Niet zo mal wat Janus deed op Mallemunt Brussel en kunstschilder Edgar Heirman, micro-technicus, romancier Moorselse K.B.G.-Hobbyklub met voltreffers FIRMA DELDI Aalst, zijn vlaaien, zijn minister, zijn hoge werkloosheid, zijn nieuwe Gazet van Aalst. Matthijs Piet Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid Levering gratis Oude Gentbaan 40, 9300 Aalst - tel. 053/77.45.66 16 - Nieuwe Gazet van Aalst - 13 augustus 1982 "Incroyable, mais vrai" noemde men de prestaties van Edgar Heirman, de zestiger die momenteel in het Affligems kultureel centrum exposeert. Moderne drie-éénheidde briljante technicus, schepper van de op wereldvlak gerenomeerde "Heirmansklok", astronomisch uurwerk van formaat; de geëngageerde, streekgebonden romancier die met "De Grote Liefde van Broeder Bonifacius" het 10.000-tal exemplaren bereikte; de getalenteerde kunstschilder die naast de gave van het korrekt technisch tekenen voor zijn astronomische aktiviteiten beschikt over een rijk kleurenpalet waarin het licht een hoofdrol speelt. Drie facetten van één man. gekonditioneerd door vroeger en nu, door het verleden en het heden Zó in zijn boeken, in zijn schilderijen en uiteraard in zijn klokken. De maker bovendien van de moderne duivenkonstateur waarvoor de Zwitsers van de Stoppam-fabrieken en van La Chaud-de-Fonds (de Roskopffabrièken) in bewondering staan. "De Tijd" heeft hem steeds in zijn ban gehouden en ook nu nog blijft deze Waaslandse zestiger er door bezeten. De tijd meten Voor de 17-jarige jongeling uit Waasmunster, telg uit een familie van uurwerkmaken met een 160-jarige traditie, was het een hele belevenis zich te Gent aan de aanloop van zijn meesterwerk te wagen. Na heel wat studie en experimenten, verbaasde hij op 25-jarige leeftijd de wereld met zijn "Heirmanklok" Deze werd in 1956 door Koning Boudewijn ingehuldigd. Niet alleen Jan Alleman en de Koning brachten bewondering op voor het werk, men mocht zich ook verheugen op het ontzag van de "groten van deze aarde", buitenlandse vorsten en presidenten, oliesjeiks en vedetten, artiesten allerhande Momenteel is het te zien in het Brugse Boudewijn-park. Het werk behelst een kompleks van liefst 46.000 zelfgemaakte onderdelen, met middenin een kruisbeeld en een wereldbol. Edgar toonde zich hier een micro-technicus onder wiens leiding in Zwitserland heel wat precisiewerktuigen werden vervaardigd. Ook romancier... Heirman heeft veel geschreven vooraleer aan uitgeven te denken. Goede vrienden als Anton van Wilderode en Emiel Van Hemeldonck pousseerden hem tot uitgeven en van meetaf aan werd het een best-seller. Liefst van al houdt hij het bij de gewone mens. "Wij zijn allemaal maar gewone mensen, de ene heeft alleen wat meer ornamenten dan de andere" Eerlang verschijnt bij "De Garve" een volgend werk. Schrijven zit hem inderdaad eveneens in het bloed al dient gezegd dat hij lang nadenkt vooraleer zijn ideeën aan papier toe te vertrouwen. Schilder van het simbolisme Alhoewel Edgar Heirman zich niet graag in een of andere school laat onderbrengen en geen gevangene wil zijn van een of andere -isme heeft zijn werk alleszins een symbolische betekenis. Zelfs kunstkritikus Turky, de "Schrik der schilders" had alleen lovende woorden bij de inleiding verleden zaterdag. Ook hier speelt de tijd een belangrijke rol. Heirman wil inderdaad de tijd van Breughel, van Jeroen Bosch doen herleven. Zijn landschappen en vooral zijn types van landelijk allooi zijn hierover tekenend. Dat hij reeds vanin het jaar 1937 regelmatig exposeert spreekt trouwens boekdelen Onwillekeurig doet Heirmans werk denken aan Felix Timmermans. Achter het visueel direkt wwarneembare schuilt inderdaad een diepere achtergrond en een groot-menselijk hart. Heirman is daarenboven een typisch voorbeeld van de mogelijkheid tot samengaan van techniek en kunst verenigd in één persoon. U kan deze tentoonstelling nog meemaken tot en met zondag 22 augustus in het Affligems Kultureel Centrum, zalen "B", op zaterdagen van 14.30 tot 20 u. en op zondagen van 11 tot 13 en van 14.30 tot 20 u. U beklaagt het zich alvast niet. (Hm) Vorige donderdagavond had op het Muntplein te Brussel het Janus-spektakel plaats. Tien taferelen werden uitgebeeld. Maar de weergoden waren Bené Van Gijsegem en zijn ongeveer 160 Aalstenaars niet zo gunstig gezind. Het Vlaamse muziek- en teater initiatief werd deels door een stevige stormwind in elkaar geramd. Ook de franstalige Brusselse politici wilden eens hun «macht» tonen door de plastiek kooien (waarin de tableaux vivants zich afspeelden) eerst te ver bieden. Onder druk van een totale Mallemuntstop lieten ze dan maar alles toe en zochten heil bij het natuurelement wind. Het gevolg is geweten. Uiteindelijk werd het een nogal chaotische bedoening. De «levende schilderijen» of straattaferelen lieten aan afwerking te wensen over. De vele toeristen zullen wel niet zo goed verstaan hebben wat de bedoeling was van dit experiment. Taferelen als «Stadswerklieden» en «Betoging» zijn bekende tema's waar iede- een wel weg mee wist. Maar de scènes als «De psychiatrische instelling», «Zonnebaden op het terras van de café de l'Opera» en «De uitvaart» waren ai minder goed te verstaan. Totaal mis liep het met het sfeerbeeld opgehangen voor de Muntschouwburg. Een wirwar van liggende en zittend of staande jongelui, met daar tussenin een paar ballerina's konden ons niet bekoren. Of nu alles zo was bedoeld, of het goed of minder goed is overgekomen bij het grote publiek, laten we in het midden. Het feit dat een Aalsterse groep (gerug- gesteund door heel wat toneelgroepen) als gast een hele avond het Muntplein kan bezetten, vinden we reeds een prestatie. Was alles verlopen zoals gepland in het brein van René van Gijsegem dan was het natuurlijk nog beter geweest. Volgend jaar meer geluk met politici en de weersomstandigheden. (RVdP) Een stadwerkman toevallig in aktie. De rouwende vrouwen. Een politieke meeting. Voorzitter K.B.G.-Moorsel Anton ia Wille, opvolgster van de betreurde Petrus Van Cauter, mocht verleden zaterdag in het Parochiehuis aan de Stationsstraat heel wat belangstellenden verwelkomen bij de tentoonstelling van de vele werken van de Hobbyklub van de Katholieke Bond voor Gepensioneerden. De hobbytentoonstelling van de derde leeftijd K B G. Moorsel kende véél belangstelling. Onder hen vooraanstaanden uit de ge pensioneerdenwereld als voorzitster Maria Coppens en sekretaris Julienne Pieters. Waar in het "Jaar van het Dorp" de geplande opendeurdag niet kon worden gerealiseerd pakte het bestuur nu uit met een expo waarbij zowat alle technieken werden gedemonstreerd breien, weven, haken, lacetwerk, kantklossen. borduren, naaldwerk, macramé, Beiers bont et tutti quanti. Een bonte schare voorwerpen, getuigend van kreativiteit en volharding werd er gepresenteerd, meestal vervaardigd uit restjes of wegwerpertjes als oude nylonkousen, versleten wasknijpers of kartonnen rollen van huishoud- of toiletpapier. Reis- en maquillagezakjes, tochthonden, slangen gemaakt uit een oude das, handgeweven sjaals, pannelappen, poppen en calimero's, bloemen allerhande, kistjes en doosjes, eierendopjes tot zelfs in tekstiel de kerk van Stanzach. Het K.B.G.-bestuur met Antoma Wille, Albert Provoost, Hendrik van Biesen en Henri Scheerlinck. Louis Van den Abeele en Maria Peerlinck plus een dozijn wijkverantwoordelijken gooide alvast hoge ogen met deze realisatie die zich in een ware toeloop gedurende beide dagen mocht verheugen. Boni van deze festiviteit waarbij een natje en een droogje kon worden genoten gaat samen met door leden geschonken werkjes naar de grote tombola bij het jaarlijks kerkfeest, een hoogtepunt in de werking van deze zo aktieve Bond voor Ouden van Dagen Dat naast de eigen bevolking ook belangstellenden kwamen opdagen van ver buiten de eigen regio werd alvast een stimulans óm verder door te gaan op de ingeslagen weg (Hm) V.L.N.R Kunstkriticus René Turkry sprak het inleidend woord, Pater Don Idesbald, kunstschilder Edgard Hereman met echtgenote. (O.J.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16