Ms VAN VOORDE
10
Zondag 8 IV
Wat gebeurt er? Wat
zien wij
De Minderheden.
GODSDIENST. VADERT VV»
V lUtiJubJD.
Loopende nieuws.
Zijn 't Parochianen? Zijn 't
Geloovigen
Betooeinv van 15 Maart.
Prins Boudewijn. Li?ge0„deSd^eto
R- L P-
En als de nood in uw huis Was.
Des te meer,
FACTA NON VERBA.
Voor 't algemeen stemrecht,
Welke valschheidwelke
valschheid
Zoo spreekt Frère,
In hennen dollen hoogmoed,
KARDINAAL MANNING.
Bi a
Belgenop uwe hoede
St-Martens-kerk Aalst.
Staat en Leest.
Scheikunde
Keukenboeken.
EEN BLOEDIGE WRAAK.
BUREEL, ACHTERSTRAAT.
Gewone AnaDncen20 centiemen per regel. Annonces op de tweede bladzijde
50 centiemen den regel. Berichten onder 't Nieuws, 1 frank den kleinen regel.
5 Fr. 's jaars.
ET LAM
AALST, 7 MAART 1891.
zijn!... Minister Melot die ziek is en naar een zachtere
landstreek moet vertrekken, wordt spotachtig achterna
geroepen!... Minister Pontus lijdt aan zijn beenen en
wordt daarom ook bespot...Zoo bestaan de liberale gazet
ten: Een splinter in een andermansoog berispen ze; dat
wij moesten spotten met 't een of 't ander liberaal kop
stuk dat op eieren gaat of een ander ziekte heeft, ze
schreeuwden hun keel in stukken om te roepen Laf
heid! lafheid!.. En wat doen zij!!!... Een Professor van
Athéné te Brussel heeft verklaardOns jong Volk heeft
geen eerbied meer,noch voor Grijsaard, noch voor Vrouw,
noch voor Kind! 't Is wreed, maar 't is de waarheid!
De Post t'Aalst is nu open 's Zondags van 9 tot 12 ure
en de 2de uitdeeling is afgeschaft. De Post van alle steden
zal gelieven te zorgen dat de Brieven en Gazetten van
zaterdag-avond voor 8 ure 's anderdaags met d'eerste
uitdeeling besteld worden. Engeland eti Amerika, die
twee Landen van Handel en Nijverheid, geven ons
't voorbeeld der volkomene Zondagrust. De liberale Mi
nisters zullen moeielijk kunnen veranderen wat Minister
Van den Peereboom voor de Zondagrust heeft gedaan.
Degeen die nooit in d'Hoogmis de stem van hunnen
Herder hooren? En hoeveel rijke Katholieken van Aalst
zijn in dit geval niet?... Er is hier een groot Sociaal be
lang op handen.
Sixtus vertelt in de Stad dat er Zondag 4 mannen
te peerd en velen per Convoi naar Hofstade zijn geko
men, voor de Passie die aldaar zoo treffend en hartroerend
gepreêkt wordt. Ge zult er nog zien afkomen, tot van
Rijssel toe. M. Van Vreckem, onze waardige Senateur
heeft in 't Senaat verklaard dat er menschen zijn die 2
uren en 11 minuten moeten opreis blijven, alvorens tot
hun Rechtbank te Audenaarde te geraken... Hij vroeg
daarom de verheffing der Rechtbank van Audenaarde tot
2do klas... Heel wel, maar aldus zal de afstand niet ver
minderd zijn Het eenige hulpmiddel, en iets dat nood
zakelijk wordt, is een Rechtbank te maken in Aalst
Vroeger wilde men geen Rechtbanken dan in goed ver
sterkte Steden... Nu hebben Brussel, Antwerpen, Gent
en veel ander onafgemuurde Steden hunne Rechtbank.
Als Aalst wil werken, katholiek en liberaal te samen, bin
nen 10 jaar hebben wij ons Rechtbank Het mag niet
blijven duren dat er hier Menschen op 5o kilometers ver
wijderd zijn van hun Rechtbank: 't is droef voor Advo-
katén, voor Getuigen, voor Klagers en voor Aangeklaag
den; en als er een Misdaad gebeurt, hoe lang duurt het
niet, dat 't Parket kan ter plaats komen!
Geen vermeerderingder Rechtbank t'Audenaarde.
Maar een Rechtbank in Aalst.
En als de Stad d'Assurranciën overneemt,dan zal er
geld genoeg zijn,om een schoon en gerieflijk Gerechtshof
te bouwen.
cu*t ovoj- 5-'-»on5 1 .'ialï d-n rt
aai; v«.or't algemeen stemrecht, ontbinding der Ka
mers en Herstemming. In 't Nr van 1 en 2 Maart gaf
't blad der Socialisten een oproep voor die Betooging
geteekend door A. Van der Meersch, Jan De Meeter, E.
La Deuze en Hector Leclercq. Vooruit schrijft Die
omzendbrief is rondgestuurd door de Vooruitstrevende
liberalen en door onze Vrienden Ja, ja te Pamel,
d'eerste geschilderde venster van de beuk rond de Koor,
links. Als Steenhuyse en St-Lievens-Essche samen
werken en aanhouden, de Mallpost zal er komen, al zijn
er eenige Chefs van 't Ministerie tegen. Ja, ja, de Vla
mingen hebben eenen breeden rugge, maar als 't over zijn
hout gaat, dan worden zij ontembaar... We zouden niet
durven zweren dat er t'Aalst in de Koninklijke Harmonie
geenen schisma zal komen, als het Komiteit voortgaat fde
Moedertaal te verachten, iets dat in 't geheel of ten deele
niet wel is. Heden, zaterdag en 8 dagen zal men in
Vlaamsch Taalgilde hooren een voorlezing over Moorsel
door Mr advokaat R.
mede van het doodsbeeldeke van prins Boudewijn, opge
steld door zijne Moeder, H. K. H. de gravin van Vlaan
deren. 't Is een waardig en kristen antwoord op de ëer-
looze lasteringen, welke door zekere drukpers tegen piins
Boudewijn werden uitgebraakt. Het luidt als volgt;
Bidt voor de ziel van Boudewijn, Leopold, Philip,
Marie, Karei, Antonius, Jozef, Lodewijk van Saksen-
Coburg-Gotha, hertog van Saksen, prins van België, ge
boren den 3 Juni 1869, tot God teruggekeerd den 23
Januari 1891, voorzien van de troostmiddelen onzer
Moeder de H. Kerk.
Gelukkig zij die zuiver van hart zijn want zij zul
len God zien. Matth. V. 8.
Hij was waarlijk goed en minzaam, ootmoedig en
geregeld in zijne zeden, voorzichtig in zijne gesprekken))
en van zijne jeugd af geoefend in allerhande deugden.
Machab. XV. 12.
Wat ons betreft, Heer, ondanks onze tranen willen wij
tot U zeggen: dat Uw heilige Wil geschiede en niet de
onze. Gij hadt hem oes gegeven, Gij hebt hem ons ont
nomen, toen zijne jonge ziel nog geheel aan U was,
dat Uw heilige Naam gezegend zijGij hebt hem ons
slechts ontnomen om hem ons terug te geven en ons voor
altijd tot u te trekken.
De goedheid overleeft alles; in het graf zoekt men
slecht haar alleen; zij veronderstelt een hart vrij van
alle heerschende drift en de gewoonte der zuiverheid
Barmhartige Jesus, geef hem de eeuv% j£e rust-
(7 jaren en 7 quadra, aflaat.)
Deze lezing zal de tranen van vele moeders doen vloei
en hebben. Het is goed zulke verhevene denkbeelden te
lezen in dezen tijd, als er zooveel verpesting in de lucht
hangt. Hoe schoon is de uitdrukking der kristene droef
heid
ons geliefd Vaderland een Schrikbewind en Volksbeul-
derij te kunnen inrichten TEGEN U.
Werklieden, in 1886, in dezen strengen Winter als
Honger en Koude u kwelden, wie is bij u gekomen om
u te helpen in uwen nood Pij wie zijn uwe Vrouwen
gaan hunne Ellende klagen en waar wierden zij met liefde
geholpen?
Ts 't bij de radikale liberalen?
Is 't bij die Vrijdenkers?
Is 't bij d"e Socialisten?
Wi<
Achtbare Lezers, Landgenoten, Vrienden;
Is er ooit een sekte geweest, zoo geweldig, zoo godde
loos als die Socialisterij van Gent?
Geen God of geen Meesters! ...Dat ras van Fabrikan
ten!... Wij willen verpletteren de Kerk, den Adel en de
Burgerij!... Weg 't kapitaal! Wee u, rijken en wee uw
kinderen als wij aan 't hoofd komen!...
Wij kennen geen Hoogdagen!...
De Kerk is onze eeuwige vijand.
«Als wij, Socialisten, aan't hoofd zijn, zal de Kerk
verdwijnen! 't Is flauwen zeever dat men in den Cate
chismus leert!... Konden wij zoover geraken vand'Eerste
Communie af te schaffen! De Priesters zijn fanatieken,
zwarte Kwakzalkers;... God bestaat niet; hij is uitgevon
den om 't Volk te bedriegen Hel, Vagevuur, Duivels,
Eeuwigheden, Godheden, dat hebben die zwarte Rakkers
uitgevonden... Het Doopsel is een bespottelijke Ceremo
nie... De H. Host^ is
r== Ma:'1 i-and u Aalst, hooren .vij -r-ggc-
oxn cie uefde Gods, laat ons gerust met al die leelijke
blasfemiën
Achtbare menschen, ja, 't is treurig en bedroevend
daar te moeten intreden, maar is 't niet noodig dat elkeen
verwittigd zij, om wel tc weten wie die Socialisten zijn en
welke plans zij zouden willen uitvoeren.
Dat de Radikale Liberalen van alle steden en dorpen
zich met die Socialisten gaan vereenigen.
En WAAROM VEREENIGEN ZIJ ZICÏI?
Is 't voor den Arbeider, voor den werkenden Man, om
zijn Vrijheid te beschermen en zijn lot te verbeteren?
Menschen, Werklieden, wie heeft uw Vrijheid gekrenkt,
uw heiligste Vrijheid? Wie heeft uw Zondagrust geschon
den en gestolen? wie is in uw huis gekomen en wie heeft
u gezegd: Uw Kinders leveren, tegen uw gedacht, uw
Kinders naar ons Scholen, of uw werk kwijt, of van hon
ger sterven?
Wie heeft dit gedaan
De Liberalen;en de Socialisten hebben dit beulenwerk
in hun gazetten goedgekeurd.
JA, als zij nu samenspannen, het is om wederom in
'ie heeft er 'ne eens van 't geld der Socialisten gezien?
Niet aan woorden maar aan we ken is de vriendschap
te bemerken.. De liberalen zien dat hun Volksbeulderij,
Wn geld verkwist erij gestraft wordt; langs eerlijke wegen
kun»jen zij niet boven geraken noch te Brussel noch
t AHst; en zij, de liberale gazetten, die GEEN WOORD
durven schrijven over de klein daghuren, GEEN
WOORD te^en. de verergernis in de Fabrieken, GEEN
WOORD tegen 't Zedebederf, ja die met d'Orgelbazen
meêdeeden om de jonkheid in den put van Schande en
Ellende, van Ondankbaarheid en Wreedheid te stooten,
die liberale gazetten, die Vrijdenkers zonder hert en zon
der medelijden, roepen nu 't Aalstersch werkvolk op, om
den 15 met de Socialisten te gaan samenspannen; met
de Socialisten!!!
Zeggen ze... Ei, bon Dieu, hebben zij ooit, als ze
meester waren, van 't Algemeen Stemrecht gesproken?...
Ja, de Katholieken kwellen, beestige wetten maken, de
Bqlgen ruineeren tot op 't been, Kiezers doen afschrab-
bt.li; de Vrijdenkers vetten, wreederzijn jegens 't Volk
als de Roovers uit de Bosschen, dat is hun emploi ge
weest en hun werk.
Dat gaat nu Zondag i5 Meert met de Sooialisten van
Gent t Aalst een Geuzen-Processie houden! Dat gaat
't Volk optrommelen en willen bedriegen, gelijk Tanden
trekkers, en dat hoort Frère zeggen, Frère de oude
Staatsman, ja hij heeft uitdrukkelijkgezegdd'ander week:
Het algemeen stemrecht kan heden nog niet ingericht
worden.
Ik raad mijne Vrienden zich zich met de Katholieken
te verstaan om het Kiesrecht uit te breiden;
Iietgene een beletsel zal zijn van d'uitbreidmg der
Kiezing, dat is die domme vereeniging van Radikalen en
Socialisten, dat is dat uitzinnig geschreeuw op de straat
en in de Meetingen.
En gij, treffelijke liberalen;
Wat dunkt U van den toestand
De Socialisten van Gent verklaren opentlijk dat zij
alles de is en Godsdienst willen afbreken; in hun
als duivels uit d'Helle;
'•IuHckci \'>n.gcrocd en. chb lasteraars
e. ue muiters te gaan inhalen!
over een huis willende springen, zoo hebben die Ramp-
zaligaards van Vooruit, aan de Katholieke Maatschap
pijen durven schrijven, om ook deel te nemen aan de
Manifestatie
De treffelijke werklieden zouden dus ook naar de Statie
moeten gaan om t'ontvangen en te verheffen de vuige
Lasteraars van God en van Kerk, de Mannen die liegen
als Kreemers, die vloeken als Turken en die van de Lan
den en d'Huishoudens een rattelcot zouden maken...
Konden wij zoover geraken die Eerste Communie af
te schaffen
Werklieden, vraagt eens hoe de Jonkheden-Socialisten
van Gent, hoe d'haantjes van Vooruit met hun Ouders
leven, en ge zult uw volle goeste hebben van dat godde
loos Socialism.
De geleerde Aartsbisschop, de groote Volksvriend,
zegde het nog d'ander week:
De wereld heeft herstelling noodig; herstelling; in
zake van Arbeid en van Arbeiders; het is noodig dat de
Werkmensch een zedelijk en huishoudelijk welzijn
eex..
II.
«F
impia
en meux-
Socialismus
Dat zijn a
te besluiten:
i° Dit Socialismus kan geen Geluu
werkende klas; men gelieve deze woorden
den; geen Geluk;
20 Het is voor de Radikaal-liberalen een groote u
nigheid van met zulken aanhang te willen aan de M
sterschap komen.
30 Het neerstig onderzoek der Sociale Vraagpunten, de
verbetering van den werkmansstad; de bestrijding van
't Volksbederf zijn de zwaarste plichten dezer Eeuw.
fO vul'ln'rlonu Dit droef sterfgevaltAalst,
LF tCIIIJUCIIo» Zondag noen aan de Vaart;
de brave neerstige werkman Vereecken, die goede Huis
vader, zoo wreed verongelukt! G'heel de stad heeft er
deernis in en medelijden. 's Namiddags komt de
oude dienstmeid van M Jelie, Philippiene. die godvruchtige
ziel, ze komt uit de kerk naar huis, op 't Begijnhof waar zij
rustig haren ouden dag mocht slijten, ze komt thuis, wordt
onpasselijk en sterft. Zelfden zondag te Moerbeke-Koe
wacht, aan d'Hollandsche grens.Constantinus Baert,landsman
van Koewacht Zeeland, komt in een herberg een borreltje
drinken en een gazet De Werkman koopen; hij steekt de ga
zet in zijnen vestzak, betaalt en ziet naar d'horlcgie hoeveel
tijd hij nog heeft voor d'achturenmis; hij valt en is dood!
Te Meire is schielijk overleden d'ander week d'achtbarejuffer
Melanie Van den Brulle. een Christelijke ziel, bemind van
groot en van klein; de droefheid en de tranen der Armen em
Noodlijdenden waren op hare Begrafenis de getuigenis van
hare groote Liefdadigheid. Gelukkig die zulke Getuigenis
kan meedragen!.. De plechtige Uitvaart is maandag 9 Maart
in de parochiale Kerk van Meire. Te Calcken is overleden
M. Jan Stephanus Braeckman, Gemeenteraadsheer en de Va
der van Pater Braeckman, Redemptorist Missionnaris....
Calcken levert aan de Kerk groote Predikanten... M. Jan
Braeckman was geboren te Calcken den 26 December 1804.
Te Kortrijk in 't Klooster van O. L. Vr. ter Engelen is
overleden Zuster Maria,oud 72 jaren,48 jaren Religieuse; zus
ter Maria, in de wereld Maria Rolin. tante van dan gewezen
Minister Rolin, 't gebeurt dikwijls dat de liberale gazetten
uitvallen, omdat men in veel Kloosters verandert van naam,
doch zulks geschiedt met inzicht, voor de gelijkheid,en om te
bedieden dat men de nederige dienaresse wordt van God en
van den lijdenden, onwetenden of dwalenden Evenmensch...
De treffelijke liberale Familiën weten wel, dat hun gazetten
liegen en lasteren, ais zij de Religieusen afschilderen als
't slechtste dat er zijn kan. Het tegenovergestelde is waar.
T'AALST is overleden de kleermaker Nikolaas D'Hoir, 'ne
man van eigenaardig karakter, maar recht voor de vuist.
"%7" I D I I In Frankrijk gaat de tuisscherij
op de Peerdenkoersen verboden
worden. Men mag NIET zeggen dat de Aalstersche Arbei
der trager is en onbehendiger dau de vreemdelingen... Meer
maals is h jt tegenovergestelde be^zea. Nu is «r een gazet
vair Brussel, die wifl weten dat nevens een uitbreiding van
RiesrpcbJs-'dc Pers-: s-alijke Diens in 't Leger zal staai)..
Daarommerhalen wij.
Waakt op uw duurbaarste belangen!
Dat groot Slaven-leger bederft en verarmt ons!
Door dit groot Leger zullen wij in de grootste onge
lukken gedompeld worden!... Dat de Kiezers toch overal
één woord spreken; een krachtdadig woord: Een Klein,
Vrij en Deftig Leger Dat kan zijn, dat moet zijn of we
vallen in dalgemeen Slavernij! De Logie werkt en waakt!
Kiezers, opgepast! Dat onslieeren Gekozenen toch kracht
dadig zeggen: Geen persoonlijken Dienst! Een Leger van
Vrijwilligers!... Liever geen Kieswet! Liever Minister
Bec-rnaert verloren, als ons Vaderland in dien leelijken
wreeden, diepen afgrond stooten
De naaste week
daarover, de Belgen
zijne voor de Recht-
veerdigheid; 't stelsel der Minderheden wint veld; het zal de
Wetgevende Kamers overweldigen...Elkhet zijne geven, is er
iets schooner!... Elk het zijDe op Stadhuizen, in de Provincie,
in de Staten-Kamer, elk het zijne,vertegenwoordigd door't ge
tal stemmen, is er iets redelijker, iets rechtveerdiger,iets voor
deeliger? De ware Belg is edelmoedig.
We zijn aan de schilderij van Crayer.
Alvorens verder te gaan, zullen wij dit
meesterstuk gaan van nabij beschouwen,
zoodra de goidijn eens weggeschoven is.
Te koop in onze Bureelen:
De Wegwijzer voor Tijd en Eeuwig
heid, door Alban Stolz, vertaald naar de
i6dc Duitsche uitgave.
Prijs i,5o franko 1,60.
Geschiedenis
der
B enedi ct ij ner-Ab d ij
van Affligem, door Dom Bernard O.
S. B., een schoon boekdeel in 8° met pla
ten, prijs 3,oo.
op de
IIOEVE,
handboek van scheikunde en levensleer
op landbouwvruchten en landhuishou
delijke dieren toegepast; vertaald naar de
vijfde Engelsche uitgave door Paul De
Vuyst, Doctor in Rechten, landbouw
ingenieur, Staatslandbouwkundige enz.
en P. Wauterè, landbouw-ingenieur,
Staatslandbouwkundige enz. met uitge
breide notas van de vertalers en van A.
Proost en A. De Marbaix, Hoogleeraars
aan de Landbouwschool van Leuven.
Prijs 2,75.
o1>
Allernuttigst voor iedereen, om wel en
profijtig te leeren koken, om eene goede
keukenmeid te worden; om te leeren de
tafel dekken, enz.
Groot en Cauderlier in band, 5,00
't Zelfde boek in 't kort 1,00
Pasteiën en Confituren 2 ,oo
Belgische Keukenmeid 1,00
OF
door Silvaiii Van der Gucht.
XXIII. IN DE KLUIS.
Daar zit de ongelukkige Paulus Van Voorde, t'Haaltert in zijn
kluis of ermitage.. Een soort van hutteken, twee drij stoelen,
een grove tafel, eenig huisgerief, een bed, op den hank een Krui-
cifix, aan eenen kapstok, eenige kleêren.
Daar brengt onze Paulus zijn leven over. Soms ook dwaalt
hij in de bosschen of zit hij geknield in de oaderwetsche kapel,
zuchtende en kermende, biddende om verlossing.
Maar die verlossing kan hij niet hebben, omdat de booze geest
hem vastgekluisterd houdt aan dien wreeden, boozen Haat.. Als
de Genade komt en dit hert overweldigt, de Haat jaagt de Genade
weg.
Zie Paulus Van Voorde daar zitten Welk bedrukt en uitge
mergeld wezen Ge zoudt zeggen een boetveerdige kluisenaar,
maar de gerustheid der ziel en de kalmte van den oogslag ont
breekt hier; angst, schrik, ongeluk, zijn op dit wezen geprent en
toonen een doorwoelde en doorploegde ziel.
Arm slachtoffer eener grouwzame misdaad Wat hebt gij ge
leden Hoe dikwijls hebt gij in uw bittere dagen en in uw lange
nachten niet gepeisd op 't woord van uwen HerderGeen
wraak nemen Gij hebt u gewroken Gij hebt drij menschen
vermoord, drij groote misdadigers ja; maar 't is aan den mensch
niet toegelaten zijn eigen te rechten.
Het was reeds over de uur, dat de ongelukkige man aan zijn
vensterken stond en de straat op keek, naar 't wegelken dat naar
de Dorpplaats geleidde. Om dit lang wachten begon liij verdrie
tig te worden, en zuchtte bitter, vreezende aan zijn lot overgela
ten te worden, toen hij eindelijk in de verre verte twee personen
zag opdagen Mr Gysebrecht, murmelde hij, Mr Gysebrecht en
een Priester, een bejaarde Priester, waarschijnlijk Mr den Deken
van Aalst.
Zijn hert klopte om te breken, 't Was alsof er twee legers aan
't stormen en vechten waren in zijn ziel; van den eenen kant,
zag hij zijn ongelijk in; de wraak behoorde hem niet toe; en van
den anderen kant verscheen voor zijn oogen het tafereel eener af-
gehrandde hofstede, en in die puinhoopen de lijken zijner teerge
liefde Vrouw en duurbare Kinderen Zoo gelukkig, dat hij toch
was en al dit geluk vernield door die drie^booswichten, welke
hij gestraft had, gelijk zij het verdienden, ja gelijk zij het ver
dienden, dat herhaalde hij met nadruk, en sloeg op zijn borst,
juist als Mr Gysebrecht met Mr den Deken aanklopten en binnen
traden.
Dag vriend-lief, zei de Geestelijke met veel minzaamheid.
Mr eerwaarde Vader.
't Is Mr den Deken van Aalst, zegde M. Gysebrecht, Mr den
Deken van Aalst die u komt bezoeken, gelijk ik u beloofd had,
om u te genezen van dien leelijken boozen Haat.
Ja och ja, kermde Paulus Van Voorde, een booze wreede
haat die mij toch zoo ongelukkig maakt.
Vriend, zoo sprak de Geestelijke, gij zoudt geerne de ge
rustheid van hert en geest terug hebben, niet waar, gelijk in den
tijd dat die wreede haat in uw hert niet was gekomen?
Och, ja, Mr den Deken, want gelijk'k nu leef, verscheide
jaren, sedert, sedert...
Sedert dat gij u gewroken hebt?
0 ja, ik beken het; 't is een helle in mijn hert; ik zou wil
len op mijn kniën vallen, vergiffenis geven, ja vergiffenis vragen;
maarik kan niet, neen
Vriend-lief, hebt gij nooit gepeisd, op onzen Verlosser? ge
vereert hier zijn beeld in uw luns; heeft iemand geleden gelijk
Hij In zijnen uitersten nood was Hij verlaten van vrienden en
kennissen.. De Joden, welke Hij met weldaden had overladen,
hoe hebben zij Hem niet bespot, mishandeld, ja gepijnigd... Tot
aan't Kruis zelf vervolgden zij Hem; en welke was zijne ant
woord Heere, vergeef het hun en Hij liet zijn hert openen, door
een lans, voor de Zondaars die Hem zoo wreed vervolgden
't Is waar 't is waar, Mr den Deken.
Man, man, men heeft u wreed vervolgd; Tiw hofsteê in
brand gestoken; uw Vrouw en uw Kinders vreeselijk vermoord;
gij hebt u wreed gewroken; 't is een misslag ten uwentwege;
maar ge gaat nog verder; nu dat de moordenaars reeds lang ge
oordeeld zijn door God, gij vervolgt ze nog in uwen geest; gij
verkwijnt, gij verteert als sneeuw voorde Zon, omdat gij u niet
meerder kunt wreken.
Ja, ja, Mr den Deken, dat is mijn toestand
E11 kan 't voorbeeld van uwen God u Verlosser u niet ra
ken
Och, Mrden Deken, ik heken mijn ongelijk; maar zeg mij,
wie kan de deugden van Ons Heer hebben En is er ooit iemand
in de wereld mishandeld gelijk ik liet geweest hen?.. Meermaals
heb ik gezworen alles te zullen vergeven.. Zoo ben ik eenige
uren, maar korts nadien ontgloeit de haat nog vuriger in mijne
ziel en ware 't nogt'herbeginnen, ik zou met denzelfden lust mij
wreken.
Vriend, dit is een gedacht, onwaardig van een Christene
mensch.
't Is waar 't is waar, maar nog nooit heb ik iemand ge
vonden die zoo wr«ed was gefolterd dan ik.. Op ééaen nacht, van
den gelukkigste der Iluivaders, de ongelukkigste der stervelin
gen worden
Paulus Van Voorde,sprak de Geestelijke op plechtigen toon,
hier staat iemand bij ons die nog een wreeder lot heeft onder
gaan.
Iemand hij ons
Ja, ja! heer Gysebrecht, om God te bedanken voor uwe red
ding, om die ziel te winnen, doe geweld op uw gemoed en ver
haal aan dezen ongelukkige, wat een goddelooze^nijd u deed uit
staan.
M. Gysebrecht bracht zijn hand opzijn voorhoofd, om al die
droeve herinneringen terug te brengen; dan, van zijn hert 'ne
steen makende, en uit liefde voor dien ongelukkigen Evenmensch
begon hij 't verhaal van zijn leven en van zijn lijden sedert het
oogenblik dat hij jonkvrouw Irena van Hoodendyk had ge
trouwd; hoe gelukkig hij was; hoe opvolgentlijk zijn vrouw be
zweek, zijn Schoon-ouders, zijn Kind; hoe hij gansch alleen in
de wereld doolde en dwaalde; welke lange schrikkelijke en
wreede jaren hij had beleefd; hoe hij ook het slachtoffer was van
een snood schelmstuk; hoe hij eindelijk, eenige.dagente voren zijne
dochter had teruggevonden; hoe de hand der goddelijke Voor
zienigheid hier zienlijk was en tastbaar.
Heer Gysebrecht was diep ontroerd, toen hij 't verhaal deed
zijner droeve gevarendheden.
Paulus Van Voorde stond daar, als aan den grond genageld
van verstomming.
Welnu, beste Vriend, vroeg heer Gysebrecht hem, moet ge
niet bekennen dan Iietgene ik gedurende mijnen levensloop door
't beleid mijner vijanden heb moeten verduren, ruim tegen het
uwe kan opgewogen worden
Ja, ja, uw lijden is wreed en hart geweest.
Welnu, ik mag u toch verzekeren, dat ik geen haat meer
gevoel voor de hooswichten die mij zoo diep ongelukkig maak
ten.
Geen haat gevoelen Maar hebt gij dan geen hert gelijk
liet mijne
-= Zekerlijk, goede Vriend, zekerlijk; maar weet ge wat ik ge
daan heb Als de booze geesten mij hekoorden om in wanhoop
te vallen en in woede tegen 't mensckdom, dan heb ik mijn hert
tot den Heer gericht dooreen kort en vurig gebed, en dat heeft
vrede en rust in mijn gemoed gebracht...! Paulus Vjiq Voorde
mijne woorden treffen en ontroeren u, maar wilt gij genezen
zijn
0 zekerlijk
Welnu, Jan moet gij u verootmoedigen en bidden.