Klangfarbenmelodieeen gemiste kans Festival van Vlaanderen - Aalstop zoek naar eigen gezicht II FIRMA DELDI ■Pil mg Matthijs Piet Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid Levering gratis Oude Gentbaan 40, 9300 Aalst - tel. 053/77.45.66 16 Nieuwe Gazet van Aalst 10 september 1982 Vorige week werden Jean-Philippe Collard met een programma van Franse pianomuziek en de Tallis Scholars met 16e eeuwse koormuziek voorgesteld; vandaag volgen het Haydn-concert met Tom Koopman en het liedrecital van Julia Hamari. 3 Aalst Sint-Martinuskerk donderdag 23 september 20.30 uur Amsterdams barokor- kest (leiding Ton Koopman)instrumentale kerkmuziek van Haydn. programmasymfonie nr. 26 in d «la- mentatione» allegro assai con spirito - adagio - menuet concerto voor orgel en orkest nr 2 in D allegro moderato - adagio - allegro symfonie nr 44 in e «Trauer» allegro con brio - menuette e trio - adagio - finale (presto) symfonie nr 49 in f «La Passione» adagio - allegro i molto - menuet - finale (presto) toelichting Van Gogh. Mozart, Gezelle, jn zeg zomaar wat. Tot onze verbazing merken we dat zij niet alleen geniale kunstenaars waren, gedreven, twijfelend aan hun kunstenaarschap, vechtend te gen windmolens, maar ook doodgewone mensen die konden genieten van een natuurgeluid, gezelschap/een babbeltje op straat. We zijn bijna van nature ge neigd een doek of een gedicht te inter preteren vanuit een visie die berust op een anekdote, een legende soms, vanuit een etiket dat jarenlang op een kunste naar kleeft. Van Gogh was krankzinnig, Mozart een klankbron. Gezelle een poëziepuier. Zo zien ze er voor ons uit, ten onrechte. Haydn we zitten volop in zijn herden kingsjaar heet nu eens vadertje, dan weer Sturm und Drang-rebel Zijn sym fonieën kregen zoveel titels opgeplakt dat we niet meer onbelemmerd kunnen luisteren. Muziek die alleen maar mu ziek wil zijn wordt vaak als programma tisch afgeschilderd, soms als een ver lengstuk van de barok. Bovendien zijn er geen grenzen meer aan het streven naar authenticiteit. Ik zou zeggen Haydn wordt in zijn herdenkingsjaar bij na meer beschreven, bepraat en geïn terpreteerd dan gespeeld. En elke criti cus zingt daarbij zijn eigen wijs Men is het erover eens er gaat van Haydn een zekere rust en humor uit, iets volks ook. Hij was een man die zijn ogen en oren openhield, in contact leefde met natuur en weer en mens. Hij was diep gelovig. Het spreekt uit zijn oratorium «Die Schöpfung» en zijn missen. Hij voelde zich in Eisenstadt bij prins Ester- hazy niet altijd rimpelloos gelukkig Hoe zou het anders Van hem klinkt instru mentale kerkmuziek Kerkmuziek is meestal synoniem met vocale muziek de menselijke stem dient en looft haar Schepper. Toch was er in de 18e eeuw in de liturgie ook plaats voor concentre rende werken. Zo is een grote lijst orgel concerten bewaard gebleven van men sen als Salieri, Mozart, Wagenseill en Galuppi. Ook Haydn is hier op zijn plaats. Wellicht het beste voorbeeld in die zin zijn zeven woorden aan het kruis, instrumentale muziek om de gelovigen tot gebed en inkeer aan te zetten. Typisch voor de drie vanavond gepro grammeerde symfonieën is dat ze in mi neur zijn geschreven. Het nr. 26 «La-. mentatione» ontleent haar sfeer aan een gevoel van eenzaamheid dat Haydn kan hebben beklemd in Eisenstadt. afge sneden als hij was van het gewoel en het vrolijke leven te Wenen. Het lang zame deel (adagio) is gebaseerd op de gebruikelijke liturgische formule van Je- remias' klaagliederen. Deze melodie wordt als cantus firmus door andere in strumenten gecontrapunteerd. De beide andere, nr 44 «Trauer» en nr. 49 «La Passone» dragen iets ernstigs in zich schaduw naast zon, innigheid naast geestige invallen. De vertrouwde toon aarden uit je jeugdjaren zijn in elk geval weg. Hier worden geen wolken in de hofkring verdreven, hier spreekt men van mens tot mens Ongewoon ook is dat in de treursymfonie het menuet vóór het adagio komt en dat de 49e begint met een traag gedeelte een adagio «La Passione» doet in haar openingsbeeld denken aan Schuberts eerste variatie in zijn strijkkwintet «Der Tod und das Mad- chen». De titel zou naar de Goede Week kunnen verwijzen, naar de bange en toch hoopvolle verwachtingen van de christenen, naar de brutaliteit van de soldaten die Christus bespotten en be ledigen. Het concerto voor orgel en orkest nr 2 in D staat in Haydns Entwurfkatalog aan geduid als «concerto per il clavecimba- lo». De mogelijkheid (en de moeilijkheid) blijft open omdat Haydn net als Mozart in zijn orgelsonates geen pedaal gebruikte. De aanwezigheid van pauken en trom petten geeft er een feestelijk karakter aan dat aan de barok doet denken, vertolking Ton Koopman is voor mij verbonden met de kerstplaat van Her man Van Veen. Hij begeleidde op een verrukkelijke manier, met het enthousi asme van een gedreven kunstenaar. Maar Koopman is meer. Hij was laure aat in Brugge, en zetelt er nu in de jury. Maar Koopman is meer. Hij heeft een grote belangstelling voor de muzi kale bronnen uit het verleden en tracht door het gebruik van oude vingerzettin gen en de kennis van orgelregistratie- en techniek de barokmuziek zo getrouw mogelijk weer te geven. Daarbij maakt hij gebruik van oude instrumenten of ko pieën. Hij nam voor Philips concerti en divertimenti van Haydn op en ik sta er borg voor dat het resultaat af is door zichtig van klank en dynamisch van aan pak. 4 Aalst - Stadhuis dinsdag 28 september 20.30 uur Liedrecital door de alt Julia Hamari, begeleid door Edelmiro Arnaltes, piano. Het slotconcert van het festival is onge woon en verdient een stormloop. Julia Hamari zint een kleurrijk programma bij een, niet traditioneel, niet behoudend van Mozart naar Schumann en Liszt, van Mahler naar Wolf. programma W A Mozart An die Freude, K.V 53 Ridente la calma. K V. 152 Als Luise die Briefe ihres ungetreu- en Liebhabers verbrannte, K.V. 520 R. Schumann Frauenliebe- und Leben; opus 42, nr 1 - 8 Seit ich ihn gesehen Er. der Herrlichste von allen Ich kann's nicht fassen, nicht glau- ben Du Ring an meinem Finger Helft mir, ihr Schwestern Süsser Freund. du blickest mich An meinem Herzen, an meiner Brust Nun hast du mir den ersten Schmerz getan F. Liszt Die drei Zigeuner Oh, quand je dors G Mahler Wo die schónen Trompeten blasen Ich bin der Welt abhanden gekom- men Rheinlegendchen H Wolf Verborgenheit Der Gartner Auf ein altes Bild Er ist's toelichting In Mozarts tijd werd het lied geschreven voor de huiskamer Zijn liederen zijn dus uiteraard intiem van sfeer en stemming. «An die Freude» staat in het teken van de kinderlijke musiceervreugde Als elf jarige (hij had de pokken op dat mo ment) wijdde hij het aan het dochtertje van zijn arts. «Ridente la calma» is een charmant en bevallig conzonetta. Het lied zou als een opera-aria kunnen doorgaan. Waarschijnlijk is alleen de begeleiding van Mozart. «Als Luise die Briefe...» is sterk dramatisch geladen en benadert de geest van Schubert Er is vuurwerkmuziek in de begeleiding. Schumanns liederenkrans is gebaseerd op gedichten van Chamisso. Het zijn acht kleine liederen die het leven en de liefde van de vrouw weergeven. De mu ziek volgt nauwkeurig de psychologi sche leidraad van de gedichtencyclus Schumann die juist toelating had gekre gen met zijn geliefde Clara te trouwen maakt van deze argeloze poëzie een rijkgeschakeerd klankjuweel. Liszt is ons als liedcomponist minder bekend Ook in deze materie vertrekt hij vanuit een pianistieke visie. «Die drei Zigeuner» is een ballade van Lenau en lijkt eerder een Hongaarse rapsodie met obligaatstem Elk van de drie zigeuners misprijst het leven en demonstreert dat. «Oh, quand je dors» ziet in een droom de geliefde Zoals Petrarca Laura moet hebben gezien. Mahler is niet te scheiden van de men selijke stem. Hij begint waar Beethoven eindigde Waar instrumenten geen uit weg meer vinden om gevoelens te ver tolken, om de zoektocht van een pieke- raar te verklanken, komt Mahler terecht bij de menselijke stem. Veel van zijn symfonieën bewijzen het. veel ook van zijn liedcyclussen die bijna als symfo nieën kunnen doorgaan en die stuk voor stuk uitingen zijn van zijn rusteloze geest «Wo die schónen Trompeten» uit «Des Knaben Wunderhorn» is een bal lade in rondovorm. De oorlog is er een vernietigende indringer. Waanzin en dood gaan hand in hand. De slotwoor den «das ist mein Haus» von grünen Rasen» wijzen naar Bergs «Wozzeck» die in de buurt zwerft. «Ich bin der Welt abhanden gekommen» is Mahler op de ziel geschreven de wereld is niet ge maakt voor kwetsbare mensen. «Rhein legendchen» toont een ander facet van Mahlers persoonlijkheid. Het voorbij stappen en nazinderen van militaire mu ziekkapellen had voor Mahler iets som bers, iets fatalistisch De Oostenrijkse Landler anderzijds vertoont een opge wekte, blijmoedige aard. Die vinden we hier terug. Geen groter meester in het treffen van de juiste sfeer als Hugo Wolf. Bewonde raar van Wagner. Aangegrepen door twijfels. Prikkelbaar. Vlijmscherp criti cus. Na allerlei mislukte pogingen vindt hij zijn uiteindelijke bestemming het lied. Zo werden zijn 53 Mörike-Lieder in buien van driftige bezetenheid in drie maanden afgewerkt. Wolf vermijdt het theatrale effect, zoekt de intimiteit, het gesprek van mens tot mens. Hij is het eindpunt op de weg Schubert-Schu- mann. Het gedicht wordt belangrijker dan de melodie. Het zwaartepunt ver schuift naar de pianopartij die haar eigen leven gaat leiden. De stem wordt afge stemd op het woord, niet de glans. De begeleiding is als een sterk spannings veld. «Verborgenheit» herinnert aan Wagners Wesendonck-Lieder en koestert gevoe lens van melancholie. «Der Gartner» is een verfijnd miniatuur. «Auf ein altes Bild» vertelt hoe Jezus als kind op de schoot van zijn moeder speelt terwijl in het woud de boom groeit waaruit zijn kruis zal worden gemaakt. «Er ist's» is een ode aan de lente, afgerond door een lang aanhoudende toon van de stem en een spiloog van grote afmetingen door de piano. vertolking Julia Hamari is een alt. ge boren en gevormd in Hongarije. Ze was en is te gast in alle grote Europese opera's en beheerst een uitgebreide lie derenschat. Haar platenopnamen om vatten een heel stuk muziekgeschiede nis Vivaldi, Gluck en Cimarosa. Wag ner. Tsjaikowski en Mascagni In het festival van Vlaanderen trad ze op onder Rilling, Muti en Haitink. Edelmiro Arnaltes die haar begeleidt is een Spanjaard. In Granada studeerde hij muziek en filosofie. Aan de Hoch- schule für Musik in Wenen rondde hij zijn studie af Naast zijn activiteiten als solist, treedt hij als begeleider op van o.m. Christa Ludwig. Katia Ricciarelli en uiteraard Julia Hamari. Mag ik tenslotte nog even herinneren aan het volgende - Pierre De Smedt begeleidt vanop zijn beiaard. - Kristiaan Van Ingelgem zet zijn orgel cyclus verder. - kaarten zijn te verkrijgen op de cultu rele dienst in de Kattestraat. - wie belangstelling heeft voor het rijk gedocumenteerde programmaboek van het festival (het kost 150 fr. en is er 600 waard) vindt het op dezelfde dienst (te- lef. (053) 77.11.11 (toestel 245). W.D.B. Vanaf 3 september tot 3 oktober 1982 loopt in het Museum van het Oud Hospi taal een tentoonstelling met werk van 4 Poolse en 4 Belgische kunstenaars. Als hulde aan de beroemde Poolse componist, Karol Szymanowski, werden deze 8 kunstenaars samengebracht, omdat de aanwezigheid van het «Beeld» in de hulde niet mocht ontbreken. Uit de kunstfolder citeren wij«De hier gehouden tentoonstelling met werken van zowel Poolse als Belgische kun stenaars, die voor het merendeel in het kielzog varen van het Symbolisme en het Surrealisme, werd opgevat als een soort «contrapunt» tussen de ver schillende scheppingsvormen». Behalve Roland Monteyne, in wiens werk het oersymbool van de vrucht baarheid te herkennen valt hebben wij vruchteloos gezocht naar enig echte vorm van Symbolisme, laat staan dat er vertegenwoordigers bij waren die men onder de noemer «Surrealise» kan rangschikken. De 4 Poolse kunstenaars, Jan Berdys- zak, Jerzy Tchorzewski, Stanislaw Teisseyre en Antoni Zydron, waren wel elk op zijn eigen wijze van denken, verbonden met het muzikale oeuvre van Karol Szymanowski, maar konden ons met hun picturale boodschappen niet aanspreken. Daarentegen zitten de 4 Belgische kunstenaars, zowel wat technische vaardigheid als structurele opbouw van hun doeken, op een heel wat hoger niveau. Hier kan geen sprake zijn van misplaatst chauvinisme aan gezien wij eerst de werken en daarna de cur. vit. hebben geraadpleegd.i De beschilderde dierenhuiden van Antoni Zydron mogen dan misschien een relatie leggen naar het pre-historisch «zijn» van de mens, het blijven objec ten die zich als decor alleen kunnen waarmaken. Stanislaw Teisseyre brengt visionaire en transparante Romeinse beelden op achtergronden van tempels en stro men. Hier valt de technische slordig heid op. Ook zijn akwarellen liggen ver beneden de quota die wij hier in Vlaan deren gewoon zijn. Jerzy Tchorzewski s akwarellen zijn gril lig en plantaardig. Noch de opbouw, de kleurtonaliteit of het steeds zichzelf herhalende motief kunnen hier boeien. Jan Berdyszak tenslotte valt door de mand met zijn in textiel overtrokken hout, dat naast zijn louter decoratieve functie, geen enkele kunstzinnige reflex bij de toeschouwer verwekt. Anders is het gesteld bij het aan schouwen van de sculpturen van Roland Monteyne en de schilderijen van de drie andere Belgen Lucques Trigaut, Jacques Lacomblez en Jacques Zimmerman. Het beeld van Monteyne «Het verbor gen gelaat van de tijd» laat de toe schouwer tot halt komen. Het dwingt tot gesprek, tot discussie. De duidelijk herkenbare erotische symboliek Ongetwijfeld is Jacques Zimmerman de meest getalenteerde van de groep. Op de grens van symboliek en structura lisme brengt hij technisch boeiend gemonteerde verticalen en gebogen contoeren in een helder blauw-geel koloriet, afgewisseld met soms steen- 2" schijnt hier on-tijdelijk te zijn, het zijn sculpturen die het oerinstinct visueel belichamen. Luc Trigaut brengt met zijn geverfde tekeningen goed werkhet zijn ineen gestrengelde vormen die aan een col lage van textielstukjes doen denken. Jacques Lacomblez: zijn schilderijen geven een indruk alsof het ontwerpen zijn van vloeren of decors uit een ver verleden. Dit blijft echter, mede door toevoeging van letters en woorden op zijn doeken, ruiken naar pamflettoire kunst. rode impressies, kortom het blijft een boeiende wereld van irriële wegen en gebouwfragmenten. Het Gemengd Koor van de Muziek school van Poznan, o.l.v. Leszek Bajon, leerling van een van de be kendste koorleiders.van Polen, Stefan Stuligrosz, bracht enkele prachtige madrigalen van Karol Szymanowski. Jammer dat de «picturale klank» van deze tentoonstelling niet meer samen horigheid vertoonde. Er waren te veel dissonanten om deze tentoonstelling geslaagd te kunnen noemen. tBDW)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16