1JL._ .WK? l)eMliilislen,en hunne Slachtoffers. 14 (Ê&oöaöirnst, - Öaöcrlanir, - Urijljcii), ZiuiKkit» 4 April 1880. *y Eeu-en-T^Rtigste Ja.ii'gaiiu. Bureel Achterstraat. HET LAND y'ru- eé> 5 Tr s jaars, vooraf bet. Inschrijvingen worden op alle tijd stippon genomen rechtstreeks bij ons of door post or briefdragers. VAN AELST 't Nieuws van de Week. Er zijn geen nieuwe aanslagen geweest tegen den Keizer van Rusland, de Nihilisten-qjelijken hierin aan de bergschutters van Spanje; na op den vijand geral- len te zijn, ze verdwijnen plotselings en beramen nieuwe ontwerpen... Al de correspondentiën uit Rus land bevestigen dat de czaar, naar ziel en lichaam, een gebroken man is; sedert eenige weken is hij zeer verouderd en ingevallen... Woensdag was de kei- zerinne zeer slecht, ja op haar uiterste; misschien on der 't laatste nieuws, zal er iets van instaan. 't Is naar FRANKRIJK dat al d'oogen gericht zijn. Den 29 Maart is een dekreet afgekondigd, eerst en vooral tegen de Paters Jesuieten, en daarna tegen al de Religieuse Gestichten. Volgens dit dekreet is de Sociëteit Jesu in Frankrijk ontbonden; al de gestichten van dit Orde moeten voor 1 augusti gesloten zijn. Zoodat de 27 kollegiën, waarin de treftelijkste jonkheden van Frankrijk studeeren, met geweld gaan gesloten worden. De Communards zijn binnen; 't is natuurlijk dat de trefl'elijkste Personen buitengedaan worden'. De wolven scherpen hunne tanden de bewakers moeten van kant. Hetzelfste dekreet beveelt dat aide Relgieuse Ge stichten, om te mogen blijven bestaan, binnen de 3 maanden, hunne statuten en reglementen aan 't gou vernement moeten mededeelen; en alsdan zal er be raadslaagd worden en geoordeeld, of die gestichten mogen blijven bestaan en op welke conditiën. G'heel Frankrijk staat overeen wegens die dekreten. De roode gazetten schrijven dat die papen nog al te goed behandeld worden; volgens die roode krawatten, zou men met den groven bessem al wat Religieus en Priester is,uit het land moeten vagen. De liberale drukpers van Frankrijk plakt op haar twee handen; - 'tls gedaan met dit klerikalismus roept de Republique van Gambetta. 't Klerikalismus, roept de Voltaire, moet niet al leen overwonnen worden, maar.UITGEROEID. De Sociëteit Jesu gaat verdwijnen, schrijven er nog; de andere zullen volgen; het beest schreeuwt, 't is geraakt. Al de katholieke gazetten verdedigen de kloosterlin gen op de krachtigste wijze; neen, verdedigen is't woord niet, want de Religieusen worden van niets beschuldigd; maar de katholieke drukpers doetd'af- schuwelijkkeid uitkomen van hetgeen men durft ple gen tegen' d'achtbaarste en de verdienstrijkste perso nen. ft De Katholieken van Frankrijk, schrijft de Univers, zullen een onverzetbaren strijd voeren tegen die onwet tige maatregelen. De talrijke petitiën en de beweging in de departementen toont genoeg dat er krachtig zal gehandeld worden. In plaats van concurrentie te doen door een beter onderwijs, schrijft een ander blad, 't Gouvernement kiest de verbanning, de uitdrijving!... Is er grooter misdaad tegen de Vrijheid? Waarom? vraagt Mr de Cassagnac, waarom haalt menookdepoliiiekeguillotien niet te voorschijn? men handelt volgens oude wetten tegen de Geestelijke Ge stichten; de" verdrinking te Nantes, de fusilleering te Lyon, de mitrailleering teTóulori waren ook krachtens wetten van het Schrikbewind... Ja, trelt de priesters, verdrijft ze, sluit de kloosters, jaagt uit Frankrijk al die dienaren Gods, terwijl gij de bandieten der Com- munne terughaalt; dat dezelfde stoomboot, die de moordenaars terugbrengt.de kloosterlingen wegvoert, doet dat alles... maar stél u niet aan, als rechtveerdig en oprecht. Uit Rijsel schrijft men dat de invloedrijkste kooplie den en nijveraars der stad, waaronder de Voorzitter der Koophandels-rechtbank, den dag zelve als 't de kreet afgekondigd is, naar de prefektuur zijn gegaan en hevig hebben geprotesteerd tegen dewillekeur van 't Gouvernement... Al wat Frankrijk nog treffelijk heeft, komt op tegen de dwingelandij. OVERWEGING. Elke steen, die de Wet tegen Recht en Waarheid werpt, valt terug op den kop der wet.... In 't geval van Frankrijk nu, welke eerbied kan de Wet nog hebben, diezulk'eonrechtveerdigheden durft plegen;.. Wat hebben de Religieusen misdaan?.. Hunne levenswijze is in Frankrijk gelijk hier, 't isle zeggen een stichtende en heilige levenswijze; in Fran krijk, gelijk hier, ze bidden,preèkon.z onderwijzen, ze gaan de zieken en stervenden bezoeken, die hunne hulp vragen.... Diewiltsterven als een beest, hij mag. In Frankrijk, gelijk hier en gelijk overal, zonder 'ne centiem te trekken van Slad of Staat, ze richten kolle giën in, die groot gemak geven voor de studeerende lieden, en die winkelier en ambachtsman laten leven; d'Aalstenaars moeten uit hun stad niet gaan, om het Orde der Jesuieten te kennen, ze moeten geen oude leugenboeken gaan opzoeken; de l'aters zijn hier, hunne kapel is open voor iedereen, hun Huis is be zocht door honderde personen; en wat heeft de Stad van 't Kollegie, als voordeel, nut en profijt? Neemt 't Kollegie weg, we zullen hier ponder latijnsch On derwijs zitten of de Stad zal zich krom in schulden moeten steken, om een werelds kollegie in te richten. En zullen de Studenten dan van wijd en zijd komen?... Neemt 't Kollegie weg, en aan hoeveel Aalstenaars ontneemt gij hun brood niet!., 't Is niet genoeg, lappers uit 't Verbond, met daar te roepen dat Jesuieten gevaarlijker zijn als Communards; den Aalstenaar wilt boter bij den visch, bewijzen bij do beschuldiging.. G'heel Aalst en 't omliggende zien hier de Paters-Je- suieten aan 't werk; men ga naar 't kerkhof, en nevens 'tGraf van wijlen den geaehten heer Eliaert, (een prachtig gedenkstuk met vlaamsch opschrift), men zal er op 8, 9 zwartekruiskeszien.de namen der Jesuieten die t'Aalst zijn overleden: Pater Van Iseghem, Pater Gilliodts, Maas, Van Waerbeke, DeBusschere, Weyn, enz. allen heeren van eerbiedweerdige gedachtenis*.... Wat deden die mannen hier? Van 's morgends tot's avonds studéren, in hunnen Biechtstoel zitten om de wonden der zielen te genezen, 't Woord Gods preèken, den werkenden man ondersteunen en beminnen; vrede in d'huishoudens brengen, al 't geld dat ze van eigen fortuin hadden of van hun Familie kregen, waar ging het naartoe? naar d'huisgezinnen waar gebrek was.... kan dat iemand loochenen?.. En die vreemde lappers uit 't Verbond, durven schrijven dat zulke edele Volksvrienden slechter zijn dan Communards!... De treffelijke liberalen denken er anders over, doch waarom blijven die treffelijke liberalen in een partij, waar de vlag gedragen wordt en 't ordewoord gegeven door oprechte wilde en wreede Geuzen? Ten einde gansch de uitgestrektheid te doen begrij pen dezer vervolging, en te doen zien hoe zeer de érn stigste maatschappelijke belangen door het fransch gouvernement gekrenkt worden, zal het genoeg zijn m eenige bijzonderheden te treden. Men verdrijft niet alleen ue Jesuieten, maar ook, bij voorbeeld, de Ivar- thuizers, die sedert de XI" eeuw mot eigen handen, in de gebergten van Dauphiné, het land bebouwen; de Trappisten, die de dorre gronden der onvruchtbaarste streken van Frankrijk hebben ontgind; de Benedik- tijnen, wier kolossale wetenschappelijke werkende bibliotheken met ontelbare schatten hebben verrijkt; de Cistercianen, de Bernardiinen, die in vergetenheid der wereld den grond beploegen; de Broeders van St-Jan-de-Deo, die de zieken, de krankzinnigen en ouderlingen verplegen; d^Mr-pedors der H. Dnevul digheid, die sedert achthonderd jaren wee/engestic ten houden; de Dominikanen met hunne uitmuntende redenaars eu onvergelijkbare scholen, die medebroe dersvan pater Laoordaire, die in 1848 door de repu- blikanen zeiven werd toegejuicht. Waarlijk, zegt de Figaro, het zal een schoon schouwspel zijn, de policie- mannen van M. Lepere te zien, die pater Montsabré uit den predikstoel der Notre Dame zullen halen, pater Didon uit dien van St-Philippus en pater Ollivier, uit dien van St Rochus, om zich vervolgens naar deschool van Arcueil te begeven en aldaar, op het graf zelve van pa er Captier, den opvolgeraan te houden van den beminden en geaehten kloosterling, die door de eer- looze bandieten der Commune werd gefusilleerd! Ja, dat zal leerzaam zijn, roept M. de Grandlieu inden Figaro uit, en de agenten van$MM. Grevy en de Frey- cinet zullen daar een edel werk hebben verricht! KERKELIJK NIEUWS. 'l Is Beloken Paschen; veel meesters zuchten en blijven zuchten, door de schuld dier rampzalige wet, 't wordt gedurigklaaidei- dat de liberale Partij de menschen naar een reéele goddeloosheid brengt. T'Affligerii gaan er groote Jubilédagen zijn. zondag*, maandag <-n dijnsdag iv» april. Zondag ten halver lien. Soh-nneele Hoogmis; ton 7 ure 's avonds Lof en Sermoon: maandag, ton 8 ure Sol Hoogmis eu ton 7 ure Lof en Sermoon; (lijns lag, ten half tien, Pontificale Hoogmis, door den Ilöog- weer4igea Prelaat van Park. daarna de Pauzelijk. V - mm Jubelfeest van den H. Benediclus. In 't Bisdom van Mun :ter zijn tegenwoordig 102Parochiën zonder gees telijkheid; in 't bisdom van Keulen zijn 171 Pastorij- plJMtsen onbezet... Een droeve t< e-tandvoor de katho liek! bevolking. Dees jaar te Weenen, op de voet- wdssching, tehle d'oudste-egiij.snard 102 jaren, de jorifcste 87; de KftTJter waschtve de voeten van 12 oude mannekes, cn de Keizerin, van 12 oude vrouwkes. Dinsdag, feestdag van O. L. V. Boodschap. Pit feest is van 27) Maart tot op heden verschoven wijl de plech tigheid in de Goede Week kwam. Da goddelooze schurken hebben te Parijs, te Brus sel en t'Antwerpen weèrop Goeden-Vrijdag, openbare vleejchsmullerijën gehouden... En 't is datzelfde volk. 't welk hevigst voor de Staatsscholen strijdtEi, in de Normaalschool van den Staat, hebben ze daar geefi vleesch gegeven op Vastendagen En nogtans, van tod tot tijd wordt er door dezelfde bende gerce- pér We zijn tegen 't Christelijk Onderwijs niet! Ka A d scheid verdergaan A"de liberale gazetten van ons Land keuren de dwingelandij in Frankrijk goed, al de liberale gazet ten i .'.-pen triomf over de sluiting der Fransche Col le- giëu. /al deze daad van platte toejuiching voor grócwelijke tirannie de oogen niet openen der treffe lijke liberalen, die er nog zijn? Hoe kunnen ze blijven bn éen bende, die recht naar de Commune gaat jBjoa zonder twijfel, zal dees jaar niet eindigen zon der wreede gebeurtenissen in Frankrijk.... Grevy is va.' si-,' en, Gambetta zelfs schijnt niet rood genoeg.... gio zou liever op een wettelijke en zachte wijze, tlmliek Frankrijk vermoorden maar de arme len en Broeders snakken naar een tweede Com- en vragen de regeering der Goedverdeeling. zonder twijfel zal België dezen keer van de r -lingen krijgen, als «Ie grootecharge gaat afko men... onderlusscnen, aldie't Liberalismus aankleeft, kr igt in eigen hert en huis, loon naar werken. 't Geuzen-Onderwijs. -vei «-enige jaren zegde een Professor van den At leué, te Brussel, ineen openbare redevoering, dat de .onkheid zonder eerbied was voor ouderling,vrouw en kind hoort nu wat de Ghronique moet bekennen v.-L de scholieren, te Brussel: -Die kinderen, zoo kerft die liberale gazet, zijn oprechte wilden zii d.1'"vï meestal vuiienklay in den mond zij g-veh - jtcliaiToaaf; Zij vallen onbetamelijk de jonge imdsje- aan; zij doen al het kwaad dat zij maar kunnen doen, om 't plezier van het te doen. Die nu goes ting heeft, dat hij maar in den put van 't Staatsonder wjjs loope. iRond Charleroi is 'ne Staatsmeester plotselings ver zenen; ze zeggen dat er erge feiten te zijnen laste n; te Veurne is 'ne Geuzeméesler tot veel jaren ge vang veroordeeld; te Projet, in Frankrijk,'heeft een geuzen-onderwijzeres, een mammeztl, haar kind ver wurgd en bekent haar schelmstuk; t'Elsene is een lid van 't liberaal Schoolkomiteit op heeterdaad van vuil schelmstukkerij betraptte Locaminé. Frankrijk, is de liberale onderwijzer aangehouden; te Peseux is de liberale onderwijzer beticht van walgelijkheden en vuiligheden; enz. enz... En wat wordt ér nietverbor- gèn! wat wordt er niet zorgvuldig gedekt!... In Fran krijk, van 1807 tot 1873, werden 172 Onderwijzers veroordeeld voor vuile schelmstukken; en van die 172 waren er 140 van't verwereldlijkt Onderwijs... Die differs zeggenveel,en al fle leugens der liberale druk- Del.o he i Vr eui ïtMe, pers kunnen er niet tegen op.. I Is b<-\\ r/en en besta" tigd dat de liberale gazelt.-.i VaLSC.HK veroordeolin. gen uit vreemde landen fiikmidigen Waaromniet Liegen en bedriegen is in.m -in hij Geuzen en godde" loozen, geen kwaad. ii im;ii,i De éenbeid der II Kerk is i.i.-r in gele pon dat zij in allo landon en onder alle nation dor wereld onder con hoofd staat en in allo stukken dos peloota maar oeno leering volgt; in do stukken dewelke liet geloot niet aan gann.zijn do opinion dor golonvigen vrij. Do Paus van Kooincn is onfaalbaar in zaken dio hot geloof of do zodeleer aangaan, te woten als hij spreekt als Paus aan geheel de 11. Kork. Niemand ter wereld kan princiepen, ^grondregels) wetten van God of van de natuur veranderen cn er in dispenseren; hetgeen in zich onrecht on kwaad is, zal overal en in allo tijden onrecht en kwaad blijven zijn. Met goede inzichten, zonder baatzucht en luonscho- lijk opzicht, uwe gedachten zeggen over don toestand van het land, is eerlijk en 1 otl ij vleiers en vermomd# personnagien zijn gevaarlijke lieden. Moest or uen dag van heden gekozen >rdon voor de Kamers, den strijd zou hevig en den zegepraal der katholieken twijfelachtig zijn; om reden dat het volk en do kiezers niet gansch overtuigd zijn dat de katholieke Representanten den soldatendionst en het ondorwijs zou den vrij maken. Het volk en do kiezers worden moer en moor misnoegd en verbitterd, omdat er jaarlijks al over de 100 millioenen besteed worden aan den slavendionst en het geuzenonderwijs. Kr zijn Senateurs en rijke hoeren die katholiek zijn in hunne woorden om gekozon to worden, maar die libe raal zijn in hunne werken, met al hunne kalandiose to jonnen on huizon, landen en meersciion to verhuren aan liberalen; zulke mannen doen aan do katholieken meer kwaad als goed. Te Geeraardsbergen is een nieuw katholiok week blad verschenen, liet draagt den naam van De Ridder Geeraard. Men zegt dat het verdeeldheid onder do ka tholieken zal veroorzaken; dat zou spijtig zijn; niettemin is het zeker dat Ridder Geeraard onder do katholieken zal bijval krijgen, omdat hij mot do Antwerpenaren wilt meewerken voor een vrijwillig leger. Do grooto bazen zijn al bekommerd met den jubilé of do uitvaart der Grondwet; liet zou to Brussel kunnen gaan gelijk het onlangs te Leuven gegaan is mot do kal- vacade: builen, roepen, tieren, schuifelen, ent. enz. Hot staat vastfrancm&i/ons en liberalen hebbes besloten en gezworen, dat er inkwisitie en huiszoekingen moeten gedaan worden. Als do inkwisiteurs en buiszoo kers geene lafaards zijn, dan zullen zij do huiszoekingen eerst en vooral beginnen bij do hoofdmannen, dat is -. bij de Senateurs en Representanten, bij do inspokteurs en do heeren der katholieke skhoolkomiteiten, bij de Bisschap pon er. do Dekens, bij de heeren van den Imogen raad to Brussel enz. Immers, eerst bij do groote mannon en dan bij do kleine burgers en priesters. De francinavons en liboralen zullen van bunnen helschen dwang afzien,indien hunne inkwisiteurs en huis- zoekors in t begin naar weerde ontvangen wordoti gelijk n;en Jantje don plakker ontvangen heeft. WC r eone vermaning: zijt. niet haastig om uwe belastingen te betalen Doet gelijk den Koning, na do dood van zijnen Papa, gedaan lmotl voor do betaling van zijne erfoisreohtmi. De inkwisiteurs zullen meest allen Walen zijn Vlaamsch en niets anders als Vlaamsch doen spreken, zulde. Men zegt dat onze Koning eenen der rijkste Mo narkeu is van gansch de wereld; liet zal dan niet noodig zijn dat do wetgevers eenen uitzet (trouwgifti stemmen voor zijne dochter; ongetwijfeld zou de Koning dit voor oen affront nemen. De katholieke Representanten willen de frnmasons niet helpen oin overal huizoekingen en inkwisitie te doen en om do gedoemde wet over do geuzenscholen uit te voeren; dat is zeer eerlijk en lolliik; maar 'tVolk begrijpt niet waarom zij willen meedoen in don jubiló of boter in de uitvaart van do grondwet; zij zullen daar toch maar dienen om van 'tbrusselsch gespuis beschimpt en bespot te worden; menige lieden zullen dan zoggen: t is wol ne steed, zij hebben 't gezocht en verdiend. I, 'T VUUR ONDER D'ASSCHE. Mijn lieve vriend, ik kom u roepen. 't Is te MOSCOU, de tweede hoofdstad van Rusland, dat deze woorden over korten tijd werden uitgesproken, op de kamer van 'ne Franschman, door 'ne Professor der Universiteit«ik kom u roepen, zegde hij, en zijn gebaren zegden haast u en ga mee. Dank u, sprak de Franschman, 't is te koud om uit te gaan. 't Is om naar een prachtige feest te gaan. Ja, van uwen beminnelijken keizer, zeker! 'k heb mijn goeste van al die belachelijke vertooningen't is al 3 maanden dat ik hier ben; men had mij verzekerd dat Rusland bereid was voor de Revo lutie cn 'k zie of 'k hoor hier niets dan platte buigingen en flauwe vleierijen voor den keizer... Hoor Piotro,'t moet hier veranderen, ot 'k ga terug naar Frankrijk Waaruit gij gebannen zijt. (Hier een kleine tusschenpoos, om 't leven van onzen Fransch man te doen kennen Bremont was zijn naam, 3o jaren zijnen ou derdom op 't einde der jaren 6o was hij naar Parijs zijn fortuin komen zoeken, met eenige honderde franken, die na eenige weken in cafés en komediën verkwist waren dan begon hij voorgoed te doebberen, geraakte in de Geheime Genootschappen, werd gebruikt in de straatgazetjes en geraakte in 't kot voor een eerloos artikelde Commune haalde hem uit't gevang; hij werd luitenant-kolonel der gefedereerde troepen, niet om de Pruismans te bevechten, maar om huiszoekingen te doen in de kerken en bijzonderlijk in de rijke hui zen hij werd in dit edel werk gestoord door de fransche soldaten, die Parijs kwamen belegeren Bremont liet sabel en tuniek vallen, deed zijn baard afscheeren, kocht zich'ne grooten chignon, en als juffer verkleed, met i5,ooofr. in zak, trok hij Belgenland over, naar Londen. De krijgsraad veroordeelde hem ter dood, maar hij zat vrij en vrank te Londen, onder de bescherming der Logic eerst werd hij naar Zwitserland gezonden, dan naar Italië en nu was hij sedert drij maanden te Moscou, als leeraar der Fransche taal in een ka- detteschool). Waaruit gij gebannen zijt, sprak de professor. 't Is waar, 'k ben als slachtoffer voor de edele volkszaak ge vallenmaar de tijd nadert, Piotro, dat de Fransche Broeders ons gaan terugroepen. Mac Mahon is weg; Gambetta is aan 't hoofd Rochefort zal nog in de Kamers komen, en d'algemeenc kwijtschel ding zal ons triomfantelijk binnen Parijs brengen. Dezen keer zul len er geen Pruismans rond Parijs liggen, om ons uiteen te roeien; in België zijn ons geheime Genootschappen ook dapper aan 't werk; en in Rusland hoor ik niets dan feestbetuigingen voor den Keizer Rusland alleen zal ten achteren blijven Rusland zal aan 't hoofd zijn 'k Geloof er niets van 1 la,ge peist dat wij zonder inzicht ons door de Policie naar de kerk laten stooten? maar 'k zeg u, dat er op honderd man, negentig uit dwang.de Religieuse feesten bijwonen. De Czaar is hier Keizer en Paus, wij moeten hem nogeenigen tijd die titels laten. 't Is belachelijk Ja zeker, maar 't rijk der afgoderij gaat eindigen, in ons Rus land. Heden zijn wij nog slaven, morgen zullen wij martelaars zijn, overmorgen overwinnaars; er zal veel bloed vloeien; maar eindelijk zullen wij troon en outaars onder ons voeten trappen, en den ecni- gen God proclaméeren, welken wij herkennen: den God van Nihil, van den niet, van de Wraak Dien dag ben ik bij u, sprak de Fransche Vrijdenker; nu niet! Nu welge zult daar veel hooien en zien; ten anderen, ge moet komen of t zou opgemerkt worden, ons slede staat buiten gereed. Welnu, laat ons dan gaan. Rook eerst uw sigaar op 'tls waar, 'k had vergeten dat men in Rusland op de straat niet rooken mag. Op straf van 5 roebels boet. Onder voorwendsel dat d'huizcn van hout zijn Maar, inderdaad, om de Russen in alles in de wet en onder 't juk te houden. Onder de regeering van Nikolaas ging het nog erger: 't was verboden te rooken, zelis buiten de stad, op drij kwartiersafstand eener keizerlijke statie.... Maar, al die prullen gaan verdwijnen.... Dezen avond, op 't leesl, zult gij een manifes tatie bijwonen. Een onzer hevigste Meesters zal er 't woord voeren en over de volkszaak spreken. Maar 'k versta met, heer Professor, hoe de Policie dit toelaat? De Policie denkt slim te zijn met vrijwillig d'oogen te sluiten, en de Czaar lacht met ons Nihilismus, hij denkt zijn macht zoo sterk, dat hij ons met een enkel gebaar kan vernietigen! Maar, hoe zal hij verschieten Overdrijft uwe macht niet te veel. Ons plan is in ijskoude kalmte opgesteld. De grootmeester der Policie, de chef der gendarms beschermen ons nu, alsof wij maar hansworsten waren, die 't Hof en 't Volk verlustigen maar 't vuur ligt onder d'assche, onze Czar is gelijk dc afgod van Nabucho donosor, met kleemen voeten... 'k Ben gereed, sprak de Franschman,zijn sigaar wegwerpende; hij deed een dikke pelswerke frak aan, want 't was in februari, plaatste een transche beerenmuts over zijn hoofd cn ging met den Prolessor Piotro naar buiten; dc Professor, in plaats van de slede welke hij besteld had, vondt er twee en de koetsiers aan 't kijven om den eersten te zijn: Barin, barin! meester, riepen zij om te luidts, voor i3 kopeks; voor io kopeks, meester, mijn peerd loopt als de wind, barin, meester, geef mij den voorkeur Weg, honden riep de Professor, of ik doe u allen afrossen ezels, zwijnen, lomphouten, ge verveelt ons... Maar de koetsiers gingen voort, totdat dc Prolessor tcckcn deed aan den Fnnschman om in een der sleden te stappen, welke snel als dc wind over de sneeuwpaden gleed. Er was veel beweging in dc lange en breedc straten van Moscou wans dit feest was een groote gebeurtenis, een soort van Jubilé voor de Keizersgezindc; van den anderen kant hadden al dc partijgangers der vooruitstrevende beweging hct:ördewoord ontvangen om pre sent te zijn. Ge vroegt mij daareven, sprak dc Hooglecraar, waarom dc Policie onze feesten niet belet Ja, 't heeft alle macht in handen 12 gendarms of een piket kozakken ware genoeg. Genoeg om onze partij een buitengewone sterkte te geven. Wij lokken strenge maatregels uil en dc Policie blijft onze zaak als eene belachelijke nietigheid aanzien. Maar, van heden af zal dit gaan veranderen, en g heel dc wereld zal ons met verstomming aan 't werk zien. Dit feest, waar wij naartoe gaan, moet eigcntlijk een onzer eerste manifestatien zijn. Dc Policie weet het; cn raadt eens wat zij gedaan heeft Een strenge vermaning gezonden Neen, dc militaire Gouverneur heelt laten weten dat hij met genoegen de levendige beweging der studenten zag cn zich aan 't hoofd der inschrijving stelde voor 1000 roebels; daarenboven laat hij met vreugd de groote zaal der Universiteit, cn geeft toelating om een banket te houden van 200 man, met redevoeringen cn ge zondheidsdronken Als er maar geen list onder zit, bemerkte de Fransche Com munard. We zullen slim tegen slim zijn... Apropos, ik moet u niet verwittigen van voorzichtig te wezen, wc zijn er... Al "t rijk en schoon volk van Moscou was daar vergaderd, t ge bouw der Universiteit was ten prachtigste opgetooid cn herschapen in een verlicht aardsch Paradijs; l glinsterde cn blonk al wat men zag. De Professor werd tot op d'ccrsie plaatsen gelei!) cn presen teerde daar zijnen Franschman aan de voorname cn edele feestge noten; studenten en studentinnen waren er in menigte, den adem inhoudende, tegen dat een volksaria het teeken tot dc manifestatie zou geven. Maar, ziedaar nu! als't feest gaat beginnen, daar treedt dc mili taire gouverneur met zijn gevolg de zaal binnen; hij gaat recht naar den Hooglecraar die moet spreken, behandigt hem in 's Keizers naam, 't eerekruis d'aanwczigc officiers heffen een luidruchtig hoera voor den keizer aan, cn dc menigte juicht meê Zoo was het feest voor dc Nihilisten een verloren fees;, en d'he- vigste volksliederen bicven zonder uitwerkselinaar ze stelden hunne hoop op het banket, dat bijna uitsluitelijk door medebroeders zou bijgewoond worden; cn inderdaad, het concert was voor dc keizersgezindc, maar 't banket voor de Nihilisten. Dc gedecoreerde Hooglecraar sprak er een hevige redevoering uit: Onze plicht, zegde hij, is van neèr te werpen al wat in den weg der beschaving

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1880 | | pagina 1