DE STAAT E. H. DAENS WEEKB1AD DCR KRI5TENE VGlh SPART'J - VIAAM5CHE FRONT il in Memoriam E. H. DAENS E. H. DAENS LAND «ai; AALST Thans zal in Daens beter de no, voor de sociale nor conservatieven, de diens weigerachtige ven en in het Vlaamsch in he. vende taal moest ij sche democratie, im vaar!ijker tegenstai star conservatism aan het socialisme eeuw, toen Emie> de werklieden -r t lisme zijn campcg sociale qnverschi'l heeft deze actie or In de inzichte. dertijd lag nie he met Verhaegen Luik met E. H. Po: Ook niet te een afzonderlijk aan zijn broedt, r Het is hiel r gezegd. Maar èen loop der cbrisicnc De starre auto, kend en bemoeilijk. ndcren ongeveer iedereen het eens zijn dat E. H. -ruigheden van de tijd begreep en meer oog had van de vierde stand dan de leider der katholieke •r Woeste. En waar hij deze weigerde te volgen in •.'■uding tegenover het herstel der Vlaamsche grie- c' 1 k-demokratisch programma schreef dat «het ■msche land de bestuurlijke, rechterlijke en wetge- dan ziet iedereen thans in dat deze christ., Vlaam- 'ich te hoeden voor demagogisch opbieden, een ge- hal kunnen worden voor het socialisme dan het I n ii c oude rechterzijdeDeze laatsten hebben het j gemakkelijk gemaakt. Nog in het midden der ig' yson te Gent zijn werkliedenbond stichtte, schreven vlag God en de wet». Eerst later heeft het socia- tot ontchristelijking begonnen en de toenmalige van zoovele leden der katholieke staatspartij twijfeld in de hand gewerkt. de voorvechters der christelijke democratie toen- :ch,en van een afzonderlijke partij. Niet te Gent Brussel met Renkin en Carton de Wiart, niet te en Prof. Kurth. het begin van den strijd. Nooit was hun inzicht -. hrijft wijlen Pieter Daens in het boek dat hij Heden vijf en twintig jaar geleden ging E. H. A. Daens heen, in vrede met God, zoo niet met de mèhs'chen. Vijftien jaar lang stond Priester Daens in de geschiedenis van dit arrondissement en van dit land, een teeken van tegenspraak, ombruist van politieke driften, hartstochtelijk geliefd en even hartstochtelijk gebaat. ■Sinds ziir, verscheiden is stilte om zijn naam gekomen maar in menig' o"(l hart brandt nog de sti"e vlam van vereering. h,n bij de teganstariërs ging de cfrntr~-it-h-* ht een gecstesverhouchhg, uit inzi ht mogelijk maakt de diepere wezen lijkheid van deze strijd. De geschiedenis van E. H. Daens is nog niet gesc' -v n. De schrijver dezes heeft niet de pretentie een bijdrage daartoe te isveren. Over de noodige bescheiden om door te dringen tot de roe selen der persoonlijk heid beschikt hij niet; wel kan hij de strijd van hem. die men heeft ge noemd de Savonarola der christelijke democratie, plaatsen in het raam van zijn tijd. O Na de heftige politieke gevechten rond de godsdienstige en kerke lijke problemen, die geëindigd waren met de overwinning der katholieke staatspartij in 1884, ging rond de jaren 'go een nieuwe politieke storm nateken rond het sociale vraagstuk. De ige eeuw was een eeuw van productie, het was tevens de eeuw van het economisch liberalisme. Heftige oneeniglieid kwam in West- en Midden-Europa men denke aan 1830 en 1848 tot uiting omtrent de vraag aan wie van beide, aan de koning of aan de bourgeoisie, de leiding in de Staat behoordealgemeen echter was in de leidende kringen de meening dat de vrijheid de bron was der economist he harmonie. De tus- chenkomst van de Staat kon enkel deze orde verstoren. België was, naar het woord van K. Marx, het paradijs der kapitalis ten. Niettegenstaande het verzet der radicalen, was de liberale partij een partij van industrieelen. En het woord van F. Schollaert fervents catho- liques, libéraux impénitents» was zeker in deze tijd -vaar voor de katho lieke partij in sociaal opzicht. De sociaal-voelende stem van Ducpétiaux en anderen waren stemmen van roependen in de Woestijn. Voor de meesten was de arbeidersellende de spijtige maar onvermijdelijke keer zijde van de bloei der nijverheid. Aan deze toestanden moest in de maat van de mogelijkheid de weldadigheid verhelpen; de tusschenkomst van de Staat was echter uit den booze. Daartegenover komen dan in de jaren '80 de christelijke democraten te staan, die willen opruimen met het lijdelijk toezien van de Staat. In i8go wordt te Gent de anti-socialistische werkliedenvereenigingge sticht, het volgende jaar zag Leuven het ontstaan van de belgische volks bond». In i8go had een sociaal congres te Luik, onder de bescherming van Mgr Doutreloux, de noodzakelijkheid van sociale hervormingen bepleit. Het groote feit dezer jaren was het verschijnen van Rerum Nova rumin i8gi, de sociale encycliek van Leo XIII tegen de afgoderij van de zoogenaamde behoeften der economie stelt de Paus de menschelijke en de christelijke waarde van de arbeider. Om een einde te maken aan de onverdiende ellende van de arbeidersstand moet ook de Staat ingrijpen. Steeds weer zal E. H. Daens bij zijn optreden zich beroepen op deze magna chartavan de christelijke democratie. In een zijner eerste rede voeringen in het Parlement zegt hij «dat, waar hij sociale hervormingen opeischt, zijn stem maar een echo is van de wekroep van Z. H. Leo XIII». Sedert 1830 had de belgische regeering, verantwoordelijk vóór een cijnsparlement na 1870 waren er op 5 millioen inwoners zoowat 100.000 kiezers voor de Kamer zich steeds betoond als een klasse- regeering in de volle beteekenis van het woord. Het parlement vertegen woordigde in hoofdzaak de liberale industrieelen en de katholieke groot grondbezitters en verdedigde hoofdzakelijk hun belangen. Sociale demo cratie leek niet mogelijk zonder politieke democratie. Het kiesrecht moest veralgemeend. Door het volk, voor het volk», was ook de leus van E. H. Daens. Wanneer wij thans het sociaal programma der christelijke volkspartij van het jaar i8g4 overlezen wettelijke erkenning der vakvereenigin- gen, verplichte arbeidersverzekering, bepaling van de arbeidsduur, beper king van de vrouwen- en kinderarbeid, arbeidspolitie, zondagrust, inrich ting van een doelmatig landbouwcrediet, enz. en wanneer wij beden ken dat de meeste dier programmapunten thans reeds zijn verwezenlijkt, veelal met de instemming van alle partijen, dan hebben wij wel eenige moeite om de heftige strijd van 'Q4 te begrijpen. Nergens was het gevecht zoo geweldig als te Aalst. De plaatselijk politieke bladen van die tijd staan vol met het grofste scheldproza. Zelfs in het parlement kwam deze felheid tot uiting. Men herleze daarvoor de rede die de heer Woeste in de vergadering var. .6 Januari i8gs ten gehoore bracht. De gematigdheid van toon van den E. H. Daens stak daartegen gunstig af op dit oogenblik. pi.:ats om aan geschiedenis te doen heb ik reeds j.-enblik aandacht voor het verdere afwijkende ver- k tij is hier wel op zijn plaats. ■c irc mentaliteit van de heer Woeste is genoeg be- zeki-r hot samengaan. Daarbij komt dan de handicap van de tucht waar.-: IfDaens als priester onderworpen was. Men heeft de tuk dat de conservatieven in de isoléering van rie middel 'gen om deze te verpletteren nj - ■rijde. uit hei r.ln. .sche tot de overtuiging ge, van de conservatieven volledig vrije partij. oas na Vn priesterwijding in 1875 christelijke demorr zijds kwamen een dat alleen in een ze heil was te vinden In i8g7 werd sche volksbond. .J met taaie verbeten l oartij 'p?f war" stel dagen. In naar Goethe's w Voor de schiedenis gev irister.c volkspartij uitgesloten uit de belgi- tng werd in het Aalstersche de strijd voortgezet, met de moed der w mhoop. ■crfiseerd, maar he rog-->mma. voor de verwe- angebon z^ge-.ierde. 7 V -* -;ag/ rechtsher- enere kringen W3s he* bewustzijn gegroënT dat, n de Wet ons de vrijheid kan geven, vin gisteren en heden, is de str jd van '04 ge- 'vij zijn eenigszins gegroeid bulten de sociale omstandigheden, di de strijd van '94 verklaren. Wel zien wij de recht matigheid van de 11 zet. de hooge felheid van de kamp. Wij zien de taaie vasthoudendheid w: armode, na de jaren van laaiende geestdrift, de strijd zonder uitkomst werd voortgezet. Maar mogen w:j heden ten dage nog spreken van strijd zonder uit komst» Dank zij het inzicht der leiders zich aanpassend aan het nieuwe leven in Vlaanderen, heeft de Volkspartij nieuwe verdiensten verworven. Op de oude tronk is een nieuwe scheut geënt. De strijders van 'g4 dhmen het op voor de sociale en Vlaamsche rechten. Wij, Vlaamsche nationalisten, beseffen hoe noodig en nuttig die strijd was... en is. Zeker, wij onderlijnen het belang van de nationale fac tor, van het nationale zelfrespect, in de geschiedenis van een volk. Maar wij kennen evenzeer het belang van de sociale factor. Nationaal en sociaal Een zelfstandig Vlaanderen in het licht der sociale rechtvaardigheid en liefde Aalst, een brandpunt van 'g4, is thans ook een strategisch punt in de vlaamsch-nationale strijd. Meer dan wie ook beseffend de noodzakelijkheid van de eendracht, van het doelbewust samen-opstappen van alle Vlaamsche nationalisten van goede wil, steeds bereid, de geschiedenis indachtig, om te helpen en nieuwe omstandigheden, maar met de oude bezieling, de strijd voort, te steunen de strijd in de andere gouwen van Vlaanderen, zet Aalst, onder nieuwe omstandigheden, maar met de oude bezieling, de strijd voort. moei da voorzienigheid der werklieden ziin BIJ DE 25ste VERJARING VAN DE DOOD VAN OVERLEDEN DEN 14 JUNI 1907 Een groei aan al dezen, levenden en dooden. die door hun laaien slriid voor een sociaal- gezond Vlaanderen de haan naar de Zelf standigheid van hel Vlaamsche Vaderland hehhen gebroken. Encycliek Rerum Novarum over den arbeidersstand). Die woorden van den Paus be vatten de eerste en grootste plicht van den Staat. Waarom is de Samenleving, de Maatschappij het natuurlijk leven van den mensch De eerste reden is om door de Maatschappij geholpen en be schermd te worden. Gelijk de Kerk of vergadering der Geloovigen voor doelwit heeft de zielsbelangen van den mensch te bevorderen, zoo heeft ook de Staat voor noodzakelijk doel de •toffelijke belangen te beschermen. En onder de stoffelijke belangen van den mensch komt zekerlijk in eerste lijn de treffelijke broodwin ning van den arbeider. De mensch heeft door de natuur recht op werk. en recht om door ziin werk te leven. Recht op werk men zegt soms dat dit een revolutionnair woord ls een uitvindsel van de filosofen der laatste eeuw Grove dwaling In de middeleeuwen was dat recht openlijk en overal erkend. In onze oude Gilden, zegt de ge schiedschrijver Janssens. was het Recht op werk uitdrukkelijk aan de arbeiders gewaarborgd als een recht door God en door den Staat verleend; en 't werk zelf was aan zien als een ambt van God en van den Staat aan den werkman gege ven. ten nutte der maatschappij. Maar de oude Gilden, die steun van den werkman zijn verdwenen, in hare dolle vernielingswcede heeft de Fransche revolutie dezelve neergehakt: en nu staat de arbei der, afgezonderd en machteloos, te- Igenover de maatschappij van 't ka- jpitaal en de teugellooze concurren- i tie. De arbeiders van alle slach moe ten zich weerom en zoohaast mo gelijk scharen in Gilden. Genoot schappen en Vakvereenigingen. De wet zal die Gilden der 19e eeuw erkenen en bekrachtigen, jSchilders, Metsers. Schrijnwerkers, [Timmermans, Burgers en Werklie den van allen stand, komt bijeen, voegt uwe krachten te samen voor 'de treffelijke broodwinning. J God heeft u een almachtig wa pen in de hand gegeven het stemrecht. j Nu zijt ge allen ware burgers in |'t vaderland. I Gij hebt allen hetzelfde belang;

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1932 | | pagina 1