Het Pensioen OE AMERIKA ontdekt werd ZONDAG 1 J*tN*JARI 1899 4<)8le Jaargaug - ^ade^a/rvb - aan- clet (2 (ju A te ne jjaau 1899 IQ1111, der oude Werklieden Priester daens' Penning. demokraten. op uwe hoede BUREEL: EILAND CHIPKA, WERF. Gewone Annoncen 20 centimen per regel; Annoncen op de 2ic bladzijde 0,50 den regel; Berichten onder 't Nieuws 1 frank den kleinen regel. HET LAN ABONNEMENTSPRIJS 5 Fr. 'sjaars, vooraf betaalbaar. Inschrijvingen worden op alle tijdstippen des jaars genomen, rechtstreeks bij ons of door Post of Briefdragers. YAN Een jaar van strijd voor 'tGr 1L jaar van Zegen en Verdienste i Aan ons blad behoort een 1 v< - 't Christen Volk, zal een voor de Abonnenten. GELUKKIG JAAR Och, 't wordt zoo dikwijls gezegd en herhaald met deze dagen; en 't mag wel; er wordt genoeg kwaad gewenscht en kwaad gezegd, dat er dagen van goede wenschen mogen komen. Gelukkig Jaar aan al wie deze gazet leest of hoort lezen.... Goede gezoudheid, welvarendheid, voor spoed in handel en werk, vrede, vrede... Wat is een hert, een huis, eenGemeeute en eeu Laad toch .zon der Vrede maar zonder Rechtveerdigheid, geenen Vrede... GELUKKIG JAAR 1899!.... Aalst, we wenschen u uitter- harte een begin van Evenredige Vertegenwoordiging, de aanvang van een Vaderlijk Bestuur... Op 't Congres van Antwerpen is het gestemd De Demokraten zijn verplicht het Evenredig Stelsel te eisschen, zelfs waar ze meerderheid zijn of meerderheid kunnen worden. Als elk zijn woord te zeggen heeft in den Raad, er komt Verdraagzaamheid en Vrede; een Partij die onderligt en niets te zeggen heeft, worstelt met woede en hardnekkigheid... ELK HET ZIJNE, achtbare Aalstenaarsl Elk het zijne, vrijheid en verdraag zaamheid, ook in de Buitengemeenten, goede spaarzame, Vader lijke zorgvuldige Besturen, die de arbeidende klas niet vergeten. Een Gemeentebestuur kan zooveel doen voor 't werkende Volk. GELUKKIG JAAR 1899,... Feest en vreugdNieuwe kleeren! Geschenken! Vreugd in huis en vreugd aan tafel!... 'sAvonds vrolijk licht, warme kamers, opwekkend gezang!... O gij die de genuchten des levens kunt smaken, denkt toch dat er Vaders en Moeders zijn die op Nieuwjaar aan hun Kinderen niets kunnen schenken, waar het altijd armoede troef is; en dikwijls met d'ar- moede, de wanorde; denkt dat er veel werkende Ouders zijn die opNieuwjaar moeten zeggem't Zal weêr een jaar zijn van armoede en ellende;niet genoeg winnen om toe te komen! geen werk hebben of maar half werk! geen winst Vader voor zijn kinders!.. Armoede en Ellende... Gaat toch in uw hert, wenscht aan die Landgenoten een goed en gelukkig jaar, verbetering van hunnea toestand door de Sociale Wetgeving. Wenscht met ons aan de Christene Demo kraten dat ze mogen goeden vooruitgang doen, veel Volk aanwin nen, Man*»n, Vrouwen, Kinderen, hun Vereenigingen sterker zien worden, tot Heil des Volks, tot Heil des Volks, och God, de Demokraten hebben geen ander inzicht; zij eerbiedigen den Gods dienst; het recht van Eigendom; ze weten dat er moeten Meesters zijn.. Meesters en Slaven, Meesters en Hongerlijders, Neen maar Meesters die aan 't hoofd staan en Arbeiders, die hun plicht doen, maar die een menschelijk bestaan moeten hebben en mogen hun oogen omhoog heffen... Waarom vervolgt, waarom broodrooft men ons toch? Waarom zijn er die denGodsdienst tegen ons willen gebruiken? Kan de liefde van eenen kant blijven komen? Kan 't Volk zijnen Godsdienst blijven beminnen, als het wegens den Godsdienst bestreden wordt in de werkingen tot Heil des Volks? GELUKKIG JAAR 1899. Och dat de Goedhertigheid spreke! Dat woord leeft in alle vrome barten, in alle Talen, b(j alle Vol keren... Hoe ineu anders ook uenke 'of geloove, dat Ai le ma Jut ou kracht vereenigd weze, in banden omsnoerd, opdat 1899 een sterk vereenigde Partij zie opkomen, de Partij der Goedhertigheid, der Rechtveerdigheid, om Volkswetten te hebben, Volksbesturen, dat ons Land weldra een waar Vaderland worde, waarin elk, r>iE van goeden to is, van die huiselijke Feesten door eene zekere mate welvaart zou kunnen genieten... Helpt ons daarin, geliefde Lezeressen en Lezers, helpt daarin, Ad nos! Helpt daarin de Christene Demokratie, en 1899 zal voor u een uitmuntend, geluk kig Jaar wezen. 't Land van Aelst. Waar de Godsdienst lijdt, kwijnt en uitsterft bij 't Volk, Dat is te Gent, in uwe stad, Bien Public, in uwe stad. Fondsenblad Doet toch uw oogen eens open De Christene Demokraten zullen nooit den Godsdienst tekort doen, nooit maar ze zijn in de strooming van Volk, waar gijlie den voorzichtig en vreesachtig uitblijft. Iletgsne valsch en onrecht is, MOET vallen, zegde ons on langs een Boerke van Hillegem, bij Borstbeke: och, dat er geen Dwang ware, ge zoudt iets zien ge moest de Boeren hoorenspre- ken in hun herbergen de Christene Volkspartij is rechtveerdig ze zal zegevieren. Twintig Sekretarissen, ten minste, zou do Christene Volkspartij moeten hebben, om de valsche Geschriften te weerleggen. Bij dees Nr is een Bijv In eenen brief aan de Justice Soclu,e geschr/VcnC l: j een hooggeplaatsten Duitschman, die dikwJ.s op d I Katholieke Congressen werd toegejuicht, leest'men i j volgende i Al de verlichte Katholieken van Duitschlaffd ■lJ.. gansch t'akkcord op dees punt, te weten dat de Biuacliop van Gent zich bedrogen heeft, en dat zijne dwaling het grootste kwaad aan de zielen kan berokkenen. Div'v- christene Werklieden zal die dwaling in 't SociaHvi us werpen. Ik heb eenen zeer wijzen man hooren zeggen, da-gi v j Geestelijkheid, en voornamelijk de hoogere Geesc«y k- heid van België, eene vervolging van noodig he< ft, >ïn zich te hertemperen, want de Priesters zijn te veel lm kommerd om de Grooten niet te kwetsen. In Duitschland bemerkt men dat, sinds de Christ. ie SocialeBeweging inBelgië ontstaan is,de Bisschoppe? al toos en, om zoo te zeggen buiten hunne wete, eindigen met partij te nemen voor de sterken tegen de zwakkt n ze zijn misleid door de gedachte dat zij een Katholiek cl liever Bewarend Gouvernement moeten sparen, waat /ar. M. Woeste de meester en de slechte geest is. Niettegenstaande zijn persoonlijk talent, een mar. 'oo als Woeste, zou geen oogen blik in 't Katholiek Cent 'urn van Duitschland geduld worden, omdat hij niets verstaat van de maatschappelijke noodwendigheden onzer eeitw De kwestie Daens zal zooveel te erger zijn, dat voor het Volk, voor den Katholieken Werkman die lijdt er- zwoegt, de Kerk zal schijnen de partij der geldir. cht getrokken te hebben tegen eenen Verdediger der nedcri- gen en kleinen. Ik zeg zal schijnen, omdat men nooit de Kerk moet verwarren met eenen harer Dienaars, die zich kar. be drogen hebben ter goeder trouwe. Waarlijk, die gcedc vervolging, waardoor de zielen hertemperd worder, not zeer hebt gij ze niet van noode,om tot de ware grond e- ginselen der Kerk te keeren Mocht met dees Kerstmisfeest het Kindje Jesus een wei nig van zijne ootmoedigheid geven aan de Belgische Bestuurders Mochten zij tot inkeer komen Mochten zij erkennen dat om den naam van Kat! oiiek te verdienen, men allen hoogmoed moet afleggen en de hand reiken aan de arme werklieden,, onze toon'nctidt in Jesus Christus Wij, Katholieken van Duitschland, die vervolging heb ben geleden, die onze Bisschoppen in 't gevang heb" n zien smijten, wij gelooven een weinig recht te he om te spreken en te zeggen wat die groote Herder Kerk denken op 't einde dezer eeuw, als elkeen sen te knielen voor de menschelijke macht., voor het g 'en kalf I. De Kerk van Christus is gansch het tegenover g - üa Woord iö mehsch geworden,' om aan dL - coonen dat de aanbidding van't gulden kalf valsen is. Vrede aan de menschen van goeden wil In plaats van Priester Daens te laten in vredt zij ff/ Zending vervullen, die zeer vele Werklieden zou teruggt bracht hebben naar de Kerk, heeft men hem verbitterd door eenen hardnekkigen oorlog. Indien het nog tijd is, werkt voor den Vrede 't SENAAT heeft rap-roef het Contingent gestemd, de Dotatiën, verschcide andere zaken nu worden de M etten in de twee Talen gestemd; een Sénateur zegde daarop, dat hij nimmer of nooit dén Ylaamschen tekst zal stemmen Als Boerke VanBrus- sel Fransch leert, waarom zouden die geleerde Senateurs onze Ylaamsche faal niet leeren Minister De Bruvn heeft gezegd, dat de Y eeziekte afneemt en dat de grenzen weldra zullen open zijn, schoonen troost zei de man en hij viel van 't dak. Over Aalst zeggen wij alsvolgt De mannen die Aalst regeeren, zijn geen Catholieken, nooit zijn 't Catholieken geweest; maar GELUKZOEKERS, die de Catholieke Partij van Aalst VERMOORD hebben, assassiné, Men- heeren, vermoord. Dat schoon en edel werk. t welk door de Bewaarders der Kamer in den vergeethoek was geschoven.is dank aan 1 Congres van Antwerpen, wéér op t voorplan versche nen. En 't zal nu op 't voorplan blijven. j 't Is onmenschelijk en onwëerdig van eene Christene j Maatschappij, dat de werkman, als hij oud is en versleten, j ceii bedelaar Worde, dat hij moet leven van aalmoescn of van openbare of private liefdadigheid. j De oude Werkman moet geëerd zijn en in Tustcn vrede j ijn'laatste dagen doorbrengen. j \'a durft de werkman niet denken aan zijnen ouden dag. Hij weet dat hem alsdan armoede, honger, bedelarij verwachten, 't Is hem niet mogelijk met zijn karig dag- Ion genoeg uit te sparen, om, als hij niet meer werken kan. opzijn renten te leven. Met al zijn zwoegen van 's morgends tot 's avonds, komt hij nauwelijks toe: er ontbreekt altoos iets ziju. huishouden: 't is met moeite dat hij brood kan vörscnaf- fen aan zijne Vrouw en Kinderen. Onze Ylaamsche Werklieden winnen nog geen 12 frlnk j per week. Leeft ge daarmeê met Vrouw en Kinderen j 't is altoos krimp en gebrek. Wie zou het hart hebben Van dat hongerloon nóg dage- j lijks ecnige centen af te pitsen om den werkman recht te geven aan 't einde van zijn droef leven een' pensioentje te i genieten Dat ware onredelijk en barbaarsch. Ja, in princiep, 't is schoon den Werkman te doen me< betalen tot zijn pensioen, 't is schoon hem te zeggen dat het pensioen geen aalmoes mag zijn; dat het moet Ver diend worden, zoo niet, wordt de Werkman een publieke i edelaar, de bedelaar van den Staat, 't Is dus een kwestie an weerdigheid en ook van wijze huishoudkunde. Door die bijdrage leert de werkman sparen; de centen dia de genever zou verzwelgen, zullen tdt een treffelijk en vride- ücvend doel gaan, en 't zal al winst zijn onder zcdelijté en stoffelijk gebrek. Wij ontkennen niet, dat de geneverplaag eenen kakker is voor de werkende klas, en wij vragen [dat er krachtige en doelmatige middelen aangewend worden om die doo- delijke plaag te bestrijden; maar dat belet niet dat plui zende en duizende werklieden in Vlaanderen, die geen gencverdrinkers zijn, zich in dc onmogelijkheid bevinden iets af te staan van hun onvoldoende dagloon, ten einde bij tc dragen tot het verzamelen van een pensioentje- Moeten die ontelbare arme werklieden van pensioen beroofd worden, omdat er anderen zijn die dagelijks iets f wat zouden kunnen wegleggen van hun dagloon Dat ware onredelijk. Derhalve moet de Staat, die volgens de Encycliek Uerum Xovarum, de Voorzienigheid hoeft te zijn, bij zonderlijk van de werkende klas, een minimum van pensi oen verzekeren aan den ouden Arbeider. Dat minimum mag niet geringer zijn voor de werklieden der Steden dan één frank per dag. Of de Buitenlieden, in evenredigheid, zooveel genot ..ouden he-L .er. me'. 7 1 ecut.e :>erdag, dat is eene bij- ut ..'(.tVu f. re onderzoeken hebben. Hetzelfde dient gezegd te woraen vaii hei bepalen 'des (,)p wulken ouderdom moet Ju- werkman zijn pensioen genieten Moet de ouderdom dezelfde zijn voor aide Arbeiders zonder ondersche.id, bijv. 60 jaren Of moet die ouderdom vervroegd worden vcor sommige lastige en ongezonde werkvakken, bijv. voor den arbeid der koolmijners Al die punten zijn zonder twijfel belangrijk, en dienen zorgvuldig onderzocht te worden; maar dc ziel der zaak, het hoofdpunt waarom alles draait, is dat het pensioen voor den ouden Werkman, door den Staat tc betalen, worde vastgesteld en uitgeroepen. De Belgische Volkskamer, die het groot princiep van 't werkmanspensioen stemt, zal eenen onsterfelijken dienst bewezen hebben aan ontelbare brave werklieden en mag rekenen op de eeuwige dankbaarheid van 't Volk. Elkeen, de verstokte en hartelooze Vasthouders uitge zonderd, erkent dat er iets moet gedaan worden voor den ouden Werkman; ons Ministerie ook dat een optel ling doet van al de Belgische Werklieden, van hunne dagloonen, enz. enz. Maar op zulke wijze geraakt het God weet wan- Men v jij 1 den Staat beschermd; d, pen, maar dat alles ook zal de n de effende van den ouden werki armste, de noodlijdendste onze men legioen in Vlaanderen betamelijk tc leven met Vroiiw terwijl ze nog in hunne vollo k laas onderstand en aalmoezen dan dat ze stortingen <h at stellen zich zeiven een iddel der Lijfrontkas, door - goed en niet tc verwer- matschappelijke wonde nan niet genezen. De wcikliëden en 2ij vor- winnen niet genoeg om en Kinderen nu reeds, acht zijn, hebben zij, ei- van noode. Hoe wilt ge le Lijfrontkas Derhalve, wit men o]redelijke en menschlievende wijze het groot vraagstuk van 't werkmanspensioen oplossen, men moet volstrekt beginnen met don Staa i alleen te verplichten aan den ouden Werkman een inimum van Pensioen te verleenen. Priester Daens. Qp het Congres van Antwerpen is de inrichting van den Priester Daens' Penning beslist. Wij verzotken al de bladen zonder onderscheid van politieke klenr, deze stichting te willen aankondigen. De dagbladen van alle denkwijze, die in Priester Daens een werktuig zien der volksontvoogding, kunnen eene openbare, inschrHyingslijst openen. De personen, die tot den Penning willen bijdragen, zondci gekend te zijn, mogen ook hunne giften sturen naai PRIESTER DAENS, te Aalst, of naar M. WIN- SCIIEN'S, algemeenen schatbewaarder, Begijnenvest, ig dat de inrichting zich van het land. ien oproep tot alle ifcvcraars en willen meewerken om den ge- e stellen zijne volkszending te vol- hen hun adres te laten kennen aan M. Winschens of aan den ondergetoekende. In naam der Vergadering van het Congres II. LE BON, advokaat, Bervoetstraat, 43, Antwerpen. vierden leidt Averpen, inafwa /er de andere stc nnfdie wi S f 1do Bisschop ir«et niet,wait er in zijn Bisdom ge beurt, onbeke*d is het Hem dat M. de Pastoor van Uitbergen zondag op zijnen Preekstoel is ge komen een Bulle in zijn hand, dat hij ons gazetten veiacht en verboden hoeft. Men heeft met eenen slimmen trok al ons Werkmans opgekocht, om do vervolgen van het Verhaal COLOMBUS te be lemmeren. 't Christene Volk kermt: Schimpgazet- ten worden aangeprezen, omdat zij ondersteund worden door eenige Rijke-menschon die willen alleen meester blijven, terwijl de Arbeid een deel van dc macht moet hebben. Staat rvc getrokken om u te t Meeting doen kei op de aald Antwerpen ien onzer W erklieden, \an hun g jaar op de Fabriek gesteleen werden, wij heb ben daar ons Programma uitgelegd, het Christen Ge* dacht vooruitgezet, do hulp van iedereen gevraagd voor de Volkswetten en de gazet Le Matin doet ons èn de Geestelijkheid èn de Rijke Menschen aanvallenWij, Christene Demokratci zijn enkel verantwoordelijk voor de Verslagen in ons eigene Gazetten. Gazetten der oü Bewaarders van Gent, hoe durft gij optreden als Rechters, gij die sedert 4 jaren uw oogen sluit voor al "t Onrecht, al den Dwang, al den Broodroof in Aalst gepleegd te^-n de Christene Demokraten! Gij durft zelfs Dronkenschap dor Sektiën niet afkeuren 1... Zo" (lauw zijtge, uw Oordeel in onze zaak is geen blind Plakket woerd. En ge wilt' t Volk beletten zijnen vervolg den Aanvoerder te ondersteunen Dees jaar een kiesjaar zijnde, zal Het Land van Aalst zijn beste doen, in den strijd voor de Rechtveerdigheid. Wie dus een abonnement neemt, zal zijn geld niet te beklagen hebben. EEN DORP WAAR GEEN TIJD IS. Een oud spreekwoord zegt: de tijd is voor de 7 slaven gemaakt. Zeker echter schijnt het dat de tijd niet gemaakt is voor sommige dorpen in den Elsas, als het waar is wat een reiziger mij vertelde Bij mijn terugkeer (zoo vertelt j hij) van Bechelen zag ik een der schoone dorpen van het Lewen- dal. Daar het zondag was en juist de kerk aanging, ging ik ook de kerk binnen te Kirchberg. Toen de dienst afgeloopen was en wij weer buiten kwamen nam ik mijn horloge uit den zak om te zien of dat gelijk was met den wijzer van den kerktoren. Maar er was geen klok te zien. Ik vroeg in de dorpsherberg hoe laat hot wel was, maar de baas van dc herberg kon mij dat niet zeggen. Ik kan u dat niet juist zeggen, antwoordde hij mij, want wij gebruiken geen klokken. Gebruikt gij geen klokken hoe regelt gij dan uwen dag? Wel, 's morgens gaan wij op den rook die uit de pastorijschoorsteen komt, aan ons werk. In de postorij zijn ze heel geregeld en dedomi- nó zorgt dat wij nooit te laat komen. Wij eten als het klaar is. Om 4 ure zegt ons de fluit van den trein die pit Mossmunster komt, dat het tijd is om weer to eten. En als het 's avonds donker is, weten wij dat het tijd is om naar bed te gaan. Zondags gaan wij naar de kerk Ms de klok luidt Onze predikant is een zeer nauwgezet man en hij zal nooit een half uur te laat ofte vroeg beginnen. Voor eene Rechtbank stond iemand terecht voor eene vechtpar;ij. De Rechter vroeg hem, wat zij hadden gedaan op de eerste pleisterplaats. We gebruikten vier {glazen bier, was het ant woord. Vervolgens? Twee glazen brande wijn. a Daarna? >1 Een glas genever. En toen? i) Toen? Vechten natuurlijk Een probaat middel. Vrouw des huizes tot dienstmeid: c Zeg Liza, weet ge ook de beste ma nier om ossenvleesch goed te bewaren? n Dienst maagd Ja wel, juffrouw, den os niet te slachten. Heel eenvoudig. «IIoo komt het dat uw Vrouw zoolang denzelfden hoed draagt? Vroeg eens een heer aan zijn vriend. O! heel eenvou dig, ik vraag haar dikwijls, of zij niet een nieu wen noodig heeft, en dan zegt zij uit aangeboren zucht om mij tegen te spreken, altijd neen. BESCHRIJVING VAN DIT NIEUW WERELDDEEL NIEUW OORSPRONKELIJK VERHAAL dramatiek en historiek, door P. D. 6 VI. IN ZEE. Het schip vaart de zee in.. Van op den oever gezien, wordt het gedurig kleiner en kleiner, eindelijk is het rnaareen grijs wolkje, eenschipje, een schemering.. Het schip is uit d'oogen verdwenen. En al 't Volk gaat treurig naar huis.. Laat ons de moedige Zeevaarders volgen. Colombus zit op 't eerste schip, diepdenkende, met verscheide land- en zeekaarten voor hem op tafel. Men neemt koers Zuid-West naar de Kanarische Ei landen. Te dien tijde waren de zeeschepen voor de reizen te water, wat de omnibussen_en charabans waren voor de reizen te lande Traag, blootgesteld aan weêr en wind. Was de wind ongunstig, de zeeschepen moesten stil blijven, was de wind enkel half goed gezind, men moest de zee invaren, zig-zag, gelijk iemand die eenen hoogen berg optrekt. Het was met linnen zeilen alleen, dat de schepen voortkonden; werden de zeilen gescheurd door den stormwind, arm schip, ge bleeft daar hobberen en hobberen in 't midden van de woeste zee. Een dag, twee dagen, goed voorbij, lustige aange name zeevaart.. Ach, bij zacht weêr, bij flikkerend zon nelucht, als de zee in haar goed humeur is, het kan toch zoo aangenaam en zoo frisch zijn daar op die effene baan voort te varen, zonder hinderpalen te ontmoeten. Maarden derden dag keerde kaart, de wind loeide fel, de zee was onstuimig; het roer van het schip Pinta brak.. Het is juist als 'ne mensch die stronkelt en zijn been breekt. Dit schip kon niet meer voort, 't moest naar een Hospitaal. Doch men is diep de zee in, van verre, van verre ziet men nog de vale schemering van hooge bergen. Dit derde schip dus kermde om hulp en vroeg om te rug naar huis te keeren. Oost-west, thuis best, bijzonderlijk als men zijn been gebroken heeft. Christoffel sprong in eenen boot en vaarde naar de Pinta. Inderdaad, het roer gebroken. Och, riepen verscheide Matroozen, ge ziet wel, j 't ligt gebrokenwe kunnen daarmeê de zee niet in. Welnu Laat ons terugkeeren naar Palos. Naar Palos Maar ge zijt er twee dagen van af.. Terugkeeren Nooit.. Wat doen we dan Het roer kan gerepareerd worden, bindt het ste vig vast met een koorde; als 't noodig is, we zullen uw schip aantrekken maar laat ons toch voor een klein moeielijkheid niet wankelen in ons groote onderneming.. We zijn toch zeevaarders en gewoon aan de gevaren... De Kapitein Maarten Pinzon sprak gelijk Colombus de vreesachtigen werden beschaamd; men bondt 't roer zooveel mogelijk aaneen, en zoo hinkepinkende, en voort geholpen door de twee andere schepen, geraakte men weldra den gOogstin een der Canarische Eilanden, al waar een scheepszaat was of een werkplaats van scheeps- makerij. 1* Geld had Colomb, daaraan loog het niet; hij had een nieuw schip willen koopen; doch er was geen te koop. Welnu, van de nood een deugd gemaakt, het schip her steld zooveel mogelijk en in drie weken kon het van sta pel loopen. Cplomb gebruikte deze drie weken, om zijne studiën oveiide nieuwe wereld voort te zetten, en voor zijn Zen ding nieuwe aanhangers te winnen. Aan zijn andere schepen deed Colombus aanzienlijke verbeteringen; zoo werd de Nina voorzien van vierkan tige 'zeilen in plaats van drijkantige, opdat het beter en zekerder de andere schepen zou kunnen volgen. i gaan vertrekken uit dit Eiland Gomera; al 't Volk is eimeê bekommerd; g'heel de wereld spreekt ervan; wa ter en hout worden aangebracht, zooveel de schepen er kunnen laden..' --- Maar wat is er weeral pe koppen worden bijeengestoken. Een Visscherschuit die aangekomen is.. En is de vangst goed geweest -- Ja, maar ze brengt de tijding meê, dat Portugaal ialoesch is van Spanje, boos op Colombus, dat dit nijdig Portugaal drie zeeschepen heeft gezonden, die last heb ben als schildwachten gedurig heen en weêr te varen, om de Spaansche schepen tegen te houden en Colomb te vangen. Colomb, door den Koning van Spanje ZEEHERTOG genoemd, was niet verwonderd over die geruchten hij wist dat zijn ontdekking zou luister en roem verschaffen aan Spanje, en dat Portugaal zijn spijt niet verkroppen zou, maar alle middelen in 't werk stellen, om de onder neming te doen mislukken. Nijd krijt, waar eere rijdt. Colomb aarzelde geen enkel oogenblik, geen enkel 00- genblik. Alle gevaren zou hij trotseeren, om de Nieuwe Wereld te ontdekken. Den 6 September verlieten de 3 schepen het Eilandje Gomera; Colomb wilde spoedig doorvaren; maar de wind was eensklaps stil gevaren; de zeilen hingen zoo slap als schoteldoek, en de schepen moesten dicht bij de kus ten laveeren; ze konden, och armen niet voort... Den 9 September op 'ne zondag, geraakte Colomb aan Ferro: 't laatste der Canarische Eilanden; daar lag de vij and; men moest er door vliegen; maar met den besten wil van de wereld, 't en ging niet; de schepen lagen roer loos op een zee, zoo als eenen dorschvloer; de zei len hingen aan de masten geplaktte vergeefs werd de diepste kim onderzocht, voor eenige verandering in het weêr te bespeuren, 't Werd maandag, dijnsdag, woens dag, donderdag, vrijdag; de schepen lagen als vastgena geld; eindelijk den zaterdag morgend, Colomb bad en deed zijn Volk bidden; ons eerste schip, zegde hij, is Santa Maria; de Moeder Gods zal ons beschermen.. Den zaterdag 16 September stond de wind op dc zeilen kwamen open als vogelvleugelen,en op die wieken voortgedreven zagen de Spanjaards weldra het eiland Ferro in den gezichteinder verdwenen. Nu was het laatste bekende Land voor zijne oogen verdwenen; waar hij sinds 40 jaren naar streefde, was eindelijk een waarheidJgeworden; hij had schepen, hij had Volk, hij vaarde naar de Nieuwe Wereld hij ging een nieuw Werelddeel veroveren voor God en voor 't Volk zijn oog vlamde, zijn gebogen hoofd was opgerecht; hij staarde moedig dfe onbekende Zee in, en joeg met zijn gedachten de schepen rusteloos voort. Net zijn Volk was het anders gelegen. Nu waren die menschen op een zee waarin nooit een schipper zijn anw ker wierp, dat nooit schip doorploegde; en zelfs d«.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1899 | | pagina 1