t 15 Zondag 12 April 1885. 26s'" Jaargang jgg^liöfstade naar Mongolië GODSDIENST. - VADERLAND. - VRIJHEID. 't Nieuws van den Dag. Overwegingen van Casimier BUREEL, ACHTERSTRAAT. Gewoone Annoncen 20 centiemen per regel. Annoncen op de Tweede Bladzijde 50 centiemen den regel. Berichten onder 't Nieuws, 1 frank den kleinen regel, HET LAND ABONNEME.NTS-PRIJS 5 fr. 's jaars, vooraf betaalbaar. Inschrijvingen worden op alle tijdstippon genomen, rechtstreeks bij ons of door post of briefdragers. VAN AELST AALST, ZATERDAG H APRIL 1883. Wat bijeonder nieuws is er? Frankrijk heeft een nieuw Ministerie, van 't beste dat dit sober Land kan opleveren, de vrede gaat met China geteekend worden, en een eerste gevecht heeft plaats gehad tusschen de Russen en de soldaten van den Afghanistan! Een eerste gevetht\? Ja, op zijn onverwachts; onder preteks dat de Afgbanislans de grenzen overschreden hadden, zijn de Russische Troepen er opgevallen en hebben 5oo man doen sneuvelen Wat gaat den Engélschman doen? Waarschijnlijk vechten; de kansen voor den Vrede hangen aan een zijden draadje; de Mylords van Londen zeggen dat oorlogvoeren kostelijk is, dat Engeland d'Indiën op den huls beeft, den Soedan en de Fenians, maar de hoogmoed komt er tusschen en ze zeggen voor hun rede: Wij mogen ons door dien lompen Rus niet laten door den blauwsel trek ken.... Heeft hij zijn woord geëeten, aleajacta est, hard legen hard, laat ons vechten en al ons geld en al ons volk te pande stellenGe uil dat verder lezen onder ons Overzicht, dat elke week met een bijzondere sorg door een Lid der Redaktie wordt op gesteld, terwijl de anderen de binnenlandsche zaken bestudeeren en beoordeelen, vrij en vrank, tot alge- meene welvaart. Er is Feest geweest te èrussel? Ja, voor onzen souverein Leopold deux, die zijnen Jubilé vierde van 5o jaar te leven 50 jaar! bone deusl Is hij al 50 jaar? Maarwij tien hem daar nog, als een Eerste Communikantjeen toen hij t'Aalet kwam voor 't Staluct van den Metalen Man op de Groote Markt, hij zag er toch too reel uit en too bitter jong\ Ja menschen, de Tijd vliegt snel, onthoudt het wel, voor elkendeen, rijk en gemeen; ^a, boer en heer, ze rijden zeer, naar d'Eeuwigheid, rechtuit gezeid; onzen Leopold deux is 5u jaar; geboren te Brussel den 9 april 1835, ten lo ure 's avonds; daags nadien gedoopt, uit verzekering, want zijn Moeder een oprecht christelijke vrouw was; Leopold premier, alhoewel Protestant, vroeg per eigenhan- digen brief de gebeden der Geestelijkheid, en den 26 april wierd ''Prinsken gedoopt, piechtiglijk, C door Z. E. kardinaal Sterckx; in Mei 1853, nog t Hertog van Brabant zijnde, trouwde hij met Vïaria j Wenrïsa vaD uoaïeniï/K, en oen ¥7 "pecera'oer volgde hij zijn Vader op, alsKor.ing van Belgenland Hoe is zijn Doorluchtige Gezondheid Slappekes, teêrkes, ge kunt de ribben op zijn lijf tellen en zijn beenen zijn maar solferpriemkes; op 't zicht te zien, men zou zeggen, hij zal geenen ouden top scheeren, maar dikke boomen pakken meest wind, krakende wagens loopen soms lang en onze Souverein leeft op zijn gezondheid en doet da gelijks lange wandelingen te voetNiemand mag boffen op zijn kloekte en gezondheid, want we zien dikwijls de kloekste kerels eerst van al optrekken. Er zijn zeker groote Feesten geweest te Brussel? Gelijk Ued. zegt: Groote Feesten. De Brusse laars zijn geestdriftig, van kop tot leen, want ze we ten dat Feesten, volken peerdenoogen meebrengen; maar in de Provinciën is er weinig lust om die Feesten te vieren; de zaken gaan te slecht in't Land; 6 jaren grouwelijk verdrukt! en nu, d'Herstelling tegengewerkt en niet met de groote Meerderheid der Natie teruggekeerd naar de Vrijheden van 183o. Als wij denken op die Kiezingen, op die groote Va- derlaDdsche Betooging te Brussel, dat de 80,000 Katholieken nietsvroegen dan RECHT EN VRIJHEID VOOR ELK, en dat wij nu overmeesterd en gejudast worden door een kliek Geuzen, meest nog al vreem den, franschen en duitschers, dan komen de tranen in d'oogen en men zegtArm, arm Vaderland! Waar hebt ge dat toch verdiend? Zult gij zakken en blijven zakken, gelijk Frankrijk en Italië? 't Is inderdaad droef ;elk zegt het, niets,wat wij met recht en rede vroegen, wordt toegestaan-, maar gaan ze daar geen wijwater tegen werpen? We zijn toch altijd Belgen en 't is voor ons Hecht en ons Vrijheid dat wij strijden? Menschen, wat zullen wij zeggen? De Lauw heid, de Lauwheid! bevreesd zijn! niet durven! varen gelijk in 1871! Geen Programma hebben! De libera len, in 1846 maakten zij hun Programma en gedurig zijn ze vooruitgegaan; breken wij niet af, hetgeen zij vroeger tegen ons optimmerden, na 6, 7 jaar, ze komen aan 't hoofd en ze gaan voort in de Verdelging van 't Katholiek België. Ach, Landgenoten, peist daar toch op; uitstel is kwijtschei, ja uitstel is kwijt- schel! de Dagen, Weken en Maanden zijn kostelijk; er is tegenstand, zult ge zeggen; ja 't is waar, maar men zal toch eindelijk eens moeten vooruitkomen tegen Wie het ook zij.en zeggen: Op Gods betrouwen, wij staan op, voor Vrijheid en Eerlijkheid! wij staan op en vreezen niets! Liever de korte pijn dan de lange; maar de dag, dat er alzoo door de Ministers en Gekozenen gesproken wordt, zal Belgic gered zijn. Wélke soort van feesten zijn er te Brussel geweest? Veelderbande Feesten; van 't begin der week was 't Paleis opgeridderd voor d'ontvangst der Fa milie van Zijn Majesteit; ze zijn gekomen woensdag en donderdag, met pracht en glorie; donderdag en vrijdag moesten er groote Feesten zijn in de stad; maar 't weer is geweldig tegengeslagen! Wal zijn de bijzonderste feesten geweest Den Te Deum in Sinter Goelen, door den Aarts bisschop van Mechelen, en de grooteRevue der Troe pen van al de regimenten en bataljons, alsmede van de verschillige soldatenscholen, een groot Concert en Verlichting op de Groote Markt, bijgewoond door de Koninklijke Familie, op de balkons van 't Stad huis; verders, ontvangsten van de verschillige Over heden ten hove en uitdeeling der kruiseD van Eer. In de Revue der Troepen is de bijzonderste eer geweest Yoor de School der Vrijwillige Soldaat jes van Aalst. Indien men de kindsrs naar die schoo! /«üW.. w'.c «i»a n «ntë uüuta: dwongen dienst deugt niet, in geen vak der wereld. Geen roozen zonder doornen, geeu feest zonder ongemakken; in 't rijtuig der Gravin van Vlaanderen is een der ruiten uitgesmeten door een jongeling van 25 jaren, Omer Cnu ide genaamd die arme jon gen was zinneloos; een erger geval: Zekere student van d'Universiteit, Louis Franck van Braine TAllend, 2o jaar oud, heeft achter de Koninklijke voituren op beleedigende en stoorende wijze geschuifeld. Bij de schabernak gepakt zijnde, riep hij dat zulks zijn recht was. Hij zal er tegenvliegen. Verscheide libe rale gazetten zwijgen over dien Francken geuzen- student en willen de zaak van den zinneloozen op katholiek leggen. Slechts een enkele liberale oud-Minister of Staats-Minister woonde den Te Deum bij; zouden ze weldaarom zijn ze veel te groot! en wat de Kerk aangaat, hun gedachten zijn hierin ver der gevorderd dan de barbaren van den Congo. Heb ben wij niet gelezen onlangs in de Cbronique, ge weldige lamentatien en verwijtingen, omdat de doch ters van verscheide groote liberalen voor't Geestelijk getrouwd waren. Dat zou willen leven en bijeenwonen gelijk de dieren en dat spreekt van beschaving en van te beschaven! Z. M. de Koning heeft donderdag en vrijdag verscheide malen tafel gehouden; de ge- noodigden waren talrijk; vrijdag (reeds!) zijn prin selijke convieven vertrokken. OP 9 APRIL. Casimier spreekt en overweegt 9 April 1885!... Hoe dat de Tijd toch vliegt 1... Mij dnnkt, ik zie onzen Koning Tan tegenwoordig, ik zie hem ni-zijn kindscho jaren, hij doet zijn Eerste Communie welke schoone dagHoe dat zijn Ouders tevrede waren over die reine pure ziel! Ik zie hem jongeling worden, man, Koning, en nu is hij 50 jaren... 50 jaren! Dat begint te tellen! 60 jaren, dat ia de drij vierde van 't leven, zon der te vergeten, dat de Dood ons alle minuten kan treffen. Wat zijn wij hier toch op de wereld Ik, die de groot heid van nabij zie,ik zeg met conviktie:Salomon,uw mond sprak eoa groote waarheid als gij zegdetIJdelheid der ijdelheden, behalve hier wel te doen en voor zijn ziel te zorgen... Ge zult zeggen: Ge preekt, Casimier; maar 'ne mensch die 70 jaar is, mag op alle term.jnen en manieren spreken Gelnk in de wereld! geluk! ik, geringe dienst bode, heb meer gelnk en rust genoten dan Leopold I en Leopold II en aide gekroonde Hoofden te samen.. Socia listen. houdt op 't Volk aan te hitsen 't geluk heeft wei nig plaats van doen; honger is de beste saus, en die wer ken tot vermoeienis toe, weten alleen hoe zoet het uitrusten is... Er is hier in 't Hof geen sentie om iemand aan te spreken; mijn hoofd duizelt van 't lawijt en van de complementen; mijn oogen draaien in mijnen kop van al dat gewemel, in bourgeois en militair Arme Sire, die alles moet aanhooren on op alles antwoorden Zulke lastige dag heeft hij zelden beleefd. Hooge boom. veel wind, hooggeplaatst, veel gênatie en hoofdbreking Ik heb de prinses Louise gezien met haren Gemaalprinses Stephanie met haren Groothertog Rodolf, die eens do koi- zersk oon van 0»9tenrijk moet dragen... Ze zien er allen wel uit, volgens staat... Dezen morgend heb ik in eenigo korte woorden onzen Sire, mijnon meester geluk ge- wenscht en hij heeft mij hertelijk d'hand gedrukt al zeg ik hem de waarheid, hij blijft mij toch genegen daar stréks, als ik veel groot volk inleidde, zijn oogen schenen mij te zeggen: Welnn, Casimier, wat zegt ge daarvan Zijn de Belgen mij Diet genegen:'.. De glans der grootheid verblindt.. Welk verschil nu, en in 1856 op den Jubilé des Vaderlands!.. Dan waren alle herten den Koning gene gen! En nu I Casimier, wij moeten de waarheid durven zeggen: Er is een diepe Scheur in 't Land De Vrijmet sers en Geuzen, nu komen ze naar 't Hof, nu buigen ze als knipmessen; nu is 't van Sire, en van Zijn Majesteit en van Zijn Doorluchtigheid en dezelfde Mannen, zijn zij het -olat, die na dat se 't Vaderland hadden '.en tqjlerer. lefcracht.en als de Katw opsprong ali een getergde Leeuw zijn Recht en rijn Vrijheid eischtta, et als er een .*w»«v R-wwoac'. Tau/.ovèH» *as, ciju iiVo» i'aiijTSvan de/en dag, die alsdan aa.. onsen Koning zijn Meesterscha;'hebber, afgenomen!. ..Koning mag: 1 zijn, zoolang als hij hun willen en grillen volgt, zoolang als hij linn wetten van destruktic teekent maar als hij de Ghondwet volgt, dan is 't: Weg de Coboer daD is 't ons Kóningin uitjouwen! dan is 't dreigen en terreesten!.. Met zulke liefde voor den Koning zou men katten en honden vergeven. De Garde civik is hier geweest, ze gaat juist weg, de kornels en d'offlciers, die de vlag van den Congo, van het krokodiljeland brachten. Als ik de Oardecivik zie, ik peis op den 7 September, op dien dag van onuilwischb&re schande.. Wat heeft degardecivik tlan niet uitgerecht Heeft ze de stad beveiligd, de vreemdelingen beschermd? Heeft ze niet laten onder haar oogen de Vaderlandsche Vlag in stokken trekken,door een gespuis van wildemans? want ze mogen van Afrika en van Congo spreken, degeen die hier als Vrijdenker levsn,niets zoenen dan hun driften te voldoen, ik noem ze slechter dan de barbaren. En dat de Koningen zich door al dien g.ans van vleierij laten bedriegen!.. Zouden er 5 menschen uit oprechte Konings liefde naar Brussel gekomea zijn Zoover zijn wij gezet, omdat onze Koning niet meer is wat de Grondwet van 1830 vroeg: dat zal ik aan Sire mijnen meester zeggen, zoohaast hij mij aanspreekt; ran mij zal hij toch de waar heid blijven weten... De Pest in ons Land, dat is do Vrijdenkerij; Leopold I heeft dat voorzien; Vrijdenkerij zegde hij, dat is barbaarschheidl En we zijn erin, en we gaan erin voort met vitesse en we zijn kapot en verloren, als Ons Heer er zijn hand niet aan steektmaar help u zelve zoo helpe u God; do katholieken zijn nu meester, sterk meester; ze moeten maar smeden als 't ijzer heet is, Ze moeten nu maar den wil van 't Volk uitvoeren.... Hoort, Casimier heeft hier gedaan hij gaai stillekens naar zijn kamerken, rusten en Onzen Lieven Heer bidden, voor de Koninklijke Familie, ja, maar principalijk voor ons geliefde Vaderland Wij lezen m 't RECHT van Antwerpen. Mismoed, gevolg der lamlendigheid. Met ge vaar van zekere vrienden te mishagen gaan we zeggen wat we denken en zien van hel huidige min isterie. De mismoed sluipt langzamerhand net moe ting leger in de sterkste wil verflauwt; overal hoort men klagen, en de bit terste woorden, voorgangers van den val, worden geuit. Door wilskracht, moed loflering en krachtdadigheid, is het conservatieve loger g .,u onze vijanden omver te wer pen en aan de rechterzijde eone meerderheid te geven zooals er dc Kamers sinds 't jaa r 30 nooit eene telde. Welke vruchten zijn het loon geweest, van al die schitte rende en prachtige overwinningen? Hoe verstaan we nog van liet ideaal dat we beoogdenterugkeer tot die grootsche ge dachten van orde, rechtvaardigheid en vrijheid. Welke onrechtveerdige, stootende, oneerlijke wetten zij» er afgeschaft Welke wijze en voorzichtige maatregelen zija er genomen Welke krachtdadige feiten zijn er daargesteld? De kiezingen van Juni hebben de liberale meerderheid in 't stof neergesmeten, en sinds heeft het land te Philipville, te Antwerpe;. en te Verviers nogmaals herhaald dat het 't hoofd niet meer bukken wil onder het juk der geuzerij. Welnu, na al die doorslaande en krachtvolle betoogingen, mag men dan niet vragen wat nuttigs, wat noodigs heeft het ministerie gedaan liet geuzenschuim is in de straten gekomen, huilend, jui chend het ministerie beleedigend en zijne aanklevers afran selende; het ministerie heeft zich laten onthoofden! De koning.aan vreemden dwang of opstook gehoorgevocde, laat het ministerie slechts toe tusschen tweewaters te zwem men en hij weigert te teekenen, wat wij. dat is het land, ei- schen en ons nuttig toeschijnt. In de Kamers heeft men de logieafgeveerdigden laten brullen en beleedigen, ja, om zoo te zeggen ons land laten onteeren; eene arme. verminkte wet op 't onderwijs, die onmachtig is do verzuchtingen te voldoen van hen die meegewerkt hobben om do Logic het onderspit te doen delven, heeft men wel willen gedoogen, cn dan om de razernij de gemaakte razernij van de bende Bara-Rollin te siillen, heeft men diezelfde wet naderhand nog venr.inkt, nog verkleind en door ministerieelo beslissingen nog het wei nige van de kracht welke er van overbleef, ontnomen. Slechts eenige onbeduidende benoemingen heeft men gedaan en dan nog wel op aandrang van onze vrienden, en dat telkens met eene vrees en eene vooringenomenheid voor het liberaal gepeupel dat het pijn doet. Dat is betgeen ons ministerie gedaan heeft. Zc*o v- r i" .'.sr.--", --er. -.o;- nie- t:ad, «.n dat alles ten loon voor de op- fferhuta -J - ruch elk 1 getroost heqfl. nén do- rrchu-rzïjde nietsg-danc tan>- ~-ded.gI: irTplaats ii de ge i' -o U) Beschuldigen, hebben on/e a misters zich Én men zou willen dat de Meetingmannen. n> zoo bloedig gezweept te zijn geweest door de Logietrawanten, zich ver genoegen zouden hunne wonden te likken, zonder er aan te denken een dam op to bouwen die hun in de toekomst be schermen zou tegen alle aanvallen van die verachtelijke en gehate partij? Vermits wij de versterking zijn binnen getreden en dat we de meester zijn, dient er daarom dan niet gezorgd te worden dat we ons veilig zetten voor den aanval van 't vijandelijk leger? Zeker zijn we geen partijgangers van eene overheerschende, kwellende politiek, we zouden nochtans recht hebb -n op wederwraak neen, maar wemogen met uit 't oog verliezen dat eene buitengewone voorzichtigheid in lafheid kan ont aarden. Zooals het ministerie gaat. aarzelende van stap tot stap, van toegeving tot toegeving, gaat liet onvermijdelijk den afgrond te gernoet waarin het ongelukkiglijk moet verdwijnen. Dat het ministerie dus toezie, want, zooaU we zegden, vele rechtzinnige cn goede soldaten icwelt zulke lamlendig} poli tiek en brengt aen mismoed in de gelederen. Zg vragen nochtansmets andersdan hunnen plicht te mogen vervullen, maar, langs een anderen kant willen zij zich niet afbeulen aan een nutteloos werk. Dus, dat meu er acht op neme 1 REIS VAN jr door den Eerw. Missionnaris Ev. De Boeck. 10 ShangKaï Een Noviciaat. Chineesche Kerkhoven. Eindelijk is de Belgische Missionnaris op Chineeschen bodem De stoomboot Natal keert terug naar Europa en de koffers worden door eenen stoomboot naar Tien-Tsin gedaan. De Mission naris zou later volgen, vermits hij te Shang-Kai eenige dagen moest blijven. Shang-K*ï moet een prachtige stad zijn, want de eerw. Reiziger spreekt ervan, met geestdriftige bewonderingBrussel of Parijs, zegt hij, hebben er niets aan; men heeft er 3 verschillige groote wijken die ieder hunne eigene Overheden hebben. De Engelsche Stad, schoon en rijkelijk, met groote lusthoven en wonderbare par ken de Fransche Stad, alwaar men aanstonds het katholiekschap erkent; 't Kruis op den hoogen toren der kerk van de Paters Jesuie- ten beheerscht er alles; er zijn daar lange breede straten, prachtige winkels, rijkelijke gebouwen. De Zusters van St-Vincentius bezor gen er een groot hospitaalDe Missionnaris heeft daar een Zuster uit "West-Vlaanderen aangetroffen. In de kerk der Jesuieten geschie den al de diensten opzijn Chineesch; onze Landgenoot woonde er de Hoogmis bijde Priester, zijn hair was met eenen langen steert en hij had den ceremoniehoed op, want in China is het een teeken van eerbied den hoed op 't hoofd te houdende choralen hadden insgelijks den hoed op 't hoofdonder de Mis zong men verscheide schoone lofzangen. Uit die Hoogmis komende, had de E. H. De Boeck weêral 't geluk eenen Vlaming te ontmoeten, zekere Basti- aens, van Akkergemdie mensch was gelukkig men kan niet meer, en hij bad en smeekte den Missionnaris om hem toch eens te komen bezoeken. De Chineesche stad is oprecht aardig: Verbeeldt u, schrijft de Missionnaris, een hoop van kleine houten en kleemen huttekens, doorkruist van smalle, enge, smerige en hobbeligestraten, zoodanig vol volk, dat men nog vooruit kan noch achteruitop de plaatsen waar de straten iets of wat breeder zijn, moet men voorzichtig we zen om niet te vallen, de steenen zijn er zoo glad, dat men gedurig vooruitschuift, als op 't ijs. De Gentenaar Van der Stegen gaf aan stonds de rede van die slibberigheidzij is heel eenvoudig; de Chi nezen bezigen nooit neusdoeken, alles vliegt tusschen de twee vin gers op de kalseiül Daar ook, in die Chineesche stad, hebben de Paters Jesuieten een kerk; als wij er aankwamen, schrijftonze eerw. Landgenoot, ging juist het Lof beginnen. Zoodra de kerkdeur openging,een gedruis van lawijt en geschreeuw,gelijk in een school waar de les wordt opgezegddit werkt geweldig ep de zenuwen van de Priesters uit Europa;als zij eerst aankomen, kunnen daar moeie- lijjf Mis lezen. Dit komt hieruit: de Chinezen zijn zeer verstrooid; in d'eenzaamheid of stillekes bidden is hun onmogelijk; daarom, thuis zoowel als in de kerk, bidden zij altijd te samen en luidop.... 't Schijnt dat de Chinezen zeer wel zingen, en na het Lof voerden een aantal kleine Chineeskens een liefelijk gezang uit, dat eenen zeer aangenamen indruk maakte. Nevens die keik is een Seminarie met een 20tal Chineesche Seminaristen, die meestal latijn spreken. De volgende dagen ontmoette de reizende Missionnaris een Land genoot in den persoon van Pater Van Dosselaer, uit 't Bisdom van Brugge, en in 't Weezenhuis der Voorzienigheid gaande, hoort hij dat de Moeder een mensch was uit de Kempen sedert 19 jaren had zij geen Vlaamsch meer gehoord, en was bijna hare Moedertaal ver geten de vreugd stond op haar gezicht te lezei^ als zij de klanken der Moedertaal hoorde en na eenige oogenblikken sprak ze wéér Vlaamsch zonder moeite. Een uur gaans van Shang-Haï te Zi-ka-wei, hebben de Paters Jesuieten een Noviciaat, schooner en veel grooter dan het Huis van Drongen; de weg is langsheên een rivier, waarop de eigenaardigste Chineesche schuitjes wiggelen. De Missionnaris nam het noenmaal met de Paters en hunne Noviciën, en ging dan't huis rond; hij roemt bijzonderlijk de Bibliotheek, waarin de uitgelezenste werken over Godsdienst en Wetenschap te vinden zijn; Chineesche boeken zijn er ook in groote menigte; in't klein en grootseminarie te samen zijn 100 leerlingen; in datzelfde Noviciaat is een Weezenhuis voor jongens, alwaar men oprechte meesters vormt in de beeldhouwer ij, in 't snijwerk, in het timmeren, in 't schilderen, in de boekdruk kunst; 't is daar dat men de boeken drukt voor de Christenheid van China. Er is daar ook een Observatorium; een Pater verblijft er stand vastig en levert aan verschillige Observatoriums van Europa de kostelijke vruchten zijner geleerde waarnemingen; ook een telephon is daar en verbindt het Noviciaat met de gestichten van Shang-Hai. De Pater van 't Observatorium zegde hem dat in Shang-Hai de horlogïën met die van Brussel 7 uren en half voorgingen, zoover was men reeds oostwaarts gevorderd; Shang-Hai is 3144 uren van Marseille. Men heeft daar ook een museum van schoone dieren, visschen, schelpen, planten en insekten uit China. Die met eenige aandacht deze merkweerdige Reisbeschrijving gevolgd heeft, moet getroffen geweest zijn door de Gestichten van Liefdadigheid, overal opgerecht door de Missionnarissen; Pompei, die heidensche rijke stad onlangs opgedolven, te vergeefs zocht men er een enkel gesticht van Liefdadigheid; badplaatsen, feest zalen, theaters, paleizen, ja, maar nergens een Weezenhuis of een Hospitaal; overal waar 't Christendom komt, verschijnt de Liefda digheid, de hulp voor Weezen, Zieken en Ouderlingen. W'hebben reeds gezien dat er te Shang-Kai WeezeDhuizen en Hospitalen zijn; en dicht bij 't Noviciaat derjesuieten te Zi-ka-wei is weêral een groot weezenhuis voor meisjes, verzorgd door de Zusters derH. Voorzienigheid,met een heldhaftige christene liefde en een orde, die men te vergeefs in de civielegestichten zou zoeken. Van Zi-ka-wei naar Shang-Hai kom nde. de Missionnaris een der talrijke heidensche s t v juist de nieuwe Ch'\- neesche maan en d'heidenen brachten hun eerbewijzingen aan de overledenen hunner Familie; de Familie komt voor 't graf, eerst ontsteekt men een klein vuurken, daarna geven al d'aanwezigen volgens orde van ouderdom en weerdigheid den ka-to of grooten salu aan de dooden; de ka-to, dat is driemaal buigen en driemaal den grond kussen,en daarvan houden de Chineezen; zelfs Christen geworden zijnde, 't is op die manier dat zij de Missionnarissen groeten; den ka-to nu volbracht zijnde, zelfs met de kleinste kin deren, dan neemt een der Familie in den naam van allen 't woord, hij valt uit in lainentatiën zonder einde, terwijl al d'andere snikken en huilen dat het wreed is om hooren. Als dat spel een halfuur geduurd heeft, gaan zij vrolijk en blijgeestig naar huis. Hoort nu hoe de Chinezen hunne dooden begraven: Kerkhoven bestaan er hier niet: als er iemand in eene familie sterft, dan koopt men ieverst te midden van het veld eenige voeten grond en 't is daar dat men den lichter plaats met het lijk erin; men graaft geenen kuil, maar men overdekt alleenlijk de doodkist met wat steenen, waarop men dan wat aarde werpt, zoodat men een kleine hoogte vormt van eenen goeden meter: die hoogte zal ten al- tijde geëerbiedigd blijven,'t is gelijk aan wie dat het land later verkocht wordt,nooit zal men aan de hoogte of aan het graf raken, want de Chinezen gelooven te veel aan de terugkomende geesten, en moesten zij iemand in zijnen laatsten slaap stooren, die geest zou zich, zoo zij zeggen, op hen wreken en hen ongelukkig maken. De armen die geen geld hebben om den noodigen grond tekoopen, plaatsen eenvoudiglijk de doodkisten langs de wegen of aan de rivieren, waar zij door iedereen om de boven genoemde redens, tot de uiterste verrotting, vereerd blijven staan. De lichters, ze worden gemaakt van planken bijna zoo dik als eenen gewonen halven volwassen boom: niets waar dat een Cni- nees meer meê inzit als met zijnen lichter; hij doet hem lang voor zijne dood maken, legt er zich van tijd tot tijd in, om te beproeven of hij gemakkelijk is en geneert er hem iets in, de schrijnwerker moet er de nood'ge veranderingen komen aan doen: de rijken be leggen hem met fijn fluweel en de armen zelfs weten al eenige centen bijeen te krijgen, om hunne laatste rustplaats zoo gemakke lijk mogelijk te maken. Maar laat er ons nu maar van zwijgen en onzen weg naar Shang- Hai vervorderen. Wij kwamen rond 6 ure van den avond in de procure aan, waar wij vernamen dat dien nacht zelve eenen boot naar Tien-Tsin vertrok;er was nog tijd om onze kaartjes tc nemen, en daar wij vroeger alles reeds geschikt hadden, konden wij niets beters doen dat de gelegenheid maar waar te nemen om onze reis voort te zetten. Na dat wij onze vurigste wenschen aan Mr Mcug- niot met onze dankbetuigingen hadden aangeboden, begaven wij ons rond 8 12 ure van den avond aan boord van den Hai-Ting, een prachtige Chineesche stoomboot die ons naar Tien-Tsin moest overbrengen.Het is nu te laat om den boot na tezienen te beschrij ven; wij zullen er maar eens op slapen en morgen bij klaren dage zullen wij er een woord van zeggen. 't Vervolg.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1885 | | pagina 1