Paulus VAN VOORDE Zondag 4 Xalruari 1891 32sta Jaargang oopende nieuws - gen A LS GODSDIENST. VA DERÉAMft. VRIJHEID. 3a lig cn QMnkkig Jaar. NIEU WJAARSBRIEF Z ;1Z. Leopold II. m 3T N i f u w j a a rs wc ns h honderden en honderden huis houdens zijn, De nood is dringend in Aalst, Heeren Fabrikanten, uTin'bMs opa° De Volksoptelling Volksonderwijs. Aalst. - St-Martenskerk. EEN BLOEDIGE WRAAK. maiOxr&x fmmsm BUREEL, ACHTERSTRAAT, Gewone AnüDncen 20 centiemen per regel. Annoicen op d® tweede bladzijde 50 centiemen den regel. Berichten onder 't Nieuws, 1 frank den kleinen regel. jABONNEMENTS-PRÏJS. 5 Fr. 's jaars, vooraf'betaalbaar. Inschrijvingen worden op alle tijdstippen dei jaar» genomen, rechtstreeks bij ons cf door Post of Briefdragers. AALST, 3 JANUARI 1891. SlRE, Het is, uw diep verkleefde Casimier begeert het, onze gewoonte is het U alle jaren eenen Nieuwjaarsbrief te. schrijven. We zien U daar zitten, op uwen Throon, omringd van Generaals en van Hovelingen, en vooraleer uw Ma jesteit ons gelieve te aanhooren, richten wij ons tot de geëerde Lerers en Lezeressen van het Land van Aalst, om aan allen eenpariglijk, en aan elk in 't bijzonder een goed en zalig, een gelukkigen voordeelig Jaar te wen schen,. naar ziel en naar lichaam; dat alles moge wel gaan en dat wij ons op Kerstdag 1891 over Welvaarten Gezondheid mogen verheugen! Sire, wij wenschen U ook een Goed en Zalig Jaar. 1891: hoe dat de jaren toch vliegen!.. 1891, de laatste tien jaren dezer eeuw die beginnen. We zien u daar in i865 den 17 December, als een flinke jonkheid naar het Paleis der Natie komen gereden, om bezit van den Throon te nemen. Uw Vader-zaliger was gestorven den 10 December... Bn dat is al 25 jaren geleden! Dees jaar is 't Uw Zilvereh Jubelfeest geweestJa, ja, wij wor den stillekes aan, oude menschen en 't is tijd nu meer dan ooit de Waarheid te zeggen en naar 't Goede te stre- ven. Sire, uw Generaais en uw Hovelingen en eilaas misschien ook uw M nisters' zullen U zeggen dat alles om te best gaat in ons Vaderland, ze zullen Van Bloei en Vooruitgang spreker;ze zullen U verheffen voor d^n Congo en rond uw oogen een geflikkelsel van lofbetui- ging doen walmen. Dit Zeggende is de waarheid in hunnen mond met, Sire; 't en gaat maar zeer droef in Belgenland; de Land bouw treurt en kwijnt; en MariaFTheresia, van duurbare; gedachtenis, haar eerste vraag was altija Hoe dén Landbouw omdat de Landbouw 't bef oorsprong is van alle welvaart. -'« Sire, dat ze moesten voor uw oogen o de koffers der Hofsteden van de Vlaa Sire, Uw Majesteit zal vragen: Wat is er a-, .r doen En wij zullen de vrijheid nemen te antwoorden 1 Veel Sire, zeer veel, alles! Wij hebben de Samenlevm;; gelijk wij ze willen. Als er gespaard wordt, de lasten kunnen merkelijk verminderd worden;en dat is item zoo veel gewonnen. De zaken zijn dusdanig gesteld, dut ei een buitengewone Staatsraad zou mogen bijeenkomen van schrandere en rechtzinnige menschen, Wereldlijk en Geestelijk; en hier en. daar een Onderpastoor tusschen of 'ne Pater Missionnaris, want die Mannen gaan yeel met 't Volk om,en kennen goed d'Huishoudens. D'Huishoudens, Sire; gelijk in een veld de kloeke. gezonde, welgevulde graanhalmtjes den schoonen oogst- te kennen geven, zoo kan men de wereld kennen aan de Huishoudens. Die een deftig Huishouden sticht en on derhoudt, doet een groot werk; die een Huishouden ui t den dompel trekt en op goeden voet brengt is 'nelYvc- doener der Samenleving; veel slecht Huishoudens, eei ellende; de Meerderheid gemeine en kranke Huishou dens, de Meerderheid woelig en op den dompel. En is er éen goed werkend of burgershuishond cn mogelijk zonder den Godsdienst, Sire Breekt dé kei - ken af, en na eenige jaren g'hebt een wildernis,Sire N apoleon-den- Eer sten heeft dat gezegd, Sire, Voltaire had het reeds uitgeroepen. Sticht een dorp, eeiwrcau zonder kerk, en Y zal een Pest en een Plaag pjn. En ae slechte toestand in ons Land, Sire, is hij niet grooten- deels te wijten, omdat er zoovelen zijn, die leven alsof er geen kerken bestonden en anderen die het gulden kaI t aanbidden? f MrWoeste heeft het zoowel gezegd in zijnen brie^ aan de Socialisten van Brussel; M. Woeste, Sire, die wijze Raadsman, dat katholiek hert, dat groot verstand, al hoewel wij in alles zijn gedachten niet deelen; God alleen is onfaalbaar; God alleen en den Paus van Roomen, in zake van geloofswaarheden, en M. Woeste zal niet kwa lijk nemen als wij in een volgend Nr zijn gedachten ovei de kiezing bespreken; M. Woeste dringt met een navor- schend oog diep inde Samenleving en roept met vasté overtuiging: De Godsdienst is de machtigste hefboom voor 't geluk der Samenleving; de Volkeren hebben noo digDe Waarhe:d, de Vertroostingen en de Hoop... Sire, Koning Leopold, we mogen er met te loei., overgaan, 'tis de toekomst, 't bestaan, de rust en de welvaart; dat elk van zijnen kant zorge en meêhelpe m den omkreits waar hij leeft, en beweegt, dat de Perso nen van Overheid het voorbeeld geven en op t einde van 1891 zullen wij ons mogen verheugen in een merkelijke verbetering. Alsdan, Sire, welk geluk voor ULd., we k geluk voor alle rustminnende Burgers van onsVadeiland. Maar bijzonderlijk Sire, de Landbouw, daar kunnen wij niet genoeg op aandringen, de Landbouw in l w plaats, we zouden er een Troonrede op maken en daar gedurig meê bezig zijn, tol de toestand verbetert. Dat uw Generaals zwijgen of in een ander zaal gaan Laat de ^Landbouw vooruitkomen niet de Professors van Land ïouw Sire, niet de Chemisten, maar de waarachtige .andbouwers aanhoort hunne klachten, volgt hunnen aad, Sire en ge zult zien, de zaken zullen verbeteren en naam zal gezegend en gebenedijd worden. Goed doen aan 't Volk hoogachten .m Och, roe. 't Is dat er te- geschreven worden door Aalstenaars: G'hebt dat groet v.erk van Baron Leo BethuneLes Missions d Afnque, prijs 4,00; g'hebt het werk van Pater Van Deurme:- Over het tijdelijk gezag der Pauzen, een boek in 8e 458 bladzijden prijs 4 fr. Een boek dat voor de vensters ligt :r. al de groote steden der wereld... G'hebt de verhalen v in M. Van der Gucht, in Amerika zoo gretig overge nomen g'hebt de Lijkverbranding van DrBauwens een boek dat Antwerpen in 't Fransch gaat vertalen, g'hebt "ondéf 'de jeugdige klas, 't Gedicht Aan Vlaande ren, door P. Van Nuffel, waarover de drukpers van ient een gunstig oordeel heeft gegeven. 'tKoningske n Spanje heeft een inkomen van 4 800,000 frs jaars; 1 ar mei al dat inkomen vreezen ze dat 't manneken niet zal opkomen. Ei, de klepel der groote klok van '-Martens te Kortrijkis zaterdag in tweeën gebroken, li j woog ioo kilos. Te Rousselare is overleden een ui:gelezene Volksman, Vader Cbielens, oud 96 jaren, Ichter en Rhetorikaan, die sedert 60 jaren alle dagen in l'herbergen r»ndging met de bus van den Armen voor Vincentins.... Voor zulke menschen staa* de Hemel- p ort wijd open. -- Te Lokcren had een kluchtigaard t de poort van 'tStadhuis een plakschrift gehecht: H er is men in zijn veertien dagen T'Hamme en te ielrode kapt men stuken ijs uit de toegevrozene Ourme; a3n die ijsklompen,-, hangen palingen, waarvan ei' t 3 kilogr. wegen; in aen schijn dood, maar tot het levert komende in de warmte-, T'Elene op de Missie waar Pater Meunicr zoo krachtig gppreêkt heeft, zondag isid'Hoogmis er gezongen door de Zangers van Leeu- \vergem. Een dochterken van Leeuwergem was L'Aalst een gezongene MisWat peist g'ervan vroeg men. kerk is groot 011 schoon, was d'eenvoudige ant- >ord, maar bij ons, te Leeuwergem, zingen ze toch ■k schoon. Te Leuven zijn tegen woensdag al de Kelken verwarmd. Sixtus zegde dat de kerre ne sU romen ezel is. Te Monte-Carlo in de Speelbank heeft een j«nge Engelander zich gezelfmoord, hij had op de soeelbank 255,000 fr. verloren. Het was een ken- ni: van den andere* Engelander Bettson, die onlangs 6 mihoen fr. verspeelde en dan _Y»e valsche wissel nu.akte van 25,000 fr. waarvoor hij te Nizza vastgezet wi rd. T'Aalst is de nieuwe Suisse op Nieu wjaar in dienst getreden../ Elk 'had er d'oog op, mitsgaders den eei bied voor de kerk... Kleeding en houding wel, alge meen goedgekeurdLange, verdienstrijkc jaren aan de- Suisse Leghels, die 't Kruis van den H Stoel, het Fr. is vak Mentana op zijn Borst draagt. Een teerfen van de schrikkelijke koude De stokduiven en de -• ilde. gm ^en vluchjen naar 't Westen en te Bordeaux zijn Lvree zwanen op den vijver van 't Park doodgevrozen; ze .aren daar ingesluimerd. cl© mur a JSggsagtzon i —A 't loot en de klaver en de tarwe en de gerst Hoeveel is er niet kapot en vervro- zen!.. Sire, dankt God dat de Boeren spaarzaam zijn en Christelijk, want hadden zij den aard der Walen, ge zoudt wreede spektakels zien. Sire, zeg toch aan uw Ministers en aan uw Kamers, dat er moet gespaard worden, dat de lasten moeten af slaan; effektief afslaan; de lasten afslaan; dat men moet ophouden die groote pensioenen te geven; er zijn in ons Land traktementen van 30,40, van 100,000 franken... En van wie moet alles komen Van den Burger en den Boer. «Sire, in de steden is ook geen verbetering: 't Socialis- mus wint aan, een goddeloos Socialismus; AL de kie zingen voor de Werkrechters getuigen het; en terwijl 't Socialismus aanwint, de weg wordt gebaand naa r het Algemeen Stemrecht; ziet ge die misleidde menigte haar opperhoofden kiezen? Kiezen of niet, als een Volk slecht wordt, 't is een ellende voor de Natie en't berst uit, vroeg of laat, zooals er gepleegd is over 100 jaar in Frankrijk. i JÊèë de hartelijke gröètenu 'T Lakö VVS AL Bij d'intreê van het nieuwe jaar. Gaan ware vrienden aan malkaar Een reeks van zegenwenschen bieden; En dat past ook aan alle lieden; Maar ik wensch hier in 't openbaar, Aan iedereen één' zake maar. Schier iedereen streeft om te meer, Naar heerschappij, naar roem en eer; Men zou, naar 't schijnt, op onze dagen Bijna geen ander heil meer vragen. Ja menigeen die lijdt zoozeer, Door zucht naar grootheid of beheer. Maar hij. die, ver van d'hooveerdij Zich zelf bezit in heerschappij, Is hij niet grooter dan veel helden Bekleed met roem van oorlogsvelden 1 Ja Voor 't UltklesLIJkst WensCh Ik Vrij Dat eLk zICh zeLVen Meester zij St. L.-Essche, J. B. D. K. VJ mofcn hc- tiet verzi ek- ;.rd is wreed! on- 'befchr.TeV wreef D'Ar- q.f rir/ourec'- ordt bestormd; A pf er sta®' Bel stift*, g '".'"Lv tocu ii. uis .*n 1X87, die v«,« ..st hier W. i «n Nijvcr- Iifcids en Weiksraad, om den Jf&mf,'4..,e onderzoeken en nlaatregels te nemen.» Dat zal ongetwijfeld geschiedemen ïfde Burgemeester heeft geantwoord, dat hij d heeren Fa- Hrikanten op 't Stadhuis gaat ontbieden. I AALST. Men heeft uitgerekend dat er iie in gewone tijden met den loon van 6 dagen niet kunnen even... Onmogelijk toe te komen!.. En nu, ze werken op eel Fabrieken maar 4 a 5 dagen; de kolen staan ne frank en half 't lietexken, de steenen meêgewogen, en de Winter is zoo jtuur, zoo vroeg en zoo lang!... Wat moet er in Aalst afgezien worden! Ih<k«ki>lvii veel Huishcudens zijn gekrenkt door t Ze- JLPctctl debederf; geen onderstand van de kinde- fen, de Dochters in schande, de Zoons, den blok aan 't been; ft Zedebederf!.. Waar zijn ze nu d'Orgelbazen, die eiken Siacht met honderde en honderde franken wonnen, zoodanig Jat ze niet benauwd wa' en van groote taksen en van zware poeten! Waar zijn nu, al degeen die hun beenen afliepen bij M. den Burgemeester om toelating te krijgen voor de spekta. kels van 't ZedebederfWaar zijn ze. die met zooveel vreugd gansche voorschoten stukken van vijf frank ontvingen uit de zwiering, kloering en brasserij?.. Waarom komen zij hun slachtoffers nu niet helpen, zij allen die de schuld zijn, dat men in vreemde steden bijna geen medelijden heeft met Aalst, dat men er zegt't Is de malledikse van God die op dat "Valt!.. Het zuurgewonnen geld verkwisten! D'Ouders de dood aan doen, ondankbaar zijn, bot, wreedairdjg!... de Burgers kunnen 't lijdende VoH niet bijstaan; er helpt go®& geven aan; het Stadsbestuur gaat maatregels moeten nemen; maar dat Overheden en Volk toch ernstig overwegen; t Soci alismus staat daar; het roept: Geen God of geen Meester! wij kennen niets dan stoffelijk genot! wij willen de Kerk verplet teren, den Adel en de Burgerij!.. Wordt 't Socialismus mer meester over de werkende klas, dè toekomst is niets dan op stand en wanorde; niets dan opstand en wanorde; droeve Fa brikanten in de steden waar 't Socialismus den staf draagt; en 't en is nog maar een begin; het Socialismus mag niet meester worden. laat ons Christelijk en Vaderlijk zorgen Lrctctl OI11, voor't Werkvolk; M. de Burg«meeiter, om de liefde G«ds, dae 't Reglement op d'Orgels toch stipt uitvoeren, gij kunt dat,'t is in uwe macht; wij, Land van Aalst verklaren het U...Veel Werkvolk wint te weinig; als de groote massa in een stad niet kan leven, alles kwijnt... Laat ons allen samenspannen om tot een redelijke daghuur te ge raken. Land van Aalst, boos op 't Eiland Chipka, misnoegd op den Werkmanskring waar op Eersten Kerstdag die groote waar heden zijn uitgeroepen; maar wilt toch de zaak rijpelijk over wegen: Indien 't Werkvclk geen Christelijke of Katholiek® stem hoort, om het te helpen en te beschermen, dan wordt het heidensch Socialismus meester op g'heel de linje. Kunt ge dat betwisten En dat Socialhttms meester, dat is e«n godde loos Werkvolk, een oproerig Werkvolk; nu is de groote Meerderheid van 't Werkvolk tevrede, als de daghuur maar toereikend is om te leven; maar de Socialisten van Gent vra gen altijd meer en meer; ze zijn onverzaadbaar; ze willen den Oorlog tegen 't Kapitaal, tegen de Goedbezitters tot het einde toe, omdat ze redeneeren volgens 't princiep der Vrijdenkers Alles eindigt hier; wij kennen niets dan stoffelijk genot Is er geen Christelijk Socialismus, het heidensch Socialis mus wordt meester. Bijgevolg, in 't belang der stad, in t be lang der Katholieke Regeering, in 't belang der Overheden, der Fabrikanten, der rijke Menschen, der Burgers, in t be lang der Werklieden Vooruit, krachtdadig, zonder uitstel, vooruit met 't Christelijk Socialismus gaat beginnen. Geliefde Landgenoten voor ons eer en voor ons belang, voor ons geslacht en vcor ons toe komst, VL AMSCH, VLAAMSCH! Vlamingen zijn zijn wij en Vlamingen zullen w j blijver». Sin 't begin der jaren 50, als L óuis Napoleon Prins- ~T<vij-zittcr was der. Fraosche Republiek, wierd door 'geleerden Thiers voorgesteld* het gansch .lager nderwos onder 't bes ier te stellen der Gcestelijk- hèid. j l il middel aan.'ag Thi-.rs ais het h'jzonderste t FranV rok te redden en te verheffen... S^ü Cf: v. den Werk rechter sraad Wij ïoepen d'aandacht op die stemming de liberale lijst heeft *182 st. behaald; de Socialisten 592; dc Katho lieken 488... Bijgevolg, derhalve, de 4/5 der liberale werk li'.'der. zijn t'Antsverpen Socialist 4 Vrijdag, Vergadering geweest van A heeren N ij veraars op't Stadhuis ze waren ontboden door M. den Burgemeester op aanvraag niemand der werklieden was aanwezig, niemand hunner verdedigers niemand der Drukpers... Zulke bijeenkomst is maar een klein preambulleken van den grooten strijd voor 't leven, welken in Aalst zijnen aanvang neemt. De neerstige werkman moet kunnen leven of hij is slechter dan een slaaf uit't Heidendom.... Wij staan voor heete vuren doch er zal niet gedraald of gefaald worden, met den bijstand.... Wordt Aalst Socialist, g'heel Vlaanderen is eraan BTAp T'Antwerpen, d'Hop van Aalst 120 4 BlUI. I25 de zaak verbetert overalmen ver wacht eene ernstige erneming met't begin van 1891.... 't Mag zijn, wij wenschen en verhopen het. D'eerste Bidplaats is hier in 't begin der jaren 600 door Missionnaris Amandus ge bouwd aan de Werf. ja aan de Werf. want '1 wai en hier veel bosschen en moerassen, en de bijzonderste weg van gemeenschap en vervoer was de krop.kelende Dender. In 't kapelleken der Werf ziet men nog het af beeldsel der Eerste Parochiekerk van Aalst, 't Is daarom dat d'Aalstenaars aan die Kapel houden, en de Gebuurte bedroefd is, omdat die Kapel en Confrérie vervalt, door de schuld dat er geen Bestuur van Proviseurs bestaat sedert vele jaren. Nauwelijks was Apostel Amandus over leden. of een deel der Bevolking herviel in 't heidendom, ze gingen weêr in de Wouden valsche goden aanbidden en dan is Priester Ursmarus gekomen, heeft door zijn nederig, boetveerdig en heilig leven de menschen ge sticht, door zijn woord van vrede, liefde en genade de herten geraakt en de afgedwaalden teruggebracht. D'Aalstenaars, nu sterk be keerd zijnde, schonken aan den apostel Urs marus eenen grond, waar nu 't huis van M. Cumont is in de Statiestraat en waarop hij een soort van Abdij stichtte.? In 870 spreken de Kronijken van een pa rochiekerk t'Aalst, toegewijd aan de Moeder Gods. In Ii83 is er kwestie van een greotere kerk in de jaren i3oo vinden wij aangetee- kend een St-Martenskerk in i36o is die kerk afgebrand in 1370 is er spraak van een herbouwde kerk en tusschen 1370 en 1480 moet er spraak geweest zijn van de tegenwoordige kerk, immers van dan af ziet men in de stadsrekeningen hulpgelder. voor het groot werk dat ophanden is, namelijk de parochiekerk die op fcestelike dagen vele te cleen is omme de menichte vanden insetenen. Rond 14S0 is men in akkoord. De kerk zal de twee derde betalen, de stad het ove rige. In 1383 wordt er beslist den steen te doen komen uit de groeven van Vilvoorde. In 1489 ontbiedt Aalst een der beste Bouw meesters van ons Land. Herman De Waghe maeker, die de werken had bestierd der O. L. V. Kerk van Antwerpen hij legt den eed af in handen der Wethouders en belooft naar Aalst te komen, nu en dan eenige dagen om de werken tc geleiden hij krijgt jaar lijks 4 pond groote en 3 schellingen voor eiken dag, dat hij in Aalst zal zijn. OF door Silvain Van der Gucht. Tien vol le jaren zijn er verloopen en ons geliefd Vaderland be gon van lieverlede onder het wijs bestuur van den aartshertog llbertus en Isabella uit zijne puinen te verreizen. De grond werd er opnieuw bebouwd en nergens zag men nog ten platten lande, overblijfsels van de vorige verwoesting. Onze Vlaanderen beleefden echter nog vreeselijke tijden na beurtelings door den Oorlog, Hongersnood en Pestziekte aange daan te zijn geweest, kwam een ander plaag het overvallen, te weten de Wolven Deze onwelkomene gasten hadden zich op korten tijd zoo ver menigvuldigd, dat zij gansch het land onveilig maakten en veel Boeren, ongewapend, van het eene naar het andere veld niet waagden te gaan. Gansch het land van .Aalst, en noordwaarts tot boven de gemeente van Zele richtten deze roofgierige dieren een erge verwoesting aan, cn maakten de banen en wegen zoo ge vaarlijk, dat de kooplieden verplicht waren gewapenaer. hand en in talrijk gezelschap te reizen, daar zij wisten dat veel reizigers reeds daar de prooi der wolven waren geworden en dat men hun gebeente op den grooten weg had gevonden. Lang had dit zoo reeds geduurd, toen het lief dorpje van Haal- tert er ook schielijk van aangedaan werd en deze vreede dieren eene arme vrouw die zich naar Aalst begaf, bij klaren dag hadden aangevallen, verscheurd en ten deele verslonden. In talrijke plaat sen hadden vele boerendorpen eenige personen aangesteld om op deze schrikdieren te jagen, en de reizigers te vrijwaren, maar het getal was niet talrijk genoeg om hen te konnen dempen. Tot Haaltert was het vrij wat anders, aldaar woonde een reeds bejaarde heer, genaamd Gysberecht Van Bommel, die een ver maarden jager was, en door medelijden getroffen het voornemen bad gemaakt deze kwaal te keer te gaan met geweld. Reeds den volgenden dag had hij een oproep gedaan aan alle strijdbare man nen der gemeente, hen aanradende zich met geweren en stokken te wapenen, en onder zijne bevelen te scharen. Daar hij door gaans om zijne deugden en volksliefde van een iegelijk werd be mind, werd zijn oproep met geestdrift aangenomen, en een vijf tigtal boeren, goed en slecht gewapend, boden zich aan. Dit getal dacht de heer Van Bommel meer dan voldoende, hij wapende zich op zijne beurt, ontbond zijne twee Wolfhonden en verliet aan het hcofd zijner mannen het dorp, om in het nabijge legen bosch eenfe klopjacht te doen Dit gelukte hem bezonder wel, hij velde met eigene handen drie groote wolven en kwam omtrent den avond met zijne ge zellen terug naar het dorp, waar hij tusschen het vreugdegejuich der mpnigte weed Ontvangen. Toen.gaf hij zijne gezellen twee dagen verlof om zich behoorlijk uit te rusten, hun belovende het spel alsdan te herbeginnen. Deze belofte werd met geestdrift ontvangen en men vergezelde den held van den dag al jubelende tot aan zijne woonst. Vooraleer ons Verhaal voort te zetten, dunkt het ons noodig te zijn den heer Gysehrecht Van Bommel aan onze Lezers wat te doen kennen, daar hij in vervolg dezer ware geschiedenis eene voorname plaats bekleedt. Eenigen tijd yoor het uitbersten der Nederlandsche Beroerten woonde in het oude Graven Aalst, met zijne echtgenote en eenige dochter, Irena, een deltigen Raadsheer Baltus Van Roodendyk. Hij was rijk bemiddeld en tevens een voorbeeld van eer en deugd, die zijne echtgenote en dochter teer- lijk beminde. Terzelve stede, maar in eene andere straat woonde Andreas Boegspriet, een vaderbozen Jonker van een vijf-en- twintig jarigen lec tijd die aldaar in losbandigheid het geld ver kwiste dat hij vai ;ijne zalige ouders had geerfd.Irena de dochter van den heer Van Ruodendyk, was een parel van schoonheid cn deugd, en veel jonge heeren zouden zich wellicht gelukkig ge acht hebben n; ar hare hand te dingen, hadde het niet geweest dat het door gansch de stad was gekend, hoe zij reeds was ver loofd aan Jonker Gebrecht Van Bommel, welkers vader in zijn leven den boezemt 'tend was geweest van den heer Van Rooden- dyk. Boogspriet, ;jkaooveerdig en afjonstig, hadbeslotei, niet tegenstaande 2i i reeds was verloofd, zich bij haren vader aan te bieden en hem te doen zien dat het jonkheer van Bommel bij hem in rijk don niet halen kon. Daarin viel echter de looze An dreas deerlijk mis daar heer Van Roodendyck de deugd verre boven den rijkdom sielde en zijne dochter niet ongelukkig wilde maken. Hij w d dan aldaar zeer koeltjes ontvangen en nog koel- der aan de deur gezet. Jonker Andreas, die niet gewoon was tegenkanting lo lijden, zwoor inmiddels eenen duren eed dat hij zich zou hebbe n gewroken. Dit niet tegenstaande ging de voor gemelde huwelijksbelofte voort en drie weken daarna wierd in St-Martinusko: van Aalst de echtverbintenis ingezegend van Jonkheer Cs.-Ju-echt Van Bommel met Jonkvrouw Irena Van Roodendyck. L. het eerste ging alles wel, het jonge paar ging bij den heer Van Roodendyck inwonen en was gelukkig. Het ge schiedde omtr-ut twee'maanden daarna dat de heer Van Rooden dyck eenen k.:. ebt i;i zijnen dienst aanvaardde, die zeer wel met de paarden wist om te gaan eri bij Jonker Boogspriet nog had hij 7< gde zijnen ouden dienst verlaten te hebben omdat zijn heer te losbandig was en hem zeer slecht betaalde. Van dezen stond verweiderde zich het geluk met rasse schreden. Eerst stierf Mevrouw van Roodendyk aan een kwijnende ziekte. Zes weken nadien volgde heer Baltus zijne teerbeminde weder helft in d'eeuwigheid. En min dan een jaar nadien, stierf de jonge mevrouw Irena, haren jeugdigen Echtgenoot een dochterken achterlatende. Al deze slagen vielen achtervolgens zoo loodzwaar op't hoofd, van den teêrgevoeligen en dichterlijken lieer Gysehrecht, dat hij schier waanzinnig wierd van droefheid en misschien ook zou be zweken zijn, zonderden troost en de opwekking die hij ontving; van M. den Pastor-Deken der stad, zijnde alsdan E. H. Martinu» Back, een man van diepe geleerdheid en van groote edelmoedigr heid, die voor de Waarheid en voor zijn Volk zou gestorven zijn. Het Geestelijk Opperhoofd der Stad wist den bedroefden Edel man met zulke redens van christelijke overtuiging tot onderwer ping aan te zetten, hij sprak hem zoo teederlijk van al het,goecl dat een rijke mensch kan doen, van de zuchten.en de tranen die hij kan stolten, van 't lijden dat hij kan verzachten, zoo gemoede lijk en met zulke hartelijke vriendschap sprak M. den Deken, dat heer Gysehrecht eindelijk uit zijne wanhoop geraakte en eenen vloed van tranen kon storten. Dan was hij ontlast en gered. Want hij lag in diepe wanhoop en verwenschtte zijne rijkdommen en zijn leven. Maar zijn rampspoed was nog niet ten eindeEenige weken na de gehorte van zijn kind brak de opstand der Geuzen los; men wierp t wettig gezag omver, men verspreidde alom 't vuur van den oproer; schuim en galgenaas wierden stoutmoedig en doen- vrij, z'en hadden toch geen straf te vreezen; de goede Burgers waren niet vereenigd; en zoo gebeurde het, dat 't laagste detlt het uitschot der samenleving aan 't hoofd stondalom werden de kerken geplunterd en onteerd en de kloosterlingen verjaagd of vermoord; wee die alsdan den naam had van ieverige katholiek wee die in den haat van 't slecht goddeloos gespuis stondDe stad Aalst wierd stormenderhand door de Geuzen ingenomen; verscheide Sehepenen der Stad wierden op 't Stadhuis vermoord, en voor de groote poort van St-Martenskerk lagen 17 lijken van Priesters. Heer van Bommel wist welk lot hem te verwachten stond, als Eêlman en voor zijn geheehtheid aan de Roomsch-Katholieke Kerk; de plundering van zijn Huis was onvermijdelijk; ook aarzelde hij niet, maar zoodra de Geuzen op Aalst kwamen afgerukt, besloot hij zich voorloopig te begeven naar Brussel, om aldaar, onder de bescherming van de Gouvernante Margareta Van Parma, betere tijden af te wachten. Maar wat gedaan met zijn dochterken Leda, pas eenige weken oud? Dit kindeken meenemen was onmogelijk eq men moch

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1891 | | pagina 1