1JL._
.WK?
l)eMliilislen,en hunne Slachtoffers.
14
(Ê&oöaöirnst, - Öaöcrlanir, - Urijljcii),
ZiuiKkit» 4 April 1880.
*y
Eeu-en-T^Rtigste Ja.ii'gaiiu.
Bureel Achterstraat.
HET LAND
y'ru-
eé>
5 Tr s jaars, vooraf bet. Inschrijvingen worden op alle tijd
stippon genomen rechtstreeks bij ons of door post or briefdragers.
VAN AELST
't Nieuws van de Week.
Er zijn geen nieuwe aanslagen geweest tegen den
Keizer van Rusland, de Nihilisten-qjelijken hierin aan
de bergschutters van Spanje; na op den vijand geral-
len te zijn, ze verdwijnen plotselings en beramen
nieuwe ontwerpen... Al de correspondentiën uit Rus
land bevestigen dat de czaar, naar ziel en lichaam,
een gebroken man is; sedert eenige weken is hij zeer
verouderd en ingevallen... Woensdag was de kei-
zerinne zeer slecht, ja op haar uiterste; misschien on
der 't laatste nieuws, zal er iets van instaan.
't Is naar FRANKRIJK dat al d'oogen gericht
zijn. Den 29 Maart is een dekreet afgekondigd, eerst
en vooral tegen de Paters Jesuieten, en daarna tegen
al de Religieuse Gestichten.
Volgens dit dekreet is de Sociëteit Jesu in Frankrijk
ontbonden; al de gestichten van dit Orde moeten voor
1 augusti gesloten zijn. Zoodat de 27 kollegiën, waarin
de treftelijkste jonkheden van Frankrijk studeeren,
met geweld gaan gesloten worden.
De Communards zijn binnen; 't is natuurlijk dat de
trefl'elijkste Personen buitengedaan worden'.
De wolven scherpen hunne tanden de bewakers
moeten van kant.
Hetzelfste dekreet beveelt dat aide Relgieuse Ge
stichten, om te mogen blijven bestaan, binnen de 3
maanden, hunne statuten en reglementen aan 't gou
vernement moeten mededeelen; en alsdan zal er be
raadslaagd worden en geoordeeld, of die gestichten
mogen blijven bestaan en op welke conditiën.
G'heel Frankrijk staat overeen wegens die dekreten.
De roode gazetten schrijven dat die papen nog al te
goed behandeld worden; volgens die roode krawatten,
zou men met den groven bessem al wat Religieus en
Priester is,uit het land moeten vagen.
De liberale drukpers van Frankrijk plakt op haar
twee handen; - 'tls gedaan met dit klerikalismus
roept de Republique van Gambetta.
't Klerikalismus, roept de Voltaire, moet niet al
leen overwonnen worden, maar.UITGEROEID.
De Sociëteit Jesu gaat verdwijnen, schrijven er
nog; de andere zullen volgen; het beest schreeuwt, 't
is geraakt.
Al de katholieke gazetten verdedigen de kloosterlin
gen op de krachtigste wijze; neen, verdedigen is't
woord niet, want de Religieusen worden van niets
beschuldigd; maar de katholieke drukpers doetd'af-
schuwelijkkeid uitkomen van hetgeen men durft ple
gen tegen' d'achtbaarste en de verdienstrijkste perso
nen. ft
De Katholieken van Frankrijk, schrijft de Univers,
zullen een onverzetbaren strijd voeren tegen die onwet
tige maatregelen. De talrijke petitiën en de beweging
in de departementen toont genoeg dat er krachtig zal
gehandeld worden.
In plaats van concurrentie te doen door een beter
onderwijs, schrijft een ander blad, 't Gouvernement
kiest de verbanning, de uitdrijving!... Is er grooter
misdaad tegen de Vrijheid?
Waarom? vraagt Mr de Cassagnac, waarom haalt
menookdepoliiiekeguillotien niet te voorschijn? men
handelt volgens oude wetten tegen de Geestelijke Ge
stichten; de" verdrinking te Nantes, de fusilleering te
Lyon, de mitrailleering teTóulori waren ook krachtens
wetten van het Schrikbewind... Ja, trelt de priesters,
verdrijft ze, sluit de kloosters, jaagt uit Frankrijk al
die dienaren Gods, terwijl gij de bandieten der Com-
munne terughaalt; dat dezelfde stoomboot, die de
moordenaars terugbrengt.de kloosterlingen wegvoert,
doet dat alles... maar stél u niet aan, als rechtveerdig
en oprecht.
Uit Rijsel schrijft men dat de invloedrijkste kooplie
den en nijveraars der stad, waaronder de Voorzitter
der Koophandels-rechtbank, den dag zelve als 't de
kreet afgekondigd is, naar de prefektuur zijn gegaan
en hevig hebben geprotesteerd tegen dewillekeur van
't Gouvernement... Al wat Frankrijk nog treffelijk
heeft, komt op tegen de dwingelandij.
OVERWEGING. Elke steen, die de Wet tegen
Recht en Waarheid werpt, valt terug op den kop der
wet.... In 't geval van Frankrijk nu, welke eerbied
kan de Wet nog hebben, diezulk'eonrechtveerdigheden
durft plegen;.. Wat hebben de Religieusen misdaan?..
Hunne levenswijze is in Frankrijk gelijk hier, 't isle
zeggen een stichtende en heilige levenswijze; in Fran
krijk, gelijk hier, ze bidden,preèkon.z onderwijzen,
ze gaan de zieken en stervenden bezoeken, die hunne
hulp vragen.... Diewiltsterven als een beest, hij mag.
In Frankrijk, gelijk hier en gelijk overal, zonder 'ne
centiem te trekken van Slad of Staat, ze richten kolle
giën in, die groot gemak geven voor de studeerende
lieden, en die winkelier en ambachtsman laten leven;
d'Aalstenaars moeten uit hun stad niet gaan, om het
Orde der Jesuieten te kennen, ze moeten geen oude
leugenboeken gaan opzoeken; de l'aters zijn hier,
hunne kapel is open voor iedereen, hun Huis is be
zocht door honderde personen; en wat heeft de Stad
van 't Kollegie, als voordeel, nut en profijt? Neemt
't Kollegie weg, we zullen hier ponder latijnsch On
derwijs zitten of de Stad zal zich krom in schulden
moeten steken, om een werelds kollegie in te richten.
En zullen de Studenten dan van wijd en zijd komen?...
Neemt 't Kollegie weg, en aan hoeveel Aalstenaars
ontneemt gij hun brood niet!., 't Is niet genoeg, lappers
uit 't Verbond, met daar te roepen dat Jesuieten
gevaarlijker zijn als Communards; den Aalstenaar
wilt boter bij den visch, bewijzen bij do beschuldiging..
G'heel Aalst en 't omliggende zien hier de Paters-Je-
suieten aan 't werk; men ga naar 't kerkhof, en nevens
'tGraf van wijlen den geaehten heer Eliaert, (een
prachtig gedenkstuk met vlaamsch opschrift), men zal
er op 8, 9 zwartekruiskeszien.de namen der Jesuieten
die t'Aalst zijn overleden: Pater Van Iseghem, Pater
Gilliodts, Maas, Van Waerbeke, DeBusschere, Weyn,
enz. allen heeren van eerbiedweerdige gedachtenis*....
Wat deden die mannen hier? Van 's morgends tot's
avonds studéren, in hunnen Biechtstoel zitten om de
wonden der zielen te genezen, 't Woord Gods preèken,
den werkenden man ondersteunen en beminnen;
vrede in d'huishoudens brengen, al 't geld dat ze van
eigen fortuin hadden of van hun Familie kregen, waar
ging het naartoe? naar d'huisgezinnen waar gebrek
was.... kan dat iemand loochenen?.. En die vreemde
lappers uit 't Verbond, durven schrijven dat zulke
edele Volksvrienden slechter zijn dan Communards!...
De treffelijke liberalen denken er anders over, doch
waarom blijven die treffelijke liberalen in een partij,
waar de vlag gedragen wordt en 't ordewoord gegeven
door oprechte wilde en wreede Geuzen?
Ten einde gansch de uitgestrektheid te doen begrij
pen dezer vervolging, en te doen zien hoe zeer de érn
stigste maatschappelijke belangen door het fransch
gouvernement gekrenkt worden, zal het genoeg zijn
m eenige bijzonderheden te treden. Men verdrijft niet
alleen ue Jesuieten, maar ook, bij voorbeeld, de Ivar-
thuizers, die sedert de XI" eeuw mot eigen handen, in
de gebergten van Dauphiné, het land bebouwen; de
Trappisten, die de dorre gronden der onvruchtbaarste
streken van Frankrijk hebben ontgind; de Benedik-
tijnen, wier kolossale wetenschappelijke werkende
bibliotheken met ontelbare schatten hebben verrijkt;
de Cistercianen, de Bernardiinen, die in vergetenheid
der wereld den grond beploegen; de Broeders van
St-Jan-de-Deo, die de zieken, de krankzinnigen en
ouderlingen verplegen; d^Mr-pedors der H. Dnevul
digheid, die sedert achthonderd jaren wee/engestic
ten houden; de Dominikanen met hunne uitmuntende
redenaars eu onvergelijkbare scholen, die medebroe
dersvan pater Laoordaire, die in 1848 door de repu-
blikanen zeiven werd toegejuicht. Waarlijk, zegt de
Figaro, het zal een schoon schouwspel zijn, de policie-
mannen van M. Lepere te zien, die pater Montsabré
uit den predikstoel der Notre Dame zullen halen, pater
Didon uit dien van St-Philippus en pater Ollivier, uit
dien van St Rochus, om zich vervolgens naar deschool
van Arcueil te begeven en aldaar, op het graf zelve
van pa er Captier, den opvolgeraan te houden van den
beminden en geaehten kloosterling, die door de eer-
looze bandieten der Commune werd gefusilleerd! Ja,
dat zal leerzaam zijn, roept M. de Grandlieu inden
Figaro uit, en de agenten van$MM. Grevy en de Frey-
cinet zullen daar een edel werk hebben verricht!
KERKELIJK NIEUWS. 'l Is Beloken Paschen;
veel meesters zuchten en blijven zuchten, door de
schuld dier rampzalige wet, 't wordt gedurigklaaidei-
dat de liberale Partij de menschen naar een reéele
goddeloosheid brengt. T'Affligerii gaan er groote
Jubilédagen zijn. zondag*, maandag <-n dijnsdag iv»
april. Zondag ten halver lien. Soh-nneele Hoogmis;
ton 7 ure 's avonds Lof en Sermoon: maandag, ton 8
ure Sol Hoogmis eu ton 7 ure Lof en Sermoon; (lijns
lag, ten half tien, Pontificale Hoogmis, door den Ilöog-
weer4igea Prelaat van Park. daarna de Pauzelijk.
V - mm
Jubelfeest van den H. Benediclus. In 't Bisdom van
Mun :ter zijn tegenwoordig 102Parochiën zonder gees
telijkheid; in 't bisdom van Keulen zijn 171 Pastorij-
plJMtsen onbezet... Een droeve t< e-tandvoor de katho
liek! bevolking. Dees jaar te Weenen, op de voet-
wdssching, tehle d'oudste-egiij.snard 102 jaren, de
jorifcste 87; de KftTJter waschtve de voeten van 12 oude
mannekes, cn de Keizerin, van 12 oude vrouwkes.
Dinsdag, feestdag van O. L. V. Boodschap. Pit feest is
van 27) Maart tot op heden verschoven wijl de plech
tigheid in de Goede Week kwam.
Da goddelooze schurken hebben te Parijs, te Brus
sel en t'Antwerpen weèrop Goeden-Vrijdag, openbare
vleejchsmullerijën gehouden... En 't is datzelfde volk.
't welk hevigst voor de Staatsscholen strijdtEi,
in de Normaalschool van den Staat, hebben ze daar
geefi vleesch gegeven op Vastendagen En nogtans,
van tod tot tijd wordt er door dezelfde bende gerce-
pér We zijn tegen 't Christelijk Onderwijs niet!
Ka A d scheid verdergaan
A"de liberale gazetten van ons Land keuren de
dwingelandij in Frankrijk goed, al de liberale gazet
ten i .'.-pen triomf over de sluiting der Fransche Col le-
giëu. /al deze daad van platte toejuiching voor
grócwelijke tirannie de oogen niet openen der treffe
lijke liberalen, die er nog zijn? Hoe kunnen ze blijven
bn éen bende, die recht naar de Commune gaat
jBjoa zonder twijfel, zal dees jaar niet eindigen zon
der wreede gebeurtenissen in Frankrijk.... Grevy is
va.' si-,' en, Gambetta zelfs schijnt niet rood genoeg....
gio zou liever op een wettelijke en zachte wijze,
tlmliek Frankrijk vermoorden maar de arme
len en Broeders snakken naar een tweede Com-
en vragen de regeering der Goedverdeeling.
zonder twijfel zal België dezen keer van de
r -lingen krijgen, als «Ie grootecharge gaat afko
men... onderlusscnen, aldie't Liberalismus aankleeft,
kr igt in eigen hert en huis, loon naar werken.
't Geuzen-Onderwijs.
-vei «-enige jaren zegde een Professor van den
At leué, te Brussel, ineen openbare redevoering, dat
de .onkheid zonder eerbied was voor ouderling,vrouw
en kind hoort nu wat de Ghronique moet bekennen
v.-L de scholieren, te Brussel: -Die kinderen, zoo
kerft die liberale gazet, zijn oprechte wilden zii
d.1'"vï meestal vuiienklay in den mond zij g-veh
- jtcliaiToaaf; Zij vallen onbetamelijk de jonge imdsje-
aan; zij doen al het kwaad dat zij maar kunnen
doen, om 't plezier van het te doen. Die nu goes
ting heeft, dat hij maar in den put van 't Staatsonder
wjjs loope.
iRond Charleroi is 'ne Staatsmeester plotselings ver
zenen; ze zeggen dat er erge feiten te zijnen laste
n; te Veurne is 'ne Geuzeméesler tot veel jaren ge
vang veroordeeld; te Projet, in Frankrijk,'heeft een
geuzen-onderwijzeres, een mammeztl, haar kind ver
wurgd en bekent haar schelmstuk; t'Elsene is een lid
van 't liberaal Schoolkomiteit op heeterdaad van vuil
schelmstukkerij betraptte Locaminé. Frankrijk, is
de liberale onderwijzer aangehouden; te Peseux is de
liberale onderwijzer beticht van walgelijkheden en
vuiligheden; enz. enz... En wat wordt ér nietverbor-
gèn! wat wordt er niet zorgvuldig gedekt!... In Fran
krijk, van 1807 tot 1873, werden 172 Onderwijzers
veroordeeld voor vuile schelmstukken; en van die 172
waren er 140 van't verwereldlijkt Onderwijs... Die
differs zeggenveel,en al fle leugens der liberale druk-
Del.o
he i
Vr eui
ïtMe,
pers kunnen er niet tegen op.. I Is b<-\\ r/en en besta"
tigd dat de liberale gazelt.-.i VaLSC.HK veroordeolin.
gen uit vreemde landen fiikmidigen Waaromniet
Liegen en bedriegen is in.m -in hij Geuzen en godde"
loozen, geen kwaad.
ii im;ii,i
De éenbeid der II Kerk is i.i.-r in gele pon dat zij in
allo landon en onder alle nation dor wereld onder con
hoofd staat en in allo stukken dos peloota maar oeno
leering volgt; in do stukken dewelke liet geloot niet aan
gann.zijn do opinion dor golonvigen vrij.
Do Paus van Kooincn is onfaalbaar in zaken dio hot
geloof of do zodeleer aangaan, te woten als hij spreekt
als Paus aan geheel de 11. Kork.
Niemand ter wereld kan princiepen, ^grondregels)
wetten van God of van de natuur veranderen cn er in
dispenseren; hetgeen in zich onrecht on kwaad is, zal
overal en in allo tijden onrecht en kwaad blijven zijn.
Met goede inzichten, zonder baatzucht en luonscho-
lijk opzicht, uwe gedachten zeggen over don toestand
van het land, is eerlijk en 1 otl ij vleiers en vermomd#
personnagien zijn gevaarlijke lieden.
Moest or uen dag van heden gekozen >rdon voor
de Kamers, den strijd zou hevig en den zegepraal der
katholieken twijfelachtig zijn; om reden dat het volk en
do kiezers niet gansch overtuigd zijn dat de katholieke
Representanten den soldatendionst en het ondorwijs zou
den vrij maken.
Het volk en do kiezers worden moer en moor
misnoegd en verbitterd, omdat er jaarlijks al over de
100 millioenen besteed worden aan den slavendionst
en het geuzenonderwijs.
Kr zijn Senateurs en rijke hoeren die katholiek zijn
in hunne woorden om gekozon to worden, maar die libe
raal zijn in hunne werken, met al hunne kalandiose to
jonnen on huizon, landen en meersciion to verhuren aan
liberalen; zulke mannen doen aan do katholieken meer
kwaad als goed.
Te Geeraardsbergen is een nieuw katholiok week
blad verschenen, liet draagt den naam van De Ridder
Geeraard. Men zegt dat het verdeeldheid onder do ka
tholieken zal veroorzaken; dat zou spijtig zijn; niettemin
is het zeker dat Ridder Geeraard onder do katholieken
zal bijval krijgen, omdat hij mot do Antwerpenaren wilt
meewerken voor een vrijwillig leger.
Do grooto bazen zijn al bekommerd met den jubilé
of do uitvaart der Grondwet; liet zou to Brussel kunnen
gaan gelijk het onlangs te Leuven gegaan is mot do kal-
vacade: builen, roepen, tieren, schuifelen, ent. enz.
Hot staat vastfrancm&i/ons en liberalen hebbes
besloten en gezworen, dat er inkwisitie en huiszoekingen
moeten gedaan worden. Als do inkwisiteurs en buiszoo
kers geene lafaards zijn, dan zullen zij do huiszoekingen
eerst en vooral beginnen bij do hoofdmannen, dat is -. bij
de Senateurs en Representanten, bij do inspokteurs en do
heeren der katholieke skhoolkomiteiten, bij de Bisschap
pon er. do Dekens, bij de heeren van den Imogen raad to
Brussel enz. Immers, eerst bij do groote mannon en dan
bij do kleine burgers en priesters.
De francinavons en liboralen zullen van bunnen
helschen dwang afzien,indien hunne inkwisiteurs en huis-
zoekors in t begin naar weerde ontvangen wordoti gelijk
n;en Jantje don plakker ontvangen heeft.
WC r eone vermaning: zijt. niet haastig om uwe
belastingen te betalen Doet gelijk den Koning, na do
dood van zijnen Papa, gedaan lmotl voor do betaling van
zijne erfoisreohtmi.
De inkwisiteurs zullen meest allen Walen zijn
Vlaamsch en niets anders als Vlaamsch doen spreken,
zulde.
Men zegt dat onze Koning eenen der rijkste Mo
narkeu is van gansch de wereld; liet zal dan niet noodig
zijn dat do wetgevers eenen uitzet (trouwgifti stemmen
voor zijne dochter; ongetwijfeld zou de Koning dit voor
oen affront nemen.
De katholieke Representanten willen de frnmasons
niet helpen oin overal huizoekingen en inkwisitie te doen
en om do gedoemde wet over do geuzenscholen uit te
voeren; dat is zeer eerlijk en lolliik; maar 'tVolk begrijpt
niet waarom zij willen meedoen in don jubiló of boter in
de uitvaart van do grondwet; zij zullen daar toch maar
dienen om van 'tbrusselsch gespuis beschimpt en bespot
te worden; menige lieden zullen dan zoggen: t is wol ne
steed, zij hebben 't gezocht en verdiend.
I, 'T VUUR ONDER D'ASSCHE.
Mijn lieve vriend, ik kom u roepen.
't Is te MOSCOU, de tweede hoofdstad van Rusland, dat deze
woorden over korten tijd werden uitgesproken, op de kamer van
'ne Franschman, door 'ne Professor der Universiteit«ik kom u
roepen, zegde hij, en zijn gebaren zegden haast u en ga mee.
Dank u, sprak de Franschman, 't is te koud om uit te gaan.
't Is om naar een prachtige feest te gaan.
Ja, van uwen beminnelijken keizer, zeker! 'k heb mijn goeste
van al die belachelijke vertooningen't is al 3 maanden dat ik hier
ben; men had mij verzekerd dat Rusland bereid was voor de Revo
lutie cn 'k zie of 'k hoor hier niets dan platte buigingen en flauwe
vleierijen voor den keizer... Hoor Piotro,'t moet hier veranderen,
ot 'k ga terug naar Frankrijk
Waaruit gij gebannen zijt.
(Hier een kleine tusschenpoos, om 't leven van onzen Fransch
man te doen kennen Bremont was zijn naam, 3o jaren zijnen ou
derdom op 't einde der jaren 6o was hij naar Parijs zijn fortuin
komen zoeken, met eenige honderde franken, die na eenige weken
in cafés en komediën verkwist waren dan begon hij voorgoed te
doebberen, geraakte in de Geheime Genootschappen, werd gebruikt
in de straatgazetjes en geraakte in 't kot voor een eerloos artikelde
Commune haalde hem uit't gevang; hij werd luitenant-kolonel der
gefedereerde troepen, niet om de Pruismans te bevechten, maar om
huiszoekingen te doen in de kerken en bijzonderlijk in de rijke hui
zen hij werd in dit edel werk gestoord door de fransche soldaten,
die Parijs kwamen belegeren Bremont liet sabel en tuniek vallen,
deed zijn baard afscheeren, kocht zich'ne grooten chignon, en als
juffer verkleed, met i5,ooofr. in zak, trok hij Belgenland over, naar
Londen. De krijgsraad veroordeelde hem ter dood, maar hij zat vrij
en vrank te Londen, onder de bescherming der Logic eerst werd
hij naar Zwitserland gezonden, dan naar Italië en nu was hij sedert
drij maanden te Moscou, als leeraar der Fransche taal in een ka-
detteschool).
Waaruit gij gebannen zijt, sprak de professor.
't Is waar, 'k ben als slachtoffer voor de edele volkszaak ge
vallenmaar de tijd nadert, Piotro, dat de Fransche Broeders ons
gaan terugroepen. Mac Mahon is weg; Gambetta is aan 't hoofd
Rochefort zal nog in de Kamers komen, en d'algemeenc kwijtschel
ding zal ons triomfantelijk binnen Parijs brengen. Dezen keer zul
len er geen Pruismans rond Parijs liggen, om ons uiteen te roeien;
in België zijn ons geheime Genootschappen ook dapper aan 't werk;
en in Rusland hoor ik niets dan feestbetuigingen voor den Keizer
Rusland alleen zal ten achteren blijven
Rusland zal aan 't hoofd zijn
'k Geloof er niets van
1 la,ge peist dat wij zonder inzicht ons door de Policie naar de
kerk laten stooten? maar 'k zeg u, dat er op honderd man, negentig
uit dwang.de Religieuse feesten bijwonen. De Czaar is hier Keizer
en Paus, wij moeten hem nogeenigen tijd die titels laten.
't Is belachelijk
Ja zeker, maar 't rijk der afgoderij gaat eindigen, in ons Rus
land. Heden zijn wij nog slaven, morgen zullen wij martelaars zijn,
overmorgen overwinnaars; er zal veel bloed vloeien; maar eindelijk
zullen wij troon en outaars onder ons voeten trappen, en den ecni-
gen God proclaméeren, welken wij herkennen: den God van Nihil,
van den niet, van de Wraak
Dien dag ben ik bij u, sprak de Fransche Vrijdenker; nu niet!
Nu welge zult daar veel hooien en zien; ten anderen, ge
moet komen of t zou opgemerkt worden, ons slede staat buiten
gereed.
Welnu, laat ons dan gaan.
Rook eerst uw sigaar op
'tls waar, 'k had vergeten dat men in Rusland op de straat
niet rooken mag.
Op straf van 5 roebels boet.
Onder voorwendsel dat d'huizcn van hout zijn
Maar, inderdaad, om de Russen in alles in de wet en onder
't juk te houden. Onder de regeering van Nikolaas ging het nog
erger: 't was verboden te rooken, zelis buiten de stad, op drij
kwartiersafstand eener keizerlijke statie.... Maar, al die prullen
gaan verdwijnen.... Dezen avond, op 't leesl, zult gij een manifes
tatie bijwonen. Een onzer hevigste Meesters zal er 't woord voeren
en over de volkszaak spreken.
Maar 'k versta met, heer Professor, hoe de Policie dit toelaat?
De Policie denkt slim te zijn met vrijwillig d'oogen te sluiten,
en de Czaar lacht met ons Nihilismus, hij denkt zijn macht zoo
sterk, dat hij ons met een enkel gebaar kan vernietigen! Maar, hoe
zal hij verschieten
Overdrijft uwe macht niet te veel.
Ons plan is in ijskoude kalmte opgesteld. De grootmeester
der Policie, de chef der gendarms beschermen ons nu, alsof wij
maar hansworsten waren, die 't Hof en 't Volk verlustigen maar 't
vuur ligt onder d'assche, onze Czar is gelijk dc afgod van Nabucho
donosor, met kleemen voeten...
'k Ben gereed, sprak de Franschman,zijn sigaar wegwerpende;
hij deed een dikke pelswerke frak aan, want 't was in februari,
plaatste een transche beerenmuts over zijn hoofd cn ging met den
Prolessor Piotro naar buiten; dc Professor, in plaats van de slede
welke hij besteld had, vondt er twee en de koetsiers aan 't kijven
om den eersten te zijn: Barin, barin! meester, riepen zij om te
luidts, voor i3 kopeks; voor io kopeks, meester, mijn peerd loopt
als de wind, barin, meester, geef mij den voorkeur
Weg, honden riep de Professor, of ik doe u allen afrossen
ezels, zwijnen, lomphouten, ge verveelt ons... Maar de koetsiers
gingen voort, totdat dc Prolessor tcckcn deed aan den Fnnschman
om in een der sleden te stappen, welke snel als dc wind over de
sneeuwpaden gleed.
Er was veel beweging in dc lange en breedc straten van Moscou
wans dit feest was een groote gebeurtenis, een soort van Jubilé voor
de Keizersgezindc; van den anderen kant hadden al dc partijgangers
der vooruitstrevende beweging hct:ördewoord ontvangen om pre
sent te zijn.
Ge vroegt mij daareven, sprak dc Hooglecraar, waarom dc
Policie onze feesten niet belet
Ja, 't heeft alle macht in handen 12 gendarms of een piket
kozakken ware genoeg.
Genoeg om onze partij een buitengewone sterkte te geven.
Wij lokken strenge maatregels uil en dc Policie blijft onze zaak als
eene belachelijke nietigheid aanzien. Maar, van heden af zal dit
gaan veranderen, en g heel dc wereld zal ons met verstomming aan
't werk zien. Dit feest, waar wij naartoe gaan, moet eigcntlijk een
onzer eerste manifestatien zijn. Dc Policie weet het; cn raadt eens
wat zij gedaan heeft
Een strenge vermaning gezonden
Neen, dc militaire Gouverneur heelt laten weten dat hij met
genoegen de levendige beweging der studenten zag cn zich aan 't
hoofd der inschrijving stelde voor 1000 roebels; daarenboven laat
hij met vreugd de groote zaal der Universiteit, cn geeft toelating
om een banket te houden van 200 man, met redevoeringen cn ge
zondheidsdronken
Als er maar geen list onder zit, bemerkte de Fransche Com
munard.
We zullen slim tegen slim zijn... Apropos, ik moet u niet
verwittigen van voorzichtig te wezen, wc zijn er...
Al "t rijk en schoon volk van Moscou was daar vergaderd, t ge
bouw der Universiteit was ten prachtigste opgetooid cn herschapen
in een verlicht aardsch Paradijs; l glinsterde cn blonk al wat men
zag. De Professor werd tot op d'ccrsie plaatsen gelei!) cn presen
teerde daar zijnen Franschman aan de voorname cn edele feestge
noten; studenten en studentinnen waren er in menigte, den adem
inhoudende, tegen dat een volksaria het teeken tot dc manifestatie
zou geven.
Maar, ziedaar nu! als't feest gaat beginnen, daar treedt dc mili
taire gouverneur met zijn gevolg de zaal binnen; hij gaat recht naar
den Hooglecraar die moet spreken, behandigt hem in 's Keizers
naam, 't eerekruis d'aanwczigc officiers heffen een luidruchtig
hoera voor den keizer aan, cn dc menigte juicht meê
Zoo was het feest voor dc Nihilisten een verloren fees;, en d'he-
vigste volksliederen bicven zonder uitwerkselinaar ze stelden
hunne hoop op het banket, dat bijna uitsluitelijk door medebroeders
zou bijgewoond worden; cn inderdaad, het concert was voor dc
keizersgezindc, maar 't banket voor de Nihilisten. Dc gedecoreerde
Hooglecraar sprak er een hevige redevoering uit: Onze plicht,
zegde hij, is van neèr te werpen al wat in den weg der beschaving