelijk voor hen zeiven, chaque son tour, zei Van Wambeke, 't is ntet te veel, daarom zal er dan ook nu eens gezorgd worden voorde kleinen en geringen. De grooten als hun belangen op handen zijn., zijn altijd in't accoord. Wij zien het nu wet rom eens met het voorrecht der bank, li beralen, behouders stemmen dit voorrecht han den en voeten voor 'nen termijn van dertig jaar. -- De Congo heefi honderd miliioen al ge kost wat voordeel hebt gij reeds gehad van dien hog geenen tinnen knop. De grooten spelen met de actiën van den Con go on winnen forluin u op den mg van het volk. De grooten hebben bemerkt dat er voordeel was voor de boeren aan de samenwerkende land- bouwstokerijen, ze kunnen het niet meer gedoo- gen, die wet gaat veranderd wordeu. Woest wil van geeuen persoonlijken dienst; 't is de zoon van den boer en van den werkman die bij 't leger alleen moeten. Dien triste sire van Haelteil, mijnheer De Saedeleerdie valscheliik 't woord nam in de Ka mer voor de fransebmans, en nu op den datum var/ Maart of October tegen hen stemde, zal zijn hoornen in 't vervolg op zeven voet mogen plan ten, in plaats van op drij, die hij vaststelde uit persoonlijk belang, ga iscli in strijd met Bibaut. Nu, dat die oneindige meerderheid van 't bewarende korps op vier of vijf zetels gaat in krimpen, nu ligt het aan u van te bekomen wat ge wiltde klimmende belasting, de atkoop der hypotheken, de toepassing der evenredige ver tegenwoordiging voor provintie eu gemeente, de wet op de margarine, (waar de Saedeleer nu weer om ook eens een woördeken van mikt lijk vroe ger van de fransebmans) vóór de kiezing Ons leger kost nu jaa^jks vijf en zestig waggons stukken van vijf fra„kea, of vijf en der tig honderd vrachten op nen kruiwagen, gaat gij dit blijven gedoogen? Voor minister De Bruyn hebben ze cito 'n positie, (de man is geplaatst aan de bank), 't Zclfste is 't met minisier Nyssens, de jongen is bestuurder benoemd van den ijzerenweg in den Congo, en trekt daarvoor, zoo 't schijnt de baga telle van vijf en twintig duizend frank. Hij mag te Leuven op zijnen buiten blijven. En die ginder zal de kaartjes gaan knippen zal zestien en halven trekken. De kolen zijn opgeslagen, bij gebrek aan wagons voor 't vervoer daarvoor en hebben ze geen geld, maar voor den Congo, en voor de koeiringers en poolkalkers en garden op den ta bak, en medailleerders van honden, on zagers over stikstof en waterstof, daarvoor was er geld met hoopen. Die een halve uur van de statie woont of telegraafbured, betaalt belasting zoowel als de anderen, hij moet door water en slijk om den trein te hebben, en wanneer hij een dépêche krijgt, moet hij 'nen halven frank geven en d'an- dereu niets, die 't geraak van den trein hebben. De armgoederen, hospitiegoederen, enz. worden verpacht alle zes jaren, voor 't proiijtvan de wijngelden en den ondergang van de pach ters die toestand moet veranderen. De eigeudom van de boeren hof, land, stallen en schuren, zijn belast tot het uiterste de actiea en titels en obligation van de grooten daar eu weegt geen centiem op. Die een pataterplekje erft pan zijn vader of moeder, moet het half gaan betalen iu de domei nen die millioeneu in geld erft, kiabt de pot in zijnen schoot en 't is amen. Die'nen cent op anker en zonne zet gaal den bak in, die in de b.-urs, en t'Oostende, en te Spa, op 'nen nacht een miliioen verspeelt, krijgt 'n schoon decoratie. Die 'hen stoot op zijnen hond geeft, moet op 't bankske die duiven schiet en koerspaarden verongelukt, en den man ook die er op zit, wordt getroond als 'nen helden 'n beroemdheid. Zie, zoo moet ge schrijven, altijd met uw hooge artikels l De Nederhasseltsche Boer. De stijve, stugge, moedwillige en onverstandige houding der oude bewaarders iu het algemeen, tijdens deze toebereidselen tot de kiezingen van Mei, ten opzichte van de katholieke of christene democraten, noopt ons dit woord tot onze vrien den te richten, die tot nu verkoren hebben altijd hand en hand te gaan met menschen die al wat volksch was als indringer beschouwden en als dusdanig behandelden en nog behandelen. Lankmoedigheid schijnt eene bij uitstek chris telijke volksgezinde deugd te zijn, doch aan alles komt een einde en eens breekt de waterkruik. Tot nu toe hebben de katholieke democraten allen hoon verduldig verdragen omdat zij groot moedig de opperste belangen van den godsdienst boven gekwetste eigenliefde en gekrenkte waar digheid hebben geplaatst. Door het meerderheids stelsel waren zij aan de bewaarders gebonden als een brave man aan eene kwade Bet. Doch de E.V. maakt thans de echtscheiding mogelijk. Wij twijfelen niet of talrijke katholieke democraten zullen hunnen toevlucht tot die wel nemen, om vrij en vrank hun eigen grondbeginselen en ge dachten te verdedigen en niet langer tot speelbal te dienen van een of auderen cognacclub ea tot spot van alle onafhankelijke werklieden, die te recht of ten onreent de kopstukken onzer katho lieke en liberale associaties als hunne natuurlijke vijanden aanzien en op hunne hondgenooten de spreuk toepassen Met wien men verkeert, Wordt men vereerd. Waarom zouden de katholieke democraten nog verbonden sluiten met de bewaarders Om reden van gevoel Wel we zien dat overal, waar de bewaarders de democratie kunnen mis sen, zij er niet naar omzien. Hebben zij haar noodig dan paaien zij haar met eeiiige zetels van plaatsvervanger, die ze nog nijdig haar naar 't hoofd werpen, want vele bewaarders zouden om hun hoofd niet voor werklieden steramen. Men vrage nadere inlichtingen te Antwerpen, te Gent, te Brussel, te Luik, enz. Voorde Kamers dulden zij geene mannen van talent een Kurth, een Pottier, een Leo Mabille, een Herman De Baels worden 3tel3elmatig over het hoofd gezien. Om reden van gemeenzaam programma El 1 Den 17 Mei 189 zegde M. Nyssens aan M. Woeste toen in voile glorie Beleden wij hetzelfde ge loof niet, wij zouden op dezelfde banken niet zetelen. De katholieke of christene democraten zijn op «lit punt zoover van de bewaarders verwijderd als de socialisten van de liberalen. Socialisten en liberaleu zijn het eeDS om den godsdienst te bestrijden, maar zijn tegenvoeters op volkshuishoudkundig gebied. Democraten en bewaarders zijn iusgelijks het eens om den gods dienst te verdedigen, maar verschillen hemel breed van economisch programma De bewaar ders hebben zelfs geen programma. Hertog van IJrsel, thans voorzitter vao den Senaat, schreef in zijn Politique sociale het volgende Ver van ons programma uit te breiden, vragen wij ons nog af of wij er een moeten bezitten, vragen wij ons af wat men er zou kunnen in zetten. Inderdaad, wat is het program der katholieke bewaarders op maatschappelijk gebied Zij heb ben ons de wet op de vakvereenigingen geschon ken. En wat is zij Eene knoeiwet Hoe willen zij wetten maken om de werklieden tegen onge vallen te verzekeren, om hun een 'pensioen te verschaffen, om het nachtwerk te verbieden, om de vrouwen en de kinderen uit de fabrieken te houden, om de klimmende belastiDg in te voe ren, om de militaire queestie op te lossen Een afdoend antwoord is onmogelijk. Tot capita, tot sensu, zooveel hoofden, zooveel zin nen. Wij gaan zelfs nog verder en houden staande dat de katholieke partij niet meer bestaat. De groote katholieke partij is verbrokkeld in plaatse lijke groepjes, die slechts 't veruepen plaatselijk belang meer inzien, aan kleinsteedsche politiek meedoen en meer bekommerd zijn met het benoe men van een notaris dan met de toekomst van partij en land. Door de E. V. zal de geuadeslag gegeven geweest zijn aan de oude burgerspolitiek die nog altijd de overhand had, spijts en dank het meervoudig stemrecht, dat ook op krukken springt. Ja, de katholieke partij is zoo verdeeld dat zij kan noch mag een congres houden. Katholieke democraten zouden misschien om

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokke Roeland | 1900 | | pagina 1