Wm I m Geen sex, wel succes, in Sussex voor Sint-Barbara Tweede middagconcert waar zit die heldere zanger «Laat blijde weergalmen» maakt van criticus luisteraar Tejater 80 zorgt voor primeur BIJVERDIENSTE FIRMA DELDI Matthijs Piet Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid j Levering gratis Gentsestraat 99, Burst tel. 053/62 70 09 16 Nieuwe Gazet van Aalst 3 december 1982 Woensdag 24 november. Tweede middagconcert. Zelfde scenario als voor het eerste veel mensen, veel gemoedelijkheid, muziek uit de inti miteit van de huiskamer, vertolkers uit Oost-Europa, garantie voor kun de, en wat meer is, voor geëngageerd musiceren. Op het programma Schubert en Cho pin, de melancholische zanger, het rus teloze hart uit de vroeg-romantiek. Ook nog cello en piano, het snaarinstrument dat onbevangen huppelen kan in de hoge tonen, warm en zwaarmoedig kan zingen in de diepe; het klavier, tweede natuur van de Pool, maar ook vergroeid met de stem van de Wener «Meine Ruh ist hin, mein Herz ist schwer, ich finde sie nim mer und nimmer mehr. Zo breng ik mijn dagen door zonder blijdschap en zonder vrienden», schrijft Schubert in 1824 aan Kupelwieser, het jaar waarin hij zijn «Ar- peggione» sonate componeerde. Uit de la klein toonaard spreekt de voor Schu bert zo typische dromerigheid. Het ada gio is een engelenzang, maar niet een van vreugde. En het allegretto (in rondo- vorm) doet door zijn dialoog aan de man van het lied denken De vertolking is vrouwelijk teder, freel, broos en gevoe lig met sporadisch onderweg een slordig heid. Maar ook Van Gogh vertoont tech nische tekorten - hij werd van de Acade mie in Antwerpen weggestuurd omdat zijn perspectief zo gebrekkig was - maar zijn betrokkenheid en zijn authenticiteit zetten de academici in de naamloze kud de. De laatste boogstreek rondt dit ver stilde gesprek af in de juiste sfeer, die van een nauwelijks bedwongen en uitster vende pijn. Chopin schreef slechts één sonate voor cello en piano Of moet ik zeggen voor pi ano en cello Want in tegenstelling met Schubert en bijna vanzelfsprekend voor Chopin is het klavier hier een evenwaar dige gesprekspartner. «Over mijn sonate met violoncel ben ik soms tevreden, soms ontevreden; ik gooi ze in een hoek. neem ze daarna weer ter hand», zei Chopin in 1846. Schubert maakte er een dialoog van, Chopin een vinnige discussie met uitbarstingen en adempauzes, met gedurfde modulaties en een sterke onderlinge afhankelijkheid van de motieven Joanna Trzeciak en Zofia Wenclik spannen een hemelboog een kloeke, bijna soldateske inzet; een bitter, wrang scherzo; een largo als mij mering; een klaterende finale, een bloem die naar de zon reikt; een bron die aan de aarde ontluikt. (W.D.B.) Een concert bijwonen om er een stukje over te plegen is niet altijd een pretje. Je moet op je hoede zijn, je voelt je geneigd anders te luisteren dan anders, je gehoor is anders ingesteld, je kunt niet meer vrijblijvend gemeten. Maar wie erin slaagt je te doen vergeten dat men op ie kopij wacht, schiep een stukje kunst. Zo'n momenten hebben we te danken aan het gemengd koor «Laat blijde weer galmen» onder leiding van Karei Van Daele, en de solisten Nelly De Ro en Luc De Mot, die op uitnodiging van het Wil lemsfonds optraden in de vernieuwde zaal van de Generale Bankmaatschap- pij, een esthetische plek, maar minder geschikt voor mensen als Vittoria, Cere- rols en Lassus die ruimte nodig hebben. Er zat in het programma veel zon, weinig schaduwvlekken. Zon Na een wat schuchtere inzet in de dubbele canon van Hellden maar ook een voetballer en een auto moeten warm draaien komt de zangerige Brahms, vertolkt met veel innigheid en ingehouden stemmen De Duitser verdraagt immers geen te koop bieden van gevoelens. Authentiek zijn was zijn streefdoel. Het feestelijke «Regina caeli» van Cererols voor vier stemmig dubbelkoor krijgt zijn rijk ineen gevlochten Alleluja's, Lassus de expres siviteit waar hij om vraagt. En niemand slaagt er beter dan hij in om zowel in zijn madrigalen als zijn motetten of parodie missen vier of vijf lijnen die schijnbaar doelloos door mekaar slingeren tot zo'n gaaf geheel op te bouwen. De alten spe len even de draad van Ariadne kwijt maar het lijnenspel blijft ongerept Vitto ria draagt in zich de gloed, de mystiek van El Greco Maar daar komen Men delssohn en Scarlatti en je vergeet je randnotities. Bachs diepe geloof en bouwkracht zijn duidelijk aanwezig in Mendelssohn psalm «Richte mich, Gott», geschreven in een prachtige golfbewe ging en uitlopend op een fel unisono waarin Karei Van Daele zijn koor opvoert naar een aangrijpend crescendo. En Scarlatti's «Exsultate Deo» heeft de ge aardheid van de kerken waarvoor het werd geschreven arabesken en versie ringen en vooral de roes van het triom falisme. We zijn ver weg van de naakte poëzie van Schütz Dit is een stralenbun del. Nelly De Ro zingt samen met het koor «Laudate Dominum» uit Mozarts motet «Exsultate. jubilate». Haar voordracht is goed maar haar tessituur hoort eerder in het domein van de mezzo-sopraan Schuberts «An die Musik» ligt haar beter dan het vocalisewerk van de Salzburger die berucht is om zijn aartsmoeilijke so praanpartijen en er een kinderlijk genot in schept het onmogelijke te eisen. In het duet tussen Papageno en Tamino uit «De Toverfluit» is het probleem minder scherp omdat bariton en sopraan mekaar in evenwicht houden. Tevoren had Luc De Mot met zijn warme stem en met veel overtuiging Schumanns «Die beiden Grenadiere» gezongen, een ballade die van mineur de ontmoediging en de wanhoop van de beide soldaten over slaat in de majeurtonaard van de Mar seillaise het visioen van de oude sol daat die uit zijn graf opstaat om zijn kei zer te beschermen. Een pakkend mo ment Het koor wijdt het tweede deel van zijn optreden aan volksliederen en madriga len. Ik heb vooral de opgefriste bewer king (of herschepping) van «Mijn soetlief was een wevercin» van stadsgenoot Oc taaf Boone onthouden, «Die Nacht», het verstilde stemmingsbeeld van Schubert en Scandello's «Ein Hennlein weiss» Het volkslied moet het hebben van zijn pittigheid, het kunstlied van zijn zachte impressie, het madrigaal van zijn licht heid en zijn snelle klanknabootsingen. Als je erin slaagt vijftig mensen te laten zingen als een kamerkoor heb je als diri gent goed werk geleverd. De solisten zingen nog twee aria's van Mozart, beide in de juiste stijlLuc De Mot geestig-parodiërend Mozart kon immers tot ergernis van de elite van zijn tijd scherp en kritisch zijn—, Nelly De Ro vol wroeging en wanhoop. Het gaat goed met het koorleven in Vlaanderen (W.D.B.) i Ronald Schollaert: merkelijk de betere. IOJ) Succes. Nou ja... voor wat men noemt het grote publiek. Groot in aantal dan vooral. Ontegensprekelijk blijft Aalst storm lopen voor onbenullige, inhoudsloze en fantasieloze comedies, terwijl voor enige ernstige poging om goed verant woord theater te brengen nauwelijks een publiek te vinden is. Verklare wie kan was; dat de geluidsregie verzorgd was; dat er een zekere «schwung» en vaart in zat; dat de meeste vertolkers gewoon aanvaardbaar waren zonder meer; dat alleen Schollaert Ronald merkelijk de betere was; dat enkele nieuwelingen beloven voor later, mits hard werken; dat ook enorm veel, veel te veel om te aanvaarden, missprekin- gen te horen waren; dat heel wat tekst verloren is gegaan wegens een al te groot debiet in snel woorduitkramerij. Pretentieloos, ontspannend, soms komisch, enkele uitschieters in de ver tolking, verzorgd geheel: ziedaar wat Sint-Barbara ons bracht. Voor het Vrijdag, zaterdag, zondag en maandag (20 u.) in zaal SMI (Moorsel- baan 128)toneel «Veel geluk, professor» Naar Aster Berkhof. Bewerkt door J.H. Buydens. Regie: Frans Pauwels. Org.Hoger Op. Zaterdag en zondag (alsook vol gend weekend vrijdag, zaterdag en zondag) (20 u.) in H. Hartkring (Dr. De Moorstraat 104)toneel «Komaan Kame raad» (dolle komedie van Ray Cooney). Regie: Vic Moeremans. Toegang 100 fr. Kinderen en 60 60 fr. Org. «Nieuw leven». Zaterdag, zondag en maandag (20 u.) in Netwerkcentrum (De Ridderstr. 28)toneel «Home» (Mooi weer vandaag) van David Storey. Zie recensie elders in dit blad. Toegang 140 fr., 100 fr. CJP en 60+, abonnement voor-drie produkties aan 300 fr. Org.Tejater 80. Zaterdag en zondag (idem volgend weekend, om 20 u.) in zaal Meisjes school (Dorp Hofstade)toneel «Maak plaats, Mevrouw» in regie van Fons Vinck. Org.Vast als Eik. Vrijdag (20.30 u.) in gymzaal Brandweerkazerne (Vrijheidsstr. 55) St.-Barbarakunstconcert door muziekkapel Sted. Brandweer Aalst, o.l.v. Mare De Cock. Presentatie Chr. De Naeyer. Toegang vrij. Zondag (11 u.) in Netwerk aperitief concert met Guy Penson (Franse barokmuziek op klavecimbel van o.a. Rameau en Duphy). Vrijdag 10 dec. (20 u. in zaal HRITO, Welvaartstraat 70) jubileumkon- cert Aalsterse postharmonie met optre den van Eva Maria. LeidingPaul De Smet. Vrijdag 10 dec. (19.30 u. in Belfort zaal): opening tentoonstelling «Oude hoekjes van Aalst en groot-Aalst op 30 jaar VVAK-werking». «grote publiek» een prachtige avond. Voor het «kleine publiek» tijdverlies (N.S.) Zoè De Nevepretentieloos. OJ Misschien is het wegens dat magisch drieletter-woordje in de titel of mis schien is het wegens de sombere tij den of misschien ligt het gewoon in het karakter van de Aalstenaar, maar in elk geval is het een feitmen trekt alleen volle zalen als er kan gelachen worden, liefst dan nog op een boer tige, platvloerse manier. Geen inspan ning alleen ontspanning. Geen opvoe ding alleen voeding. Laten we de feiten aanvaarden en iedere groep zijn verantwoordelijkheid laten bij de keuze van de stukken. Tenslotte komt het daar op aan of je speelt in op de vraag van het groot publiek en je stelt je tevreden met goedkoop en oppervlakkig succes, of je bepaalt je eigen, verantwoorde hogere normen en je aanvaardt min der maar waardiger succes. Voor mij ligt de keuze niet moeilijk, maar wie ben ik In de veronderstelling dat je voor het eerste alternatief opteert, dan zul je dat Sussex-sex-geval beoordelen als een vlotte, goed ineengestoken, ple zante en ontspannende toneelerva ring. Dan zul je ook genieten van de ongecompliceerde op «het randje af» dubbelzinnigheden in dialoog en situatie. Je zult je verkneukelen met de pantoffelheld op wiens hoofd alle kwalen van Israël neervallen als dolge worden ongerijmdheden. Je zult ten slotte je goedkeuring laten blijken met een daverend appleus waarin ondub belzinnig bevat ligt: «geef ons meer brood en spelen». In het andere geval zul je, niet begrij pend, het voorhoofd gefronst om zoveel onbenul, mede-lijdend het hoofd neigen en nederig de Heer bid den «laat deze kelk aan mij voorbij gaan», of erger nog: «Heer vergeve hen, want ze weten niet wat ze doen». In beide gevallen kun je de zaak ook gewoon nuchter technisch bekijken en ondergaan. En dan zul je samen met mij toegeven dat het decor prach tig was; dat de belichting smetteloos Het is inderdaad volledig nieuw in Aalsterse toneelkringen om aan open repeti- tie te doen. Tejater 80 vond samen met de regisseur dat dit initiatief nuttiger was dan een gewone presentatie aan de pers van hun volgende produktie het prachtstuk «HOME». Het is helemaal geen zwaarwichtig of polemisch gedoe over de gezond heidszorg of over angstwekkende toestanden of praktijken, maar het laat ons op een frisse en ontspannende manier een tijdje meeleven met enkele figuren die god-weet-hoe-of-waarom in deze instelling verzeild geraakten. Wij (glim)lachen om hun «gekke» reak- ties, om hun «fantastische verhalen», om hun onhandige toenaderingspo gingen, om hun overdreven beleefd heid of primaire brutaliteit, wij worden vertederd door hun wazige herinnerin gen en hun stil en onbegrepen ver driet (of is het wanhoop en mis schien vragen wij ons uiteindelijk wel af«Waarom zij wel, en wij niet of «Waarom wij niet, en zij wel zoals de medewerkers van Tejater 80 die tij dens de voorbereiding van deze pro duktie een psychiatrische instelling bezochten en met deze bevreem dende ervaring moeilijk weg wisten want«Waar ligt precies de grens Tejater 80 v.z.w. brengt dit toneelstuk in een regie van Roger Dewilde, die het eerder reeds tweemaal op de plan ken bracht (in de Korrekelder en in Malpertuis). Treden opLuc Van Den Broeck, Dirk Klinck, Nellie De Hert, Chris Verhoe ven en John De Schutter. De hele Tejater 80-ploeg staat zoals naar gewoonte in voor enscenering, dekor, belichting, geluid en onthaal. In het foyer organiseert Tejater 80 een interessante tentoonstelling met authentieke werken van psychiatri sche patiënten De opvoeringen gaan door in het Net werkcentrum, De Ridderstraat 28, Aalst, op 4, 5, 6, 11, 12 en 13 decem ber om 20 uur. Wij kunnen deze nieuwigheid alleen maar toejuichenzelf zien en horen biedt zoveel meer. Het laat toe met spelers en regisseur te praten over stuk en vertolking en draagt zo bij tot een beter en vooral juister inzicht in het waarom en hoe van een produktie. Voorals als het om een echt goed stuk gaat. Niet zo gemakkelijk naar inhoud en rechtuit zéér moeilijk qua vertol king. Een uitdaging volgens de woord voerster. Maar verantwoord omdat Tejater 80 nu eenmaal beter en vooral ander dan ontspanningstoneel wil brengen. Ook omdat ze voor de eerste maal zullen beoordeeld worden door de provinciale jury belast met het klas sement naar waarde van de toneelver enigingen. Voor zover een repetitie het toelaat, kan men toch al aanvoelen dat er hard gewerkt is en dat een geslaag de opvoering kan verwacht worden. Zeer warm aanbevolen aan al wie van degelijk werk houdt Met dit aangrijpend tragi-komisch stuk van de Engelse auteur David Sto rey 1933) over mannen en vrouwen in een instelling voor «geestesgestoor- den», is Tejater 80 v.z.w. toe aan zijn tweede produktie van dit seizoen. Je zoekt wat bij te verdienen. Je hebt de nodige verkoopservaringen Schrijf dan een kort briefje naar: «Nieuwe Gazet van Aalst, Geraardsberg- sestraat 44/3, te Aalst». Een echt lonende bijverdienste, tenminste als ie wat werklust vertoont (Avond- en weekendwerk

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16