't lank Pierkeü
Mechelen Rouselare
Verviers - Ronse - Gent
Arbeidersbelangen.
De Gaz-kwestie t'Aalst
UKKEL.
NUMMER 30 Ao-v-"-
ZONDAG 30 SEPTEMBER 1906
46'" Jaargang.
Orgaan der Christene Volksparty
Godsdienst - Vaderland - Vrijheid
De Hop
RUSLAND
Uit West-Vlaandereu.
0P. «»«-t«nom-r-w iiLi»
BUREEL: EILAND CHIP KA, WERF, AALST
flew one Annoncen 20 centiemen per regel; Annoncen op de 2** Bl*d*ydi 50 ceBtiemei per ref»l
Rechterlijke Annoncen 1,00 per regel
HET L
ABONNEMENTSPRIJS
Fr. Ju» mat Strf;-M0 Fr. nr te> Uvum; »,M row >1 U mndi U«4«
httkrgrnftn wordn of «ft» lu*»liffi n ta Jun pimM
HOQFDOPST* LLER-bËSTUURBn
P. DA. NS-MAYAKT.
Te MECHELEN, zondag en, maandag plechtige
Vergaderingen geweest van de Anti-Socialisten die zich
nu Christene Democraten noemen. Schoone ron
kende woorden zijn daar uitgesproken door M. Beer-
naert, door M. Arthur Verhaegen, Hellcputte, Carton,
Renkin, Levie, enz.. De woorden zijn schoon, Verba.
Maar hoe zijn de werken, fakta Ze noemen zich nu
Democraten, Volksmannen; doch, dat elk oordeele Al
die Heeren verwerpen en bestrijden alles wat 't Volk
vraagt Algemeen Stemrecht, Persoonlijken Dienst,
Schoolplicht, Klimmende Belasting, Regeling van den
Arbeid; en ze stemmen alles wat 't Volk verstoot zoo
als de Forten van Antwerpen, den atstand der Limburg-
sche Koolputten enz. Ten tweeden, ik zit nu 2 jaar in
de Kamer en ik zie dat die heeren Verhagen en con-
soorten nooit een woord gesproken hebben tegen de
Statie-Maritiem, tegen het gebrekkelijk vervoer der
Reizende Werklieden; en dat zij regelmatig met Woeste
tegenstemmen als er verbetering wordt gevraagd voor
Klein Bedienden en Werklieden... Niet een van die
zoogezegde rijke Christene Democraten durft de Waar
heid zeggen aan de Katholieke Ministers, met welke zij
gedurig omgaan en kermissen..
Rnncniano toont de onmacht dier goedsein-
11UU061£11%/ dige Demokraten. In verscheide
Fabrieken was daar Werkstaking
tegen HONGERLOONEN. De Socialisten zijn af
gekomen en de Katholieke Gilde heeft het slachveld
verlaten. De gazet HET VOLK van Gent doet een
ootmoedige belijdenis in 't Nr van Vrijdag 14 Septem
ber. Het schrijft letterlijk Verscheide katholieke
bazen zijn ons opentlijk vijandig ze beletten onze
werkingen. Ondertusschen zijn de Socialisten afgeko
men. Dat ze nu maar voor eenigen tijd hunnen strijd
te samen voeren. Een vrije Christen Volkspartij zou
op 't oogenblik van den Strijd het slachveld niet ver
laten. Met halfslachtigheid wint men niets. En gelijk
te Rouselare, zoo zal het overal gaan, waar geen
Christen Volkspartij is.
111 die groote Centrums van Laken-
V erviers en Merinos-weverijen is,sedert acht
dagen den LOUCK OUT uitge
borsten.
Wat voor een Wilde Beest is dat? zal men vragen.
Het is inderdaad, iets grouwelijk Te Verviers
zijn de Textiel-Werklieden en anderen zeer sterk en
onpai tijdig vereenigd die Vereeniging vormt een ge-
duchteMacht uit. Totheden stelde zij geen onredelijke
eisschen, maar het Kapitaal is er bevreesd van, en
voor een moeielijkheid in twee klein Fabrieken zijn
AL de Fabrieken stil gelegd, sedert 21 september.
163 Fabrieken te Verviers en Omliggende.
Meer dan 20 duizend Werklieden zijn zonder werk;
Ronsse, met gazetten extra, met 10 boeken
voor de Vrienden, en dit pak is verdoold gr.-
raaktniet toegekomen, tot ons groot spiji.
Een weinig geduld, Vrienden, alles wordt her
steld.
GBNT Het zijn daar luisterlijke en hei -
telijke Feesten geweest voor den Gulden Pries
terlijken Jubilévan Bisschop Stillemans... Doei
gelijk het gewonelijk gaat bij groot Volk, er was
daar veel te veel Vleierij de Waarheid is dat
het Kristene Geloof hier geweldig nijg ten ach -
teren gaat, omdat de oude Voorrechten en d
oude Toestanden hier in vele Kerken recht ge
houden worden. We zijn hier tewege een Frar
sche Religie te hebben. Wie kan dat loochenen
Een vrije Kristene Volkspartij kon alk
redden.
Doch elk weet en ziet hoe zij hier behandeld
werd.
Men zal maar de oogen openen, als het zijl
te laat zijn, gelijk in Frankrijk.
Waarom vreest men het algemeen StemrechtJ
De Kiezerslij aten
Nu is't de lijd; dat elk ga zien of hij aangeschrevei
staat, gelijk liet zijn moet volgens de Wet, met 1,2.3 of
stemmen.. Er wordt schromelijk gezeurd. Het is noodk;
dat elk ga zien. Den Zondag in 't Lokaal; d'ander dagé
bij M. Jean, in de Nieuwe Wereld.
Al de hoofdbelangen der Arbeidersklas voldoende
dagloon, geregelde werkuren kunnen slechts door te 1
enkel middel gevrijwaard worden en zegepralen; en d; t
middel is de Vereeniging in Bonden en Syndicaten.
Zoolang de Arbeiders met begrijpen dat zij allen brc -
ders zijn die te samen moeten strijden om hun lot te v<-
beteren, is alle hoop op lotsverbetering een ijdele drooi).
Het wordt hun nochtans genoegzaam toegeroepen v, 11
alle kanten Arbeiders, vereenlgt U.
Tot de Christene Werklieden roept Paus Leo ook n
zijn onsterfelijke Encycliek Rerum Novarum dat e
Arbeidersbonden al de andere middelen van lotsverbefc
ring in zich bevatten, en daf zijn vurige wensch is dit
die Bonden in getal en in kracht zouden aangroeien
numero et virtute crescant.
Dat is de wensch van den Paus, en hoeveel Katho
lieke werklieden zijn er niet die tot nu toe in geeiyn
arbeidersbond vereenigd zijn?
Wee den mensch, wee den a'beider vooral die alle 1
staat in den strijd voor 't leven hij is gelijk een sold* t
zonder wapens die overwonnen is vooraleer de slag l
gint.
Dat zouden de Arbeiders die gemeenzame belangen
hebben, wel moeten begrijpen.
Er zou niet één Arbeider mogen zijn, jong of oud, die
niet in een vrijen arbeidersbond geschaard zij.
Hun toestand verbetert niet, omdat zij die noodzake
lijkheid niet verstaan; nu houden zij zich bezig met altoos
overrompeling der vreemde Hop, en als er geen wet
komt gelijk in Beieren, om de vervalsching der Bieren te
bestrijden. Onze duizende Hopplanters van Brabant zijn
iVlaarvan in hun hert overtuigd, en in de kiezingen onder
steunen zij mannen die aan alle bescherming der Hop
vijandig zijn en niets dan lapzalf en machtelooze plaas-
ters willen gebruiken om onze Hopteelt te redden.
De toekomst zal toonen op welke ellendige wijze onze
Hopplanters zullen gefopt zijn; maar dan zal 't te laat
geklaagd zijn.
Hetzelfde mag gezegd worden van veel andere klassen
van Arbeiders, zoowel in de Steden als op den Buiten.
Aan die onverschilligheid of roekeloosheid kan slechts
een einde gesteld door de vereeniging der Arbeiders.
In hunne Bonden en Syndicaten moeten zij al hunne
belangen op ernstige en vrije wijze onderzoeken; de mid
delen beramen om hunnen toestand te verbeteren en
ODzoeken wie hunne ware vrienden en verdedigers zijn.
In een woord, de lotsverbetering der Arbeidersklas
hangt van de Arbeiders zeiven af; als zij hun eigen belan
gen niet begrijpen en bevorderen, dan zullen zij verdrukt
en uitgebuit blijven door de Kapitalisten die leven en zich
verrijken met den arbeid van anderen.
Priester DAENS.
Het Democratisch Congres van Mechelen
Wij weten, M*r, dat Gij de Werklieden bemint en dat
Gij de opklimming der Democratie niet vreest.
(Woorden van Mr Arthur Verhaegen).
De Democratie is de pest.
(Woorden van Woeste).
te klagen over hun droevig lot en hun onmensche ijk
Te Verviers 15,000 te Ensival 1430; te Andrimont I leven; moeten slaven van 's inorgends tot 's avonds om i
1520 te Petit Rechain, Theux, Pepinster, Cornesse, 1 h<™
Audimont en Goë, ook zeer veel.
Het is dus een Fabriek-Staking, een Oorlog tussen
Arbeid en Kapitaal. Van weerskanten zijn ze zeer sterk
voorzien en kunnen het lang uithouden.
Doch moest het lang duren, het zou den ondergang
en de dood zijn der Nijverheid van Verviers.
Dat men spoedig onderzoeke om tot Overeenkomst
te geraken. Men zou het toch later moeten doen, na
misschien onherstelbare Rampen. De Hooge Raad
van Nijverheid is bijeen geweest en sprak in zeilden
zin. Twee bommen werden geworpen en brachten nog
al schade toe aan Eigendommen. Nu is alles stil.
dn - oo Zie verder een artikel van de Vrienden.
nOllOU We waren toch zoo te vrede over onze
Reis en Ontvangst. Maar geen Rozen
zonder Dorens donderdag we verzenden een pak n.
-V-A.3ST BOTTCHOUr
en het heilig Paterken van Klooster-Affligem
door Silvain Van der Guclif en Pieler Daens.
een karig dagloon te krijgen; geen hoop straal van ver- j
beternis ontdekken, maar altoos arme dompelaars blijven, i
die moeten zwoegen voor een korst brood, terwijl eenige j
kapitalisten zich verrijken met hun zweet en hunne levens
krachten.
Wat baten al die treurklachten
De lotsverbetering der Arbeidersklas hangt van de j
Arbeiders zeiven af; maar zoolang dezen niet vereenigd j
zijn om die verbetering te vragen en desnoods te ver- j
overen, blijft alle andere werking krachteloos en vruch- j
teloos.
En men zou somtijds moeten zeggen dat de arbeiders
onverschillig zijn aan de verbetering van hunnen toe- j
stand.
En als ik spreek van arbeiders, ik bedoel niet alleenlijk
Een zaak van het allergrootste belang;
En nogtans gelijk Mr Dr Bauwens ter zitting van
maandag verklaarde in een vlaag van Vlaamsche recht
zinnigheid
Buiten Mr De Blieck en M' Moyersoen werd die zaak
niet goed bestudeerd.
Na de verwerping der Regie ten half elf 's nachts (met
14 stemmen tegen 5 en 4 katholieken afwezig), dan wilde
men al loopende de zaak voortdretselen.
Drij dagen later, in de Zitting van 24 September,
legde M. De Blieck amendementen néér op de verschillige
artikels, rond de 30, zegt men; eenige Leden vonden er
geen graten in aanstonds die artikels te stemmen; en 't is
alsdan dat M. Bauwens (een der 4 afwezigen) de verda
ging vroeg, zeggende dat buiten M. De Blieck en M.
Moyersoen weinige Leden de zaak goed bestudeerd
hadden.
Het is, inderdaad, met droeve overhaasting gegaan.
Moet geheel de Stad ons geen gelijk geven als wij
zeggen
Als er van de Gaz gesproken werd, elk had het vast
gedacht dat de Stad de openbare Verlichting aan haar
..ju gehouden hebben, des Ic meer dat veel nnder Steden
er een Goudmijn in vinden.
M. Burgemeester Gheeiaerdts drukte ook dit gedacht
uit in een openbar' Zitting, over eenige jaren, en had al
d'Aalstenaars langs zijnen kant.
Het is maar in 1912 dat het Kontrakt eindigt. Elk
dacht Deze zaak gaat op tijd en stond grondig overwo
gen en besproken worden te Ronse duurde het 4 maand.
Eensklaps, roef, roef, openbare zitting DE GAZ
En wellicht zou alles in een zitting afgeranseld geweest
zijn, zonder een Sterfgeval in de Familie van eenen
J Raadsheer.
In de volgende zitting werd de Regie afgestemd en
I wederom zou men tot een beslissende stemming zijn over-
1 gegaan, zonder de amendementen van Mr De Blieck op
j bijna al d'Artikels.
Waarom toch die verrassende Overhaast
Het is dus een droeve verrassing geweest; het gedrukt
verslag werd zelfs niet meégedeeld aan de Drukpers
En nu iWaandag is 't een zitting voor de artikels
zullen er Katholieke Raadsheeren zijn, onafhankelijk ge
noeg, om de belangen der Stad te verdedigen?
Een zeer merkweerdig punt o. a is het minimum van
dagloon en het maximum van werkuren; 35 jaar en
niet 30; de rechten der stad, in geval eene nieuwe ma
de proletariërs, daglooners ot loonslaven; maar ook de nier van verlichting en stoomkracht; voordeelen aan
Burgers en de Landbouwers.
't ls klaar gelijk de dag dat onze Hopnijverheid nood-
lottiglijk vergaat als zij niet beschermd wordt tegen #e
VIIl. JACOBUS CARNO.
Alsdan leefde t'Aalst in de Korte Zoutstraat
zekeren heer Jacobus Carno, met naam een
eerlijk achtbaar man te zijn, maar inderdaad
een wettelijken dief, schurk primo classo.
Hij bewoonde daar een groot en schoon huis,
dien Jacobus Carno; rond de 70 jaar kon hij
zijn, maar misschien 40 jaar van zijn leven had
hij gebruikt om weduwen en weezen van hun
goed te berooven; om aan Burgers die tot ver
val kwamen, geld te leenen en korts nadien
hun boedelken in te slikken, in een woord met
allerhande schurkerijen was hij een der rijkste
menschen van Aalst geworden.
^En toch was hij in aanzien en in achting ge
bleven, dank aan zijnen slimmen arglistigen
handel.
Hij maakte deel van alle Broederschappen
en ging met een flambeeuw elke week in de
Donderdaagsche Mis.
De menschen zien het uitwendig, maar Ons
lieer doorgrondt de herteu; en zoo min als
iemand kan ontsnappen aan de Dood en aan
de knaging van het Geweten, zoo min kan
iemand het opperste Oordeel ontwijken.
Het is bij dien woekeraar en dief dat het
heilig Paterken van Afflighem geroepen werd
Hij is eerbiedig en stil binnengelaten, naar
boven gebracht en staat in de slaapkamer bij
Carno, die in stervensnood is, gelijk elk ziet en
gelijk hij ook weet. De Dood staat gereed zijn
oogen toe te nijpen.
Pater Bernardus staat gansch alleen met den
de kleine Nijverheid; het vermogen van overname na
15 jaar.
Indien het onmogelijk is op die dwaze en betreurlijke
Sterveling... Die Monik heeft waarlijk een eer-
biedweerdig opzicht: redelijk van gestalte, re
delijk van vorm, met kort grijs hair, gerust
wezen, heldere oogen die glinsteren als dia
manten, daarbij eenvoudige manieren en een
zachte ongemaakte grimlach.
Carno ligt daar als op een pijnbank. Hij
voelt de dood naderen en hij wilt niet sterven;
al zijn vermogen zou hij willen geven, om in
leven te blijven. Maar in dit artikel geen spre
ken helpt. Surdo canis.
Gij zingt voor die is doof en u niet hooren kan,
Gij roept, gij schreeuwt en tiert voor eenen dooden man.
Maar, Credo, die gelooft in God en in het
Bloed van den Verlosser, vindt genade en
bermhertigheid in de allerwreedste toestanden.
Pater Bernardus spreekt hem zachte door
dringende woorden toe Wat zijn wij op de
wereld Heden hier, morgen verdwenen ons
onsterfelijke ziel blijft eeuwig leven bij den
Heer is overvloedige bermhertigheid... Voor
alle zonden is er vergiffenis; Ons Heer is een
Vader van oneindige goedheid; de Goddelijke
Goedheid is als de Zon; zij schiet hare stralen
over iedereen. Niemand is uitgezonderd of uit
gesloten.
De ziel van Carno is geraakt. En als Piter
Bernard hem vraagtMijn Broeder, van Aflli-
ghem tot hier heb ik voor u gebeden; vfeës
niet, de goede God verwacht u; wilt gij nu éens
uw Biecht spreken Ik zal u helpen Zijn
oogen en zijn wezen zeggen ja; het heilig Pa
terken helpt den zieke een weinig recht op
zijn oorkussen, neigt zich tot hem, en het heilig
geheim der Biecht heelt daar plaats
stemming van afstand terug te komen; dat men dan
toch, gelijk M. De Blieck zeer wel zegde, dat men
«achte voor de stad zoovee! mogelijk voordeelen te be
komen.
Beter voorzorg dan nawee.
PIETER DAENS.
ZATERDAG waren op de
Markt van AALST, 42 Balen
primé, aan 100 A 120 fr. en
21 Balen ordinaire aan '90 tot 102,50 fr. Rappe verkoop.
Maandag kwamen Boeren in de Stad gereden met Hop,
die geleverd werd aan 100 fr. Woensdag op de Beurs te
Brussel, trage handel aan 100 voor Aalst, 87 voor Pope-
ringen. Engeland vraagt nietende Brouwerij koopt zeer
weinig, nog voorzien zijnde... Meer nog dan de Gelijke
Rechien, is er een Wet noodig tegen de vervalsching der
Bieren. Elk zegt het, en de groote meerderheid der Brou
werij is er niet tegen.
BRUSSEL, 20 Sept. Kalme markt Aalst vraagt
92 1 2 er zijn koopers aan 90 Poperingen stad, 90 fr.
NUREMBERG: Kalme markt, door dejoodsche Feest
dagen en 't slecht wéér tot zaterdag 22 hadden wij hier
regen; de Hop kan niet goed drogen veel kooplieden ter
Markt, doch weinig handel.
HERSBRUCK Er is MIN hop dan men dachtde
Planters vragen hoogere prijzen het regent hier. (22
September.)
SAAZ. Er is meer vraag naar puike soortde prijs
is tot 230 Kroonen.
ANTWERPEN, 27 Sept. Aalst 90 fr. Oct. Nov.
Poperingen 80 fr.
Denderleeuw.
Het is dus Zondag dc* groote Vergadering ten 1 ure,
Losbranding der Kanons en Vergadering der Jonge Wach
ten ten 3 ure, Vergadering van den Arrondissement-
bond daarna Meetingen ten 7 en half, Verlichting van
't Lokaal en Vuurwerk.
Maandag waren de uitdelvers aan
een diepte van 21 meters 30 centi
meters. Men denkt dat de twee
lijken op 23 a 24 meters diepte liggen. Het is waarlijk
een droeve kostelijke en afgrijselijke zaak. Dat men toch
voortaan beter maatregels neme
7 personen zijn aangehouden, om op den lijkdienst
van generaal Trepoff, oneerbiedig gesproken te hebben
over dien Volksbeul. Dat ze konden, ze zouden op eiken
mond een slot zetten.
DE WANHOOP 't ls de wanhoop, na lang en schro
melijk lijden; 't is het geroep Vrij of dood Wat hooren
wij nu uit St Petersburg? Zaterdag komt een manskerel
in een magazijn van wijnen; hij vraagt den inhoud der
geldkas; de kassier weigert; dan wilt hij hem doodsteken;
de kassier schreewt om hulp, dan steekt de aanrander
zijn eigen dood.
Naar gemeld wordt zullen de Keizerin en hare kin
deren in Engeland verblijf kiezen en niet meer naar Rus
land terugkeeren. De ontdekking van het komplot van
Peterhof heeft de keizerin diep ontsteld. De uitwijking
van de Keizerlijke Familie zou door den Czaar gewenscht
worden.
't Proces der Erfenis van M. de Pastoor van Coxyde
ordt opgeroepen zaterdag 6 October. Dan wordt de dag
der bepleiting vastgesteld. Te DE1RL1JK is doodge
reden dc meester -piocheur Demeulemeester, oud 45 jaar;
hij was op 't werk toen een trein hem verrastte en ver
scheide meters verre slingerde. Hij was een voorbeeldige
arbeider, Vader van 8 kinderen en telde reeds 20 jaren
dienst. Men spreekt van in Oostende de Van Iseghem-
laan te overdekken, als beschutting tegen regen.
Het is een vernedering voor onze trotschheid;
maar 't is gelijk met de medecijn
Bitter in den mond
Maakt het hert gezond.
Een vermaarde Protestantsche Geneesheer
van Londen getuigde het Ik ga nu bijna
5o jaren bij zieke en stervende Katholieken,
zegde hij, en ik moet het verklaren Het is
onbegrijpelijk welke zachtaardige zoete Vrede
de Biecht der Katholieken bij brengt.
tiet is inderdaad zooDe Protestanten
hebben ook een Belijdenis; al wat Godsdienst
is, verdient eerbied; het is een fanatiek afïoris-
mus te zeggen Buiten de Kerk geene zalig
heid Wie in God gelooft en eerbaar en eer
lijk leeft, daarbij zijn zonden en misdrijven be
lijdt, als hij niets beters weet, of 't geluk niet
heeft de Kerke Christi te kennen, hij is veree
nigd met de Godheid. De belijdenis van eiken
mensch heeft dus hare kracht, doch het is de
Biecht niet; in dit Sacrament de goede Zalig
maker drukt den verloren Zoon tegen zijn hert,
neemt het verdoolde schaap op zijn schouders.
Er zijn er die de Goedheid Gods benijden en
zeggen De Biecht moedigt de misdaad aan,
omdat er vergiffenis is voor alle zonden.
Die zoo spreken vergeten dat ir. de Biecht
moet zijn Leedwezen, een vast voornemen
zich te beteren en VOLLEDIGE HER
STELLING van al het kwaad dat men gedaan
heeft door diefstal, schrokkerij, bedriegerij,
woekerij, afhouding van den loon derWerklie-
den, achterklap, lastertaal. (1)
Carno heeft na een rouwmoedige Biecht, de
absolutie ontvangen op voorwaarde van restitu
tie, teruggaat, herstelling; nu is het oogenblik
gekomen, om die zaak te regelen buiten de
Biecht.
Caino, in zijn oogen leest men waren inwen
digen Vrede Pax 't woord van Ons Fleer,
't wapen van Afflighem...
Doch voor de restitutie hij weet niet hoe be
ginnen en laat een diep gezucht.
Pater, zegt hij, Pater.
Vriend, Broeder 1
Welnu, vriend, wat is er
Ik geel alles wat ik bezit, aan uw Klooster
Afflighem.
De M ilicianen van 1906
zullen binnengeroepen worden Voorde Ruiterij, de Ar
tillerie, den Trein en het Bestuur-bataljon op 1 October.
Voor het Voetvolk den 16 Nov. en voor de Genie den
December.
De Rijkemans-zonen blijven thuis... Hoelang duurt dat
Onrecht nog Men kan het niet genoeg herhalen In
Holland is de Persoonlijke Dienst; elk Soldaat voor zijn
lot. D« Kasern is er een Pensionnaat; de Jongens leeren
er; ze worden er beleefd behandeld. Niemand heeft daar
schrik van te moeten soldaat worden. En 't is M. Woeste
die hier den Persoonlijken Dienst tegenhoudt.
(1) De Lasteraars die gingen uitstrooien vóór de kie
zing, langs Zeilick en Eyseringen, dat Priester Fonteyne
t'Antwerpen op een kamer woont met 2 vrouwen, die
ruige eerlooze lasteraars moeten hun leugens herroepen
om vergiffenis te bekomen van hun Laster-zonde.
De Pater stak zijn twee handen uit en
prak met nadruk
Vriend, daar moogt ge niet aan denken;
de Kerk is niet gediend met afgetrochelde en
onrechtveerdige goederen (i); en ik, persoon
lijk, ik zou niet gerust voor het oordeel Gods
verschijnen, moest ik door mijn abt van Priester
en Biechtvader eenig geld of goed aan ons
Abdij bezorgen.... De Heer vraagt eene vrij
willige Offerande.
Maar wat moet ik dan doen Zeg het mij
toch Pater
Hebt gij nog Familie, Bloedverwanten
Ja, Broers en Zusters-kinderen.
Gefortuneerd
Eenige gefortuneerd, anderen niet.
Hoort, vriend, 'tbloed heeft zijn rechten..
Die zijn arme Familie onterft, krenkt 't Chris
ten Geloof, en sterft in haat. En niemand komt
in 't rijk der Hemelen dan door de baan der
Liefde tot God en tot den Evenmensch. Het is
dus uw plicht aan uw arme Bloedverwanten na
te laten al wat u eerlijk en wettig toekomt. En
t beste van al is niemand uit te sluiten, de
goederen laten gaan waar ze moeten gaan; dan
zal uw naam gezegend worden; anders verwekt
gij haat en nijd. Als gij persoonlijk alles kunt
schikken;
Neen, Pater, ik voel mij sterven.
Wie weet, goede Vrienden, de wegen der
Dood zijn een geheim voor elk; maar tegen alle
voorvallen, het is best uw maatregels te nemen.
Pater, mag ik u met alles belasten
Neen, goede Vriend, neem het niet kwa
lijk; daarin kan ik u niet helpen. Maar gij hebt
hier vele Geestelijken in Aalst, Priesters, Pa
ters, Carmelieten, Capucienen, Sterheeren
(1) Woorden van Paus Gregorius de Groote.
('t Vervolgt.)