Ms VAN VOORDE 10 Zondag 8 IV Wat gebeurt er? Wat zien wij De Minderheden. GODSDIENST. VADERT VV» V lUtiJubJD. Loopende nieuws. Zijn 't Parochianen? Zijn 't Geloovigen Betooeinv van 15 Maart. Prins Boudewijn. Li?ge0„deSd^eto R- L P- En als de nood in uw huis Was. Des te meer, FACTA NON VERBA. Voor 't algemeen stemrecht, Welke valschheidwelke valschheid Zoo spreekt Frère, In hennen dollen hoogmoed, KARDINAAL MANNING. Bi a Belgenop uwe hoede St-Martens-kerk Aalst. Staat en Leest. Scheikunde Keukenboeken. EEN BLOEDIGE WRAAK. BUREEL, ACHTERSTRAAT. Gewone AnaDncen20 centiemen per regel. Annonces op de tweede bladzijde 50 centiemen den regel. Berichten onder 't Nieuws, 1 frank den kleinen regel. 5 Fr. 's jaars. ET LAM AALST, 7 MAART 1891. zijn!... Minister Melot die ziek is en naar een zachtere landstreek moet vertrekken, wordt spotachtig achterna geroepen!... Minister Pontus lijdt aan zijn beenen en wordt daarom ook bespot...Zoo bestaan de liberale gazet ten: Een splinter in een andermansoog berispen ze; dat wij moesten spotten met 't een of 't ander liberaal kop stuk dat op eieren gaat of een ander ziekte heeft, ze schreeuwden hun keel in stukken om te roepen Laf heid! lafheid!.. En wat doen zij!!!... Een Professor van Athéné te Brussel heeft verklaardOns jong Volk heeft geen eerbied meer,noch voor Grijsaard, noch voor Vrouw, noch voor Kind! 't Is wreed, maar 't is de waarheid! De Post t'Aalst is nu open 's Zondags van 9 tot 12 ure en de 2de uitdeeling is afgeschaft. De Post van alle steden zal gelieven te zorgen dat de Brieven en Gazetten van zaterdag-avond voor 8 ure 's anderdaags met d'eerste uitdeeling besteld worden. Engeland eti Amerika, die twee Landen van Handel en Nijverheid, geven ons 't voorbeeld der volkomene Zondagrust. De liberale Mi nisters zullen moeielijk kunnen veranderen wat Minister Van den Peereboom voor de Zondagrust heeft gedaan. Degeen die nooit in d'Hoogmis de stem van hunnen Herder hooren? En hoeveel rijke Katholieken van Aalst zijn in dit geval niet?... Er is hier een groot Sociaal be lang op handen. Sixtus vertelt in de Stad dat er Zondag 4 mannen te peerd en velen per Convoi naar Hofstade zijn geko men, voor de Passie die aldaar zoo treffend en hartroerend gepreêkt wordt. Ge zult er nog zien afkomen, tot van Rijssel toe. M. Van Vreckem, onze waardige Senateur heeft in 't Senaat verklaard dat er menschen zijn die 2 uren en 11 minuten moeten opreis blijven, alvorens tot hun Rechtbank te Audenaarde te geraken... Hij vroeg daarom de verheffing der Rechtbank van Audenaarde tot 2do klas... Heel wel, maar aldus zal de afstand niet ver minderd zijn Het eenige hulpmiddel, en iets dat nood zakelijk wordt, is een Rechtbank te maken in Aalst Vroeger wilde men geen Rechtbanken dan in goed ver sterkte Steden... Nu hebben Brussel, Antwerpen, Gent en veel ander onafgemuurde Steden hunne Rechtbank. Als Aalst wil werken, katholiek en liberaal te samen, bin nen 10 jaar hebben wij ons Rechtbank Het mag niet blijven duren dat er hier Menschen op 5o kilometers ver wijderd zijn van hun Rechtbank: 't is droef voor Advo- katén, voor Getuigen, voor Klagers en voor Aangeklaag den; en als er een Misdaad gebeurt, hoe lang duurt het niet, dat 't Parket kan ter plaats komen! Geen vermeerderingder Rechtbank t'Audenaarde. Maar een Rechtbank in Aalst. En als de Stad d'Assurranciën overneemt,dan zal er geld genoeg zijn,om een schoon en gerieflijk Gerechtshof te bouwen. cu*t ovoj- 5-'-»on5 1 .'ialï d-n rt aai; v«.or't algemeen stemrecht, ontbinding der Ka mers en Herstemming. In 't Nr van 1 en 2 Maart gaf 't blad der Socialisten een oproep voor die Betooging geteekend door A. Van der Meersch, Jan De Meeter, E. La Deuze en Hector Leclercq. Vooruit schrijft Die omzendbrief is rondgestuurd door de Vooruitstrevende liberalen en door onze Vrienden Ja, ja te Pamel, d'eerste geschilderde venster van de beuk rond de Koor, links. Als Steenhuyse en St-Lievens-Essche samen werken en aanhouden, de Mallpost zal er komen, al zijn er eenige Chefs van 't Ministerie tegen. Ja, ja, de Vla mingen hebben eenen breeden rugge, maar als 't over zijn hout gaat, dan worden zij ontembaar... We zouden niet durven zweren dat er t'Aalst in de Koninklijke Harmonie geenen schisma zal komen, als het Komiteit voortgaat fde Moedertaal te verachten, iets dat in 't geheel of ten deele niet wel is. Heden, zaterdag en 8 dagen zal men in Vlaamsch Taalgilde hooren een voorlezing over Moorsel door Mr advokaat R. mede van het doodsbeeldeke van prins Boudewijn, opge steld door zijne Moeder, H. K. H. de gravin van Vlaan deren. 't Is een waardig en kristen antwoord op de ëer- looze lasteringen, welke door zekere drukpers tegen piins Boudewijn werden uitgebraakt. Het luidt als volgt; Bidt voor de ziel van Boudewijn, Leopold, Philip, Marie, Karei, Antonius, Jozef, Lodewijk van Saksen- Coburg-Gotha, hertog van Saksen, prins van België, ge boren den 3 Juni 1869, tot God teruggekeerd den 23 Januari 1891, voorzien van de troostmiddelen onzer Moeder de H. Kerk. Gelukkig zij die zuiver van hart zijn want zij zul len God zien. Matth. V. 8. Hij was waarlijk goed en minzaam, ootmoedig en geregeld in zijne zeden, voorzichtig in zijne gesprekken)) en van zijne jeugd af geoefend in allerhande deugden. Machab. XV. 12. Wat ons betreft, Heer, ondanks onze tranen willen wij tot U zeggen: dat Uw heilige Wil geschiede en niet de onze. Gij hadt hem oes gegeven, Gij hebt hem ons ont nomen, toen zijne jonge ziel nog geheel aan U was, dat Uw heilige Naam gezegend zijGij hebt hem ons slechts ontnomen om hem ons terug te geven en ons voor altijd tot u te trekken. De goedheid overleeft alles; in het graf zoekt men slecht haar alleen; zij veronderstelt een hart vrij van alle heerschende drift en de gewoonte der zuiverheid Barmhartige Jesus, geef hem de eeuv% j£e rust- (7 jaren en 7 quadra, aflaat.) Deze lezing zal de tranen van vele moeders doen vloei en hebben. Het is goed zulke verhevene denkbeelden te lezen in dezen tijd, als er zooveel verpesting in de lucht hangt. Hoe schoon is de uitdrukking der kristene droef heid ons geliefd Vaderland een Schrikbewind en Volksbeul- derij te kunnen inrichten TEGEN U. Werklieden, in 1886, in dezen strengen Winter als Honger en Koude u kwelden, wie is bij u gekomen om u te helpen in uwen nood Pij wie zijn uwe Vrouwen gaan hunne Ellende klagen en waar wierden zij met liefde geholpen? Ts 't bij de radikale liberalen? Is 't bij die Vrijdenkers? Is 't bij d"e Socialisten? Wi< Achtbare Lezers, Landgenoten, Vrienden; Is er ooit een sekte geweest, zoo geweldig, zoo godde loos als die Socialisterij van Gent? Geen God of geen Meesters! ...Dat ras van Fabrikan ten!... Wij willen verpletteren de Kerk, den Adel en de Burgerij!... Weg 't kapitaal! Wee u, rijken en wee uw kinderen als wij aan 't hoofd komen!... Wij kennen geen Hoogdagen!... De Kerk is onze eeuwige vijand. «Als wij, Socialisten, aan't hoofd zijn, zal de Kerk verdwijnen! 't Is flauwen zeever dat men in den Cate chismus leert!... Konden wij zoover geraken vand'Eerste Communie af te schaffen! De Priesters zijn fanatieken, zwarte Kwakzalkers;... God bestaat niet; hij is uitgevon den om 't Volk te bedriegen Hel, Vagevuur, Duivels, Eeuwigheden, Godheden, dat hebben die zwarte Rakkers uitgevonden... Het Doopsel is een bespottelijke Ceremo nie... De H. Host^ is r== Ma:'1 i-and u Aalst, hooren .vij -r-ggc- oxn cie uefde Gods, laat ons gerust met al die leelijke blasfemiën Achtbare menschen, ja, 't is treurig en bedroevend daar te moeten intreden, maar is 't niet noodig dat elkeen verwittigd zij, om wel tc weten wie die Socialisten zijn en welke plans zij zouden willen uitvoeren. Dat de Radikale Liberalen van alle steden en dorpen zich met die Socialisten gaan vereenigen. En WAAROM VEREENIGEN ZIJ ZICÏI? Is 't voor den Arbeider, voor den werkenden Man, om zijn Vrijheid te beschermen en zijn lot te verbeteren? Menschen, Werklieden, wie heeft uw Vrijheid gekrenkt, uw heiligste Vrijheid? Wie heeft uw Zondagrust geschon den en gestolen? wie is in uw huis gekomen en wie heeft u gezegd: Uw Kinders leveren, tegen uw gedacht, uw Kinders naar ons Scholen, of uw werk kwijt, of van hon ger sterven? Wie heeft dit gedaan De Liberalen;en de Socialisten hebben dit beulenwerk in hun gazetten goedgekeurd. JA, als zij nu samenspannen, het is om wederom in 'ie heeft er 'ne eens van 't geld der Socialisten gezien? Niet aan woorden maar aan we ken is de vriendschap te bemerken.. De liberalen zien dat hun Volksbeulderij, Wn geld verkwist erij gestraft wordt; langs eerlijke wegen kun»jen zij niet boven geraken noch te Brussel noch t AHst; en zij, de liberale gazetten, die GEEN WOORD durven schrijven over de klein daghuren, GEEN WOORD te^en. de verergernis in de Fabrieken, GEEN WOORD tegen 't Zedebederf, ja die met d'Orgelbazen meêdeeden om de jonkheid in den put van Schande en Ellende, van Ondankbaarheid en Wreedheid te stooten, die liberale gazetten, die Vrijdenkers zonder hert en zon der medelijden, roepen nu 't Aalstersch werkvolk op, om den 15 met de Socialisten te gaan samenspannen; met de Socialisten!!! Zeggen ze... Ei, bon Dieu, hebben zij ooit, als ze meester waren, van 't Algemeen Stemrecht gesproken?... Ja, de Katholieken kwellen, beestige wetten maken, de Bqlgen ruineeren tot op 't been, Kiezers doen afschrab- bt.li; de Vrijdenkers vetten, wreederzijn jegens 't Volk als de Roovers uit de Bosschen, dat is hun emploi ge weest en hun werk. Dat gaat nu Zondag i5 Meert met de Sooialisten van Gent t Aalst een Geuzen-Processie houden! Dat gaat 't Volk optrommelen en willen bedriegen, gelijk Tanden trekkers, en dat hoort Frère zeggen, Frère de oude Staatsman, ja hij heeft uitdrukkelijkgezegdd'ander week: Het algemeen stemrecht kan heden nog niet ingericht worden. Ik raad mijne Vrienden zich zich met de Katholieken te verstaan om het Kiesrecht uit te breiden; Iietgene een beletsel zal zijn van d'uitbreidmg der Kiezing, dat is die domme vereeniging van Radikalen en Socialisten, dat is dat uitzinnig geschreeuw op de straat en in de Meetingen. En gij, treffelijke liberalen; Wat dunkt U van den toestand De Socialisten van Gent verklaren opentlijk dat zij alles de is en Godsdienst willen afbreken; in hun als duivels uit d'Helle; '•IuHckci \'>n.gcrocd en. chb lasteraars e. ue muiters te gaan inhalen! over een huis willende springen, zoo hebben die Ramp- zaligaards van Vooruit, aan de Katholieke Maatschap pijen durven schrijven, om ook deel te nemen aan de Manifestatie De treffelijke werklieden zouden dus ook naar de Statie moeten gaan om t'ontvangen en te verheffen de vuige Lasteraars van God en van Kerk, de Mannen die liegen als Kreemers, die vloeken als Turken en die van de Lan den en d'Huishoudens een rattelcot zouden maken... Konden wij zoover geraken die Eerste Communie af te schaffen Werklieden, vraagt eens hoe de Jonkheden-Socialisten van Gent, hoe d'haantjes van Vooruit met hun Ouders leven, en ge zult uw volle goeste hebben van dat godde loos Socialism. De geleerde Aartsbisschop, de groote Volksvriend, zegde het nog d'ander week: De wereld heeft herstelling noodig; herstelling; in zake van Arbeid en van Arbeiders; het is noodig dat de Werkmensch een zedelijk en huishoudelijk welzijn eex.. II. «F impia en meux- Socialismus Dat zijn a te besluiten: i° Dit Socialismus kan geen Geluu werkende klas; men gelieve deze woorden den; geen Geluk; 20 Het is voor de Radikaal-liberalen een groote u nigheid van met zulken aanhang te willen aan de M sterschap komen. 30 Het neerstig onderzoek der Sociale Vraagpunten, de verbetering van den werkmansstad; de bestrijding van 't Volksbederf zijn de zwaarste plichten dezer Eeuw. fO vul'ln'rlonu Dit droef sterfgevaltAalst, LF tCIIIJUCIIo» Zondag noen aan de Vaart; de brave neerstige werkman Vereecken, die goede Huis vader, zoo wreed verongelukt! G'heel de stad heeft er deernis in en medelijden. 's Namiddags komt de oude dienstmeid van M Jelie, Philippiene. die godvruchtige ziel, ze komt uit de kerk naar huis, op 't Begijnhof waar zij rustig haren ouden dag mocht slijten, ze komt thuis, wordt onpasselijk en sterft. Zelfden zondag te Moerbeke-Koe wacht, aan d'Hollandsche grens.Constantinus Baert,landsman van Koewacht Zeeland, komt in een herberg een borreltje drinken en een gazet De Werkman koopen; hij steekt de ga zet in zijnen vestzak, betaalt en ziet naar d'horlcgie hoeveel tijd hij nog heeft voor d'achturenmis; hij valt en is dood! Te Meire is schielijk overleden d'ander week d'achtbarejuffer Melanie Van den Brulle. een Christelijke ziel, bemind van groot en van klein; de droefheid en de tranen der Armen em Noodlijdenden waren op hare Begrafenis de getuigenis van hare groote Liefdadigheid. Gelukkig die zulke Getuigenis kan meedragen!.. De plechtige Uitvaart is maandag 9 Maart in de parochiale Kerk van Meire. Te Calcken is overleden M. Jan Stephanus Braeckman, Gemeenteraadsheer en de Va der van Pater Braeckman, Redemptorist Missionnaris.... Calcken levert aan de Kerk groote Predikanten... M. Jan Braeckman was geboren te Calcken den 26 December 1804. Te Kortrijk in 't Klooster van O. L. Vr. ter Engelen is overleden Zuster Maria,oud 72 jaren,48 jaren Religieuse; zus ter Maria, in de wereld Maria Rolin. tante van dan gewezen Minister Rolin, 't gebeurt dikwijls dat de liberale gazetten uitvallen, omdat men in veel Kloosters verandert van naam, doch zulks geschiedt met inzicht, voor de gelijkheid,en om te bedieden dat men de nederige dienaresse wordt van God en van den lijdenden, onwetenden of dwalenden Evenmensch... De treffelijke liberale Familiën weten wel, dat hun gazetten liegen en lasteren, ais zij de Religieusen afschilderen als 't slechtste dat er zijn kan. Het tegenovergestelde is waar. T'AALST is overleden de kleermaker Nikolaas D'Hoir, 'ne man van eigenaardig karakter, maar recht voor de vuist. "%7" I D I I In Frankrijk gaat de tuisscherij op de Peerdenkoersen verboden worden. Men mag NIET zeggen dat de Aalstersche Arbei der trager is en onbehendiger dau de vreemdelingen... Meer maals is h jt tegenovergestelde be^zea. Nu is «r een gazet vair Brussel, die wifl weten dat nevens een uitbreiding van RiesrpcbJs-'dc Pers-: s-alijke Diens in 't Leger zal staai).. Daarommerhalen wij. Waakt op uw duurbaarste belangen! Dat groot Slaven-leger bederft en verarmt ons! Door dit groot Leger zullen wij in de grootste onge lukken gedompeld worden!... Dat de Kiezers toch overal één woord spreken; een krachtdadig woord: Een Klein, Vrij en Deftig Leger Dat kan zijn, dat moet zijn of we vallen in dalgemeen Slavernij! De Logie werkt en waakt! Kiezers, opgepast! Dat onslieeren Gekozenen toch kracht dadig zeggen: Geen persoonlijken Dienst! Een Leger van Vrijwilligers!... Liever geen Kieswet! Liever Minister Bec-rnaert verloren, als ons Vaderland in dien leelijken wreeden, diepen afgrond stooten De naaste week daarover, de Belgen zijne voor de Recht- veerdigheid; 't stelsel der Minderheden wint veld; het zal de Wetgevende Kamers overweldigen...Elkhet zijne geven, is er iets schooner!... Elk het zijDe op Stadhuizen, in de Provincie, in de Staten-Kamer, elk het zijne,vertegenwoordigd door't ge tal stemmen, is er iets redelijker, iets rechtveerdiger,iets voor deeliger? De ware Belg is edelmoedig. We zijn aan de schilderij van Crayer. Alvorens verder te gaan, zullen wij dit meesterstuk gaan van nabij beschouwen, zoodra de goidijn eens weggeschoven is. Te koop in onze Bureelen: De Wegwijzer voor Tijd en Eeuwig heid, door Alban Stolz, vertaald naar de i6dc Duitsche uitgave. Prijs i,5o franko 1,60. Geschiedenis der B enedi ct ij ner-Ab d ij van Affligem, door Dom Bernard O. S. B., een schoon boekdeel in 8° met pla ten, prijs 3,oo. op de IIOEVE, handboek van scheikunde en levensleer op landbouwvruchten en landhuishou delijke dieren toegepast; vertaald naar de vijfde Engelsche uitgave door Paul De Vuyst, Doctor in Rechten, landbouw ingenieur, Staatslandbouwkundige enz. en P. Wauterè, landbouw-ingenieur, Staatslandbouwkundige enz. met uitge breide notas van de vertalers en van A. Proost en A. De Marbaix, Hoogleeraars aan de Landbouwschool van Leuven. Prijs 2,75. o1> Allernuttigst voor iedereen, om wel en profijtig te leeren koken, om eene goede keukenmeid te worden; om te leeren de tafel dekken, enz. Groot en Cauderlier in band, 5,00 't Zelfde boek in 't kort 1,00 Pasteiën en Confituren 2 ,oo Belgische Keukenmeid 1,00 OF door Silvaiii Van der Gucht. XXIII. IN DE KLUIS. Daar zit de ongelukkige Paulus Van Voorde, t'Haaltert in zijn kluis of ermitage.. Een soort van hutteken, twee drij stoelen, een grove tafel, eenig huisgerief, een bed, op den hank een Krui- cifix, aan eenen kapstok, eenige kleêren. Daar brengt onze Paulus zijn leven over. Soms ook dwaalt hij in de bosschen of zit hij geknield in de oaderwetsche kapel, zuchtende en kermende, biddende om verlossing. Maar die verlossing kan hij niet hebben, omdat de booze geest hem vastgekluisterd houdt aan dien wreeden, boozen Haat.. Als de Genade komt en dit hert overweldigt, de Haat jaagt de Genade weg. Zie Paulus Van Voorde daar zitten Welk bedrukt en uitge mergeld wezen Ge zoudt zeggen een boetveerdige kluisenaar, maar de gerustheid der ziel en de kalmte van den oogslag ont breekt hier; angst, schrik, ongeluk, zijn op dit wezen geprent en toonen een doorwoelde en doorploegde ziel. Arm slachtoffer eener grouwzame misdaad Wat hebt gij ge leden Hoe dikwijls hebt gij in uw bittere dagen en in uw lange nachten niet gepeisd op 't woord van uwen HerderGeen wraak nemen Gij hebt u gewroken Gij hebt drij menschen vermoord, drij groote misdadigers ja; maar 't is aan den mensch niet toegelaten zijn eigen te rechten. Het was reeds over de uur, dat de ongelukkige man aan zijn vensterken stond en de straat op keek, naar 't wegelken dat naar de Dorpplaats geleidde. Om dit lang wachten begon liij verdrie tig te worden, en zuchtte bitter, vreezende aan zijn lot overgela ten te worden, toen hij eindelijk in de verre verte twee personen zag opdagen Mr Gysebrecht, murmelde hij, Mr Gysebrecht en een Priester, een bejaarde Priester, waarschijnlijk Mr den Deken van Aalst. Zijn hert klopte om te breken, 't Was alsof er twee legers aan 't stormen en vechten waren in zijn ziel; van den eenen kant, zag hij zijn ongelijk in; de wraak behoorde hem niet toe; en van den anderen kant verscheen voor zijn oogen het tafereel eener af- gehrandde hofstede, en in die puinhoopen de lijken zijner teerge liefde Vrouw en duurbare Kinderen Zoo gelukkig, dat hij toch was en al dit geluk vernield door die drie^booswichten, welke hij gestraft had, gelijk zij het verdienden, ja gelijk zij het ver dienden, dat herhaalde hij met nadruk, en sloeg op zijn borst, juist als Mr Gysebrecht met Mr den Deken aanklopten en binnen traden. Dag vriend-lief, zei de Geestelijke met veel minzaamheid. Mr eerwaarde Vader. 't Is Mr den Deken van Aalst, zegde M. Gysebrecht, Mr den Deken van Aalst die u komt bezoeken, gelijk ik u beloofd had, om u te genezen van dien leelijken boozen Haat. Ja och ja, kermde Paulus Van Voorde, een booze wreede haat die mij toch zoo ongelukkig maakt. Vriend, zoo sprak de Geestelijke, gij zoudt geerne de ge rustheid van hert en geest terug hebben, niet waar, gelijk in den tijd dat die wreede haat in uw hert niet was gekomen? Och, ja, Mr den Deken, want gelijk'k nu leef, verscheide jaren, sedert, sedert... Sedert dat gij u gewroken hebt? 0 ja, ik beken het; 't is een helle in mijn hert; ik zou wil len op mijn kniën vallen, vergiffenis geven, ja vergiffenis vragen; maarik kan niet, neen Vriend-lief, hebt gij nooit gepeisd, op onzen Verlosser? ge vereert hier zijn beeld in uw luns; heeft iemand geleden gelijk Hij In zijnen uitersten nood was Hij verlaten van vrienden en kennissen.. De Joden, welke Hij met weldaden had overladen, hoe hebben zij Hem niet bespot, mishandeld, ja gepijnigd... Tot aan't Kruis zelf vervolgden zij Hem; en welke was zijne ant woord Heere, vergeef het hun en Hij liet zijn hert openen, door een lans, voor de Zondaars die Hem zoo wreed vervolgden 't Is waar 't is waar, Mr den Deken. Man, man, men heeft u wreed vervolgd; Tiw hofsteê in brand gestoken; uw Vrouw en uw Kinders vreeselijk vermoord; gij hebt u wreed gewroken; 't is een misslag ten uwentwege; maar ge gaat nog verder; nu dat de moordenaars reeds lang ge oordeeld zijn door God, gij vervolgt ze nog in uwen geest; gij verkwijnt, gij verteert als sneeuw voorde Zon, omdat gij u niet meerder kunt wreken. Ja, ja, Mr den Deken, dat is mijn toestand E11 kan 't voorbeeld van uwen God u Verlosser u niet ra ken Och, Mrden Deken, ik heken mijn ongelijk; maar zeg mij, wie kan de deugden van Ons Heer hebben En is er ooit iemand in de wereld mishandeld gelijk ik liet geweest hen?.. Meermaals heb ik gezworen alles te zullen vergeven.. Zoo ben ik eenige uren, maar korts nadien ontgloeit de haat nog vuriger in mijne ziel en ware 't nogt'herbeginnen, ik zou met denzelfden lust mij wreken. Vriend, dit is een gedacht, onwaardig van een Christene mensch. 't Is waar 't is waar, maar nog nooit heb ik iemand ge vonden die zoo wr«ed was gefolterd dan ik.. Op ééaen nacht, van den gelukkigste der Iluivaders, de ongelukkigste der stervelin gen worden Paulus Van Voorde,sprak de Geestelijke op plechtigen toon, hier staat iemand bij ons die nog een wreeder lot heeft onder gaan. Iemand hij ons Ja, ja! heer Gysebrecht, om God te bedanken voor uwe red ding, om die ziel te winnen, doe geweld op uw gemoed en ver haal aan dezen ongelukkige, wat een goddelooze^nijd u deed uit staan. M. Gysebrecht bracht zijn hand opzijn voorhoofd, om al die droeve herinneringen terug te brengen; dan, van zijn hert 'ne steen makende, en uit liefde voor dien ongelukkigen Evenmensch begon hij 't verhaal van zijn leven en van zijn lijden sedert het oogenblik dat hij jonkvrouw Irena van Hoodendyk had ge trouwd; hoe gelukkig hij was; hoe opvolgentlijk zijn vrouw be zweek, zijn Schoon-ouders, zijn Kind; hoe hij gansch alleen in de wereld doolde en dwaalde; welke lange schrikkelijke en wreede jaren hij had beleefd; hoe hij ook het slachtoffer was van een snood schelmstuk; hoe hij eindelijk, eenige.dagente voren zijne dochter had teruggevonden; hoe de hand der goddelijke Voor zienigheid hier zienlijk was en tastbaar. Heer Gysebrecht was diep ontroerd, toen hij 't verhaal deed zijner droeve gevarendheden. Paulus Van Voorde stond daar, als aan den grond genageld van verstomming. Welnu, beste Vriend, vroeg heer Gysebrecht hem, moet ge niet bekennen dan Iietgene ik gedurende mijnen levensloop door 't beleid mijner vijanden heb moeten verduren, ruim tegen het uwe kan opgewogen worden Ja, ja, uw lijden is wreed en hart geweest. Welnu, ik mag u toch verzekeren, dat ik geen haat meer gevoel voor de hooswichten die mij zoo diep ongelukkig maak ten. Geen haat gevoelen Maar hebt gij dan geen hert gelijk liet mijne -= Zekerlijk, goede Vriend, zekerlijk; maar weet ge wat ik ge daan heb Als de booze geesten mij hekoorden om in wanhoop te vallen en in woede tegen 't mensckdom, dan heb ik mijn hert tot den Heer gericht dooreen kort en vurig gebed, en dat heeft vrede en rust in mijn gemoed gebracht...! Paulus Vjiq Voorde mijne woorden treffen en ontroeren u, maar wilt gij genezen zijn 0 zekerlijk Welnu, Jan moet gij u verootmoedigen en bidden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1891 | | pagina 1