"De vreugde van het landleven" in beeld Voor "vier kwartjes ontspanning in HRITO... Akademie voor toneel in eksamentijd Laura Vidy exposeert ELFT Coiffure T'SE YEN Andrée Algrain: Kinderschoenen Nieuwe Gazet van Aalst 18 juni 1982 - 15 Schoolstraat 14 AALST S 053-21 89'23 Op afspraak. Tot 27 juni kan u in de Belfortzaal het schilderwerk van Andrée Algrain gaan bekijken. Op zichzelf géén wereldschokkend nieuws. Maar het wordt allemaal een beetje minder alledaags wanneer je weet dat de opbrengst van de verkoop bestemd is voor karitatieve doeleinden. Kunst en liefdadigheid kunnen dus inder daad schitterend samengaan! De «Beschuttende werkplaats van Aalst» en het dagcentrum «Schoon- derhage» te Sint-Lievens-Esse kun nen bij deze gelegenheid rekenen op de integrale opbrengst van de ten toonstelling. Een lovenswaardig initia tief, waaraan familiale redenen ten grondslag liggen. En dat deze kunst werken een ruime belangstelling en, uiteraard, een ruim potentieel kopers- publiek zullen trekken, staat buiten kijf. Het werk van Andrée Algrain straalt immers die ongekompliceerde charme uit, die we soms té weinig terugvinden bij de jongere generatie kunstschilders. Landschappen, mari nes, portretten, stillevens... het staat allemaal op doek of papier, met een vanzelfsprekende eenvoud en vooral met een duidelijk liefdevolle zorgzaam heid. Dit is kunst uit het leven gegre pen, zonder franjes en tierlantijntjes, misschien wat alledaags voor sommi gen, maar daarom niet minder waar devol. We lieten ons vooral vertederen door de uiterst frisse akwarellen. Een schitterend werk met wilgen, enkele landelijke taferelen... dit alles met levendige, natuurlijke kleurschakerin gen en een overweldigende warmte. Persoonlijk vonden we de olieverf schilderijen hiertegen een beetje te eng, te "goedkoop" om maar eens een erg gevaarlijke uitdrukking te bezigen. Uit artistiek standpunt de moeite waard, uit menslievendheid niet te missen, maar ook als Aalstenaar niet te versmaden...: in 1980 kreeg Andrée Algrain immers opdracht van wege het stadsbestuur om het portret te schilderen van L. D'Haeseleer. En uiteraard vormt dit één van de blikvan gers op deze omvangrijke tentoonstel ling. De tentoonstelling is te oezichtigen alle dagen van 10 tot 12 en van 14 tot .«19 uur, behalve op zaterdagvoormid- Tlfëg, van 12 tot 27 juni. (kds) Ongekunsteld, licht en luimig volkstheater, met kleine middelen en groot entoe- siasme op de planken gezet: ziedaar de syntese van de geslaagde HRITO toneel avond. ondervonden heeft. Waar Brigitte Michiels er in slaagde (b.v. in de wachtkamerscène) de spelers een vol gehouden regie-concept te laten res- pekteren, had ze heel wat meer moei lijkheden om in de eerste sketch, «Ein delijk vakantie», een vloeiend samens pel te realizeren. Of waren het dan toch de zenuwen die de openingsact zo krampachtig maakten? Deze krampachtigheid verdeen overi gens zeer vlug, om plaats te maken voor een frisse, losse speelstijl, waar bij vooral de inzet het haalde op de technische bekwaamheid. Verdienen alle spelers een gezame- lijke proficiat voor hun prestaties, dan willen we toch een extra bloempje gooien naar de vertolker van de ge slaagde ondernemer maar mislukte vader" in «Sans rancune». Het spijt ons zijn naam niet te kunnen vermel den bij gebrek aan een gedetailleerde rolverdeling. Voorwaar een geslaagde avond, zon der "een kwartje" verveling. (N.R.) Het moet niet altijd zwaar op de hand liggen om goed te zijn. Dit heeft de Gentse auteur Eddy Daese nog maar eens bewezen. Neem vier door ieder een herkenbare situaties, bekleed ze met personnages die je dagelijks ont moet op school, in de winkel, bij de dokter of op kafé, kruid het geheel met de deftige normen en tradities van onze maatschappij en versier het met de pittigheid van dialekt-dialogen zodoende bekom je een onfeilbaar recept om aanvaardbaar volkstheater te kreèren. Vooral «Sans rancune» en «Weg is vrij» bevielen ons uitermate goed. Deels omdat deze, naast de bovenge noemde ingrediënten, ook naar opbouw een echte toneel-dramatiek vertoonden en deels omdat de vertol king geschraagd werd door echt natuurtalent. De twee overige éénak- ters, «Eindelijk vakantie» en «Weg is weg» eerder sketches misten de kontinuïteit en de groei naar een kli- max. We vermoeden dat ook de regie dit Deze toneelgroep zorgde voor een paar uurtjes ontspanning. (DP) Jonge juwelen voor jonge mensen Juwelen De Meester Sint Jorisstraat 19 - Aalst Gevraagd Medewerkers om onderhoudsprodukten te verkopen op party's. Interessante bij verdienste. Voor inlichtingen telefoneer 70.42.13. Tentoonstellingen - Nog tot en met 27 juni in Galerij S65 (Spaarzaamheidstraat 65, Aalst)etsen en objekten van Auke De Vries. - Nog tot en met 22 juni in het Oud Hospitaal (Oude Vismarkt 13, Aalst)20 jaar Hoenraet. - Nog tot en met 7 juli in galerij An-hyp (Korte Zoutstraat 23, Aalst) grafische werken van Laura Vidy en presentatie gedichtenbundel «Gali- pettes dans mes émotions». Hebt u ook al talloze plannen tegen de tijd dat u op rust gaat? Dagdromen die dan eindelijk realiteit gaan worden dank zij een overvloed van vrije tijd. Laura Vidy is één van die gelukzalige aktieve mensen die én op "rust" zijn én die plannen inderdaad verwezenlijkt. Tijdens haar opleiding in de normaal- school kreeg Laura Vidy regelmatig opdracht om schetsen en tekeningen te maken. Een normaal facet in deze veelzijdige studie, maar voor Laura Vidy was het iets speciaals. Jarenlang bleef de zin om te tekenen bestaan en steeds weer werd dit uitgesteld, op losse schetsen na. Toen twee jaar geleden de gekende wapen- en regen schermenwinkel Vidy in de Korte Zoutstraat definitief werd gesloten, brak het langverwachte ogenblik aan. Laura Vidy schreef zich in in de Aka demie te Aalst, volgde een seminarie voor tekenwerk te Oostende en in de Vlaamse Ardennen en amuseerde zich duidelijk. Toen het An-Hyp-agent- schap zijn vernieuwde kantoren opende, was dit een gedroomde gele genheid om voor het eerst naar buiten te treden met die fijngevoelige en ongekunstelde potloodtekeningen. Zoon Vidy regelde alles met het An- Hyp-kantoor en toen dit laatste verle den donderdag zijn spiksplinter nieuwe deuren opende, was dit tevens de opening van de bescheiden Laura Vidy-tentoonstelling. Als je in de buurt bent, wip even binnen Het loont de moeite! (kds) •De twee leraars, Chris Thijs en Roger De Wilde, slaagden erin een 25tal kan didaten klaargestoomd voor de jury te brengen. Niet voor één en dezelfde jury, neen... wat dacht u! Voor de leerlingen van Chris Thijs, op zater dag, waren dit de heren Herman Van Santen, voorzitter, en Gaston Van den Bossche, ere-leraar muziekakademie; voor de kandidaten van Roger De Wilde zetelden, naast voorgenoem den, mevrouw Moorthamer, aktrice, de heer Herman Coessens, akteur, en de heer Michel De Sutter, regisseur B.R T Na een vrij korte deliberatie werden de uitslagen bekend gemaakt Wij bespa ren u de opsomming van de totale uits lag. Alleen weze gezegd dat naar onze mening de behaalde punten voor de meeste kandidaten nogal overdreven hoog lagen Het zal me waarschijnlijk een raadsel blijven welke normen een jury hanteert, het deert me ook niet, zolang het maar konsekwent blijft en dit scheen niet het geval te zijn Laat ons eerlijk zijn: het niveau was ontgoochelend laag, vooral voor de lagere klassen. Ondanks de uitslag van de jury was het b.v. alleen Rita Corthals die me beviel in de afdeling hoger-voorbereidend Gelukkig dat er ook enige lichtpunten waren: Nellie De Herdt en Machteld De Rauw waren goed en vetdienen hun uitslag. Tenslotte behaalde Mieke Cornand de begeerde regeringsme daille. Verdiend Vooral in haar laatste fragment, als «Katanga Diane», bewees ze voldoende talent te bezitten om een geplande beroepskarrière met enige hoop voor ogen te houden. (N.S.) Op zaterdag 5 juni, dinsdag 8 juni en donderdag 10 juni vonden de jaarlijkse proe ven voor toneel plaats in de stadsschouwburg. Robert Evans, topproducent in Holly wood, droomde er reeds lang van om Popeye te laten «mens» worden. Bob Altman (Nashville, A Wedding) vond het een leuk idee en tekende meteen voor de regie. Het resultaat van zes maanden werk op Malta en een produktiefaktuur van negenhonderd miljoen mag er dan ook best wezen Het verhaal begint wanneer Popeye met een roeibootje Sweethaven aan doet als halte op zijn zoektocht naar zijn verdwene Poppa Lang duurt het niet of Popeye krijgt het aan de stok met een overijverige belastingambte naar die elke inbreuk op de absurd algemeen geldende gedragskodes met forse taksen beboet. Dit tot groot profijt van de geheimzinnige «commo dore» die vanop zijn woonboot een waarachtig schrikbewind voert en zich hierbij laat assisteren door de plompe geweldenaar Bluto.. Convoy Herneming uit 1978, gerealizeerd door Sam Peckinpah met in de hoof drollen Kris Kristofferson en Ali Mac Graw. Alles draait .rond Rubber Duck, de koprijder van een konvooi truckrijders die doortastend protesteren tegen de beperkende maatregelen van de lokale overheid. Als vanzelfsprekend is de Grote Boeman op hun tocht de lokale Sheriff die maar al te graag naar het boeteboekje grijpt. Doorsnee avonturenfilm met het nodige stunt-vliegwerk en vooral van ontzettend veel paardekracht onder de motorkap. Programmatie Feestpaleis Palace Das Boot Twee superklabakken Erotica Popeye Intieme relaties Convoy Popeye Regie: Robert Altman. Scenario: Jules Feiffer, FotografieGuiseppe Rotunno. Vertolking Robin Williams, Shelley Duvall e.a. USA 1980 114 minuten kleur. Op 17 januari 1929 introduceerde Elzie Segar een nieuw cartoonfiguurtje, Popeye, een beetje een gedrongen figuur, wat verfrommeld gezicht en het onafscheidelijke kubuspijpje in een mondhoek Na al die jaren is Popeye het toonbeeld geworden van de ietwat sjagrijnige verlie zer die met al zijn edele principes niet ver der komt dan wat hoongelach totdat het spinazieblikje geopend wordt en hij fors orde op zaken stelt. Drie kussen voor de kunstenares. Louis D'Haeseleer vereeuwigd. (DP) Vrijheidsstraat 44, 9300 Aalst Tel. 053/21.35.34

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 15