en OE VOLKSEEUW
RUBENS
DE ENGEL
RASPHUIS
Nummer 48
Zondag 26 Noyomiwu' 1911
Si"* Jaargang
Orpan der Christel» Yoftspartfl
Godsdienst - Vaderland - Vrijheid
De Geestelijkheid
en de Kiezingen
in Aalst.
Nieuw historiek-dramatiek Verhaal
Rainer van
Volksverlege'.woorcligers ^ecJ^rdigT^lsolie Woorden
Antwoord op eene vraag
uit Sonnegem
Hekelgem - Afflighem
m HEI LEGER
(Vrij naar het Fransch, door P. DJ
0:0:0:0:0
BUREEL EILAND CHIP KA, WEKT, AALST
iewone Ainoueen 20 eczemen per regel; Aiinoaeei M t*l
Rechterlijk» AboodmI 1,40
LI ND
MO O O ER NIEUW LEVEN
A SONNE MEN TSPRIJS
-M» t' vmt Hiu»; IM rmt
t fwSriWSti M*i «Ii»yi. O. Ma awan
1
MMML1JMMM1M IN TIIJHEIM
Aan dees blad behoort een bijvoegsel
Ons Heer ten Hemel klimmende, heeft in de
Kerk, door Hem gesticht, menschen aangesteld
als Bedienaars, en niet Engelen. De Leering
Kristi is ongeschonden en onbewaard gebleven,
Menschen blijven meuschen, al zijn ze Paus,
Bisschop, Keizer of Koning.
Bisschop Martinus leefde in Frankrijk, 3i6-
397. In zijn groot werk Les Moines d'Occident
schrijft Montalembert bl. 2i6-i7
Martinus werd naar Trier geroepen, waar
Keizer Maximus zijn Hof hield en te midden der
laagheden van een groot getal Bisschoppen die
handelden als knechten des Keizers, Martinus
alleen behield de weerdigheid van Apostel
Bjjna al d'ander Bisschoppen wilden met ge
weld handelen, hij verklaarde
Ons Heer wilt vrije menschen in zijnen
dienstHij wilt niet bedrogen zijn men moet
Ons Heer zoeken met eenvoudigheid, Hem die
nen met liefde, Hem eeren en veroveren door
de eerlijkheid van onzen vrijen wil. Wee de
tijden als het goddelijk Geloof op de wereid-
sche machten zal moeten steunen, als de naam
van Christus, ontbloot van zijne deugd, tot
voorwendsel zal dienen aan heersch- en geld-
aucht.
Eenigen tijd later,onder Gregorius de Groote,
Benedictijner en Paus in de jaren 570 en vol-
fende, de menschelijke krankheid moest we
erom erg uitschijnen, nademaal vele Bisschop
pen door hem afgesteld werden, hij schreef
Velen worden Priester voor de eer en de
voordeelen der bediening, en niet voor hun
heilig Ambt.
In de Kerkelijke Geschiedenis wordt niet
verzwegen wat de Kloosterling Bernardus
schreef naar Kardinalen, Bisschoppen en Pries
ters worden niet verzwegen de verergernissen
door hooge en lage Geestelijken in de 1P en
13* Eeuw.
M" Laforet, Rektor van, Leuven, schrijft
- de
schut
van bedorven?, kifhèviige of- onverschillige
Bisschoppen en Priesters, (zie bl. 20 en 21 van i
dit werk, goedgekeurd door den Kardinaal I
Slerckx, Aartsbisschop van Mechelen, 15 April 1
1867). Wat die geleerde M'r Laforet schreef, en
door den Kardinaal van Mechelen goedgekeurd
werd, om gedrukt en verspreid te worden, mag
toch herhaald zijn.
De Geschiedenis der rijke Abdijen van
Duitschland, Engeland en Frankrijk staat veel
tijds in slecht daglichtKeizer Napoleon Bona
parte, die wilde Keizer en Paus zijn, werd hierin
ondersteund door Kardinalen en Bisschoppen
o. a. door den Aartsbisschop van Mechelen,
die dengeleerden Priester Bollandist van Moor
sal, Cornelis De Smet zijn Mis afnam, omdat
hij den Keizerlijken Catechismus niet wilde
goedkeuring.
Menschen blijven menschen, men herkent de
waarheid in den verleden, maar niet in den
tegenwoordigen tijd.
DOOR
IMeter DAEXH, Volksvertegenwoordiger
XVII. GENADE EN VREUGD.
In Aalst roept een Pen-Soldenier der Be
waarders ten jare 1911 Geen Genade voor de
Kristene Democraten
Deken Beeckman (alhier Herder benoemd in
l6o5 en overleden in 1635) zijn standvastig
woord was Genade en overvloedige onuitput
bare bermhertigheid.
In zijn Dekenij terugkeerende, men herkende
hem niet meer Moed en vreugd straalden op
*ijn helder en weerdig wezen.
Aan zijnen Huisknecht die ongerust en ge
jaagd over en weer liep, zegde hij
Tommen, kom meê op mijn kamer I
Daar zijnde, met hem alleen
Tommen, zegde hij, herkent gij die Brie
ven; en hij legde 5 a 6 Brieven op taiel, onder
welke eer zeer grooten.
Och ja Mijnheer den Deken, mijn schelm
stuk I mijne misdaad Vergiffenis, ik vraag u
ootmoedig vergiffenisMijne schuld, mijne
allergrootste c schuldj!
Tommen, aan hem die^deze Brieven heeft
doen inhouden en onderscheppen!
O den valschen schelm, den sloeber, den..
Tommen, vei geef ons onze schulden, ge
lijk wij vergeven onze schuldenaren. Tommen,
ik heb vergiffenis g^chonken aan den man die
u bekoord en verleid heeftop die voorwaarde
stelde hu mij vrijwillig deze Brieven ter hand.
A'*h, welk geluk
U v,ok wil ik vergifenis schenken, ik zal
«we fout
Nu worden de Pauzen niet meer gekozen met
krenkende bemoeiing van Keizers en Koningen,
de Bisdommen en Abdijen zijn de goudmijnen
van vroeger niet meer voor de Zoons of ander
Kinderen der Werelds-Machtigen het Bestuur
der Kerk is in geleerder en weerdiger handen
maar indien de Godsdienstgeest verflauwt cn
weggaat bij de werkende Geslachten, is het
niet omdat de woorden van Sint Martinus ook
op Onze tijden moeten toegepast worden WaarS
zijn in Europa en namelijk in België de Bis-
r de Socialisten. Zelden was de Kamer in zulke
nering, want de Overledene door iedereen zeer
cht en bemind was. Die algemeene vereering na
inod ziende, men zon iust nebben een» te sterven,
fan begon Socialist Troclet zijne ondervraging aan
1 Minister van Oorlog. Volgens Troclet 'is ons Le-
f in zeer slecht toestand, hij vraagt de algemeene
nstpiiebt; de Minister van Oorlog antwoordt breed-
rig en zet zone Redevoering voort in zitting van
ensdag, tot i ure 30; dan wordt een nieuwe Quea-
or gekozen.
\raag gericht door P. Daens tot den Heer Mi
ester van Spoorwegen, Post en Telegraaf
schoppen die durven de taalvoeren van Paus
Leo XJIl in zijnen wereldbrief over den toestand !;y.nnon £an post Unm een dagwerk van° l2ure"
der Werklieden? Waar is de Geestelijkheid die Bioudend, en moesten al werkende eten. Na lang
de achterhouding van den loon der Werklieden gj-kiaag en gezaag hebben zij nu een arme half uur
als een wraakroepende zonde durft aanklagen? rst,van 11 tot 11 en half,eri van 11 en half tot 12
die helpt strijden voor Familie Si™. als.d0i" zijn de Scliolieren niet te huis om
Het Volk vraagt hooger en beter leven meer eteo te brenSen- Kan dl' nlet ™rbeterJ wor'
broederlijkheid, meer gelijkheid in burgerrech- 1, het ook- niet dringend noodig die bedienden niet
ten elk vraagt eerlijkheid in de Kiezingen. j' t 'aten staan blootgesteld aan regen en wind, tot
En wie zien wij in al deze voortreffelijke za- r"«"t nadeel hunner gezondheid T fn Brussel is een
ken tegen 't Volk;, met de Katholieke Bewaar- jlaZun beschutting, waarom in Aalst niet7
ders? Is het niet met een zeker deel waarheid g DAb.\b.
i°nialiSte£ SwViVei? De .Godsdielst \In Statie-Aalst bollen bijna eiken Zondag Koopwa-
staat in den weg der Volks-hervormingen En jtii-treins, terwijl inen zeer dikwijls de maandagen
hierin voortgaande, moet het ons verwonderejn, u~u -*1
als de Kerken ontvolkt worden
In de Gemeentekiezidgen, wie strijdt met de
Bewaarders voor de vuiligheid der vier stem
men en dat 30 jaar Wie wordt meer cn méér
r.A4en wagon heeft. Ran die toestand niet verbeterd
yjporden p. Dakms.
Vraag gericht door P. Daens tot den heer Minister
n Spoorwegen
Bij het naderen van den Winter, die schijnt streng
zullen zijn, laat mij toe uw goedhertige aandacht te
_agon op de verwarming der Treins, dikwijls zeer
tebrekkig, o. a. in /Valst, waar het verleden jaar meer-
laals gebeurde dat de arboiders-uchtendtrein van
ure niet verwarmd wasde buizen zoo koud als
i?! Is dat menschelijk als men denkt dat die Rei-
gTcnde Werklieden van verre komen en versteven zijn
WELLE. Groot Avondfeest den 10 Dec., ten 4 1/2:/un 11 re m m P' DaENB'
5 uren. Opvoering van: DE DOCHTERT m ÖDED NIEUWS. Tour-Taxis.
VAN DEN JACHTWACHTER en DE SCHILDWACHT. tour-1 axis zal nu afwisseling zyn in t nacht
\v erk, hetgeen sedert lang gevraagd was.
BRUSSEL. Het gaat in 't Hof kaffétafel zijn mm GOED NIEUWS. - Waterdienst.
7" 2000 Dames en Jufmies iiezichiU.sV Heer Minister Van dc Vyver laat weten dat de
verkoop van het Edetviss hebben aoneeirokken. 'I Ziffifejuu-wedde der Brugwachters en Overzetters wordt
kneus zijn om zien eu om hooren. gelijk gesteld met ctie der Sluiswachters.
AALST, Bij de Democraten wordt een luisterrijk l VRAAG: Reizende Werklieden schrijven
oèrê" nc u/ffDveTa vcd** me* een 8r0<3% A Wees zoo goed eens den maandag tot Geeraards-
uratnaüt WbRKS TAKERS. Wrgen t.e ryden met trein die in Denderleeuw ver Ir.
Ons Muziek TOT HEIL DES VOLKS wordt goed 'user.tï' u. ie Ninovè zult gg in wagens waar er
sterk Eiken Vrijdno.tsn Q ure Rc/"<itir In" Lr- weiie.i kunnen plaats urmeJi.er al 20 vinden en
Aiuiikaai A,om ■leef»- - honderd.;, van tocv.v, iyeiul-xactu-.
uufi t. uuimt:, vii ule W;dejTvertrekken om
feest aanstaande, i-t ondersteuning van ons Mt :k
f en. groot Democratisch
verschrikt van algemeen Stemrecht, dat er toch
komen moet Wat hebben wij gezien met de
Gemeentekiezingen van 15 October?
('t Vervolgt).
PIETER DAENS, Volksvertegenw. f
buti brood ie viiïuen en dan te (iqt:az. 0
gy hooreh roepen (naar votcti) on terwijl het werkvolk
Mijnheer, zorg eens dit te doen veranderen, wij
zullen U dankbaar zijn. Met hoogachting,
Uwe Vtienden te Marchienne.
,.nT„ onnnmn u daar'voren loopt vertrekt de trein met deze die er op
initnJhf ü-hfiift ni? i p CENTRUM, gewoo-ilyk wel zijn De andere zijn dan te laat op hun werk cn ver-
ingehcht, schrijft dat de Pausel(jke Brieover geschillen liezen daardoor 1 dae
en processen der Geestelijken onrecht en onwaarachtig is.
Zitting van Dynsdag 21 Nor.
Van voor 2 ure, groote faffoclie in en rond de Ka- getrokken uit de Volksstem, Katholiek centen-
mer; driftigen over- en weergeloop om kaarten van blad van Aalst
voorrang te vragen en een plaatske te vindenwant T)p l>
het is de Minister van Oorlog die gaat spreken over f" loopt op ie klavers
ons Leger; immers bijna al ae Liberale gazetion heb- van ovetvloed.
ben hem aangewreven dat ons Leger niet in staat is, Dus, er moet niet gewerkt worden Toor rer-
onze onafhankelijkheid te verdedigen. betering I I
Op slag van 2 ure, de Minister van Oorlog is op zij- pin pj.-i.. «r. r»
nen post. Doch eerst staat Voorzitter Cooremanrech); n i "neste^ Daena en Advokaat e
allen staan recht met hem; in ontroerde woorden kon- Hac,cer *an m igoo het minimum van 3 fr.
digt hij het overlijden aan van M. Lkfebvre, Volksv. - voegen; en weet ge wat die Volksstem onlangs
van Mechelen; na hem spreken Minister de Broquc- schreef In 1907 vroeg M. Anaeele in de
ville, de hecren Van Cauwenbergh, voor de Katho- Kamer 3 fr. per dag roor de ijzeren-weg be-
heken, Van de Walle, voor de Liberalen en Hubin, dienden.
-- Mijne misdaad I
Ik zal alles vergeten en vergeven, op voor
waarde dat u nooit, nooit meer vergeet in den
drank
Mijnheer den Deken dat zweer ik u
Dien eed kunt gij houden, mits de gele
genheid te vluchten.
Dat zal ik dat zal ik, mijnheer den Do
ken, ge moogt er zeker van zijn.
Bij den goeden wil, Tommen, niet» is on
mogelijk. Luister nu Geen woord daarover 1
Niemand mag weten, waar die Brieven geweest
zijn, ik heb ze terug, dat is alles. De Kerkmet s-
ter-Schepene is ziekelijk en geeft zijn ontsl?r
van alles.
Het is 't beste, dat hij kon doen, mijnheer
den Deken.
Het is dus wel verstaan geen woord
daarover, hier of in de Stad. Daarbij kem be
schuldigen is u beschuldigen
Och, Mijnheer den Deken, ge neemt een
pak lood van mijn hert... Wat zijt ge toch goed
voor mij I Zeg mij voor u door een vuur te
loopen.
Niet noodig, Tommen, uw oude jaren hier
gelukkig en gerust overbrengen.
Als de oude Huisknecht weg was, de oude
Pastoor-Deken zag half weemoedig zijD Brieven
terug nog ongeopend, hij wist wat erin stond
wie zou gezegd hebben dat zij de Stad Aalst
niet verlaten hadden In de twee ander Brie
ven drukte Rubens zijn verwondering uit, da1
hij geen antwoord ontving uit Aalst over zijne
schets of ontwerp van Schilderij*
De gro .te zware brief was de Schilderij van
Sint Rochus in 't klein.
Moeten we zeggen dat Deken Beeckman met
bevende handen en ontroerde ziel die Brief
openbrak.
En als daar op tafel openlag, voor hem, het
ontvouwd papier, het plan der Schilderij.
God almachtig in zijn heeriijkheid van lichi
en gloed, het hemelsch van God almachtig, zoo
volmaakt als een menschenhand za kan atbeel-
den de reine subtiele figuur van den Engel
die de woorden toontGij xult de Patroon zijn
tegen de Pest.
Rochus, verschrikt, verbaasd en verrukt, half
geknield, zijn pelgrimshoed in de hand, en ne
vens hem zijn nond die hem in zijn kluis was
komen opzoeken daaronder in een steenen
spelonk de zieke, arme lijdende menschen,
Mannen en Vrouw, Grijsaards, in de waarach
tige houding van pijnlijders en stervenden, allen
met verschillende gevoelens hun oogen gericht
naar het bovenste tafereel, als Deken Beeck
man die geschilderde schets aanschouwde, hij
viel op zijn knieën, tranen van ontroering be-
glinsterden zijn gerompeld wezen, terwijl hij
uitriep
Rubens, Rubens 1 goddelijken Schilder Welk
meesterstuk, welk meesterstuk voor ons Sint Mar-
tcnskeik I
Deken Beeckman was als opgevoerd van
vreugd, toen hij 's anderdaags zijn Hoogmis
zong; zijn Parochianen dachten Onze goede
Herder is ziek geweest, maar thans is hij ge
nezen
Ja, de Man Gods was ziek geweest in zijn
ziel, door al die domheden en kuiperijen.. Doch
hij zweeg een week lang den zondag nadien
hield hij een groote Vergadering van zijn Kerk
meesters met de Schepenen en de Kapellemees-
ters der Hop Hij deelde het nieuws uit Ant
werpen meê; door de reis van meester Rubens
naar Spanje en een misverstand in .zijn werk
huizen was de antwoord achterwege gebleven.
Deken Beeckman toonde het plan dat de alge
meene bewondering verwekte.
Nu wilde men zeker spelen Deken Beeck
man deed met 2 Kerkmeesters de lange reis
naar Antwerpen; in 't prachtig huis van meester i
Rubens werden zij hartelijk ontvangen. Zeven
maanden later was het meesterstuk gereed en
werd met veel zorg naar Aalst gebracht j
Dus, lof aan Anseele Aan Priester Daens en
Advokaat De Backer en Pieter Daens niets dan
versmading.
(Getrokken uit het boek Erfdienstbaarheden door
Arthur De Vos, Advokaat te Antwerpen).
Op welken afstand dient eene niet gemeer.e haag ge
plant te wordcr.
te het eene doode haag, dan mag ze, evenals alle andere
afsluiting (bei alve grachten), op de uiterste grens des
etgemloms geplaatst worden.
Is het tegendeel eene levende haag, dan dient er on
derzocht te worden welke atstand genomen wordt volgens
[uiken ^er P aatg- B'J gebrek aan zulke gebruiken
zal de haag geplant worden op 50 centimeters van de
scheidingslijn.
Indien de afsluiting bestaat ait eene levende haag,
moet deze, bij gebrek aan een ander gebruik, geplant
worden op ten minste 50 centimeters van de grens
scheiding.
Alle andere afsluiting mag op de uiterste grens des
eigendoms geplaatst worden.
Zoodat dus in dit geval de plaatselijke gebruik#» bo
ven de wetsbepaling staan.
VERKENS-KOLEIRE.
De Verkens worden kwadai en kwaderna de Pa'era
geschandaliseerd te hebben, gaan zij nu de menschen
broodrooven namens heer Graaf de Roblano en omdat
de menschen voor de Verkens niet stemden, doet men nu
o. van l.and, zoo ia rteds een huurder 3 1/2 die.
wanden ontnomen anderen zullen vol 'en b.nnen «enigs
dagen. Zuu heer Graaf de Roblano, gekend al, een racht-
schapen eigenaar, zulke onivchtveerdig* opzeggen goed
keuren en de menschen laten broodrooven
Is het zijnen Evennaas<^ beminnen met eene aalmoaa
..*lc,&ereï1.aan een arme Werkman, zooals Sis Roelandt.
uil de Boukhou srraat. Deze man, vader van 4 klnd.ran
werkte in Erquelii.nes hij deed daar den typhus op. m
zoo kwam er armoe in 't huishouden. De Geburen diden
eene Rondhaling om die menschen te ondersteunen m
weet ge dat kopstukken der Vt-rkens noch geen censken
aan de Rondhalers wilden geven en zegden dat de Smeer
ders hem moesten helpen. En de Man is zelfs geen Kiezer
en lag reeds te bed met de Kiezing.
Is dat Christene liefdadigheid en menschllevendheid
r' ,"JQlinK. öe miüüievrtt-
ii 'n die hun broeder in het leger
.remngsn, m\m} rich voor Wt bestuurbataljoa
(gasthuizen on slachterijen) aanbieden. Voorr tien
dienst in de slachterijen^ moeten zij zich den -tweeden
of den derden dinsdag van December tusschen 9 en
11 _ur? smorgends aanbieden in de krijgsslachtertt
ran de hoofdplaats der provincie waar zij ingeschre
ven zijn, en voor den dienst der gasthuizen, in de
knjgsgasthuizen, den tweeden of derden Vrijdag van
December tusschen 9 en 11 ure 's morgends. Zij
moeten getuigschriften van het gemeentebes muren
van de policie meebrengen. Zij moeten bekwaam zijn
voor den dienst, waarvoor zij zich aanbieden en zul
len «en exaam moeten ondergaan. Degenen die vroe
ger het exaam hebben afgelegd, doch uitgesteld werk
den, moeten zich opnieuw bij de intendencieofficieis
aanbieden.
Xitel veen ons
NIEUW EN GROOT VERHAAL
VAN HET
Te naaste week b-gint dit nieow en schoon
Verhaal, Men gelieve het voort te zeggen.
daar bleef het verborgen voor iedereen, behalve
voor de'Kerkraeesters, tot den dag der Inhul-
ding.
Dien dag dien dag 1 er werd over gesproken
laren en jaren nadien; de Groote Kerk was te
klein voor de (menigte die/jgeestdriftig optrok
onder het gelur der klokken en 't geklingel van
den Beiaard; te dien- tijde ging. elk naar de
Kerk aan t hoofd der Geloovigen was de
Geestelijke'en Wereldlijke Overheid, de Abt
van Aftlighem, de Dekens en Proviseurs der
Gilden en Ambachien, de Hopkoopmans, in
een woord, geheel „Aalst was daarna een
plechtige Mis werd de gordijn weggeschoven
en het Meesterstuk werd zichtbaar voor de me
nigte ter plaats waar het nu nog hangt in de-
zelfde frischheid als in 1632,
Millioenen en millioenen menschen hebben
dit Meesterstuk bewonderd. Keizers en Konin
gen zijn daarvoor naar Aalst gekomen, zooala
Je onvermoeibare en ervarene navorscher heer
Petrus Van Nuflel aanhaalt in zijne Twen
Kunstwerken der Kerk van Aalst, en in zijn
grooi boekwerk, nu juist verschenen Alostilm
Religiosum Al wie dit Meesterstuk aanschouwt,
staat in verhevene bewondering. Dank aan De
ken Beeckman, aan zijne Kerkmeesters, aan de
Hopkoopmans van dien tijd I Moge hun voor
beeld nagevolgd worden I Eilaas, heden gebeurt
hèf "ieL.- Voor Rubens stond een zetel gereed:
doch Rubens kwam niet, een hevige aanval van
jicht hield hem in Antwerpen de Schildern
van Rochus was een zijner laatste meesterstuk
ken, de Vlaamsche Meester stierf te Antwerpen
m 1640. EINDE.
i