25 Zondag 21 Juni 1891 32ste Jaargang Aalst- 't Gasthuis. Ontchristelijken. Loopende Nieuws. Kerkelijk Nieuws GODSDIENST. VADERLAND. VRIJHEID. Morgen, Zondag, OVER LIJ DENS. Mengelingskes. DER KERKDIEVEN. BUREEL, ACHTERSTRAAT. Gewone AnnDncen20 centiemen per regel. Annoncen op de tweede bladzijde 50 centiemen den regel. Berichten onder 't Nieuws, 1 frank den kleinen regel. ET LAM ABONNEMENTS-PRIJS. 5 Fr. 's jaars, vooraf betaalbaar. Inschrijvingen worden op alle tijdstippen des jaar* genomen, rechtstreeks bij ons of door Post of Briefdragers. YAM AELST AALST, 20 JUNI 1891, De Plaats Waar gaat het komen Tot hiertoe zijn 't maar schramfelscheuten geweest Nu moet er een beslissing genomen worden, 't Is de gewichtigste zaak dezer Eeuw. 't Gasthuis, slecht geplaatst, 't is voor honderde en hon derdejaren klacht en misbaar. Maandag was het zitting van den Gemeenteraad om over de Leening te handelen en 't voorloopig Komiteit te vormen 5 Leden uit den Raad, 2 uit 't Hospicie en 2 uit 't Armbureel. De Gemeenteraad geraakte in getal niet en de zitting is verschoven tot zaterdag. De keus der Plaats brengt aan d'Heeren van den Raad eene allerstrengste verantwoordelijkheid. Werd er een slechte Plaats gekozen, ten eeuwigen dage zou men zeggen Dat is de schuld van die of gindsche Heeren! Aalst is vermaard door zijne uitmuntende Geneesheeien O. a. M. Josef Frans KLUYSKENS, een der vermaardste Heelmeesters van Europa, die zijn marmeren borstbeeld heeft te Brussel in de Koninklijke Academie van Genees kunde en zijn bronzen borstbeeld te Gent in d'Hoogeschool; KLUYSKENS, vermaard door zijne schriften over de be smettelijke ziekten, die op 25 jarigen ouderdom Hoogleeraar was te Gent, die de heelkundige kl'niek heeft ingevoerd, die Opperheelmeester genoemd wierd bij 't Nederlandsch leger, en te Waterloo, hij alleen, 3oo afzettingen bewerkte en meer dan 9000 wonden verbond de wereldberoemde Kluyskens zag het levenslicht te Aalst den 9 September 1771. En in dezen tijd, Aalst heeft uitmuntende Geneesheeren in beide partijen, die naar de grootste steden van ons Land ge roepen worden om te verplegen of over erge ziekgevallen te beraadslagen. Als iemand ziek is, de Geneesheer wordt geroepen zou Aalst wijselijk handelen met zijn Geneesheeren ongeraad- pleegd te laten, voor 't opbouwen van een Ziekenhuis! Drij Plaatsen worden voorgesteld St Jobs. De Nieuwstraatpoort. D'Hertshage. In ons volgend Nr zullen wij die drij Plaatsen voor't Pu bliek doen verschijnen, cm hun verdiensten en bekwaamhe den-bekend te maken. Dat is 't groot wc !c i:i 0. uw. Öïficxu1ïïtëlijfet^ó"llt-£uréii7ön^itfki5g ffiak'cfl.~i T i «L/k- rijk, zoo riep Pater Monsabré uit, op den Berg vanMont- martre te Parijs,Frankrijk is geen Christen Land meer!» En zijn Luik, Bergen, Charleroi, Brussel, Gent nog Christene steden Is de Meerderheid er nog aan ons Onchristelijken, weêr heidensch maken, ongeloovig, vrijdenker, wild van zeden en van manieren, overzopen van misdaden en ondeugden. ïr Ontchristelijken Ons Europa, ons Belgenland zijnen luister, zijne eer, zijne vrome gezondheid ontnemen. Wie helpt aan dat barbaarsch, aan dat helsch werk Gij, Overheden en Rijken, die slechte voorbeelden geeft van hoe hooger dat het slecht komt, hoe verderfe lijker het is Grooten, Rijken die hun willen en hun grillen kunnen voldoen, die een zacht en goed leven heb ben en dat zij leven gelijk wij hooren van Prins Wallis van Engeland, dat g'heel Londen er op roept, welk ver derf voor de Samenleving Wie helpt de Steden en het Land ontchristelijken Gij, Overheden, dieniet weet wat de liberale scholen van dezen tijd zijn... Te Dendermonde de liberale Meis jesschool sterft uit, z'en heeft maar 10 Leerlingskes en dan nog vreemde t'Aalst, Dendergalm schrijft Door ons Middelbaar Onderwijs zal de gansche leugenkraam der Kerk vallen. Gij, katholieke Overheden, die ''e, schuld zijt van den voorspoed der liberale scholen irf onze Stad, gij helpt uw Stad ontchristelijken liever als dit te doen, moest gij honderdmaal uw ontslag geven. Ontchristelijken Wie helpt daaraan Gij allen die de schuld zijt, dat de Volksvermaken op zondagen en kermissen eene beestige slemperij worden gij, Overheden, die d'Orgelbals niet stuit in hun verpes ting, die vreest van d'Orgelbazen te mishagen, van te Katholiek te zijn gij, Eigenaars, Brouwers, Herberg giers, die, uit geldzucht, die groote plaag van onzem tijd* versterkt en doet uitbreiden. D'Orgelbals Een liberale gazet van Antwerpen, Li. Précurseur schrijft uitdrukkelijk De meeste misdader, komen daaruit voortna eenige geslachten opgeleid in d'Orgelbals, men heeft de wildheid en de verrotting. Tot Oostende noemde de Burgemeester d'Orgelbals eene OPENBARE RAMP en het Recht van Antwerp tv noemt ze voorraadschuren der huizen van ontucht. De Kermissen met Orgelbals worden een algemeen verdriet voor de werkmansfamiliënzoons en .dochte; zijn aan 't zwieren tot op den morgendVader/en Moe der zitten in armoede en in afwachting tot schalde. Ontchristelijken Wie helpt zijn Vaderland, onteerer en ongelukkig maken D'heeren Fabrikanteyi, Meester gasten, de Bazen van Werkhuizen die 't jtfng Volk in hun Werkhuis laten bederven; de Paus zegt het uitdruk kelijk in zijnen Brief over de Werkende Hlas De Ar beider heeft recht op een loon tot levensonderhoud; hij moet werken, maar zijn Vrijheid en zijn Zedelijkheid mogen niet gekrenkt worden. Veel Fabrieken en Werk huizen zijn een Pest in de wereld. Ontchristelijken, onteeren, ongelukkig maken... Wie heeft de Samenleving in die Ellende De Werklieden die hunnen stand niet doen eerbiedigen, die luisteren naar slechte opstokerijen van vreemde en diepgevallene lap pen en vellen, gelijk t'Aalst zondag, dat het weèr Mee ting was van Socialisten en dat daar 'ne vent 3 kwartiers preekte, willende bewijzen dat er geen Godheid is. (Wordt voortgezet.) De liberale gazet van Aalst, zoo trotsch en zoo bekrompen, aan elk willende spraken met het hoogste gezag, och erremen die liberale gaz^t heeft tot hiertoe haar ge dacht niet durven zeggen over' de daghuren op de Fa brieken van Aalst... Dat is Vólksvriend zijn.. Met zulke Volksvrienden en 6 eens krijgt men op de Groote Markt van Aalst een lekkeve pint bier. De blikslagers van Barcelon, Spanje, zijn in grefevagie Dobbel is nog zoo dik in Frankrijk zijn riu hotels en kafés, waar de Dienders een frank per dag/ moeten opleggen voor hun drinkgeld... Stroopen is d^ kunst in die groot hotels. Donderdag 18 was't de ^verjaardag van Waterloo, die vermaarde veldslag, waar Keizer Napoleon zijnen kre kel liet. Tot Aalst toe, hoorde men 't kanon dommelen.. Die wreede slagvelden God beware er ons van Maa die groote Legers zijn voorteekens van groote bloedsto tingen... Gelukkig de Lnndekes die een klein Lager; v Vrijwilligers hebbenAls de Belgen niet oppassenzu len zij eilaasde monsterachtige wreedheden van den Oorlog ondergaan... En geraken ze nu aan gang, 't zal veel erger gaan dan in 1815. Men heeft te Parijs denieuwe moordtuigen tentoongesteld gezien. Iemand deed ons onlangs bemerken dat men in St. Martenskerk t'Aalst voor Vespers en Vigiliën geenen gelijken slag kan hou den... 't Is spijtig Voor de jaarschriften schrijft men St. Aloysius en voor de opschriften St. Aloisius... Zoo komt alles salvum justum, zeggen d'Aalstenaars. Woensdag was Lede in feest en in vreugd voor de terug komst zijner Huwelijksreis van Mr Doktor Rubens-De Bièvre... Den hartelijken heilwensch Het schijnt nu toch, dat het Belgisch Princeske zou willen Nonneken worden... Geen Iluis zonder Kruis, en geen Staat of hij heeft zijn goed en zijn kwaad.. Al is 't princeske nog zeer jong, ze weet toch dat men droeve sloore kan zijn, al in een Paleis te wonen. De rampen die men ziet, en zijn de zwaarste niet. D Herziening zou maar kunnen plaats hebben rond de groote kiezingen in 1892, zoo is toch de meening van velen. Janson, de rijke Socialist, woont nu te Brussel in een hotel van 200,000 fr. en wandelt te Oostende met zijn madam op den zeedijk.... Schoon j_ lijkheid T'Idegem sterven veel kinderen. Men werkt er volop aan het dak der kerk en er is een schoon Com muniebank geplaatst.Argentina blijft in wreede doeb- bering; als er orde is, dat Laud kan op zijn effen gera ken en tot hoogen bloei; 't is 't rijkste Land van de we reld*. Steenhuyse en St. Lievens-Essche, twee groote machtige Parochiën, vereenigd zijnde en volherdende.de Mallpost moeter komen.. Eén zaak is vastgesteld; nooit zullen d'heeren Gekozenen op die Gemeenten komen, of ze zullen hooren vragen naar de Postmaal. En dan is 't maar gelijk het zijn moet. Gaat de schelmerij herbeginnen Voor de forten van Antwerpen, men begon met 25 milliccn en er waren alle jaren bijvoegsels aan... Voorde forten der Maas zijner weêr 12 miflioen gevraagd. De Mannen der Militaire Ge nie hadden zich misrekend... Eens den blok aan 't been, 't arm Belgenland moet betalen en blijven betalen... Er is maar éene redding Vlakaf en krachtig den wil van Kiezers en Volk laten hooren Een vrij Leger en weg die zotte overheersching van 't Militair!. Zondag21 Juni, Groote Meeting "te Wetteren. De sprekers zijn M. Kleyn van Lokeren, M. P. De Buck van Genten M. De Ceuleneer, hoogleeraar van Gent, Voorzitter van den Oost-Vlaamschen Katholieken Landsbond. Zondag Vlaamsche Feest te Nedereename, en 8 dagen later Ge meentedag te St Maria Hoorebeke. De Vlaamsche Landsbond is bestemd tot groote voordetiige zaken. Niets zonder arbeid, hoe meer strijd, hoe grooter Viktorie Wij treden een nieuw Tijdvak in nieuwe machten moe ten ingericht worden... En daar ontstaat! de Vlaamsche Bond voor Taal en voor Volk, voor Vrijheid en voor Def tigheid Oei, 'tis iets in Holland, t'Amsterdam de Paleizen worden er gekuischt en geschuurd en behangen en gestoffeerd van onder tot boven. De Keizer en de Kei zerin van Duitschland gaan naar Holland komen en er eenige dagen verblijven, 't Ministerie, dat na de kiezingen zijn ontslag moest geven, blijft aan, tot achter 't Vorste lijk bezoek... Eenige Hollandsche gazetten keuren dit be zoek af en herrinneren dat over 20 jaren Koning Wilhem de oorlogsverklaring tegen Pruisen in zijnen zak had.... Ander gazetten spuwen vuur en vlam naar Frankrijk... Niet noodig! Menkan Belg, Neêrlandsch zijn, de Vader- landsche faal en Vrijheid behertigen, zonder tegen Frankrijk uit te vallen. Autaar trofeën van sieraad plan ten. Deze week heeft de jonge Pater Bohnen 3 felle Sermoenen gedaan; over 't werkende Geloof van den H. Aloysius; donderdag preêkte die groote Redenaar over de zuiverheid, de siechte ge zelschappen en bijzonderlijk de slechte gazetten en boe ken, de slechte Volksbladjes waarmede men ons Vader land overrompelt; elk was diep getroffen; spijtig in Aalst dat de Rijke klas en goede Burgerij aan 't Werk volk eeen betere voorbeelden geven van Godsdienstigen iever. ten half negen, Pontifikale Mis; ten 11 ure plechtige Vergadering van de Congregatie der Jongelingen; ten half 4 Groot Lof met Fransch Sermoen door Pater Cos- tenoble, ten 5 ure Groot Lof van Sluiting door Deken Raemdonck en Te Deum. Morgen, Zondag, St Aloysius-Feest in de Groote Kerk; ten 10 ure Plechtige Mis, ten 4 ure, Lof, Sermoen en Processie. Zondag wierd in St Martens-kerk t'Aalst gevierd St Antonius van Padoua. Dit wonder der I2de Eeuw, die Predikant, zoo vermaard dat de Volkeren van uren en uren kwamen toegeloopen naar zijn Sermoenen, dat Paus, Kardinalen, Aartsbisschoppen en Bisschoppen verheugd waren hem te hooren, die groote Man gestor- op 35 jarigen ouderdom, hij was een groote minnaar ï&d zijne Moeder heindikwijls herhaald; St Antonius van Padoua verwekt tot heden toe, grooten toeloop en buitengewonen Inisterin de kerken... T'Aalst, Zondag, welke plechtige Mis; welke lange Offer; 's namiddags welk indrukwekkend Sermoen, welke large Processie en welken toeloop voor de vereering der Relikwie!... ZONDAG 21 JUNI 1891. Groote Kerkelijke Plechtigheden in Aalst. 300 Jarig Eeuwfeest der Dood van den H. Aloysius van Gonzaga. die't Menschdom verhief en vereerde door zijn onschuldig deugdenrijk Leven en zijne heldhaftige zelfsopoffering; Prins geweest zijn, rijk, gezond, tot d'hoogste eer kunnen geraken en de arme zieke Pestlij ders gasn oppassen en dienen!... Dat zijn geen kleine stukken... Al wie, zelfs buiten'tgedacht vanGodsdienst, de levens der Heiligen leest, onpartijdig, zal eerbied en dank hebben voor die Mannen... De kerk van 't Collegie is machtig schoon versierd... Machtig schoon: hoogen Hemel in rooden vloer met goud omboord en gouden franjen, de wanden der koor ook in vloer met de wapen schilden der S. J.; het beeld van den Heiligen in den Outaariu een veld van groen en van rozen, rondden PATER SERVAIS, die in Aalst zooveel jaren Bestier der is geweest van 't Genootschap en met zulken held- haftigen en krijgsmannigen iever, die zooveel werkmen- schen in hun-huizeken ging door een bezoek vereeren; Pater Servais, die om zoo te zeggen Aalstenaar was, zijn Vader-zaliger was onder-Direkteur van't Militair Gevang alhier; Pater Servais, in oct. 1889 naar d'Indiën vertrok ken,- met de ziel van eenen Apostel, in 't begin had de heete lucht van Indien hem nog al bezwaard, doch nu was hij beter; niemand wist van zijn ziekte; en maandag komt alhier in 't Collegie met bliksemsnelheid de wreede lijding zijner dood!!!!!.,. Men kan denken welke ontroe ring en droefheid in 't Collegie en inde Stad.... Pater Servais was hier geerne gezien, bijzonderlijk van 't Ka tholiek Werkvolk. Met vreugd hadden de Leden van 't Genootschap zijn Portret ontvangen; nu hangt het in hun huizeken; dat ze bidden voor hunnen Vriend en voor de Missiën van d'Indiën, waar nog ander Aalstenaars arbei den aan 't grootste werk dat kan verricht worden De Voortplanting van 't Geloof.... Er zou iemand moeten aangesteld worden in Aalst voor 't Werkder Voortplan ting; de Annalen zijn tegenwoordig zeer choon, met platen, 5 centiemen per week en alle maanden een boekske krijgen, in lezing.... In 1890 is er voor de Voortplanting gestort de som van 7,072,811,55 c.; Frankrijk alleen geeft 4,310,862,10 c.; Belgenland 388,200,80 c. Te JCERKXKEN is groote droefheid in 't Klooster en in g'heel de Parochie; d'Helle brult tegen de Kloosters, maar ze weet waarom; de Kloosters doen veel goed in de Christenheid; ware er t'Aalst aan de Zoutstraatpoort een Klooster van Capucienen of Recollccten, 't en zou daar geen Wildernis worden: in de Steden heeft de Kerk de hulp der Kloosters noodig en op den Buiten, welke goede Scholen voor te leeren en te werken leveren de Kloosters niet op!... 't Zijn de braafste zielen dienaar de Kloosters gaan... Nu dat de Walen zoo wreed in diaprastis liggen, dat er daar nesten zijn van wildheid en zedebederf, dat er daar naar de keel gesprongen wordt van Overheid en van Kapitaal, nu zijn ,er daar, zelfs liberalen die roepen: Ach, hadden wij hier een Klooster gehad!... TeKerkxken is overladen de Eevw. Mondei' Methodia^. (in d« wceld jufier Angelica Van den Bossche), geboren te" Erembode- gem den 20 Januari i858 en Religieuse sedert i38i... Men getuigt van haar in volle waarheid dat zij leefde als een Engel van Vrede, aller herten opbeurende, altijd minzaam en in eendere doening, het geluk rond haar verspreidende en met vreugd de lijdenden helpende en vertroostende. Op den Lijkdienst was de kerk te klein; 't was een algemeen gekerm en geween; d'harten waren verscheurd van droefheidDe Scholen van Kerkxken, de Kantschool die eerste prijzen heeft behaald op de Ten toonstellingen van Madrid, Parijs, enz. Frankrijk heeft een inkomrecht gestemd van 5 fr. per 100 kilogr. op 't vreemd brood. De Maatschappij St Rochus van Aalst toont in haar Betoogschrift dat de Belgische Hop ten achteren gaat, omdat de vreemde Hop hier vrij inkomt, terwijl de onze moet betalen voor den aanvoer in vreemde Landen, waarover breedere uitwei ding te naaste week. Klacht van een scholier. Voor allen mogelijken arbeid hebben ze al ma- chinen uitgevonden, voor schoolwerk alleen nog niet. Ook een geluk A. Weet ge ook of die kerel, die daar altijd om den hoek van dat kroegje sluipt, getrouwd is? B. Neen, dat is hij toevallig niet. A. Nu, dat is wel een geluk voor zijn vrouw, hoor Een geestige veldwachter. In een dorpsherberg zitten 's avonds de boeren van het dorp te drinken. Daar komt de veldwachter binnen, oai zijn slokje te nuttigen. Maak dat ge er uitkomt, roepen de boeren. Ze konden het heele dorp wel leeg stelena Kom, zegt de veldwach ter, wie zou er nu stelen Gij lieden zit allemaal hier. Op de vischmarkt. Juffrouw (met een klein kind op den arm)Wat kost die schelvisch Koopvrouw Och wat een lieve engel heeft u daar, drie kwartjes, juffrouw o, wat een lekker snoepertje, wat een mooie oogjes.net haar moeder,mag ik het een zoentje geven Juffrouw: Ik wil eenschelling geven! KoopvrouwWat een schelling Heerejé! Kee, hoor ge dat? Een schel ling! die geef ik voor uw leelijke aap ook Ik Ik CT Groote Markt. Concert voor zondag door 't Mu ziek der klein Soldaatjes ten half 12. Souvenir d'Anvers, Marcke. Paawels. Le chansonnier, Pot-pourri, VanderLinden. Dans la Vallèe, redowa, VanderLinden. Concordia, valse Lecocq. Le tambour Janssens, quadrille, Miry. HISTORISCH - DRAMATISCH VERHAAL (door de Mannen van Chipka.N XIII. EEREB0ET Terwijl wij de waarachtige Geschiedenis schrijven der kerk dieven, die droeve gebeurtenis van ons 49,le eeuw, mogen wij niet vergeten de Akten van Herstelling en de Boet-Processiën, die er plaats hadden na de Heiligschenderij en. Aandachtige Lezeres en Lezer, Hebt gij ooit goed uw aandacht gevestigd op bet schoon orde dat in de Christene wereld heerscht, tot opzicht van 'tHoogweer- digIn elke Parochie een sterk Gebouw, dat al d'ander be- heerscht, om dit Hoogweerdig te bewaren en te laten vereeren; bij elk Gebouw een Bewaker en Beschermer, die dag en nacht ten dienste staat, om dit Hoogste Goed meê te deelen, zelfs aan de verstafgelegene Huizen, waar zieken of kranken wonen..Zulke zorg beeft de Christenheid voor 't Hoogweerdig; In de Kronijken der Groote Bende van de Kerkdieven, te Brus sel berustende in 't Paleis van Justicie, volgt men van stap tot stap de wreede schurken in hun werk van laffe en eerlooze mis dadigheid; alles is er opgenomen volgens de getuigenis afgelegd door d'Heeren Pastoors, Kosters en Parochianen, en volgens de bekentenissen gedaan door de plegers der gruweldaden. Doch in die Officiëele stukken viodt men geen woord van de Verontweerdiging die overal zoo hevig, van d'Herstelling, van d'Eereboet die zoo plechtig en zoo indrukwekkend was. Zonder ons Verhaal zou 't Nageslacht misschien denken dat de Vlamingen en Belgen van dezen tijd ongevoelig zijn geweest aan den smaad jegens het korstbaarste dat de Hemel ons kon schen ken en dat de Aarde kon bezitten. Wie zal de ziel beschrijven der Geestelijken, der Kerkbedien den op het oogenblik dat zij in die wintersche morgenduren met 't licht in d'hand hun Kerk binnentreden en de Diefte en Heilig- schenderij bestatigen Ziet ze daar bleek worden, sidderen en beven, ziet ze van schrik, angst en verontweerdiging neêrzakken op hun kniën en een Eereboet doen, die zekerlijk van geen klein gewicht zal zijn in de weegschaal van Gods oordeelen Och, Ileere, terwijl zij gerust slapen is de vijand gekomen Konden zij met hun bloed die Heiligschenderij herstellen Herstelling en Eereboet, 0 God uit den Hoogen Hemel En daar zijn de Misdienderkes,die ook hun armen overeenslaan en vol allerm terug in het dorp loopen En daar zijn de Ge- loovigen, de gewone kalanten der Eerste Mis, brave Huismoe ders, Dienstmeiden, godvruchtige Manspersonen, Tertiarissen; wat gaat er niet om in die herten Welke verwensching tegen de Diefte Welke uitboezemingen van Geloof en van Liefde Niet alleen in de nabijheid der bestolen kerken, maar g'heel den Lande door,kwamen de Christene Volkeren in opbruisschiug tegen die Heiligschende diefien.. De gazetten schreven er artikels tegen van vlam en vuur; de katholieke gazetten; want er waren er, liberale en socialistische, die den moed vonden de daad der Heiligschenders te verzachten, te verschoonen.. Zooveel armoede, schreven zij, en zooveel schatten Judassen lskarrióten als of die schurken gingen stelen om brood te koopen voor vrouw en voor kinderen Alsof zij gepraamd wierden door den nood Achtbare Lezers, waarde Lezeressen, UEd. weet wat er van is en nu bespeurt gij nogmaals de verregaande boosheid der libe rale gazetten in ons Vaderland!.... In d'artikels-nieuws der katholieke gazetten straalde een diepe pijn door, over de kerkdieften; zelfs wierden er Hoofdartikels over geschreven in de groote gazetten van Brussel Een nieuwe kerkdiefte komt ons Vaderland te bedroeven... Geen week gaat voorbij, of wij hebben een misdaad van dien aard aan te stippen, in ons Belgenland... Is dit omdat 't Katholiek Ge loof zulke talrijke en zulke rijke Tempels heeft, of omdat ons Va derland het mikpunt is geworden van Anarchisterij en van godde- looze woede? De Protestantsche Tempels, naakt en ijdel, worden gerust gelaten.... Maar de Katholieke Kerken, waar de Schat der Christenen bewaard wordt, in hetgene onze arme aarde het kos telijkste heeft, in goud, zilver, zijde en vloer, onze katholieke kerken zijn het slachtoffer der stoutmoedigste aanvallen. 't Is 's nachts,in de duisternis, dat de bandieten komen langs een venster of langs de sakristij, dat zij hun stappen richten naar het licht van het Tabernakel; dat ze naar den Outaar gaan, gewa pend met hamers en breekijzers, geFjk eertijds de beulen gingen naar den Berg van Kalvarië. Zij stappen op, waar de Priester alleen het recht heeft op te klimmen, en hun heiligschendende handen grijpen vast, hetgeen alleen aan gewijde en gezalfde handen toegelaten is, al aanbid dende aan te raken.Het Tabernakel is opengebroken. Christenen, ziet! De kostelijke Remonstrantie, die schittert boven uw gebo- gene hoofden tusschen de wierookwalmen, de Remonstrantie wordt gebroken en in eenen zak geworpen. De heilige Ciborie, 0 treurnis, wordt weggedragen; maar zij behelst nog den schat welke de II. Martelaar Tarcisius met zijn bloed verdedigde tegen pogingen van nieuwsgierige heidenen. Het is de Priester niet die de H. Ciborie draagt, in de breede eer biedige plooien van het Tabernakelkleed, voorafgegaan van koor kinderen in lange slijpende kleuren en onder 't geklingel der zil veren bel.... 'tZijn dieven, oud-veroordeelden, kotzitters, die al vloekende en zwerende hunnen buit wegdragen... Zij loopen over van goddeloozen drift; ze worden gejaagd door de duivels; ze werpen d'H. Hostiën weg, op 't kerkhof, op de straten, in de velden.... Eu de Christene herten bloeden; En d'armen gaan in d'hoogte; En tranen van uitboeting worden gestort Het is onlangs gebeurd a Een jonge Buitenpastoor komt in zijn kerk om de Mis te le zen, hij bestatigt de wreede speuren derkerkdielte; op dit gezicht hij valt neêrals 'ne steen... Een uur nadien vond men hem nog in dien toestand. Ach, groote God! gaan onze Kerken moeten bewaakt worden en versterkt, gelijk ten tijde der Hunnen en der Noordmannen? Zoo schreven de Katholieke Gazetten in 1887-88, die jaren van stoutmoedige kerkdieften.... Doch er zijn ander akten van Eerboet aan te stippen. Wat is dat daar, den Zondag 15 Januari 1888, te Lemberge, bij Gent? Al is het Winter, guur en stuur, ja ijskoud, welke ontzachlijke menigte! Duizenden en duizenden, uit alle omliggende Gemeenten! Wat is er daar te doen Gelijk in ons vorig Nr beschreven staat, is in den nacht van 9 tot 10 Januari 1888 de kerk van Lemberge bestolen, bestolen met grouwzame heiligschenderij. Elk is ontroerd; Overheden en Volkeren; 't Bisdom heeft een Openbare Akt van Eereboet gevraagd; en daar staan de brave Christene Menschen van deze 19,,e wonder bare Eeuw vergaderd Lemberghe is daar, de Parochie waar de grouwzame misdaad plaatshad, Meirelbeke is daar aangekomen met 200 Zangers en 't katholiek muziek aan 't hoofd; Gontrode met kruis en vanen; Oosterzele, Gysenzele, Bottelare, Landskouter, Moorsele, Melle, met Geestelijkheid en veel Parochianen. Welke ontzachlijke menigte Nooit was dat te Lemberge gezien Men hoort Vespers en Lot. Dan heeft er een groot Sermoen plaats. 't Volk stond tot op de kalsei. E. H. Van Rysselberghe, alsdan onderpastor te Meirelbeke, spreekt over 't Hoogweerdig, het kostelijkste dat Hemel en Aarde bezittenGod Almachtig onder ons, als Zoenoffer en Middelaar

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1891 | | pagina 1