2 on dug 15 Jan uari 188 4, Pe tijden m de gebeurtenisséuf. jfcaat de opperste Rechter, die onverbiddelijk is, a s Ifcl petekind m den kommaudaut. 25*te v^« itrg ntj. GODSDIENST. - VADERLAND. - VRIJHEID. fcrjfe I BUREEL, ACHTERSTRAAT. Gewoone Annoncen 20 centiemen por regel. Annoncen op de Tweede Bladzijde 50 centiemen den regel. Berichten onder "t Nieuws, 1 frank den kleinen regel, ABONNEHENTS-PlïfjS. 5 fr. 's jaars, vooraf betaalbaar. Inschrijvingen word m op alle tijdstippen genomen, rechtstreeks bij ons of door post of briefdragers. AALST, ZATURDAG 12 JANUARI 1884. LOOPENDE NIEUWS. 't Verbond van Aalst heeft 'ne middel gevouden, o 1 Landbouw, Handel en Nijverheid te doen herleven; en deze middel is, bidden alle katholieke Landgenoten,van den toestand der zaken ernstig te overwegen en de middeleu van uitkomsten redding op te zoeken. De Katholieke ilde van St Nikolaas heeft te Lokeren een praclit- a ir i a j V'- vol Concert gegeven. Deze Gilde verwerft in gapsch de vermeerdering n. I oltaoel Onderwijs... Men fMm. Ze spreke!1 ïa:, de ka„. erscheuren, lot ki< mag niet vergeten dat veci liberale gazelten opgo^ steid worden door ofBciéele Meesters. M. Be Clippele is plechtig ingehaald als Burgemeester vin Gysegem.... 't Volk acht eu bemint zijn Overheden; maar -t Volk wilt geen Overheden die verkeeren met de'ratten die België afknagen. Ge weef nog wel, den boerenknecht van Anwegem, die op 26 oct. een makker plaagde met liem een snelle in zijnen rug te slékènfTTiverriïer teeitfe zich ojj en stak een mes in deu buik van den plager dat d'ingewanden eruit kwamen; gelnkkiglijk is de g' kwetsfe niet gestorven en Tavernier is maar veroordeeld tot 6 maand ge vang. Dwaze weddingen en domme plagerijen heb ben dikwijls een droevig einde. Te Petegem is 'ne jager tot 50 fr. boet veroordeeld om een kind gekwetst te hebben aan zijn oogsken, schietende naar eenen haas. Te Gent voor de Rechtbank is getuigd, door Ouders en Voogden.dat men kinderen gedwongen heeft, ja erg gedwongen van katholieke Meesters te beschuldigen, wegens mishandeling hun ner leerlingen. Wat schrijft Lukas van 't boos ge slacht EN ZE ZOCHTEN VALSCHE GETUIGEN. De Impartial en ücJocrnal de Bruxelles spreken met minachting van ons Arrondissement als zij zeg gen dat M. Woeste, meteenige woorden te spreken, de gevoelens ten opzichte van 't Programma veran derd heelt. De waarheid is, dat de groote Meerder heid zegt en blijft zeggen ZONDER PROGRAMMA, Geene redding SukkeleD zal men doen, gelijk van te voren. Aldus sprekende, raadplegen de katholieken hun gezond verstand en d ondervinding. Waar om nog kiezen, zegt men met veel rede, als de katholieke Ministeriën al 't onrecht en de ver drukking laten bestaan? M. Woeste heeft le Geeraardsbergen beloften ge daan, van krachtdadige werking; maar is dat geen ijs van eenen cacht En waiaum mag er, nevens die beloften, geen bekrachtiging zijn der kiezers? Een zwarp verantwoordelijkheid weegt op de Bestrijders van't Programma. De Kiezingen naderen: een Pro- ïjuma /Jcfg der Katholieken aanvuren tu ThuÏ4ifé.fÏ9< K b'i r. L *°S boven i-omen zal''t katholiek Ministerie let wankelen en sukke len gelijk al de voorgaande?.. Het volgende is onbe twistbaar Bijna al de katholieke gazetten vragen een Programma; de enkele gazetten, die tegen het Programma zijn, durven of willen met hun konlra- ters geen publieke redetwist aangaan de groote meerderheid der Kiezers vraagt een Programma eenige heeren Gekozenen zijn er TEGEN, en willen deze kwestie van leven ot dood stillekens op zij schuiven. De liberalen hebben in 4856 bun Pro gramma opgemaakt; ze weten wat zij willen en ze gaan met elk hunner Ministeriën voorwaarts in de uitvoering van hun Programma. Er is bier geen spraak van gelijk te hebben, maar van ons ongeluk kig Vaderland te redden. Nog éen werkeloos katho liek Ministerie en we liggen in den put, misschien voor altijd. Ziet naar Frankrijk: De katholieken zijn er slap geweest en werkeloos; en 't is nu een land van lappen en sjeelen waar t bestuur betwist wordt door de Voltairianen en door de Radikalen. Wij tons in West-Vlaanderen te zingsprofijt der liberalen. Er is tijdens den brand der Kamers redelijk veel gestolen.DeMoniteur verzoekt dat men zou restitutie doen. Al de sler- rekijkers hebben zich decs jaar, in den Winter be ogen, tot heden toch; wan 't steerlje van den win ter kan hevig en streng zijn. Te Buda-Pest is in den Post gestoterf eën kasken, inhoudénde 240,000 gulden. Sedert dc Kerkvervolging zijn er in Bruise door den Staat jaarwedden achtergehouden len beloope van 14,452,017 marken. 1 Mark is 4,25. D'advokaa'jes van Brussel vrijven in hun handen: 't regent processen in hun handen, door den brand van het Magazijn Le Printemps, van geburen die erg beschadigd zijn. Wij schrijven hel niet om di> menschen pijn aan te doen, maar knechten en slaven van de liberale Ministers, hefboomen der Landvei- delgerij kunnen in geen katholieke Muzieken aan- veerd worden; hun toestand van civiele Meester laat zulks niet toe. Is 't geslacht der Volksbeulen nu nog niet uitgestorven? niet alleen in Antwerpen wordt de Armeen Behoeftige afgebeuld ten pr< fijle der olliciéele Scholen,maar zells zijn er gemeen ten waar opnieuw gedwongen wordt. Een der zwartste vrouw, noch voor grijsaard. En wat moest de Chronique schrijvenDe kinderen van Brussel, bekende zij, 't worden «prechte wilden z'h^bben den vuilsten klap in hunnen mond; ze randen onbetamelijk de meiskes aan, zelfs op de straat... Ouders, Ouders, die u laat verblinden door den schijn var Religie, die nog in d'ofllcióele scholen is, door 't uit hangbord dat er 'ne Geestelijken moet gaan, volgens de wei van 1852, wilt gij uw kinders geus en libertijn hef ben, wel, laat ze naar die civiele scholen gaanmaar wi t gij uw levensgeluk niet naar den bliksem gooien, opijnt toch uw oogen, vooraleer het te laat is. 1 1 Uit Brussel is een alarmgeroep naar de Provinciën gezonden over den droeven toe- stand waarin in ons Land verkeert: Dat al- lesftcii achteren gaat! dat er eens een schrlkkelrjicen k-ri- sr«zal losbersten, en als oorzaak wordt gegeven dat in België te veel gedronken wordt. Concedo, de geest van Spaarzaamheid gaat weg; maar wie geeft 't slecht voor- hcèM? zijn het niet de liberale Ministers die met hun bud- jeütt-n van Oorlog en Onderwijs reeds tot over de 100 mil- jcSh 's jaars zijn gekomen? veel Brusselaars bekennen d$i akeligen toestand; maar ze sluiten hun oogen voor de O 'tvaak die nogtans zoo onbetwistbaar is. ÖVERLIJDENS. «Tc STEKENE is overleden de jeugdige katholieke Mdcrwijzer M. EMIEL VAN OVERLOOP; zijn «grafenis is een allertreffendste betooging geweest, *Jin citing cn eerbied voor zijn ambt. Een vrije •.«tuolieke Meester kan en mag gerust sterven; hij bW.h voor den Grooten Meester zelfsopoffering ge- fRond maar iemand die met de Vrijmetsers meêdoet, ml t H. Bloed Christi voor ons België vruchteloos i maren; iemand die meêroept door zijn werken: plekken op 't officieel onderwijs is dien hatelijken en iWij willen zielen aan de Kerk ontruktl terwijl de onredelijken dwang. aoddeiiike Verlosser alle zielen wil zalig maken, -welk sterfbed moet zulke mensch niet hebben? Ver- Wat gebeurt er waar gaan wij naartoe De goddelooze Staat wil alles overmeesteren. moeten staan; vooraleer h'.-t H. Bloed te gaan vereerer.; zouden de menschen het toezicht van Vrijmetsers moetei gedoogen. vK ü'hëéren der Confrérie hebben per deurwaarder het le vel ontvangen van alles af te leveren aan 'ne Commissau spécial; op pene van 100,000 fr. boet. Wat gebeurt er waar gaan wij naartoe dit leven zijne Genade verworpen heeft. i Moeten de civiele Meesters daarom als verworpelin ZclfS de kapel van H. Bleed zou onder SUrtKMc'i.;*^ No», de Bennhenigheid van den Heer c, .1 eindig en 't voorbeeld van den goeden Moorde- r is daar; maar die eemgzins kan, al moest hij jpoot nadeel lijden in zijn stoffelijke belangen, dat hl] 90ch den civielen boilik verlaten. Te ZELE is over deden M. de Notaris Schicks. In 't Congres van ;ifc,uik wierd er bijzonder aangedrongen, om in de S^rocessiën 't Allerheiligste met luister van Volk en puht te omringen en ook in de Berechtingen aan 't den verschuldigd™ «rbiedtebewiizen. den, om er verkleed te ters en er in die geestelijke js ,4)6 Process:''':! winnen van jaar tot jaar Wat gebeurt er? waar g: m wij .■yerfxhtiv.cn vergezellen de Geburen volgeer ne den slechte theaters woruen zij gezon- -------o--- pr a e staan als Biss, n Fr.»,:\V !o zaken ,n t Congres van Luik gevraagd, bestaan alijke ldeêrent-: Lnsen .-r X0|°? leverd en bloeiend in onze Vlurmsche bieden. Bft"' ,1)6 Process:"! winnen van jaar tot jaar aan, en in de die daai' i ais /.e maar den' bespot ters wezen ganschc dagen onder hun oogen zijn, helft op hun meesters trekken, ze zulle van kun Religie. Wat gebeurt er, menschen Met die Middelbare Scholen en Athénés 1 Alle profijten en voordeelen worden beloofd, om de kinders naar de scholen te lokken-, om de menschen te verblinden, ze gaan nog naar de kerk; maar op welke manier ügureeren ze daar? De Professors staan als stoute stoffels, zonder eenig teeken van godsdienstigheid te geven; d'oudste Leerlin gen zijn reeds beschaamd van hun krols te maliën Wat gebeurt er? wat gebeurt er 'tZedebederf wordt schromelijk; jongens van 14, 15 jaar loopena! naar danskoten; te Gent op d'Universiteit heeft een student onlangs een liéken gezongen, waarvan de titel alleen een zedekrenking was; in de groote steden is liet niet zelden van jongens aan te treffen, schoolkin- ders van 13, 14 jaar, reeds bedorven tot in 't merg der beenderen. En dat is voorzegd door eentProfessor van den Athéne, op een Prijsdeeling te Brussel: Ons jonkheid, zegde hij, V""' heeft geeu eerbied meer, noch voor kind, noch voor I belastingen atcapt. jjêken gebuur. Een der treffendste Berechtingen die sójiert lang in Aalst hebben plaats gehad, was degene van eender kinderen der achtbare Familie DE WüLF- VAN DER Noot, mej. Cecilia-Leonia; g'heel de ge buurte der Kastanje Vesten of Keizerlijke Plaats ver gezelde met lanteernlicht het Venerabel; eenige dagen ladien is de ^jarige godvruchtige, juffer aan de liefde .larer geëerde Ouders, Broeders en Zusters ontrukt, om in T eeuwig Vaderland den loon der onschuld en der deugd te ontvangen. Donderdag had in St Mar- tinuskerk de plechtige Lijkdienst plaats en was bijge woond door een ontelbare menigte, die aldus een luidsprekend blijkteeken gaf van achting voor deze voorname Familie en deelneming in haren rouw. Hier ontgraaft men dooden en schendt, men de gewetensvrijneid; daar wordt de leste wil van eenen stervende moedwillig verscheu.d; ginder vervolgt men onwettig een katholiek onderwijzer elders, zooals te Brugge, slaat men de hand aan een heilig dom, dat door de eeuwen heen geëerbiedigd werd. Dat opstapelen van schreeuwende onrechtveerdig- heden, nuttelooze plagerijen en krenkingen duurt nu reeds jaren en jaren, en. zegt ons, waar is de veree- nigde poging van den katholiek, om tegen al dat onrecht krachtig te protesteeren? Tot nu toe hebben wij nog geen enkelen oproep hooren doeneJoor de leiders der katholieke partij, om de hancSpkloekmoedig in-een te slaan en eene krachtvolle pö^ing tegen dat gedurig, martelen en beulen, heel hét land door, te doen opgaan. De katholiek schijnt besloten te zija, te blijven zwijgen en slag opslag, hem door het logie-liberalism toegebracht, stil morrend te verdragen; maar het is precies die laffe houding van den katholiek, welke de verpruisers, de vervolgers, in hun boos opzet ver sterkt cn doet doorgaan. Het is omdat de katholiek zich zóö laf toont, dat men aan hoogerhand al die onrechtveerdigheden laat doorgaan, denkende dat het misbruiken zijn die moeten uitgeroeid worden en om dit gedacht in te wortelen, geeft ie katholiek door zijn stilzwijgen veel reden. Zijn wij dan met lamheid geslagen? Ziedaar eene vraag, die nogtans in dees jaar, in 1884, zal moeten opgelost worden. AALST. Zaterdag avond zijn twee huizen van draaiorgelderij die rebel waren, door de gewapende macht gesloten. Iedereen begint de grouwelijke ver woestingen van dien kanker te zien; men kan zich geen gedacht geven hoe de volkswijken tot laat in den nacht gestoord worden. Als in een Familie, d'Ouders te zwak, te zorgeloos te toegevend zijn geweest of zelf slechte voorbeelden gegeven hebben, en als 't kwaad uitbreekt dat zij schrikken en beven, dan is het dikwijls te laat, dan moeten zij hun leven lang hun verdriet en knaging dragen; doen in een stad is het nooit te laat, en in Aalst is tegenwoordig de groote vraag: Zul men dit zedebederf meer en meer laten toenemen? of zal M de Burgemeester nu een krachtdadige houding aan den dag leggen? Een jaar van sterke beteugelingen de veranderingten goede zal merkeliik zijn. Groote Kampstrijd op den grooten Billard, bij d'neer Rob Van de Macle, ten profijte van den Katüolieken Schoolpenning. Zuivere opbrengst, gestort in de kas, 42 fr.... Lol en dank betuiging aan d'heeren Inrichters en Medehelpers! Dpor dit smoLeracaiig v.eêr ziin oo veel plaatsen pesiilentele ziek-ca gcitwm m; maar lis niets, tL» men geneest en 't weer voorspelt ons nuklare heldere dagen Op 2 5 dagen zijn er volgens d'officiéele lijst, voor 55o,000 fr. wissels geprotesteerd. En als men daar tegen ai die verkwistingen en d'alpersinhen ziet, door de liberalen gepleegd, wie moet er niet uitroepen? 't Is grouwelijsl De zoon van Bismark gaat alsgczant naar Rusland. In Rusland beginnen de Nihilisten wederom erg op hunnen poot te spelen. Wij lezen in het HANDELSBLAD van Antwerpen Op twee of drij dozijn punten in het land is het liberaal ministerie bezig met, zonder de minste re. dsn, dus teenemaal nutteloos, den katholiek L pla gen, te kwetsen, en in zijne fijnste gevoelens te kren ken, behalve dat men hem zijn zweet en bloed in Te Brussel wordt tegenwoordig een komediestuk gespeeld DE KLEINE PATRIOT; men vertoont er in, volgens de geschiedenis en d'overlevering, de gebeur tenissen der jaren 90 in ons Vaderland; en zoudt ge gelooven dac de iransche liberale gazetten van Brus sel daartegen liggen te brksschen als ijsbeeren? Zoo ver zijn wij in België geraakt; de branders en moor- ders der i8e eeuw zouden moeten bewierrookt wor den. De pastoor van Saint-Martin, in Frankrijk, de eerw. h. Gaillard, kwam geregeld vijl a zes maal per dag door de straat der Blauwe Penitenten en bijgevolg voorbij het aldaar zich bevindende winkeltje van een horlogemaker. Het was maar zeldzaam dat hij daar voor bijging of er liet zich een luid gelach vernemen of een spottende groet: goeden dag, mijnheer pastoorl ofwel een brokstuk van een staatliedje. Die beledigingen waren het werk van een leerjongen, oud 14 a i5 jaar, die achter het raam bezig was of althans bezig scheen met het schoonmaken van uurwerken. Somtijds stond de deur van het winkeltje open en bevond zich de leerjongen op den drempel, waar door geen twijfel overbleef of deze hoon gold den ouden priester. Na eenige weken geduld geoefend te hebben, diende de pastoor zijne klacht bij den commissaris van policie dier wijk in. Hij ver langde niet dat er proces-verbaal van opgemaakt werde, doch alleen dat de schavuit eens geducht onder vier oogen gewaarschuwd werd. De commissaris van politie had daar geen ooren naar. Hij is een liberaal en hield vol dat er geen termen bestonden voor de politie om tusschen beide te komen, voordat de jongen den pastoor met name zou hebben nageroepen. De eerw. heer Gaillard moest zich dus ten taak stellen zei ven den kleinen rekel zijne kwade gewoonte af te leeren. Op zekeren keer ging hij den winkel binnen en zijn gouden repe- itie-horloge uit den vestzak nemende, verzocht hij den leerjongen eens na te zien wat eraan schortte, daar het gedurig achterliep. De kieine knecht was zeer uit het veld geslagen, eerstens wegens het van zoo nahij kennis maken met den pastoor en tweedens, omdat hij van zijn ambacht weinig af wist en alleen oude boerenklokken kreeg om schoon te maken en ook het oppoetsen van horlogekasten hem was opgedragen. Mijnheer pastoor, zoo stotterde hij eindelijk, wees zoo goed het borlogie hier te laten, de baas is er niet in. Komt bij gauw weer thuis? Ik gelooi het wel, over een kwartier is hij er stellig. Welnu, dan zal ik hem even aiwachten. De pastoor nam een stoel en ging zitten. De leerjongen was min der op <ijn gemak. Gij zijt hier niet vandaan, wel, ventje, vroeg de pastoor meer op belangstellenden dan op nieuwsgierigen toon. Neen, Mijnheer pastoor, ik ben uit Ecousseaux en woon hier nog maar een klein jaar. Ik beaoef haast niet te vragen, ik kan wel zien dat gij oud ge- noeg zijt om al aangenomen te wegen. i.«eze vraag deed den leerjongen, die tot nog toe vrij beleefd was geweest, wederom tot zijneoude manieren terugkeeren, endeschou ders ophalende', grinnikte hij en zeide: Aangenomen! ik ban niet aangenomen en daar zal ooi wel nooit iets van komen. Dat is een spoedig en zeer slecht besluit, hernam ie priester, bedaard. Gij zijt niet dé eerste die zulks verzuimde. Ik ken er wel die eerst met bun 16. of 18. jaar aangenomen werden. Waarom zoudt gij dien troostenden en geluk aanbrengenden plicht niet ver vullen? Gij kunt van mij wel catechismus-les krijgen. Ja, dat zegt ge; maar ik ken u; gij zijt allemaal eender en gij zoudt net doen als die andere. Wie bedoelt gij met dien andere? Wel, wie anders dan de pastoor van Ecousseaux. Het eerste jaar weigerde hij mij, omdat ik niet genoeg wist; het tweede jaar omdat ik te ondeugend was; weet ge wat, als ik maar een zoontje was geweest van de rijke lui, die aan den pastoor presentjes brea- gen, dan zou hij mij wel hebben toegelaten. Gij kunt lang praten, als ge mij ooit weer op den catechismus ziet. De pastoor vermocht niets bij dezen jongen en ook niet bij diens baas, toen deze thuis kwam. Het eenige wat hij er bij gewon nen had, was dat hij nu niet langer nagejouwd werd, wanneer hij het horlogewinkelje in de straat der Blauwe Penitenten voorbij ging. De pastoor was nu een begunstiger, en kalanten ontziet men. Een priester te beleedigen, daar ziet een liberaal zoo nauw niet op, maar een heer te beleedigen, die een gouden repetitie-horloge van 25o gulden bezit, daar wacht zoo iemand zich wel voor. Pastoor Gaillard begaf 3ich naar het liefdegesticht en naminlica- tingen bij de moeder overste, zuster Augustina, die altoos op de hoogte was, die de schamele armen die niet durfden bedelen, wist aan te wijzen, zoomede de verwaarloosde kinderen, die geestelijken bijstand meer nog dan lichamelijke hulp noodig hadden,ende scho lieren die den catechismus moedwillig verzuimden. Zuster Augustina had slechts 24 uren noodig om de levensgeschie denis van den leerjongen des horlogemakers te leeren kennen. Het bleek nu dat hij 14 jaar, 8 maanden 17 dagen oud was, Ambrosius Viremaitre beete, ie Ecousseaux was geboren; dat zijn vader aldaar het ambacht van huistimmerman had uitgeoefend en overleden was evenals de moeder van den knaap die op 10 jarigen leeftijd onder voogdij kwam te staan; dat ook de voogd overleden was cn de jon gen alstoen, op aanbeveling van zijn peetoom Ambrosius Herbert, gepensioneerd kommandant en ridder van het Legioen van Eer, geplaatst was in de leer bij mr. Maurissel, klokkenmaker in de straat der Blauwe Penitenten. Dc pastoor wist nu genoeg; over eene week had hij zijn besluit genomen en bracht een bezoek aan den peetoom van den jeugdigen Viremaitre die te Saint- Martin woonde en een zijneparochianen was. Ambrosius Herbert, dit dient eerts gezegd, was iemand van ge ringe afkomst, die eventjes lezen, schrijven en rekenen had geleerd en daarna op de militaire scboo niet veel meer; doch zijne dapper heid en de strenge betrachting van militaire plichten hadden aan gevuld wat hem aan wetenschap ontbjrak. Alle rangen had hij ver- Kregen door de een of anlere moedige daad: een vaandel, op den vijand behaald, een kanon vernageld, een blokhuis verdedigd, x tegen 100 man; een bastion besiormi onder een regen van schroot. Toen de kommandant op pensioen gesteld werd, teldehij 35 dienst jaren, 22 veldtochten, 10 eervolle onderscheidingenen ykwetsuren. Hij kocht in zijn geboortestad Saint-Martin een aangenaam gele gen huis met tuintje aan; nieuwe soorten van meloenen, rozen en pruimen ontwikkelde bij en gal aan die soorten zijn eigen naam. Dat was nu zijne ambitie. Met dien arbeid in den hof, biljartpar tijtjes en het 1-zen van de Moniteur van het leger# sleet hij de 1 mge en de korte dagen. Te vergeefs had pastoor Gaillard vroeger reede gepoogd kennis niet hem te maken; hij werd er altoos koel, bijna onbeleefd ontvan gen en bracht slecats eens of tweemaal per jaar een bezoek. De c'ude kommandant was geen vrijdenker; maar het zat er toch ook met diep. Hij had onder dienst zijn kerkelijke plichten vergeten en men zag hem nooit in de kerk dan in de Hoogmis op de vier hooge leesten'van het jaar, Kommandant, zeide de pastoor, die een onverwacht bezoek bracht, en nadat de eerste woorden over weer en wind gewisseld aren,'kommandant, ik kom eens klagen over uw petekind den jjngen Viremaitre. Ha, zoo, heeft hij ook uw horloge bedorven? Het mijne zal er, zoolang het leeft, heugenis van hebben dat die snaak het onder handen gehad heeft. Ik heb grooter grieven tegen hem. Reken eensaan, komman dant, zoo'n groote jongen, hij is al over de 14 en is nog niet eens aangenomen. De kommandant antwoordde met. Op zijn gelaat en in zijn hou ding stond de vraag te lezen: Wat zal ik daar aan doen? Wat gaat mij dat aan? De priester begreep zulks en ging derhalve aanstonds voort: De jongen heeft vader en moeder verloren en ik wend mij dus tot u, die peter over hem zijt en dus de verplichting hebt hem te vermanen, of gij hem eens zoudt willen aansporen zich tot de H. Communie voor te bereiden. Het woord oplicht» bad den ouden millitair getroffen, Mijnheer pastoor, overdrijft gij niet erg? Ik heb altoos ge meend dal als ik miju petekind een présent stuurde met zijn ver jaardag en af en toe eens een schoons brief, met een paar zcdeles- sen, ik van hem at was. Gij vergist u zeer, kommandant. Een bepaalde plicht rust op dengenen die een kind ton doop heeft gehouden als peet, om te zorgen voor het godtdienstig onderricht van het kind, wanneer het ouderloos mocat zijn geworden. Tegel, k sloeg de pastoor eea boek open dat hij on ier den arm had wil ik u voorlezen wat de christelijke Leering daaromtrent is? En de priester begon reeds, aanhalende o. a. hetgeen het Con cilie van Trente zegt: 0 De doopgetuigen (peter en meier) moeten

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1884 | | pagina 1