Willy ALLOO SP Festival van Vlaanderen Collard laat muziek primeren Edward De Geest als ersteling in 12e Orgelcyclus Film ook UW kandidaat voor de gemeenteraad van Aalst. Iemand die u na de verkiezingen OOK KENT KANDIDATENLIJST VLAAMS BLOK VLAAMS BLOK 00K IN UW GEMEENTE Pieter POTS 31e kandidaat Lijst 1 D'Herde Jackie 10 Nieuwe Gazet van Aalst 17 september 1982 huidige Polen Liszts sonate in b, zijn enige, is een monumentaal werk, een symfonisch gedicht voor piano, een titanenarbeid. Het is superromantisch (maar hoe zou het anders bij Liszt en heeft weinig te maken met het begrip 'klassieke sonate'. Je hoort af en toe het leidmo tief opduiken maar het wordt bijna tel kens bedolven onder geweld en oer kracht. Soms lijkt het erop alsof de componist zichzelf voorbij galoppeert. Soms echter legt hij zijn gewaad van duivelskunstenaar af en noopt de chaos tot stilte. Collard beschermt Liszt tegen zichzelf door de sonate te spelen als stelde ze geen hoge tech nische eisen. Zijn aandacht gaat naar de opbouw ik denk aan het voorspel en de epiloog waarin de pauzes zo belangrijk zijn en naar de felle con trasten tussen onstuimige octaven en meditatieve koralen. Jean-Philippe Collard is een grote meneer. Ook zijn toemaatje bewijst dat. In plaats van een briljant stukje waarmee je ovaties oogst, stuurt hij ons de nacht in met een dromerige Schumann. (W.D.B.) Elk festival zoekt zijn eigen gezicht, zijn eigen identiteit. Brugge is herkenbaar. Minnaars van oude muziek vinden er vertrouwde gezichten en nieuwe vrien den een unieke sfeer, het kruim van de Engelse koortraditie, een of andere Duitse pluizer die een onbekende Stradella vanonder het stof haalt. Ook Aalst zoekt (en vindt) zijn eigen wegde intimiteit van een kleine zaal, de samenho righeid binnen een kerkruimte. Jean-Philippe Collard opent dit jaar de reeks van vier concerten. Hij behoort samen met Béroff en Duchable tot een generatie Franse pianisten die in tegenstelling met hun voorbijgangers van het Parijse conservatorium niet alleen in vingervaardigheid uitblinken maar ook in muzikale intuïtie. Collards vertolking smaakt naar zijn geboorte streek, de Champagne. Hij stemt zijn programma niet af op gemakkelijk succes bij zijn toehoorders. Faure is een moeilijke klant, Schumann eist zangerigheid, Chopin is overbekend dus gevaarlijk terrein, Liszts enige sonate betekent het neerdalen van Daniel in de leeuwenkuil. De mensen van het festival glunderen. De feestzaal van het stadhuis zit eivol en er zijn hoge verwachtingen. Collard schijnt gereserveerd, wat koel maar dit blijkt achteraf bescheidenheid. Hij gaat aan de piano zitten en vergeet de wereld rondom hem. Zelfs geen parti tuur om hem af te leiden. Alleen de muziek telt. Fauré is de man van de uitgepuurde romantiek. Geen storm als van Wagner, geen geweld als bij Berlioz, maar verstilde gevoelens in een strenge opbouw. Zo spreekt zijn «Requiem» dat het koor van de muziekacademie hier voor een paar jaar bracht, zo spraken hier zijn «Theme et variations». Het notenbeeld schrikt niet af, alhoewel... maar de geest die erin schuilt vergt van de ver tolker een serene en poëtische bena dering. Dit is muziek voor een romaans kloosterpand, een broos weefsel dat alleen in het scherzo even fel van koloriet wordt. Aan het klavier zit een dichterlijke ziel. Schumann is in tegenstelling met Fauré literair aangelegd De piano is voor hem geen doel zoals bij Liszt maar middel om persoonlijke gevoelens uit te spreken. «Waldsze- nen» zit vol natuurgeluiden en - indrukken, opgevangen door een romanticus. Er staat geen noot te veel. En het instrument moet zingen. De lucht zit vol liederen, het landschap ademt rust. Schumann heeft zopas de zegen gekregen voor het huwelijk met zijn geliefde Clara. Dit is muziek die je zou verzoenen met de romantiek. Col lard, de Franse ziel, weet zich in de Duitse gevoeligheid in te leven. Ook de weemoed die in Schumanns muziek steeds weer op de achter grond schuilt, krijgt hier zijn stem. Vooral het rusteloos spel van de mezen (met het over en weer wippend motief) en de extroverte melodie van het jachtlied blijven in het oor hangen. Chopins muziek is voor de piano bedacht en ermee vergroeid. Zijn noc turnes lijken stemmingsbeelden, bijna zonder structuur. De melodie zit ver scholen onder talloze versieringen. Dit is pure poëzie, dus moeilijk verklank- baar. Maar Collard heeft de ware Cho pin in de vingers geen bruuske ritme veranderingen die de lijn zouden bre ken, geen zoeterigheid die het gevoel doet kantelen. In de polonaise fantasie zit ook de Poolse trek. Collard zet viriel aan en laat dan stilaan de kiemen groeien om een ideaal evenwicht te bereiken tussen het heroïsche en het beschouwelijke. Leed en rebellie. Het Jean-Philippe Collard. Krisis 500.000 werklozen Staken schaadt Waarom gastarbeiders Werken baatWie praat Dat zegt onze kandidaatWie betaalt AELBRECHT Clementina - Aalst Weet wat een moeder betekend DE WEVER Jacqueline - Aalst Hoe kan ik mijn dochter een plaats bezorgen B0GAERT Clementina - Moorsel Heeft ondervonden wat een gezin betekent DE MEYERE Simona - Aalst Te lang ziek geweest. Rechten ontnomen door door het liberaal syndikaat DE N00SE Virginie-POTS Moorsel Is behulpzaam bij wielerwedstrijden, autorodeos, voetbal wedstrijden, kaatsspel. Vlaamse diensten VAN ACC0LEYEN Norma - Moorsel Heeft het genoegen met haar moeder, die pensioen geniet, de Vlaamse Wegen te bewandelen Van mijn ouders leerde ik dat, als de arbeider het goed heeft, de midden stand ook leeft De huidige regering meent de crisis op te lossen door aan de inkomsten van de kleine man te zitten en het resultaat is dat wij, middenstanders, minder verkopen Daarom en om onze stad te dienen ben ik kandidaat op de SP-lijst sche orgelbeeld dat stilaan wegsmelt omdat de fluiten, de trompetten een kleurwerk aan het schilderen gaan. Als eindpunt aan dit alles: Regers «Phantasie über ein feste Burg». Sommige toevallig gesproken woorden uit een gewoon gesprek kunnen jaren nadien ineens weer voor de geest springen. Zo herinner ik me het regelen van een lang geleden afspraakiemand met een uiterst drukke agenda (je weet wel, ze halen dan dadelijk een beduimeld boekje boven) kon er niet aanwezig zijn, want Kristiaan Van Ingelgem was met een Orgelcyclus begonnen en daar wou hij zeker aanwezig zijn. Dat begin is nu ruim 12 jaar geleden. Vorige zondag opende Edward De Geest uit Lokeren, orgelleraar aan diverse academies en het Gentse Conservatorium de nieuwe reeks. Het vervolg van een verhaal - 12 jaar later. De Geest heeft het zich bepaald met gemakkelijk gemaakt Het programma (chronologisch afdalend) haalde al wat maar naam en faam heeft voor de orgelkast: Bach is er met, maar voor de rest is alleen kruim aanwezig, en wat hij op de partituurbank zet liegt er ook niet om. Een intieme variatiereeks over 'ick wil mij gaen vertroosten' van Jacob Bijster, met wat betaalmunt aan Franck en de Gregoriaanse ziel leidt naar een eerste hoogtepuntde suite pour grand orgie van Alain-Alain, het jong gesneuveld Frans gemeg blijft dan een trouwe gast van de orgel reeks en blijft verbazen. Het is een duister donker zoeken, een antipode voor een zonnige kerknamiddag, een kleurenrafelen, waarbij het bevreem dend thema (eigenaardig genoeg ver want aan het vorige werk) als spinne- webben in dit tijpisch Franse bouw werk kringelt. Een heerlijk, maar tech nisch en luistermoeilijk kunststuk. Twee Vlaamse orgelmeesters schui ven aan promotor Gabriel Verschrae- gen met een heel gedragen, Jesu Redemptorheel mooi maar ook heel veel Bach, vervolgens het ontroe rende Elegie van Fl. Peeters (ooit in de cyclus 1973 te gast in de stad) Het werk is geschreven na moeders dood (parallel met de liederen dus en het komt bijna orkestraal over, zelfs hier en daar (maar het zal wel door de the matiek zijn) roept het reminiscensies qua uitbouw aan Asé's dood op. De Geest heeft duidelijk zijn hele kun nen voor het eindprogramma opge spaard De Pastorale van Franck met de brillante sfeerschepping, het sprookje van de vertelling, het mees terlijk opbouwen met uiterst eenvou dige middelen, het vrolijke herdersge- doe midden in september, het stati- Reger op zijn best. Misschien niet het mooiste, maar zeker het indrukwek kendste uit het concerteen masto dont in amper 3 dagen neergeschre ven. Een weergaloos thema, dat Luther zou het moeten beleven, zijn schepping gelouwerd in een katho lieke kerk alleen op een konmginne- instrument als het orgel, of als in een galanx als symfonisch werk, als een granieten rots opensplijten kan. Een overheerlijk slot voor een orgel- feestnamiddag. Grazia Salvatori speelt op zaterdag 18 sept. om 20u.30 het 2e Orgelconcert in de Abdijkerk te Affligem. (F.C.) Herfstsonaten Naar aanleiding van het recente over lijden van Ingrid Bergman is de laatste film waarin ze de hoofdrol speelt terug in roulatie gebracht. Herfstsonaten is het verhaal van Char lotte, een bekende pianiste, die van het ene concertpodium naar het andere trekt. Ze heeft een druk en geraffineerd leven, dat echter de diep gang mist die haar dochter Eva zoekt. Eva is getrouwd met een twintig jaar oudere dominee, met wie zij een rede lijke relatie heeft opgebouwd. Hun enige zoontje is op vierjarige leeftijd gestorven. Helena, Eva's door een zware ziekte gehandicapte zus, woont bij hen in huis. Wanneer Charlotte voor het eerst in acht jaar bij haar dochters op bezoek komt, wil zij niet met Eva's sombere problemen wor den gekonfronteerd. Maar de wrok en haatgevoelens die Eva koestert ten opzichte van haar moeder komen in hun gesprekken steeds duidelijker naar voren. Het gevolg is een emotio nele uitbarsting tussen moeder en dochter. De film is gerealiseerd door de andere Bergman en die heeft het begrepen op het uitpluizen van menselijke relaties, hun gebrek aan werkelijk kontakt en hun onmacht daar iets aan te verande ren. Regie: Ingmar Bergman. FotografieSeen Eykvist. 0n Golden Pond De inmiddels ook al overleden film grootheid Henry Fonda speelt DE rol van zijn leven als een oude universi teitsprofessor die volledig met zichzelf in de knoop ligt omdat hij geobse deerd is door de dood. Met Jane Fonda en Katharina Hep burn. Reds Reds is het verhaal van een links- Amerikaans journalist die persoonlijk betrokken raakte bij de Russische revolutie. Maar het is ook een film over een koppel dat elkaar haat en liefheeft en die twee zaken moeilijk met elkaar kunnen verzoenen omdat het eigen ik teveel aandacht opeist. Met Warren Beatty, Diane Keaton, Jack Nicholson, e.a. Filmprogrammatie Feestpaleis Reds XXXX Herfstsonaten XXXX A Werewoolf in London X Palace On Golden Pond XXXX Banana Joe O California Dolls 0 O onbelangrijk X matig XX goed XXX zeer goed XXXX met te missen CAN.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 10