17
Zondag 26 April 1885.
26s'e Jaargang
llofslade naar fóougoiie
GODSDIENST. - VADERLAND. - VRIJHEID.
BUREEL, ACHTERSTRAAT.
Giwoone Annoncen 20 centiemoa per regel. Annoncen op de Tweede Bladzijde
50 centiemen den regel. Berichten onder 't Nieuws, i frank den kleinen regel,
HET LAND
ABONNEMENTS- PRIJS
5 fr. 's jaars, vooraf betaalbaar. Inschrijvingen worden op alle tijdstippen
n, rechtstreeks bij ons of door post of briefdragers.
YAN AELST
AALST, ZATERDAG 25 APRIL 4885.
GEMENGDE BERICHTEN. Do stad Herat,
in Afghanistawaarop Rus en Engelschman loeren,
was vroeger de schoonste stad van de wereld; zij had
444,000 huizen en i miilioen 600 duizend inwoners;
in i838 was dit getal tot 7000 verminderd; de grond
is er buitengewoon vruchtbaar en die stad paalt aan
de rijkste vallei der wereld. Herat wordt in Asia ge
noemd de stad der Honderd Duizend Hoven.
Men heeft er 17 soorten van fijne wijndruiven, vele
soorten van meloenen; d'abrikozen van Herat, er zijn
geen lekkerder ter wereld, in een woord, 'tis een
aardsch Paradijs. Zondag, Kiezers-Vergadering
geweest te Nederbrakel; geen kandidaat uitde streek
zich aanbiedende, zoo is M. Solvyns éenpariglijk
uitgeroepen. T'Aalst en ander Vlaamsche steden,
't is onmogelijk dat iemand gekozen worde, zonder
de Moedertaal machtig te zijn. Zelfs in de Kamers,
de Waalsche Volksvertegenwoordigers die geen
Vlaamsch kennen, zijn in d'onmogelijkheid zich een
waar gedacht te maken van den toestand des Lands.
Het Onderwijs, waar de kennis der Moedertaal uit
gesloten wordt, of gegeven over een half deur, zulk
onderwijs krenkt het Vaderland, benadeeligt de
Godsdienst en maakt van de Neêrlandsche Jonkhe
den, sukkelaars en doolaards. St NIKOLAAS
heeft tegenwoordig bekwame Beeldhouwers en be
roemde Schilders; St Nikolaas gaat een Rechtbank
van Eersten Aanleg krijgen; St Nikolaas is een stad
die haar Katholiek Vlaamsch karakter behoudt, ja
vessterkt; St Nikolaas, Mren, 't en is daar niet, dat
't Zedebederf zijn kankern ij en zou kunnen rondsprei-
den; d'ander week heeft M. Verwilghen, Volksver
tegenwoordiger van St Nikolaas sedert 25 jaren,
omringd doorde bijzonderste katholieken van't Land
van Waas, hij heeft er zijn Jubelfeest gevierd; de
Minister van Justicie was daar, benevens M. Malou;
men heeft er niet alleen verwillekomd, bedankt en
gefeest, maar de Stem der Natie laten hooren, de
Stem van 't Volk die vraagt dat ons Ministerie een
werkend en herstellend Ministerie zou worden.
Koning Leopold is bijna verongelukt geweest, zon
dag t'Etterbeek op den trein. Heden, zaterdag en
morgen, zondag te Doornijk, de jaarlijksche Verga
dering van de Belgische Katholieke Kringen. M.
Woeste, de oud-Minister, zal als Voorzitter aan 't
hoofd dier machtigt Vergadering zijn. Het marmeren
borstbeeld van M. Woeste is gereed; de terhandstel
ling zal plaats hebben, met de Sinxendager. Ge
neraal Grant van Amerika is genezen, nadoodgezeid
geweest te zijn, Te Doornijk is deze weck een
duitschman gepasseerd dit te voet naar Roomeur ging-
- Men zegt te Berlijn dat Bismarck nog.altijd d£
"rede. ftssdaèn Kus am r.n
't Getal der Belgen, in 'tChristene Geloof opgebracht,
en die zelfs op Paschen naar de Kerk niet omzien, dit
getal ie schrikkelijk groot, bijzonderlijk in d'hoofdste-
den.
Leven zonder Godsdienst! Als Vrijdenker, geenen
lieer of Schepper herkennen! buiten allen Eeredienst
zijn, is dat toch menschelijk
Hoort wat de liberale professor Laveleye daarover
schrijft: Ik schrik en beef voor de toekomst, schrijft
hij, als ik op die Vrijdenkerij denk; libéralen, dieniet
te vrede zijt van uw Katholiek Geloof, wordt Protestant
of Lutheraan, en weet wel dat dit leven buiten allen
Eeredienst, een walgelijke en onbeschrijfbare verwoes
ting in eer en zeden, een barboarschheid meet te wege
brengen.
"Wordt ProtoBtant !l
Als 't Geloof weg is, wat kan men nog worden I Vrij
denker, vrijgeest, libertijn, materialist, rationalist en
anders niet
Als 't Geloof weg is,wat zal 't werkende Volk worden,
onvermijdelijk Ontevreden, Socialist, Commnnard,
Nihilist! Hater en vervolger der Samenleving
Van 10 jonkheden die naar d'Athenées.naar de Staats
universiteiten gaan, 9 komen eruit, gansch Vrijdenker;
en niet alleen als Vrijdenker, maar als Vervolger der
Kerk in de welke zij opgevoed zijn en hun Eerste Com
munie deden,
Er zijn in België schrikkelijke teekens van den tijd:
Te Leuven, 3 jonge Geuzen gaan sacrilégelijk te Com
munie; en dragen d'H. Speciën mee; te Brussel, na dat
de Nuntius gaat komen,men plakt er uit dat de Nuntius
gezonden wordt door eenen Bedrieger, door eenen
Volksopeter! Dat hij moet verwijderd blijven
Paus Leo XIiI, het Opperhoofd der Christenen, die
vrome en geleerde Man, een Bedrieger en een Volksop-
e'er!..Te Brugge,ze maken Sociëteiten om de jonkheden
te doen teekenen, dat ze willen sterven als Vrijdenker
en aldus begraven worden. Te Brussel, er is een Socië
teit ingericht, om 't Volk van d'Eerste Communie te
trekken; die zijn kind laat opgroeien, zonder tot de Ta
fel des Heeren te naderen, krijgt belooning en gratifi
catie 1
Schrikkelijke teekeDS, die bewijzen dat de Liberaal-
derii Vrijdenkerij is geworden I
Wat moeten wij deen, wij katholieke Belgen
Ons sterk vereenigd houden; bidden voor ons Vader
land; waken op ons huishoudens; geen sleehte sahriften
of geen slechte gewoonten laten inkomen; oen Vlaamsch
Onderwijs vragen; 't is bijzonderlijk uit Frankrijk dat
de geest van Zedebederf en Ongeloof kemt afgewaaid
FruuBch Icert-n, zekerlijk, maar ons Vlaamsch karakter
behouden
Wat moeten wij nog doen
De brandpunten van Vrijdenkerij bevechten wij,
Katholieke Belgen, wij betalen met ousgeld.de scholen,
waaruit de jonkheid als Vrijdenker komt; en dat ie on
gelukkiglijk in de gewoonte gekomen; en dexe afschn-
fcn. De Duitschc Rijksdag
heeft de inkomrechten op de kanten en borduursels
tot z5o k 35o marken gebracht. 't Senaat komt bij
een, 3o dezer. Ts Brussel is een Katholteke Jonge
Gilde ingericht, die rseds 200 leden telt. Heden
beginnen in Aalst d'Exaams voor 't Kiezings-recht.
Van onzen kant zijn er in de 90, van den anderen
circa de 3o. Nogtans hebben de liberale gazetten ge-
■chreven en herhaald dat de geleerdheid en de be
kwaamheid langs den kant der liberalen is.... En
d'Eerlijkheid ook 111? - Men zegt dat de Belgen zul
len de meeste ten achteren zijn inde Tentoonstelling
van Antwerpen.De Theaters van Nismes, (in
Frankrijk) en van Szegedin, (in Hongarië), zijn af
gebrand. In Duitschland zijn d'uren van Gods
dienstig Onderwijs in de Scholen merkelijk vermeer
derd. Te Parijs loopen 35,000 publieke deuge-
nieten. De aloude Jodenwijk de Ghetto gaat te
Roomen afgebroken worden. De hoogweerde
Pater-Overste van Afflighem is den eersten steen
gaan leggen van eene nieuwe Benediktijner-Abdij te
Steenbrugge, bij Brugge.
va veroLt,.'^caiging op to springen, 't
wreedj als in een Land de Vrijdenkerij
Vrijdenkerij
zet; 't wordt wraakroepend, als't geld vzn al de Bur-
gi-rs daartoe dient, alB men plaatsen en voordeelen be
looft aan degene die tot de Vrijdenkerij willen komen.
De geest van Ongeloof en Vrijdenkerij is nu reeds een
plaag en een straf voor vele Familien; wordt er niet op
gepast, zien wij 't gevaar niet in, die verfoeielijke Vrij
denkerij zal ons geliefde Vaderland totin zijnhertebloed
aanranden «n een algemeene Ramp worden. Steden en
Landen in de Vrijdenkerij gedompeld, ze bekeerenzich
niet meer; ze baggeren gedurig dieper in modder en
slijk; zie Parijs, bedorven geraakt, bijzonderlijk op het
einde der 18' eeuw; de meerderheid van Parijs loeft nu
•n krioelt, ja, wij mogen het zeggen, slechter dan de
redelooze dieren. Er valt dus niet te tulmen,niet te zeg
gen: Hevige werking zal aan de Partij kwaad doen l
Het groot belang, hat opperste belang is onB onttrekken
aan de Vrijdenkerij.
AaLf Zaturdag ten half elf heeft de Kring van
Handel, Nijverheid en LaDdbouw zijn
Komiteit samengesteld nit de volgende Heeren: MM.
Leirens, Cnmont Ch., Gheeraerdts, Lefebvre, Van Lan-
genhove L., Van der Smissen Pr.,De Wolf Alb. en Moens
Eugeen.... Verdeelde macht, zonder krachtAnt
werpen, verdeeld in politiek, is sterk vereenigd voor zijn
Tentoonstelling; als er van openbaar Belang spraak is,
kennen de Walen geen verdeeldheid; tn het mate voor
waar, een gelukkige gebeurtenis genoemd worden dat
voortaan in Aalst de belangen van Handel, Nijverheid en
Landbouw boven alle partijschap zullen verdedigd wor
den. Aalst sukkelt geweldig met zijn Stadshorlogie; de
Unrgers klagen, de Vreemdelingen trekken hnn schouders
'lp en MM. Dr Van der Haegen en advokaat Limpens
liebbenzichinden Gemeenteraad den tolk gemaaktder me
nigvuldige en gegrondde klachten. Als 'tsysteem-Michiela
te Brussel en te Mecholen op de Stadstorens tot algemeene
voldoening is ingericht en met kleine kosten kan inge
bracht zijn, waarom zou men die verbetering op onze
''taösborlogie niet toepassen? Gent wordt aanzienlijk
verbeterd en verfraaid in de kuip der stad. T'Aalst heeft
de knip der stad merkelijk verloren met do statie en de
nieuwe Parochie; de tijd zal komen, dat er van een 3®
kerk za! gesproken worden; dit tijdstip kan verwijderd
worden en de kuip der stad merkelijk bevoordeeligd,met
te bouwen op den fraaien en ruimon grond achter de t
Martenskerk tusschen den ouden Dender en de Taart.
Stelt u aan 'tnieuw Sas en ziet van daar, welkakostelijke
bouwgronden, welke schoone breede straten er kunnen
getrokken worden, naar de Markt, aaar deGroote Kerk,
naar de Pontstraat, naar d'Houtmarkt, naar de Kapelle-
straat en Statie. D'afbraak van 't Gasthuis is daarvoor
niet strikt noodig; de lijnrechte straten blijven straten
zender leven en beweging. Men kan langs over de Visch-
marktbrng straten trekken. Al wat d'oude Regentie ver
richt heeft, was niet slecht; onder d'oude Regentie be
stond reeds bet plan van dien grond, in de Stad gelegen,
nattig te maken en terzelvertijd de Pontstraat en d'Hout
markt te verboteren. Nu dat de Dam gemaakt is, zal men
vroeg 01 laat 't gebruik van dien grond bestudeeren en
d'hand aan 't werk slaan. Eer en dank op voorhand aan
de Regentie, die dat grootsch en nuttig werk zal aanvat
ten! De Marktplaatsen D'Aalstenaar3 klagen
over buitengewone voorrechten, aan Vreemdelingen ver
leend; maar d'Aalstenaars zouden niet geerne zien dat
vreemde verkoopers onrechtveerdig behandeld wierden.
Elk het zijne, dan heeft de Duivel niets.
En boe is 't met de draaiorgelkotenf zal men vragen.
En wij antwoorden: spreek t'Aalst aan wie ge wilt, be
halve ingewortelde bedorvelingen en lage geldzielen, en
elkander man zal n zeggen met bittere droefheid en klim
mende verontweerdiging: Slecht gaat hetslechtDien
kanker laat men vrij en vrank 't Aalstersche Werkvolk
aantastenZelfs «p de maandagen komt het afgrijselijk
orgelgeronk om 't jong Volk van zijn werk en nit 't Ou
derlijk huis te lokken, naardie helsche bederfpntten. Ware
er een Ziekte in de stad, men zou alle voorzorgen nemen
cn debesmettingtegenhonden; men zou deDocteurs raad- I
plegen; entegen die Zedelijke ziek te tegen die Pest wordt I
r mets gedaan, niets!!! Ge zoudt eggon. r ligt een I
KWADE HAND op Aalst; de gevolgen zullen vreeselijk I
lijn en langdurig; ó^o enkele ;>,jkheid bedorven is een I
•Joel van de toekomende geaiccateu it>< oceu. ün hoeveel
gera ver er met vèrlore-i dooi- de sobald der
in egrijpeirVe zwakheid van 't Opperhoofd onrt- Poli
tie ia plaats van 't Volk te verheffen, van Gilden en
Spaarkassen en Volksbanken interlchten, om een Werk
volk te bebben dat fier is odzijnen arbeiden op zijn zeifs-
bestaan, dat met eer in huishouden kan komen, men laat
hier voortwoekeren de Pest die in Gent, in Luik, in Ant
werpen en elders, zelfs door liberalen, verworpen en ver-
wenscht wordt.
KERKELIJK NIEUWS. 't Is fAalst in St J0-
SEFSKERK, dat morgen zondag de Plechtige Oc
taaf begint der Beschermings-Feest. De nieuwe
Parocbie-kerk t'Aalst is de 4ste in Oost-Vlannderen
die toegewijd wlerd aan den H. Josef; de 2de, te
Gent ingericht, is reeds voltrckkeo. In de St Jo-
sefskerk t'Aalst is ook de Confrérie van 0. L. Vr.
van Gedurigen Bijstand. De Sermoenen zullen ge
daan worden door den E. H. COLLIN. Inde
maand Mei die aanstaande is, zullen de Congrega
tiën van Aalst den Jubilévan 300 jaar vieren.
Dees jaar ook viert 't Genootschap St Franciscus
Jubilé van 25 jaren Bedevaart naar Lede; een bui
tengewone en rijke Offerande zal dees tijdstip in
de kerk van Lede vereeuwigen. T'Astene, bij
Deynze, worden op 40 Mei ingehuldigd 6 schoone
StJtiën van den H. Man Job, 6 fraaie schilderijtjes
met breeden lijst en zinken dakje, die buiten, aan
de kerk zullen geplaatst worden. Van wijd en zijd
gaat men naar Astene bedevaarten, bij den H.Man
Job, om verduldigheid en betrouwen en geloof op
den Heer. D'Ouderlingen en d'oude Heiligen moe
ten geëerd worden.Den laatsten maandag van
elke maand, Gedurige Aanbidding t'Aalst, 's mor-
gends in de St Martenskerk, en g'heel den dag in
de kapel der Zwarte Zusters. Eiken eersten maan
dag der Maand, in de Kapel der Arme Klaren, ten
6 ure Devotie tot de Geloovige Zielen, Mis en
Aanspraak door den E. H. Collin. Eiken Eersten
Vrijdag der Maand, Devotie lot het H. Hert.'smor-
gends in de Parochiekerken en 's avonds ten 8 ure
Lof en Sermoen in 1 Collegie. Dit Lof blijft eenen
grooten toeloop verwekken. Sedert 't Congres
van Luik wordt op veel plaatsen, hel Allerheiligste
meer vereerd.Op dit Congres heeft een manhaftige
Belgische Burger bijzonderlijk aangedrongen om
de Processiën bij te wonen. Mgr Dechamps
zaliger, misschien de geleerdste Man onzer eeuw,
hij bad alle dagen zijnen Roozenkrans, alle dagen
die God hem verleende; en als er te spreken was
aan Koningen, Ministers en Grooten, er was geen
manhaftiger Man dan Kardinaal Dechamps.Zekeren
dag had Frère te Brussel in de Kamer spotachtig
opgeteld hoeveel kloosters er in 't Land zijn. Juist
was er een Novene te Brussel; Mgr Dechamps ging
daar preéken en zijn edel antwoord op den aanval
van Frère maakte een algemeene opschudding.Nog
Pater zijnde, te Brussel, hij was de lievelings-pre-
dikant; eens preékte hij op de pracht, op de mo-
den, op de vermaken, dat wij hier toch maar stof
en assche zijn, dat wij hier plichten te vervullen
hebben en niet altijd mogen denken op de verma
ken. De groote wereld scheen hierover verbitterd
en Pater Dechamps, zijn woord houdende en vol
trekkende,gaf aanstonds een boeksken uit:Le mur-
m ure des salons!... Recht door zee! was zijne
leus; de plicht doen! spreken als 't zijn moet, al
stond de dood er op het Chrislene Volk niet la
ten verderven of verdrukken 't Is kardinaal De
champs die aan t noofd stond van den grooten
Strijd tegen de Wet van fW>
door zijnen Nuntios niet al te wel iugelicbt over
ons Landjen Kardinaal Dechamps trok nnj; Hoo
rnen of zond iemnnd naar Roomen, voor de belan
gen der Christenheid in België.
Tot Eecloo is overleden Pater Adjutus Mol,
een Amsterdammer, 58 jaren Pater geweest. Te
Luix is overleden de Pater Redemptorist L'Hoir.
Er zijn nog eenige plaatsen open voor de Reis uit
Antwerpen naar Lourdes; men beveelt ook in de ge
negenheid verscheide arme zieken die vurig wenschen
de Bedevaart te vergezellen, maar de Reiskosten
Diet kunnen betalen. De giften kunnen besteld wor
den te Aalst in ons Bureel.
Priesterlijke Benoemingen. De B. U. Van
Waasenhove, priester in het Seminarie, is professor be
noemd in Sint Henricusgesticbt te Deinze.
Zijn Onderpastoors benoemd: Te Lokeren, de E. H.
Snprö onderp. te Moerbeke (waas); te Vrasene, do E. H.
Michiels, onderp te Melsele; te Oosteekloo, de E. H. De
Mangelaere,priester in 't Seminarie; te Moerbeke (waas),
de R. H. Weymeis, onderp. te ltuiën te Melsele, de
E. H Baert, priester in het Seminarie; te Ruiën, de E. H.
Standaert, priester in bet Seminarie.
REIS VAN
3 (China.)
door den Eerw. Missionnaris Ev. Dc Boeck.
X. OP EEN KAR, NAAR PEKING.
Tot hiertoe hadden wij een oprecht plezierreisken gemaakt, nu
pas zouden wij gaan ondervinden wat het is, missionaris te zijn in
het hemelsch Keizerrijk. Ik sprak daar zoo even van voituurkens:
ge moet niet denken dat ze met onze koetsen en vigilanten te ver
gelijken zijn, 't is anders niets dan een vierkante houten bak die
op twee lompe wielen loopt, 't gelijkt fel aan onze driewielkaire,
met dit verschil dat zij van boven met eenen blauwen katoenen
doek, op eenen boog gespannen, dicht gemaakt zijn de as
is van hout geen apprentie van ressorts, (dat ware hier te
kostelijk en tevens ,e gemakkelijk, zeggen de Chinezen), van
binnen is er hoegenaamd geen zitsel of bansken in, anders
niets dan den blooten boom van de kar, waarop men zich, voor
willen of niet, op zijn kleerenmakers moet neérzetten 't was in
die meubelkens dat wij 's morgens te midden der duisternissen de
straten van Tien-Tsin doorreden, weldra naakten wij de poorten
der stad waar wij eane rivier over moesten; hier ten minsten as er
eene brug, maar eene Chineesche, wel te verstaan, 't waren niets
dan kleine schepen, 't een nevens het andere geplaats, die de brug
Uitmaakten; telkens dat ons karreken van 't een schip op het andere
kwam, kregen wij eenen zoodanigen schok dat wij met eene ware
nieuwsgierigheid naar onze ribben voelden,om ons te verzekeren of
er niet eene van hare plaats geschoven was, nogtans dit was nog
niets,vergeleken bij 'tgeen ons te wachten stond. Nauwelijks waren
wij in het veld gekomen of de droevige toestand waarin de wegen
zich bevonden,deelde aan onze karrekens eene aanhoudende bewe
ging meè, die verre was van aangenaam te zijn, dan weer schoot
het eene wiel bijna tot aan de as, in eenen wagenslag, dan wéér
het andere; op sommige plaatsen vielen zij alle twee in de diepte
met de droevige gevolgen,van dan eens ons hoofd tegen de wanden
der kar te slagen, dan eens onzen rug tegen het schutsel te werpen,
enz. Men zegt dat de Chinezen daaraan gewoon zijn en dat de
grootste schokken niet in staat zijn van ze te doen bewegen; wij,
wij waren ongelukkiglijk novicen in den stiel; wij vaarden er ook
na. Als dit spel zoo eenige uren geduurd had, wierd ik het toch zoo
moe,dat ik verkoos van te voet te loopen, dit was voorzeker veel ge
makkelijker, maar dat kon weêral niet overeenstemmen met den
spoed dien wij genoodzaakt waren te nemen, om in twee dagen de
25 k 3o uren te doen die ons van Peking scheidden; als ik stapte,
moesten onze muilezels ook stappen en zoo verloren wij natuurlijk
veel tijd, dat kon of dat mocht niet zijn. Ik nam dan al mijnen
moed in mijne beide handen en ik plaatste mij op mijne pijnbank
terug, waar natuurlijk het lief spel van daar zooeven mij met de-
elfde geschenken kwamoverladenjnogtans dezen keer vond ik eene
groote verzachting en troost in een gedacht dat O. L. Heer mij
gaf: Daar wij juist den Goeden Vrijdag waren stelde ik mij het Bit
ter Lijden van Jesus voor,en mijnen schijn van lijden met zijne on
begrijpelijke smarten vereenigende,verheugde ik mij, van met Jesus
en voor Jesus deze kleine moeielijkheden te mogen onderstaan. O
beklaag mij niet! want dit gedacht alleen schonk mij zooveel geluk
dat ik zou uewenscht hebben van duizendmaal meer te lijden, zoo
zoet scheen mij den Kelk dien ik van verre met mijnen Heiland
meêdeelde.
Een weinig voor den middag, hadden wij reeds een ongeval, aan
iedere kar waren er twee muilezels gespannen,maar sommige zagen
er zoo kamank en versleten uit,dat zij veeleer op hunne plaats in de
slachterij zouden geweest zijn dan voor onze voituurkens; die van
Confrater Verellen bijzonderlijk hadden eendeerlijk voorkomen;
ook het duurde niet lang of een zijner dravers gaf de pijp aan mer-
ten, hij viel, om nimmermeer op te staan, het arme beest stierf ee
nige oogenblikken daarna. Daar begonnen de miseries reeds, nu
moest er eene kar met éénea ezel vooruit, dit zou natuurlijk den
gang onzer karavaan niet verrapperen, (nogtans O. L. Heer voor
zag er weêral in), men spande voor de kar van Confrater Verellen
den sterksten onzer muilezels, die zich in 't verrolt? allerbest van
zijne lastige taak kweet.
Kort na dit ongeval, dat ons voor eenen zekeren tijd stil hield,
was het middag geworden en meteen tijd om eene kleine maaltijd
te nemen, wij gingen dan in de eerste herberg de beste onzen nood
klagen. Men ontving ons met veel beleefdheden, Chineesche com
plementen en men behandelde ons oprecht gelijk als mannen van
importentie.
Gij zult waarschijnlijk nieuwsgierig zijn om te vernemen wat er
in eene Chineesche herberg zooal bestaat, vergeef het mij indien
ik u durf verzoeken van uwe nieuwsgierigheid tot dezen avond te
bedwingen; d'herbergen zijn immers overal dezelfde, al het geen ik
over onze logeerplaats, zal zeggen kunt gij even wel op deze en al
de andere hotels van het binnenlandsch China toepassen; voor
deze maal zal ik mij vergenoegen met u eenige bijzonderheden meê
te deelen over de ontvangst en behandeling in de herberg. Als men
binnenkomt,staat op éen twee drie de gansche plaats in rep en roer,
iedereen is aan 't zoeken of er wel eene plaats te vinden is waardig
en schoon genoeg om die groote heeren te ontvangen (allemaal
Complementen om die heeren hun centen af te zetten, in hun hart
sturen zij de Europeanen denzelfden groet toe als de straatjongens
die maar altijd op den doortocht roepen: de europeesche duivels
zijn daar (yang-kuei-tze-lai-la). Als er nu eene plaats gevonden is,
dan komt de baas van de herberg u vriendelijk verzoeken van in
zijn nederig huis plaats te nemen, hem terzelvertijd verontschuldi
gende omdat hij geene plaats heeft, schoon genoeg om u te ontvan-
gen.
Daarna volgen er eenen ganschen reesem vragen door de Chi
ne esche beleefdheid voor geschreven. Van waar komt gij? waar gaat
gij naartoe? is de oudste broeder (alias mijnheer) niet vermoeid?
heeft de oudste broeder geen ongeval gehad? enz. enz. eindelijk
brengt men den thepot voor de pinne; de knecht die men bij zich
heeft werpt er wat thebladeren in, de garjon van de herberg vult
den pot op met kokende water en drinken moet men,voor willen of
niet; daarna brengt men water voor de handen en het wezen te
wasschen, en eindelijk als men zoo door het danig wachten bijna
allen appeteit verloren heeft, komt men met het eten af, dat hier in
onze eerste herberg in eene groote kom met rijs bestond.die alleen
lijk zonder verdere complementen in het water gekookt was. Ik
moet bekennen, als men zoo eenen halven dag ia de kar geschokt
heeft, dat die portie, hoe eenvoudig ook, veel Lkkerder smaakt,
dan menige fijne brokskens in het Vaderland.
Als men wel geëten heeft, komen ze de pijpen vullen en u die
gevuld presenteren, (op sommige plaatsen steken ze de pijp eerst
zelf aan) en als al die ceremoniën afgeloopen zijn, beginnen ze te
rekenen met den knecht, vooreerst overvragen ze schrikkelijk om
toch later nog het dubbel te ontvangen van hetgeen er verteerd is
en als zij op den duur t'accoord zijn,dan mag men eindelijk denken
van zijnen weg te vorderen na eenen stilstand van over de 2 uren.
Wij waren in de herberg om 11 ure gekomen en 't was 1 uur ge
passeerd toen wij vertrokken. Wij oatvingen de vaar kel-groeten
van onzen herbergier, gansch buiten zijn zeiven over de winst die
bij kwam te doen en daarmeè vooruit weèr voor 6 volle uren het
rosselkot binnen.
Ik zou wel eenige woorden moeten zeggen over de streken die
wij zoo doortrokken, maar ik moet bekennen dat ik er niet veel
genegenheid toe heb; deze streken, gansch plat, bieden niets bij
zonders aan, dat eene melding verdient: alleenlijk de huizen en die
zijn opmerkenswaardig, 't zijn meestal kleeme huttekens van 2 1/2
of 3 meters hoog, met éene deur en 2 vensters; achter de deur is er
eene ruime plaats dat voor gank of voor kamer dient, in die plaats
geven twee deuren,een voor ieder der twee plaatsen die zich op zij
van de ingangplaats bevinden.
De Chineesche huizen zijn meestal in die goesting gebouwd; al
leen de rijken die hebben voor het eigentlijk huis (in den zin van
datgene waarvan ik daarjuist kom te spreken) eenen koer omringd
van kleeme muren en waar men langs eene groote poort inkomt.
Wilt gij de nieuwsgierigheid zoo ver drijven van in eene van die
kamers te dringen.gij zult daar voor plafond een rieten dak vinden,
voor meubels eenen Kang of gemetseld bed zien dat bijna geheel
de kamer beslaat en dient voor stoelen, tafels, bed, eetplaats en alle
huiselijke bezigheden. Verders is er daar niets te zien dan soms hier
en daar eene groote lompe kist waar alles in verborgen ligt, dat on
der de oogen van eenvoudige stervelingen niet moet komen, ('t V.)