De Kieziip. Paulus VAN 41 Zondag 12 October 1890 31ste Jaargfc r AALST. AALST. GODSDIEIVST. JE#®5* VADERLAND. VRIJHEID. Waarom zijn wij tegen de Liberalen? De Toestand in Aalst. De Neringsbond. Dagorde der Kiezingen. Spreuken van Meester Lieven. EEN RLOEDIGE WRAAK. BUREEL, ACHTERSTRAAT, Gewone Annoncen20 centiemen per regel. Annoncen op de tweede bladzijde 50 centiemen den regel. Berichten onder 't Nieuws, 1 frank den kleinen regel. HET LAND ,a6.5o 27,So ABONNEMENTS-PRIJS. 5 Fr. 's jaar/s, vcoiaf betaalbaar. - - Inschrijvingen worden op alle tijdstippen des jaar* genomen, rechtstreeks bij ons of door Post of Briefdragers. YAM AELST AALST, ii OCTOBER 1890. Waarom zijn er in Belgenland met duizenden en duizenden die, in de tijden van dwang, liever Huis, Kalandisie en Pachthof ver lieten, die, nu nog, eerder zouden sterven, dan voor de liberalen te stemmen? Waarom Achtbare menschen; Waarde Heeren Kiezers; Wij vragen u in alle rechtzinnigheid Kan iemand loochenen dat het Liberalismus een Vrijdenkerij is geworden? Kan men een liberale gazet aanbrengen, een enkele, die niet aanhoudelijk en wreedaardiglijk met God en zijn Gebod, met Kerk en met Sacrament spot en gekt Hoeveel liberale kopstukken zijn er, die nog hunnen Paschen houden, die nog 's zondags naar de Mis gaan Hoeveel duizende en duizende liberale jonkheden zijn er niet, die leven als ongeloovigen? Zien wij niet,dat al die liberale machten werken door gazetten, door scholen, door maatschappijen, door wetten, door gemeente besturen, om de Belgen ongeloovig te maken? Te Brussel, te Gent, te Luik, t'Antwerpen, te Charleroi, te Bergen wordt dat niet geloochend; En gij, liberale Kandidaten van Aalst, die weêral zult af komen in uw ManifestDe Godsdienst komt hier niet tusschen! G'en handelt niet eerlijk Ge weet dat de Kerkhaterij de grond en't bestaan uwer Partij is. Ge weet dat gij zoudet meehelpen aan 't helsche werk onzer Eeuw, aan 't werk dat de grondzuilen der Samenleving door- Aan den Oorlog tegen de Kerk en tegen de Christelijke Zeden D'hand op 't hert, op 't eerlijk hert Indien er in Belgenland geen strijdende en machtige en edel moedige Katholieke Partij ware, na 20, 30 jaren, de wensch van Voltaire ware hier volbracht. En zonder de Kerk, wat heeft men Is het nog niet genoeg bewezen te Gent, te Bergen, te Charle roi, te Brussel Wat heeft men Zedebederf, Ongeloof, Wildheid, Opstand, een Socialismus dat geen Legers zullen kunnen bestrijden. 't Volk is de menigte; 't Volk is de macht; 1 En met een ongeloovig Volk is geeii nuis te houden. Liberale Kandidaten, Verwondert u dus niet dat gij met hardnekkigheid bestreden wordt en van 't Bestuur verwijderd; 't is voor uw geluk, voor de behoudenis van Orde en Eigendom, om door 't'slecht Volk niet overrompeld te worden. De Belgen, de Vlamingen aanzien het als een heilige en heil zame plicht van het goddeloos Liberalismus te bestrijden; zij zou den hun Vaderland, hun Stad en Parochie, hun Huisgezin niet beminnen, indien zij 't Liberalismus lieten meester worden. Onverschilligheid is hier plichtigheid; Voor de Liberalen kiezen, dat is gelijk in d'eerste Christene tij den, wierookbranden voor d'afgoden, dat is't Kruisbeeld onder de voeten trappelen Kiezers, Kiezers, verheugt uw hert, bewaart en versterkt uw Vaderland zondag en 8 dagen, door goede deugdelijke kiezingen; het zal U heil en welvaart, troost en zegen verschaffen. Ziehier de Kandidaten der Katholieke rende Gezindheid MM. Baron Bethune Paul, eigenaar Burny Lodewijk, brouwer, De Cock Judocus, eigenaar, Gheeraerdts Leo, nijveraar, Moyersoen Frans, eigenaar, Van der Haegen Karei, eigenaar, Van Mol Leonard, landbouwer, Van Wambeke Victor, advokaat, Verbrugghen Karei, id. De Herdt Félix, advokaat. Bewa De katholieke gazetten van Gent en Brussel, ge zoudt zuiver zeggen: Ze zij» nu be nauwd geworden eenig nieuws te geven over de Kiezing van Aalst. Is 't waar, vraagt men, dat er verdeeldheid bestaat? Is 't waar dat de liberalen hun boont jes te week leggeD, om in troebel water te vis- schen In Aalst, bij dat manhaftig en edelmoedig Volk?In Aalst, waar een goed malka&r-verstaan een Katholieke Meerderheid kan brengen van 6 a 800 stemmen? In Aalst, waar men 't Liberalismus kan bren gen tot den staat van volkomene machteloosheid? In Aalst, waar men dien sterken Bond heeft van Katholieke Bekwaamheids kiezers? In Aalst, waar men in den Schoolstrijd die buitengewone manhaftigheid en edelmoedigheid heeft gezien? In Aalst, dat den 7 Sept. 84 naar Brussel trok in zulke sterke gelederen en er de laffe razernij van 't Geuzen- en Vrijmetsersrot trotseerde In Aalst! hebben de liberalen daar hoop? Is er waarlijk ver deeldheid? Gaat het werk der Verlossing, dat zooveel last en opoffering gekost heeft, gaat dat werk gevaar lijden? Gaat de Logie mogen zeggen Ik heb een bres gemaakt in dat roemrijk Stadhuis van Aalst! Gaan de roemweerdige Aanleiders, die zalig inden Heer gestorven zijn, gaan zij met droefheid moeten neêr- zien op hun Vrienden en Medeburgers Dat vraagt men uit vreemde steden. En 't Katholiek Aalst antwoordt Neen neen Men stelle zich gerust Alle Katholieke Kiezers zijn gevraagd in de Sektiën; d'afwezi- gen hebben toegestemd in de beslissing die ging genomen wor den; D' Afeeveerdigden hebben gekozen volgens 't bestaande Regle ment; er urv*-een Reglement zijn, en zoolang het niet ver anderd is, moet het geecrurdigd en gevolgd worden; D'Aalstersche Katholieke Kiezers zijn mannen van eer, man nen van hun woord. Vrij en Vlaamsch Eendracht is macht; Alle Rijk, in zich zelve verdeeld, zal vergaan. Bijgevolg linea recta, den rechten weg gevolgd; Gekozen voor g'heel den lijst der Katholieke Bewarende Ge zindheid! geen mingelamangel't ware gevaarlijk de vijand is daar De rechte weg is de zekerste! Al d'ander wegen kunnen uitko men op bedriegputten waar ons Stem zou vernietigd worden of verloren loopen, en aldus winst en macht geven aan de Tegen strevers... W'hebben de 10 Kandidaten der Katholieke Bewarende Gezind heid.... Voor die Heeren stemmen is 't beste, 't gemakkelijkste en 't zekerste; daarbij verdeelde macht, gccne kracht!... Boven den naam van M. Baron Bethune zal een vierkant zijn, in dat vierkant is een wit bolleken; ge maakt dat bolleken zwart, en ge moogt ge rust zijn, g'hebt wel gestemd. De Liberalen komen met 7 Kan didaten;Belleken-éen met 2 Kandidaten en, 't is oprecht spij tig, mochte die Heer er nog van afzien, elk zou 't hem dank wij ten, M. Maurits De Wolf stelt zich afzonderlijk voor. Land van Aalst, ge krijgt op uw kazak, in den Neringsbond Ja, geliefde Menschen, w'hebben het gele zen en bewonderd. 't Is nog al erg Ocli, oppervlaks ja, 't is een zware bom bast van woorden, doch eigentlijk, als men er de verwijtingen van afdoet, dezinlooze uitvallen, d'embrasmakerij, de grootspraak, dan hebt ge niets dan een gescheurde ledige hopzak en een spie in 't water. Aan den Ril ij n t'Aalst, als de Vaartgasten genever gedronken hebben en kat- tijvig worden, zekunnen al veel beter verwijten als die zoogezegde Neringsbond... En is dat een eer Maar Land, waarom is de Bond nu be.rfe- lings zoo woedend geworden tegen 't Land Och, Vrienden, omdat wij geschreven heb ben, dat het niet betaamt van altijd te komen dreigen met dat woord SCHEURING; omdat wij geschreven hebben, dat EENIGE Kiezers hunnen wil niet mogen OPDWINGEN.... Dat alleman oordcele: Er zijn 13 a 1500 Katholieke Kiezers. In de Sektiën van den Neringsbond,ko men er 25 Katholieke Kiezers, 't is vet, al de rest is liberaal... Welnu, dat jelke groep van 20 25 Kiezers moest zeggen en schrijven: Ik kom riet, ik doe niet meê, of ONZE WIL moet geschie den, wat zou men hebben? Och Land,'tis kleer, een Dwingelandij, zou men hebben, een Alleenheersching, of ge kapt stroo, mosselschelpen, denToren vanBabel Ergo, ten tweeden, Vrienden, ze zijn zoo boos als een spinnekop, cmdat w ij geschreven hebben, dat zij in Aalst geen 50 Katholieke Kie zers zouden vinden, om tegen de Katholieke Eendracht op te komen en dat is een eer en een glorie voor Aalst; willen wij een vrij en Ka tholiek Bestuur behouden, wij mogen niet be vreesd zijn van de Waarheid te zeggen, wij mo gen de wonde niet toeplaasteren, wij moeten durven onderzoeken of er misbruiken zijn, Wij moeten werken om op Katholieken Grond te blijven, want anders vallen wij vroeg of laat, en vallen wij diep;... rechtuit moeten wij durven spreken, als een ware en vrije Aalstenaar, maar geen valschheid en geen dweesdrijverij. Neringsbond, al moestet gij een padde worden van koleire en opspringen als een poerduivelken, we gaan u nog iets zeggen Gij brengt ons toe, dat wij 't Katholiek Be stuur niet genoeg bewierrookt hebben; Welnu, al de Nummers van 't Land liggen te uwer beschikking en we dagen u uit het volgende tegen te spreken Dat wij altijd geschreven tabbed, zonder eeni- gen persoonlijken wrok, uit noodzakelijkheid en voor t algemeen Belang Tegen 't Volksbederf; Tegen die PEST der Orgel bals Tegen dien afgroad van Volksarmoede; Tegen 't nachtlawijt en 't nachtgeloop; Om een goede Policie te hebben, die zou be letten dat er bij dage en bij nachte in 't midden der Stad walgelijke vuile liêkes worden uitge- schetterd; om te beletten dat zelfs groote straten 's avonds slechte passagen worden; Daarvoor hebber, wij geschreven en ons bloot gesteld aan haat en vervolging; En eindelijk, toen onze artikels ondersteund waren door het Handteeken van over de VIER HONDERD Katholieke KIEZERS, dan heeft de Gemeenteraad bijna eenparig gestemd wat lu t Land van Aalst vroeg, en M. de Burgemeester heeft voor de nachtrust en tegen de Verergernis op straat, allerstrengste maatregels genomen. Wat heeft 't Land van Aalst nog gevraagd? Eerlijkheid en Vrijheid in alle Besturen; Alle Katholieke Medeburgers gelijk gesteld in lasten en in voordeelen; Dat maakt toch zoo machtig en zoo eendrach tig; Een Katholiek Onder wijshebben wij gevraagd, Want liberale Scholen brengen onvermijdelijk tot een liberale Bevoiking en tot een liberale Regeering Èn gij zoogezegde Neringsbond, durft ons dat komen verwijten En wat doet gij Uw Nering heeft de tering, omdat er te veel Haat achterzit en te veel eigenbelang. Op 5 woorden die gij schrijft, zijn er 4 van d'Hop, ia uw persoonlijk belang. Ge mengt daar 't poli tiek tusschen en 't is daarom dat veel van uw eer ste aanhangers gezegd hebben Wij doen niet meer meê Gij valt Handelshuizen aan, die d'eer zijn van Aalst en die anders daifcgij de Burgerij en het Werkvolk laten lever Iu uw jankte Nummerken gij beschrijft} mt5o a j. yj overdrijving, de goede boerenjaren van vroegere 0 a 2 27 tijden en't geluk der Winkeliers; gij schildert af, ook met overdrijving, de slechte jaren die wij a beleven en gij geeft te verstaan dat ons Gemeen tebestuur daar de schuld van is, en ge durft schrijven dat gij dien toestand gaat verande ren!!!!!!!!!!! Is er ooit iets belachelijker geschreven Waar g'heel Europa op zoekt en studeert, waar niemand de oplossing van vindt, wat voor groot ste oorzaak heeft de Concurrentie uit Amerika, gaat gij met eenen keer effen strijken! De beloften zijn te schoon, zei Balthen en hij verhuisde. Een ware Neringsbond zou gansch anders moeten zijn: Buiten'1 politiek, buiten 'tpersoon- lijk belang, zonder haat of gramschap, voor Handel en Nijverheid, voor den Bloei der Mark ten, de misbruiken opzoeken en aanduiden, de klachten der Landbouwers; opzoeken, de hulp middelen bcstudeeren en niet afkomen op een Kiezing, cm persoonlijken Haat te voldoen Het kan zijn dat Belleken-éen diensten bewe zen heeft, voor den pluk en de bereiding der Hop, het heeft zijnen goeden kant dat er meer beweging komt rond d'HopLhet is voortreffelijk dat d'aandacht der heeren Gekozenen geroe pen wordt op d'Aalstersche I (op, op d'Handels- traktaten enz., maar gelijk er nu gehandeld wordt, niet goed; vive la vink zei de wale en hij had een uilenjong in zijn slagmuite. AFROEPINGEN. ZONDAG 12 October, ten 5 ure of half zes, achter 't Lof van de Groote Kerk, Algemeene Vergadering in den Kring De Vriendschap. Be langrijke Medcdeelingen, maatregelen en aanbe velingen. D'Heeren Kandidaten zullen tegen woordig zijn. D'Heeren Kiezers die, bij verge- tenheid of, er is zooveel te zenden en uit te dra gen, er kan in de Post iets verloren geraken of 't bandeken afgescheurd, d'Heeren Kiezers die geen uitnoodiging ontvangen hebben, gelieven dees Berichtte aanzien als een uitnoodiging tot die Algemeene Bijeenkomst der Kiezers. Die vader acht en eer toedraagt, Verkrijgt van God hetgeen hij vraagt. Men heeft het meer gezien, dat ons de tegen spoed De* weg geopend heeft tot een veel grooter goed. De vriendschap op de deugd gegrond Is ver de beste die men vond. Die al te kluchtig is, en ieder stelt tot spot, Vergramt zijn 'evenmensch, of wordt geacht 6 voor zot. Tracht naar eens anders schade niet, Zoo komt gij zelf niet in 't verdriet. Het is een spreekwoord van ons land Een lange tong is kort van hand. Ligt kcrzel zijn, en dikwijls pronken, Zijn in de jongheid kwade vonken. Die 't bitter niet wilt raken, Verdien c geen zoet te smaken. Nooit zag men wijzen Zich zeiven prijzen. Dit mag en moet eenieder weten Gelijk gij meet, wordt gij gemeten. Groste visschen scheuren 't net, Groote rijkdom, groot belet. Verliest geen hoop in druk of pijn Na regen komt er zonneschijn. Geen tijd of jaren zijn te laat, Om iets te leeren dat ons baat. Wilt gij niet vroeg begraven zijn, Neemt spijs en drank als medecijn, Drinkt gij zonder dorst, Smeert gij veel de borst, Eet gij zonder honger Gij sterft des tc jonger. OF door Silvain Van der Gucht. 2 0 II. TE St CATHAR1NA-LOM BEEK. Terwijl Jan Van Dam zich behoedzaam uit de voeten maakt, gaan wij eens zien wie eigentlijk de drij booswichten waren, die hij zoo openhertig had hooren spreken, en bijzonderlijk gaan wij zien welke personen zij uitgekipt hadden, om er hunnen laatsten aanslag op te wagen. De Beeldstormers, die op eenen enkelen dag in de Nederlanden rond de 400 Kerken in verwoesting en armoede brachten, hadden maar een einde aan hunne baldadigheid gesteld, als er geen ker ken meer te bestelen waren en geen beelden te breken, en als de Pest onder hen begon te woelen. Dan trokken er velen hooger op, naar Holland of zijwaarts naar Duitschland, waar de Lutheranen de meesterschap hadden en al wat buiten hunnen aanhang was, vervolgden. Eenige Beeldstor mers bleven nogtans in de Vlaanderen, waar zij de kans schoon hadden in de bosschen verschuildte blijven of in ontvolkte dorpen, om van daar hunne strooptochten ofbaanstrooperijen in te richten. Ook waren er die in de steden leefden, in schijn als treffelijke lie den en die 's nachts bijeenkwamen, gelijk de drij schurken, waar van ons eerste Hoofdstuk spreekt. Frans De Donker, Steven Basteels en Pieter Penninck hadden dus besloten een laatste inbraak en plundering te plegen, en dan elk naar een verschillig land te vluchten. Dien dag waren zij alle drij op verkenning gegaan en Steven Basteels had gevonden wat zij zochten Makkers, zegde hij, de Gemeenten St Catharina-Lombeek en Liedekerke, ge weet ze liggen daar gansch op zij, verre van de heirbanen en hebben in deze troebele tijden weinig geleden; zelfs de kerken zijn er ntet gesloten; Ik ben dus naar St Catharina- Lombeek gegaan en heb daar 'ne man gevonden, die groote schat ten van geld verborgen heeft.... Paulus Van Voorde.... Ik ken hem, sprak Pieter Penninck; 't is 'ne vent zoo sterk als een peerd en zoo vernuftig als een kat.... Het zal niet goed zijn dien kerel aan te pakken zonder handschoenen... Dat weet ik, antwoordde Basteels; doch ik weei ook dat hij heden naar Melle. vertrokken is bij zijn oude Vader die er een ge raaktheid heeft gekregen. Zijt ge dat zeker? vroeg De Donker. Zco zeker dat ik hem heb zien vertrekken, met mijn eigen oogen. Dezen avond kon hij niet terug zijn. Melle is dikke 6 uren. De^kans is dus buitengewoon goed; er is niemand in huis dan een vrouw en 3 kinderen. En er is geld? vroeg Penninck. Veel geld, veel! 't en kan niet anders; Paulus Van Voorde ge weet is 'ne man van thalven de 30 jaren, die een schoon Boer derij heeft. Over 10 jaar is hij getrouwd met een dochter die hem een schoon stuiverken meèbracht; hij ook had geld van zijn moe derskant; dat moet nu verdubbeld zijn.... En geen land gekocht al dat geld in huis!... Alles aan ons, als wij willen. En er is geen knecht? vroeg De Donker. De knecht gaat naar huis slapen; ten anderen, ware hij daar nog, wat is éen manspersoon tegen ons gedrijen! Het gaat er dus op af, beslistte Pieter Penninck; zonder uit stel, niet waar? Wij trekken er naartoe, zegden d'ander twee schurken die oprechte booswichten waren, die kerken geplonterd en bestolen en onteerd hadden en in menig geval voor geen moord waren ach teruitgedeinsd.... 't Waren al droeve tijden, als de Beeldstormers hier heerschtten, als Luther en Calvien een zedeleer hadden ge maakt op hun eigen en de Volkeren van de Kerk afgetrokken... lk weet niet, zegde Luther, eenige jaren na de stichting zijne** ketterij, ik wete niet waar al die schelmstukken vandaan komen. Ha, ge weet het niet, rampzaligaard! g'hebt de Biecht afgeschaft, g'hebt 't Geweten verwrongen; g'hebt den opstand gepreekt tegen de Kerk; ge zijt bij Satan ingelijfd en weet ge niet dat Satan de Vader is van misdaad en booswichterij Terwijl de drie boeven hunne wapens nemen en nog een glas drinken, om bedwelmd te zijn en verhit, laat ons Paulus Van Voorde gaan opzoeken. Pau'us Van Voorde. Inderdaad, een flinke kloeke Brabantsche boer; vol kracht en macht; blozende van [[gezondheid; aan 't hoofd van een schoon Boerderij, sedert 10 jaren getrouwd en Vader van 3 Zoons, die zijne vreugd en zijn geluk uitmaken. Paulus Van Voorde, met een hert zoo goed als bróód, in vrede met God en met de menschen, maar als hij iets besloten had, vijf tig peerden zouden het uit zijnen kop niet gerukt hebben, 't Moest er door! Daarvoor was hij gekend.. Zijn oude Vader woonde te Melle in 't huis waar hij geboren was en had die Parochie niet willen verlaten; na de dood zijner vrouw zette hij de boerderij stillekes voort met behulp van een flinke knecht en een oude dienstmeid deed het huiswerk. Hij leefde er gelukkig en kwam meermaals per jaar naar St Catharina-Lombeek zijnen goeden zoon bezoeken. Nu had hij een schielijken overval van en jjera tlUheid gekre gen en aanstonds had men iemand naar zijnen Zoon gezonden, 't Was hoogen tijd. Pastoor en Geneesheer, aanstonds bij den Lijder, zagen 't groot gevaar; de Man der Geneeskunst liep naar huis eenigemedikamen- ten halen, terwijl de Geestelijke alles ging bereiden, om den bra ven Parochiaan zijn Reispenningen te geven. Juist was de Pastoor aan deze Heilige Bediening, terwijl de vro me Landslieden uit de Gebuurte op den vloer geknield zaten, toen Paulus Van Voorde binnenstapte,gansch in 't zweet, en aanstonds ziende hoe de zaken stonden, zachtjes door 't Volk schoof en hevig aangedaan nabij het ledikant op zijn kniën viel. Daar lag zijn goede Vader, reeds in den strijd met de dood. Spraak- en roerloos. D'oogen gesloten voor de wereld. Welke smart, welke hartpijn, den Vaderlijken Zegen niette kunnen ontvangen, den laatsten wil niet te hooren. Met den krop in de keel bleef Paulus Van Voorde daar staan! Wat gaat er alsdan in 't hert niet om Ge ziet uw teèrgelieide Vader daar lijden, strijden en sterven Paulus Van Voorde had geen Vader meer; in zijne diepe droefheid werd hij toch getroost door de gedachten, dat dedeugd- zame Ouderling, die ooit iemand leed had gedaan, zonder eenigen twijffel was overgegaan tot een beter leven; en de getrouwe meid, die reeds meer dan tien jaren als toezichster op het Pachthof had gewoond, hem gedurende zijne kortstondige ziekte behoorlijk had voorzorgd. Waar het hoofd van een huizgezin sterlt, is gewoonlijk veel te verrichten. Ten eersten, men moet zorg dragen om den dooden behoorlijk te doen afleggen, inkisten, den lijkdienst te regelen en hetmaagschap op de begrafenis uit te noodigen. Daar Paulus wel zng dat het anders niet wezen kon, stelde hij zich, niettegenstaande zijne droefheid, dadelijk aan het werk, waarin hij door de toezichster getrouwelijk werd geholpen, die aan zulke dingen gewend, alles naar behoorte deed verrichten. Zoo ging er een deel van den dag en nacht voorbij en reeds be gon clen volgenden morgend den blozenden dageraad het kruis van den Dorpstoren te verlichten, vooraleer men aan rust konde denken. Maar nu juist toen de jonge Pachter zich in den zetelstoel van zijnen vader had nedergezet om een weinig in te sluimeren, kwam de timmerman met de eiken houte doodkist, waar hij gansch den nacht had aan gewerkt, en Paulus die alles behoorlijk wilde waarnemen, nam voor de plechtigheid van hetlichteren bij te wo nen. Zoo geraakte het wellicht acht uren in den voormiddag, zon der dat de jonge Pachter had konnen rusten. De plechtige uitvaart zou den volgenden da;- plaats nemen, en daar hij nu alles met de getrouwe hnismeid geregeld had, besloot hij, als een zorgelijk man die hij was, 11 ha. veler te keeren om aan zijne vrouw

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1890 | | pagina 1