T 26 Zondag 27 d i 1886 27*"? jaargang. De vijaaden deifieeslefijliheid. GODSDIENST. - VADERLAND. - VRIJHEID SPREEKPLAATS. -- BUREEL, ACHTERSTRAAT. Cewoone Annoocen 20 centiemen per regel. Annoncen op do Tweeds Bla 50 centiemen den regel. Berichten onder 't Nieuws, 1 frank don kiemen regol. LAP ABONNEMENTS-PRIJS fr 's ïaars vooraf betaalbaar InschrijvingeB worden op alle tijdstippen g enomen, rechtstreeks bij ons of door post of briefdragers. AELST AALST, Zaturdag 26 Juni i88f Land van Aelst, z'hebben daar zondag te gen u een schrift in de stad verspreid Ja, wij weten het, een schril: geteekend Een vrije Burger. Een vrije Burger,die zich niet durft noemen, en achter den rug steekt van den fameusen Hansworst uit 't Verbond. Land van Aalst, gaat gij daar niet op ant woorden Och, geëerde Lezeressen en Lezers, is dat nu toch een antwaord weerd? De vrije Burger komt op tegen het Reglement der Draaiorgels; volgens dien Vrijen Burger is de Draaiorgelderij een zaak van Deftigheid en van Be schaving; och, 't geld! 't geld! 't geld dat verdooft dik wijls 't verstand en 't gezond oordcel. Ze zien niets dan 't geld en ze vragen met, hoeveel tranen en weedommen en familic-schanden en onteeringen er aan dit geld kle ven... Menschcn, wat is het spijtig voor Aalst dat men van over 10 jaar dien kanker der Draaiorgels niet heeft bestreden! nu is hij in 't vlecsch gegroeidjmen schreeuwt en huilt, als hij tot elks welzijn wordt uitgesneden. Dat is een les voor eikendeen, om 't kwaad te bestrijden van dea beginne af... Achtbare Lezers Wat blieft er u, Land Twee vraagskes: Zouden de Rijke menschep, zou den de Burgers alle weken rond hun huis, dat afgrijselijk lawijt dier Draaiorgels willen, tot laat in den nacht, zelfs tet 6 ure 's morgends gelijk het hier dikwijls is gekeurd Neen, Land, neen Welnu,laat ons dan respekt en genegenheid hebben voor de menschcn der werkende klas; des te meer, dat hun huizekes klein zij* en dat hun kinderen buiten moe ten spelen, hetgene maakt,dat die onnoozele schepsclkes, reeds voor hun Eerste Csmmunie, 't vergif der Draaior gels in hun zielken hebben. Tweede Vraag: De Rijke menschen en de Burgers, wij zullen niet vragen,zouden zij hun Dochters eens den voet laten zetten in die DraaiorgelkotenPmaar wij vragen: zou den zij een Dienstmeid willen, die de Danszalen afloopt? Wij richten ons tot de liberalen, tot M. Cumont, tot M. DrDe Windt, tot alle andere liberalen,en wij vragen: Wilt gij dat uw dienstmeiden daar binnen gaan En wat zullen zij antwoorden Neen neen 1! neen Welnu, laat ons dan i.oed zijn vcor t werkvolk,laat ons 't werkvolk in de gevaren niet dompelen, van welke wij ons eigen volk en onze dienstboden bevrijden. Men zegt dikwijlsin Aalst: 't Volk verslecht] 't Morfal gaat er uiu Er is geen handen zijn dikwijls de gevolgen 1 welke schande, welke bntce- ring voor de Samenleving Moet elk die een hert heeft voor zijnen Evenmensch, hier niet uitroepen Dat mep toch d'allerstrengste maatregels neme tegen dien ChplerM Morbus Is dat geen zware ziellast voor d'Overhedeu van hier waakzaam te zijn,en van onverbiddelijk het algemeen Belangen de Toekomst te behertigen 1... Welke Moeders zullen ze worden, de werkende Dochters die langs den droessera der Draaiorgels in 't Huwelijk vallen!.... En vergeten wij bijzonderlijk niet, dat 't Zedebederf een broeikas is van Socialisten en van Anarchisten 1.. Veel groote steden zijn ijselijk slecht géwordén; er komt daar een Volk op, zonder Geloof en zonder ZedeD, een volk dat begint te leven g'heel en gansch op zijn heidensch en dat nu opstaat tegen de wetten der Samenleving. Ga naar Gent, naar Brussel, naar Antwerpen, naar Luik, naar Charleroi, naar Bergen, zie de zaken van nabij, en ge zult zien dat dit Werk volk bedorven is en een gevaar wordt voor de Maat schappij. Waarom? omdat het niet alleèn naar de Geestelijkheid niet meer luistert, maar de Geeste lijkheid versmaadt, veracht eh met bedreigelijke 00- gen aanschouwt. Wij mogen het verklaren, zonder e?nige aarzeling: Van al dat slecht Volk .in de Ste den, dat zoo diep in 't Zedebederf ligt, dat als Soci alist en als Anarchist opstaat tegen de Publieke Orde, van al dit slecht werkvoU, is er misschien geen éenen die nog naar de kerk gaat, die nog zijnen Paschen houdt, 't Is immers op de groote Feestda gen, op Sinxen, op Ilalf-Oogst dal die woelmannen zich vereenigen, en de brave Godsdienstige arbeider gaat op die dagen zijnen Heer en God in de kerken aanbidden. Ten anderen, zij, de^Socialisten en Anar chisten roepen het zeivenNoch Godnoch Mees ter Noch Geestelijkheid noch Overheden En waar hebben zij die onverschilligheid, dien haat tegen de Geestelijken geleerd? In de liberale gazetten. Men staat verschrikt, als men de liberale gazetten uit de Walen, uit Brussel en Gent leest. W'hebbener in onsBureel; 't is een oprechte honds,<ihc en helsche En t0Ch 1 '"tie Vlaamsche liberale gazetten TOlgc'n hun Fran- "LÏTndUvan'A.alst,ze bedreigen u iq dit schrift, j sche Confraters na; wij hebben in den tijd aange- In Godsnaam, menschen, we zijn er gerust op; wat haald hoe 't Verbond lasterde en bespet!"'. wal moet geschreven worden, 'T MOET, al stond de Docd er 1 kerkelijk en geestelijk is. Dat Verbond va c 1 op. En *e spreken m djrt^ch^an goed^e^n! En og- I aigemeene verachting; de Dendergalm kor:-top. hiding dat zij hun leven ten beste gevenIn tp an op den Buiten, wat doen zij, dan d On deugden M de Misdaden bevechten, de kinderen tol de braafb id opbrengen, 't gezag der Ouders en der Meesters oen eerbiedigen, de Liefdadigheid aan- prt>ékeo, e Zieken troosten en de Stervenden in dit uiterste at ikel, behulpzaam zijn? t Men d? kt niet genoeg op de rampzalige werking der ïiR'v'.e gazetten. Indiende Vlaamsche Paro chiën >ri e .1 beter zijn dan de Waalsche, in dien c*zo 1 alhoewel aangerand door Vrijden kerij o v. '<s- us, uogtans het groot gevaar der Waal !-u. niet opleveren, dan hebben wij zulks te i> an de werking en aan den invloed der Ge ij Leid. Achteruit dus, uit alle eerlijke huizen,diegazetten van b' sp 'i van belastering! De gazetten gelijk do Di die nu afkomen gemaskerd en be- wimp U n den weg tot die schandige libe rale g:' *'J!kg een treffelijk man niet kan lezen, zonder V r verontweerdiging en in welke het vuilst- ai i u-Of' Ier wordt geworpen naar Kerk en Geest-' 0 -! nogtans de steunpilaren zijn der Same -ii Wij «-3? deze weekte Gent en zagen er twee fran* - gazetten; ai, ai, ai, ge zoudt be schaafd Jja van de wereld te bewonen als ge dat leest! goddelooze spotternijenSlechter kan er toch o;k geschreven worden!... Die dat leest, zonder zijn ambt, is verloren... Foei, welke 0 m welke zedeloosheid! Al wat die sme rige (1 die verdierlijkte wezens, durven uit recht--!-. dj komen zij op den kap der Geestelijken afuev-1' FoeiWij wisten niet, dat er zoo waigf. - i v g* m die So>l m F* I 'tsjet' i :'lr. moor 'i, ®- soort prij Wee breven worden!... En wie schrijft schriften? Kerels die zoo diep in liggen, dat ze zich moeten zelfs- ,-ii, me de schande te geraken; want die ,il. .*t 0' al dood! 't is te zeggen laat ons de ij'fci den, zooveel wij maar kunnen je 1» })k x lie zulke gazetten leest! LOOPE ^DE NIEUWS. Ei doetde Dender- galm nu tc naar hen Eersten Prijs in de Dwaas- d ander week dat de Verplich- ijzen is, omdat de zonen nu als tr'-'n week gaat voorbij cf dis gazet randt -1" „iet wisten of er zulke smeerL: r. rden lij beid Nu ii, dat wij bestonden. Waarom hebt gij die onbeschaamderikken niet doen straffen Och, geachte Lieden, de verergernis zou nog groo- ter geweest zi]n-De eenigste straf die vrij vragen, met Êheel de katholieke Drukpers, is dat men t werkvolk scherme tegen die overweldiging van Nachtlooperi] en van Losbandigheid; 't is den intrest van geestelijk en van wereldlijk; niet langer als over drie weken, de Mechel- sche Courant sprak lof en dank aan hunnen Burgemees ter die 't Zedebederf onder een krachtig reglement heeft geplaatst; alle treffelijke herbergiers, schreef de Mechel- sche Courant, zijh daar ten uiteiste over te vrede; t zou zoo ver gekomen zijn, dat niemand volk in zijn herberg had, of hij moest een Draaiorgel houden... Te Lokeren, 't Gemeentebestuur is liberaal, en nogtans, men heeft cr paal en perk gezet aan die Dansorgels, doch op de dagen van toelating, mogen ze spelen tot 's morgens toe, tot 's morgens toe 1... 't Is gebeurd, niet lang geleden, dat eem moeder haar dochter van 17 jaar zocht van s avonds ten 9 uren; en's morgends ten 5 ure, vond zij haar 1... 's morgends ten 5 ure 1 En de bazen der Dansorgels noe men dat vreugd en vermaak 111... Den ganschen nacht zwieren, voor een Jonkheid, voor een Dochter!!! en hoe komen ze dan ihuisl injwelkchtoe6tand is hun hert! Wat :b 11 i r Dus, elk soldaat, elk Itts Yerhelevd u worden! Waar ijkheid aan; c<de Geestelijken rijn dwMpz«cblig;hft 4» MeJïïileS geU- is hun schuld dat de Kerk zooveel geloovigen ver- ~n. liest; de Geestelijken brengen den liaat zells op het Kerkhof; ze willen zich meer en meer msester ma ken op de Kerkhoven; de menschen zijn dom opden Ruiten, omdat ze naar de Sermoenen van hunnen Pastoor luisteren.«Ziedaar wat men wekelijks in den Dendergalm aantreft. De taal van diegazet is valschen bewimpeld; men slaat i met d'ecne hand cn men groet met d'anderc; men werpt onkruid en men roeptWij willen de beschaving. Maar 't is onvermijdelijk dat de lezing van den Dendergalm den haat tegen de Geestelijk heid moet verwekken en tot de Vrijdenkerij moet brengen. De menschen die den Dendergalm of een ander li berale gazet in hnis nemeD, brengen onvermijdelijk hun kiniers en ander huisgezinnen in den rampzali gen toestand van hun Geloof te verliezen. En ver dient onze achtbare Geestelijkheid die wekelijksche en laffe beschimpingen? Is 't niet voor den Vrede en chcu dat staat daar, op een hoogte om aan elk dc les te geven, om alles te kritikeeren,en dat doet denkeu aan het vers, van misbakkenc romp, die zich moet schuil hou den... Foei, zeggen wij; en liberaal en katholiek, die eer gevoel cn hert hebben, zullen met ons zeggen: Foei! Foei!..'t Verbond durfde vergaan, het durfde artikels schrijven die een algemeene kokende gramschap verwek ten, maai toch er zat iets rechtzinnig in dat Verbond Er is 'ne stortregen van kruiskes op d'officieele Meesters gevallen. O die wreedaardige katholieke Ministers!... De Schoolmeesters op wachtgeld gaan bijeenkomen te Ronsse; het erootste getal dier Meesters vraagt niets beter dan g'heel hun leven op wachtgeld te mogen blijven. Te Charleroi gaaa er i5o mannen voor de Rechtbank komen; 't is een bende die op een kasteel 3oo fr. kwam vragen, met dreigement van plundering. Zou men in Aalst niet serieuselijk gaan denken om de kermis te ver leggen tot in Augusti of 7ber? Zou die verlegging eenige schade kunDen doen? Wij denken het niet. Alle veranderingen zijn geen verbeteringen, neen, maar er zijn goede en nuttige veranderingen. Professor Michaux, de wereldberoemde Chirurgyn van Leuven, is ook van Boeren-afkomste Men zegt dat de groote Muziekmeester Liszt gevaarlijk ziek ligt te Weimar... 't Is den ouderdom. - De Raad der Universiteit van Londen komt de medehulp te verzoeken van M O'Reilly, broeder der Christelijke Scholen... Al domkoppen, zoo men ziet... Frère zegde onlangs tot zijn Volk; Jongens, ge moet op houden van de Katholieken voor domkoppen uit te geven... Er zijn meer verstandige lieden bij, dan bij ons, T'Antwerpen heeft zekere Lowieken Fon taine, oud 3 jaren, 'ne knop ingeslikt en is verstikt. Hij woonde in de Lange Doornykstraat. TeSteen- huyse, wijk bekenol, zijn 32 boomen ontschorst. -— Te. Gent is er werkstaking bij M. Jan Casier en bij bij M. Hooreman-Cambier; de werkstakers hebben willen beletten dat er ander volk voortwerkte; de Po- licie is er tusschen gekomen 1 verscheide werkstakers zijnmeêgedaan; d'anderliepen er achterna roepende: Moordenaarsras! en 2 ruiten in de vigilant brekende. Een zaak moeten wij zeggen De Landbouw kwijnt en zoolang de Landbouw kwijnt, zal allee kwijnen en lijden. De Cholera is nog altijd in Ve netië; de Paus heeft 10,000 fr. gezonden voor de Fa- miliëa der Slachtoffers; De vier onder-officiers die te Brussel eenen Priester beleedigd hadden, zijn tot 14 dagen gevang verwezen. De beleedigde Geeste lijke is gaan ten beste spreken; maar Minister Pon- tus zegde dat zulke zaken moeten gestraft worden. - De zoon van BaionPycke, Senateur vanOudenaarde deed de reis in Palestina en 't H. Land. hseft aldaar de pokken gekregen en is bezweken Ach, wat zijn wij hier tochl En geen Zandeken kunnen wij meèdra- gen!.. Laat ons genadig en milddadig zijn en t So- ciahsmui zal nir.Vi.ur.a-_:- Li-taan-'- Us Tav a van Roou.en schrijft aan geestelijk en aan wereldhjte. aan groote en kleine meesters T^at er Vaderlijk moet be stierd worden, VADERLIJK. Meer moet er niet ge zegd worden; als men dit woord naleeft, er zal Vrede m Overeenkomst in de wereld zijn. 1 In Italië vermin den Hollandschen dichter, op den aap die zich I worden maatregel, gepmen 'tegen _de Socia. cCr dommere kiesartikelsgeschreven dan door dcu Den- listen np Strum. Wii be „ergalm en door 't Kiezings-gazetje De Strijd. Wi| be- waren dié Nrs; ze zullen ons nog te pas komen; o. a. in het derde! Nr van De Strijd: D'artikels, Kiezers, is 't waar eh Kiezers, een laatste woord, 't waren od- rechtc meesterstukken van hooveerdige domheid... t hn was niet poodig daar op te antwoordenEn wat de per- soonliike aanvallen aangaat, men mag al de N" van Het Land van Aalst onderzoeken; van 't begin afheeit Het Land van Aalst gezegd: noch in Kiezingstrijd, noch bui ten Kiczingstrijd,nooit zijn die persoonli|ke aanvallen toe gelaten geweest; laat ons onderzoeken de redens die men geeft cn liiet vragen of ze komen van iemand die dik 01 dun, die rijk of arm is; als er kandidaten opkomen, laat ons vragen onder welke vlag zij opkomen en wat zij zou den verrichten en uitwerken. Én die onbeschofte valsche Dendergalm, hij isdaar nauwelijks verschenen of hij be- aint vanlamilieziektc te spreken,hij begint aan de spleten der deuren te luisteren, hij spreekt van mistrouwde schrij- Men zegt dat de Betooging der Socialisten te Brussel zal toegelaten worden op 1 September. —Te St Ni! o:aas is met de Kermisdagen een Groo te Tentoonstelling van Landbouw en Hofbouw. Zc zeggen te Brussel dat gouverneur ridder Pycke van Antwerpen zal aftreden en vervangen worde» d«or M. DuboisCogels. Ze zijn bezig de statie van Gent te schilderen, in 't wit met roods boorden, 't Zal properkes zijn. Langs Gent geweest, ge hoord dat de Geuzen valschelijk in naam van afwe zige Propricta-issen bij katholieke Kiezers zijn gegaan; gehoord, dat zij brieven hebben roadge- stuurd, waarin ze zegdenKom ten n ure, dan hebt gij ai den-tijd; de ballotteering is toch maar ten 12 ura.... Welke schelmenen kapoenen 1 In de Werk-Kommissie op de 3o Leden zijn er maar 10 die Vlaamsen kennen... 't Is affrontelijk! Dramatiek Verhaal uit JïïleicD8rnrÜT naar 't groot werk van S. VAN DER GUCHT. 6 VI. Jantje de Ekster. Zastien volle jaren zijn verloopen, sedert dat Goris Verschepen het Oud Roklijf heeft aangekocht en er met zijne Lisebeth is ko men wonen. Zestien jaren sedert hij 's nachts aan zijnen bornput dat kistje heeft ontgraven en er een kindje uitgehaald, hetwelk door hem wierd aanveerd en ter doop gebracht onder den naam van Karei StZesden jaren, sedert dat de Gentsche lijnwaadkoopman Karei SteenspecDLals Peter en Beschermer was opgetreden Zestien jaren, sedert dat de woekeraar Stuptles Brunneel, uit geldzucht, het eenig kind zijner zuster had willen ombrengen. Laat ons naar 't Oud Roklijf aan den Gentscben steenweg terug- feeeren: We vinden daar weinig of geen veranderingen; Goris en Licebeth fcijn 16 jaren ouder, de tijd sleept immers elk mcê, Koning en Landbouwer, Rijk en Arm; het kind, zoo wonderbaar gered, is tot eenen frisschen knaap opgegroeid; ander Familie hebben ze in 't Roklijf niet, dan dit aangenomen kind; Goris en Lisebeth komen deftig aan hun brood en zijn zeer gelukkig; hunherberg is goed ge kalanderd; en wie elke week, zoo regelmatig als de klokslag, aan 't Oud Roklijf afstapt, en wie er met vreugd en lust zijn fleschke leuvens drinkt, en wie er klapt en vertelt, en wie er geschenken meèbrengt uit Gent, en wie er deugden vreugd heeft inden kleinen Karei te zien opgroeien, dat is Karei S eenspecht, onze brave en gemoedelijke lijnwaadkoopman. Weldoen is altijd zoet en zalig, maar als men de vruchten van zijne weldadigheid ziet, dat is verheugend en verkwikkend. Karei Steenspecht bestatigde met voldoening dat Goris en zijne vrouw te vreden waren en welvarende; dank aan hun vlijtige en zuinige le venswijze, hadden zij het na die 16 jaren zoover gebracht dat zij eene groote partij land aan hun huis palende, hadden gekocht vier schoone melkkoeien prijkten in hunne stallen. Tot den ouderdom van 12 jaren ging Karelke Steenput ter school in de gebuurte, op den wijk Schaarbeel.bij eenen eenvoudigen enchristelijkenschool meester; het was een bevallig en liefelijk kind; op d'Eerste Com munie bleef Karei Steenspecht g'heel den dag in Aa!st en smaakte volop met de pleegouders van 't kind, de genoegtens van den groo- ten Dag Dan wierd er ook beslist dat Karelke naar een school zou gaan in de stad, bij eenen Meester die als een der bijzonderste van Vlaenderen bekend stond. Daar maakte hij merkelijken voortgang in de letterkunde en was altijd een der eerste van zijne klas, doch bleef het nederig en eenvoudig kind van Goris Verschepen. Go ris, zei de Lijnwaadkoopman dikwijls, Goris, wij weten niet tot welken stand uw pleegkind behoort, .Ihoewel zijn manieren schij nen aan te duiden dat hij aan voorname Ouders moet toebehooren; maar in alle geval, breng het kind op, eerlijk, nederig en christe lijk; Goris, ik bemerk dal veel Oudr :s m hun kinderen den hoog moed gieten, door hun onvoorzichtig - woorden; laat ons wijzer zijn en Karelken in zijn eenvoudige nederigheid behouden. En zoo geschiedde het: Karelke Steenput ging in de stad naar een vermaarde school, maar bleef de eenvoudige boerenjongen, uit het gehucht Schaarbeek. Hij was verslonden in zijne studiën en ging in verloftijd dikwijls langs velden en bosschen, alwaar hij menige uur al mijmerende msschen het lommerig geboomte sleet, de zon met al die kleuren en tafereelen ziende nederdalen of 't gezang van den nachtegaal be wonderende. Hij was vrolijk en deugdzaam, doch er scheen over hem een nevel van zachte droefgeestigheid te hangen; en daarom zocht hij ri'cenzaamheid... Was er dan reeds een stem in zijn bin nenste die hem trok naar zijne moeder Was het den geestenwereld die op zijn gemoed werkte? Zekeren dag, in'twoud zijnde, nabij een eeuwenoude eik, waarin eksters woonden, zag hij aan den hemel een wit plekje; dit plekje groeide allengskens, wierd meer zichtbaar en liet weldra twee vf®u" gels zien en een hoofd, voorzien van een sterkgekroraden bek. Het was een overgrooten sperwer die io de lucht een groot cirkelrond beschreef en dezen al nederdalende van lieverlede versmalde. D ek sters die met jongskes lagen, vlogen rond den nest, tierende en om hulp roepende. De sperwer blijft boven den boom onbewegelijk hangen en valt eensklaps als een bliksem op den nest. De eksters vergeten't gevaar dat zij loopen, ze werpen zich verwoed op den overweldiger, maar deze spreidt door een schielijke beweging zijn vlerken open, slaat dezelve rond, bedwelmt d'eksteis, keelt neken, pikt't wijveken dood, bijt en smijt den nest in stukken, en de lijken der eksters benevens de vier jongskens vastklauwende, herneemt hij zijne vlucht. Doch Karei was niet werkeloos gebleven en had gedurig met steenjn naar den bloedhond geworpen; toen de beul ging wegvlie gen met zijn gestolen goed, raakte hem een steen aap den poot en de pijn noodzaakte hem twee dier jongskes te laten vallen. Karei raapte ze op; hete ene was dood, het andere zwaar gekwetst aan de borst; Karei nam dit weesje meê, verzorgde het en was ge lukkig het t leven te kunnen behouden; en vermits de dieren dank baar zijn. zoo bleef de geredde ekster inniglijk veikleefd aan het pleegkind van Goris Verschepen. Karei bracht ze op met brood en gekorven wormen; en telkens bij uit de school terugkeerde, vloog zijn ekster die hij Jantje had genöeind. hem tegen en ^W31^. °P 2lJ" nen schouder met hem in-huis,, G01 is, Lisebeth en de Lijnwaad koopman hadden er opricht lust in, en zouden voor geen geld ter wereld die ekster hebben willen missen. Als Karei naar den achterleist vun 't Oud Roklijf gingi de ekster volgde hem.en daar zaten ze dikwijls aevensden Bornput, juist bo ven de plaats waar 't weezekind eens was in den grond gedolven 1 geweest. De goe !e Goris zag Karei daa: niet geerne zitten, dochhij durfde het hem niet zeggen, vreezende den Waarom te moaten openbaren. Er stonden destijds aan de heirbaan langs Erpe toe, verschelde kleine kleemen huizekes, wier bewoners leefden van de aalmoesen der reizigers; ccn dier hutteken, op zekeren afstand van d andere, was bewoond door een zeker vrouwspersoon, die half zinneloos scheen te zijn, doch niemand kwaad deed; integendeel van den morgend tot den avond zat zij aan haar kleemen huizeken den Roo- zenkrans te bidden. Als Karei langs daarging, liet hij zelden achter eene kleine aalmoes te schenken, doch nooit was hij daar blijven staan; zekeren dag, dat Jantje d'ekster hem vergezelde, begon zij rond die bedelares te vliegen; de vrouw keek verveerd op. Zijt met benauwd, vrouw, zegde Karei,'t is mijn ekster,ze zal u geen kwaad doen!... Zonder iets te zeggen, begon de hedelès Karei sterlings te bezien Wie zijt gij? vroeg zij. Mij dunkt ik heb u nog gezien! Och, ik passeer hier dikwijls, op wandeling zijnde. Neen, uw wezenstrekken zijn mii bekend en uw stem heb ik nog gehoord. Wie zijt gij toch? Ik ben Karei, uit 't Oud Roklijf, hier in de ge buurte. Mij dunkt toch, jongen, dat gij trekt op iemand die ik vroeger heb gekend... ja, ze moest nu een zoontje hebben van uwe jaren. van uwe jaren... dat zoontje., maar, wat worde ik oud en sukkelachtigl.. brave jongen, ikbedank u voor uw karitaat; Godzal 't u loonen... Meer zegde 't mïnsch niet, maar in 't vervolg, als hij op zijn wandelingen een stukje geld in haar keppeken lag, bezag zij hem altijd met een bijzondere aandacht en bad dan vuriger aan ha ren Paternoster. j Zestien jaren zijn verloopen, zegden wij in t begin van aees hoofdstuk,en die 16 jaren waren ook verloopen voor StupitesBrun neel. Zijne zuster Angella leefde nog, en hij omringde haar met de teederste zorgen; aldus dacht hij de wroeging van zijn geweten te verdooven; maar te vergeefs; de meid had hij doen weggaan; ook Thomas Carno, zijn medeplichtige, had hij met een goede somme gclds laten vertrekken; Stupites weird deerlijk en uitgemergeld,ging dikwijls naar de kerk, en meindealdus den knagenden worm mzijn binnenste te doen zwijgen; maar alles vruchteloos 1 Hij zag altijd voor zijn oogen, dat lief wichtje zijner zuster, door hem gestoien en levendig begraven. Hij leefde somber en eenzaam; bleef soms gan. sche dagen op zijn kamer; in de stad zag men hem zeer zelden;som tijds gaf hij een karitaat aan den armen, maar korts nadien was hij batsch en norsch en zou een g as water geweigerd hebben. Zijn be koeling was niet oprecht; hij wilde zijn schuld niet belijden; hij liet zijnen v.oekerhandel niet achter, bezeten als hij was door den dui vel der gierigheid; de weinige aalmoesen welke bij deed, kwamen voort uit oneerlijke bron en zijn leven was een donkere helle, ft v.^

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1886 | | pagina 1