«Stuur me geen bloemen» gebracht door De Schakelsucces Tom Frantzen in Belfort Concertaanbod l'embarras du choix FIRMA DELDI Frans Beeckman - Heer van Regelsbrugge Matthijs Piet Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid Levering gratis Oude Gentbaan 40, 9300 Aalst - tel. 053/77.45.66 16 Nieuwe Gazet van Aajst 5 november 1982 Ondanks het verzoek vervat in de titel sturen wij toch, en met genoe gen, een boeket rozen met weinig doornen. Voor elk van de dertien medewerkers één, met de vermelding bedankt voor een gezellige toneelavond. geheel concept als het zetten van iedere afzonderlijke scène. Of dit stuk deze vorm van aanpak nodg had laten wij betwijfelend buiten vraag. Het heeft, ongetwijfeld dan. als gevolg dat ieder vertolker zichzelf gebleven is De Schakel heeft voor de realisatie van dit werk van Norman Barasch en Caroll Moore een fijn blijspel geen beroep gedaan op een specifiek regisseur. Als experiment werd inspraak gegeven aan alle medewerkers zowel wat betreft het De Schakel met Stuur me geen bloemen. (OJ) Frans Beeckman leerde ik een tijdje geleden kennen we werden namelijk beiden in een tijdschrift gepubliceerd, hij met een «berijmde sproke», ik met een verhaal. Mijn naam kwam hem verdacht Erembodegems voor, een blik in het telefoonboek en een telefoontje bewezen dat hij nog gelijk had op de koop toe. Dat mijn spreekwoordelijke frank ondertussen nog niet gevallen was, pleit voor mijn verstrooidheid de titel «De Heer van Regelsbrugge» die boven zijn «berijmde sproke» prijkte, sprak toch boekdelen Enfin, sindsdien is er alweer een jaar verstreken en las ik Frans' treffende gedicht bij de dood van Louis Paul Boon in Kruispunt. Frans werd geboren in 1913, is autodidact, ging tot z'n 14e naar school, was fabriekswerker, volgde talrijke avondlessen, ging schaak en toneel spelen, schreef zijn eerste gedichten nog voor de oorlog. In 1954 publiceerde hij een bundel in eigen beheer: «Er ligt oud roest...», organiseerde de eerste boekendag te Aalst, een tentoonstelling van werk van Aalsterse dichters en schrijvers in het Belfort. Van net voor die periode dateert ook zijn vriendschap met schrij vers als Louis Paul Boon en Ben Cami. Samen met nog een hele schare anderen werd hij in die periode bovendien opgenomen in «Aalst zingt...» en «Aalst zingt nog...» belangrijke poëzie-verzamelbundels voor mensen die met Aalsterse dichters bezig zijn. Daarna volgde een periode van literaire stilte, tot hij in het ziekbed de smaak weer te pakken kreeg en een poëzieprijs van het Masereelfonds won met «Elegie van Lamme», nu alweer enkele jaar tjes terug. Het werk van Frans Beeckman kan je onderverdelen in sociaal geënga geerde gedichten, eerder persoonlijke poëzie en gelegenheidswerkjes. Omdat «Gemis» boven het zuiver gelegenheidsgerijmel uitstijgt, een grote authenticiteit bezit en opgedragen werd aan wijlen Louis Paul Boon, neem ik het hier graag op. Verder heb ik nog een gedichtje uit de eerder «Persoon lijke Poezie» gekozen, dat deel uitmaakt van een cyclus liefdesgedichten getiteld «Vierklavertjede getijden» In deze cyclus wordt elk seizoen met een gedicht bedacht en tegelijkertijd een beeld geschetst, aan de hand van het wisselen der seizoenen, van de verschillende stadia die men in de liefde tussen twee partners kan onderscheiden. Dit gedicht krijgt u echter pas vol gende week te lezen, omdat ons hier de plaats ontbreekt. GEMIS voor Louis P.Boon Gij waart een vriend in bange jaren gij zo verguisd in zwarte tijd ik stond daar spraakloos aan uw bare met witte bloemgenegenheid Want nu uw harteklop verstild is gij in een kuil werd neergelegd voel ik een pijn om wat verkild is en om wat tussen ons niet is gezegd 't gesprek was jaren onderbroken het deinde uit tot kalme zee nu 't laatste woord is uitgesproken nu telt de stilte dubbel mee. Frans Beeckman Ondertussen zijn allerhande inzendigen, onder schuilnaam of niet, nog steeds wel kom op het redaktie-adres, met de vermelding 't Kritikasterke. pb en niet in een opgedrongen keurslijf ge vangen zit. Daartegenover staat dan, dat bij gebrek aan één visie, het moei lijk wordt een perfect homogeen niveau van vertolking te verzekeren. Over de inhoud van het stuk hoeft weinig gezegd per definitie is een lichte co- medie inhoudsloos: wat wil zeggen waardeloos. Niet wat er gebeurd is van belang maar wel hóe het gebeurd. Geor ges Kimball, een tenslotte kloeke veer tiger. is er van overtuigd dat hij lijdt aan een ongeneeslijke ziekte. Zijn vrouw Judy denkt eerder dat hij een zeurpiet is Wanneer hij ongewild een conversatie van zijn dokter afluistert die het heeft over een werkelijk ongeneesbare patiënt van hem, denkt Georges dat hij veroor deeld is. Met smartelijke gelatenheid en grootmoedigheid bereidt hij zichzelf en zijn omgeving voor op de fatale dag. Dat hij daardoor de oorzaak is van een reeks humor-volle conflict situaties laat zich vermoeden. De Schakel heeft veel talent in huis. Als bovendien de rolverdeling bijna perfect aan dit talent verbonden wordt, krijgt men een ideale uitgangspositie om het maximum te halen uit iedere vertolker. Laten we eerst enkele zeldzame door nen wegknippen de op zichzelf zo schitterende droomscènes verloren aan intensiteit door een gebrekkige over gang. Het is niet omdat een schrijver dit in de oorspronkelijke brochure voorziet dat men het ook zó moet brengen, per sé. Bovendien, wat twintig jaar geleden misschien wel origineel overkwam, loopt nu het risico als cliché-matig over te ko men Een tweede opmerking alhoewel het decor nooit stoort, denken we dat het toch beter kan. Ietwat de indruk dat bij- eengehaald werd wat beschikbaar was... En nu de rozen In volgorde van onze persoonlijke voorkeur. Tuur Van Den Op 12 november. 20.00 u. opent Minister Mare Galle een belangwekkende tentoon stelling in het Aalsterse Belfortnml werken van de jonge beeldhouwer Tom Frantzen (geboren 16 nov. 1954 in Watermaal-Bosvoorde). De tentoonstelling is open voor het publiek van 13 tot en met 28 november 1982. Van maandag tot vrijdag van 15.00 tot 19.00 u. Op zaterdag van 10.00 tot 13.00 u. en' van 15.00 tot 19.00 u. Op zondag van 10.00 tot 13.30 u en van 15.00 tot 19 00 u. PORKEY'S Aan beschimmelde sekssketches raken we onderhand wel gewoon; maar van ongelimiteerd geweld en blauw racisme daar is onze buik al lang van vol. Viens chez moi, j'habite chez une copine Daniel is klusjesman en woont op enge kamers in Parijs met zijn vriendin Fran- goise die op haar beurt in een ham burgertent werkt. Op een dag duikt Guy op, een kerel die door oneerlijke praktij ken de bons heeft gekregen op zijn werk Best aardige komedie van nieuwkomer Patrice Leconte. Taps In de militaire akademie van Bunker Hill heerst een ijzeren discipline. Wanneer •de legerterreir^n dreigen verkocht te worden een een immobiliënmaatschap- pij en de akademie nog amper een jaar respijt krijgt, besluiten de kadetten hun tanden te laten zien. Ze bezetten de akademie, graven zich in en maken zich klaar voor de strijd. Aan deze operetteklucht komt pas een eind als er slachtoffers vallen Koud gereserveerde soep over pattriotis- me landseer en jeugdige opstandig heid. PROGRAMMATIE Feestpaleis Missing XXXX Bubblegum OO Viens chez moi XX Palace Mad Max O Porkey's O Taps X ANTRAKT The Fratelli XXXX Ik vind 00 degouttant: O onbelangrijk, X matig; XX goed; XXX zeer goed, XXXX niet te missen Missing Charles Horman en zijn vrouw Beth, bei den Amerikaanse onderdanen, wonen reeds jaren in Santiago. Hij schrijft kin derverhaaltjes en doet wat aan journa listiek voor een links-Amerikaans blad. Op 10 september 1973 zijn zij ooggetui gen van de militaire putch tegen het re gime van Allende. Zij besluiten zo snel mogelijk het land uit te komen, maar wanneer Beth na een laatste bezoek aan vrienden naar huis terugkeert is Charles spoorloos verdwenen. Een paar dagen later arriveert de vader van Charles op de luchthaven van San tiago Hij is een zakenman uit New-York, konservatief en diepkristelijk. Hij heeft nooit begrepen wat zijn zoon verloren had in een politiek onstabiel land. Er komt echter een hechte toenadering tussen de vader en zijn schoondochter naargelang de tijd vordert en zij geen resultaten boe ken naar het verblijf van hun zoon. Uiteindelijk en na vele intriges van de Amerikaanse ambassade komen zij ech- erachter dat hun zoon is omgebracht door de geheime politie die niet wil weten van pottenkijkers Intrigrerend drama van de FransjGriekse regisseur Costa-Gravas die op zoek gaat naar de ware identiteit van de mens die geen onderscheid kan maken tussen re geren en domineren met alle middelen die voor handen zijn Deze film werd bekroond met de Gouden Palm op het laatste festival te Cannes. The Fratelli Drie broers gaan hun moeder begraven in een dorpje ergens in Zuid-ltalië. De oudste is magistraat in Rome, de jongste fabrieksarbeider in Turijn en de derde een idealistische monitor in een weder- opvoedingshuis in Napels Door die drie personages heen krijgen wij een ragfijne synthese voorgeschoteld van het huidige Italië gekweld door terrorisme, werk loosheid en destruktie. Antrakt op zondag 7 november te 20 uur in de stadsfeestzaal! Mad Max 2 Barbaars en genadeloos vervolg van George Millers eerste Mad Max Een gigantische oorlog heeft alle olie bronnen afgesneden. Voor de laatste druppel olie wordt op leven en dood ge vochten. IJzevreter Mad Max komt te recht bij een groep zonderlingen die een hele vrachtwagen benzine achterhouden en vanaf nu kan de gruwel beginnen, want uiteraard zijn er nog anderen die de olie willen claimen Brulle. Paul Sonck en Guido Klinck voor hun typering. Raak, vlot en juist vol doende in de verf gezet, zonder overac ting en daardoor dol komisch en toch geloofwaardig. Rose-Marie Daelman een juweeltje: kort en goed. Hendrik Wynendaele, mis schien net iéts te jong, als de dandy korrekt. Marijs Daelman en Paul De Boeck. twee winder geroutineerde spe lers. verdiénen juist daarom een vermel ding niet uit de toon vallen tussen al de gevestigde waarden goed zo Blijven ons nog de twee hoofdrollen. Chris Verhoeven als Judy en Dolf Se- deyn als George Beiden steengoede acteurs met enorme ervaring. Vast op de planken precies in beweging en op stelling. Bovendien voelt men aan dat beiden hun rol dragen als een op maat gemaakt pak. Het zit juistEn nochtans moeten we hier een laatste doorntje wegknippen. Waarschijnlijk uit vrees voor overacting bleven Chris en vooral Dolf niet iets beneden de toelaatbare en zelfs gewenste comediestijl. Net iéts, om het zeer goede te sublimeren tot schit terend. Een iets meer benadrukte knip oog naar het publiek kon de vertolking alleen maar perfect maken. Maar laat ons geen spijkers op laag wa ter zoeken. De vertoning was goed. ho mogeen met enkele sublieme taferelen (droomscènes) Wat kan men meer ver langen Eén zaak dat het zo blijve (N.S.) Van zaterdag 6 november tot zon dag 5 december: tentoonstelling in het Oud Hospitaal «Monteyne retros- pektief». Van woensdag 10 tot en met maan dag 15 november stellen Aalstenaars tentoon in Netwerkcentrum. -110-20 u.). Maandag 8 november (in Media theek Lyceum, Pontstr. 51), debat omtrent psychiatrische repressie. M.m.v. dr. Ringoet en Jan Kuypers. Deze laatste is een tijdlang «toevallig» opgesloten geweest in een psychia trische inrichting, (org.Humanitisch Vrijzinnig Vormingswerk, Oudervere niging voor de Moraal, Afdeling Den derstreek). Zondag 7 november (20u.30 in centrum Netwerk) draagt Teater Poe- zien Prevert voor. Een veervelend spektakel door Paul Codde, Cgrmen Jonckheere en Marleen Maes (regie Jacky Tummers, vertaalster Son Tybert) met de poëzie van Jacques Prevert. 150 fr., WK 200» fr. Wie van klassieke muziek houdt kan zijn agenda volschrijven, zich eventueel opsplitsen. De concerten volgen niet alleen op mekaar, vallen zelfs samen. Ik wil niemand een steen werpen maar het moet gezegd dat enige zin van coördi natie van pas zou komen. De bewijzen Het Pools Kamerorkest. op vrijdag 5 november speelt en zingt de Capella Bydgostiensis uit Polen te 20u.30 in de kerk van O.L.V. Bijstand (Mijlbeek) een programma van middeleeuwse en renaissance muziek uit Polen. diezelfde avond heeft te 20u.30 in de kerk van de paters Kapucijnen een Requiemconcert plaats. Het Aren- bergkoor uit Heverlee en Kristiaan Van Ingelgem, orgel, voeren treurmu ziek uit van Lott, Bach en Brahms. Het tweede deel van hun programma is gewijd aan het fijnzinnig Requiem van Maurice Duruflé. «Pro Arte» zit evenmin stil. Voor hun eerste concert van het nieuwe seizoen nodigen zij Jean-Claude Van den Eynden uit. Een bekroning in de koninging Elisabeth-wedstrijd was voor hem geen eindpunt. Zijn belang stelling gaat naar de intimiteit van de kamermuz'°k hij nam reeds Mozarts pi? 'io's op. Op dinsdag avond 9 november speelt hij de 20u.30 in de feestzaal van het stad huis een bloemlezing de tweede par tita in ut mineur BWV 826 van Bach, de Waldstein-sonate van Beethoven, 5 walsen van Chopin, arabesken op wal sen van Johann Strauss, twee verge ten walsen van Liszt en tenslotte «La Valse» van M. Ravel. (W.D.B.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16