mm Als Cyriel Buysse herdenking volledig geslaagd IMM2R Jean-Claude Vanden Eynden musiceren is muziek dienen Tentoonstelling Georges Teugels FIRMA DELDI Matthijs Piet Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid Levering gratis Gentsestraat 99, Burst tel. 053/62 70 09 16 Nieuwe Gazet van Aalst 19 november 1982 Koningin Elisabethwedstrijd 1964. Tussen de finalisten een frele jongen van amper zeventien, weggelopen uit een roman van Frederik Van Eeden, een dromerstype, wellicht thuis in de wiskunde en de poëzie. Hij is goed voor een derde plaats en voor de wetenschap dat zijn bekroning hier slechts een mijlpaal, een brug, geen eindpunt is. Hij werkt doordacht en zonder veel ruchtbaarheid verder. En wat blijkt nu, een paar tientallen jaren later in de platenwinkel liggen pianostrio's van Mozart met zijn naam en duo's in samenwerking met Peter Zazofsky. Hij beweegt zich even vlot in een symfonisch werk als in de kamermuziek. En een concert is voor hem geen klusjeswerk maar een heilige opdracht. Zijn optreden in Aalst voor «Pro Arte» bevestigd dit. De dromer uit Van Eeden is een zelfbe wuste man geworden die weet wat hij wil. En wat hij wil is de muziek dienen. Niet centrum van de belangstelling zijn maar medium voor de wil van de componist. Er ligt geen partituur die hem afleidt van de kern, terwijl wij alle moeite hebben om drie verzen van Van Ostayen uit het hoofd te leren. Zijn programma tast bijna de hele muziekgeschiedenis af, was daar niet het ontbreken van Haydn of Mozart. Het is maar een detail maar het valt op dat hier de laatste jaren geen enkele pi anist hun stem heeft laten horen. Is hun muziek dan te moeilijk, te weinig spec taculair Glenn Gould, de controversiële Canade se pianist die onlangs overleed, was een van de eersten om Bach op klavier te spelen, verdienstelijk werk en toch te gennatuurlijk. Je hoort immers in de toonladders niet het heldere trillen van het clavecimber. Het pedaal van de piano moet uiterst behoedzaam worden aan gewend en de tegenstelling hard-zacht moet enigszins beantwoorden aan de re- gisterwerking van het clavecimbel. Bachs tweede partita in ut mineur BWV 826, qua vorm gelijkend op de suites, een rij dansen, wordt door Vanden Eynden sereen, bijna stoïcijns, maar niet onge voelig vertolkt. Er is de roerloosheid van een bergmeer en het capricio brengt een dartel element. Wie zei ook weer dat Bach zo stroef is en zo zwaar Zelfs algebra kan muziek zijn. Bach als aperitief. En daar verschijnt Beethoven, de koppigheid, de kracht. Elk van zijn grote sonates is een poëziebun del. Wat hem ergert, kwelt, blij maakt, ontroert, vindt een uitweg in zijn noten De muziek die losgeslagen lijkt uit één ademtocht is bedachtzaam en met kriti sche zorg neergeschreven, groeiend vanuit een paar kiemen. Vanden Eynden heeft in de Waldsteinsonate meer oog voor opbouw en evenwicht dan voor rondstrooien van emoties via gelaatsuit drukking en spel van gebaar. Zelfs de momenten van stilte spreken hun eigen taal «De piano (een nieuwe, halve Bösendor- fer) is nog wat groen, zegt de solist tij dens de pauze, maar het Aalsters publiek is een stimulans». Het tweede deel van de avond wordt be heerst door de wals. Chopin gaat voorop. Vier van de vijf geprogrammeerde wal sen staan in mineur. Vanden Eynden kiest dan ook voor broosheid en kwets baarheid boven geschitter, en wie een parade verwacht staat voor schut. De arabesken van Schulz-Evler op het Blauwe Donauthema van Strauss bevat ten veel noten, maar weinig muziek. Hier is een goochelaar aan het woord in een Biedermeierkader. Is dit ernst of paro die Voor mij mag het, maar het blijft een exemplaar uit het rariteitenkabinet. Liszt blijft zichzelf trouw Terwijl Chopin zijn walsen'orgarfisch opbouwt, zijn die van Lizst een bloemlezing van snufjes en vondsten, vaak gekunsteld en zonder sa menhang. Maar Vanden Eynden redt het door de duivel te bezweren en de pianis- tieke kwaliteiten bloot te leggen. Slotpunt en klapstuk van het concert is Ravels «La Valse» Het Werk is een transscriptie van orkest naar piano. Van de vertolker wordt verwacht dat hij het hele orkestpalet laat zingen, de uiterst nerveuze wisseling van climaxen en anti climaxen aanbrengt, de angstdroom van de dood van een tijdperk uitbeeldt. Van den Eynde geeft de wals een tragische ondertoon en een geweldige motoriek die uitloopt op een ontlading als een wer velwind. Een genie aan de vleugel Neen. een gewetensvol dienaar van de muzen. (W.D.B.) Het Gezin van Paemel door De Catharinisten: Laten wij eerlijk blijven in onze beoordeling en een net onderscheid maken tus sen het stuk en de opvoering. Waar het toneelwerk, sterk tijdsgebonden, zowel qua stijl, taal en opbouw hopeloos onder het stof zit, geven wij met vreugde toe dat de opvoering ervan meer dan verdienstelijk is. Eenvoudige maar eerlijke productievisie, verzorgde inkleding en vooral een goede vertolking zorgen er voor dat de Catharinisten slagen in hun opzet: een waardige herdenking van Cyriel Buysse (1859-1932). een moderne visie te willen opdringen Wijselijk heeft de regisseur Herman Slagmulder zich onthouden van het zoeken naar kusntgrepen om het stuk te verjongen; het zou alleen maar de nadruk gelegd hebben op de veroüde- ring. Integendeel: door het geheel in te kleden in een onvervalste retrostijl, konsekwent doorgedreven, zoals in het decor in vergeelde fotostijl of zoals de teksten bij de diamontage in ietwat melodramatische zwaartillende 1900 stijl, heeft Herman Slagmulder bewezen de verouderde thematiek te willen aanvaarden en de kijkers een ongeschonden visie te willen geven op wat het ontluikende Vlaams Toneel geweest is. Door de randcommentaar tussen de bedrijven, gebonden aan de geslaagde diamontage, werd de juiste verantwoording van de tijdsgebonden tragiek en waarde van het stuk verdui delijkt. Heel even bij het begin van de opvoe ring vreesden we dat deze retrostijl ook de speelwijze van de vertolkers aangegrepen had. Gelukkig of ongelukkig was dit maar te wijten aan een enkele vertolkerAntoon Van Nuffel; te theatraal in zegging en gebaar; waar zijn physieke aanwezig heid ruimschoots voldoende ware geweest om de Eduard aanvaardbaar te maken. Nou, een ramp was het hoe genaamd niet. Maar tussen het sobere, korrekte spel van de overige vertolkers viel het wel op. Want het dient gezegd, dat op die één uitzonde ring na, de ganse cast zeventien in totaal op een zeer behoorlijk niveau Buysse zal voor mij steeds een contra dictie in se blijven. Is het niet zó blij ven. Is het niet zó dat dit de man geweest is die het zuiverst de vlaamse volkstypen doorgrond en uitgebeeld heeft ondanks het feit dat hij zelf eer der aristocraat van afkomst en levens stijl was Was dit niet de man die het betreurde niet in het frans te schrij ven En was dit toch ook weer niet de man die in de keuze van zijn stof en in de behandeling van de taal karakteris tiek Vlaams is geweest Misschien ligt in deze contradictie zowel de waarde als de veroudering van Buysse's werken. Omdat hij voor Vlaanderen schreef was hij gebonden aan thema's die niet boven het enge, achterlijke «arm Vlaanderen» der eeuwwisseling uitstaken. De thema tiek van het harde plattelandsleven, waar dorpsadel en geestelijkheid een vernietigende heerschappij voerden, moest noodzakelijkerwijze verouderen naarmate de ontvoogding van het vlaamse volk zich voltrok. Anderzijds blijft hij een meesterijk schilder, zij het dan in strakke realistische stijl, van een tijdsbeeld. Niet de verhouding boer-baron bepaalt nu de tragiek van «Het Gezin Van Paemel» maar wel de tragedie van de mens in die tijd onderdanige bekrompenheid en valse fierheid in onwetendheid; Kerk en Vaderland tot ter doodgeestelijk en lichaamlijk Dat wij deze dualiteit terug gevonden hebben in de opvoering, beschouwen wij als een juiste visie. De verleiding kon immers groot geweest zijn dit stuk acteerden. Het zo ondankbaar kun nen blijven uit deze homogene vertol king uitschieters te vermelden. Maar ere wie ere toekomtGodelieve Buyle als moeder Van Paemel was groots Sober, ingehouden en vooral een sterke communicatie met de mede spelers Karei De Nayer als vader Paemel was uitstekend. Vooral omdat hij er in slaagde de geleidelijke onder gang te beklemtonen door een evolu tie in houding en. zegging. Opletten nochtans: zegging moet eerst en vooral verstaanbaar zijnarticulatie moet ook bij stemvervorming prime rend blijven. Jet 'De Koninck als de misbruikte dochter: een pareltje. Guido De Cock als Masco de pensen jager: plankvast en uiterst vlot... Eric De Smet als Désiré. Leo Vertongen als de Baron... enz.... enz... Globaal gezien verdient deze produk- tie een waardering temeer om de alge mene verzorging. Details hebben belang. De Catharinisten weten dit. (N.S.) Voor wie de productie in Aalst gemist heeft: een bijkomende voorstelling wordt ingericht te Gijzegem, St.-Vin- centius Instituut, op 26 november Het is niet zonder reden dat het oudercomité van de gemeentelijke lagere school van Hofstade fier kan zijn op zijn prestaties. Het slaagde er namelijk in, en dit voor de tweede maal, het werk van kunstschilder Georges Teugels binnen haar muren tentoon te stellen. Reeds bij een eerste rondgang, waarbij men onmiddellijk getroffen wordt door het warme licht dat uit elk schilderij straalt, kan iedereen merken dat men met het werk van een grootmeester te maken heeft; de lange lijst met zijn internationale bekroningen en grote prijzen zijn er het resultaat van. Het boerenleven in zijn totaliteit, mens, dier, bloem en akker, vormen de hoofd thema's van het oeuvre van Georges Teugels. Als geen ander verstaat hij de kunst om met clair-obscur effecten en de zo moeilijke glacistechnieken zijn typisch Vlaamse boerenkoppen zodanig te be zielen alsof ze elk moment met de toe schouwer zouden kunnen beginnen pra ten. Als portretschilder is G. Teugels zo fenomenaal dat hij, alhoewel picturaal uiterst realistisch, toch niet vervalt in de fouten van het hyperrealisme of van de fotografische schilderkunst. Zijn figuren stralen stuk voor stuk een eigen karakter, een persoonlijkheid uit, getaand door het harde buitenleven, bezorgd om het da gelijks bestaan. Hun gezicht vertelt ons van hun vreugden en zorgende bekom merdheid. De ploegende boer zien we aan het werk in een met gouden herfst licht overgoten mist, waaruit gelijktijdig de dood van de natuur en de hoop op een vruchtbare lente straalt; monochroom en daardoor symfonisch van lichtspeling. De forse kracht, de trouw en de waak zaamheid van het Brabantse paard wor den op sublieme wijze gesynthetiseerd in schilderij. Krachtige paardekoppen met hun zo verschillende karakters staren ons met al hun grootsheid aan. Met ver wondering en enigszins verbaasd werpt de koe in een blik op de late bezoeker die haar tijdens haar maal in de stal komt storen Hier werkt de kunstenaar zijn clair-obscur techniek zozeer tot een climax dat een ongeschoold oog zou gaan denken voor een 17de eeuws meester te staan. Zowel de picturale compositie als het intieme koloriet maken voor ons de innige warmte van de stal voelbaar In zijn veldboeketten schept de kunste naar met zwierige hand een vlotte en blije atmosfeer, waaruit nogmaals zijn over groot tekentalent en zijn uiterst beheerst en verzorgd kleurenpalet blijkt Georges Teugels is een artiest die ons door zijn uitzonderlijk talent, verfijnd vak manschap en liefde voor zijn vak laat ge nieten van een schilderkunst van alle tij den en voor alle tijden Een bezoek aan de tentoonstelling is meer dan de moeite waard. De tentoonstelling is open op zaterdag 13 en zondag 14. zaterdag 20 en zondag 21 november telkens van 15 tot 20 u Vrijdag 19 november (20 u - Feest zaal Stadhuis, Grote Markt)Ceciliacon- cert door Harmonie Hand aan Hand. Kunstschilder Georges Teugels stelt nog tentoon in de gemeentelijke lagere school (Zijpstr. 49, Hofstade) op zater dag 20 en zondag 21 november. Telkens van 15 tot 20 u Nog tot en met 5 december tentoon stelling in het Oud Hospitaal «Monteyne retrospektief». Nog tot en met 28 november steld de beeldhouwer Tom Frantzen tentoon in de Belfortkelder. Maandag 29 november in Feestzaal Stadhuiscasinoconcert o.l.v. Octaaf Boone. Solist Fr. Van den Bergh in het Concerto voor hobo en snaren (Cimaro- sa). Eveneens uitvoering van Zampa- ouverture (Herold). de tweede suite uit l'Arlésienne (Bizet) en Slavische dansen van Dvorak. Presentator is Freddy Cau- dron. Toegang vrij. Org.«Door Eendracht Groot». Vuile'Mong komt met «zo is't» naar Netwerk op vrijdag 26 november om 20 u op uitnodiging van de Culturele Cen trale (120 fr. VV, 150 fr. kassa). Missing Charles Horman en zijn vrouw Beth, bei den Amerikaanse onderdanen, wonen reeds jaren in Santiago. Hij schrijft kin derverhaaltjes en doet wat aan journalis tiek voor een links-Amerikaans blad. Op 10 september 1973 zijn zij ooggetuigen van de' militaire putch tegen Allende. Ze besluiten zo snel mogelijk het land uit te komen maar wanneer Beth na een laat ste bezoek aan vrienden naar huis terug keert is Charles spoorloos verdwenen. Intrigerend drama van de Frans-Griekse regisseur Costa-Cravas die op zoek gaat naar de ware identiteit van de mens die geen onderscheid kan maken tussen regeren en domineren met alle middelen die voorhanden zijn. De film werd bekroond met de Gouden Palm op het laatste filmfestival te Cannes. The Criminal Tijdens een verblijf in de gevangenis heeft de gangster Johny Bannion een plan opgesteld voor een gewapende overval op een hippodroom. De overval slaagt, Bannion begraaft de buit en gaat terug de nor in nadat hij verraden werd door een gewezen minnares. De bende leden organizeren Jhony's ontsnappingspoging in de hoop dat hij hen naar het geld zal leiden. Dodelijk ge wond in een schietpartij sterft Bannion midden in een uitgestrekt veld waar het geld ergens verborgen ligt. J. Losey verwerkt in deze film de mikro- kosmos van de maatschappij. De gevan genis wordt zoals hij bracht een manier om onrechtstreeks de machtsverhoudin gen te beschrijven er zijn meesters en slaven, uitbuiters en uitgebuitenen. Class 1984 Pseudo-punkversie van opstandige leer lingen die hun woede willen koelen op hun leraar maar die achteraf net iets wraakzuchtiger is om het laken naar zich toe te trekken. Taps In de militaire akademie te Bunker Hill raken jonge miliciens in de clinch met immobiliënverkopers. Koud geserveerde soep over pattrio- tisme en opstandigheid. Programmatie Ik vind 00 dégoutant 0 onbelangrijk X matig XX goed XXX zeer goed XXXX niet te missen Feestpaleis Palace La dance du lion 0 Class 1984 0 Giselle 00 Taps X Missing XXXX The Criminal (op zondag eerstkomend in de stadsfeestzaal te 20.00 u. in organi satie van antrakt CAN Familiefoto: «De Catharinistenmet de opvoering Het gezin van Pamel». (OJ)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16