i De Boeren Gemengde Berichten Se Brandverzekering ZONDAG 10 NOVEMBER 1901 42" Jaargang De Stoomtram Oordegem-Assche Wat moeten wij ervan gelooven? Dê Jfransclje taal BUREEL EILAND CHIPKA, WERF, AALST •»wone ainoncen 20 centiemen per regel; annoncen op de 2* bladsyde 0,10 dan rege btrichlen u"der 't Niwws, 1 fr. d«n kleinen regel. ABONNEMENTSPRIJS J,50 fr. 'sjaars, Tooraf betaalbaar. Inschrijvingen woiden op alle tijdstippen des jai genomen, rechtstreeks by ods of door Post of Briefdragers. LAND éjOcLclievtirt - ^adefcücmb - Het H. Schrift gebiedt j Strijdt voor de Recht- veerdigheid totterdood. Welnu, de 3 en 4 stemmen aan éen man, zijn Onrecht.en Diefte. (SV^aa-n- det (Sfijiibtevve PROGRAMMA (2fitiot-emi o-E^-ypcptdij Onze Volkspartij is de Christene Demokratie, over tuigd dat de Godsdienst, wel begrepen, 't is te zeggen, de rechtvaardigheid en de broederlijkheid door het Op perste Wezen bekrachtigd, de eerste en noodzakelijkste grondslag is van alle vrije' en beschaafde Maatschappij. Zij eerbiedigt alle rechtzinnige denkwijze, maai zii heeft als hoofdartikel de gewetensvrijheid en de verdedi ging van 't katholiek geloof onzer Voorvaders. Schoolkwestie. Derhalve, in de kwestie van Volksonderwijs bestrijden wij allen schooldwang; wij vragen den leeijlicht, het verplichtend onderwijs, als zijnde, volgens~Twoord van den bisschop van Luik, het eenig doelmatig middel om de volksonwetendheid, wortel van alle stoffelijke en zede lijke ellende, uit te roeien, maar met den leerplicht eischen wij de vrije school, volgens de keus der huisva ders. Al de scholen, p rivale of officiëele, die de waarbor gen opleveren van een degelijk lager onderwijs, op den zelfden rang gesteld voor de subsidiën van Staat, Provincie en Gemeente. Legerkwestie. De krijgslast moet verlicht worden en voor allen gelijk gemaakt. De diensttijd weze merkelijk verkort en voor 't voetvolk gebracht op één jaar ten hoogste. Het yrijwii.- ligcrsschap moet bevorderd worden, eu het hatelijk voor- Elk begint vast overtuigd te zijn, dat het Land van Aalst de Gazet is die meest gelezen wordt. Y De groote tijding te Brussel is de geborte van eenen Prins. Het huisgezin van prins Albert is verrijkt meteenen zoon... Wij wenschen al^e geluk aan d'Ou- ders en aan 't kindmaar wij denken meer aan de kin- derkes die't daglicht zien in|arme huizekes, waar dikwijls het allernoodigste ontbreekt, terwijl men schrikt en beeft voor den Winter die nadert, wij denken aan de Moeders in Transvaal, reeds over de 5ooo Kinderkes van Boeren zijn daar bezweken in de vreeslijke Kam pementen... Koning Leopold koopt kostelijke diaman ten geschenken voor dat nieuw Leopolleken. Het zou dat rijk schaapken tot meer eer en meer zegen strekken indien onze Koning daarbij op die wieg legde eene goede wet voor zijn arm Volk, en een verzuchting voor de Boeren van Transvaal... De Mogendheden hebben voor altijd de boter geëeten bij de Volkeren. En hoe wijd de Vleierij toch kan gaan, de Patriote staat keersrecht, in d'hoogste pontilje, om te vragen, dat M. de Pastoor die 't Prinsken gedoopt heeft, zou Ridder geslagen worden ei ja, waarom niet en den Suisse ook, en den Koster, Baljuw, Stoelkeszetter, den Klokluijer, en den Champetter, die rond de Voituur stond, en d'achter wares, 'k zou maar g'heel den per- bliksem in Leopolds-orde zetten. Y Wacht 'ne keer een betjen hoe heeft bisschop Fénelon dat gezegdDe vleiers der Koningen zijn het verderf der Volkeren o wat zijn de Koningen onge lukkig, vermits ze zoo weinig de Waarheid hooren.... En men moet de Waarheid kennen, want de Navolging Christi zegt O Waarheid die God zijt M. De Sadeleer volherdt in zijn besluit, hij wilt geen Voorzitterder Kamer blijven, de Socialisten had- den gelijk, dit militair ontwerp niet te laten stemmen per blinde vitess, M. De Sadeleer heeftrecht genoemd wat recht was, de Chamberlijns der Kamer willen 'ne ij Kozak als Voorzitter, M. De Saedeleer is 'ne man van Treffelijkheid en van Vrijheid. Y Een goedeTijding uit Transvaal: deBoerenheb ben d'Engelschmans zoodanig geklopt, dat Londen huilt en kermt van de pijn, proficiat, 't is wel besteed. Goed Nieuws nit Brussel, dijnsdag aanstaande, ten 8 ure 's avonds in de zaal Rubens, Brigittienestr., de eerste groote Meeting voor Algemeen Stem recht, door de vereenigde Volkspartijen. Bravo 1 Zoo rijn wij wedt rorr np ,-L-n voel van over .3 jaar, Van de Velde zal daar spreken, Lorand, Priester Daens, Va u de Walle, Furnemont, men verdacht er ook Plane quaert, die den 2 December voor d'Assisen moet. Moorsel, die heldhaftige Gemeente, gaat zij weêr een tijdstip beleven, gelijk onder Pastoor De Haerne, die later Deken wierd van Ninove Het is onze hartelijke wensch, want in Vrede leven, is den Heer de beste glorie geven... Maar als de Kajutor van Erondegem zijn beenen afloopt tegen ons Gazetten en als hij ons Gazetten slecht maakt, en als hij de men schen benauwd maakt, dat ons Gazetten zullen ziekten in hun Stallen brengen,dan maakt hij misbruik van den Godsdienst, kweekt Superstitie en maakt zich plichtig aan een Doodzonde van Onrechtveerdigheid... Weet hij niet hoe de Kajutor van Oordegem gevaren is Y Hetis in Erembodegem nog altijd de kwestevan 't Armbureel. En falsus testus, 't zal wel uitkomen. Maar't zijn de Volkeren van Meerschdries naar Ten j Bosch die klagen over den weg, 700 meters, onbegang- j baar, 's zomers stof, 's winters slijk, wij komen daarop terug en wat is dat daar van die uitkooperij voor éen frank? Te naaste week een verhaal over 't groen Zwit- j verpletterd, moet trapsgewijze door den Staat overgeno- 1 seriand. - Te Ninove gaan de Werkmenschen bij de SuL^nd^rerichf P kndbouwcred,et gdljk m heeren Stichelmans nu 2fr. hebben met 1 december, j j)oor ZVilke doelmatige middelen zal de stervende land- .jcuw gered worden en 't schoon woord van 't Evangelie naarheid zijn de neerstige landman heeft het recht de i-erste te leven van de vruchten zijns arbeids. Burgersbelangen. Goedkoop Staatscrediet voor den kleinhandel, demo- kraihatie der Nationale Bank. Bescherming van den eerlijken handel door de ernstige ^^eugeling der bankroet en bankbreuken. Evenredig patent voor al de handelaars, namelijk voor I .groote Bazars en magazijnen van Naamlooze Maat- tv ppijen. 1 Overname der Verzekeringen door Staat of gemeente, Politiek programma: Gelijkheid en Rechtveerdigheid voor alle Belgen en alle p rtijen, door 't enkelvoudig Algemeen Stemrecht, J i tnan, één man, en de loyale toepassing der Even- j n-fige Vertegenwoordiging, met provinciale omschrij- j v-ïg, enz. Gansch het Programma der Christene Volks- p.Ttij ligt besloten in deze twee hoofdpunten :n. de treffelijke BROODWINNING van ar beider, boer en burger 2. hun volledig BURGERRECHT. 0e Christene Volkspartij is eigenlijk geene politieke Erftij, t is eene christene sociale Partij, die voor doel recht der rijke klas, de plaatsvervanging aan 1600 fr. onmiddelijk verdwijnen. Belastingstelsel. Al de lasten vallen tegenwoordig op de burgerij, den landbouw en 't arbeidende volk. Hoe rijker men is in België, hoo min lasten men betaalt. Het kapitalism of opstapeling van rijkdommen, oorzaak van volkaarmoede, moet bestreden worden door de klimmende -belasting op 't kapitaal. De roerende fortuin, bestaande in papieren waarden, akïlen, enz., <KhTTot nu toe niets betaalt, moet haar billijk aandeel van lasten dragen; de boereneigen- dom moet ontlast worden. Arbeiderskwestie. Door de klimmende belasting op 't kapitaal zal 't noo- dige geld gevonden worden om aan den ouden arbeider een ernstig Staatspensioen (niet 8 centen en half per dag te verschaffen. - De arbeider moet ook door de® Staat verzekerd zijn tegen de ongevallen^ des leven?, ziekte, werkeloosheid, krachteloosheTJi" Het minimum van dagloon weze vooreerst vastgesteld in al de openbare werken, en dat dagloon moet voldoende zijn voor 't onderhoud van een huisgezin. De itbeid moet geregeld zijn niet alleen voor vrouwen 1 en kihderea, maar ook voor de mannen door de bepahr vim i joóA uium "iverkvutii, jI - -- mag bereiken. De Staat, met zijne duizende bedienden en arbeiders, moet het voorbeeld geven van maximum werkuren en minimum van dagloon. Landbouw. De landbouw, de eerste nijverheid van ons land en de voornaamste bron van nationalen rijkdom, moet de eerste bekommernis zijn der Regeering. Onze landbouw verkeert in eene doodelijke crisis de winsten zijn te klein, de pachten te hoog en de lasten te zwaar. De zoolang beloofde vermindering van grondlasten mag niet langer uitgesteld zijnde grondeigendom mag niet langer de zwaarste lasten dragen en de boer 't al betalen. De regeling der pachtprijzen in evenredigheid ge bracht met de jaarlijksche opbrengst en den prijs der landprodukten is 't voornaamste werk der vrije Boe renbonden. De nijverheidsplanten vlas, hop, alsook de boter, 't vee moeten krachtig beschermd worden, maar niet averechts gelijk nu. De hypotheekschuld, die den kleinen boereneigendom de Maatschappij te verbeteren en te hervormen vol gt .s de grondregels van 't Evangelie RECHTVAAR- D'OBEID, BROEDERLIJKHEID; en volgens 't vOord der Pauselijke Encycliek, al de menschen van gtifPen wil uitnoodigt tot het opbouwen der nieuwe M; lts ..happij op de Rechtvaardigheid gesteund en waar de Vrede bloeien zal. PRIESTER DAENS. i°,'t Zal |er komen gelijk het Evenredig Stelsel en c Pensioen er gekomen zijn; over Evenredig Stelsel schreef Denderbode Het is den ondergang van Godsdienst en Vaderland, u 2° M. Gheoraerdts zwijgt; wij herhalen onze verklaring: uit zijnen mond hoorden wij dat Aalst rond de 25o,ooo per jaar geeft voor de Brandverzekeringen. 3 1 Het is Le Soir die meêdeelde dat de Gemeentelijke Brandverzekering in de stad Gent gestemd was. 4" Elk is overtuigd dat de Brandverzekeriugen een goudmijn zijn voor de Steden. Het Congres der Pompiers heeft desaangaande krachtige redevoeringen laten hooren. De Pompiers geven hunnen arbeid en offeren hun leven op, voor schatrijke vreemde kapitalisten. P. Daens. 'k Ben zeker moest er een referendommeke zijn, de Bevolking van Aalst zou den Tram vragen door de stad en niet langsheèn de Schoolstraat. Strikt genomen de Tram kan al over de Markt, nevens de Groote Kerk; hij rijdt te Brussel en te Gent en te Zele en tot Hamme, door veel smalder straten. Daarbij vroeg of laat worden de straten verbreed rond d'Hoofdkerk; dat gebeurt overal. Men bouwde vroeger dicht bij de Kerken, omdat de ste den ingesloten waren door wallen en muren. Ik zou een statie maken op de Groote Markt gelijk te Gent op de Koormarkt. Die naar de Markt komen en ze moeten af- j stappen aan de^Schoolstraat of aan de Zeebergbrug, wat avans is daarbij?.. En wil men door de stad niet,' dan blijven Kastanje-vesten, Zonnestraat en Houtmarkt ero ver... Die waterratten zijn meester, maar ze doen een heestigheid met den Tram langs de Schoolstraat buiten de stad te doen wegrijden. En dat zegt elk die vrij durft sprekeD. 'erleden zondag wezen wij er op hoe de bs- hc 'Argezinde katholieke bladen pochten dat de Stf voor Algemeen Stemrecht weinig geestdrift on«tak in de harten der werkliedee. 1 Ib nu reeds veranderd In zijn nummer van zo-. lag geeft de Bien Public twee uittreksels van bri ver, geschreven van XX° Siècle, uit de Bori- r" e en uit Morlanwelz, twee kool mijn streken uit 't cnegouwsche. L'c werklieden uit Henegouwsche zijn doodeen- vf lig bezig met zich.voor. tc_ bereiden b "oorlog. geheim komen er wekelijks gansche kassen j terug, zegt ch Onze macht ligt in ons programma; wij willen e*n echte Christen Volkspartij... Noch Pharizéismus, noch fanatis- mus... Van 1792 tot 1799 had een onchristene Volks partij alle macht in haar handen.., Wat is 't gevolg ge weest Dat de onchristene Volkspartij haar woord Broe derlijkheid voor altijd heeft hatelijk gemaakt... Men kan dit woord niet uitspreken, of men denkt aan die afgrijse lijke moorderijen eerst van Edelen en Priesters, daarna van eigen Volk. D'een onchristene sekte stond op tegen d'andere, met een tiegersche wreedheid. Te Rousselare is nu al een herberg In den Cirk Bar- num. 't Is dijnsdag de jaarmarkt van Sint-Lievens- Hautem, de oudvermaarde jaarmarkt; te St Lievens- Hautem treuren de Volkeren nog altijd over de dood van XP den Senateur-Burgemeester-Notaris; op g'heel die tot den I g™ote Pafochie waren er maar 2 of 3 die de rouwvlag I ?;et uitstaken; Pastorij en Onderpastorij deden met al 4 ander ©Ik. De Franschmana kernen voor goed Iken - Zijn ze kontent Ja, z'en t Mengelwerk Nr i3 -V-AJST BBETANJE XIII. VEREENIGD TOTTERDOOD. Daar zaten ze nu samen tot laat in den avond, de oude Pastoor van dit Bretansch dorp en den jongen Kasteel heer die ook een oprecht Volkshert had. VRIJHEID EN EERLIJKHEID I Dit was zijn woord; Weg met alle verdrukking Vrede door de rechtveerdigheid Het zag er somber en donker uit, dat moesten ze uit roepen; zoo somber zag het er uit. alstoen de God- Mensch, de opperste van alle Vrijheid-minnaars on Volkvrienden, alstoen Christus stierf aan zijn kruis op Golgotha. t in de geschiedenis der Volkeron treft men dikwijls zulke donkere sombere tijdstippen aan. De samenspraak der twee zielen was innig, hertroo- rend, troostend en versterkend. Lijdon voor een goedelzaak, 't geeft zulke zoete rust, zulke wonderbare sterkte. Mijn vriend, zoo sprak de oude Priester, hem de hand drukkende, in 't lijden voor de vrijheid van 't Volk ligt een oneindige zegen voor 't Volk. Me dunkt, ge zijt straf vermoeid, g'hebt rust noodig; morgen zullen wij nadere maatregels nemen. Kom mee, ik zal u uwe kamor toouen. Hij bracht hem naar zijne eigene slaapkamer, en hem teederlijk de hand drukkende Mijn goede vriend, zegde hij, slaap wel, slaap gerust! bekommeru met niets: wat God bewaart, is wel bewaard, die goed doet, moet niet vreezen. Na ons kort lijden, een eeuwige kroon met don Koning der Martelaars. Maar, Mr do Pastoor, 't is uw kamer 1 Ja mijn vriend. En gij, waar gaai gij slapen Ik, och mijn oud lichaam zal wel lovers ru3ten; daarbij ik moet nog lang voor u bidden. Goede nacht. M. de Pastoor, uw benediktie als 't u blieft. God zegene en God beware u, mijn lief kind. Men moet ziende blind zijn, 200Ms eer: Behou der, om niet gewaar te worden dat het Volk dezen wiciter eene uiterste en wanhopige poging gaat wagen om de politieke gelijkheid te bekomen. De schandalige zeurderijen der Katholieken, bij mid del der drij en vier stemmen, hebben zelis aan de matige liberalen een afkeer gegeven van 't meer voudig Stemrecht. Wat zullen de Katholieken er aan knnnen doen, als eens al de groote steden in beweging zullen komen Indien de Behouders eenig politiek verstand hadden, zij zouden toegeven vooraleer het Volk tot gewelddaden overgaat. Wij hebben reeds drij kleine revolution in België bekefd sedert de Behouders aan het bewind zijn, de vierde is op handen. Blijft' het bestuur de kiezers verplichten altijd tot geweld zijn toevlucht te nemen, weldra zal het zich inbeelden dat het op eene wreedzame wijze niets kan bekomenLeert het Volk geen revolutie maker.; 't zal het wijsste, 't verstandigste zijn. 't Recht. Ja, gedaan. Goc< Ik heb u nog iets te vragen, M. do Pastoor. To weten. Als ik klein was, heb ik zoo dikwijls uw Mis gediend. Och ja, ik zie u daar nog zitten aan t'Outaar. Mag ik morgen vroeg uw Mis dienen Wie weot, 't zal misschien.... Och, welke vraag 1 Ik bid u. eerwaarde Vader. Nu, ja, maar we zulle® ons maatregels nemon. Tot morgen, g'hebt uw rust noodig. Alleen zijnde, op die eenvoudige maar propere kamer, alleen zijnde, de jonge Markies deed de venster open en zag diep, diep in het donkere veld... Zou niemand hum gezien of gevolgd hebben Indien dit huis eens omsingeld ware Ware het niet beter te vluchten, liever dan den ouden Pastoor in gevaar te brengen... Maar alles is zoo kalm, zoo stil, zoo rustig, in het bleeke zilveren maan licht; daarenboven pinkelen de sterren zoo diep en zoo zacht schitterend in dat eindeloos firmament0 Schep per, uw Almacht!!! Hoe dwaas niet te knielen voor uw Almacht! Daar stond de Markies te mijmeren voor hot opene venster. Daar herdacht hij zijn leven; nog zoo kort. maar zoo woelig geweest; geen enkele slechte daad had hij zich te verwijten. Gelukkig die zoo kan spreken of die zijn slechte of zwakke daden heeft hersteld en uitgeboet 1 Weldra daalde in 't hert van den Markies een trour- moedige zoeto rust; hij verhief in een kort {'avondgebed zijn hert tot den God van aller goedheid, en viel dan in een diepen slaap Hij ontwaakte door een blijmoedig klokgelui't was een Feestdag van Ons Lieve Vrouw ter Verlossing een Boeren-zondag in Bretanje.. Hij stond op en meinde zijn kleeren aan te trekken, zijn zijden koussen, zijne blauwe vest, zijn overjas in sa tijn met borduurwerk; doch nevens die kleeren lag eenen groven boerentenu leeren getten, een grove broek en een soort van kiel met band in de zij; hy trok die kleeren aan, stak in den zak van zynen kiel twee pistolen en ging naar beneden. M. de Pastoor was reeds in zijn kerk hij volgde hem aanstonds langs de Sacristij. Ge wilt dan toch, mijn lief kind I sprak de oudo Pas toor. Ja M. de Pastoor, Gods wille geschiede moest ik aangehouden worden, hot zal mij een zoeten troost zijn te denken dat ik uw H. Mis heb gediend_den laatsten dag mijner vrijheid. Er was veel Volk in do Kerk; nood doet bidden; gelijk do Boeren van Transvaal nu bidden, zoo baden dan cok de Boeren van Bretanje. Het was wonder en aandoenlyk Op den Outaar, het beeld van den Gckruisten God, ge- storven in d'uitorste vervolging, omdat hij voor de Recht- veerdigheid streed tegen d'Uitbuiters en de Verdrukkers j van 't Menschelijk geslacht; voor den Outaar die oude Volkspriester en die jonge Volksheld. j Nooit had die Priester met meerdere aandoonlng 1 het H. Misoffer opgedragen. Als hij daar als Misdiender zag die jonge Markies, ln boerenkleéren, dan dacht hy aan de eerste Christcnon, die ondor den grond in de Catacomben hun Goloof moesten belijden. Na de Consakratie of de aanbidding van ons Heer, schoof eene oude vrouw door 't Volk en zegdo «enige woorden aan den jongen Markieswaarschijnlijk een Berechting, zoo dacht men onder do menigte dergeloovi- gen; wie mag 't zijn, die in stervensnood verkeert 1 De Markies gaf een korte antwoord ep keerdo zich eens 1 om naar oenen hoek der koor; de Mis ging voortPater Noster, onze Vader die in do Hemolen zyt, Agnus Dei, lam Gods dat de zonden dor woreld wegneemt, ja de zon- den en d© boosheden lam Gods Heere ik ben niet weer- dig dat gij komt onder mijn dak, maar spreekt alleenlijk éen woord. Ten tijde dat ons Heer hier zienlijk de wereld bewandelde, een vader die een zieke zoon had, die bij Ons Heer ging,'Ons Heer was omringd door een arme menigte, en 't Geloof van den vader was zóó groot, dat hij zegde 0 Heer, Ik ben niet weerdig dat gij komt onder mijn dak, maar sproek enkel éon woord en mijn zoon zal genezen «ijn... Ons Heer eprak dit woord, en dadelijk was de zoon gonoien. Ja Christus is waarachtig God. Dona nobis pacem, 0 Heer. geef ons den vrede; geen geluk zonder vrede. De oudo Pastoor had zijn Volk gezegend; hij had hot wonderschoon Evangelie van Joannes gelezen: In 't begin was het woord Hy is bij de zijnen gekomen eu de zijueu hebbon Hem niet aangenomen. Zoo ook is d'Encecliek door do Bewaarders niet aanveerd; de Bewaarders pijnigen en vervolgen de aanhangers der Encecliek, maar die haar aangenomen hebben, zijn kinderen Gods geworden. De Socialisten volgen meer d'Encekliek dan do Bewaarders. Credo, ik geloof aan oenen machtigen terugkeer der werkende Volkeren tot den Zaligmaker en Verlosser de 1 beste woorden der Socialisten komen uit 't Evangelie. In j hun zuiverste opwellingon handelen zy als Christenen. De oude Pastoor is terug aan den Outaar de Markies i zegt hem eenige woorden hij zwijgt, hij bidt, hij slaat zijn oogon naar 't Kruisbeeld; dan murmelt hij ja. Circa ronU de 10 cenhjutt do rogge En 'tPeu- sioen Is 't Herzele nog'niet, te Grootenborge i.ict, te Leeuwergem niet, t Hillegem niet, en d# arme menschon liggen er naar te snokken. Wat zouden ze zeggen moest het 5o centiemen of 75 centiemen Och men schen dat zou nog op iets trekken. Wat zeggen de menschen nog Dat Pastoor Daens die zaak in gang gesteken heeft, ze willen dat loochenen, maar dat en kun nen ze niet, hij heeft het in gang gesteken, nu 't is een klein eerste begin en Pastoor Daens zal zijn werk vol trekken. PRACTISCHE LEERGANG ten dienste van alle Vlamingen die, zonder Meester het Fransch verlangen te leeren, met de figuurlijke uit- spraak der Fransche woorden, nauwkeurig en eenvou dig m het Vlaamsch verbeeld door LEONCE VERVARCKE, ie deel 3,oo; 3e deel 3,5o franco io°/0 meer te koop op Chipka. GASTON BLANKAERT of de eerste binders van Vlaanderen, door S. Van der Gucht. schoon groot boekdeel. pryS 150 Een kloeke boer komt aan den Outaar, met een dochter als Boennne gekleed. Homel I 't isQenoIamot haren Vader; wat cant hicror beuren 1 Zo knielen aan don Outaar, Genofa nevens don Markies; de stem der zielon heeft gesproken. Graaf Kergola, zoo sprak de Markies met stille stem Genofa is mij door u als verloofde gegeven, nu vraa" ik de voltrekking van uw woord. Do oude Graaf laat een geril van schrik hij richt ziin oogen in die zijner dochter als eenig antwoord steekt zii de hand uit naar die van den Markies. -c Hun huwelijk ging dan ingezegend worden het was de oudo Zanna die alles zoo geschikt had voor haren wel doener. De oude Pastoor zegende met ontroering dit huwelijk- hij vereenigde die twee zielen totterdood, en een voor gevoel zegde hem De dood zal niot lang wachten. ,iuE'UdaShtjV d6- Kerk hetma,r 6611 ffewoon huwe lijk. Isa de Ml» ging men in stilte naar do Pastorii d» Horder zijn oogen waren rood hij had gowoend Do oude dienstmeid had alles bereid voor het morcend eten. De jonggetrouwden zagen er gelukkig uit t hun wensch was volbracht ivercenigd in 't Ijjden en in den strijd. Hij die strijdt en lijdt voor du Gerechtigheid heeft oogenblikken van hemelsche vreugd. In 't begin werd er bijna niet gesproken Elk was verslonden in zijn gedachten Doch weldra geraakte eik aan den klap, in zachte vro- ltjkheid het was een wonderbare Bruilofstafel; ofschoon de toestand akelig was begon men erover te sprekon me do hartelijke vreugd, die do gerustheid van geweten meê- brengt. Lr werd ook gesproken overdo toekomst „u was do Regent met zijnen aanhang aan d'Alleenheerschimr maar die toestand zou veranderen, zoodra de jonge Vorst Lodewijk XV meerderjarig zou geworden fzfjn Markies Paulus was nog zoo jong nu was hij mot raee^ Alleen in do Wereld men drong dus aan, dat hij zoodra mocell k in zeo zou gaan te fiayonne vandaar kon hij in Soanie geraken en daar zou zijne Vrouw aan znn baUinttschan komen deel nemen. v ug3cnaP De Markies liet zich overreden, daar nogtaus ziin vnct gedacht was naar hot andere deel van Bretanje te trukk.W geene rust mocht hij genieten, zoolang zijn Bretanje te strijd lag doch terwyl men zoo in zachte kouten^cte het sober mprgendmaal gebruikte, eensklaps wordt opde venstor getikt, die op den voorhof uitkwam men loont d« deur openen, de Mulder komt binnen gelM^n ïru^ Hn Vlucht I Vlucht I de lioó Dragonders komen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1901 | | pagina 1