Kunstgroep Alkuone
verovert Frankrijk
Het beeld is koning
DE MEESTER
Zorg dat je d'er
bij bent
Grote verkoop.
St. Jorisstraat 14 Aalst of in het atelier
Majoor Ch. Claeserstraat 8 Aalst
Wees «kieskeurig» in deze moeilijke tijden
«Kies» daarom een «keurige» kandidaat
stem op ANDRE-EMIEL BOGAERT advocaat
Keizerlijk Plein 55, AALST
Kandidaat nr 16 op lijst n 10 CVP
Hij zal er ECHT wat aan doen
Uw STERKSTE troef
in uw EIGEN belang:
op 10.10 stemt IEDEREEN
op nr 1 6 van lijst 1 O
JMT 995
100 glasramen aan de helft van de prijs
256tT 1250
Als Dirk Martens van zijn
sokkel tuimelt,
dan schrijft dit blad het wel
bijzonder tijdig.
Nieuwe Gazet van Aalst 10 september 1982 9
Eind juli ondernam kunstgroep Alkuone een toernee doorheen
de Provence. Het eerste optreden was gepland te Egletons. Na
een hartelijke ontvangst vanwege de plaatselijke bevolking, trad
men op in de tuinen van het prachtige 17de eeuwse kasteel,
waar 700 enthousiaste toeschouwers aanwezig waren.
Formaat 32,5 x 38,5
Tijl Nele, Doedelzakspeler, Drie vrouwen, Veld, Breughel, Kermis, Lange
Wapper, Tijl Lamme, de Bokkerijders, De Rijstpapdragers, Knudde, De
Vier Heemskinderen,'Reinaert, De Vlaamse Leeuw en andere.
Formaat 29 x 25,5
De Wagemaker, De Timmerman, De Loodgieter, De Glazemaker, De Mande-
maker, en andere.
Ere wie ere toekomt.
Bij de Lustrumtentoonstelling van Beeldende Kunsten, verspreid over de Bel
fortzaal, de Belfortkeider, de binnenkoer van het Stadhuis en een gedeelte van
de markt, is schepen Herman Roels erin geslaagd een evenwichtige kunstmani
festatie te monteren.
De tentoongestelde beelden en objecten getuigen van een hoge artistieke
waarde die wij sinds jaren in Aalst niet meer mochten aanschouwen.
hoog verheven in het bloemenpark op
de Grote Markt. Ook zijn beelden
groep in geel koper in de Belfortzaal
Mede door het optreden van «The
crazy rhythm jazz orchestra» mocht
de vernissage van deze tentoonstel
ling zich verheugen op een grote
publieke belangstelling.
29 hedendaagse Belgische kunste
naars, die wij reeds eerder in de afge
lopen vijf jaar sporadisch mochten
ontmoeten, werden nu bij elkaar
gebracht. Ondanks het feit dat Rik
Poot, Octave Landuyt, Roel D'Haese
en enkele andere grote namen aan dit
palmares ontbreken, kunnen wij in
onze stad dan toch tot 26 september
genieten van een reeks beelden waar
op het label van internationale klasse
zeker niet misplaatst is.
Bij het doornemen van de namen zal
de lezer zelf kunnen oordelen dat
Aalst, buiten zijn carnavalesk imago,
ook waarden van een veel hoger
niveau kan brengen.
Wij citeren in alfabetische volgorde
(rekening houdende dat sommige
kunstenaars diverse materialen
gebruiken, waren de meest opge
merkte materies brons, marmer, cera
miek, messing, metaal, koper, hout,
steen en polyester)
Paul Baeteman, Serge Bunoz, Eric
Cardon, Jo Deblieck, Luc De Blok,
Mare De Bruyn, Lea De Caestecker,
Mare Decker, Jacky De Mayer, Gilbert
De Smet, Frans De Vree, Ward Dijck,
Alex Ketele, Koenraad, Vic Leemans,
Jem Marginet, Hubert Minnebo,
Roland Monteyne, Monique Muylaert,
Herman Muys, Yves Rhayé, Marijke
Scheepens, Jo Sergeyssels, Jacque
line Uyttersprot, Alfons Van Den Bos
sche, Paul Van Gijsegem, Luc Van
Ruysevelt, Hilde Van Sumere, Jac
ques Verduyn.
Bij de samenstelling van de beeld
houwwerken en aanverwante objec
ten kan misschien in de toekomst
rekening gehouden worden om nog
meer homogeniteit na te streven. De
ijzerdraadobjecten van Jem Marginet
mogen dan wel technisch vaardig
gemaakt zijn, het blijven decoratie
stukken die in dit geheel uit de toon
vallen.
Blikvangers zijn er altijd en zonder de
andere kunstenaars onrecht aan te
doen moeten wij toch het monumen
tale beeld «Ishi» van Koenraad in de
schijnwerper plaatsen. Het staat als
een boodschap uit de Middeleeuwen.
dwingt tot kijken.
De onlangs gelauwerde Frans De Vree
(zie De Nieuwe Gazet van Aalst, nr 12)
mag bij onze grote beeldhouwers
gerekend worden. Zijn «Roddelaars»
op de binnenkoer van het Stadhuis en
zijn beeldengroep «Intocht van St.
Twee Oscars voor een Amerikaanse
film over revolutie.
John Reed was een links Amerikaanse
journalist die persoonlijk betrokken
raakte in de oktoberrevolutie van
1917. Zijn verslag 'Ten days that
shook the world' geldt als het beste
dat ooit over de Russische revolutie is
geschreven. Reed zal in 1920 sterven
aan tyfus en zijn urne wordt als blijk
van eer bijgezet in het heldengraf op
het Rode Plein te Moskou.
De Amerikaanse akteur-regisseur
Warren Beatty raakt na een bezoek
aan Rusland zo bezeten van de per
soonlijkheid van Reed dat hij zes jaar
van zijn leven en meer dan één miljard
frank veil heeft om het lyrische epos
REDS te kunnen draaien. Deze film
pakt dan ook grootschalig uit met ge
schiedenis, ideeèn, intelligentie en
politieke illuzies van nobele Ameri
kaanse denkers. Maar REDS is bo
venal de strijd van één man en één
vrouw die weten dat ze voor elkaar zijn
geboren maar er niet in slagen hun
progressiviteit een emotionele duur
zaamheid te geven.
Met Warren Beatty, Diana Keaton,
Jack Nicholson, Maureen Stapleton
e.a. USA 1981 200' kleur.
ON GOLDEN POND
Twee Oscars voor een 18-karaats
melodrama.
Generatiekonflikten en het ouder-
Franciscus te Aalst» in de Belfortzaal,
getuigen niet alleen van een hoog vak
manschap (lastechniek in messing en
inoxidabel) maar tevens van een
eigentijdse originele en persoonlijke
stem.
Ook de beelden van Serge Bunoz (cera
miek en metaalglazuren), de sculptu
ren van Paul Baeteman en Mare De Bruyn
nodigen uit tot langdurig kijken. De
hout-metaalconstructies van Paul Van
Gijsegem en de ceramieken van Yves
domsprobleem worden zalig opgelost
in een grandioos herfstdekor.
Jane Fonda die de film produ
ceerde kon haar vader geen mooier
geschenk aanbieden door hem DE rol
van zijn leven te laten spelen.
Met Jane Fonda, Henry Fonda, Katha-
rina Hepburn e.a. USA 1981
109' kleur,
ORDINABY PEOPLE.
Drie Oscars voor een psychologisch
drama
Ordinary People start als het verhaal
van Conrad Jarrett die een zelfmoord
poging achter de rug heeft en stopt als
dat van Beth en Calvin, zijn ouders.
Een huwelijksband dat zovele jaren
heeft kunnen standhouden wordt door
ongelukkige omstandigheden opge
broken mede door het bewustzijns
proces van één der partners. De film is
een exponent van het feit dat relatie
problemen welig tieren in onze maat
schappij zonder dat daar uiteindelijk
veel aandacht wordt aan besteed,
maar dat mensen zeer diep kan kwet
sen met onuitwisbare littekens voor
het leven.
Met Donald Sutherland, Mary Tyler
Moore, Timothy Hutton e.a. USA
1980 123' kleur
KFL op donderdag 16 september te
20 uur in zaal Palace, Schoolstraat te
Aalst.
Programma Aalsterse filmzalen
Feestpaleis
REDS XXXX
An American Werewolf in Londen X
Les Sous Doués en Vacances 0
Palace
On Golden Pond XXXX
Banana Joe 0
My bloody Valentine 0
KFL
Ordinary People XXX
0 onbelangrijk X matig XX goed
XXX zeer goed XXXX niet te mis
sen. CAN,
Rhayé zijn bevreemdende objecten met
een eigen aantrekkingskracht.
Ontegensprekelijk van internationale
klasse zijn de ceramieken van Herman
Muys, wiens werk je kan bewonderen
in de Belfortzaal.
In de Belfortkelder wordt de bezoeker
getroffen door de ceramieken van
Monique Muylaert. Ingelijst zijn het «schil
derijen» waarin de verfijnste cera-
miekmogelijkheden bijna onuitputtelijk
werden toegepast. Dit is de oertèke-
ning van Paul Klee in een derde
dimensie.
De kleine bronzen beeldjes van Vic Lee
mans, dragen, door hun deformatie,
een haast tragische schoonheid in
zich.
Gans in tegenstelling zijn de marmer
sculpturen van Hilde Van Sumere. Het
zijn universele lijnen die het witte mar
mer speels en licht maken.
Wij zouden Hubert Minnebo tekort doen
indien wij zijn dwingende en haast
autoritaire bronzen hier niet zouden
vernoemen.
Roland Monteyne tenslotte (wiens werk
ook te bewonderen valt in het Oud
Hospitaal) is in zijn organische vor
men een begrip geworden in onze
hedendaagse beeldhouwkunst
Het wordt bijna spreekwoordelijk dat
onze stadsmagistratuur weer eens
schitterde door afwezigheid. Politiek
en kunst blijken niet verenigbaar te
zijn. Nochtans «kunst beleven in zijn
eigen tijd is een noodzakelijkheid»,
want «daar waar de logica en de harde
werkelijkheid geen antwoord geven,
zal de kunstenaar toch steeds zijn
scheppingen als spreekbuis gebrui
ken».
Lustrum-tentoonstelling «Beeldende
Kunsten» van 4 september tot 26 sep
tember, Belfortzaal, Belfortkelder, bin
nenkoer Stadhuis en markt. De moeite
waard om zich te verplaatsen
In de Provence zelf werd voor het
eerst opgetreden te Salinelles nabij
Nimes. Elk jaar worden er in dit dorp
een aantal festiviteiten georganiseerd
om alzo de nodige financiële middelen
te verzamelen voor de restauratie van
de plaatselijke Romaanse kapel. Hier
brachten de Aalsterse jongens en
meisjes een totaal programma aan de
talrijke Franse en buitenlandse toeris
ten.
van Oscar Van Malder, op nationaai
topniveau staat
Wie lid wil worden of geïnteresseerd is
in een optreden kan kontakt opnemen
met Jef Coessens, Bergekouter 50 te
Aalst (tel. 21 57 32) (P.H.).
Festival de la Sorgue
Naast die van Avignon en Aix-en-
Provence, is dit festival een van de
belangrijkste in de Provence. Aanvan
kelijk bedoeld als tegenhanger van het
festival d Avignon, heeft het zich nu
een eigen plaats gecreëerd tussen de
«grote» festivals met een eigen reper
toire.
Voor het optreden te Isle-sur-Sorgue
was het podium opgetrokken in de
Sorgue-rivier, en vanaf de oevers door
een immens lichtorgel belicht. Bij dit
optreden oogstten vooral de vlaggen-
nummers veel succes.
In Le Thor waren een 800-tal mensen
komen opdagen om het optreden van
Alkuone te volgen. Speciaal aan deze
voorstelling was, dat Alkuone samen
werkte met technici van het «Ballet
Municipal d'Avignon», die verstomd
waren van het hoge peil van de Aal
sterse dansers.
Het uiteindelijke hoogtepunt van de
toernee was Avignon. Op uitnodiging
van de stad Avignon danste de kunst
groep voor het Palais des Papes. Het
werd een optreden dat weerklank
kreeg in de internationale pers
De resultaten van de toernee zijn voor
Alkuone ronduit goed. De uitnodigin
gen voor de volgende festivals zijn
reeds aangekomen. Hiermee bewijst
dat de kunstgroep, onder de leiding
Een nieuwe kreatie van w
Nicole Delvaux voor Alkuojie^