k
Zondag 2 Xore nher 1884.
tic Gebeurtenissen.
Q.frtc Jamgang.
Correspondentie uit Brussel.
VI
't Klein Kidjuken
GODSDIENST. - VADEREAND. - VRIJKE D.
BUREEL, ACHTERSTRAAT.
Gewoonc Annoncen 20 centiemen per regel. Aanoucen op ile Tweede Bladzijde
110 centiemen den regel. Berichten onder 't Nieuws, 1 frank den kleinen regel,
De menschen staan nog altijd verstomd, over 't
afdanken der Ministers Jacobs en Woeste, die groote
en achtbare Mannen. De reputatie dier Heeren is
daarmee niet verkleind, integendeel; hunne namen
zijn voor eeuwig in millioenen herten, met dankbaar
heid gegrift maar ons Vaderland is er door verne
derd,de Belgen zijn er door vernederd, 't Koningdom
is er door gedaald tot een kleine partijmacht.
Leopold! Leopold! wathebt gij bedreven, wat hebt
gij gedaan! Nooit of nimmer zal dat kunnen vergeven
of vergeten worden
Zijt gij en toont gij u liberaal, geus, Vrijmetser,
dan moeten de Katholieken u bestrijden als hunnen
vijand; zijt gij te zwak voor deze zware tijden, laat
dan den troon over aan den Graaf van Vlaanderen,
of wil de Graaf niet, laat de Belgen 'ne Regent kie
zen, 'ne voogd voor prins Boudewyn, of naar een
ander Opperhoofd, Koning of President uitzien.
De Katholieken zijn in een soort van bittere ont
moediging; ze willen strijden tot het uiterste; ze
zullen hun Vrijheden, hun Rechten, hun Kerken en
hun Scholen blijven verdedigen; maar ze vragen
Welke uitkomst is er, als 't straatgeschreeuw, als de
dreigementen der Logie de bovenhand hebben
Waarom nog kiezen, alsde Wil der Kiezers versmaad
wordt op een stomme en onredelijke wijzePLiberalen,
die nog wilt redeneeren, ziet ge niet dat dees manier
van handelen, de val moet zijn van onze vrije Instel
lingen? Hoort gij niet hoe de Socialisten en de Radi-
kalen in den grootsten gloria-mundi verkeeren En
ziet gij de gevolgen niet: de Dood der Grondwet, de
Wanorde in t Land, de Koning vluchten of verjaagd
"door de Soci.-.'isten, wij, Belgen, Fransch of Pruis
worden, en d-n oorlog hebben in ons Land, den
bloedigen oorlog dezer tijden.
De Belgen snakken naar Vrede en de Katholieken
werken voor den Vrede; de wet van 1879, liberalen,
kon zij blijven bestaan Nog 4 jaar en Belgenland
was al zijn hertebloed kwijt! De wet van 1884, libe
ralen, leest die wet, er zijn er die schreeuwen zonder
die wet gelezen te hebben men laat zich dikwijls
meèsli'nrn door een woord (i); maar die onpartijdig
die wet leest, moet zeggen: Een gematigde wet! een
spaarzame wetvolgens de Grondwet van i83o! voor
de vrijheid der Huisvaders en Gemeenten
De Belgen snakken naar Vrede Vrede zal ons
welvaart geven: in Vrede moeten zij de belangen van
deil Landbouw onderzoeken: als de Landbouw'
.kwijnt, alles kwijnt: i.n Frankrijk vragen de Land
bouwers, rechten op den invoer van vreer -d granen;
in België wierd dezelfde redelijke vraag gedaan: maar
de liberalen hebben van deze groote nationale zaak,
een partij-zaak gemaakt, vóór de kiezing roepende
Die klerikalen willen 't Volk uithongeren Men
heeft moeten zwijgen, maar de Grondeigenaars, de
Winkeliers,Ambachtsmans en bijzonderlijk de Land
bouwers, mogen, moeten zij niet vragen gelijk in
Frankrijk: Geeft ons middelen om tegen de vreemde
concurrentie op te komen
Vrede en Welvaart En wat zullen wij hebben
met een liberaal Ministerie? Ze roepen het uit: Oor
log tegen kerken en kloosters! Verdeeldheid en ver
scheuring! Burgeroorlog! De katholieken zijn het
grootste getal en nooit zullen zij hun Geloof laten
verdrukken.
'T KATHOLIEK MINISTERIE! De Koning
laaft Mmé 1 m
pohummee nium.r :mmmsa
ABONNEMENTS-PRIJS.
5 fr. 's jaars, vooraf betaalbaar. inschrijvingen worden op olie tijdyt'ppött
genomen, rechtstreeks bij ons of door post of briefdragers
YAH AELST
Teecn de Schoolwet was hun woord: Uithongering! en
Broeders der Ch. Scholen. Welnu, de wet van 1884 isallerge-
nadigst voor d'officióelc Meesters en ziet Vlaanderen m, Bra
bant,' Antwerpen, en hoeveel Broeders komen er in d'olucieele
scholen?
heeft een groote fout bedreven! kan zij nog hersteld
worden? Gedeeltelijk, als hij van nu af, den straat-
oproer laat dempen en aan de Logie doet verstaan
dat de Grondwet en de Kiezingen moeten geëerbie
digd worden! Moge Leopold II de waarheid weten
De Katholieken, die hem naderen, dat ze toch de
waarheid in zijn ooren laten klinken! De jaren 85 en
86 zullen over 't lot van België beslissen Blijft de
Koning zwak, vaarwel Vrijheid en Onafhankelijk
heid En waar blijft de Vaderlandsche Bond nu
Waarom geen algemeene zitting gehouden en geen
proklamatie opgesteld
DE MINISTERIÊELE KRISIS.
Wij hebben weerom een volledig Katholiek Minis
terie; d'heeren De Bruyn en De Becker hebben ge
weigerd; andere heeren zijn aangesproken, en einde
lijk heeft de Moniteur 't volgende Ministerie afge
kondigd
MM. BEERNAERT, de Financien;
DE VOLDER, de Justicie;
THONISSEN, 't Inwendige;
deMOREAU, Landbouw, Nijverheid, open
bare werken
Prins de CARAMAN, 't Buitenland;
VAN DEN PEEREBOOM, Post, telegraf
en spoorweg
Generaal PONTUS, 't Leger.
M. THONISSEN is gekend als Militarist, maar als
overtuigde Katholiek en vurige Minnaar onzer Grond
wet; 't was M. Thonissen die de vrijheid der Huis
vaders in de Schoolwet wilde doen opnemen
M. Thonissen, 'ne man van 't jaar 1817, is tot heden
Hoogleeraar te Leuven geweest; zijn groot talent is
onbetwistbaar; M. de CARAMAN-CHIMAY, van
't jaar 1856, is Gouverneur geweest van Ilenegauwen
en wierd in 1878 door de liberalen afgedankt
Mc DE VOLDER, 'ne Vlaming, uit de Kempen, is 42
jaar oud, en een der bijzonderste Rechtsgeleerden
van Brussel, daarbij een diepovertuigde Katholiek
eu man van karakter.
Welhaast zullen wij zien wat 't nieuw Ministerie
zal kunnen en mogen uitrechten de vragen der Ge
meentebesturen zijn opgezonden den II November
gaan de Kamers open; de liberale gazetten stuken
wéér op tot gehuil en geschreeuw; ze zeggen dal al
de Ministers weg moeten en de Kamers ontbonden
burgemeester Buis, stouter geworden, zegt zelfs dat
er geen gendarmt mogen iu de straten van Brutsel
komen; we zullen dus gaan yen wuar de via l'gt. den
oli*u»o|)!oer ïi.ei ueiuptu, is nu.it 1 uic|»»»o
afgrond rollen... De groote steden van onzen tijd,
die bedorvene steden, waar alles heên spoelt dat
slecht is, ze moeten gedempt worden, door de kracht
van t geweld, zelfs desnoods in staat van beleg ge
steld, tot vrijwaring van '1 gezonde deel des Lauds.
Doch Brussel heeft zulken strengen maatregel nog
niet noodig. Eenige aanhoudingen, veroordeelingen,
de tijdelijke sluiting eeniger Staatsscholen waar de
oproer broeit,en alles zal tot de Orde terugkeeren.
Brussel, 29 Oct. 1884.
LAND VAN AALST, ik heb u bijzonder nieuws te
schrijven; Brussel lijdt, maar Brussel is t'hooveerdig
om zijn ongelijk te herkennen, en Brussel wordt ver
leid door fransche liberale gazetjes die hunnen oor
sprong hebben ie Parijs.
LAND van Aalst, uw oud Brussclaarken wordt
kort van adem, wees dan niet verwonderd dat zijn
phraaskes kort zijn, doch al wat bij u schrijft, maakt
er staat op; het is geput aan de zekerste bron der
yan Aalst, elk huis heek zijn kruis en 'k mag
dat er in 't Hof veel verdriet wordt afgezien,
Bloedverwanrcn van den Koning hem hun
voegen durven loonen.
van Aalst, w'nebben gelezen dat De Wael
werpen geroepen beeft: Liever Turksch dan
Maar weet ge wat de Logie zegt Liever
rland dan een katholiek Belgenland Mij
bron vcraekerd, Land van Aalst, dat dc
Brussel opgestookt zijn door de Logie.
verraderlijk anti-nationaal inzicht sedert
tijd gaat bet beter tusschen Frankrijk en
cr zijn zelfs onderhandelingen gewcest.door
tussc r muomst van de grootmeesters der Logie de
Vnju riséiaars willen kost wat kost beletten, van in
Euro een katholieke Natie vrij en deltig te zien
ievec Fn wat zal zij doen, de Logie? Land van
Aalst, ze zal in pourparlcs komen, om Belgenland
aan Frankrijk te leveren! En Pruisen, zult ge zeggen?
P u'. Tj, Duitschland zou Holland krijgen. België
a: ri f rankrijk, zou de waalsche geusche woelmannen
voidem, België aan 't goddeloos en bedorven Frank-
ij g „bonden, welken Triomf voor de Logie
Land an AALST, Or.s Heer moge Belgenland
bewa-ten, doch er zijn groote dangés, als de Katoo-
itekepUn dTndependenten niet krachtig genoeg spre
ker» til handelen tegen den oproer en al wie er achter
zit.
van Aalst, ik zal u meer zeggen, de verbitte
ring der Katholieken tegen den Koning, is troel in
de ka»yt der Vrijmetsers. Waarom? Wel, bon Dieu,
de fining verliest van zijn gezag, van zijnen naam
in delKatbolieken kan hij geenen steun meer vinden,
en wv ral zr gebeuren, bij den eersten oproer der
F ran» the woelpartijï Hij zal ofwel afstand doen van
zijnet tioon, ofwel vluchten gelijk zijn grand-papa
ia Frsiikrijk.
Ui.d van Aalst, laat ons zeggen dat er zwarte wol-
ksn haven ons hoofden hangen; de vereeniging der
op den voet der Grondwet, is d'eemgste red-
plan*'
U ».d van Aalst, u groetende en u en al uw Lezers
'ne -üiigea Hoogdag wenscbende,
Een oud Brusselaarken.
OPEN BRIEF AM Z. M. LEOPOLD II-
Aalst, 27 October 1884.
h e. Leopold, II
Sb Sire, Sire, wat gebeurt er
C. oedroejt uw katholiek Volk
itboliek Volk i
wegen Zoy jeP^pet
pj verheugt afc^Radikalen ch C.immunarS#
va* Lu r opa.
Een Ministerie: krenken, in Juni en Juli opgeko
men, met zulke cntiucbhike meerderheid
Een Ministerie van Vertoon en van Herstelling
Vaa Vrede en van Rechtveerdigbeid 1
Ze spreken, Sire, van uithongerij, maar ZE LIE
GEN, ja ze liegen; door de wet van 1884 zal nic-
mtnd uitgehongerd worden, niemand; maar ZIJ, zij
hebben zes jaar lang de uithongeraars en de Volks-
beulen geweest
Arm Belgenland I wat gaat er van u geworden
De kiczing van 19 October! die Kiezing was voor
de Gemeente, in die kiezing wij lagen boven. 160
Geuzenburgemeesters zijn gevallen en hoeveel katho
lieke Burgemeesters
300 liberale plaatsen hebben wij veroverd En
waar hebben de liberalen aangewonnen
Sire, wij lage.» boven, en omdat wij Brussel niet
hebben, omdat wij t'Antwerpen zijn verkocht en ge
leverd, door een vreemde kliek, daarom Uw Majes
teit aarzelt I
Zouden wij misschien OVERAL moeten winnen,
om ons Ministerie te kunnen behouden? Hadden de
Geuzen Brussel en Antwerpen verloren, wel, z'e
bestonden niet meer als politieke partijl
En U w Majesteit aarzelt!
Uw Majesteir vraagt raad aan'nen Bara, aan onzen
doodsvijan 1; alles wordt geschoteld en gelepelJ:
En de allerachtbaarste Ministers Jacobs en Woeste
moeten weg!
De twee bertsvrienden van 't Katholiek LandI
Nooit, Sire, hebt gij rechtschapener Raadsbeeren
gehad
Raad vragen aan Baral Zwak zijn tegenover een
oproerig siraarvolk! Neen,wij bedriegen ons, 't is een
komedie van de Logie geweest, straadawiit doen op
komen, da' straatlawijt niet beteugelen, zelfs aanmoe
digen en dan komen zeggen: 't Land is in oproer!
Sire, Hcnricus VIII vroeg ook raad aan Cromwel,
Lowie Seize gal toe aan de roo mutsen, en ge weet
hoe hij gevaren is 1
Waaroru, Sire. moest dat volksgezind Ministerie
gekrenkt worden?
Moeten ze de zette schoolonkoifen misschien laten
herbeginnen Moet Belgenland zijn laatste druppelken
hertebloe,-. uitgezogen worden? Moet de Tweedracht
dieper en dieper gaan?
Waarom, Sire. 't Werk der Natie gekrenkt Omdat
de Ministers de slechte wetten wilden afbreken Om
dat zij niet wilden toestemmen in de RESERVE l
Ha. die bloedwet ze moet hare nagels nog dieper
in t Belgisch huishouden printende kaserns moeten
nog meer jonkheden bedervensoldaten en forten
moet de Logie nog meer hebben, om ons later over
te leveren aan al de grouwzaambeden vaneenen bloe
digen en vernielenden oorlog.
Sire, God straft de Volkeren op de aarde in plaats
van dansbaar te zijn, voor 70 jaren van Vrede, de
liberale Beken vlo.ken tegen den Hemel: 't is onge
hoord welke blasfemiën er in den naam van 't Libe-
raiismus ten hemel stijgen; dc Libcraalderij zaai:
overal bederf rond, en 't is te vrcozen dat er eeos een
schromelijke zuivering en uitboeting zal komen.
Sire, ge moogt het wel weten, veel Volk in Brus
sel,de overgroote Meerderheid der andere Steden, de
Landbouwers en Werklieden.zelaten een pijnlijk ge
zucht booren; dc Katholieken zijn langmoedigen
verdraagzaammaar *2 zien van wie hun deze wree-
de slag wordt toegebracht, en dit zullen ze nooit
of nimmer vergeten.
Daarbij, ze zijn vast besloten tot het uiterste te
worstelen tegen de Logic en tegen al wat dc Logie
helpt en ondersteunt.
S:re, wij hebben u reeds zoo dikwijls geschreven t
Waarorn hebt gij naar o^zen raad niet geluister»,
Wij groeten beleefdelijk,
!Üj VAN *-\LST.
IJK NIEUWS TAalst is het zon
dag Gedurige Aanbidding; Plechtige Kerkelijke
Dier—ten, »Muriek van Eerste Klas. onder het
Lof groo: Sermoen,en Rondnaling voor de Zon
dagschool. Wat de Zondagscholen aangaat,
reeds hebben wij gesproken van een grooten Jubiló»
decs jaar te vieren; die het aangaat, zou willen alles
in siilic zien gebeuren, maar da, zal onmogelijk zijn;
Volk spreekt ervan en de goede voorbeelden van
heldhaftige en aanhoudende elfsopoffering moeten
bekend gemaakt worden. Zelts te Parijs, 't licht
zinnig wulpsch volk te Parijs, op Allerheiligen ach
ternoen, het komt tot inkeer en gaat r.aar de kerkho
ven, alwaar wij d'ijdelheii der wereld leeren kennen
en onzen hoogmoed afsnoeien. Hetzelfde lot verwacht
ons allen vroeg of laat, het aas der wormen te wor
den. Gelukkig die in de wereld de Liefdadigheid
beoefenen, den lijdenden Evenmensch, de schamele
Armen helpen, die niet trotsch zijn jegens den Even
mensch; gelukkig bijzonder die niet meedoen in de
Antechrmerij van onze dagen, in den boozen oorlog
tegen alles wat Kerkelijk er» Christelijk is, in dit ge-
weid, om de Samenleving in de Vrijdenkerij te krijgen!
MBitanMlijiaHibM
VAN AALST»
Historisch verhaal uit d'ander eeuw 6
VI.Een Eerste Communie in den nacht.
Ach, d'Eerste Communie!
Welke plechtigheid! welke plechtigheid!
Vele Vrijdenkers zijn bekeerd geworden, op den dag der Eerste
Communie hunner kinderen, als ze daar den Godsdienst zagen, in
een zijner hertroerendste Mysteriën, als die lieve sciiuldelooze kin
deren den eerste keer tot de Tafel des Heeren naderden en daar voor
hun teergeliefde Ouders een dankbaar en minnendgebedstortteden!
D'Eerste Communie!
Wie kan zonder ontroering op dien schoonen dag denken!
Napoleon den Eerste, in't midden zijner zegepralen, riep uit:
De schoonste dag van mijn leven is mijn Eerste Communiedag ge
weest!
En als hij dan,60 jaar oud zijnde, op Sint Helena zat, in balling
schap, en als hij dacht op zijn Eerste Communie, de kloeke Krijgs
man weende als een kind en keerde zich in oprecht berouw tot den
Heer en God,welken hij in den glans zijner grootheid vergeten had.
De God-Mensch, schrijft »Mgr de Segur, Hij verschuilt zich
achter de Speciën van brood, doch de zuivere herten voelen Wie zij
ontvangen; zij zien en smaken den verborgen Godl
Geliefde Lezers en Lezeressen, volgt ons met de ziel en den geest
naar de Lange Zoutslraat t'Aalst; 't is de uur der duisternissen,
d'Helle, de Vrijmetselarij is meester; in '1 openbaar wordt de Go-
dinne der Rede aanbeden in de kerk van 't Begijnhof; 't is daar ge
dwongen dienstde ambtenaren, de bedienden.de schoolmeesters
en de scholieren MOETEN de liberalen en Gezen van dien grouw-
zamen tijd volgen in hun goddelooze kortegiëndoch tot eer van
Vlaanderen mag er geschreven worden dat er overal hevigen tegen
stand was en dat er t'\alsf verscheide schoolmeesters riepen
Neen we gaan nietliever ons school gesloten! liever van honger
gestorven liever als verdacht op den bloedregister geschreven,dan
met onze school deGodinne der Rede tegaan aanbidden.Aalstenaars,
met eerbied hier de namen vernoemd der schoolmeesters Pieter
Wymeels, Routanus Lixon, Paul Van der Biest, Gustaaf Ducan en
Nicolaas Van der Biest, allen Vrije Katholieke Onderwijzers, die te
gen de machtige Fransche Republiek durfden zeggen: Gij knnt ons
vangen, ons boeten, onze school doen sluiten, maar paart en deel
nemen in uw vuile uitspattingen nemen wij niet! Met eerbied ge
noemd ile namen der twee stadsklerken Constant Corael enCornelis
Evit,die benevens de stadsbode Wymeels, liever hun plaats verlie
ten, dan den eed van getrouwheid te doen aan de Republiek en aan
hare goddelooze wetten
Daar, in de Lange Zoutslraat op den hoek, waar de brave dame
Van Achter gewoond heeft, daar is alles donker gelijk overaldoch
boven, op een afgezonderde kamer is licht; van hall'een tot I ure,
zijn langs 't poortje dat in 't Kerkestraalje geeft, 14 Vadersof Moe
ders met hun kiuders binnengeslopen, na 't wachtwoord gegeven te
hebben; als dieven zijn zij ingekomen, behoedzaam; en zonder een
woord te spreken zijn zij boven gegaan en éeu voor éen zijn de kin-
derkes in een zijkamerken bij Pater Lukas gegaan om hun biecht te
spreken en te toonen dat zij weten, tot welke verhevene Mysteriën
zij toegelaten worden de kinderen begrijpen de plechtigheid die
gaat plaats hebben; de Vaders of Moeders en Gebureu zijn in de
diepste ontroering en men is niet zonder vrees; doch er wordt ge
waakt, menschen; buiten aan de kerk, in de Si-Jorisstraat zijuneer-
stige oogen en ooren opengesperd; bij't minste teeken van verraad,
er wordt gewaarschuwd, en men kan langs geheime deuren weg
vluchten
Daar binnen, daar boven, gaan d'Hcilige ysteriën gecelebreerd
worden het outaar is een kas met sneeuwwit lijnwaad bedekt; een
oud kruisbeeld, 4 keersen, dat zijn lVe:iir's!e 1 raden 't is het
stalieken van Bethlehem; de kinderszijn M Outaar geschaard
en daar achterstaan hun Ouders en eenige lm. 'tBaljuken, ge
kleed als koster, komt de keersen aansteken, u-rwijl Pater Lukas
zich bereidt voor de Mis; nadat de keersen ontstoken zijn, 't Mis-
boek;geplaatst en de drij schilderijtjes.Baljuken kijkt naar 't Volk,
hij telt de kinderen en gaal iets halen uit den koffer, waarmee 't
misgewaad is gebracht;hij komt er mee 0 zijnen arm voor de kin-
ders; och God, welk verheven gedac'ddT>i st< Communiekantjes
moeten in hun gewone kleederen zijn, maar 't 1»; juken heeft voor de
Plechtigheid en voor elk kind een wit kro u-ij raeégebracht, het
welk hij statig op hun hoofdekeskemt plaatsen.... Groot en diep is
d'ontroering; de Mis begint (1); T Baij :ke dient ze; nooit had
zijn wezen zulk on teach verwekt alles gaat i -lilte menvolgt met
ontroering den Priester aan het Aulaar; wa. destijds,een Mis kun
nen booren, was een geluk buitenm ie na mgelie, Pater Lukas
keert zich naar't Volk welk eerbied weer »i weaea! 'I is 'ne man
van volwassene jaren, ver van de ÖU kan hij niet meer zijn, doch
nog kloek voor zij a lleilige Bedieningen, .was een der gelief-
(1) Hetgene hier lwschreven is, wierd bijar pic-gtlin alio wijken der stad;
zoo deeli men oas uit zekere bron mc- Je uis der Achterstro»' wr-
scheido malen dc Plechtigheid der Eer reeft plaatsgehad.
koosde Volkspredikanten, en wilde met den Besloten Tijd, zijn
vrienden niet verlaten;veel gevaren had hij reeds doorstaan;doch hij
bleef hier tot op het einde van 't Schrikbewind; zelfs ging hij op
den Buiten zijn geestelijk ambt vervullen; d'ouderlingen van Aalst-
Mijlbeke en van Moorsel Waver weten nog van pater Lukas te spre
ken.... Hij staat daar, de Man Gods, in het 11 auwe licht der vier
waskeersen, en spreekt met zachte stem eenige woorden tot de
bejaarde lieden: dat ze zoudenstaudvastigDlijven.dat ze zouden wel
bidden en de Feestdageu vieren;datze wel zoudeiizorgen voor d'op-
voeding hunner kinderen; dan richt hij tot d'Eerste Communie
kantjes eenige woorden, korte woorden, maar diepindriugende
woorden, die de ziel der lieve kinderen ontroeren en aan al d'aan-
wezigen tranen van aandoening ontrukken... Nu naderen de plech
tige oogenblikken; de Mis vervoordert; gebeld wordt er niet; maar
mc-n volgt van nabij den Dienaar Gods in d'heilige Mysteriën, 't is
d'Ophefling vau't II. Lichaam en Bloed Christi; 't is den Agnus
Dei; met diepen nadruk zegt de Priester Dona nobis pacem
Heer, geef ons vrede!... Nooit kwamen die woorden beter te pas.
Geef ons vrede, nu dat wij hier die groote kerkelijke plechtigheid
moeten vieren, gestolenerwijze, in den nacht... De Bedienaar heeft
Ons Heer genut, en nu wenkt 'tBaljuken: een der aanwezigen na
dert, en zij houden een sneeuwwit linnen open, hetwelk als Com
muniebank moet dienen;... ze treden toe,... de kinderen, met den
diepsten eerbied, z'ontvangen voor d'eerste maal de Spijs der
Engelen, en nu komen al d'ander aanwezigen ook liet Verbor
gen üemelsch Brood ontvangen; 't Baljuken gaat, de laatste van
al, t'Onzen Heeren.
Nu volgt een stille en treffende aanbidding; al de kinderen weten
wie zij ontvangen; de groote menschen vereeren hunnen God en
Schepper, en bidden voorde verdrukte Christenheid, en vragen de
verlossing van huu V'aderlnnd, om wederom in vrijheid hunnen
Godsdienst te mogen uitoefenen... Ondertusscben vervoordert de
Mis, de Benediktiu is gegeven het laatste Evangelie is gelezen,
pater Lukas blijft eenige oogenblikken geknield bidden, dan komt
hij inliet nevenkamerken;'t Baljukeu -haast zich om Outaar-en
kerkgewaad in den koffer te steken, terwijl de kamer, die dezen
nacht een kapel is geweest, terwijl dl? kstner, langzamerhand edig
wordt... 't Is ge-iaan, God zij gedankt, zonder onraad of moeielijk-
heid.en op 't Baljuken zijn wezen kan men de zielsvreugd lezen,om
dat hij nogeenseen Eerste Communie heeft mogen meevieren.
Nog a 6 person eu waren aanwezig; eensklaps, er kouit een
vrouw boven; ze zegt iets aan een dier personen; deze gaat bij het
Baljuken; welke verandering opzijn wezen! hij loopt tot Pater Lu-