i
De Boeren
Gemengde Berichten
Se Brandverzekering
ZONDAG 10 NOVEMBER 1901
42" Jaargang
De Stoomtram Oordegem-Assche
Wat moeten wij ervan gelooven?
Dê Jfransclje taal
BUREEL EILAND CHIPKA, WERF, AALST
•»wone ainoncen 20 centiemen per regel; annoncen op de 2* bladsyde 0,10 dan rege
btrichlen u"der 't Niwws, 1 fr. d«n kleinen regel.
ABONNEMENTSPRIJS
J,50 fr. 'sjaars, Tooraf betaalbaar. Inschrijvingen woiden op alle tijdstippen des jai
genomen, rechtstreeks by ods of door Post of Briefdragers.
LAND
éjOcLclievtirt - ^adefcücmb -
Het H. Schrift gebiedt j Strijdt voor de Recht-
veerdigheid totterdood. Welnu, de 3 en 4 stemmen
aan éen man, zijn Onrecht.en Diefte.
(SV^aa-n- det (Sfijiibtevve
PROGRAMMA
(2fitiot-emi o-E^-ypcptdij
Onze Volkspartij is de Christene Demokratie, over
tuigd dat de Godsdienst, wel begrepen, 't is te zeggen,
de rechtvaardigheid en de broederlijkheid door het Op
perste Wezen bekrachtigd, de eerste en noodzakelijkste
grondslag is van alle vrije' en beschaafde Maatschappij.
Zij eerbiedigt alle rechtzinnige denkwijze, maai zii
heeft als hoofdartikel de gewetensvrijheid en de verdedi
ging van 't katholiek geloof onzer Voorvaders.
Schoolkwestie.
Derhalve, in de kwestie van Volksonderwijs bestrijden
wij allen schooldwang; wij vragen den leeijlicht, het
verplichtend onderwijs, als zijnde, volgens~Twoord van
den bisschop van Luik, het eenig doelmatig middel om
de volksonwetendheid, wortel van alle stoffelijke en zede
lijke ellende, uit te roeien, maar met den leerplicht
eischen wij de vrije school, volgens de keus der huisva
ders. Al de scholen, p rivale of officiëele, die de waarbor
gen opleveren van een degelijk lager onderwijs, op den
zelfden rang gesteld voor de subsidiën van Staat,
Provincie en Gemeente.
Legerkwestie.
De krijgslast moet verlicht worden en voor allen gelijk
gemaakt. De diensttijd weze merkelijk verkort en voor
't voetvolk gebracht op één jaar ten hoogste. Het yrijwii.-
ligcrsschap moet bevorderd worden, eu het hatelijk voor-
Elk begint vast overtuigd te zijn, dat het Land van
Aalst de Gazet is die meest gelezen wordt.
Y De groote tijding te Brussel is de geborte van
eenen Prins. Het huisgezin van prins Albert is verrijkt
meteenen zoon... Wij wenschen al^e geluk aan d'Ou-
ders en aan 't kindmaar wij denken meer aan de kin-
derkes die't daglicht zien in|arme huizekes, waar dikwijls
het allernoodigste ontbreekt, terwijl men schrikt en
beeft voor den Winter die nadert, wij denken aan de
Moeders in Transvaal, reeds over de 5ooo Kinderkes
van Boeren zijn daar bezweken in de vreeslijke Kam
pementen... Koning Leopold koopt kostelijke diaman
ten geschenken voor dat nieuw Leopolleken. Het zou
dat rijk schaapken tot meer eer en meer zegen strekken
indien onze Koning daarbij op die wieg legde eene
goede wet voor zijn arm Volk, en een verzuchting voor
de Boeren van Transvaal... De Mogendheden hebben
voor altijd de boter geëeten bij de Volkeren.
En hoe wijd de Vleierij toch kan gaan, de Patriote
staat keersrecht, in d'hoogste pontilje, om te vragen,
dat M. de Pastoor die 't Prinsken gedoopt heeft, zou
Ridder geslagen worden ei ja, waarom niet en den
Suisse ook, en den Koster, Baljuw, Stoelkeszetter, den
Klokluijer, en den Champetter, die rond de Voituur
stond, en d'achter wares, 'k zou maar g'heel den per-
bliksem in Leopolds-orde zetten.
Y Wacht 'ne keer een betjen hoe heeft bisschop
Fénelon dat gezegdDe vleiers der Koningen zijn het
verderf der Volkeren o wat zijn de Koningen onge
lukkig, vermits ze zoo weinig de Waarheid hooren....
En men moet de Waarheid kennen, want de Navolging
Christi zegt O Waarheid die God zijt
M. De Sadeleer volherdt in zijn besluit, hij wilt
geen Voorzitterder Kamer blijven, de Socialisten had-
den gelijk, dit militair ontwerp niet te laten stemmen
per blinde vitess, M. De Sadeleer heeftrecht genoemd
wat recht was, de Chamberlijns der Kamer willen 'ne
ij Kozak als Voorzitter, M. De Saedeleer is 'ne man van
Treffelijkheid en van Vrijheid.
Y Een goedeTijding uit Transvaal: deBoerenheb
ben d'Engelschmans zoodanig geklopt, dat Londen
huilt en kermt van de pijn, proficiat, 't is wel besteed.
Goed Nieuws nit Brussel, dijnsdag aanstaande,
ten 8 ure 's avonds in de zaal Rubens, Brigittienestr.,
de eerste groote Meeting voor Algemeen Stem
recht, door de vereenigde Volkspartijen. Bravo 1 Zoo
rijn wij wedt rorr np ,-L-n voel van over .3 jaar, Van de
Velde zal daar spreken, Lorand, Priester Daens, Va u
de Walle, Furnemont, men verdacht er ook Plane
quaert, die den 2 December voor d'Assisen moet.
Moorsel, die heldhaftige Gemeente, gaat
zij weêr een tijdstip beleven, gelijk onder Pastoor De
Haerne, die later Deken wierd van Ninove Het is
onze hartelijke wensch, want in Vrede leven, is den
Heer de beste glorie geven... Maar als de Kajutor van
Erondegem zijn beenen afloopt tegen ons Gazetten en
als hij ons Gazetten slecht maakt, en als hij de men
schen benauwd maakt, dat ons Gazetten zullen ziekten
in hun Stallen brengen,dan maakt hij misbruik van den
Godsdienst, kweekt Superstitie en maakt zich plichtig
aan een Doodzonde van Onrechtveerdigheid... Weet
hij niet hoe de Kajutor van Oordegem gevaren is
Y Hetis in Erembodegem nog altijd de kwestevan
't Armbureel. En falsus testus, 't zal wel uitkomen.
Maar't zijn de Volkeren van Meerschdries naar Ten j
Bosch die klagen over den weg, 700 meters, onbegang- j
baar, 's zomers stof, 's winters slijk, wij komen daarop
terug en wat is dat daar van die uitkooperij voor éen
frank? Te naaste week een verhaal over 't groen Zwit- j verpletterd, moet trapsgewijze door den Staat overgeno-
1 seriand. - Te Ninove gaan de Werkmenschen bij de SuL^nd^rerichf P kndbouwcred,et gdljk m
heeren Stichelmans nu 2fr. hebben met 1 december, j j)oor ZVilke doelmatige middelen zal de stervende land-
.jcuw gered worden en 't schoon woord van 't Evangelie
naarheid zijn de neerstige landman heeft het recht de
i-erste te leven van de vruchten zijns arbeids.
Burgersbelangen.
Goedkoop Staatscrediet voor den kleinhandel, demo-
kraihatie der Nationale Bank.
Bescherming van den eerlijken handel door de ernstige
^^eugeling der bankroet en bankbreuken.
Evenredig patent voor al de handelaars, namelijk voor
I .groote Bazars en magazijnen van Naamlooze Maat-
tv ppijen.
1 Overname der Verzekeringen door Staat of gemeente,
Politiek programma:
Gelijkheid en Rechtveerdigheid voor alle Belgen en alle
p rtijen, door 't enkelvoudig Algemeen Stemrecht, J
i tnan, één man, en de loyale toepassing der Even- j
n-fige Vertegenwoordiging, met provinciale omschrij- j
v-ïg, enz.
Gansch het Programma der Christene Volks-
p.Ttij ligt besloten in deze twee hoofdpunten
:n. de treffelijke BROODWINNING van ar
beider, boer en burger
2. hun volledig BURGERRECHT.
0e Christene Volkspartij is eigenlijk geene politieke
Erftij, t is eene christene sociale Partij, die voor doel
recht der rijke klas, de plaatsvervanging aan 1600 fr.
onmiddelijk verdwijnen.
Belastingstelsel.
Al de lasten vallen tegenwoordig op de burgerij, den
landbouw en 't arbeidende volk. Hoe rijker men is in
België, hoo min lasten men betaalt. Het kapitalism of
opstapeling van rijkdommen, oorzaak van volkaarmoede,
moet bestreden worden door de klimmende -belasting op
't kapitaal. De roerende fortuin, bestaande in papieren
waarden, akïlen, enz., <KhTTot nu toe niets betaalt, moet
haar billijk aandeel van lasten dragen; de boereneigen-
dom moet ontlast worden.
Arbeiderskwestie.
Door de klimmende belasting op 't kapitaal zal 't noo-
dige geld gevonden worden om aan den ouden arbeider
een ernstig Staatspensioen (niet 8 centen en half per dag
te verschaffen. -
De arbeider moet ook door de® Staat verzekerd zijn
tegen de ongevallen^ des leven?, ziekte, werkeloosheid,
krachteloosheTJi"
Het minimum van dagloon weze vooreerst vastgesteld
in al de openbare werken, en dat dagloon moet voldoende
zijn voor 't onderhoud van een huisgezin.
De itbeid moet geregeld zijn niet alleen voor vrouwen 1
en kihderea, maar ook voor de mannen door de bepahr
vim i joóA uium "iverkvutii, jI - --
mag bereiken.
De Staat, met zijne duizende bedienden en arbeiders,
moet het voorbeeld geven van maximum werkuren en
minimum van dagloon.
Landbouw.
De landbouw, de eerste nijverheid van ons land en de
voornaamste bron van nationalen rijkdom, moet de eerste
bekommernis zijn der Regeering.
Onze landbouw verkeert in eene doodelijke crisis de
winsten zijn te klein, de pachten te hoog en de lasten te
zwaar.
De zoolang beloofde vermindering van grondlasten
mag niet langer uitgesteld zijnde grondeigendom mag
niet langer de zwaarste lasten dragen en de boer 't al
betalen.
De regeling der pachtprijzen in evenredigheid ge
bracht met de jaarlijksche opbrengst en den prijs der
landprodukten is 't voornaamste werk der vrije Boe
renbonden.
De nijverheidsplanten vlas, hop, alsook de boter,
't vee moeten krachtig beschermd worden, maar niet
averechts gelijk nu.
De hypotheekschuld, die den kleinen boereneigendom
de Maatschappij te verbeteren en te hervormen vol
gt .s de grondregels van 't Evangelie RECHTVAAR-
D'OBEID, BROEDERLIJKHEID; en volgens
't vOord der Pauselijke Encycliek, al de menschen van
gtifPen wil uitnoodigt tot het opbouwen der nieuwe
M; lts ..happij op de Rechtvaardigheid gesteund en waar
de Vrede bloeien zal.
PRIESTER DAENS.
i°,'t Zal |er komen gelijk het Evenredig Stelsel en
c Pensioen er gekomen zijn; over Evenredig Stelsel
schreef Denderbode
Het is den ondergang van Godsdienst en Vaderland, u
2° M. Gheoraerdts zwijgt; wij herhalen onze verklaring:
uit zijnen mond hoorden wij dat Aalst rond de 25o,ooo
per jaar geeft voor de Brandverzekeringen.
3 1 Het is Le Soir die meêdeelde dat de Gemeentelijke
Brandverzekering in de stad Gent gestemd was.
4" Elk is overtuigd dat de Brandverzekeriugen een
goudmijn zijn voor de Steden. Het Congres der Pompiers
heeft desaangaande krachtige redevoeringen laten hooren.
De Pompiers geven hunnen arbeid en offeren hun leven
op, voor schatrijke vreemde kapitalisten. P. Daens.
'k Ben zeker moest er een referendommeke zijn, de
Bevolking van Aalst zou den Tram vragen door de stad
en niet langsheèn de Schoolstraat. Strikt genomen de
Tram kan al over de Markt, nevens de Groote Kerk; hij
rijdt te Brussel en te Gent en te Zele en tot Hamme,
door veel smalder straten. Daarbij vroeg of laat worden
de straten verbreed rond d'Hoofdkerk; dat gebeurt overal.
Men bouwde vroeger dicht bij de Kerken, omdat de ste
den ingesloten waren door wallen en muren. Ik zou een
statie maken op de Groote Markt gelijk te Gent op de
Koormarkt. Die naar de Markt komen en ze moeten af-
j stappen aan de^Schoolstraat of aan de Zeebergbrug, wat
avans is daarbij?.. En wil men door de stad niet,' dan
blijven Kastanje-vesten, Zonnestraat en Houtmarkt ero
ver... Die waterratten zijn meester, maar ze doen een
heestigheid met den Tram langs de Schoolstraat buiten
de stad te doen wegrijden. En dat zegt elk die vrij durft
sprekeD.
'erleden zondag wezen wij er op hoe de bs-
hc 'Argezinde katholieke bladen pochten dat de
Stf voor Algemeen Stemrecht weinig geestdrift
on«tak in de harten der werkliedee.
1 Ib nu reeds veranderd In zijn nummer van
zo-. lag geeft de Bien Public twee uittreksels van
bri ver, geschreven van XX° Siècle, uit de Bori-
r" e en uit Morlanwelz, twee kool mijn streken uit
't cnegouwsche.
L'c werklieden uit Henegouwsche zijn doodeen-
vf lig bezig met zich.voor. tc_ bereiden
b "oorlog.
geheim komen er wekelijks gansche kassen j terug, zegt ch
Onze macht ligt in ons programma; wij willen e*n echte
Christen Volkspartij... Noch Pharizéismus, noch fanatis-
mus... Van 1792 tot 1799 had een onchristene Volks
partij alle macht in haar handen.., Wat is 't gevolg ge
weest Dat de onchristene Volkspartij haar woord Broe
derlijkheid voor altijd heeft hatelijk gemaakt... Men kan
dit woord niet uitspreken, of men denkt aan die afgrijse
lijke moorderijen eerst van Edelen en Priesters, daarna
van eigen Volk. D'een onchristene sekte stond op tegen
d'andere, met een tiegersche wreedheid.
Te Rousselare is nu al een herberg In den Cirk Bar-
num. 't Is dijnsdag de jaarmarkt van Sint-Lievens-
Hautem, de oudvermaarde jaarmarkt; te St Lievens-
Hautem treuren de Volkeren nog altijd over de dood van
XP den Senateur-Burgemeester-Notaris; op g'heel die
tot den I g™ote Pafochie waren er maar 2 of 3 die de rouwvlag
I ?;et uitstaken; Pastorij en Onderpastorij deden met al
4 ander ©Ik. De Franschmana kernen voor goed
Iken - Zijn ze kontent Ja, z'en
t
Mengelwerk
Nr i3
-V-AJST BBETANJE
XIII. VEREENIGD TOTTERDOOD.
Daar zaten ze nu samen tot laat in den avond, de oude
Pastoor van dit Bretansch dorp en den jongen Kasteel
heer die ook een oprecht Volkshert had.
VRIJHEID EN EERLIJKHEID I
Dit was zijn woord;
Weg met alle verdrukking
Vrede door de rechtveerdigheid
Het zag er somber en donker uit, dat moesten ze uit
roepen; zoo somber zag het er uit. alstoen de God-
Mensch, de opperste van alle Vrijheid-minnaars on
Volkvrienden, alstoen Christus stierf aan zijn kruis op
Golgotha.
t in de geschiedenis der Volkeron treft men dikwijls
zulke donkere sombere tijdstippen aan.
De samenspraak der twee zielen was innig, hertroo-
rend, troostend en versterkend.
Lijdon voor een goedelzaak, 't geeft zulke zoete rust,
zulke wonderbare sterkte.
Mijn vriend, zoo sprak de oude Priester, hem de
hand drukkende, in 't lijden voor de vrijheid van 't Volk
ligt een oneindige zegen voor 't Volk. Me dunkt, ge zijt
straf vermoeid, g'hebt rust noodig; morgen zullen wij
nadere maatregels nemen. Kom mee, ik zal u uwe kamor
toouen.
Hij bracht hem naar zijne eigene slaapkamer, en hem
teederlijk de hand drukkende
Mijn goede vriend, zegde hij, slaap wel, slaap gerust!
bekommeru met niets: wat God bewaart, is wel bewaard,
die goed doet, moet niet vreezen. Na ons kort lijden, een
eeuwige kroon met don Koning der Martelaars.
Maar, Mr do Pastoor, 't is uw kamer 1 Ja mijn
vriend. En gij, waar gaai gij slapen Ik, och mijn
oud lichaam zal wel lovers ru3ten; daarbij ik moet nog
lang voor u bidden. Goede nacht.
M. de Pastoor, uw benediktie als 't u blieft.
God zegene en God beware u, mijn lief kind.
Men moet ziende blind zijn, 200Ms eer: Behou
der, om niet gewaar te worden dat het Volk dezen
wiciter eene uiterste en wanhopige poging gaat
wagen om de politieke gelijkheid te bekomen. De
schandalige zeurderijen der Katholieken, bij mid
del der drij en vier stemmen, hebben zelis aan de
matige liberalen een afkeer gegeven van 't meer
voudig Stemrecht.
Wat zullen de Katholieken er aan knnnen
doen, als eens al de groote steden in beweging
zullen komen
Indien de Behouders eenig politiek verstand
hadden, zij zouden toegeven vooraleer het Volk
tot gewelddaden overgaat.
Wij hebben reeds drij kleine revolution in België
bekefd sedert de Behouders aan het bewind zijn,
de vierde is op handen.
Blijft' het bestuur de kiezers verplichten altijd
tot geweld zijn toevlucht te nemen, weldra zal het
zich inbeelden dat het op eene wreedzame wijze
niets kan bekomenLeert het Volk geen revolutie
maker.; 't zal het wijsste, 't verstandigste zijn.
't Recht.
Ja,
gedaan. Goc<
Ik heb u nog iets te vragen, M. do Pastoor. To
weten. Als ik klein was, heb ik zoo dikwijls uw Mis
gediend. Och ja, ik zie u daar nog zitten aan t'Outaar.
Mag ik morgen vroeg uw Mis dienen Wie weot,
't zal misschien....
Och, welke vraag 1
Ik bid u. eerwaarde Vader.
Nu, ja, maar we zulle® ons maatregels nemon. Tot
morgen, g'hebt uw rust noodig.
Alleen zijnde, op die eenvoudige maar propere kamer,
alleen zijnde, de jonge Markies deed de venster open en
zag diep, diep in het donkere veld... Zou niemand hum
gezien of gevolgd hebben Indien dit huis eens omsingeld
ware Ware het niet beter te vluchten, liever dan den
ouden Pastoor in gevaar te brengen... Maar alles is zoo
kalm, zoo stil, zoo rustig, in het bleeke zilveren maan
licht; daarenboven pinkelen de sterren zoo diep en zoo
zacht schitterend in dat eindeloos firmament0 Schep
per, uw Almacht!!! Hoe dwaas niet te knielen voor uw
Almacht!
Daar stond de Markies te mijmeren voor hot opene
venster. Daar herdacht hij zijn leven; nog zoo kort. maar
zoo woelig geweest; geen enkele slechte daad had hij zich
te verwijten.
Gelukkig die zoo kan spreken of die zijn slechte of
zwakke daden heeft hersteld en uitgeboet 1
Weldra daalde in 't hert van den Markies een trour-
moedige zoeto rust; hij verhief in een kort {'avondgebed
zijn hert tot den God van aller goedheid, en viel dan in
een diepen slaap
Hij ontwaakte door een blijmoedig klokgelui't was
een Feestdag van Ons Lieve Vrouw ter Verlossing een
Boeren-zondag in Bretanje..
Hij stond op en meinde zijn kleeren aan te trekken,
zijn zijden koussen, zijne blauwe vest, zijn overjas in sa
tijn met borduurwerk; doch nevens die kleeren lag eenen
groven boerentenu leeren getten, een grove broek en
een soort van kiel met band in de zij; hy trok die kleeren
aan, stak in den zak van zynen kiel twee pistolen en ging
naar beneden. M. de Pastoor was reeds in zijn kerk hij
volgde hem aanstonds langs de Sacristij.
Ge wilt dan toch, mijn lief kind I sprak de oudo Pas
toor.
Ja M. de Pastoor, Gods wille geschiede moest ik
aangehouden worden, hot zal mij een zoeten troost zijn
te denken dat ik uw H. Mis heb gediend_den laatsten dag
mijner vrijheid.
Er was veel Volk in do Kerk; nood doet bidden; gelijk
do Boeren van Transvaal nu bidden, zoo baden dan cok
de Boeren van Bretanje.
Het was wonder en aandoenlyk
Op den Outaar, het beeld van den Gckruisten God, ge-
storven in d'uitorste vervolging, omdat hij voor de Recht-
veerdigheid streed tegen d'Uitbuiters en de Verdrukkers j
van 't Menschelijk geslacht; voor den Outaar die oude
Volkspriester en die jonge Volksheld. j
Nooit had die Priester met meerdere aandoonlng 1
het H. Misoffer opgedragen.
Als hij daar als Misdiender zag die jonge Markies, ln
boerenkleéren, dan dacht hy aan de eerste Christcnon,
die ondor den grond in de Catacomben hun Goloof moesten
belijden.
Na de Consakratie of de aanbidding van ons Heer,
schoof eene oude vrouw door 't Volk en zegdo «enige
woorden aan den jongen Markieswaarschijnlijk een
Berechting, zoo dacht men onder do menigte dergeloovi-
gen; wie mag 't zijn, die in stervensnood verkeert 1
De Markies gaf een korte antwoord ep keerdo zich eens 1
om naar oenen hoek der koor; de Mis ging voortPater
Noster, onze Vader die in do Hemolen zyt, Agnus Dei,
lam Gods dat de zonden dor woreld wegneemt, ja de zon-
den en d© boosheden lam Gods Heere ik ben niet weer-
dig dat gij komt onder mijn dak, maar spreekt alleenlijk
éen woord. Ten tijde dat ons Heer hier zienlijk de wereld
bewandelde, een vader die een zieke zoon had, die bij Ons
Heer ging,'Ons Heer was omringd door een arme menigte,
en 't Geloof van den vader was zóó groot, dat hij zegde
0 Heer, Ik ben niet weerdig dat gij komt onder mijn dak,
maar sproek enkel éon woord en mijn zoon zal genezen
«ijn... Ons Heer eprak dit woord, en dadelijk was de zoon
gonoien.
Ja Christus is waarachtig God.
Dona nobis pacem, 0 Heer. geef ons den vrede; geen
geluk zonder vrede.
De oudo Pastoor had zijn Volk gezegend; hij had hot
wonderschoon Evangelie van Joannes gelezen: In 't begin
was het woord Hy is bij de zijnen gekomen eu de zijueu
hebbon Hem niet aangenomen. Zoo ook is d'Encecliek door
do Bewaarders niet aanveerd; de Bewaarders pijnigen en
vervolgen de aanhangers der Encecliek, maar die haar
aangenomen hebben, zijn kinderen Gods geworden. De
Socialisten volgen meer d'Encekliek dan do Bewaarders.
Credo, ik geloof aan oenen machtigen terugkeer der
werkende Volkeren tot den Zaligmaker en Verlosser de
1 beste woorden der Socialisten komen uit 't Evangelie. In
j hun zuiverste opwellingon handelen zy als Christenen.
De oude Pastoor is terug aan den Outaar de Markies
i zegt hem eenige woorden hij zwijgt, hij bidt, hij slaat
zijn oogon naar 't Kruisbeeld; dan murmelt hij ja.
Circa ronU de 10 cenhjutt do rogge En 'tPeu-
sioen Is 't Herzele nog'niet, te Grootenborge i.ict, te
Leeuwergem niet, t Hillegem niet, en d# arme menschon
liggen er naar te snokken. Wat zouden ze zeggen
moest het 5o centiemen of 75 centiemen Och men
schen dat zou nog op iets trekken. Wat zeggen de
menschen nog Dat Pastoor Daens die zaak in gang
gesteken heeft, ze willen dat loochenen, maar dat en kun
nen ze niet, hij heeft het in gang gesteken, nu 't is een
klein eerste begin en Pastoor Daens zal zijn werk vol
trekken.
PRACTISCHE LEERGANG
ten dienste van alle Vlamingen die, zonder Meester het
Fransch verlangen te leeren, met de figuurlijke uit-
spraak der Fransche woorden, nauwkeurig en eenvou
dig m het Vlaamsch verbeeld door
LEONCE VERVARCKE,
ie deel 3,oo; 3e deel 3,5o franco io°/0 meer
te koop op Chipka.
GASTON BLANKAERT of de eerste binders van
Vlaanderen, door S. Van der Gucht. schoon groot
boekdeel. pryS 150
Een kloeke boer komt aan den Outaar, met een dochter
als Boennne gekleed.
Homel I 't isQenoIamot haren Vader; wat cant hicror
beuren 1 Zo knielen aan don Outaar, Genofa nevens don
Markies; de stem der zielon heeft gesproken.
Graaf Kergola, zoo sprak de Markies met stille stem
Genofa is mij door u als verloofde gegeven, nu vraa" ik
de voltrekking van uw woord.
Do oude Graaf laat een geril van schrik hij richt ziin
oogen in die zijner dochter als eenig antwoord steekt zii
de hand uit naar die van den Markies. -c
Hun huwelijk ging dan ingezegend worden het was
de oudo Zanna die alles zoo geschikt had voor haren wel
doener.
De oude Pastoor zegende met ontroering dit huwelijk-
hij vereenigde die twee zielen totterdood, en een voor
gevoel zegde hem De dood zal niot lang wachten.
,iuE'UdaShtjV d6- Kerk hetma,r 6611 ffewoon huwe
lijk. Isa de Ml» ging men in stilte naar do Pastorii d»
Horder zijn oogen waren rood hij had gowoend
Do oude dienstmeid had alles bereid voor het morcend
eten. De jonggetrouwden zagen er gelukkig uit t hun
wensch was volbracht ivercenigd in 't Ijjden en in den
strijd.
Hij die strijdt en lijdt voor du Gerechtigheid heeft
oogenblikken van hemelsche vreugd.
In 't begin werd er bijna niet gesproken
Elk was verslonden in zijn gedachten
Doch weldra geraakte eik aan den klap, in zachte vro-
ltjkheid het was een wonderbare Bruilofstafel; ofschoon
de toestand akelig was begon men erover te sprekon me
do hartelijke vreugd, die do gerustheid van geweten meê-
brengt. Lr werd ook gesproken overdo toekomst „u was
do Regent met zijnen aanhang aan d'Alleenheerschimr
maar die toestand zou veranderen, zoodra de jonge Vorst
Lodewijk XV meerderjarig zou geworden fzfjn Markies
Paulus was nog zoo jong nu was hij mot raee^ Alleen in
do Wereld men drong dus aan, dat hij zoodra mocell k
in zeo zou gaan te fiayonne vandaar kon hij in Soanie
geraken en daar zou zijne Vrouw aan znn baUinttschan
komen deel nemen. v ug3cnaP
De Markies liet zich overreden, daar nogtaus ziin vnct
gedacht was naar hot andere deel van Bretanje te trukk.W
geene rust mocht hij genieten, zoolang zijn Bretanje te
strijd lag doch terwyl men zoo in zachte kouten^cte
het sober mprgendmaal gebruikte, eensklaps wordt opde
venstor getikt, die op den voorhof uitkwam men loont d«
deur openen, de Mulder komt binnen gelM^n ïru^ Hn
Vlucht I Vlucht I de lioó Dragonders komen