Tazida Spinael
15
Zondag April 1889.
30,te Jaargang.
GODSDIENST.-- V r ERLAND. -- VRIJHEID.
Politiek Overzicht.
Krijgslasten
De Lijkdiensten
Kerkelijk Nieuws.
BUREEL, ACHTERSTRAAT,
#ew»ne Anco»c«n29 centiemeH per regel. Annoneen ep de tweede bladzijde
SO centiemen den regel. Berichten onder 't Nienwe, 1 frank den kleinen regel.
HET LAND
ABONNEMENTS-PRIJS.
5 Pr. s jaars, vooraf betaalbaar. Inschrijvingen woaien op alle tijdstippen des jaar»
genomen, rechtstreeks by ens ef door Post of Briefdragers.
YANAELST
AALST, ZATURDAG 13 APRIL 1889. ralen beschermen overal hunne partijgeno
—«o»een liberaal Ministerie is er voor 'ne Katb-
LOOPENDE NIEUWS. Voor de kiezingen te bekomen;... als nu ons Katholiek Mini
hoort men weinig van Programma spreken. Waarom? dezelfde maat niet meet, dan liggen wij tv
omdat de Kandidaten hun eenigste werk is naar de in den pekel... Ik wil geen politieke bern
Afgeveerdigden te loopen... AUa, 'tist'hopen dat doen; ik luister naar de Opperhoofden
Dienst, ik ken niets dan goeden Dienst
tholieke Minister die alzoo spreekt, helpt
in hare werking om meester te worden ei 1
te blijven van al de machten en besturen d
I* We zijnbedrcij
't Alleman Solda;e
nadien met den
II. Het Alleman Soldaat is verm -
- «MM
alles zal verbeteren. Men kan niet gelooven welk
schoon kort Lof (van een half uurken) er eiken werk
dag ten 5 ure, in St Martenskerk wordt gezongen.
M. de Kapellemeester Pieter De Mol, zijn Orga
nist en Zangers halen er oprecht eer en dank over.
Wij lezen in het boekje der Taaikamer den
wegens blindheid vrijwillig afgetreden overste.
Is dat Vlaamschof Irokeesch?.. Moet de Taaika
mer dienen om ons zulk Vlaamsch te leveren, die
log;
Heeren zijn honderd duizend keeren bedankt. van Slavernij; vermeerdering van enkost,
Late Paschen, late Zomer. Om M. Dr De Windt
te vereeren, ter gelegenheid zijner dekoratie,hebben
de liberalen van Aalst in den Vasten 's avonds een
banket van vleesch gegeven voor 200 man... En hun
valsche gazet, ze zegt dat er [geen helsche geesten
bestaan, dus geen Goed of geen Kwaad, en om de
menschen te palullen, komt ze nadien schrijven dat
de liberalen de zuivere Leering Christi belijden....
Gaat daarmee op, met zulke valscbheidl Zouden
de Vrijdenkers, die leelijke stramijHen dees jaar
weêr op Goeden Vrijdag durven openbare Diners
en Banketten houden van Vleesch!... Ei, oei, en die
liberale gazetten roepen altijd: We zijn wij de Partij
der Geleerdheid 1... En wat komt er uit, in Aalst
over de Diploma's van Kies-Examens? 44 katholie
ken en 6 of 7 liberalen. T'AALST was een Con
certder Muziekschool aangekondigd voor 15 april;
dit Feest is verschoven tot maandag i3 MEI. Ze
zullen nog hun hand kussen: d'Expositie van Brus
sel 88 had maar een tekort van 400,000 fr. D'akti-
onnairs krijgen 60 0/0. Er zijn t'Antwerpen veel
slechte gazetjes, leelijke kaberdoezen, walgelijke
Orgelbals, doch ze zeggen dat er theaters zijn die
*og alles overtreffen in slechtigheid. De groote
Burgemeesters gaan dees jaar weêrom een fooiken
hebben te Londen, alwaar men den 7oosten ver
jaardag zal vieren der eerste kiezing van eeaen
Lord-Major.
Z. H. de Aartsbisschop van Mechelen doet eenen
allerdringendsten oproep tot de Katholieken om de
christene scholen van Brussel te redden. 18 duizend
kinderen vinden er nu de behoudenis van hun ka
tholiek Geloof; maar de geldmiddels ontbreken, en
er is vrees van scholen te moeten sluiten. Dat ware
voor Brussel een groote ramp want in de stads
scholen worden de kinderen als Heidenen, of nog
slechter, als Ongeloovigen opgebracht.
En moesten al de kinders van België aldus op-
groe?*4" ^are gedaan met
Vadtrlana
De Wachtgelden.
Wat gebeurt er toch?
M. Jacobs heeft in de Kamer aangehaald dat er te
St Amandsberg een rationalistische school is, waar
a onderwijzers en 2 onderwijzeressen geplaatst zijn,
die nog altijd een wachtgeld ontvangen...
Ergo, door den Staat betaald worden in afwach
ting dat zij een plaats hebben en een plaats beklee-
den in een school tegen de katholieke Geloofspun
ten ingericht...
V. Begerem.
heeft bestatigd dat de liberalen op voorhand aan
kondigen, eens dat zij aan 't hoefd zijn, den school-
oorlog en de verdrukking der gewetensvrijheid; dat
het nog slimmer zou gaan dan van 1879 tot 84.
'In tijd, van Oorlog.
Wij leven in tijd van politieken Oorlog... De libe-
dering van zedebederf en van Ongeloof;
moet gewerkt worden hard tegen hard, or t ja
verloren; IV. Antwerpen en f t Nikolaa; do i
schoonste voorstellen, om tot eenen Vr vi
Soldatendienst te geraken; V. Het is bribe;tast
baar dafrer in België met duizende werkende jö^k-
heden zijn, die geerne een broodwinning zoudrn
aannemen als Soldaat, mits goede betaling en gOi.S.e
behandeling; aldus zouden veel jonkheden die tbris
noodig zijn, aan hun bedrijf niet onttrokken worden;
VI. Achtbare Lezers, laat oas in dien zin Wec
ken en we zullen tot sterke verbeternis komen. Ree.is
spreken ze te Brussel van een algemeene gesamei.le
lijke krachtige werking voor een Leger van V1
willigers.
FRANKRIJK. Het Ministerie en 't Sena it
zijn op hol; van Boulanger verschrikt, zien ze na .r
wet noch recht. De Grondwet laat toe dat de Senait
als oppergerechtshof zetele, maar volgens de recht s
pleging door de Kamer vastgesteld. Nu, zulke w-,t
heeft de Kamer nog niet gemaakt, en niettemin a
zijne overhaasting, gaat de Senaat vrijdag reeds h it
Proces van Boulanger aanvangen.
Volgens de Grondwet ook, moeter een aaL-r,r 'j
zijn tegen de Staats-veiligheid; en in het rekwisit-»-
rium van den procureur-generaal vindt men ni«j. s'
dergelijks bij Boulanger.
De fransche Regeering zwemt dus in volle will» -
keur en geweldenarij; maar zulke politiek is geva?.-
lijk, en zou licht keeren tegen die ze gebruikt.
De rechterzijde van den Senaat heeft besloten zic h
te onthouden, omdat, volgens Buffet, zijne hanch.. -
wijze onwettig is, daar de Kamer nog- eeene w'4-
over de Rechtspleging heeft gestemd.
Anti-boulangische en republikeinsche
zcoals .Je XIX Siècle, ,e»7/
bedreven. Boulanger vroeg defierziening der Grom
wet, en zijn tegenstrevers sprongen daar tegenop a1,
brieschende leeuwen; de Grondwet was het grotSf
Heiligdom der Republiek I en nu, om hunne driften
te voldoen, gaan ze zelf die heilige Grondwet ver
scheuren.
Alle vlijt wordt besteed aan huiszoekingen, bij al-
wie met Boulanger iets gemeens hadden. Men zou
zoo geerne eencerpus-delicti, een bewijs van samen
zweering vinden; maar de papieren ontbreken. Een
aanhoudings-mandaat is uitgeleverd tegen Boulan
ger, Rochefort en Dillon Laguerre, Naquet enz.
laat men gerust.
Waarom dit onderscheid
Niemand weet.
Vele Senators beven te Parijs voor de 240 duizend
Kiezers van Boulanger; ze gaan voorstellen van te
Versailje te zetelen. Men ziet ze suizebollen en stor
men naar den afgrond.
OOSTENRIJK. De nieuwe Krijgswet, die
zulke woedende tempeesten in de Kamer en op de
straat heeft veroorzaakt, wordt nu besproken in den
Senaat of vergadering der Magyars. Daar zal ze
waarschijnlijk gestemd worden gelijk 't Ministerie
ze voorstelt. Andrassy heeft de twee groote punten
der wet: de stemming van 't oorlogsbudjet voor 10
jaren, en de verplichting voor d'officieelen van de
Duitsche taal machtig te zijn, krachtig verdedigd
als noodzakelijk, indien Oostenrijk eene Mogend
heid van eersten rang blijven wil.
LUXEMBURG. De Kamer der Volksverte-
genwoordigers heeft met eenparige stemmen den
hertog van Nassau als Regent van 't Groot-hertog-
j dom uitgeroepen. Een brief van den Staatsminister
bericht de Kamer dat de Regent verlangt zijnen eed
1 af te leggen donderdag aanstaande. Dijnsdag is
j de hertog van Nassau uit Frankfort vertrokken naar
I Coblentz en donderdag is hij te Luxemburg aange-
komen. Bij het ontvangen van den Staatsraad zegde
i de hertog dat hij het land zijne volle genegenheid
brengt, en dat hij hoopte eerlang ook die der Luxem
burgers te verwerven.
Hij zegde dat hij bereid was den lesten druppel
van zijn bloed voor 't geluk des volks te vergieten.
De Dooddie Dood ze spaart niemand legt een
milliard franken op de tafel en de Dood is daar,ge krijgt
geen oogenblik respijt of uitstelMen gaat en staat,
men wandelt en werkt; acht dagen later, dood en be
graven!... Hoe dikwijls zien wij dit niet!... De Lijk
diensten en begrafenissen zeggen ons: 't Zal hier haas'.
met u gedaan zijn! Wees goed ivoor u zeiven en goed
voor d'andere; behertigtde treffelijkheid en de deugd
weest niet geldzuchtig of niet gierig Het graf is ons
einde niet; de mensch alleen onder alle schepsels, heeft
zijn hoofd naar den hemel gericht... D'helsche geesten
weten dat de Lijkdiensten heilzame gedachten ingeven;
daarom blazen ze spreuken in van Vrijdenkerij en doen
hun gazetten spotten met de Lijkdiensten...
Vrijdenkerij!... Geen ander leven Geen loon of
strafte verwachten... Een heerlijk hert walgt voor
zulke wreede sententie... Een brave vrouw zou zooveel
hebben als een slons, als een pompadour, als een vuile
schipie!... Een eerlijk werkman zooveel als een luie
vaddige bliksem!... Is datd'oppersteRechtveerdigheid!
Vrijdenkers, liberalen die in uw gazetten leest spotter
nijen met helsche geesten, met hel, met hemel, met an
der leven, hoortDurft gij die sententiën onder het
Volk werpen! Durft gij elk doen aannemen dat de Vrij
denkerij waarheid spreekt?... En wat zullen de gevol-
nog geene w1 gen zijn? Geen orde, geen deugd, geen eerlijkheid: op-
i xH springen als wilde dieren!... Een samenleving zoudt gij
Doch kan de werkende Man, kunnen zijn Familie en
Vrienden, ten 8, ten 9, ten 10 ure komen?.. Kan hij een
i uur, een uur en halfin de kerk blijven Wat is er
schoonder voor een welhebbende Familie, van bij een
sterfgeval de Vrienden en Geburen uit te noodigen in
I de kerk, van aldaar op een plechtigen Dienst, den Over
ledene te herinneren, te betreuren en te bewcenen?.. En
als de goede Familiën aan dien Dients willen luister bij
zetten om de kerk t'ondersteunen, om veel bedienden te
laten leven, is dat niet al wat deftig en treffelijk is
Van den anderen kant, wat is er droever en kouder dan
dieindelvingen opzijn Vrijdenkers
DE LIJKDIENSTEN!... Ze spreken krachtig die
stem dringt tot in d'herten; en ge ziet dat al wat de li
berale gazetten ertegen inbrengen, redeloos is en scha
delijk aan de groote Denkbeelden, die de goede Samen
leving aaneenhouden.
bebben van meesters en van slaven, eelijk in 't Heiden-
•*omDoch wee u, meesters, als de slaven boven ge-
i.wcntiv spuiieu'iuci «jKQiensten, zón-
ag was t weêr om doen in Dendergalm de schrijvers
dier gazet, er zijn officiéele Meesters bij, als er in Aalst
of elders menschen waren die stierven als Vrijdenker,ze
strooiden bloemen op dit graf, dat was sterven volgens
den vooruitgangen volgens derede... En nu komen ze
spotten met de Lijkdiensten!... Met d'eerste klassen en
met de derde!... Omdat de derde's morgens vroeg zijn
en de eerste en de tweede op een later uur en met meer
plechtigheid!... Bottik, schrijft Dendergalm... Ramp
zalig blad, waar is uw rede, waar zijn uw zinnen Ziet
geniet dat de Kerk, die Moeder der Broederlijkheid,
hierin 't verschil der standen eerbiedigtDe gebeden
zijn dezelfde, het lijk van den armen wordt als 't lijk
van den rijken met lichten omringd, met wijwater be
sproeid, met wierook bewalmd;... Kunt gij koud blijven
bij die treffende ceremoniën, tot verheerlijking van het
lichaam der Ctiristenen?.. Doch voor 'ne rijken is er
meer uiterlijke pracht en ceremonie;... om aan 't Volk
den eerbied te toonen voor 't verschil der standen... Ge
zoudt de Kerk moeten dankbaar zijn, dat ze van den
eenen kant de Broederlijkheid leert en uitoefent, en van
den anderen kant 't gezag, de Overheid, de hoogere
otand, met achting omringt... Ge spreekt, liberale ga
zetten, ge spot, liberale gazetten, op de Lijkdiensten
die s morgens vroeg geschieden, in den donkeren
Pater Rektor heeft schoon gepreêkt in St Marti-
nus-kerk: halve Conferenciën en halve missie-Ser
moenen: leerzaam, treffend, opwekkend... Die
Bereiding tot den Paschen voor ManDen is een
gelukkige inrichting... Pater Rektor wordt gerang
schikt onder de groote Vlaamsche Redenaars...
Maandag preekte hij over de ziel dijnsdag over
't lichaam; woensdag over ons leven hier op
aarde; donderdag over d'Eeuwigheid van Geluk of
van Ongeluk, bewijzende dat al de Volkeren der
Wereld aan een Eeuwigheid geloofd hebben, dat de
goede rede ons die waarheid getuigt, dat zij uitdruk
kelijk verklaard is door den God-Menscb, bevestigd
door Mirakelen dan beschreef hij d'Hemelsche
Glorie en 't Hellcndom, eD de vier voorname wegen
die er naartoe leiden: De Dronkenschap, de Lezing
van slechte boeken en geschriften; de derde (hebben
wij vergeten, Sixtus ook) en de breede weg, de
groote poort, d'onkuischheid... Vrijdag 't Laatste
Sermoon handelde over de roeping en de plichten
der Mannen.
Van dag tot dag vermeerderde 't Volk; uit de rijke
en goede burgersklassen liet het veel te wenschen
en men zegt dat er groote Volkswijken zijn,die bijna
geen mannen leverden. De slechte schriften en de
Orgelbals verdooven de Christelijkheid. Woens
dag is 't hier de Vorming geweestde Meter was
Mad. Byl, de Peter, de jonge heer advokaat
D'Herdt. Te Brussel in St Franciscus-Xaverius-
kerk preekt Pater Le~bon voor de Mannen als berei
ding tot de Paaschplicht van i5 tot 19 april voor
en na 't Sermoen, algemeene zang.
De Diensten der Goede Week.
IN ST MARTENSKERK
Zondag, ten 9, ure, wijding der Palmen, en Lang
Evangelie; ter .3 jure delaa'ste Meditatie F 't
vwuu, r «et zünA nn-oo
ag de laatste Statiën van den Kruisweg zulk hert-
roerend Sermoen was en vol zalige overwegingen
en bespiegelingen. Ten 4 ure in de Parochiekerk en
ten 5 ure in 't Collegie, de laatste Medidatie. St
Martenskerk t'Aalst is vanouds bekend voor de tref
fende Diensten der Goei Week. Weensdag ten 4
ure Donkere Metten; donderdag ten 9 ure Plechti
gen Dienst en Aanbidding in 't Hoveken; ten 3 «re
de Voetwassching; ten 5 ure de Donkere Metten;
ten 8 ure Groot Sermoen en Processie van 't Hove
ken naar 't sakristij; vrijdag ten 9 ure Plechtigen
Dienst; ten 5 ure de Donkere Metten; ten 8 ure de
Meditatie en Miserere; zaterdag ten 8 ure, Vuur- ea
Vontwijding. Nu weten wij het: de derde baan
of poort naar d'Helle isrde Haat en de Nijd niet
vergeten of vergeten wraakzuchtig zijn vreugd
hebben in iemands ongeluk; werken om iemand on
gelukkig te maken.
In Maart zijn te Lonrdes 55o Missen opgedragen en 5,000
Communiën uitgedeeld. T'EecIoo is de kerk weêral met een
gescnikierde kerkraam verrijkt.— Op 40 jaren heeft Mgr Man
ning in zijn aartsbisdom 1200 kerken en kapellen gebouwd, 40
firoote en 320 kleine kloosters, 9 seminariën, 10 Colleglën en
2ooo Parocbiale scholen.
Te koop in onze Bureelen
Nota. Om die boeken
trankote bekomen 0,10 c. p.
bij voor 't port
Verstandige Hovenier o,85
Keukenboek l,oo
Tooverboek o,5o
Jan Clerker 2,25
Gaston Blankaert 1,75
't Kasteel 2,oo
Doktor Goris gaat verschij -
nen.
Om fransch te leeren, zonder
Meester o,45
Een Framassonske o,12
Troost der Armen, veel re
cepten o,5o
Napoleon l,oo
Robinson l,oo
Genoveva van Brabant o,75
Masker van de Wereld 2,5o
Kabinet-Sekrttaris l,oo
Rosa van Tanneburg o,75
't Bloemkorfje o,75
De Waterkruik o,3o
De Trappisten o,5o
H. Barbara o,5o
De Kroon des Hemels 2,oo
De Raadsels van 't Vlaam
sche Volk o,85
Karei VI l,5o
Trouw tot ter dood o,5o
Valentynen Ourson o,75
of
DE OUDSTE DOCHTER DES DUIVELS
een verhaal uit deze eeuw
doorS. VAN DERGUCHT, Kunstschilder te Aalst.
—O— 28
XXVIII. - LELIE SINAEF.
Behalve naar de kerk, ging Lelie zeer weinig uit; en al
kwam zij nu en dan Qwenel en zijne Marie eens bezoeken,
dit was wel meermaals om van haren weldoener jonkheer Jo
seph Vermeulen te kunnen spreken, die men eigentlijk niet
wist waar hij gevaren was.
Den dag, die op de Berechting volgde, was de toestand
van den -zieke weinig veranderd, en daar hij in levensgevaar
verkeerde, hadden de echtelingen Qwenel hem gansch den
nacht beurtelings bewaakt. De Doktor, die volgens zijne ge
lofte, bij het krieken van den dag zijn visiet was komen ver
nieuwen, vond geene beternis; verre van daar: Misschien,
zegde hij, indien de Jonker niet sterft, zal hij echter bij de
veertien dagen zijn bed niet konnen verlaten, en wie zal
hem ondertusschen verplegen, daar Qwenel veeltijds afwe
zig is? Gij zoudt konnen spreken van eene ziekedienster te
nemen, maar dit kost geld en gij moogt toch om een goed
werk te plegen, uwen handel niet ten gronde helpen.. Ik ge
loof dat het wijslijker zou zijn den zieke naar het Gasthuis
over te brengen, aldaar zou hij een goeden oppas genieten,
ja veel beter dan gij hem alhier zoudt kunnen geven.
Deze woorden griefden geweldig het hart van Quenel,
echter liet hij dit aan den Doktor niet blijken. Ik zal,
zegde hij, er met mijne vrouw eens over spreken, en u voor
morgen ons gedacht te kennen geven.
Het bleef daarbij en Doktor Van Puyvelde had maar zoo
even het huis verlaten, toen Lelie binnen trad... Zij bezag
verbaasd de echtelingen, die den geneesheer tot aan de deur
hadden vergezeld en zich nog te samen bevonden. Heb
ik dan gedroomd, sprak zij met verwondering, de armen
over malkanderen leggende, heb ik dan gedroomd, als ik
gisteren avond een berechting in dees huis heb zien komen?
Ik ken alhier geen derden persoon die met u inwoont en ik
dacht dat een van u in doudsnoods verkeerde.
Gij hebt u niet bedrogen, antwoordde Marie, daar is
inderdaad gisteren avond alhier een zieken berecht. Het is
echter ik niet of mijnen man, maar wel iemand van uwe oude
kennis, die een schielijken overval had gekregen.
Lelie ging van de eene verwondering tot de andere overl
Het is niet noodig hier zoo lang te talmen, meende Que
nel, kom binnen, wij zullen u alles verhalen.
Lelie liet zich gezeggen en volgde, nieuwsgierig genoeg,
de echtelingen in de keuken, alwaar zij weldra nedergezeten
waren om vertrouwelijk te praten: Ik geloof, sprak i
Quenel, dat gij in geen duizend jaren zoudet kunnen raden,
wie alhier, krank tot ter dood, aanwezig is, ik wil u dan om
uwe nieuwsgierigheid niet te tergen, van alles onderrichten.
En Quenel nam een snuif, waarna hij breedvoerig ver- j
haalde in welken erbarmlijken toestand Jonkheer Joseph
Vermeulen, daags te voren in zijn huis ingekomen was. Dat
zij dadelijk den zieken te bed hadden gelegd en een genees
heer hadden ontboden, die den toestand als zeer gevaarlijk
beoordeelde en de berechting als hoog noodzakelijk aanbe
volen had; en hij besloot met te zeggen dat zij na dat den
Jonker van zijne heilige rechten was voorzien, genoodzaakt
hadden geweest van hem te bewaken, en wat de geneesheer
hun wegens het Gasthuis aangeraden had.
De goede Lelie was zoo zeer aangedaan, toen zij Quenel
den armoedigen toestand van haren weldoener hoorde ver
halen, dat zij schrikkelijk verbleekte en de macht niet bezat
om den ouden dienaar te onderbreken. Zij bleef dan sprake
loos en met de oogen in de zijne gevestigd zitten, tot dat hij
eindelijk ophield van spreken: toen borst zij schielijk in tra
nen los.
Neen, snikte zij, zoo lang Lelie een duit in de wereld
zal bezitten, zal Jonkheer Joseph Vermeulen, die mij uit de
handen mijner stierfmoeder heeft verlost en een bestaan
heeft verschaft, zal hij in zijne ziekte niet verwaarloost wor
den. Zijt dan niet bezorgd van den ongelukkigen in uw huis
te laten verplegenai den onkost die gij maakt,zal ik rijkelijk
betalen, en u tevens een ervaren ziekedienster beschikken,
die ik bijtijds aflossen zal.
-- Doktor Van Puyvelde wil besluiten, zegde Marie, dat
de Jonker nergens beter zou wezen dan in het Gasthuis en
wij met al onzen goeden wil onmachtig zijn hem behoorlijk
te verpieren.
i roors zeggen zoo veel, antwoordde Lelie, dat
huu .-.voelenniet kan deelen. Bijvoorbeeld, het
8C .10 -s dat Jonkheer Joseph Vermeulen te Aalst
sthms zou komen sterven, omdat hij van godde-
ïschen werd bedrogen en geenen vriend meer bezit
oevlucht te nemen. Neen, dit mag of zal niet
gebeuren i
Do c< nteliugeii Quenel wisten dat de wakkere Lelie veel
verplng iad aan Joseph, maar dikwijls gewoon van de
weid ondankbaarheid te zien beloonen, waren zij
ik alt.;
ware 1
in het
looze
niet weinig verwonderd van den toon waarop de naaister
hare inzichten te kennen gaf.
Daar zij beide echter ook zeer menschlievend waren, deed
het hun genoegen van den Jonker in hun huis te mogen
behouden, het welke zonder den geldelijken onderstand van
Lelie, niettegenstaande hunnen goeden wil, bezwaarlijk zou
hebben kunnen zijn.
Zij namen dan den voorstel van het meisje aan.
Vooraleer echter hare belofte van hulp en bijstand werk
stellig te maken, verzocht zij Marie haar aan het bed van
den zieken te brengen, want een grondig medelijden be
klemde haar hart en zij wilde zich met hare eigene oogen
overtuigen van den ziekelijken toestand waar de Jonker in
verkeerde.
Marie toonde zich aanstonds gereed en bracht de naaister
dadelijk aan de spon van dezen, die eertijds zoo veel voor
haar had gedaan.
Joseph lag in een koortsachtigen slaap en het kille zweet
beparelde nog voortdurend zijn wezen. Lelie nam een
leuningstoel en plaatste zich met het aangezicht naar den
lijder gekeerd op de kniën, wijl zij den eertijds zoo frisschen
en wakkeren jongeling beschouwde, die nu ziek en afgemat
op den boord van het graf scheen te zweven. Helaas wat
was hij verschillig van dezen die haar weleer, met gevaar
zijns levens uit de waters des Denders had verlost!
Het was met een gevoel van innig medelijden, wijl de zil
tige tranen uit hare oogen biggelden, dat het lieve kind
bitterlijk zuchtende, dit alles overdachtZij bleef in desa
houding eenige stonden in diepe overwegingen zitten, maar
zoo eensklaps, even al of zij nu schielijk een besluit had
genomen, stond zij recht, sloeg nog eens een medelijdende
blik op het bleeke aangezicht van den zieken en verliet de
kamer.
Marie volgde haar achterna. Tot straks, zegde Lelie,
de goede vrouw de hand drukkende, tot straks, ik gaan alles
werkstellig maken om met de hulp van God mijnen weldoe
ner te redden.
Om van de Korte Nieuwstraat zich naar de Pontstraat te
begeven, nam de naaister den naasten weg en deze liep
voorbij de Hoofdkerk heên. Lelie welkers gemoed naar
troost verlangde, trad er in en ging aan den Autaar der
heilige Maagd Maria nederknielen. Aldaar stelde zij met een
nederig gemoed, den zieken Jonkheer Joseph Vermeulen
onder de bescherming, van deze die zij van hare teederc
jeugd als eene moeder had bemind, en weldra voelde zij van
lieverlede een zoete hoop haar hart ontkiemen. Na eenigen
tijd godvruchtig te hebben gebeden, verliet zij eindelek de