I
en DE VOLKSEEUW
RUBENS
0
AALST.
Munt-Almanak
Zondag 12\<)vf'mlicr 1911
51s" Jaaigaug
Orgaan der Christmw VoOrapartfl
m
Godsdienst - Vaderland - Vryheid
Geen Kristen
Menschen meer!
in Aalst.
Over <le Kiezing van 15 October
van Aalst.
Dagorde
Of CauübontD
Wel kom vT"^i^Zg.
VorstNogmaals tfai "t orst
OOK LOG Al ALIË-TURKÏJË
\oor 1912
BUREEL EILAND CHIP KA, WERF, AALST
Oewooe Aanoncen 20 etntiemen per regei; Anuoeeen ®y da t»° §0 enttaaaa par rtffl
Rechterlijke Annonces 1,60 par rafel
HET LAND
IIOOFDOWT (UJLER-liESTVmKK
P DAMftMCAYAJ».
ABONNEMENTSPRIJS
MO t' JUB Tiff M Sttf;-«,ïO Fr, rnr tal Ml*;—fM ran li rnttai
iHÉtrjfrïiJp mta g, »B. I
YAN AËLSI
HOOGER NIEUW LEVEN
EERLIJKHEID EN VRIJHEIDJ
- SLOEKKEM/i.MS -
Gelyk Mozes met 2 steenen Tafelen van den Berg
kwam, zoo is het Vonnis der Demokraten van Bou-
chout neergekomen naar Aalst, Kerkstraat, Bureel van
de Vollcsstem.
Denderbodenu el fundo, in 't slijk, riep honderd
maal, dat wij slechte Kristenen zijn. maar d<* Volks
stem schrapt effenaf onzen naam uit de Registers der
DoopvontWe zijn geen Cbristene Menschen meer;
de Catechismus liegt als hij zegtHet merkteeken
van het Doopsel kan in de ziel niet uitgewascht wor-
nen. M. Woeste heeft hier een jongsken, Paus Euge-
nius roept en verklaart
De Demofcritten zlio geen kris
ten menschen meer, alle Pries
tere moeten in ellen zin handelen
en preêken.
En waarom, als 't u blieft, zijn wij geen Christen
Menschen meer
Omdat wij tegenover de Heidensche Samenleving
der Katholieke Bewaarders een Kristene Samenleving
willen stichten, gesteund op Rechtvaardigheid en Kris
ten Liefde en waar de Vrede zal heerschen. (Woorden
van Priester Daens).
Omdat wij eerlijke vrije kiezingen willen
Omdat wij elke'man éen stem willen, Evenredige
Vertegenwoordiging, overal goed lager en goed Vak
onderwijs voor 't Volk; (1) min lasten op den kleinen
man, meer lasten op den overvloed (2); afslag der be
lasting in rechte lijn op de klein fortuinen, FAMI-
LIELOON voor elk, om aldus een deftig Broodgewin
en Welvaart in alle Huisgezinnen te brengen.
Omdat wij dien strijd aangaan, omdat wij volgens
't woord van Priester Daens, de Leerstelsels van het
Evangelie willen toepassen in Wetten en Besturen;
daarom verklaart de VOLKSSTEM urbi et orbi, dat
wij gevaarlijker zijn dan Liberalen en Socialisten,
ja ophouden Christen menschen te zijn> dat men ons
moet vervolgen totterdood.
Maar die Katholieke Bewaarders zijn het dan toon
beelden van Christene Gevoelens en Christene Deugd?
Is het Christene Deugd zich baden in heidensche
wulpschheid, in losbandigen overvloed, terwijl een
ontelbaar getal Christenen en Christinnen hun leven
slijten en verderven in gedurige armoede
Is het Christene Deugd de Burgerlijke Wet der
Kiezingen overtreden, om door dwang en bedrog en
geweld een ik- en baatzuchtige Alleenheersching te
behouden?
Is het Christene Deu*" ur:J Vóuon ziejieü geur co.-
kfiiifhCu Aft.rUift*ïl&'itfii Gesticht zelfs uit zijn ly-
densbed te halen, cn hem als slaaf op te leiden naar
de Kiezing
Is het Christene Deugd den braven Landsman die
zich slom en krom werkt om den grond vruchten te
doen voortbrengen, van welke hij en zijn Huisgezin
zoo weinig genieten, is het Christen Deugd hem te
zeggen Voor ons stemmen of uw Land kwijt
Is het Christene Deugd de Pastorij besmeuren, het
afbeeldsel van den ouden zieken Pastoor mishandelen
gelijk de Katholieken te Meldert hebben gedaan, orn
aat die Pastoor den Vrede op zyn Parochie wilde door
de Evenredigheid
En t'AFFLIGHEM rond d'Abdij gaan losbandig
huilen en zingen
Haalt een koorde en maakt een strop en hangt den
lesten Pater op de Paters hadden daar volgens hun
vrije overtuiging gestemd.
Te LEDE het afbeeldsel van een Onderpastoor rond
dragen den kop afgekapt en van achterLeve M. den
Pastoor, is dat het werk van goede Kristene Men
schen
Dat elk overwegc en oordeele.
P. DAENS, Volksvertegenw.
(1) Dat is supra-noodigde beste plaatsen op de
Fabrieken zijn nier aan Vreemdelingen.
(2) Boven Brussel stierf onlangs een Dame en laat
68 millioen in roerend goed de Staat heeft er niets
ran.
overgeleverd aan Alleenheersching!1!! Aalst zal het
eeuwig moeten danken aan de Demokraten «lat er j
toezicht zal zijn en een begin van Evenredigheid.. Nu
zijn de Katholieke Woesten met 17 tegen 8 Liberalen
en 3 Demokraten.. Hunne Jovermacht blijft groot; en
toch durven ze kermen en klagen... Sloekkemans
De Katholieken dachten in Aalst al de Zetels op KTGUpSlö R0(jv
t Landhuis te hebben een Stad van 35,(00 zielen,- Haasten spoed, ze'den goed. Het
eerste nieuws is dikwijls onjuist en
overdreven. Langzaam vordert best,
zei Lammen en werkte 8 dagen aan
een broek.. Een rollende steen gaart
geen mos; maar een zittende kraai
vangt niete.Spreekwoorden zijn troost-
rr n i ti woorden.. Althans over de Ballottee-
Koophandels -Recht- j rjn?, van Aalst het echte nieuws is
craff De Katholieken hadden in de jonge
u I if ae*er- bQion I jjet.r Meert een z„er slechte Kandidaat: M. De Keghel
f Gentsch schetterend \agcvuur.— Kunstnieuws. ware veel beter ontvangen geweest. Ingezien M. Van
In Aalst is elk verwonderd geweest dat voe r den Bergb, 35 jaren in Aalst Onderwijzer was geweest.
M. ScHUERMANs-zaliger, die zoo weerdig de plaats heeft -f met iever en eere, ingezien hij nu rustende Onder
bed leed van Voorzitter der Koophandels Rechtbank, niet wij/.or is en geen heethoofd van politieker, zoo heb-
gehandeld werd gelijk na het overlijden van M. D' Mon- j ben de werkende Volkeren voor hem gestemd, zeer
fils-zaiiger. Qm welke rede had die pijnlijke miskenning geestdriftig het zijn de Volkswijken die hem de
plaats Maandag ben ik weder bij M. Feron g. weesi Meerderheid hebben'gegeven. Is in ons Lokaal eenM
aan Ter-kameren-bosch voor het Erfdeel BREEMABKER V erbroedering geweest met Liberalen cn Socialisten?
der.;e en laatste deeling. Rond die zaak zijn veel tab'ai- NEEN... Kona 8 en half zijn verscheide Liberalen in
turen, er zijn verschelde Advokaten en verscheide Nota- v- du herbcrgplaats gekomen korts nadien kwam ons
rissen. Door M Feron is mij verzekerd dat de laaiste akt Muziek met veel Democraten uit 'Schaarbeek... De
eerlang gepasseerd is en dan wotden de Erfgenamen bij- dubbeldeuren werden opengezet en met de menigte
eengeroepen. Lang gewacht komt toch, maar hier duuü s roomden eenige Liberalen en Socialisten binnen,
het al te lang. Zaterdag op den koer van 't LanuhuisV Weinig werd over de Kiezing gesproken het bijzon-
zijnde, het celgevang stond open en met 2 V rlenden ging i dorste was den vriend Jan Van den Driessche bedan-
ik er eens binnen. Het is er nog altijd donker en vuil, gen voor de verrassing van den grooien Laurierpalm
maar op de bres ligt nu een matras met lange stijve - r-nd hot Borstbeeld van Priester Daensdie kloeke
pluimen I it on ijdig bezoek scheen in den smaak niet, i Democraat deed alsdan een hertroerende Aanspraak,
want aanstonds kwam de Policie ge oopen, op het bevelzeer overtuigd Kristel ijk. Is in ons Lokaal gezongen)
Niemand heeft daar ajfairens in Slaat de deur toe I Dit Van Abbala-CalotWeg 't. Papenras Van 't ongedier^
werd ook eroepen op den vermaarden Kermisdag, maar der Papen NEEN NEEN, duizendmaal NÉÉN. De
QDDptJptmp m nm ipic f Volksstem heeft dit geschreven en ons vergeleken aan
SPREKENDE VAN POLICIE: de Joden die de dooa van Ons Heer vroegen. Maar de
Te EJsene Brussel beginnen de Agenten aan 1500 fr. VOLKSSTEM LIEGT AFGRIJSLIJK dio Volksslem
voor 7 a a uren dienst, na 4a 5 jaren dienst aan 1800 Ir., j schrijft LASTER tegen ons van al wat do Volksstem
?,a„ !'k",V"a V °"s H<fDI®'" d.1 T1 schrijft, is NIETa, NIETS. Het is een bestrijding der
van Gentsch schetterend Vagevuui tusschen de Meester- welbekende waarheid. Moet ons dat verwonderen van
stukken van Rubens en Craeyer nu weggenomen. De wegens de Katholieke Woesten? In 1304 einde Mei
WS da. Kerkmeester De Hen er aan houdt M. Backer la(, in )ijken 2e wisten in hcrt en ziel
'f al/c,enva/iz!jr! gedacht —piesten dat zijn lijst geldig was, en noclitans die sclioon Ka-
i n anp geschreven dat in Aalst geen KUNbT. ibVObL thuiieken deden afficlicn druliken op groen [m|der,ge-
7~ IK h a8e Liberate VoHtsgaael van dien lijd nier? teekendEenige Kris:'me Democraten. 24 uren vfor
Zouden de Aalstenaars zóó vervallen zijn? Moet h,e. met de Kiezing werden die afflehen uitgeplukt in de
I V Gemeenten van ons Arr.; er stonden leugens op,
Nieuw historiek-dramatiek Verhaal
Pietcr DAEH'H, Volksvertegenwoordiger
XV. KNAGING EN BEROUW
Na een slechte daad, de knaging van gewe
ien, die Getuige, die Rechter in het binnenste
*an den mensch, die gedurige onrust en kna
ging, dat pramen tot belijdenis, die onbegrijpe
lijke gewaarwording, toont ze niet klaarlijk de
Bovennatuurlijke Macht die alles heeft doen
ontstaan en alles beheerscht
Tommen, de oude huisknecht der Dekenij,
had met spijt en onrust den valschen Kerk
meester en Schepen Adriaan gevolgd en onder
steund; dikwijls ging hij al droomende en al
dnbbende; gedurig was hij verstrooid; 's nachts
als hij wakker wierd, overviel hem een pijnlijke
knaging cn kon hij niet meer in slaap geraken
als de Kerk openklepte, de klanken der klok
drongen als spiezen in zijn lijf; in St-Martens-
kerk komende, al de heilige Beelden staken
hun handen verwijtend naar hem; in dien toe
stand dro:;k.hij meer dan ooit, om zijn verstand
te bedwelmen.
Dien avond, dien valavond, zijn oude brave
Meester zoo droef ziende, de Keukenmeid hoo-
rende zeggen daar moet onzen Mijnheer den
Deken van sterven
In hert en ziel wetende dat hij de schu'd was
van alles;
Voor 't geldvoor den drankhad hij ve> raad ge
pleegd tegen zijn braven Meester dij voor hem al
tijd zoo goed geweest n as.
Tot hiertoe had de rampzalige zijn eigen wil- i
len verschoonen, want benevens de knaging j
de Tentoonstelling van Kunstwerken uc-r Schilders Piet
Gillis en Jan Van Malderen? In weerwil van den Kiozings-
tijd, gedurig Volk uit alle Standen, veel werkende Volk,
mei aandacht-en-bewondering rondgaande. De ware
Kunst treft en boeitde ongeleerdste mensch die voor
een Schilde ij van Rubens staat, is getroffen hier ,o
de Landschappen li t jifjiv.ii "cn
{ovtmJig gesciutaerd, dat niemand wegging zonder te
denken Die twee jonge Schilders 'zulieii to: rueri: -r
als duivels, namelijk dat de Lijst-De Backer DOOD
WAS. Die leugens dienden om een Weduwe en Wee
zen te verdrukken. Ge ziet hetdie oude Partij is tot
alles in staat, om haar alleenheersching te behouden.
P. D.
ophefkoinènr ttóukklg die zulk Schflderstdk in huis mag f zal een'Ondervraging zijn Tn de Kamer; te Ronse is ge-
hebben. De heeren Tentoonstellers zijn aangemoedigd dwongen met Enveloppen; er zijn Fabrieken in welke
door verscheide aankoopen. Moge Aalst op Kermis 1912 de Werkraenschen s avonds hunnen Brief moes-
wederom de eer hebben. Nu komt een droe*e overwe- ten inbrengen en 's morgens om 'nen Envelop komen,
ging elk die de nieuwe Kerk der Paters op St |ÜB be- In vele Gemeenten is opentlijk gedwongen met Land
zoekt, zegt of denkt in zijn eigen Die nieuwe Preekstoel, en met Reoten'; Kiezers zijn omgekocht door Geld
welk grof lomp stuk Gaat men hier ook op enkele jaren onder 't oud Testament van het Cijnsstelsel waren die
het Huis Gods versieren, zonder éen kunststuk, enkel Pratijken algemeen Men gelieve ons de feiten van
met,fabriekwerk Ach d oude Paters handelden heel au- Dwang en uitkooping mee te deelen.
ders. Ze wilden meesterstukken in hun Kerk. En Weten
de Paters niet dat Aalst een zeer bekwame Beeldhouwer! t.
héeft.dieaande groote Kerk een Outaar geleverd heeft, ArPOPUlS^CmBnlSDGHU
Beenhouwers Outaar, gansch weerdig van ons oude
roemrijke Hoofdkerk? Die Preekstoe', betaald met giiten
van Aalst, komt uit Brugge 't Is bijna ongelooflijk
Terwijl.Stadsbestuur en Bevolking de Aalstersche Kunst
aanmoedigen, is liet niet een zwaar misdacht van de Pa
ters de opkomende Kunst in Aalst te miskennen en te
willen dooden Mijnheer den Deken en d'Heeren Pas
toors van a^st, ik geloof dat zij heel anders handelen,
en is 't zoo, 't wordt hun te recht Eer gesproken
P. D.
Onmcnsclielijke Woorden
De Bevolking van België loopt op de kla
vers van den Overvloed.
Woorden van de Katholieke Volksstem ran Aalst in
een hoofdartikel Augusti 1911.
zijn twee verschillige stemmen in den mensch
De ecne stem verontschuldigt, verbloemt, ver
valscht de andere stem doet den toestand
waarachtig inzien. Tommen had in zijn eigen
gezeid Ik doe goea Ik belet den Antwerp-
schen Schilder een wereldstuk aan onze Kerk
te leveren 't Is voor den Godsdienst I
Maar nu zag hij klaar en duidelijk al het ver-
foeielijke van zijn handeling.
c Neen, zegde hij in zijn eigen neen, al
moest ik sterven van honger, ik moet de waar
heid verklaren en mijn misdaad bekennen.
Bij 't Werkende Volk zijn dikwijls manhaf
tige en krachtige voornemens.
Zonder iets aan de Meid te zeggen, hij ging,
hij liep de trappen op en klopte aan de deur
der slaapkamer van Deken Beeckman.
Geen antwoord
Harder geklopt
Geen antwoord.
Zijn oor aan het deur gelegd het scheen
dat hij hoorde zuchten.
Zou het te laat zijn Zou Mijnheer den D>
ken ziek liggen stervend
Tommen doet de deur open.
Daar ziet hij zijn oude Meester op het knie
banksken voor het beeld van den gekiuisten
God, daar, op die eenvoudige slaapkamer, had
hij binst zijn. lang Dekenschap, zoo dikwyl»
zitten te bidden,te overwegen en te vetzuchten,
in (le angsten, de moeielij!:heden en de lasten
van zijn lang Dekenschap.
Daar zag de oude Huisknecht hem geknield
zitten, zijn handen gevouwen, in onbeschrijf-
baren zielen-angst.
M. den Deken
Geen antwoord.
Mijnheer den Deken
Wat is er, Tommen
Ach, M. den Deken, ik smeek u Vergif
fenis ik vraag vergiffenis
De ouclc Zielenherder van Aalst keek op en
zag den ouden Tommen, op zijn twee knién, de
armen uitgesteken.
Zondag 19 November, om
2 I/S u. stipt I\'ainiddüg,
nlgemeene Vergadering, in ons
Lokaal, Volksverheffing Aalst
1* Toestand van Bond en Kas.
2" Wijziging aan het Reglement.
3°-Herkiezing van den helft van het bestuur.
Het Bestuur.
Mijnheer den Deken, ik ben niet weerd
hier nog een oogenblik te blij ven Mijnheer den
Deken, ik ben een groote booswicht.
Maar Tommen f wat komt u over
Mijnheer den Deken, ik, ik, ik ben de
schuld van alles... van alles., van alles...
Tommen, zijt ge van uw zinnen I laat mij
toch gerust
Ik kan niet, ik mag niet., ik wil niet I Och
ware ik nooit op de wereld geweest.. Verdomde
dronkaard dat ik ben.. Ge moest mij al lang
buitengeworpen hebben.
Tommen, zeg mij toch wat er schilt. Hebt
ge weêr gedronken?
Gedronken Vroeger ja, ik wenschtte dat
tdken druppel doodelijk vergif ware Zie mij
aan, M. den Deken, ik ben zoo nuchter als het
zijn kan.. Als 't u blieft, mijn goede brave
meester.. Laat mij spreken.. Maar niemand
mag het hooren.. De deur moet toe.. Jk zelf zou
het niet willen hooren..
De oude Pastoor Deken wist niet wat den
ken was zijn Huisknecht krankzinnig gewor
den Zou hij niet beter doen te bellen en hulp
te vragen Maar die Ouderling lag, kroop op
den grond, zoo wanhopig, zoo deemoedig dat
hij er medelijden mede had en de deur ging
sluiten.
Mijnheer, Mijnheer, Mijnheer den Deken,
kermde Tommen, ik heb u en uw Kerk verra
den.. Door opstokerij van den Kerkmeester
Adiiaan De Brauwere, die mij geld :gaf en mij
te drinken gaf;., die mij wijsmaakte dat ik eeu
goed werk deed, daarom heb ik de Brieven
naar meester Rubens achtergehouden, heb ik
ook zijne Brieven ingehouden en ze bij den val
schen Kerkmeester gedregen.. Oei, oei..
Maar is dat waar, Tommen is dat waar
Mijnheer »len Deken, dat is zoo waar als er
i.e God is in d'heiligt- Mis. zoowaar als ik hier
voor u Kruip op mijn twee kmën. Al uw Brieven
i heb ik ingehouden 1 De Brieven van Rubens
heb ik ondeischept.
i En ze gedragen I
g"on beesten-eten, bijna
niets te velde. De Fulp 150 a 160 fr. in plaats van 60
80; de Lijsemeel 27 ir.; 't Hooi 14 fr.. d'ander week
sprak men van afslag.Veel klein Landbouwers vra
gen Hoe zullen wij den Winter kunnen uitdoen
Er zal hulp noodig zijn.. Ook voor de klein Bedien
den... Dit is de rede mijner Interpellatie.
Aan de Heeren Gemeenteraadsleden der
Chrisiene Vol1 spartij.
Ter herinnering van den sciiconen zegepraal, behaald
in de Kierir.g van 15 en 22 October laats', willen wij
Ued. onze vreugde laten blijken, die wij met genoegen
in het hart mogen dragen met U deze palmen aan te
bieden, in den naam van onze Christene Democraten van
den Gentschen steenweg, omdat gij lang tot heil tn ge
luk van ons Volk in den Gemeenteraad zoudt mogen
zetelen, waarin wij ons met volle vertrouwen aan U
hechten.
Wij herhalen het nog eens vrank en vrij
Vivan onze Christene Volkspart i.
Gegeven door de Christene Democraten van den Ctnt-
schen steenweg.
Ik schrijf liet hier op een eeuwig zwijgen. Wederom is
Daens naar Vorst gewees' maandag Pater Haumont was
overleden we waren opgegroeid in dezelfde Gebuurte,
speelkameiaden Vrienden gebleven altijd in 't hevigste
der vervolging was Pater Hzumont altijd dezelfde fee
der® zoetaardige vriend van Pr ester Daens en van mij.
Maandag was ik te Brussel in den Lijkdiensteenvoudig
en zielsróerend geen gezang, geen praal. Dan ben ik in
de rijtuigen met Pat«rs Jesuieten en Broeders naar
't Kerkhof van Vorst gereden, heb er de teraardebestel
ling bijgewoond en nadien de vreugd gehad de hand te
drukken aan onzen ziels vriend Jan Van den Driessche,
reeds zoo goed gekend in den Democraiischen wereld
van Aalst, en die aan Aals eene nieuwe verrassing be
reidt.
Het is dus Oorlog in Tripolitana,
Laat ons zeggen MOORDERIJ
Geen andere rede heeft die Oorlog dan
Rooven en Stelen de groote Koppen die den
OorJog.miichten, om Provinciën te stelen, zijn
veel grooter Schelmen dan de Bandieten die
inbreKên en moorden om Geld of Bankörieven
in te palmen
Weggerukt is door de Volksmacht de aloude
Gloriöl die de Oorlog omringdedie Bloedstor
tingen staan thans in een welverdiende Verma-
ledijding.
-Hn Italia, te Rome hadden verblindde Katho
lieken den Heiligen Oorlog verklaard tegen den
Turk; Priesters, Bisschoppen en zelfs een
Kardinaal gingen doen bidden voor de wapens
van Italië, zouden God bedanken voor de stor
ting van onschuldig menschenbloed
Maar de Paus, de Zoon van een Herbergier,
is er tusschengckomen en heeft gezegd dat elke
Geioovige en bijzonderlijk eike Priester moet
een Man zijn van Recht en van Vrede.
Gebeurt hetzelfde niet jegens de Kristene
Democraten
Is verschenen en te bekomen op ons Bureel
Prijs 0,10 c. Goede winst voor de Uitver-
koopers.
Bij den Kerkmeester, M. den Deken hij
is de opstoker, maar ik ben de groote plichtige.
Jaag mij weg, M. den Deken, doe mij in 't ge
vang steken. Ik ben plichtig, plichtig... Och
God, wat heb ik toch gedaan I Die vermale-
dijdde Dronkenschap.
Deken Beeckman stond daar pat geslagen.
Zulke valsche schelmerij kon hij moeilijk aan
nemen...
Die Schepene en Kerkmeester De Beirlaere
Zoo valsch I zoo schijnheilig Hoe is 't moge
lijk
Hij deed nog eens aan den Huisknecht dë
woorden zijner Belijdenis herhalen aan de
rechtzinnigheid van den ouden man viel niet te
twijfelen.
De Man Gods bleef eenige oogenblikken in
diepe overweging.
De wereld is ongelukkigzoo s*aat er geschre
ven, omdat er niet genoeg overwogen wordt.
De oude knecht zat nog altijd geknield, hui
lende en wecnende.
Tommen, zoo sprak de eerbiedw. Deken,
met vaste indringende stem uw misdaad is
grof en zwaar maar beter laat berouw, dan
geen berouw. Vooralle zonden is vergitfenij.
Blijf hier nog eenige stonden. Als uw ontstel
tenis over is, ga dan terug aan uw werk gebaar
van niets. Niemand mag ooit weten, wat hier
gezegd is.
Och, Mijnheer den Deken, ge zijt de
goedheid zelfge zijt gelijk Ons Heer.
Tommen, moeten wij, Dienaren des Hee
ren, onzen goddelijken Meester niet navolgen
Verlaat de Dekenij nietheb ik u i.oodig, ik
zal u doen roepen.
Dit gezegd hebbende, hij ging beneden,
zegde iets in stilte aan de Meid en ging alovcr
het Kerkhof naar het huis van den Schepen-
Kerkmeester.
('t Slot volgt.)