Aalst-MijMe WOLVUS De Priester en de Politiek De Meetingen 34 ZONDAG «23 All- 1903 44"' jaargang Orgaan der Christene Volkspartij Godsdienst - Vaderland - Vrijheid Loopende Nieuws Bericht. - Krijgsoefcniugeo BUREEL EILAND CHIP KA, WERF, AALST Gewone Annoncen 20 centiemen per regel; Annoncen op de 2do Bladzijde 50 centiemen per regel Rechterlijke Annoncen 1,00 per regel 11 ipchn i-k-tü-stuurder P. DAENS MAYAKT. ABONNEMENTSPRIJS 8,00 Fr. 's Jaars voor de Stad;—3.50 Fr. voor den Buiten;6,50 voor al de vreemde Landea Inschrijvingen worden op alle tijdstippen des Jaars genomen VAN AELST C' In zijn hoofdartikel van Donderdag i3 Oogst I spreekt de Bien Public over de rol des Pries- l ters in de hedendaagsche Maatschappij; hij er kent den treurvollen achteruitgang der Katho lieke Religie in Frankrijk en hij drukt de vrees uit dat zij bijna heel en gansch uit dat land zal '^verdwijnen. Dien ondergang schrijft de Bien Public hier aan toe, dat de Fransche Priesters zich niet be zig houden met politiek; en dezelfde Gentsche Gazet beweert dat de bloei en de macht der Religie in België te danken is aan de politieke j werking der Belgische Priesters. r De Priesters in ons Land zijn dus, volgens den Bien Public, en elkeen weet dat het waar in heid is, de groote kiesagenten. Dat zal door niemand betwist worden. De Belgische Priester is een kiesagent gewor- den voorde Katholieke Bewaarders. r Maar of de Religie bloeit en vooruitgaat in V België, dat is een eerste qucestie. En de 2de qucestie is of de politieke werking j van Pastors en Onderpastors wel voordeel doet i aan de Religie? "T"1-" Zekerlijk, zooals de Bien Public het beves tigt, een Belg die Priester wordt, verzaakt niet aan één zijner burgerrechten; de Pri esterwij- ding ontneemt hem niet één van die rechten; hij blijft kiezer en kiesbaar; en, gelijk alle an dere burger, mag de Priester zich bemoeien met de belangen zijner Gemeente, of met de belan gen van Provincie en Staat. Niemand heeft het recht aan den Priester die 1 burgerrechten te ontnemen; en de belofte van gehoorzaamheid welke h'ij aan den Bisschop doet op den dag zijner wijding, betreft die bur- 1 gerlijke zaken in geener wijze. Dat is klaar, onbetwistbaar en zou door elkeen moeten wel begrepen worden. Maar in België bestaat er eene partij de katholieke bewaarderspartijdie de gods dienstige en tijdelijke belangen zoekt te vermen gen; die Partij is wel Katholiek maar nog meer Bew-um'd: -'<} is godsdienstig; mnar tesamcn m"t uen Godsdienst en in den Godsdienst ver mengd en versmolten, verdedigt zij ook hare j stoffelijke belangen, al hares voorrechten, hare l politieke overmacht en ook hare misbruiken. Die Partij begeert en eischt dat de Priester haar politiek werktuig en haar kiesagent zij; de Priester moet werken om de Kandidaten dier Partij te doen zegevieren. Alsdan is hij in de oogen der Katholieke Bewaarders een goede Priester alsdan wordt hij geprezen en ver heerlijkt; alsdan krijgt hij gelei voor zijne aal- moesen en goede werken. Indien ie Priester niet wil werken voor het i politiek kraam der Katholieke Bewaarders, als- dan sluiten zij hunne beurs, gelijk ze cleden voor den Bisschop van Luik; alsdan wordt hij te Rome aangeklaagd als een gevaaarlijk man, be- L hebt met socialistische gedachten. Indien de Priester de stoutheid heeft de po litieke Bewaarderspartij aan te randen, en te spreken en te handelen als een echte Democraat die de volksbelangen stelt boven het geldbelang van eenige rijke menschen, alsdan wordt hij in de katholieke schimpbladen uitgemaakt voor een slechte Priester h.ij wordt aangerand in zijn eer en zijn recht, bij zijnen Bisschop be schuldigd en gelasterd, tot dat deze eindelijk, ook al door de broodrooverij verschrikt, den Priester Demokraat met kerkelijke straffen treft. Ziedaar de toestand in België; de Religie wordt gebruikt en misbruikt om de Katholieke Bewaarders te doen zegevieren; en tot nu is men gelukt. Dank vooral aan den dwang uitgeoefend op de gewetens door de Priesters aan de Katho lieke Bewaarderspartij verknecht, behoudt deze Partij de meerderheid in ons Land; maar wie i' zou durven beweren dat die dwang en verdruk- 1' king der gewetens voordeelig is aan den Gods- dienst Men moet stekeblind zijn om niet te zien dat de Religie schromelijk achteruitgaat in België, en zelfs in de kleine steden en dorpen j van Vlaanderen. k Natuurlijk,zoolang er een Katholiek Bewaar- j ders-ministerie aan 't bewind is, dat de gunsten en vette postjes uitdeelt, ziet men er velen die gebaren godsdienstig en katholiek te zijn; maar f wat wint de Religie bij die huichelarij y- Gaat maar in onze kleine steden en buiten- gemeenten van Vlaanderen, overal zult gij man- nen vinden die opgeschreven staan in de Katho- j lieke Partij om de wille van de smeer lekt de kat den kandeleer maar wier leven en zeden ver zijn van godsdienstig en katholiek te zijn. jj De waarheid is dus dat in België, gelijk bijna overal,de Katholieke Religie achteruitgaat. Zij wordt te veel vermengd met stoffelijke'en poli tieke belangen; en het Volk begint de Kerk te aanzien als 'nen winkel, waar, nevens de gods dienstige belangen, ook alle politieke en stoffe- lijke handel wordt gedreven, b Als het Katholiek Bewaardersministerie eens zal instorten en dat moet vroeg of laat ge beuren dan zal men met verbazingen schrik zien hoe rampzalig de Religie is ondermijnd geweest door de Katholieke Politiekers die ze ""uitbuiten en doen dienen als werktuig hunner eer- en geldzucht; alsdan zal de Bien Public diet meer zeggen dat Christus' Priester de kies makelaar moet zijn en 't politiek werktuig der Bewaarderspartij Integendeel, de eenige en verheven rol des Priesters bestaat in de prediking1 van 't Evan gelie en de verdediging der godsdienstige be langen. Zekerlijk, bUI'gUl lS Lij Vlij, UCZv Ui politieke Partij te verdedigen; maar hij bedrijft een schelmstuk en eene heiligschenderij als hij den Godsdienst gebruikt om politieke en stoffe lijke belangen te verdedigen. Priester Daens. Dond erdag 20 Oogst, nog altijd Don kere Metten, Tenebris, regen en wind, water gieten en de droogte die er noodig is voor alius, voor d'Hop, d'Hop, d'Hop, voor den Oogst, de Betteraven, den Tabak die deerlijk staat en principaal voor de patatjesDe Zwitsers schrijven dat er op de toppen van hun sneeuw bergen teekens zijn van goed weêr..Die in hope leeft altijd vertroosting heeft. Te Zele is den Oogst goed binnen opgeweerd d'Haver: maar de Tabak staat er afgrijselijk slecht, gelijk langs Santbergen, Appelterre, Oultre en overal. Woensdag was 't hier een lucht gelijk in een koolmijn, rond n ure moest 't licht branden en dan begon het water te gieten; maar volgens dat Charelken meêbiengt en dat er hem gezegd OF DE WILDSTROOPER VAN BOUCHOUT historiek verhaal uit de jde Eeuw. VI. Gelukkige oogen blikken De arme, maar heilige Pastoor van Ars, preêkte eens in zijn Prochiekerk: Mijn lieve Vrienden, het moet u al gebeurd zijn, dat na een foed werk, of na een goei Biecht en een weer- ige Communie, een Prijsdeeling der kinderen, 't is u al gebeurd dat gij met uw gedachten op gerukt werd, dat rond uw hert een lilling ont stond en dat gij bijna moest tranen storten van geluk in 't inwendige van uw hert... Dat is een klein, klein voorgevoel der HemelscheGlorie... Al de vreugden der Wereld te samen zijn in vergelijking van 't Geluk des Hemels, als een keersken tegen 't licht der zon... Hier is 't maar een plaats van ballingschap, Die in dezen tijd met zuiver inzichten Demo kraat zijn, hebben altijd den Vrede in hun hert en smaken op sommige oogen blikken de inwen dige opvoering van onuitsprekelijk geluk. W'hebben gezien dat Apostel Amandus den jongeling Wolvus aan zijne moeder Noria had terug gegeven, met groot gevaar van zijn leven. Hij stond op 't punt van tot voedsel gegeven te worden aan de Beeren die op Bouchout; in den Duivelsput zaten. Daags nadien zat de arme vervolgde Priester in zijn grot der Ravijnen te bidden en te over wegen voor zijn houten Kruis aldaar opgerecht. Hij had goed kunnen doen aan den Even- mensch, zijn hart zwom in zoeten vrede, in he melsche Vreugde; hem docht dat de grond daar vruchtbaar zou geweest zijn, voor de verhevene Christelijke Leering welke hij daar wilde in planten Terwijl hij daar zat te bidden, hij hoort ge- uchtverscheide personen die naderen; het is moeder Noria met Wolvus, haar zoon, die den Kluizenaar komen bedanken; zoodra zij hem zien, ze vinden geen woorden om hem hun dank baarheid uit te spreken; ze grijpen zijn handen vast, ze kussen die handen; de moeder bevoch tigt die handen met haar tranen; Wolvus, die kloeke schoone Brabantsche jonkheid, knielt neër voor Priester Amandus en steekt zijn han den naar hem uit. Apostel Amandus, welk verschilGisteren nog zoo vinnig gehaat, zoo wreed vervolgd; nu vereerd en bemind door die twee menschen. Het is omdat gij gehandeld hebt volgens het Evangelie van uwen Goddelijken Meester omdat gij goed gedaan hebt aan die Menschen; de herten zijn niet te winnen met geweld of met geld, maar met goedheid en met liefde. Zoo stond Apostel Petrus in 't jaar 42 te Roomen, alsdan de grootste rijkste en geleerd ste stad der Wereld, alwaar 470 Tempels waren voor d'Afgoden met een ontelbaar getal Stand beelden. Op de Via Lata had hij een klein kamer ken gekregen, bij de arme weduwe Sa- bina, en zij en haar zoon waren de eerste Geloo- vigen van Roomen. Het jaar te voren, in 't jaar 41, warende Twaalf Apostelen een laatste maal vereenigd geweest te Jerusalem op den Berg der Olijven, waarzij 12 jaar tevoren 't laatste Vaarwel van den Heer hadden ontvangen. Z'hadden Judea door- loopen; nu gingen zij scheiden om 't Christen Geloof te verspreiden tot de uiterste palen der bekende wereld; doch eerst stelden zijden Credo op, de 12 artikels van 't Geloofen elke Apostel droeg een afschrift meê van dien Credo. is door een Boerinne van Bambrugge, langs die kanten van Bambrugge, Ottergem, Vlcckem en Ercndegem is 't al verhageld van den tabak staan nog enkel de ribben; de verhageling dat is nog van 't wreedste dat ik ken; den armen Boer 1 zijn vruchten!.. Meire en Nieuwerkerken heb ben ook een smeet van die verhageling gehad, t'Erpe ook en daar zijn eenige boomen verdon- derd; t'Erpe, ik was daar overtijd; ik sprak over den ouden Mr den Pastoor die nu zijn ontslag heeft en men haalde een aantal feiten aan in welke die Eerw. Heer in 't geheim een goed en milddadig hert had getoond; Te Welle, binst 'tonweêr van 19 Augusti, ging 'ne werk man in een hoopje graan schuilen, toen opeens de bliksem viel twee hoopen verder en er brand stichtte... of hij verschootIk heb eens t'As- tene twintig stappen voor mij een boom zien neerslaan door den bliksem. 'k Zie nog altijd die straal vuur neêrvallen en weg zijn; Onze Koning is wederom te Gastein.diep in Duitsch- land; Sa, sa, als onze Souverein thuis blijft, zal men om Pastoor en Doktoor moeten. Ik geloof, ais hij te biechte gaat, hij heeft niets dan vreemde zonden... T'Aalst loopt de vreemde zonde nog altijd kwaad; nooit een lachende we zen; 't is Woeste, in modo grosso En ze gaan van 5 tot iomillioen kosten doen aan zijn Pa lcis te Brussel. Ik zou daar mijn kat van spre ken. Des te meer daar hij geenen eens huishuur betaalt, in ons Land hoe meer men heeft, hoe min men betaalt Te Gastein, teGastein.dat rhij hier blij ft en aan zijn Hopboeren denkt, die voor hem bij den Ontvanger moeten storten... Zaterdag zijn te Gent 800 Socialisten uit Hol land geweest, van de roö Representanten was niet éen aanwezig. Te Kortrijk is een Tentoonstelling ge weest van 665 geiten; er waren voor i5oo fr. pvijzen Te Lede is burgemeester Coppens ziek schepene Moens doet den dieustoveral zou moeten Evenredige Vertegenwoordiging zijn, elk het zijne, 't is de Rechtveerdigheid, er staat geschreven Zoekt eerst en vooral de Rechtvaardigheid; maar de Bewaarders zoeken niets dan eigen baat, z'hebben het voorstel van Priester Daens voor Ev. Vert. niet willen aan- hooren; T'Hekelgemis Postbode benoemd M FransDe Clippele.die reeds lang t'Erembo- d< Tem staa*. neen, een Postbode staat nooit,het ei'Lijd gaan,ji'n hiue en koude, regtn en wind, storm en tempeest, ik zou wel eens willen weten hoeveel mijlen een Postbode aflegt in zijn leven; de 14 rijke Direkteurs van le Chemin de Perdu Congo trekken 1400 fr. om eens hun handtee ken te zetten, of 3o duizend fr. per jaar. En hoe veel zou een Postbode hebben voor eiken stap in zijnen dienst Sprekende van Erembode- gfcm, de Processie is daar zondag kunnen uit gaan, maar M. de Pastoor was er niet bij, Pas toor Sadones loopt sedert lang al stervende over straat, w'hebben dat niet willen schrijven; want hij leest ook ons gazet: nu was hij zondag naar Sleydinge getrokken, in 't Kneippgesticht dijnsdag of woensdag keerde hij teiug doch is onderwege overvallen door een bloedspu wing. T'Aalst in de Korte Zoutstraat is woens dag dood gevallen in haren winkel achter den toog de achtbare burgersvrouw Maria Van Cau wenbergh, 58 jaar, 't is een harde "slag voor on zen vriend Petrus, de oudste en felste man van Aalst. En Pastoor Boone uit Engeland,' een oude compatriot uit deMolenstraat, is hier, is hier woensdag komen Mis lezen in 't Kapel leken van de Werf hij ziet er frisch uit, vol moed en leven hoe zal hij alle twee zijn oogen Diezelfde Credo werd door Priester Amandus meêgedeeld aan die Brabantsche weduwe en haren zoonEen God Almachtig die hemel en aarde geschapen heeft, zijn eenige Zoon Jezus- Christus, die mensch geworden is, uit de Maagd Maria, die aan een Kruis gestorven is, doch ten derden dage verrezen, die ten Hemel geklommen is en daar zit aan de rechterhand zijns Vaders Almachtig; die eens elk zal komen oordeelen; die hier een Maatschappij heeft in gericht, zijne Kerk, tot welke elk geroepen is, in welke vergiffenis is van alle zonden, de Hei lige Kerk, een voorplaats van 't eeuwig geluk kig Vaderland. In die H. Kerk is verschil van standen, maar in 't hert zijn allen Broeders en Zusters; die Vergadering der Geloovigen moet een spiegel zijn van Rechtveerdigheid en J van Christen Liefde; die in nood is, moet er ge- i holpen, die in droefheid is moet er vertroost I worden; alle deugden moeten heerschen, in en door die Kerk. Die schoone goede en verhevene Leering drong diep in d'herten van Noria en van Wol vus, omdat de man die ze kwam aankondigen, die Leering bevestigde door zijne werken. Daags nadien kwamen ze terug met verscheide hunner geburen; zij hoorden Amandus den Va- drons bidden en den Weesgegroet en ze baden j meê; als Priester Amandus uitging, hij werd niet meer beleedigd of bespot; van verre zegden de i Menapiers: Daar, daar gaathij, die zijn leven heeft gewaagd om den zoon van Noriate redden, 't moet een wonderbare man zijn, dat de slot- i voogd Tanko voor hem zijne prooi heeft losge- j laten; dat was hem nog nooit gebeurd I De eenen zegden het voort aan de anderen acht dagen waren nog niet vervlogen als Pries ter Amandus reeds meer dan 20 standvastige Aanhoorders had; rond den avond kwamen ze daar in den half donkeren; Priester Amandus ging dieper en dieper in de Leering Christi; hij sprak over het lijden van den God-Mensch, over Hoe is het nu open getrokken hebben in ons Hoofdkerk, en welke exclamatiën zal hij gemaakt hebbc;: op Mijlbeek, aJs hij daar zag die Prochiekerk in een diepte en die Kerkstraat om nevens de Kerk uit te komen. Is 't van zijn leven gebeurd doen ze dat, om met Aalst den zot te houden gerang- schikt Ja, Zondag 3o Augusti, twee Meetingen in Brabant, door Smid Lambrecht De Poorter en Daens; voor d'Hop, onpartijdig, om gelijke Rechten te bekomen en een Wet op 't Bier ge- lijk in Bohemen en Zwitserland; dito Zondag, Meeting voor d'Hop onpartijdig, doorM. Volks- vertegenwoordiger De Backer, op Aalst-Mijl- j beke, Langestraat, bij M. Arys, ten 5 ure; dito Zondag spreekt M. Plancquaert 's voornoens te Wieze en 's namiddags te Denderbelle. Op 1 ie Zondag van September groote Meeting door Priester Daens, te Vollezele, op den Berg. Hier en daar staat er een weinig Hop; doch ze zal uit muntend van kwalitei' zijn; in één belleken zal meer kracht steken ah anders in 7. Op Mijlbeek was van in de Jaren 5238 de Abdij-ter Roten, in de 16® eeuw werd ze verwoest; de Zusters moesten vluchten naar Keulen en bleven daar 4 Jaai; in 1622 gaf dc infante Isabella 200 pond Vlaamsche munt om die Abdij te herstellen; in 't jaar 1797 werd d'Abdij verkocht aan 'ne zekeren Le Couteux vaD Parijs. Nu gaat Mijlbcek een schoone groote Kerk nebben, meesterlijk en kloek opgebouwd; wij wenschen dat zij er honderde en hon> derd?. jaren mag staan, tot troost, en welvaart, en eendracht der Bevolking; wij wenschen dat die Kerk zal gewijd worden ter eere van God Almachtig en niet van den Volkshater Woeste. Nu wept iemand ons te zeggen waarom de Kerk straat van Mijl beek niet recht op de Kerk uitkomt Ze komt nievers op uit en ligt daar zoo dweersals een artisje.... Is 't voor 't alignement met 't Klooster, dan kon men aan de str.at een boogske geven gflijk ons Voorouders in de Pont straat deden... Als nu later M. de Pastoor met zijnen Koster en zijn Kruisen en V*nen en zijn Heiligen uit de Kerk gaat komec, dan zal hij bots tegen d'huizen loop en... Ge zoudt toch zeggen alzoo 'ne Kemel... En 't is vruchteloos dat ik zoek ia al mijn boeken in Evangelie, in Catechismus, in Theologia, in Moralis, in Acta Apostolorium, in Libris Santo Patres in somma SanctaThomre, in de Vier Uitersten,in den Katholieken Pittago, in Conctliorum Decretum, in de god vruchtige Landsman, nergens vind ik dat het een werk van Bermhertigheid is een Klooster te bouwen voor rijke en wel' stellende Jonge Dochters, die kunnen in de Stad wonen of bij hun Familie... Ik zoek aog altijd voort en verzoek medehulp om die vraag te beantwoorden Is dat een. werk v*n berm heiligheid? P. Dakks. In het opschrift van de poststukken voor troepen van de i° en 2® LEGERAFDEELINGEN die deelnemen aan de groote oefeningen moet, van 29 Augustus tot en met 9 Sep- •.ember, cbens plaats van bestemming staan. In het adres (Zie 't vervolg 3d# bladz. lslc kol.) zijn Apostelen, zijn Mirakelen;... zekeren avond men zag daar ook staan luisteren Freia, de ge liefde dochter van den Kasteelheer zoo ook te Roomen Apostel Petrus bekeerde eerst arme, nederige werkende menschen, doch naderhand kwamen ook Lieden uit hoogen rijken stand de Christene Leering aanhooren en het Doopsel vragen, orlder andere lezen wij van 'ne zekere Senateur Pudens met g'heel zijn Huisgezin. In ons groen Zwitserland, aan den Dender, eiken dag was 'tgetal Aanhoorders aangegroeid; Amandus moest uit zijn ravijn naar d'hoogte klimmen, om vandaar te spreken; korts nadien had Wolvus daar een hut gebouwd, een hut van boomtakken, doorvlochten en gedekt met strooi en riet, in den vorm der biekorven rondom werden eenige boomen uitgekapt, om plaats te verleenen aan 't Volkdie hut werd later ver vangen door de Kapel die er nu nog staat Daar, in die hut werd een groot Kruis geplant; daar bad Amandus en pleegde boetveerdigheid; van uit die arme kapel richtte hij het levende woord tot de Volkeren de Missionnaris was een schoone machtige Spreker, hij kon de gees ten verlichten en d'herten raken och, al wat van Christus komt, zijne Leering, zijn Sacra menten, het is goed, verheven, schoon maar het zijn de menschen die daar onkruid hebben ingebracht in die hut had hij reeds eenige Kinderkes gedoopt, op verzoek der Moeders... Aan bejaarde menschen mocht het Doopsel en kel toebediend worden, na lange bereiding en een waar berouw over de zonden. Zekeren avond er was meer Volk opgekomen dan op ander dagen na een aanspraak over de Liefde tof den Evenmensch, was al 't Volk ge knield op den grond en men had te samen den Onze Vader gebeden en den Wees gegroet. Voor de eerste maal weerklonk het daar in koor: Onze Vader die in de Hemelen zijt.... Wees gegroet Maria... Luisterlijke hulde den Schep per toegebrachtden Missionnaris zijn oogen vlamden van heilige vreugd, en waarschijnlijk dacht hij wat graaf de Montalembert schreef in 1840, over een arme kerk van Ierland Hier, bij dit eenvoudig Volk, bid ik liever dan in de rijkste kathedralen waar dikwijls niets is dan blaai en praal. 's Anderdaags al heel vroeg Wolvus komt zien of er niets noodig is; het weer was buiten gewoon schoon, maar geen gezang van vogelen galmt in 't woud hij ziet veel kreupelhout ge broken, als van iets dat daardoor is gesleurd; naderbij gekomen een akelig schouwspel treft zijn oogen; de hut staat daar niet meer; z'is af- gebroken, ze ligt in puin; het kruis is in stuk- i ken; Wolvus daalt in de ravijn; de Priester is j daar niet meer; hij roept Vader Amandus I Vader Amandus Al den overkant van den Dender antwoord de weergalm Amandus Maar de Priester die hem van de dood gered 1 heeft, is daar niet meer.. Wat was er gebeurd vervolgt.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1903 | | pagina 1