a
u
Manhaftige Woorden.
De Priesters iude Parlementen
van Europa.
Geen valsche getuigenis geven,
15
j&ondug 50 BËotjrt '188 4.
i5ste Juirg ng.
GODSDIENST. - VADERT AND. - VRIJHEID.
Coojienöc ïïienm
Janson de Volksvriend.
Overweging van Casimier.
3T 11'Erfenis-rechten,
jg&~" 367,050 drukkosten.
«tWEjrwraai
BUREEL, ACHTERSTRAAT.
Gewoone Annoncen 20 centiemen per./regel. Annoncon op de Tweede Bladzijde
SO centiemen den regel. ItariclUep ónder 't Nieuws, 1 frank den kleinen regel,
HET LAND
ABONNEMENTSPRIJS.
5 fr. 's jaars, vooraf betaalbaar. Inschrijvingen worden op alle tijdstippen
genomen, rechtstreeks bij ons of door post of briefdragers.
YAN AELST
AALST, ZATURDAG 29 MAART 1884.
't Heeft eergisteren in Luxemburg gesneeuwd.
De boerenprofecy zegt: Verschaft april veel schoone
dagen, dan pleegt de Mei den last te dragen, en
meester Lieven schreef in 1871
Avril le doux, quan il se fache le pire de tous,
De maand April is goed van aard
Maar als zij h mr kwaad maakt,
't Is gemeend.
f En op een ander plaats zegt die vermaarde letter
kundige, want reeds in 1841 vinden wij in de Midde
laar een lofdicht te zijner eere waarin hij als mees
ter der letter-en dichtkunde wierd uilgeroepen; nu,
op een ander plaats: Een goede april is bijkans zoo
raar als 'ne goeden minister.
April dus, den 6,D Palmzondag, den 11" Goeden
Vrijdag; de stekelverkes van Vrijdenkers 'maken zich
gereed om alsdan in veel groote steden publieke eet
malen van vleesc'n te houden dat is doen gelijk de
beulen die den nacht voor de dood des Heereu, in
dat Heilig Wezen spuwden.... Die Geuzen en Vrij
denkers! en zeggen dat alle liberalen van hun naaste
bestaans zijn; langs 't Liberalismus gaat men tot de
Vrijdenkerij; eens liberaal, metminachting van Kerk
en Priester spreken, slechte gazelten lezen; en dan,
Geus en Vrijdenker, leven, met permissie gelijk de
dieren; want wie kan nog 't verschil aanduiden tus-
schen de levenswijze van een Vrijdenker en van een
dier? Wie zou er onder liggen, de vrijdenker of het
dier? Is dat een leven voor een redelijk schepsel? Is
dat de verzameling niet van allerhande misdaden,
d'ontaarding, de verminking, de zedelijke vermoor
ding van't menschdom?... Wat zullen wij zeggen
Als 't hekken open is, loopen de verkens erin.
President Arthur van Amerika gaat trouwen met een
zangeres. Als 't zijn goeste is, waarom niet? llouwe-
lijken van staat en ambitie, voor grootheid en geld,
gemeinelijk slechte houwelijken. Vrijheid en eerlijk
heid Aartshertog Jan van Oostenrijk heeft een
nieuw wapen uitgevonden, een geweer-mitrailleuse.
Wel, Jan, probeert dat wapen eens, koningen ca
prinsen ondereen. De keizers en koningen zijn ten
allen tijde een groote oorzaak van oorlogen geweest,
in 't Oud Testament zoowel als in 't Nieuwe. De
Zwitsersche stad Montreux gaat met elektriek ver
licht worden.Ze zeggen dat Bismarck den 1 april
'güaï tot iieriog LeuufciuJ Aorden. Het Zeetambiï
te Gent gevangen, zal dijnsdag te zien zijn in de
Diepe Lochting t'Aalst; dit zeevarken was uit de Mid-
delandsche Zee verdoold gerakt en de Schelde in,
naar Gent; een schipper heeft 't monster afgemaakt
en tot aan de brug gesleurd. Zeevarkens zijn gelijk
waterkiekens, half tweeslachtig.
Mgr Beelen is gevaarlijk ziek; M. Thonissen ligt
ook ziek. Er is 't Hof 'ne grooten diner geweest,
meest voor katholieke Gekozenen;er was 80 man aan
tafel. Den 20 april Concert te Smetdede en te
Baardegem. De Beiersehe Gravinne Maria de
Montegelus heeft haar bekeerd.'t Was een Russische.
Te Brussel is op een Meeting geroepen en met
applaus bevestigt dat het een kolossale zottigheid is
van 60 miljoen aan een Jnsticiepaleis uit te geven en
zoovele nattige openbare werken te moeten daar la
ten. Paleizen bouwen, de Luiaardij voeden, de
kozijntjes en de nichtjes rijk maken, dat is de libe
rale politie. En waarom zijn vele liberale Pensionna-
ten verfoeid, door de treffelijkste liheralen? Omdat
ze weten hoe en op welke voorwaarden veel kinderen
daar zijn... In dezen tijd moet 'ne mensch dikwijls
met halve woorden spreken; want de schelmerij, is
groot, den dag van vandaag. Al de Kapellemees-
ters van 't H. Bloed te Brugge hebben den deurwaar
der gekregen. De granen, beesten en andere eet-
waren komen met groote schepen, vrij van lasten' in
ons land: hier valt te bemerken dat d'AmeriKaners
en andere, ten minste zooveel voor inkomstrechten
zcuden moeten betalen als de Belgen moeten geven
aan belastingen van erfenisrechten, enregistremeni,
enzoovoorts.
Dit Leger van Reserve
Door de liberalen voorgesteld,
Op vraag des konings,
Die tweede Bloedwet
30,000 jonkheden meer in de kaserns
De groote stap naar liet alleman soldaat
Alles, onder bedwang der Militairen
Ha, liberale Ministers, hebt ge 't Volk nog niet
genoeg gepluimd, gestroopt, getergd en gekwetst?
Met al uw belastingen, met, al uw krenkingen van
Recht en Vrijheid
Er moet nu nog een tweede Leger komen
Tegen die Tweede Bloedwet is er te Gent een
groote vergadering geweest.
Geen reserve-Leger
Geen man meer! geen frank meer
Is dat genoeg gezegd
Neen! neen!! neen
E~ moet bijgevoegd worden, gelijk M. De Baets te
Gent uitriep, onder de krachtigste toejuiching der
menigte, want 't ligt in 't hert en de ziel der Volke
ren.
Niet alleen, weg alle verzwaring
«Maar het legeren de budjet moet met duizenden
mannen en millioenen franken verminderd worden.
Te lang hebben wij geduld gehad; le lang heb
ben wij de Militaristen gevreesd het oogenblik is
gekomen, om onze rechten te doen gelden, om de
vrijheid te eisschen voor ons en voor onze kinderen.
De krijgslasten moeten verminderd worden
Dat is gesproken volgens 't hert en den wil van de
Kiezers en van 't Volk.
wil is diiideliik trenoeg uitgedrukt; hij stevjt
u-een met de belangen van ons geliefde Vaderland.
D'achtbare Gekozenen, degene die aan 't Hof zul
len geroepen worden om een katholiek Ministerie te
vormen, kunnen dezen uitdrukkelijken wil niet over
't hoofd zien, zonder hunne Partij en hun Vaderland
te bedriegen. Gelijk er te Gent uilgeroepen en toe
gejuicht is, le lang hebben wij geduld gehad; hel
oogenblik is gekomen om onze rechten te doen gel
den; gesproken en geschreven zal er worden,in volle
waarheid, zonder iemand te ontzien of te sparenDe
grootste Belangen van Godsdienst, Vrijheid en Huis
gezin hangen er van af
bij •die volkaren geweest
Welke zijn, in onzo eeuw van onverschilligheid, de
kweslitfn die het meest geestdrift of haat verwekken
Zijl» niet de godsdienstige kwestiën
Hoóri abeenlijk dediscussiën der Belgische Kamer.
Kou t ia^rde Godsdienst niet dagelijks op het tapijt;
't zij om hem ie bestrijden, 't zij om he,m te bevechten
Ja. ,nen mag het zeggen zonder aarzelen, van al de po
litieke belangen is de Godsdienst de grootste.
Nu, wie kan den Godsdienst het best verdedigen tegen
zijne aanranders, met de meeste wetenschap en de diep
ste ervaring!
'tZijn niet diegenen die hun gansch leven moeten toe
wijden aan de studie van den Godsdienst en zijn onsterfe
lijke belangen
Ov»; die twee punten is iedereen, onder de katholieken,
ten volle Takkoord; 't zijn immers twee onbetwistbare
waarheden.
Maar, zegt de Journal de Broxelles en sommige ando
ren, het priesterkleed mag in de Belgische Karner niet
verschijnen Bet zou beleedigd worden door de onbe
schofte Geuzen die daar nestelen, door 'nen Janson,Goblet
en andere godsdiensthaters..
Daarop vragen wij of onze belgische Genzen neg
schaamteloozer zijn dan de lransche radikalen en de vrij
denkers van Holland, Engeland, enz.
Welnu, in de fransche Kamer zetelt de bisschop Mgr
Freppel. Hij verdedigt daa^ de katholieke Kerk met een
bewonderenswaardige kracht en welsprekendheid. Vindt
dan le Journal de Bruxelles dat die Bisschop daar op zijn
plaats niet is en enkel voor speelbal dient aan de fransche
geuzen
In Holland, in dat protestantsch land, waar geen vrij
denkers ontbreken, maakt doctor Schaapman, katholieke
prie3ter, deel van de kamer? Hij staat recht en spreekt,
bijzonderlijk als 't de godsdienstige belangen geldt.Denkt
de Journal de Bruxelles dat het priesterkleed daarbij
verliest?
In Engeland, in de kamer der Lords, zetelen er 26
anghcaansche bisschoppen. De liberalen vinden dat die
bisschoppen niet plooibaar genoeg zijn en stellen voor ze
eruit te zetten onder voorwendsel dat die politieke bezig
heden tegenstri jdig zijn met den geestelijken staat.
Minister Harcourt heeft, volgens de Journal de Bruxelles,
zonder moeite de redens der liberalen vergruisd. Hij ant
woordde dat al de groote belangen, koophandel, leger,
zeewezen, in de Hoogere Kamer zijn vertegenwoordigd,
en dat het groote belang, de Godsdienst, daar ook wel
mag en moet vertegenwoordigd zijn. Ten tweeden, dat
de au lere Lords in de Kamer zetelen door recht van erfe
nis,maar dat de bisschoppen daar geroepen zijn om hunne
we»rdigheid en kennissen die hen in staat 3tellen, beter
da:: iemand, de ware belangen van den Godsdienst te
onderscheiden en te verdedigen Ook hoeft de Engelschc
Kamer beslist dat d® bisschoppen hun rechLbthouden van
in de Lordkamer te zetelen. De minderheid die hun dit
reedt weigert, groeit aan, en dit bewijst, volgens den
Jo rnal, den vooruitgang der radikale denkbeelden.
1. 't om dien vooruitgang le verhinderen dat de Jour-
verjverpen i
Dan bij ons 'góede vrienden,
Bij 't liberaal "bestier
Waar wij ons ponkskes vinden.
De kapitein van de radikalen is in de Kamer komen
reklameeren, omdat er nog eonige gemeenten zijn, die
geen offlciéele school hebbent... O gl poesjenel en ge-
durft n man van Vrijheid, ge durft a Volksvriend noe
men!... Frère beeft,tiet u gezegd: Ge draait naar alle
winden
/-v nzcB droeve dierlijken Sire!:.. Wdiif'zij toch zijn
yrjtonnt .om alle priester-kandidatuur te
Sedert de zegepraal des Christendoms in de 4e eeuw
vindt men overal priesters in de Landraden.
Is er iets redelijker, ja zelfs noodzakelijker
Is de Godsdienst niet altijd een der grootste belangen
Welke schrikkelijke sommen moeten er niet betaald
worden! 't Is een gedeeltelijke inpalming; en nogtans.hot
liberaal Gouvernement schikt die rechten nog merkelijk
te verboogen.
Er moet geld zijn, veel geld, altijd meer geld voor de
onverzadel ij ke bende van Piet Van Humbeeck en alles,
tot den laatsten eens, moat toch bijgebracht worden. De
liberale Representanten zullen er geenen eens van het
hunne bijleggen; ter contrarie, Mijnheeren, opdoen en
opstrijken gelijk in de schoolenk westen.
Deze ongehoorde zaak mag wel herinnerd worden.
367,550 fr. voorde drukkosten van die liberrle school-
inkwisitie.
De Patriot van Brussel schrijft dat hij al die drukwer
ken zou geleverd hebben voor 150,000 fr.
Die 367,550 fr. zijn verpatageerd tusschen liberale
drukkerijen... Geen wonder dat de liberale gazetten
schrijven
Waar kunnen wij betor zijn,
'lijken Sire!:.. Wdiifzij toch zijn
arme zinnenHeeft hijgeea koeragie cn kracht?
Hoort hij t geschrei niet dat in lelgenland opgaat?...
Mijn hert keert om, als ik die lanterfanters hier zie
komen, met hun geslepen gezichte hun gouden bril
len op den neus cd hun groote .diepe zak ken 1... .Ls.'t
ooit gebeurd, in een menschel ijk. land, van alzoo 't geld te
verkwisten, terwijl de werkende Volkeren, het zoo kwaad heb
ben!... Alles voor hun Geuzerij. niets vóór dó Welvaart van
't Land!... Z'halen de g udsiukkeh!'uit d'ingeWandbfi van den
Belgischen Vrede en verscheuren de Nationale Eendracht....
Sire, Sire, kon ik mijn gedachten un gevoelens voor eenige
maanden in uwe ziel brengen....'k Zou beginnen met die pro-
jekten van Landopcterij te, weigeren; 'k zou '.eggen; 't ls nu al
vet genoeg geweest! Ge zorgt gij nu al zoo lang voor.uw geui
zennesterij: Eerlijkheid en Vrijheid! Geen verkwistingen meer!
geen kiezings. ettenin uw voordeel! Eerlijkheid en Vrijheid!.
Een ander politieK aangevangen.... En staat het u niel aan,
liberale Ministers! des te beter; ge kent de(aal enge weet den
weg; ge rooogt optrekken; 'k zal 'nen oproep doen aan de
Kiezers en aan't Volk; zo zullen mij ware Belgische Manudn
zenden, en als uw schramouilleras op straat komt om oproer
te maken, degendarms en de roepen zullen er staan.... Ach,
Sire, Siro, wüdet gij alzo# spreken, ons Belgenhnd zou gered
zijn en in plaats van naar de Rudikaalderij le zdkkèn, t zou
opklimmen onanie Vrijheid en d'Eendmcht van 1830.... Doch
wanrom sproken de Katholieken niet stouter in 't Uof? Eiken
keer dat ik hoor beUoOr 'k aio op, ik denk:!t is een.deputatie
van Katholieke eêlmans, van katholieke Burgemeesters,-van
katholieke Provinciale Raadsheeren of Kandidaten..., maar
neen. ze blijven \v g! als ztiier in gala kostuum komen', 'l is
buigen en knikken, 't is van Sirei 't hand is gelukkig met u,
de mensehen lezen voor uw lang en gelukkig leven.... Alle
maal Ilauwen zeever on afgrijselijke leugentaal!... En is 't
waar. dat or Katholieke Hovelingen legen den VaderlnndsChén
Bond zijn? willen zij de redding niel? willen zij slapen op don i-
boord van den afgrond?.... Katlioli.-ken. Kat olieken, gij Hen
Belgen die geen Vrijdenkers en Landopeters zijl, weerdt u,
spreekt stout en krachtig en als 't nóodig is, herinnert u wat
uw Voorouders gedaan hebben.... Dat roep ik U toe, ik, Casi
mier uit 't Hof.... Maar ónzeü deerlijkt-n Sire! 'kzal hem toch
blijven aanspreken, zoolang er mij een asenike resteert....
Onzen Sim!... Hij zegt voor zijn rede dat de liberalen hem ge
redelijke, meer soldaten leveren als de katholieken, dat de
Katholieke Ministers van geen verzwaring willen hopten, ja
zelfs spreken van verzachting, terwijl dat de, liberale Ministère
op dat punt altijd gereed staan om 't Volk (e slachtofferen
Dal zegt Sire en dat is waar! dat is waar!... Maar die soldaterij
is geen macht voor Belgenland, 't is een verzwakking en 'ne
middel v-m raid'Tgrn
en hoe meer bederf, o i .eer am:» 3 ra .1 nartew ^httv-k-
Ken, hoe meer loopbanen 0Ntraa«t:.... In oo pi?ms vnn orw.-r,.
Sire, ik zou afei'-n van die Milii.mvW,/, k zouzeggen aan mijn
óllicicrkes en oa.ic'.j,- dat ni-n zoowel kan par ui.- n>„- -i-.-'
100b man als met ihU.U 0; eu willen zij absoluut veel soldaten
'k zou er doen u'.l l.v -l. rs ia
ölieverf won d.c hem goed Koop zouden gerieven, ja gratis
en kosteloos, als er daarmee verlossing te bewerken is.....'
Sire, Sire, Sire, Belgouiand gaat kapot «el de liberated; Sire,
Sire, Siroj ge kunt Belgeniand redden, met do katholieke en
d'indcpendantolieden.... ISn wat zal er nu gebeuren.' 'kien
krieus om nog cenigon lijd te teven.....
NOG GEMENGD NIÉUWS. Minister Olin heefteen
zijner neven als sekretaris aangenomen, mei 12,000 fr.
traktement.... Vivan't Liberalismus! De zangster Sa
rah Bernhardt is te Parijs, op deil theater door een bloed
spuwing overvallen. Vleiers en schuimers kunnen
geen vrije taal verdragen. D'opvoeding der Prinsen is
verderfelijk, voer de Volkeren; de kleine Baudouyn, zoon i
des Graafs van Vlaanderen, maar 15 jaar oud, gaat reeds
officier worden. Te Turnhout is een groote Feestvie
ring geweest, ter eere van de Katholieke Burgemeester,
verdediger van hun gewijd kerkhof. Ze zeggen dat M.
Thonissen verslecht; hij heeft 'no koude opgedaan, al uit
de Kamer komende: het lokaal is zeer ongezond; men zit
bijna opeen geperst als haringen Twee bedienden van
de visebmijn te Gent zijn weggezonden voor onregelma
tigheden.
/Tinu mi k n k nUTT/lT? ftT?Sf!WTTT.nF.NTRA
10
(EEN WAARACHTIGE GESCHIEDENIS.)
IX. LOOPMARKTEN.
Terwijl het braaf huisgezin van den Schepene in een bitter leed
verkeerde en op de folteringen van den angst heen en weer werd
geschud, terwijl de Schepene in droeve dubbinatie, ging pogen om
aan den ondergang te ontsnappen, in de Steenen Hoeve werd er
olezier gereed gemaakt.
Het ging daar, gelijk het Boek der Wijsheid, tot de goddeloozen
sprekende, opvoert: Laat ons de tegenwoordige goederen gemeten,
en de schepselen gebruiken,terwijl wij nog jong zijn, spoedig; er zij
niemand onder ons, die niet deele in onze dartelheid; laat ons overal
teekenen achterlaten van onze weelde; want niemand zal aan onze
daden meer gedenken.
Zoo denken zij en zoo dwalen zij, want hunne boosheid heett ben
verblind.
Volgens alles wat wij op de Steenen Hoeve.zien, t gaat er span
nen vandaag; een keukenmeid uit de stad is van in den vroegen
morgend aangekomen;manden met fijn gerechten en lekkere wijnen,
zijn uit de stad aangebracht; in de beste kamer staat de groote tafel
reeds gedekt voor verscheide personen; want Nard, de dwaze Nard
houdt traktement; zijn vrienden en vriendinnen uit de stad zullen
komen; de vogel heett nog eenige nieuwe pluimen, men weet dat
hij 12000 fr. moet ontvangen; hij wordt met vriendschap en gene-
genheid omr^ |egt ^ard tot zijn medegezel en medeopeter,'k ben
nieuwsgierig wat de paap zal 3eggen.
Welke paap, Nard?
Hoe, welke paap, de Schepene!
Ha, de Schepene!
Gisteren is de deurwaarder er geweest; acht dagen heett ntj
tijd, en dan kan hij niet betalen!
Zou hij kunnen betalen?
Dat denk ik niet, 't zou mij leed doen; ik wil d hofstee boven
zijn hoofd doen verkoopen en hem mee g heel zijnen boel op straat
zetten; Mukli, g'hebt mij daar'ne goede raad gegeven.
Ben ik daarom uw vriend niet?
Zekerlijk, en dan is 't de beurt van den Schoolmeester; al mijn
vijanden moeten ten onderen... Maar, komt de fleemer daar met
al?., ja, 't is hij, hier-en-daar! 't is., 't is ae Schepene in persoon!
Gnat gij bem hier laten komen?
Dat is nog vervolgens; Mukli, ik ga eens zien... En Nard ging
den Schepene tegen en ontving hem op den koer, onbeschoft roe
pende: Ha, Schepene, ge brengt zeker uw geld?
Neen» hoiboer, ik kom u spreken.
Met woorden betaalt men niet, Schepene!
Maa>- ge weet toch wel dat ik u maar 1200 fr. schuldig ben!
Maar 1200 fr!
Gelijk ik u zeg! wat zou ik met die 12000 fr. verricht hebben!
Dat, gaat mij niet aan, Schepene; al wat ik weet,is dat er hier
een getuigschrift berust door u geteekend en waarbij gij verklaard
12000 fr. schuldig te zijn.
1200 fr.
12000! ge gaat zeker toch uw handteeken niet loochenen!..
12000 fr. en dat zal ik getuigen en zweeren! Vader heeft het mij
wel honderde keeren gezegd en herhaald dat gij hem deze som
schuldig waart! Ha, Schepene, ge meint met zulke valsche trokken
uit nesten te geraken.
Maar, Nard toch, hoe durft gij zulke zaken houden staan!
Houden staan! als ik u zeg dat ik daarop mijnen eed zal doen!
Wat bewijs hebt gij tegen die 12000 fr.?
Mijn kwitancjën die maar op 1200 fr. spreken.
Uwe kwitanciïn! En wat beteekent dat? Ge kunt gij uw kwi-
tanciën verbranden, vernietigen; wat zaken hebben wij met uw
kwitanciën? en als ge daarom gekomen zijt, Schepene, ik verwacht
Volk, zie,er zijn er daar reeds, en zorg maar da- uw geld er is, lot
den laatsten eens, of....
01, wat zoudt ge doen?
Wat ik zou doen? Plakschriften op uw hofstee doen hangeD,
alles doen verkoopen.
O gij ongelukkige, moest uw vader-zaliger
Laat Vader maar in vrede rusten; g'hebt hem in zijn leven
genoeg algetrutseld, en 't eenigste dat ik u raad, is van u maar sef
fens uit de voeten te maken...
Wat kon de Schepene nu doen? Hij stond als aan de steenen
geplakt door d'afgrijselijke leugentaal welke hij hoorde; van den
eenen kant sag hij den Mukli naar de deur komen, van den anderen
kant waren er feestgenoten aan d'hoipoort; hij bedacht zich dan een
oogenblik en verlietde Steenen Hoeve, zonder een woerd te spreken.
Heere God, riep hij uit, op de veidbaan zijnde, zult gij zulke
onrechiveerdigheid kunnen gedoogen! Mijn vrouw, mijn arme
kinderen!
Een droeve weg naar de stad, was 't voor den man; helder in de
lucht, maar donker in zijn gemoed; de liefelijke zonnestralen uit
den blauwen hemel, 'c gezang der vogelen, de verrukkelijke aanblik
der velden, alwaar planten en gewassen door den morgenddauw
gelaafd, nu hun hooldekens oprichtten, onder de streling eter koes-
terende zon, dit alles liet den man ongtvoelig; zijn pachthof! zijn
pachtbofl 12000 franken! 8 dagen tijd! En waar dit geld gc'naaldl
'ne Mensch in 't ongeluk, dweept geerne met zijn droefheid en
de toekomst vertoonde zich aan den Schepene in d'allerzwartste
kleuren, bijzooverre dat hij in 't huis van zijnen vriend komende,
moedeloos op 'ne stoel neerzakte.
Hij vertelde zijn wreed geval en dit ontlastte zijn gem ed; een
woord van oprechten troost en van ware vriendschap vond hij in dal
eerlijk en treffelijk huis; men zou de zaak rijpelijk overwegen; zijn
vriend, een wintelier. had kennis mat een Rechtsgeleerde, welken
hij over de -taak dadelijk zou gaan spreken; ongelukkiglijk, de
Rechtsgeleerde was dien dag afwezig, en zou maar laat in den avond
terug zijn; nieuwe tegenslag! Doch de vriend beloofde hem s an
derdaags vroeg of nog dienzelfden avond te gaan spreken; onder-
tusschen moest de Schepene blijven 't middagmaal nemen; men
trachtte met wijze woorden, hem den toestand min donker te doen
uitschijnen, en als hij in den namiddag terugkeerde naar zijn huis,
zag hij er veel min treurig en in 't geheel niet wanhopig uit: In
Godsnaam, zegde hij, in Godsnaam!
Ondeitusschen bleel de Tijd niet stil.
Een eerste dag verliep zonder eenige verandering aan den toe
stand te brengen. De zaak was ruchtbaar geworden; de verstandige
menschen zagen aanstonds 't bedrog, doch zwegen en bekloegen
den Schepene, de babbeltongen gingen haren gang, en zelfs waren
er eenige venijnige tongen die te verstaan gaven dat de Schepene
beter zou gedaan hebben van in een leemen hut te wonen, als zoo
lang op andermans goed te blijven.
De tweede dag: brie! van den vriend uit dc stad, de Rechtsge
leerde vreest dat de zaak der kwitanciën ^,een genoegzaam tegenbe
wijs zal zijn; hij vraagt om 't onderzoeken ot er geen Parochianen
zijn aan welke de hotboer van die schuld zou gesproken hebben en
de som aangeduid.
Eilaas, neen! alles was bijzonder geheim gebleven.
Derde dag: er wordt uitgestrooid van wegens de Steenen Hoeve
dat, als de Schepene met zijn kwitanciën afkomt, men hem de in»
tresten tot 12000 lr. zal vragen. Nard is bij een aivokaat Grijpvo
gel geweest.
Vierde dag, vijfde dag, geen verandering; de kritieke tijdstippen
naderen; 't is zondag; tegen zijn gewoonte gaat de Schepene naar
de Vroegmis en van g'heel den dag ziet bem geen levende ziel. De
vriend uit de stad komt hem bezoeken. Geen uitkomst! geen geld
te vinden. Als laatste middel wordt hem aangeraden van den cis-
scbe-- op zijnen eed te roepen.
Zesde, zevende, achtste dag! Dagen van angst, van hertklopping
en van lijden. De negende dag, op slag van 10 ure trekt de deur
waarder binnen, zonder kloppen ot bellen. Hij aanziet dit huis als
zijn eigendom.
Twee dagen nadien hangt er een gezegeld plakschrift op de
poort, 't Is op d'hofstec zoo stil als in een graf. De menschen zien
dat M. de Pastoor zijnen bedrukten Parochiaan gaat bezoekeD.
Wordt voortgezet.