HOEVE DEN DIERICKX
i
k
voorbeeld bodemgebruik
Animatie op en rond de Hoeve
"Den Dierickx"
mm
è&jSi
Ui
PROGRAMMA
vrijdag 23 juli
Nieuwe Gazet van Aalst 23 juli 1982 7
i«l
Andermaal wordt het op en rond de feesthoeve een geanimeerde drukte
van belang waarbij heel wat groepen met een aangepast programma hun
beste beentje voorzetten.
"De Vlaamse Geuzen", een hoofdstedelij
ke groep met doedelzakspeler en origi
neel instrumentarium is een quasi alom
tegenwoordige formatie die U tijdens de
Pikkeling zowel op het korenveld als op
de boomgaard en het binnenplein zijn te
beluisteren. Het feit dat ze ieder jaar tel
kens weer van de partij zijn spreekt boek
delen.
"Zanggroep Luc De Mot", geleid door de
'gekende Aalsterse baszanger, tevens de
kastelein van "De Vliering" aan de Brus
selsesteenweg, is een vokaal kwintet dat
op professioneel niveau Vlaamse en ty
pisch op het oogstgebeuren afgestemde
liederen brengt. Meerstemmig en met
zachte begeleiding. Naast hun diverse
Geen praat voor de vaak,
geen blad voor de mond
de Nieuwe Gazet van Aalst
I steeds terug tot het ogenblik dat de
estuwd. Rond die tijd rees tevens het
waarbij de kalkzandgrond, die de grens
tan de oppervlakte kwam. De zachte
eeds tal van schalen en fossielen uit de
wanten hier trouwens reeds op speur-
we de schutsvrouwe van de Faluin-
tjes, de H. Gudula, ontmoeten. Moor-
sel kreeg van Karei de Grote een Bene-
diktinessenklooster en Baardegem werd
reeds in 1189 vermeld. Hier werd eeu
wen later Jan Frans Vonck, held uit de
Brabantse Omwenteling over de doop
vont gehouden.
Over het lot van de Frankische boer
tasten we wel even in het duister. Kas
telen impluceren uiteraard landbou-
waktiviteit doch de grote landbouwre-
volutie kwam pas einde 10e eeuw op
gang.
In 1075 stichtten roofridder de abdij
Affligem, het "eerste stenen gebouw"
uit de streek. Adelijke heren zouden er
vaak, na een eerder onstuimig leven,
in boete hun laatste jaren doorbren
gen en uitgestrekte domeinen aan de
abdij schenken voor het eigen ziele-
heil. Zo schonk de Graaf van Leuven
in 1088 een deel van het Kravaal aan
de abdij en andere gebieden volgden.
De monikken boerden er op los, ver
beterden landbouwgronden, legden
moerassen droog, maakten spaarbek
kens en vijvers voor viskweek en
energie voor watermolens en baatten
de steengroeven uit.
Sinds 1151 werden de steengroeven
aan de rand van het Kravaalbos ont
gonnen en werd steen via de kaai van
Herdersem naar binnen- en buiten
land gebracht. Een enorme werkver
schaffing voor de gehele omgeving.
Het landschap onderging ondertus
sen heel wat wijzigingen. Kunstmatige
heuvels met steenafval tussen
Meldert-Dorp en het Kravaalbos getui
gen er nog steeds van, vooral als boe
ren die ploegen. (Hm)
optredens op het gelegenheidspodium
animeren zij, con amore maar ook con
brio, het feestvuur op de weide.
"Volkskunstgroep Heiveld" uit Opwijk
heeft zowel een kinder- en jeugd- als een
volwassenengroep. In eigen folkloris
tische kledij brengen ze een waaier van
Vlaamse volksdansen. Ze kwamen trou
wens reeds aan bod in zowat heel West-
Europa met dans, muziek en vendelen.
"Zanggroep De Jonge Wacht" uit Moorsel
bestaat reeds sinds 1881 doch werd een
paar decennia terug naar de rommelka
mer verwezen. Momenteel is hij echter
terug meer dan "in" en zorgde onlangs
nog voor een happening van belang.
Geen kunst met grote "K", wel liederen
uit de tijd van toen gebracht door een
hechte burengroep met enkele beluister-
enswaardige solozangers in een streek
eigen repertoirium. Hier zingt inderdaad
"het volk voor het volk".
"Dansgroep Toppi" bestaat uiteen dertig
tal jeugdige entoesiastelingen onder lei
ding van Oscar Van Malder. Ontstaan uit
het Herdersems St.-Antoniusspel ont
popte "Tóppi" zich tot een dinamische
dansgroep die onder de auspiciën van de
Volksdanscentrale Vlaanderen volks- en
folkloristische dansen brengt.
"De Vlegelploegen" van de vier Faluin-
tjesgemeenten met in vedette Herder
sem zorgt voor het meest typisch spekta
kel in dit oogstfeest. Volgens het oude
ritueel wordt er gedorsen zowel in de
twee- als de drie- en de vierslag. Zelfs de
vijfslag wordt er gepresenteerd. Met hun
"op en af', een aaneenschakeling van de
diverse maatsoorten in klimmende en
dalende volgorde brengen ze alvast een
uniek spektakel. Met het laten evolueren
van koppels in oude klederdracht krijgt
dan ook de "vlegeldans" een eigen di
mensie.
"De Faluintjeskapel", een eveneens uit
de Pikfeesten geborenformatie bestaat
uit een dozijn geselekteerde muzikanten
uit de Faluintjesgemeenten. Ze brengt
luister- en dansprogramma, begeleiden
de vlegelploegen en zorgen voor am
biance vooral tijdens de latere uurtjes.
(Hm)
nomadenleven vestigt hij zich defini
tief in kleine nederzettingen. Hij werd
boer...
Weiden worden afgegraasd, jonge
bomen ontschorst, grotere bomen
gekapt voor verwarming en hutten-
bouw.
Het Kravaalbos dat destijds van het Kolle
woud deel uitmaakte is vandaag met
zijn 80 ha. een belangrijke getuige van
het vroegere natuurpatrimonium.
Vondsten van Romeinse urnen, mun
ten en vaatwerk bevestigen tegelijk de
aanwezigheid van de Keltische boer
vóór de inval.
De Franken lieten in de Faluintjes, o.a.
te Meldert, hun driehoekige dries ach
ter. Ook water was reeds destijds een
belangrijk element en aan de basis
van de Meldertse dries stoeide de
Molenbeek.
Kijken naar oude kaarten leert ons dat
het stratenbeeld in de loop der eeu
wen qua ligging nauwelijks wijzigin
gen onderging.
In Herdersem stond in de tijd van de
Merovingers het kasteel van Ham waarin
Pikkeling 't woord heeft bijna iets pikant
Is 't binnenkort weer in 't Falluintjesland.
Kaf en koren worden er gescheiden,
Koeken uit de oven komen z'er bereiden.
Elkeen is er welkom, elkeen komt er zien,
Lachen, dansen, zelfs dorsen misschien.
Is er eens eentje toch wat zat,
Niets beter daartegen als spek met ne patat,
Gemakkelijk verteert hij daarna nóg een vat!
Hooiwagens dokkeren dan weer over 't straat,
Iedereen met 'n bollekenszakdoek buitengaat.
Paarden worden weer ingespannen
(Het Land van Riem moet je even uit je gedachten bannen)
In de weiden loopt jong en oud zoals weleer,
Permanent genietend van die "goeie ouwe" sfeer.
Het politieke volkje is natuurlijk ook van de partij,
Overal paraderen ze van "Kijk toch, zie je mij?",
En komen ze 's avonds onwennig weer van 't veld,
Rap worden de eventuele stemmetjes geteld.
Al is de boer dan niet gered, de bloemetjes werden toch buiten
gezet 1
Perversje.
15.00 u.- geleide Wandeling (6 km.) naar het Denderland met vertrek aan
Hoeve «Den Dierickx»
19.00 u.- inhuldiging van het bloementapijt aan de Gudulakapel te Moor-
sel-Dorp
20.00 u.- opening van de tcntOOIiStDlIing en bekroning van de laureaat
op Hoeve «Den Dierickx»
- tappeklop als opening van de Pikkeling.
zaterdag 24 en zondag 25 juli
Op en rond Hoeve «Den Dierickx» PIKKELING 1982
15.00 u.
16.00 u.
16.30 u.
17.00 u.
17.00 u.
17.30 u.
18.00 u.
18.30 u.
19.00 u.
19.15 u
19.45 u.
20.30 u.
21.00 u.
22.00 u.
- verzameling aan de hoeve en vertrek naar het korenveld met
«De Vlaamse Geuzen».
- wipschieting (enkel op zondag) met 6.500 fr. gratis.
- schafttijd op het stoppelveld waarna verder pikken en oogsten
- doorlopend kinderspelen
- op de hoeve optreden van volkskunstgroep «Heiveld», Opwijk
- de oogst wordt binnengereden, hoeveactiviteiten, dorsen op de
boomgaard, demonstraties met oude machines en paarden-
manège
- faluitjesspecialiteitenhete ovenkoeken met smout of gezieden
geregeld, vla, boerenworst met bruin brood, kop, boerenworm-
kruid- en pannekoeken, platte lambiek, graangenever en ander
vocht allerhande, Tot...
- optreden van dansgroep «Toppi», Herdersem
- optreden van zanggroep «UlC De Mot»
- volkskunstgroep «Heiveld»
- zanggroep «De Jonge Wacht», Moorsel, met plaatselijke volks
zangers
- «De Vlaamse Geuzen»
- volkskunstgroep «Heiveld»
- vlegeldans met Dorpsploegen en «Faluintjeskapel»
- zanggroep «Luc De Mot»
- prijsuitreiking van Faluintjeszoektocbt (op zaterdag)
- doorlopend gevarieerd programma met Bob DavidSS, «Toppi»,
Anna van de Kuiper, «De Jonge Wacht», de vlegelploe
gen en de «Faluintjeskapel».
feestvuur ep de weide geanimeerd door «I
Bob Davidse en Luc Da Met.