3Uuunooa.ilmnc
Pardon, «Soirée Alostoise» vous dites
Oui mon vieuw, et ce n'est pas pour rigoler
Frans JANSEGERS
3GGCXinrX3CX-^-XJOGQC
Lucien VanNieuwenberg
SPRANKEL TIJDELIJKHEID
Walter Gremers en De Loose in Belfortkelder
Verzekeringen
Van den Hauwe
tmh wdily
Politieke intervieuws
Traiteur Provence
Als de Rolling Stones in
Aalst hadden gekoncerteerd
dan stond het al lang in de
Nieuwe Gazet van Aalst.
U wenst een zaak over te nemen.
Dan rijzen een reeks problemen zoals overnameprijs, inschrij
ving in handelsregister, aanvraag B.T.W.-nummer enz.
Goede raad is dan goud waard
Daarvoor kan U terecht bij
Pontweg 57, HERDERSEM ■■■m—
Tel. 053-77.51.34
9300 AALST
Vlaanderenstraat 15b
053/21 71 45
PERFECTE BEDIENING -
VEILIG THUIS
Stationsplein 7
9300 AALST
Nieuwe Gazet van Aalst 29 oktober 1982 9
L!.Jmh Unnft MOOT UI O t i->n^nri/nnHDn
müSl
voetlicht
Niettegenstaande een matige publieke
belangstelling, kon men toch van een
geslaagde avond spreken. Wie nog
steeds redeneert, met in het achter
hoofd de stille overtuiging van «het
kan niet deugen wat uit Aalst komt»
mag in het openbaar gerust hoogrood
aanlopen en een bedeesde blik op de
al dan niet net blinkende puntschoe
nen werpen. Want Aalst beschikt
reeds over een meer dan behoorlijk
muzikaal naamkaartje dat best niet te
diep wordt weggeborgen en boven
dien zeker verspreiding verdient in dit
onbollige land.
Het gebeuren begon met heel wat ver
traging, wat ook wel gedeeltelijk te wij
ten was aan het publiek dat eerder laat
en druppelsgewijs Netwerk bevolkte.
Dan was het aan White Light om de
spits af te bijten. Voor hen was dit wel
een eerste echte confrontatie met een
groter publiek. Waar zij in het begin
hoofdzakelijk muziek brachten met
meer psychedelische achtergronden
zijn zij met de jaren en na de nodige
onderbrekingen geevolueerd naar
melodieuze, zelfs poëtische songs
met een stevige structuur, waarbij ook
vooral het tekstmateriaal een belang
rijke plaats inneemt. Gust Geens
(zang en gitaar) levert de arrangemen
ten van de nummers, waarrond Toon
van Nieuwenborgh (gitaar) de pas
sende teksten weeft en Jo Bogaert
voor de baslijnen, Kris Michiels voor
het slagwerk en Helene Corthals voor
het toetsenwerk zorgen. Op de avond
zelf werd Kris Michiels vervangen
door Luc De Roeck die het er zeker
niet slechter vanaf bracht. Aldus heeft
ieder lid de eigen inbreng, die voor
een afgewerkt geheel met een eigen
groepskarakter zorgt. Het meer en
beter creëren van contact met het
publiek zou aan hun imago een zeker
cachet bijdragen, dat nu nog eerder
zwak overkomt maar aan het muzikaal
aspect niets afdoet. In de loop van de
maand november of december zou er,
als er tenminste niets misloopt, van
hen een eerste LP op de markt ver
schijnen bij Whale Records. Voor boe
kingen en informatie kan je steeds
terecht bij Toon Van Nieuwenborgh op
053/21 36 59.
Na een korte pauze waarbij Radio
Katanga (hoe zou het ook anders)
voor aangepaste muziek zorgde, be
klom He Bit Me het podium. Voor deze
mensen was dit het eerste optreden
met vaste bezetting, waardoor -zij
zowel nieuwe als oudere herwerkte
nummers naar voor brachten. Blikvan-
qer die avond was zeker zanger en
gitarist Gino Smekens die er volledig
in slaagde met de groep een eigen act
naar voor te brengen, hierbij bijge
staan door Bea de Wit die de zang
aanvulde, zodat dit alles bij elkaar
zeker zijn invloed had op het publiek.
Wim Van Heek op bas en Herwig
Bomon op drums zorgden voor een
verfijnd gitaarspel van Jo Bogaert, wat
wijst op het veelzijdig talent van deze
knaap. Het is vooral door veelvuldige
repitities dat zij gekomen zijn tot een
persoonlijke stijl en een sterke
groepsgeest, wat zich zou moeten
manifesteren in een.binnenkort te ,,or-
wachten single op het Parsley-label en
geproduceerd door Dirk Blanchaert
van Luna Twist, waarvan He Bit Me
trouwens een paar maal het voorpro
gramma zal verzorgden. Voor het
«aan den lijve» ondervonden. Het zou
helemaal niet misplaatst zijn te spre
ken van het «cirkus of theater Kas van
der Taelen», allen voor de gelegenheid
uitgedost in smoking, buishoed en
dito strikje. Vanaf de eerste klanken
voel je de aantrekkingskracht van de
groep op het publiek. Een artistiek
beweeglijke Van der Taelen weet hoe
hij zijn toehoorders moet manipuleren,
naar zijn hand zetten om ze langzaam
maar zeker op de knieën te KrliOen
Ondanks de grote verscheidenheid
van bezetting (blasers, slagwerk,
qitaar, toetsen) vormen zij een perfect
geheel dat een evenwichtige act naar
voor weten te brengen zonder zwakke
^d°werdennwegen^pla^sgebrekTot°w?gendeevreek uitge
steld. De redaktie
momenten. Niettegenstaande het feit
dat het toch ai een goeie twee jaar
geleden moet zijn dat Lavvi Ebbel nog
voor eigen Aalsters publiek optrad,
bleven de aanwezigen ijzig kalm,
waardoor Lavvi Ebbel zich meesterlijk,
Sint Jansstraat 5 (Houtmarkt)
9300 Aalst
Tel. 053/21.49.38 a2;2o/38
moment werken zij vooral samen met
Lavvi Ebbel. Wie de komende donkere
winteravonden wat meer kleur wil
geven en het nuttige aan het aange
name wil paren, contacteert daarvoor
best 'SOFA en informeert daar naar He
Bit Me uit Aalst II!
Lavvi Ebbel zou dus voor' de apo
theose van de avond moeten zorgen.
En dat zij daartoe best in staat zijn
heeft Belgenland al meer dan eens
82/20/37
FOURREUR - TECHNIEKER
ALLERLEI BONTWERKEN
Nestor De Tièrestraat 47-49
c«nn AALST
9300 AALST
Tel. 053/21 84 87
maar zonder al te grote escapades
doorzijn repertorium werkte. Jammer,
maar helaas.
De mixing was echter de zwakste
bedoening van het geheel. Door te pas
en te onpas een blijkbaar nieuwe
echokamer te testen ging er heel wat
verloren van de teksten en het blijkt nu
eenmaal een slechte gewoonte te wor
den dat kwaliteitsmuziek moet
qepaard gaan met een overdosis aan
decibels, wat het geheel er zeker met
aangenamer op maakt. Volgende maal
beter uitkijken wat de technische kant
betreft en ondertussen voor het te ver
wachten platenwerk.
c...geen artistieke een-
Lord Acton waarschuwde ons met de woorden
Twee'kuns\enaars van^nternationale klasse onderstrepen deze woorden
Moelende tentoonstelling in «eAa.s,
Anderzijds spreken andere doeken de
..ui:tooi wan hPt onderbewustzijn
aan
o.a
rijk.
82/20/15
Walter Cremers werd geboren te Ichte
gem op 30 december 1949.
Hii studeerde Binnenhuisarchitektuur te
St-Lucas - Gent en volgde kursussen
aan de Stedelijke Academie voor Scho
ne Kunsten te Gent. Momenteel heeft hi)
een eigen atelier en galerij te Knokke,
Duinberglaan 86.
Naast talrijke tentoonstellingen inBelgie
(waarvan een expositie in onze Belfort
kelder in 1976) wordt hij de laatste jaren
reqelmatig opgenomen als deelnemer
1 internationale Kulturele Missies,
in Santa Cruz (Tenerife) en Frank-
Hij was deelnemer aan kollektieven te
Parijs en Osaka (Japan). q
Bekroningen bleven met uit. 1978
Grand Prix Humanitaire de France Zil
veren medaille); Prix Olbem-Festival In
ternational Osaka (Japan); Goeden
Palm - Promotions Reine Fabioia
(Spanje); Ftubensprijs (België).
In 1979 behaalt hij een zilveren medaille
(Merita Cultural y Artistico Europao
Hi [werkt momenteel aan een Kunstmap
(etsen) met gedichten van Remi De
Cnodder.
In de olieverfschilderijen van Walter
Cremers is een schijnbare dualiteit
merkbaar.
Enerzijds toont hij ons dramatisch gela-
den marines in grijze en bruine tonen
waarin de eeuwige kracht van water en
firmament tegenover elkaar staan als
antipoden de rust van het water en de
82/20/171
Tel. 053/77 82 36
Anaerziub spieën
poëtische taal van het onderbewustzijn
in een surrealistische en visionaire taal
De indiqo-blauwe achtergronden zijn het
klankbord voor gestilleerdevrouwenfi
guren die, wortelend in de skeletachtige
aarde, naar het nirwana grijpen.
Zowel in zijn marines als in de surrealis
tische doeken is de uitspraak van Paul
Klee toepasselijk«Kunst geeft het zicht
bare niet wéér, het maakt zichtbaar».
Toch blijkt er een verband te bestaan
tussen de getormenteerde, bijna zwan
gere luchten met de dreiging van de stil
le zeeën en de kreet naar vrijheid en
ruimte van de visionaire-surreele wer-
Cteze beide polen komen mekaar tege
moet «in de schemerzone van de ziel».
Samen spreken zij de pikturale taal van
een tijdloze ongebondenheid.
Treffend op het werk van Walter Cre
mers is het historisch manifest van Mar
cel Raymond (1945) waar hij Andre Bre
ton aanvulde met de woorden «Surrea
lisme mag niet alleen beschouwd wor
den in zijn schilderkunstige en skulptu-
rale uitingen; het was misschien oor
spronkelijk een dichterlijke beweging
maar van historisch standpunt was het
slechts een voorbijgaande fase van die
romantische gevoeligheid» wil inscha
kelen om onbevreesd de grenzen van
het menselijk lot te onderzoeken» En
Breton voegde hier aan toe«Alleen
het woord vrijheid kan mij nog in vervoe
ring brengen».
Bij Walter Cremers ligt een dadendrang
ten grondslag, die, doordat deze niet op
een doel is gericht, zich verliest in het
oneindige en ons konfronteerd met onze
kleinheid als mens.
Zijn werk heeft een eigen stem die bo
ven het geruis der massa uitstijgt. Inter
nationale erkenning is daarvan het be
wijs !H
JOZ. DE LOOSE is een van onze he
dendaagse beeldhouwers die zich de
laatste jaren een plaats heeft weten te
veroveren tussen andere groten zoals
Rik Poot. Koenraad, Roel D'Haese, om
er maar enkele te noemen. In niets moe
ten zijn bronsskulpturen onderdoen in
vergelijking met wat de internationale
markt ons heden te bieden heeft.
Algemeen wordt in de echte kunste
naarswereld aangenomen dat vakman
schap vóór ideerijkdom komt.
Wat zou men zijn met schitterende idee-
en of uitzonderlijke inspiratie wanneer
men niet over de technische vaardigheid
beschikt om dit «zichtbaar of kenbaar»
te maken
Joz De Loose beheerst zijn «wapenar-
senaal» terdege. Daarenboven beschikt
deze kunstenaar over een geheel eigen
Fernan^Bonheure schrijft het treffend
«Hii heeft de mens bekeken, de mens
van alle rassen, ook het dier, vanaf het
insekt tot de viervoeter, maar hij beeldt
ze steeds uit naar eigen zin en inzicht».
De onwezenlijkheid der «alledaagse
mensen uit de grijze massa» doet even
denken aan de langwerpige, schri|nende
fiquren van Alberto Giacometti.
De figuratie van Joz. De Loose is echter
meer geprononceerd, stilischer fijner uit-
qewerkt met een eigen beroering.
Zijn skulpturen spreken niet. ze bedwm
gen je ogen. ze beklemmen je hart en
bewegen je mond tot stilte «Jij mens, jij
bent niets, jij bent slechts een sprankel
tijdelijkheid tussen al je andere rasgeno-
ten».
Deze te Brugge geboren kunstenaar
(1925) studeerde aan de Stedelijke Aka-
demie voor Schone Kunsten te Brugge
en aan het l.D.H.E.C. te Panjs_ Hij
maakte belangrijke studies over de Zan-
de-stam en hun kunst in Opper-Za re.
Naast talrijke individuele tentoonsteilin-
gen in eigen land en in het buitenland
(o m te Kisangani. Parijs en Munchen)
werd zijn werk telkens geselekteerd in
verscheidene groepstentoonstellingen
in binnen- en buitenland, waaronder de
nationale en internationale biënnales
voor beeldhouwkunst hem tussen de
qroten plaatste
In 1977 wijdde het internationale tija-
schrift «Terre d'Europe» een belangrijke
bijdrage aan zijn werk.
De tragiek van zijn beeldengroepen en
de mizerige kleinmenselijkheid van zijn
aparte figuren doet ons stilstaan en
dwingt ons tot relativeren van ons eigen
bestaan. 0
De vraag dringt zich hier op "Bestaan
wij bronzen getuigenissen van de men
selijke ziel. of bestaan jullie, mensen van
enkel vlees en bloed
De moeite waard om jezelf te konfron-
teren.
De tentoonstelling loopt nog tot 8 no
vember 1982. (N.D.W.)