Zuster George moet sterven... Zij stierf dan ook... gevoelloos I Senor Eduardo Versteylen's boeiende verhaal Lumière Son Theatre Company in NETWERK FIRMA DELDI Matthijs Piet Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid Levering gratis Oude Gentbaan 40, 9300 Aalst - tel. 053/77.45.66 16 Nieuwe Gazet van Aalst 22 oktober 1982 Zelden ben ik met grotere verwachting naar een toneelvoorstelling ge gaan het Land van Riem had immers alle nodige basisingrediënten samengebracht om een goede produktie te verhopen. Een sterk inhou delijk stuk, een keure van spelers en medewerkers en een ervaren regisseur. Dit MOEST goed toneel worden... en nochtans... Laten wij het onmiddellijk duidelijk stel len The Killing of Sister George van Franc Marcus is een aartsmoeilijk stuk. Weinig direkte aktie maar geladen met tragische gevoeligheid. De sterkte van dit werk is te vinden binnen in de per sonages. Juno Bockrand (Mieke Cor- nand) is een gevierde TV-aktrice. Zij leeft samen met Alice (Myriam De Vleeschauwer), een onstabiel kind vrouwtje. Wegens de dalende kijkdicht heid besluit de B.R.T. zuster George te laten sterven, wat een zware klap bete kent voor Juno, de vertolkster ervan. Als bovendien Mevrouw Ongena, B.R.T.-Programmatrice (Machteld De Rauw) zich aangetrokken voelt tot Alice en er in slaagt deze in te palmen stort de innerlijk-lege Juno volledig in elkaar. Volledigheidshalve vermelden wij nog het vierde personage Madame Xenia, een geëxalteerde waarzegster (Nellie De Hert) die de zwakke waarden van Juno's betrachtingen moet onderlijnen. Dat Marcus met dit stuk de broosheid van menselijke betrachtingen naar on zuivere, oppervlakkige waarden heeft willen belichten is me overduidelijk de roem van een aktrice, de dubbelzinnige lesbische verhouding met Alice waarin elke ware liefde ontbreekt, het zich vast klampen aan de leegheid van een Ma dame Blache Hoe meer Juno zich ver eenzelvigt met zuster George, hoe meer ze zich opdringt met geestelijke en licha melijke dwang aan Alice hoe meer ze zich bewust wordt van haar innerlijke zwakte en onvoldaanheid. Als de uiterlij ke, oppervlakkige tekenen van haar suc ces wegvallen, blijft er niets meer over alleen een dorre tak. Om dit gegeven gevoelsmatig over te brengen naar het publiek moet van de vertolkers het uiterste gevraagd worden; de vertolkers op hun beurt moeten in staat zijn, haarfijn, elke nuance door een kombinatie van zegging en houding uit te spelen. Wat niet van binnen in ge groeid is blijft waardeloos, blijft gevoel loos en laat het stuk verwateren tot een onbelangrijk fait-divers. De opvoering die wij zagen moet, hoe onbegrijpelijk het ook klinke, verwezen worden naar het waardeloos fait-divers teater. Onbegrijpelijk inderdaad De re gisseur Roger De Wilde, grootmeester in tekstanalyse en juiste aksentlegging is niet te vinden. Wij zagen in de plaats een koude, mechanische regie door spekt met stereotype houdingen en dito grimassen. Geen sfeernoch in dekor noch in belichting. Een nutteloze trans positie van het stuk naar eigen land is de oorzaak van zuiver technische onwaar schijnlijkheden... Dat zelfde gebrek aan warmte, aan in tens beleefd gevoelen vinden wij terug bij de hoofdvertoksters. Noch Mieke noch Myriam slagen erin enige diepere betekenis te leggen in hun personages. Alles voelt «aangeleerd» aan. Niets is spontaan direct «beleefd». Alles komt van buiten. Niets komt van binnen. Op deze wijze kan het publiek alleen maar toekijken en nooit medeleven. Machteld slaagt er wel in ons te boeien. Door haar hebben we kunnen aanvoe len hoe de streng-zakelijke vrouw ook gebrek heeft aan hogere gevoelswaar den dan het succes van een TV-reeks en ze ook vindt in haar liefde voor Alice. Nellie heeft de minder belangrijke rol van Madame Xenia met de haar geken de «swung» aanvaardbaar gebracht. Laten we mild zijn voor het besluit. Het Land van Riem heeft de moed gehad naar hoogstaander stukken over te stap pen. Het nodige werd gedaan qua regis seur en spelers. Wij zijn ervan overtuigd dat zij het aankunnen en daarom geven we hen graag krediet. (N.S.) Aan het begin van de jaren '70 werd Amerika opgeschrikt door een drug schandaal dat leefbaar was mits sterke en open medewerking van het drugbureau van de stad New-York. De heren inspekteurs hadden er zich mee vergenoegd hun zakken royaal te laten volstoppen met dollars en in ruil kreeg de maffia de vrije hand in de drugtrafiek. Een onderzoekskommis- sie van de staat nam zes jaar de tijd om het hele systeem tot op de draad te ontrafelen en het besluit is onthut send een groot deel van de politie is ongemeen korrupt. Uit deze waar gebeurde affaire zullen later «The French Connection» en de beide «Godfathers» gerealiseerd worden. Sydney Lumet laat U ook zijn versie, van het futuristische verhaal met na, door op een meer intellektuele manier van filmen en ontdaan van alle franjes na te gaan hoever het allemaal is kun nen komen. Absence of Malice Gallagher is eigenaar van een groot handelszaak en moet vaststellen dat zijn naam de koppen haalt van de frontpagina. Er is immers een vak bondsman verdwenen'en het zint de plaatselijke politie niet dat zij geen spoor kunnen vinden Daarom verzint zij een plan om met samenwerking van de pers Gallagher op de rooster te leggen, wiens vader een oude smok kelaar was, en die wat meer zou kun nen weten. Absence of Malice (gebrek aan bewij zen) snijdt een aanstekelijk onder werp aan, met name de pers die in haar streven naar waarheid in vele gevallen om het even dewelke tracht in de gunsten van haar lezers publiek te komen. Jammer genoeg heeft Pollack de wet van Hollywood ondergaan niet te kritisch, vlot enter tainment en eventueel wat randbemer- kingen waarin de praktijken van de schandaalpers amper van belang zijn. Interiors Het verhaal van deze film is heel een voudig en gewoon, alledaags zelfs. Een man van middelbare leeftijd ver laat zijn vrouw om de rest van zijn dagen door. te brengen met een andere vrouw die een volledig andere persoonlijkheid is dan zijn eerste vrouw. De film vertelt hoe zijn drie dochters op deze scheiding en het daaropvol gende huwelijk reageren en hoe zijn eerste vrouw dit gebeuren niet kan verwerken. Film uit 1978 van Woody Allen waarin hij op een Bergmansiaanse manier de roerselen van een familie tracht te ontrafelen Porkey's Aan beschimmelde sekssketches raken we onderhand wel gewoon, maar van ongelimiteerd geweld en blauw racisme daar is onze buik al lang van vol PROGRAMMATIE IN DE STAD Feestpaleis Venijn 00 Ervaring bij rijlessen 00 De gruwelijke nachten van de levende doden 0,0 Palace Porkey's 0 Prince of the City XXX Absence of Malice XXX Op donderdag 28 oktober te 20u15 in 82/19/22 Het Netwerkcentrum brengt op zater dag 23 oktober zachte operetteklanken van Emmerich Kalmann en zijn tijdgeno ten. Hoofdvertolkster is Maria Teil. Zij zingt samen met Lieve Luana en Willy Brossé. De Aalstenaar Jef D'haese staat in voor muzikale begeleiding. Dit gezel schap versterkt met operazanger Gas ton De Fleurquin en Frans Van der Au- wera. Drie programma-delenselektie uit «Gravin Maritza», werk van Kelmanns tijdgenoten Franz Lehar en Paul Abra ham en een selektie uit de Czardas Vor stin. Aanvang 19.30 u. WK 100 fr., 60- plussers 80 fr., kassa 140 fr. (org. in sa menwerking met radio Saturnus, die elke dinsdag een operette-uurtje heeft). Nog tot en met 24 oktober is in het Oud Hospitaal de tentoonstelling van Frans Wauters (kartoens en spotprenten) te bezichtigen, (org. C.S.C. De Rank). Maandag 25 oktober (19.30 u.) gaat het Jaarlijks Laureatenconcert van de Academie voor Muziek, Ballet en Toneel door in de Stadhuisfeest zaal. «In memoriam Frans Saeys» treden aan; het kamerkoor Stedelijke Mu- ziekakademie, cello, piano, viool, hou ten en koperen blaasinstrumenten. Meer dan 4000 jaar Peruaanse weefkunst in het V.T.I Shockerend, onvoorstelbaar en vooral pijnlijk grappig...!? Platvloerse kolder en op het randje af vulgaire fratsen kunnen een sterk wapen zijn bij de uitbouw van een humoristisch gegeven. Op voorwaarde nochtans dat ze aanleu nen bij een virtuose, zij het verwrongen, gedachtengang zoals Monty Python Fly ing Circus het doet, of dat ze inspelen op een herkenbare vrees van het mensdom voor falende gevestigde waarden zoals de Marx Brothers het deden. En dat juist ontbreekt in deze Son of Lumièrecircus show virtuose gedachtengang en her kenbare verwijzing naar menselijk dwaas fatsoen. Och... ja... na lang over leg kan men het wel ontdekken, hier en daar, maar spontaan is het, althans, bij mij niet overgekomen. Daarom vrees ik ook dat het merendeel der talrijk opge komen toeschouwers het geheel als nogal goedkoop shockerend, mager on voorspelbaar en vooral ongegrond pijn lijk grappig zullen bestempelen. Aanvaardt U het ontbreken van een es sentiële grond van oorzaak dan kunt U gerust beweren dat dit spektakel wel de moeite loont gezien te worden. Het wordt door geroutineerde en gemoti veerde ratten in het vak gebracht in een uiterst vlotte en dwarrelende stijl, zonder verpozing (ook zonder pauze). Individu ele staaltjes van clowneske grootheid komen met regelmaat terug. Inspelen op en gebruik maken van het publiek ge beurt in juiste dosis. Kleurrijk, zin voor detail, verzorgde zeg ging (wat voor een spektakel in het en gels gebracht geen nutteloze luxe is), visualiteit vooral, zijn de te onthouden positieve elementen. Besluit Zoals een ondervindingrijk toe schouwer het zei«niet mis, maar daar voor hoeft men geen groep uit London te vragen dat kan men in Vlaanderen ook...». Maar niemand is «Sant in eigen Land». Drinken en gelachen hebben we tóch (N.S.) Zuster George bestierf het! (O.J.) geestrijke ingrediënt door de Peruaanse Ambassade beschikbaar gesteld was. De eerste sekretaris vn de Peruaanse Ambassade had even eens op prijs gesteld aanwezig te zijn. Hi) merkte op dat het niet zo dikwijls gebeurt dat er door een «Peruaan» zij het dan een Vlaamse in het Nederlands over oude Peruaanse weefsels wordt gesproken... in Aalst. Als wij Ward Versteylen, na afloop, naar de autosnelweg loodsten, dien den wij eens te meer de waarde der dingen te relativeren toen wij de hon derden wagens opmerkten die vlakbij een gereputeerd rumoerige nachttent gestald waren. Wel veel belangstelling daar... al dan niet voor tekstiel E.V. Plaatselijk V.T.B.-V.A.B.-vertegen woordiger Herman Talloen die, samen met Erick Van der Eist voor de werk groep TAWANTINSUYU, verantwoor delijk tekende voor deze avond, had het in zijn slotwoord terecht over een kleurrijk en boeiend «plakboek» dat de aanwezigen samen met de Peruaanse Vlaming Ward Versteylen hadden kun nen inkijken. Afgemeten aan de waarde en de inhoud van het onderwerp, zowel als uitgaande van de uitzonderlijke moge- Gemummifieerde doden werden in weefsels gebundeld Tekstiel is van oudsher inheems in Peru. Nergens ter wereld werd eenzelfde handvaardigheid en koloriet bereikt. De oude volkeren uit het Andes-gebied zijn de onbetwiste meesters geweest van de weefkunst. Met plantaardige (katoen) en dierlijke (haren van kameelachtigen) vezels van uitzon derlijke kwaliteit en een ongewoon palet van kleuren uit planten en mineralen, hebben deze voorva ders van de hedendaagse Indio, hun gevoelswereld, als geen anderen, verbeeld via diverse weef-, brodeer- en bedrukkingstechnieken. Ook bij kleding en gebruiksvoorwerpen werd het functionele - letterlijk en figuurlijk - artistiek ingekleed. Hun technische kunnen wordt o.m. geïllustreerd door een oud wollen weefsel waarbij niet minder dan honderd zeer fijne en regelmatig gesponnen draden per centimeter werden geteld. Met de kunst van de Spanjaarden werd ook voor dit ekspressiemiddel de sociaal-kulturele basis verstoord waarop deze hoog-artistieke weef kunst stoelde en werd de samenleving ontredderd waarbinnen deze weef kunst funktioneel was. De laatste decennia loopt de verdere aftakeling in versneld tempo parallel met de voortschrijdende ver schuiving van de ekonomische onder bouw, de alsmaar toenemende verste delijking en de daarmee gelijklopende verpaupering, geestelijk zowel als materieel, van de Indio. Van het tot voor kort nog vrij goed bewaarde kunstambacht, vooral in de kleine ste den en dorpen van het hoogland, blijft steeds minder over met de dag. Allen enkele zeldzame «bezetenen», wevers met een uitzonderlijke vakkennis bovendien, zetten zich nog met hart en ziel in om de oude weeftechnieken te bewaren, toe te passen soms aanpassen, en te verbeteren, om ze een plaats in de huidige samenleving te verzekeren. lijkheid hier de hoofdkonservator van het archeologisch en antropologisch museum van Lima zelf aan het woord te horen, was de belangstelling beslist onder de maat. Na de lezing werd door de aanwezigen nog ruim nagekaart, bij een typisch Peruaanse Pisco Sour, waarvan het

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16