't lank Pierkeü Mechelen Rouselare Verviers - Ronse - Gent Arbeidersbelangen. De Gaz-kwestie t'Aalst UKKEL. NUMMER 30 Ao-v-"- ZONDAG 30 SEPTEMBER 1906 46'" Jaargang. Orgaan der Christene Volksparty Godsdienst - Vaderland - Vrijheid De Hop RUSLAND Uit West-Vlaandereu. 0P. «»«-t«nom-r-w iiLi» BUREEL: EILAND CHIP KA, WERF, AALST flew one Annoncen 20 centiemen per regel; Annoncen op de 2** Bl*d*ydi 50 ceBtiemei per ref»l Rechterlijke Annoncen 1,00 per regel HET L ABONNEMENTSPRIJS Fr. Ju» mat Strf;-M0 Fr. nr te> Uvum; »,M row >1 U mndi U«4« httkrgrnftn wordn of «ft» lu*»liffi n ta Jun pimM HOQFDOPST* LLER-bËSTUURBn P. DA. NS-MAYAKT. Te MECHELEN, zondag en, maandag plechtige Vergaderingen geweest van de Anti-Socialisten die zich nu Christene Democraten noemen. Schoone ron kende woorden zijn daar uitgesproken door M. Beer- naert, door M. Arthur Verhaegen, Hellcputte, Carton, Renkin, Levie, enz.. De woorden zijn schoon, Verba. Maar hoe zijn de werken, fakta Ze noemen zich nu Democraten, Volksmannen; doch, dat elk oordeele Al die Heeren verwerpen en bestrijden alles wat 't Volk vraagt Algemeen Stemrecht, Persoonlijken Dienst, Schoolplicht, Klimmende Belasting, Regeling van den Arbeid; en ze stemmen alles wat 't Volk verstoot zoo als de Forten van Antwerpen, den atstand der Limburg- sche Koolputten enz. Ten tweeden, ik zit nu 2 jaar in de Kamer en ik zie dat die heeren Verhagen en con- soorten nooit een woord gesproken hebben tegen de Statie-Maritiem, tegen het gebrekkelijk vervoer der Reizende Werklieden; en dat zij regelmatig met Woeste tegenstemmen als er verbetering wordt gevraagd voor Klein Bedienden en Werklieden... Niet een van die zoogezegde rijke Christene Democraten durft de Waar heid zeggen aan de Katholieke Ministers, met welke zij gedurig omgaan en kermissen.. Rnncniano toont de onmacht dier goedsein- 11UU061£11%/ dige Demokraten. In verscheide Fabrieken was daar Werkstaking tegen HONGERLOONEN. De Socialisten zijn af gekomen en de Katholieke Gilde heeft het slachveld verlaten. De gazet HET VOLK van Gent doet een ootmoedige belijdenis in 't Nr van Vrijdag 14 Septem ber. Het schrijft letterlijk Verscheide katholieke bazen zijn ons opentlijk vijandig ze beletten onze werkingen. Ondertusschen zijn de Socialisten afgeko men. Dat ze nu maar voor eenigen tijd hunnen strijd te samen voeren. Een vrije Christen Volkspartij zou op 't oogenblik van den Strijd het slachveld niet ver laten. Met halfslachtigheid wint men niets. En gelijk te Rouselare, zoo zal het overal gaan, waar geen Christen Volkspartij is. 111 die groote Centrums van Laken- V erviers en Merinos-weverijen is,sedert acht dagen den LOUCK OUT uitge borsten. Wat voor een Wilde Beest is dat? zal men vragen. Het is inderdaad, iets grouwelijk Te Verviers zijn de Textiel-Werklieden en anderen zeer sterk en onpai tijdig vereenigd die Vereeniging vormt een ge- duchteMacht uit. Totheden stelde zij geen onredelijke eisschen, maar het Kapitaal is er bevreesd van, en voor een moeielijkheid in twee klein Fabrieken zijn AL de Fabrieken stil gelegd, sedert 21 september. 163 Fabrieken te Verviers en Omliggende. Meer dan 20 duizend Werklieden zijn zonder werk; Ronsse, met gazetten extra, met 10 boeken voor de Vrienden, en dit pak is verdoold gr.- raaktniet toegekomen, tot ons groot spiji. Een weinig geduld, Vrienden, alles wordt her steld. GBNT Het zijn daar luisterlijke en hei - telijke Feesten geweest voor den Gulden Pries terlijken Jubilévan Bisschop Stillemans... Doei gelijk het gewonelijk gaat bij groot Volk, er was daar veel te veel Vleierij de Waarheid is dat het Kristene Geloof hier geweldig nijg ten ach - teren gaat, omdat de oude Voorrechten en d oude Toestanden hier in vele Kerken recht ge houden worden. We zijn hier tewege een Frar sche Religie te hebben. Wie kan dat loochenen Een vrije Kristene Volkspartij kon alk redden. Doch elk weet en ziet hoe zij hier behandeld werd. Men zal maar de oogen openen, als het zijl te laat zijn, gelijk in Frankrijk. Waarom vreest men het algemeen StemrechtJ De Kiezerslij aten Nu is't de lijd; dat elk ga zien of hij aangeschrevei staat, gelijk liet zijn moet volgens de Wet, met 1,2.3 of stemmen.. Er wordt schromelijk gezeurd. Het is noodk; dat elk ga zien. Den Zondag in 't Lokaal; d'ander dagé bij M. Jean, in de Nieuwe Wereld. Al de hoofdbelangen der Arbeidersklas voldoende dagloon, geregelde werkuren kunnen slechts door te 1 enkel middel gevrijwaard worden en zegepralen; en d; t middel is de Vereeniging in Bonden en Syndicaten. Zoolang de Arbeiders met begrijpen dat zij allen brc - ders zijn die te samen moeten strijden om hun lot te v<- beteren, is alle hoop op lotsverbetering een ijdele drooi). Het wordt hun nochtans genoegzaam toegeroepen v, 11 alle kanten Arbeiders, vereenlgt U. Tot de Christene Werklieden roept Paus Leo ook n zijn onsterfelijke Encycliek Rerum Novarum dat e Arbeidersbonden al de andere middelen van lotsverbefc ring in zich bevatten, en daf zijn vurige wensch is dit die Bonden in getal en in kracht zouden aangroeien numero et virtute crescant. Dat is de wensch van den Paus, en hoeveel Katho lieke werklieden zijn er niet die tot nu toe in geeiyn arbeidersbond vereenigd zijn? Wee den mensch, wee den a'beider vooral die alle 1 staat in den strijd voor 't leven hij is gelijk een sold* t zonder wapens die overwonnen is vooraleer de slag l gint. Dat zouden de Arbeiders die gemeenzame belangen hebben, wel moeten begrijpen. Er zou niet één Arbeider mogen zijn, jong of oud, die niet in een vrijen arbeidersbond geschaard zij. Hun toestand verbetert niet, omdat zij die noodzake lijkheid niet verstaan; nu houden zij zich bezig met altoos overrompeling der vreemde Hop, en als er geen wet komt gelijk in Beieren, om de vervalsching der Bieren te bestrijden. Onze duizende Hopplanters van Brabant zijn iVlaarvan in hun hert overtuigd, en in de kiezingen onder steunen zij mannen die aan alle bescherming der Hop vijandig zijn en niets dan lapzalf en machtelooze plaas- ters willen gebruiken om onze Hopteelt te redden. De toekomst zal toonen op welke ellendige wijze onze Hopplanters zullen gefopt zijn; maar dan zal 't te laat geklaagd zijn. Hetzelfde mag gezegd worden van veel andere klassen van Arbeiders, zoowel in de Steden als op den Buiten. Aan die onverschilligheid of roekeloosheid kan slechts een einde gesteld door de vereeniging der Arbeiders. In hunne Bonden en Syndicaten moeten zij al hunne belangen op ernstige en vrije wijze onderzoeken; de mid delen beramen om hunnen toestand te verbeteren en ODzoeken wie hunne ware vrienden en verdedigers zijn. In een woord, de lotsverbetering der Arbeidersklas hangt van de Arbeiders zeiven af; als zij hun eigen belan gen niet begrijpen en bevorderen, dan zullen zij verdrukt en uitgebuit blijven door de Kapitalisten die leven en zich verrijken met den arbeid van anderen. Priester DAENS. Het Democratisch Congres van Mechelen Wij weten, M*r, dat Gij de Werklieden bemint en dat Gij de opklimming der Democratie niet vreest. (Woorden van Mr Arthur Verhaegen). De Democratie is de pest. (Woorden van Woeste). te klagen over hun droevig lot en hun onmensche ijk Te Verviers 15,000 te Ensival 1430; te Andrimont I leven; moeten slaven van 's inorgends tot 's avonds om i 1520 te Petit Rechain, Theux, Pepinster, Cornesse, 1 h<™ Audimont en Goë, ook zeer veel. Het is dus een Fabriek-Staking, een Oorlog tussen Arbeid en Kapitaal. Van weerskanten zijn ze zeer sterk voorzien en kunnen het lang uithouden. Doch moest het lang duren, het zou den ondergang en de dood zijn der Nijverheid van Verviers. Dat men spoedig onderzoeke om tot Overeenkomst te geraken. Men zou het toch later moeten doen, na misschien onherstelbare Rampen. De Hooge Raad van Nijverheid is bijeen geweest en sprak in zeilden zin. Twee bommen werden geworpen en brachten nog al schade toe aan Eigendommen. Nu is alles stil. dn - oo Zie verder een artikel van de Vrienden. nOllOU We waren toch zoo te vrede over onze Reis en Ontvangst. Maar geen Rozen zonder Dorens donderdag we verzenden een pak n. -V-A.3ST BOTTCHOUr en het heilig Paterken van Klooster-Affligem door Silvain Van der Guclif en Pieler Daens. een karig dagloon te krijgen; geen hoop straal van ver- j beternis ontdekken, maar altoos arme dompelaars blijven, i die moeten zwoegen voor een korst brood, terwijl eenige j kapitalisten zich verrijken met hun zweet en hunne levens krachten. Wat baten al die treurklachten De lotsverbetering der Arbeidersklas hangt van de j Arbeiders zeiven af; maar zoolang dezen niet vereenigd j zijn om die verbetering te vragen en desnoods te ver- j overen, blijft alle andere werking krachteloos en vruch- j teloos. En men zou somtijds moeten zeggen dat de arbeiders onverschillig zijn aan de verbetering van hunnen toe- j stand. En als ik spreek van arbeiders, ik bedoel niet alleenlijk Een zaak van het allergrootste belang; En nogtans gelijk Mr Dr Bauwens ter zitting van maandag verklaarde in een vlaag van Vlaamsche recht zinnigheid Buiten Mr De Blieck en M' Moyersoen werd die zaak niet goed bestudeerd. Na de verwerping der Regie ten half elf 's nachts (met 14 stemmen tegen 5 en 4 katholieken afwezig), dan wilde men al loopende de zaak voortdretselen. Drij dagen later, in de Zitting van 24 September, legde M. De Blieck amendementen néér op de verschillige artikels, rond de 30, zegt men; eenige Leden vonden er geen graten in aanstonds die artikels te stemmen; en 't is alsdan dat M. Bauwens (een der 4 afwezigen) de verda ging vroeg, zeggende dat buiten M. De Blieck en M. Moyersoen weinige Leden de zaak goed bestudeerd hadden. Het is, inderdaad, met droeve overhaasting gegaan. Moet geheel de Stad ons geen gelijk geven als wij zeggen Als er van de Gaz gesproken werd, elk had het vast gedacht dat de Stad de openbare Verlichting aan haar ..ju gehouden hebben, des Ic meer dat veel nnder Steden er een Goudmijn in vinden. M. Burgemeester Gheeiaerdts drukte ook dit gedacht uit in een openbar' Zitting, over eenige jaren, en had al d'Aalstenaars langs zijnen kant. Het is maar in 1912 dat het Kontrakt eindigt. Elk dacht Deze zaak gaat op tijd en stond grondig overwo gen en besproken worden te Ronse duurde het 4 maand. Eensklaps, roef, roef, openbare zitting DE GAZ En wellicht zou alles in een zitting afgeranseld geweest zijn, zonder een Sterfgeval in de Familie van eenen J Raadsheer. In de volgende zitting werd de Regie afgestemd en I wederom zou men tot een beslissende stemming zijn over- 1 gegaan, zonder de amendementen van Mr De Blieck op j bijna al d'Artikels. Waarom toch die verrassende Overhaast Het is dus een droeve verrassing geweest; het gedrukt verslag werd zelfs niet meégedeeld aan de Drukpers En nu iWaandag is 't een zitting voor de artikels zullen er Katholieke Raadsheeren zijn, onafhankelijk ge noeg, om de belangen der Stad te verdedigen? Een zeer merkweerdig punt o. a is het minimum van dagloon en het maximum van werkuren; 35 jaar en niet 30; de rechten der stad, in geval eene nieuwe ma de proletariërs, daglooners ot loonslaven; maar ook de nier van verlichting en stoomkracht; voordeelen aan Burgers en de Landbouwers. 't ls klaar gelijk de dag dat onze Hopnijverheid nood- lottiglijk vergaat als zij niet beschermd wordt tegen #e VIIl. JACOBUS CARNO. Alsdan leefde t'Aalst in de Korte Zoutstraat zekeren heer Jacobus Carno, met naam een eerlijk achtbaar man te zijn, maar inderdaad een wettelijken dief, schurk primo classo. Hij bewoonde daar een groot en schoon huis, dien Jacobus Carno; rond de 70 jaar kon hij zijn, maar misschien 40 jaar van zijn leven had hij gebruikt om weduwen en weezen van hun goed te berooven; om aan Burgers die tot ver val kwamen, geld te leenen en korts nadien hun boedelken in te slikken, in een woord met allerhande schurkerijen was hij een der rijkste menschen van Aalst geworden. ^En toch was hij in aanzien en in achting ge bleven, dank aan zijnen slimmen arglistigen handel. Hij maakte deel van alle Broederschappen en ging met een flambeeuw elke week in de Donderdaagsche Mis. De menschen zien het uitwendig, maar Ons lieer doorgrondt de herteu; en zoo min als iemand kan ontsnappen aan de Dood en aan de knaging van het Geweten, zoo min kan iemand het opperste Oordeel ontwijken. Het is bij dien woekeraar en dief dat het heilig Paterken van Afflighem geroepen werd Hij is eerbiedig en stil binnengelaten, naar boven gebracht en staat in de slaapkamer bij Carno, die in stervensnood is, gelijk elk ziet en gelijk hij ook weet. De Dood staat gereed zijn oogen toe te nijpen. Pater Bernardus staat gansch alleen met den de kleine Nijverheid; het vermogen van overname na 15 jaar. Indien het onmogelijk is op die dwaze en betreurlijke Sterveling... Die Monik heeft waarlijk een eer- biedweerdig opzicht: redelijk van gestalte, re delijk van vorm, met kort grijs hair, gerust wezen, heldere oogen die glinsteren als dia manten, daarbij eenvoudige manieren en een zachte ongemaakte grimlach. Carno ligt daar als op een pijnbank. Hij voelt de dood naderen en hij wilt niet sterven; al zijn vermogen zou hij willen geven, om in leven te blijven. Maar in dit artikel geen spre ken helpt. Surdo canis. Gij zingt voor die is doof en u niet hooren kan, Gij roept, gij schreeuwt en tiert voor eenen dooden man. Maar, Credo, die gelooft in God en in het Bloed van den Verlosser, vindt genade en bermhertigheid in de allerwreedste toestanden. Pater Bernardus spreekt hem zachte door dringende woorden toe Wat zijn wij op de wereld Heden hier, morgen verdwenen ons onsterfelijke ziel blijft eeuwig leven bij den Heer is overvloedige bermhertigheid... Voor alle zonden is er vergiffenis; Ons Heer is een Vader van oneindige goedheid; de Goddelijke Goedheid is als de Zon; zij schiet hare stralen over iedereen. Niemand is uitgezonderd of uit gesloten. De ziel van Carno is geraakt. En als Piter Bernard hem vraagtMijn Broeder, van Aflli- ghem tot hier heb ik voor u gebeden; vfeës niet, de goede God verwacht u; wilt gij nu éens uw Biecht spreken Ik zal u helpen Zijn oogen en zijn wezen zeggen ja; het heilig Pa terken helpt den zieke een weinig recht op zijn oorkussen, neigt zich tot hem, en het heilig geheim der Biecht heelt daar plaats stemming van afstand terug te komen; dat men dan toch, gelijk M. De Blieck zeer wel zegde, dat men «achte voor de stad zoovee! mogelijk voordeelen te be komen. Beter voorzorg dan nawee. PIETER DAENS. ZATERDAG waren op de Markt van AALST, 42 Balen primé, aan 100 A 120 fr. en 21 Balen ordinaire aan '90 tot 102,50 fr. Rappe verkoop. Maandag kwamen Boeren in de Stad gereden met Hop, die geleverd werd aan 100 fr. Woensdag op de Beurs te Brussel, trage handel aan 100 voor Aalst, 87 voor Pope- ringen. Engeland vraagt nietende Brouwerij koopt zeer weinig, nog voorzien zijnde... Meer nog dan de Gelijke Rechien, is er een Wet noodig tegen de vervalsching der Bieren. Elk zegt het, en de groote meerderheid der Brou werij is er niet tegen. BRUSSEL, 20 Sept. Kalme markt Aalst vraagt 92 1 2 er zijn koopers aan 90 Poperingen stad, 90 fr. NUREMBERG: Kalme markt, door dejoodsche Feest dagen en 't slecht wéér tot zaterdag 22 hadden wij hier regen; de Hop kan niet goed drogen veel kooplieden ter Markt, doch weinig handel. HERSBRUCK Er is MIN hop dan men dachtde Planters vragen hoogere prijzen het regent hier. (22 September.) SAAZ. Er is meer vraag naar puike soortde prijs is tot 230 Kroonen. ANTWERPEN, 27 Sept. Aalst 90 fr. Oct. Nov. Poperingen 80 fr. Denderleeuw. Het is dus Zondag dc* groote Vergadering ten 1 ure, Losbranding der Kanons en Vergadering der Jonge Wach ten ten 3 ure, Vergadering van den Arrondissement- bond daarna Meetingen ten 7 en half, Verlichting van 't Lokaal en Vuurwerk. Maandag waren de uitdelvers aan een diepte van 21 meters 30 centi meters. Men denkt dat de twee lijken op 23 a 24 meters diepte liggen. Het is waarlijk een droeve kostelijke en afgrijselijke zaak. Dat men toch voortaan beter maatregels neme 7 personen zijn aangehouden, om op den lijkdienst van generaal Trepoff, oneerbiedig gesproken te hebben over dien Volksbeul. Dat ze konden, ze zouden op eiken mond een slot zetten. DE WANHOOP 't ls de wanhoop, na lang en schro melijk lijden; 't is het geroep Vrij of dood Wat hooren wij nu uit St Petersburg? Zaterdag komt een manskerel in een magazijn van wijnen; hij vraagt den inhoud der geldkas; de kassier weigert; dan wilt hij hem doodsteken; de kassier schreewt om hulp, dan steekt de aanrander zijn eigen dood. Naar gemeld wordt zullen de Keizerin en hare kin deren in Engeland verblijf kiezen en niet meer naar Rus land terugkeeren. De ontdekking van het komplot van Peterhof heeft de keizerin diep ontsteld. De uitwijking van de Keizerlijke Familie zou door den Czaar gewenscht worden. 't Proces der Erfenis van M. de Pastoor van Coxyde ordt opgeroepen zaterdag 6 October. Dan wordt de dag der bepleiting vastgesteld. Te DE1RL1JK is doodge reden dc meester -piocheur Demeulemeester, oud 45 jaar; hij was op 't werk toen een trein hem verrastte en ver scheide meters verre slingerde. Hij was een voorbeeldige arbeider, Vader van 8 kinderen en telde reeds 20 jaren dienst. Men spreekt van in Oostende de Van Iseghem- laan te overdekken, als beschutting tegen regen. Het is een vernedering voor onze trotschheid; maar 't is gelijk met de medecijn Bitter in den mond Maakt het hert gezond. Een vermaarde Protestantsche Geneesheer van Londen getuigde het Ik ga nu bijna 5o jaren bij zieke en stervende Katholieken, zegde hij, en ik moet het verklaren Het is onbegrijpelijk welke zachtaardige zoete Vrede de Biecht der Katholieken bij brengt. tiet is inderdaad zooDe Protestanten hebben ook een Belijdenis; al wat Godsdienst is, verdient eerbied; het is een fanatiek afïoris- mus te zeggen Buiten de Kerk geene zalig heid Wie in God gelooft en eerbaar en eer lijk leeft, daarbij zijn zonden en misdrijven be lijdt, als hij niets beters weet, of 't geluk niet heeft de Kerke Christi te kennen, hij is veree nigd met de Godheid. De belijdenis van eiken mensch heeft dus hare kracht, doch het is de Biecht niet; in dit Sacrament de goede Zalig maker drukt den verloren Zoon tegen zijn hert, neemt het verdoolde schaap op zijn schouders. Er zijn er die de Goedheid Gods benijden en zeggen De Biecht moedigt de misdaad aan, omdat er vergiffenis is voor alle zonden. Die zoo spreken vergeten dat ir. de Biecht moet zijn Leedwezen, een vast voornemen zich te beteren en VOLLEDIGE HER STELLING van al het kwaad dat men gedaan heeft door diefstal, schrokkerij, bedriegerij, woekerij, afhouding van den loon derWerklie- den, achterklap, lastertaal. (1) Carno heeft na een rouwmoedige Biecht, de absolutie ontvangen op voorwaarde van restitu tie, teruggaat, herstelling; nu is het oogenblik gekomen, om die zaak te regelen buiten de Biecht. Caino, in zijn oogen leest men waren inwen digen Vrede Pax 't woord van Ons Fleer, 't wapen van Afflighem... Doch voor de restitutie hij weet niet hoe be ginnen en laat een diep gezucht. Pater, zegt hij, Pater. Vriend, Broeder 1 Welnu, vriend, wat is er Ik geel alles wat ik bezit, aan uw Klooster Afflighem. De M ilicianen van 1906 zullen binnengeroepen worden Voorde Ruiterij, de Ar tillerie, den Trein en het Bestuur-bataljon op 1 October. Voor het Voetvolk den 16 Nov. en voor de Genie den December. De Rijkemans-zonen blijven thuis... Hoelang duurt dat Onrecht nog Men kan het niet genoeg herhalen In Holland is de Persoonlijke Dienst; elk Soldaat voor zijn lot. D« Kasern is er een Pensionnaat; de Jongens leeren er; ze worden er beleefd behandeld. Niemand heeft daar schrik van te moeten soldaat worden. En 't is M. Woeste die hier den Persoonlijken Dienst tegenhoudt. (1) De Lasteraars die gingen uitstrooien vóór de kie zing, langs Zeilick en Eyseringen, dat Priester Fonteyne t'Antwerpen op een kamer woont met 2 vrouwen, die ruige eerlooze lasteraars moeten hun leugens herroepen om vergiffenis te bekomen van hun Laster-zonde. De Pater stak zijn twee handen uit en prak met nadruk Vriend, daar moogt ge niet aan denken; de Kerk is niet gediend met afgetrochelde en onrechtveerdige goederen (i); en ik, persoon lijk, ik zou niet gerust voor het oordeel Gods verschijnen, moest ik door mijn abt van Priester en Biechtvader eenig geld of goed aan ons Abdij bezorgen.... De Heer vraagt eene vrij willige Offerande. Maar wat moet ik dan doen Zeg het mij toch Pater Hebt gij nog Familie, Bloedverwanten Ja, Broers en Zusters-kinderen. Gefortuneerd Eenige gefortuneerd, anderen niet. Hoort, vriend, 'tbloed heeft zijn rechten.. Die zijn arme Familie onterft, krenkt 't Chris ten Geloof, en sterft in haat. En niemand komt in 't rijk der Hemelen dan door de baan der Liefde tot God en tot den Evenmensch. Het is dus uw plicht aan uw arme Bloedverwanten na te laten al wat u eerlijk en wettig toekomt. En t beste van al is niemand uit te sluiten, de goederen laten gaan waar ze moeten gaan; dan zal uw naam gezegend worden; anders verwekt gij haat en nijd. Als gij persoonlijk alles kunt schikken; Neen, Pater, ik voel mij sterven. Wie weet, goede Vrienden, de wegen der Dood zijn een geheim voor elk; maar tegen alle voorvallen, het is best uw maatregels te nemen. Pater, mag ik u met alles belasten Neen, goede Vriend, neem het niet kwa lijk; daarin kan ik u niet helpen. Maar gij hebt hier vele Geestelijken in Aalst, Priesters, Pa ters, Carmelieten, Capucienen, Sterheeren (1) Woorden van Paus Gregorius de Groote. ('t Vervolgt.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1906 | | pagina 1