jtondag 9 dctobrr 1881. Twee-en-Twintigste Jaargang. ©oösöicnst, - baötrlatiö, - nrijljeiö. Ciberaaïöerij. - (Ongeloof. IViemand gedwongen Soldaat! 4062 fr. 't Roept wraak laatste Binders van Vlaanderen, Bureel, Achterstraat. Gewoone Annoncen: 20 centiemen per regel. Annoncen op de Tweede Bladzijde 50 cent, den regel. Berichten onder't Nieuws, 1 frank den kleinen regel. s jaars, vooraf betaalbaar. Xuschriivinffen worrinn nn niiaHMattm. genomen, rechtstreeks bij ons of door pos? S brleJdïageis U PP EET LAND Ji*. VAN AELST Ach, is er nog iemand die niet ziet dat die liberaal- derij, een sektie is geworden der Vrijmetselarij Dat zij door alle middelen, door schriften, gazetten, so ciëteiten, maar bijzonderlijk door scholen, het oud Geloof in d'hcrten der Belgen wilt vernietigen Zekerlijk, de liberale gazetten, bijzonderlijk als 't kiezing wordt, strijden deze bewerkingen af, doch wat vinden wij jaarin jaarnit, in hun kolommen Trachten zij niet, hetzij door beredeneerde, hetzij door spotartikels, trachten zij niet de godsdienstige gevoelens te vertlauwen, ja te verdooven? In de libe rale gazetten van Brussel, 'tis Voltaire en Rousseau, die men er in terugvindt, 't is den,ouden vuilen Mar ten Luther,met zijne walgelijke redens,'t is de wensch klaar uitgedrukt van al die kerkelijkheid te zien ver dwijnen, opdat de Belgen als heidenen zouden leven. En in de provincie-steden, er is geen een liberale ga zet die deze artikels niet o\erneemt. In 't Verbond van Aalst, hebben wij daar niet gelezen walgelijken spot met de Biecht, dat de Biecht een schande en een schavot is! dus leven zonder biechten? [Hebben wij daar niet in gelezen, dat de Priesters en Religieusen onwetende lieden zijn, bedriegers, roovers, broodbe- nemers; dus ziet naar kerk of kluis niet omHebben wij daar niet in gelezen dat het Burgerlijk Huwelijk het eenige echte is; dus,trouwt alleen voor de wet, en als de vrouw u niet meer aanstaat, laat de sloor zitten! Hebben wij daar niet in gelezen deze ijselijke blasfe- miën Het walgt en gruwelt ons dat men sedert 1800 jaren met hel, vagevuur en hemel, komt de rede en 't gezond oordeel in 't wezen spuwen Bijgevolg, geen ander leven, de driften voldaan, geleefd als dieren! Achtbare Lezers, gij, Liberale Kiezer die nog geen Geloofsverrader zijt, overweegt toch deze woorden en meet af, als ge kunt, wat een Stad, wat een samenle ving zou zijn, in welke deze gedachten eenige over- heerscking zouden krijgen. Een welhebbend persoon, niet geloovende aan de godsdienstige Waarheden die de Samenleving aaneen- j houden, zulk welhebbend persoon kan nog in schijn een man van orde wezen en zich op zijn respekt hou den; maar de jonkheidde liberale jonkheid die in den toom wordt gehouden, die achter 't leven NIETS ZIET en die weet dat elke dag de laatste kan zijn die jonkheid,angstig en driftig om aan denvergiftig- den beker der Ievensgenuchten te proeven, ach in welke wreede afdwalingen zal zij niet vallen!.. Redeneert toch, menschen; waarom zou de jonk heid onderdanig en deugdzaam wezen, als de zaken zijn gelijk t Voröond ert al de liberale gazetten de zelve voorstellen, als er geen ander leven is, geen straf of loon te verwachten Ach, moet het iemand verwonderen, dat de groote liberale steden echte Sodomas worden, dat alle vleesch erzijnen wegheeft verloren, dat er geroofd en gestolen wordt en ver wilderd geleefd, gel ijk in een renne van wildedieren! Ach, moeten wij verwonderd zijn dat d'afzondcrlijke klachten der liberale rijke Ouders, van tijd tot tijd zich vTreenigen in een jammerkreet, in een vermaning voor ,1. d'andere Ouders![Moeten wij verwonderd zijn dat zelfs liberale gazetten van Brussel somtijds beken nen: «We zijn verveerd voor de toekomst der Samen leving; de kinderen worden oprechte wilden! Zekerlijk, bij het naderen der Kiezingen, in elke stad en gemeente, er dient in acht genomen te wor den, hoe de gelden zijn besteed; zekerlijk, elk ka tholiek Bestuurjnoet zich diep in de ziele prenten, dat het geld der Gemeentekas een heilige pand is, dat daar geld bij is, van geringe burgers en brave ambachtsmans, van weduwen en weezen; zekerlijk, elk katholiek Bestuur moest een voorbeeld wezen van recht en van gespaarzaamheid, om, zelfs van verre, de schromelijke geldverkwistingen der libe rale Besturen van Gent, Brussel, Antwerpen, niet na te volgen; als ge peist dat Antwerpen een leening van 60 miljoen gedaan heeft zonder dat er een geld- opbrengeud werk is uitgevoerd[zekerlijk, een Ge meentebestuur dient rekening te geven over hel "e- bruik der gelden, en dat zullen wij in volgende N" onderzoeken Maar de principale zaak is toch, van te eerbiedi gen en in stand te houden, hetgeen er zoo noodig is als de lucht om te leven, omdat stoffelijke en zede lijke welvaart nauw verbonden zijn, omdat een onge- Ioo\ ige stad een stad inoet worden, opgeëten door de Volksarmoede. Deze algemeene bemerkingen zijn bijzonderlijk toepasselijk op de Stad, die een talrijke werkende bevolking heeft. Als in de volkswijken eens de ge dachten van Ongeloof dringen, o, welke verwoesting! de geringe volksklas kan de Ievensgenuchten niet smaken, welke dagelijks de gefortuneerde omringen; en wat volgt er dan? IJselijke wanordejonbepeisbaar zedebederf!(wreede schelmstukken tegen plichten van staat! botsingen tegen den wetboek! Een ougeloovige arbeider zal alles zoeken om aan geld te geraken; een ougeloovige jonkheid zal 't hert zijner Oudere en d'oude vlaamsche regels van eerbaarheid onder de voeten trappelen. Kiezers, gij bijzonderjijk, treffelijke Liberalen, overweegt eenige oogenblikken deze bemerkingen Is 't waar, ja of neen, dat al de liberale gazelten het Ongeloof verspreiden? Moogt gij, als Roomsch-Ka- tholiek, als Belgisch Burger, als eerlijk Man, moogt gij uw stem aan een liberaal geven, en aldus mede helpen, om door Ongeloof,een afgrijselijk zedebederf in uwe stad of gemeente te brengen? Ach, hebt gij eenige reden om liberaal te stemmen, er zijn er veel gewichtiger, er zijn er die u overmeesteren, die u dringend toeroepen: GEEN GEUZEN! GEEN LIBE RALEN! de bijzondere intrest eu't algemeen-belang vragen het DE GEUZEN EN 'T VOLK. Te St Licvens-Essche, waar niet]een kind naar de; ollicïéele school gaat, staat uitgeplukt hoeveel dui- zende franken die gemeente jaarlijks moet betalen aan hare onderwijzers om leeg te zittenen mijnheer te spelen; bij die uitgeplakte duizende franken ra».et nog iievoegd. worden ...m .;.j J welk gebruikt is vooi .i prarlitigi' onnut!ige ge bouwen. Dat geld zou oneindig beter besteed wor-. den om armen, weduwen, weezen en ouderlingen te helpen, zelfs om steenwegen en andere nuttige wer ken te maken. Te Ninove zijn er geuzen en joden verheugd en roe pen victorie omdat het stedeke zonder reden in groote lasten gaat gesteken worden en omdat de heeren pro fessors en leerlingen de vrije katholieke school, te gen wil van Raad en Volk, moeten ruimen. Men kent de boomen aan hunne vruchten, de vogels aan hun gezang, de verkens aan hun geschreeuw, en jo den en geuzen aan hun getier en aan hunne werken. Medelijden, zelfsopoffering, recht en waarheid, vrij heid en onafhankelijkheid is bij menige geuzen en joden niet te vinden. Al de kinders en ouderlingen, mans- en vrouwlie den, rijken en armen, geleerde en ongeleerde, bur gers en landbouwers, meestere en onderdanen, hee ren en werklieden zullen eenparig roepen: WEG DE LOTING! WEG HET GEUZENONDERWIJS! als zij allen zullen weten dat de Slavendienst en het geu- zenonderwijs jaarlijks kost per persoou 20 fr.; per huishouden 100 fr., en voor alle gemeenten 20,000 fr. per 4000 inwoners. Dit maakt jaarlijks voorde gemeenten uit het kanton Ninove, alsvolgt Ninove Appelterre-Eyghem Aspelaer Denderhautem Denderleeuw Denderwindeke Iddergem Liefferinge Moerbeke Nederhasselt Neygem Okegem Oultre Pollaere 131,100 29,100 26,460 76,720 49,440 59,500 18,220 3,640 36,400 20,980 6,740 17,340 38,300 14,800 Te samen fr. 530,740 Het kanton van Ninove moet dan voor 't leger en 't genzenonderwijs jaarlijks al ver over het HALF MILLIOEN FRANKEN opbrengen. Is dat redelijk Is dat menschelijk? Kan dat blijven duren Neen duizendmaal neen!! Er moet een einde aan komen. De kiezers hebben eene allergrootste plicht te kwij ten. Liberalen en katholieken hebben grove mis slagen begaan, zij moeten bekend en hersteld wor den; de Loting moet af! Godsdienst, Onderwijs, Drukpers, enz., moeten vrij zijn; het is den wil van 't Volk; het staat in de Grondwet geschreven. Indien een kerkelijke macht de zonen aan hun Familie moest ontrukken, om dezelve nog beter in 't katholiekschap te vestigen, hoe zouden de liberale gazetten tieren en schelden 1 En nu dat de wereldsche macht een Loting heeft, nu dat zij boven elk huishouden een zweerd van ver nieling houdt, nu zwijgen de liberalen en hunne ga zetten; ja, de Chronique heeft durven schrijven dat de liberale Partij sterk genoeg is, om de nieuwe ver zwaringen der Bloedwet te doen stemmen. Van den anderen kant, zijn er groote Katholieken die een aardige rollc spelen zij zeiven zullen de krijgsu sten niet verzwaren; maar, eens aan't hoofd, nemen zij de zaken over en durven niets veranderen. v"eg, ten eersten, met de liberale moedwillige verdrukkers! ten tweeden, met de papachtige katho deken, uie, om vriend van den Keizer te zijn, aanne men wat de liberalen verzwaarden. Vooruit met ware Volksvrienden, gelijk de 7 Re presentanten-Gekozenen van de Meeting van Ant werpen die plechtig verklaard en geteekend hebben Konden wij er toe geraken de Bloedwet af te schaf fen,om ons leger enkel uit vrijwilligers samengesteld te zien; dit ware een onzer innigste wenschen ver vuld. Alzoo moet er overal gesproken worden. Genoeg is er gepetitionneerd. Dat men d'ontelbare Petitiën doe vooruitkomen; de Belgen.de Vlamingen willen degeen kennen die hun ware vrienden en hun loprechte Gekozenen zijn. LOO PENDENIE U \VS" ^ErTs een Davids- fonds en een Willemsfonds, en nu spreekt men van een CONSCIENCE-FONDS in te richten; waar schijnlijk een Vlaamsche macht die, buiten de pariijschap werken zal, om den Vlaamschen Stam 10 zijn Rechten te herstellen.... Er is geen Volk op den aardbol, buiten de Polen en d'Ieren, geen Volk welkers taal zoo veracht wordt als t edele Vlaamsche Volk. De Lelie zegeviert nog altijd en de Leeuw ligt bebloed en vertrappeld. Er zijn eenige wetten gemaakt; doch hoe worden zij uit gevoerd? Er is meermaals beslist, dat aide Bedien den in Vlaamsche gewesten, de taal moeten kennen; en gedurig hoort men van gendarms. gedurig loopt men op 't convoi en in Statiën en Ontvange- rijen, tegen Walen, die geen woord Vlaamsch kunnen spreken. De Revolutie van r83ozal op den duur nog verwenscht worden, want dan is de slavernij begonnen, dan is de Moedertaal in den diepsten afgrond gesmeten en een vreemde Taal aan alle Gekozenenen Beambten opgelegd.... Over 600 jaar riepen de Vlamingen: Wat walsch is, valsch is! Nu magmenmet volle waarheid zeggen- Wat geus en liberaal is, vijand is van den Vlaam' schcn Landaard!... Er zijn eenige uitzonderingen, maar d'algemeenheid bestaat. M. Van STEEN BERG HE van Heverlé, heeft zijn exaam van Kan didaat in de Rechten met ONDERSCHEIDING afgelegd. Te Brussel zijn er 5(J,i3o personen die geen A voor een B kennen. Gelijk wij ge schreven hebben, moet de brave en zachtmoedige Pastoor van OTTERGEM voor de Rechtbank ver schijnen. Welk is zijn misdaad? Hij heeft inde Leering, een wederspannig kind met eenig geweld terug op zijn bank geduwd... En daarvoor kreeg hij de gendarms in zijn Pastorij, daarvoor naar Dendermonde en misschien naar Gent... Ach, welke tijden beleven wij! Er is in de wet een artikel dat de MISHANDELINGEN opkinderen straft, doch dit artikel bedoelt vrijwillige en kwaadwillige mishandelingen, en geene bestraffingen gelijk er in elke school en in elk huis gebeuren. Een kind uit een Vrije School moet maar al schreiende thuis komen; 'r komt aan geuzen-ooren gauw, geloo- pen om proces-verbaal te konnen maken; zelfs zijn er Gemeenten waar boosaardige kinders van libe rale oude:s, waar zij ter Onderwijzing in de kerk gaan en zeggenDat M. den Onderpastoor eens durft zijn hand aan mij steken!.... Vroeger, als in d'officie'ele Scholen deen lap achter d'ander klonk, als er halve ribben gebroken werden, noch gen darm,noch Prokureur bougeerde zich; en nu! alla, 't is een belachelijke uitpluizerij en een bui tengewone uitlegging van een wetsartikel. Die zulke middelen moet gebruiken, doet zijn groote onmacht zien. Het Comiteit der Conscience- Feesten verzoekt ons te melden dat d'heercn In schrijvers zoo gauw mogelijk de beloofde premiën zullen ontvangen; eenige dagen geduld, vermits de steendrukker Van Loo er maar 200 per week kan leveren; anderszins zou de steen bederven. Den 5 October is er in Arlon sneeuw gevallen. De Union de Charleroi spreekt van een stad waar een school is, om onderwijzeressen te vormen; een der Professorinnen heeft onlangs voor buitenge wone bezorgde omstandigheden hare klas moeten verlaten, en twee eleven derzellde positie, hebben moeten volgen. Stichtend! De Sociëteit der Gemeentebelangen van Brussel telt reeds 5oo kie zers. In de liberale Associatie zijn er maar 3óo. Terwijl de geuzenklubse'en wilde buldering zijn,in de bijeenkomst der Gemeentebelangen hoort men een kalme en wijze redeneering. Te St Licvens- Essche hangt publiek uitgeplakt, hoe de liberalen die gemeente afstroopen; sedert de Wct-1879 is nog geen enkel leerling in de school geweest en er zitten daar: Een hoofdonderwijzer, een hulpon derwijzer en een onderwijzeres voor 't Handwerk, die te samen per jaar kosten of de verhalen uit den Franschen Tijd, (naar het uitgebreid werTc van S. VAN DER GUCIIT, Kunstschilder te Aalst.) 17* Vervolg. VIII. Te MEIRE. Een Menschenjager. Jan Clerkcr en zijn vriend Victor Leefmans gingen al pratende voort, en geraakten weldra aan de Dorpplaats van Meire; hier bleven zij staan, want geen van beide wist waar pachter Vergammen woonde; op dit oogenblik was er niemand te zien als twee jongens die aan een boerenhofsteê bezig waren met 'nen hond te plagen, die dapper op hun bastte; de boer, door 't gerucht in zijnen noenslaap gestoord, kwam buiten gesprongen en de bengels namen al lachende de vlucht. Vriend, zegde Jan, zoudt gij ons niet kunnen zeggen waar pachter Vergammen woont, die laatsmaal uitgeplunderd is door de Binders? O ja, menheers, zie, sla de straat links in, het eerste pachthof aan uw rechter hand daar gij zult aankomen, is zijne woonst. Hertelijk dankbaar, vriendschap. Na honderd stappen gedaan te hebben, waren zij op 't pachthof waar onlangs zooveel wreedheden waren gebeurd. Geklopt aan de deur, al vragende: Is hier geen beletsel? Neen, kom maar in, werd geantwoord, en beide traden binnen gevolgd van Moor die zijnen meester dicht op d'hielen volgde. De Pachter zat aan den haard, met zijne verbrandde voeten op een kussen; Dina was ir» gesprek met Monica en beide zagen ver wonderd op, bij het intreden dier twee onbekende personen. Elk 'ne goeien dag, sprak Jan; dag pachter Vergammen, hoe gaat het met uw gezondheid? Zijn de brandwonden aan uw voeten al genezen? 't Begint te beteren, Mijnheer; God lof, maar mijn geld! mijn geldl zuchtte hij, dat is voor eeuwig verloren! Wel, goeden man, gc moet daar een rede in maken, zegde Victor, 't leven is toch het êelste en dankt de goede God dat gij uw leven hebt behouden. Ik sprak daar juist hetzelfde woord, viel Monica in de rede; de Binders hebben immers zijne landerijen niet kunnen meenemen, hij zal altijd bemiddeld genoeg zijn, om treffelijk te leven. Zoo in 't gesprek geraakt zijnde, deed Jan zichkennen; ze moesten neêrztiten en Pachter Vergammen, geholpen door Monica en Dina, begon in 't lang en in 't breed zijn wreede gevarendheden te vertellen; en hoe dat hun huis gevlucht en verlaten was,en gevreesd, dat zij geen knecht konden krijgen om in hun huis te slapenen ook geen meid, want Judoca Opschelders over eenige dagen was ver trokken. Die goede meid, zegde Monika. Ja, voegde de Pach ter erbij, die ons geleverd was door den deugdzamen Mijnheer Sprietvlechter. Door wie? vroeg jan. Door den meesterklerk van den Notaris V^sselaer, Mr;'t was zelfs nog een beetje van zijn j familie.Zijt gij kennis met M. VoBselaer? O, ja en zelfs intiem; ik ben daar ten huize als ik naar Aalst ga; en na de misdaad alhier, drij dagen niet waar Monika?Ja, den derden dag.pachter. Dan is M. Sprietvlechter hier gekomen, |om ons te troosten en terzelver- tijde te zien hoe het zijne nicht Judoca stelde; al uitgaande heelt hij lang aan dc deur met haar gesproken, en 'k geloof dat zij hem als dan zal gevraagd hebben om elders ie mogen wonen. En d'ander meid? vroeg Jan Glerker. O, van dien deugeniet hebben wij niets gehoord; z'is waar schijnlijk met de Binders vertrokken; haar moeder, die een weduwe is, heeft nog de stoutheid gehad hier naar de deugeniete te komen vragen Pachter, vroeg Jan rechtstaande, zoude het ons niet toegelaten zijn eens het zolderkamerken te zien, waar de meissens sliepen? O ja, menheeren;Monika, ga 'ne keer mee. Moor klauterde achter zijnen meester de trappen op, zonder te moeten geroepen worden. Er was daar niets veranderd; de koorden waarmee de koeimeid was gebonden geweest, hingen nog aan den beddestijl en 't bed zelf was niet afgetrokken. Gij ziet Mr, sprak Monica al zuchtende, er is hier nog geen hand aan gesteken; wij komen nooit op dees kamerken en zouden er ons dood van halen! Ach, wat 'ne mensch in zijn huis moet zien gebeuren! Die wreede Binders! Niet genoeg van 't geld te stelen, maar hunne ijselijke moorderij! Intusschen was de hond al snuffelende tot aan den kant gekomen waar het hoofdkussen lag, dat de koeimeid op 't aangezicht van het huismeissen had geworpen om haar volkomen te versmachten; hij riekte er aan, snuöelde op den berden vloer en, zijn meester droef beziende, begon hij akelig te huilen Zoekt! Moor, zoekt! zegde Jan den hond streelende; Moor rechttehet hoofd op, liet eenheesch gekreun hooren en begon op nieuw de kamer te doorsnuffelen; sprong op 't bed, doorzocht de lakens, wipte zich over 't voeteinde naar omlaag, en na eenige stonden iets opgespeurd te hebben, kwam hij zachtjes bij zijn meester terug en legde hem een voorwerp in dc hand, zeer wel gelijkende op een katoenen vodde. Jan bekeek de vodde. Ach, mijnheer, riep de boerin, smijt dit weg, het is de vuile slaapmuts van dien schelm van ons huismeissen!.. Inderdaad, Jan zag nu dat het een katoenen slaapmutse was; er was iets in, van binnen, doch geen achterdocht willende opwekken, wierp hij de slaapmuts tusschen de lakens, doch raapte ze behendi? op, zonder dat iemand er iets van zag. Dan gingen zij verder het heele huis afzien; aanhoorden met be langstelling de treurklachten der brave boerinne, keerden terug bij den pachter, spraken van Binders en moorders, zegden hem eenige goede woorden van moed en troost.cn namen hun alscheid. Wat nu gedaan? zegde Victor, toen zij buiten waren. Laat ons door den aardeweg naar Erpe trekken. Ook goed, sprak Victor. Maar, vriend, wat dunkt u van de koeimeid, door Spriet vlechter aldaar geplaatst en die door zijn beleid het huis verlaat, als er niets meer te stelen is? Mij dunkt dat zij de ware plichtige is en niet het huismeissen. Dat dunkt mij ook! wij weten reeds iets van dien Notaris Vosselaer! Maar dien stommen Procureur van Gent! moesten wij voor hem den Notaris nog beschuldigen, hij ware in staat.... van mij te doen aanhouden.... En Jan schudde zijn hoofd, om 't gedacht van dien Procureur te verjagen... Victor, zegde hij, er is hier niemand omtrent, en 'k heb hier iets dat ons op de rechte waarheid kan bren gen... En hij trok de slaapmuts uit zijnen zak. Wat! riep Victor luidop lachende, die vuiligheidl smijt ze weg en vervoorderen wij liever onze reis. Een oogenblik, vriend; die niet redeneert en onderzoekt, ge raakt tot niets; ik heb die slaapmuts bewaard, omdat er iets in steekt... ziet... 'tis een kies hair, 'k had het wel gepeisd; is dit hair afgesneden Neen, maar met de muts afgerukt. Ergo, let wel op; deze muts is van d'huismeid, de zoogezegde medeplichtige van de Binders; de Binders zullen hunne medeplich tige wel binden, uit oogverblinding, maar niet mishandelen; d'huis meid is verdwenen, waarschijnlijk vermoord,en kon deze slaapmuts spreken, we zouden aardige dingen hooren... Zeg, Zietor, had ik ongelijk die slaapmuts meê te nemen? Neen, Jan, doch waartoe kan ze dienen Vriend, ge ziet daar Moor; op den tijd dat hij bij ons is, heb ik wonder vernuft in dien hond gezien; mij is dikwijls gezegd dat honden somtijds de boste opspeurders van dieven en moordenaars zijn. We gaan eens probeeren Hier Moor! en hij liet den hond de muts en deszelfs inhoud oversnuffelen; zoekt, zegde hij, zoekt wel den eigenaar dezer dingen! Moor bezag zijn meester, liet twee of drijmaal een jankende gebas hooren, begon snuffelende op den aardeweg te loopen, op het bebouwde land te loopen. dan rechts, dan links, sprong eindelijk langs den boschkant en liep met zulke hevigheid dat de twee gezellen hem bezwaarlijk konden volgen. Roept hem terug, zegde Victor, ge zult uwen hond verliezen. Zijt gerust, ik denk dal hij op 't goede sooor is; ten anderen,ik heb maar te schuifelen. Maar hij kan immers, na meer dan een maand, het speur der Binders niet meer rieken. Wie weet, zegde Jan; misschien is de eigenares der slaapmuts niet ver van hier. Maar, Jan toch, hoe zou Moor haar zooverre op den reuk volgen? 't Is een bekwame hond, Victor; en ge vindt zulke wonderhe den in de Natuur hoe vinden de zwaluwen jaarlijks den weg naar de warme landen en keeren juist op '1 zelfste plaatsken terug?.. En de duiven! wie legt dat uit?.. Laat ons een beetje loopen, Victor! Ja, maar 't blijft duren, Jan Zie, Moor blijft staan en bast geweldig; hij loopt al bassende rond; zijt zeker, hij heeft iets gevonden,hij komt naar ons geloopen, zonder dat ik schuifel... Inderdaad, Moor kwam hijgende geloopen,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1881 | | pagina 1