DE VOLESEEPWn Bate Natus lip' Overzicht Opgaan der Christene Volkspartij Godsdienst - Vaderland - Vrijheid Arm zijn Een onvergetelijke dag A De oogen Nummer 42 1 Zondag 18 October" 1008 18"* Jaargaug BUREEL EILAND CHIP KA, WERF, AALST Gewone Annoncen 20 eentiemen per regel; Annoncen op de V Bladïjjde 50 cmfomm ptr raf« Rechterlijke Annoncen 1,00 per regel HET LAND IIOOFDOPSTELLE R-BKSTUURW» P. DA-ENvS-MAYABT. IN DEN OOSTEN. Hoe is 't daar Een verwikkeling, van dag tot dag meer wanorde. Zoü er Oorlog kunnen uitkomen Wie weet het Dat Bulgarië zich gansch vrij uit roept, is niets men was dit alle dagen te verwachten maar dat Bosnië en Herzegovina bij Oostenrijk zouden zijn, dat 't Eiland Creta met Griekenland huishoudt daar tegen steken Rusland, Engeland en Frankrijk hunnen neus op, des te meer dat Italië en DuitschlandI den naam hebben met Oostenrijk gekonkelafonkeld te hebben. En wat zegt Turkijë Het oude Turkijë sterft uit, maar nu komt een jong Turkijë op, met Grondwet e.. kiezing gelijk bij ons. En met meervoudig Stemrecht Oei, neen, zulk zot Stemrecht zouden ze zelfs in den Congo niet willen. Maar nu eigentlijk gezegd, zou het Oorlog worden Vrienden, over 30 a 50 jaar zaten «j reeds in de ROODE ZEE van menschenbloed maar de werkende Volkeren hebben nu ook hun woord te zeggen door de kiezingen en de Potentaten vreezen de Spnngbommen en denDinamiet. In BELGlE, ons Vaderland. Hoc is 't Zijn de Kamers al open Neen, den tweeden dijnsdag van November. En 't Ministerie Staat wederom op zijn pikkelen. Minister Renkin wordt Minister van den Congo M. De Lantsheere wordt Minister van Justicie, al d'ander blijven. Er zijn nu Ministers. M. De Lantsheer, een der jonge Katholieken, oud- Opsteller van de Justice Sociale. Denzelfden, een der beste Rechtsgeleerden van ons Land. Wat zegt Woeste daarvan Dat kunt ge denken sedert de kiezing van Aalst is hij kattijvig supra en extra hij zou zijn eigen de keel afbijten de mannen, door hem verwenscht, worden Mi- nisteren in Aalst wordt hij bezien als eeni valschi pL.kket. OVER DE WERKELOOSHEID. -- Dat woord is aan 't orde van den dag, eilaas bijna overal t'Antwerpen komen bijna geen Schepen toe, 't inoet erg zijn, want de Gemeenteraad heeft circa ABONNEMENTSPRIJS-- x% j S»8fi Pr. 1 Jun roor de Stad;—3,50 Fr. voor den Buiten; 6,50 roar »J mende InsehrjjvingeD worden op alle tijdstippen des Jaan yeoo®et YAN AELST Arm zijn is wel ongelukkig.. Arm zijn en gebrek, koude en honger lijden 1 Arm zijn en moeder, en zijn kleintjes zien kwijnen, zien wegsterven onder het kruis van duizend j Na 3rhtam volgens de mooie en pakkende uit het Arm Zijn en vader zijn werken Jtan^den nupr^auwj hart eegrepen Redevoering voor de Kerkhofpoort te Aalst uitgesproken, ons in het Land van Aelst weer ter rtnil Zllll Cll VdUCI iljll -e... den avond niet opzien om vooruittekomen, oviersnfu*a en overbeten worden, en gelaten, verduldig dat opkrop pen voor vrouw en kinderen, wat een leven wat een le- "en 1 u Arm zijn en oud 1... Achter zich een lange reeks heb- f I„.ronrrnn lilHpllPn leKOU schiet, en in zijn grijsheid niet genoeg hebben keld én verstooten én verschopt worden, omdat men tot last dient en dat men niets meer verrichten, niets meer verdienen kan Arm zijn en gebrekkig 1.. Blind, kreupal, S""P£' stompzinnig 1... Toch leven moeten, leven willen, en Dij den last der armoede het kruis dragen van lichamelijke of geestelijke onbehulpenheid. Wat een miserie Hoeveel jammer, hoeveel wee, hoeveel ongemeten en onmeetbare smart woont er niet in zooveel arme huisge zinnen, waar, in een betere samenleving, met het verwe zenlijkte programma der Kristen Democratie enkel vreugd en welstand zouden toeven. De Moeder, niet in de fabriek maar te huis,bij de wieg, bij de waschkuip, bij de versteltafel. Niet straffeloos rukt men de Moeders weg van haar kinderen, om ze te stampen in de stinkende lucht der smokerige werkhuizen De Vader moeteen deftig loon hebben; moet als mensch behandeld worden, niet als een dierhij moet op tijd kunnen rusten, op tijd kunnen keeren naar den huise- lijken kring, te midden van degenen die hem dierbaar zijn. er bloemekens zaaien en bloeinekens plukken van zegenende, zalige liefde bloemekens die nooit verwelken maar geuren immer, bij het herdenken, in de harten De oude man moet een redelijk pensioen hebben. Ne gen centen daags, een korst zwart brood en een jatte koffie, dat is niet voldoende 200,000pstóndMy hebben; - te Haren zijn zaterdag16J man^afgedanktf, g^ behoorHjk kan voeden en kleeden en er dan nog overweging worden aangeboden, vertoeft onophoudelijk onzen geest nog te Aalst. De 13 September is voor de Christene Volkspartij van /\rm zijn en uuu i... -•«- België een historische dag geworden, die in de geschie ben van lange jaren in slaven, zwoegen, lijden en tekort i den,s voor jie: y0jk in Vlaanderen een beteekenis zal doorworsteld jaren van zorgen en rusteloozen, onver- krijgei», ecu beteekenis die telken jare niet vergeten mag poosden stiijd naar een beier bestaan, een heerlijker vei- wor(jen -üw n<»i cronnpcr hebben versuK- WaTwij, als vreemdeling (al waren wij te midden van Te Brussel zijn veel Machicn en Voituurkuischers af gedankt er is min te kuisschen ja, doelt men kan ge- d 'jnken8en een pHnTe te roo'ken.' De interest van het makkelijk aan 't werk houden daarbij de regeling van verwerken gaat aan de nuttelooze forten den arbeid is volstrekt noodig ook als er inoet gespaard geld dat men verwerKen_ gaat^ aan u kri5t(,n worden, waarom het doe., op den kleinen man die van s zondags een potje te whisten, een glas -■ Pi Iniü.ua vsn lipt a uai uien vciwciivcu ^aai - i Antwerpen, zou ruim voldoende zijn om de kosten zit;.,.Ld.» Boud der Katholiek. Drukpers, schreef opgevoed. Jgg» ZS&PS- Enkel 18 Personen voor een belangrijke .dienstIroefte in onze samenleving. Waarom die niel vermemg een onzer i n.,., m.aruiu mn rt/t/<m<[(r„ in «en land als het onze, waar menig mHMoentje^ouü weggegooid zonder bate, is het een schande op de kosten te zaniken Maar de rijke bewaarders denken daar niet aan, zij i.^An|n.M»ei in rlpn lrnn om ding van gebrekkelijke kinderen zijn een wezenlijke be- I 18 Personen voor een DeiangrijKe uiensi in lioefte in onze samenleving. Waarom die niet ■vermenig- bijzonderste Statiën, terwijl de voorkamer der j vuldigd Waarom niet geheeld waar men heden ka Ministeriën öpgepropt zitten van luiaards, van parasieten beter waarom niet vooruitzien, niet worktmen^t, op sletsen, die hun dag overbrengen met gazetten te zen, warm en droog gezeten zijnde.-.^ Werkende menschen, wat zegt g®?ER Dp HQp Hoe stelt de Hop het zitten te veel met beurs zsvendelarijen in den kop om Droef treurig, weinig of geenen Handel, 35 fr. 30, zelts zjcb met de behoeften der Volksklas bezig te houden... franL-on Pn «PPn hOOD V3n betemiS. .j 1^ pjgjg Joch 1 Langzaam rijst de Volksmacht... en met haar betere wetten, rechtvaardiger bestuur, meer broederlijkheid, meer medelijden voor de misdeelden en de verslagenen in den levenskamp Arm zijn is wel ongelukkig ja 1... Loosangher. De Kiezerslijsten Het is nu de tijd ze na te zien De Kiezerslijsten, op veel Gemeenten vervalscht I In 1902 schreef Advokaat De Backer Wanneer ik in de Kamer bevestigde dat in ons Ar rondissement zes duizend bedriegelijke stemmen uitge bracht worden, heeft Bethune dees door zijn stilzwijgen bevestigd. 27 franken... En geen hoop van beternis. Is dat te verwonderen Wat heeft Priester Daens i 10 jaar lang verkondigd Wat hebben al de Boerenbon den gezegd Wat hebben al d'Hopboeren in t lu-rt t Wat heeft M. De Cosier zelve verklaard Zonder ge lijke Rechten en zonder een Wet tegen de Veivalschmg van 't Bier, d'Hop is dood Katholieken, wat hebt ge toch den zot gehouden met de Hjpboeren Het i i onbeschrijfbaar wat de Democraten hebben ge- daan voor d'Hop van in 1 95 hielden advokaten De Backer, De Pelsmaeker en Smid Lambrccht een LUN GRES te Ninovc, voor Vlas. Tabak en Hop; 1 riester Daens, De Backer, Smid Lambrecht, Pieter Daens door liepen Brabant en Vlaanderen voor de Hop; herinnert u de groote Betoogingtn van Ternath, Assche, Brussel, waar Frans De Poorter ook zijne stem liet hooren. In üe Kamer spraken de Gebroeders Daens gedurig voor de H En wat hebben de Katholieken voor u ^edaan, Hop- boeren Onderzoekt het in alle rechtveerdigheid. TAFEREELEN UIT DE XJ X "V E HST "W EREL D zulke getrouwen niet vreemd) gevoeld hebben tusschen die vastberaden Christene Democraten, die zoo schitte rend revanche, gingen nemen voor den smaad wijlen Priester Daens, jaren achtereenvolgens aangedaan, kan ik niet met de pen weergeven. Doch waar dit bij ons het geval was, wat moet er dan in de ziel van de Familie Daens zijn omgegaan Waar lijk voor hen allen, maar in '1 bijzonder voor hem die PriesiX-r Daens in zijn voetstappen opvolgt, is en blijft deze dag een onvergelijke dag. 't Was geen nieuwsgierigheid die het Volk te Aalst te samen bracht, 't was geen gekunsteld spel die eerbe- wijzing, die kruisplanting. Neen, 't was de Revanche op allen die in al de jaren Priester Daens belasteid en vervolgd hadden. Wij die gewoon zijn aan fanatieke gezichten, zagen noch langs den weg, noch den geheelen dag en avond niemand die niet van de Partij was, ze waren zeker stil- lekes in een hoekske gekropen, peinsende over hun laag hartig gedrag Wat we wel zagen in den Stoet die plechtstatig met* roffelende trom zich door de straten van Aalst bewoog, Vrouwen uit het Volk, aan den weg geschaard, die de beeltenis van Priester Daens aan den stoet voorhielden. Waarlijk wat in hun hart omging, dat straalde uit hun oogen. We zagen de eenvoudige lieden in de dakramen, op de daken zitten en ten teeken van rouw een-zwarte vlag uit steken, zoo eenvoudig mogelijk bij gebrek aan iets beters, maar 't was juist te mooier, daar- zij hun have en goed toonden, om hun Volkspriester die zich voor hen opge offerd had, de laatste eer te bewijzen. Nevens deze gemeende deelneming van het werkende Volk zag men ook de Leiders, de Hoofdmannen der Christene Volkspartij talrijk vertegenwoordigd de 72ja rige Winschens van Antwerpen, die Priester Daens van af zijn eerste optreden was gevolgd, ontbrak niet op het appel naast Priester Fonteyne en Petrus Daens, schreden zij vooraan in de Demonstratie Hei'dééd ens bijzonder goed, onzen goeden bekende, die ook al ir. Hoiland voor ons gesproker, heeft le ont moet' i. namelijk den heer Leonce Du Cab'lon. 't Speet 'xts.rè:.' A- d£t> on vermoei baren strijder voor de Volkb- reciilen, J..; neer Plancquaert niet nebbe ken, daar we ook een blijvende gedachtenis in Holland van hein hebben hij was evenwel te Aalst. De buitengewone drukte is hiervan ook de oorzaa'- geweest Doch we zijn tevreden naar Holland terug ge reisd waar we om gekomen waren, namelijk de plechtige onthulling van het Atonument van Priester Daens bij te wonen, heeft geheel onze verwachtingen overtroffen. Volkomen is bewaarheid geworden de woorden var. den dierbaren afgestorvene Uit mijn verdorde beenderen zal het zaad der Christen Volkspartij opschieten De Hcmclschc dauw zal dit zaad verder doen ontkie men, dat is voor ons ten minste den blijvenden indruk en de beste wenschen moge in het Vlaanderenland u deel zijn, dierbare getrouwen der Christene Volkspartij, maar in 't bijzonder de Familie Daens. Ook wij voelden ons, zonder ons te kennen direct thuis bij die edele Familie, waar het huis voor den minsten christen broeder gastvrij openstond. Moge de 13 September de kleine verdeeldheid die er onder Partijgenoten bestaat uit den weg hebben geruimd, dan zal na het lijden dat de Volkszaak heeft moeten verdu ren, de triomf komen, een triomf die de Chris'ene Volks partij zal doen bloeien, iol Glorie van God en Heil der Werkende Klas in het Belgenland. Uwen Partijgenoot in Holland/A J. BRINKHUIS. -J als een stem van Vrede en Verzoening doch J herkennen. Ge ziet eens op 'ne verkeerden '*2 U/nceir geoordeeld doo> dt Katholieke SiOESTi:, ^DRUKPERS In 1899 schreef de Katholieke Gazet van Antwerpen Heer Woeste, noodlottig man, gij hebt in de Kamer gehandeld als een bekrompen ikzuchtige, als een afge dwaalde, als een lage intrigant. Gij hebt gedaan, ga weg, ga spoedig. lnjudi 1908 schreef ONS RECHT, Vlaamsch Ka tholiek blad van Antwerpen M. Woeste heeft door zijn stijfhoofdigheid van een der Katholiekste Arrondisse menten (Aalst) een der meest bedreigde gemaakt. In October 19o8 schrijft le Journal de Bruxelles M Woeste, die zoo dikwijls van Scheurmaker sprak, zal wellicht de laatste en de eenigste Scheurmaker zijn. - De Modderbakken T'AALST. Een schoon eer die Aalst gaat hebben de Gouverneur gaat gevraagd worden voor een onderzoek over de rotte, vuile, gevaarlijke Modderbanken die de Stad verpesien lu aan de Werf2° aan de Verkens- markt 3° Aan de Brugge van de Zuchten 4' aan de Ledehaan.. Leefde Keizer Karei nog en zag hij zulk wal gelijk vertoog, hij deed er den Schepen der Reinigheid j met zijnen neus insteken, exemplairlijk en patibulairljjfc^j Denderbode zal weêr 2 jaar naar dit woord zoeken docli naar vette Stadsrekeningen moet Denderbode niet zoeken, hij zegt hij in zijn eigen 't Is een arm Land waar niemand voordeel heeft. De kostelijke oogen in het HANDBOEK VOOR LIJDENDEN, door Rektor Van den Bosch, van 't oude Tongeren, staan onderrichtin gen en remediën voorde oogen, van bl. 36 tot 47. Ziehier eenige remediën tegen de inflamatie der oogen Klop tot schuim het wit van een ei en vrijf er onder zoo dik als eene erwt kamfer en een snuifje safraan, hetwelk men met doekskens oplegt. Of leg eene schapenmilt in den nek gedurende ,lo of 12 uren, dit heeft soms iiaastig geholpen. Of laat kaaskens-kruid op franschen brandewijn trek ken om hiermede de oogen te wasschen, en zoo het te zeer bijt, doe dan water daarbij dit neemt den brand uit de oogen en versterkt dezelve, gelijk ook rhijn-wijn waar blauwe koornbloemen op afgetrokken zijn, of het sap uit de wijngaerd-ranken. Mei bloemkens of madelieven (bellis minor) inkokende melk afgetrokken en te samen 's nachts op de oogen ge bonden en door den dag van deze melk dikwijls in de zelfde gedaan, ook zilver-kruidje (argentina), op dezelfde manier gebruikt, zijn zeer goede geneesmiddelen tegen de brandige löop'-vic oogen. Dr G. Bieyder heeft verscheidene keeren in de oogziek ten, daar gecne andere geneesiniri.icicn holpet», gelukt met voor te schrijven een achtste lood poeder van de wortel van poligala senega dagelijks te nemen (Bulletin de la société de mcdecinc de Uand, I" vol. ann. i835). Dr Ammon zegt ook, dat men in Duitschland Jdit poeder /endig gebruikt mei zeer goed gevolg tegen ue zeer zware oogziekten, tegen welke de brandblusschende ge neesmiddelen zoo dikwijls mislukten. Zie hier eene genezing van eene hevige inflammatie van het bind-vlies (conjunctivitis), dat is, het vlies het welk het binnenste der oogdeksels bedekt en dezelve met den bol der oogen verbindt. Dr Chabrely heeft na verscheidene door de kunst tegen deze kwaal (conjunctivitis) aangewezene geneesmiddelen te vergeefs gebruikt te hebben, altijd gelukt met afkook sel van kervel daar op le leggen. Op 3 of 4 dagen is ge meenlijk de inflammatie gedaan. Dit Boek 32o bladzijden en elke bladzijde van {onbe taalbaar nut vruchteloos Niet zonder rede schrijft Lede- ganck Rampzalige driften die 't Menschdom voortjagen Ellendig en heilloos op 't spoor van het kwaad. De Bakker wilde naar niets luisteren hij zag gedurig voor zijn oogen het lijk zijner prijsduif iet droefgeestig wezen zijner Vrouw het treu ren zijner Dochter het lijden der andere kin- dfrpn niets eine hem ter herte, 't moest voort I IX. - ALLES ZWART Eilaas hoe een zaak toch kan veranderen Die twee Familiën, vroeger zoo eendrachtig, zoo gelukkig, nu in tweedracht en in HAAI Niets wieeder en ongelukkiger dan den Haat, Hoe kunnen de menschen elkander haten in dit kort leven 1 We zijn immers allen arme bannelingen op het zeeschip der wereld I IEFDE zou alom moeten heerschen Lietde, eeliik Roza van Tannenburg schrijft, Liefde is de Zon die alles verwarmt en aan alles Leven SC^LIEFDE, voegt de Navolging Christi erbij de Liefde (de ware Liefde, niet tie drilt tot genot en vermaak, de Liefde die in c hert heerscht) de Liefde is iets groots, ja een on schatbaar goed om haar wordt alle last ligt en alle moeilijkheden gemakkelijk om dragen. En dit Boek van uitmuntende wijsheid voegt erbij De Liefde is veerdig, oprecht, toege negen, vrolijk en bevallig zij is kloekmoedig, verduldig, getrouw, voorzichtig, verdraagzaam, standvastig en nooit haar zelve zoekend, want zoohaast iemand zich zelve zoekt, houdt hij op te beminnen. Tusschen de Familie van den Bakker en die van den Garreelmaker was niet alleen Oneenig- heid gekomen, maar ook Gramschap en Haat Die toestand verslechtte gedurig hoe meer in 't Proces, hoe meer in de onkosten, hoe meer ook de gemoederen verbitterd werden. Bij den Babker was het Donatus, de man; bij den Garreelmaker de Vrouw. Bij den Bakker ging de stefn van Martha op deren, niets ging hem ter herte, Bij den Garreelmaker was het de Vrouw die in den Haat leefde hare geliefde katDood geschoten De Mar. had het Proces willen tegenhouden zijn zuurgewonnen geld En dan het huwelijk van Leander twee geliefde herten in stukken scheuren, doen bloeden voor altijd Met vasten grond van rede had hij in dien zin gesproken 'twas als wilde hij de sterren uit den hemel plukken. Wat meinde gij wel had de Vrouw hem nijdig toegebeten, dat onder de voeten leggen na dit bloedig affront Dan had hij willen doorspreken, zijn gezag doen gelden maar had er in dit huis een too- neel plaats gehad, dat daar onmogelijk scheen hevige woorden, verwijtingen, bedreigingen bijzooverre dat de Kinderen al krijsrhende weg liepen en de arme man moest wegloopen naar ziin werkhuis, om geen malheuren te doen sommige tafereelen voor 't Hof van Assisen ko men dikwijls zoo onvoorzien en zoo onverwacht. Het spreekwoord zegt Twist verkwistvan oorlog komt armoede en duren tijd. Hier in beide Familiën ging de handel ten achteren er werd zoo goed niet meer opgepast. En geen licht aan 't Oosten I Geen hoop van beternis. Hoe meer Martha sprak met alle goede reden der wereld, hoe meer den Bakker horzelig werd en bijtend hij wist dat hij slecht handelde, dat hij veel te ver ging, dat hij zijn Huisgezir. bedroefde en te kort deed; hij voelde dit; hij zei in zijn eigen; Ware dit niet gebeurd, ik zou niet herbeginnen maar terugkeeren, zijn ongelijk, Voor het beste KA SSE-PAPIER wendt u tot ons Bureel, waar alle soorten te bekomen zijn. weg, 't gaat zoo slechthet is daarom dat 7 Boek der Wijsheid zegt In principals obsta. Bestrijd het kwaad van 't begin af, wacht u van den eersten stap op den verkeerden g. Daarbij, dat ongelukkig voord Ik wil niet toegeven 1 Ik wil den eersten stap niet doen Wat zou men van mij zeggen Hoogmoed, ge ijt waarlijk de bron van alle kwaad. Martha, de brave Huisvrouw de teedere Moeder lag wreed ter neêr geslagen. Ze dacht en dubde, doch haar verstand lag er stil op ze vond geen uitkomstde toestand was een don - kerc zwarte nacht, zonder eenige glimmering van lucht. Ze vond troost en sterkte in haar werk, in de Liefde tot haar Huisgezin en ook in 't Gebed. Drij zaken die den mensch sterk en verduldig maken. Hare eigene smart verborg zij voor iedereen men zag wel dat zij neergedrukt lag onder den zwaren lastmaar ze deed meer dan ooit haar plicht, voor de goede beriddering van 't Huishouden. Brave kloekmoedige Vrouw, uw hert breeki als gij uw tcêrgeliefde Dochter ziet ze vreest dat ze gaat treuren cn misschien... langzaam wegsterven... Zielesmartbeminnen en plot selings verscheurd worden I Zielevreugd, de grootste, de zoetste vreugd, maar zielsverdriet 1 't YVas zondag na den noen nog twee dagen 't Proces verscheen voor de Rechtbank Meer dan ooit waren de gemoederen vertoornd, gelijk bij den aanvang van een slachveld. Bakker Donatus zag bleek van gramschap, maar ook van angst en schrik. Indien hij zijn Proces eens moest verliezen, in schaude voor g'heel de wereld Grooten onkostSchadever goeding moeten betalen een schaduwe 's Middags had hij niet geëten van korts na den noen was hij zijn eigen gaan opmaken op zijn duivenkot de kinders liepen treurigMarieken de Dochter haar oogen waren rood geweend. Na Vespers en Lot de Bakkerinne is over vallen van droefheid, om er onder te bezwijken; haar hart zwemt in de tranen ontlasting heeft ze noodigwaar in tegenwoordigheid van haar kinderkes Neen, ze loopt den winkel in! Marieken, zegt ze, let wat op de deur ik ga nog een weinig naar de kerk 1 Daar, alleen, in tegenwoordigheid van den God-Mënsch, (welk groot schoon woord, God- Menschl, Mensch-God, hoe verheffend en troos tend voor den armen mensch dat God-Almach tig zijr.en naam heeft aangenomen. Tusschen God en onze Ziel is niemand; door 't Gebed dringen wij tot in het hert der Godheid. Daar zit die brave bedrukte Vrouw daar vouwt zij haar handen, daar breekt ze los in ge zucht en geween, houdt haar handen voor haar oogen, maar de zilte pijnlijke tranen breken er door. Och God I och God zoo bidt ze helpt mij toch Ons Lieve Vrouw van de Zeven Weëen, verlaat mij nietIk ga bezwijken van droefheid; en mijne arme kinderkes Eensklaps er wordt aan haren arm getrok ken ze kijkt op 't is M. de Pastoor die zijn kerk verlaat en haar aanspreekt. Die M. de Pastoor, welk eerbied wcerdig we zen een oude man gelijk Paus Leo en gelijk Meester Lieven lang, mager, witte hairen, die zeldzaam worden, diepe goedhertige oogen die oude M. de Pastoor, 'nc Vader voor al zijn Parochianen, maar bijzonderlijk voor de arme en lijdende politiek kende hij nietzijn eenig- ste politiek was het Evangelie volgen, goed doen ,T ri „i A*.* kom I aan elk, de zwakken ophelpen, de lijdenden Maar, zoo blies de Dmve van den Haat hem omdat hij /ch poIitiJek niet ,n. g.) kunt mei.verliezen t is onmogel.jk G,J de werd hij be|inibbeidi doch zijn vas, moet winnen I En dan I t is uw v.jand die in was Vo]k rond m;j )n m J Kerfei schande zal vallen. vereenigd voor het Kruisbeeld, dat is alles Zoo zweefde hij m onrust en liep rond als V00J. mij_ B ('t Vervolgt.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1908 | | pagina 1