Expressiegroep Vredon Aster Berkhof, Johan Buydens blikt terug op suksesrijk jaar Wat u nooit durfde te vragen over sex-... en andere films Roman en toneel; Veel geluk, Professor Al Groeiend Bloeiend De Catharinisten in Feest Nieuwe Gazet van Aalst 3 december 1982 9 HOGER OP met werk van eigen bodem waarvan de meeste onder hen voor het eerst op de planken De binnen het Vrij Technisch Instituut werkende, maar voor alle scholen openstaande Expressiegroep Vredon v.z.w.-Aalst is al een tijdje aktief. Aan jongens en meisjes, ingedeeld in verschillende leeftijdsgroepen, geeft Vredon de kans aan persoonlijke vorming te doen. Niet alleen dans, choreografie en vendelen kon aan bod. Maar ook andere expressiemoge lijkheden, zoals koorzang, trommelen en musiceren zitten in het keuze pakket. De groep telt 180 aktieve leden. In april van dit jaar kon Aalst de première meemaken van het totaalspektakel «Ruimte naar mensenmaat». De 11-juli- vieringen in het Vlaamse land en een vierdaagse toernee aan de Belgische kust moesten ook niet-Aalstenaars over tuigen. Niemand is sant in eigen land, moet Vredon gedacht hebben. Want de groep ging in dezelfde zomermaanden regelmatig naar Frankrijk, met de opluis- terin van «Ie quatorze juillet» als tussen schakel. Naast eigen optredens was Vredon ook gastgroep voor buitenlandse groepen, zoals voor twee Zuid-Afrikaanse koren, de Blue Lake Jazz Band en een Poolse dans- en zanggroep. Het eindpunt van deze lange zomer was de toernee door Duitsland, Denemarken en Zweden. Op het programma staan 21 optredens, de opdracht is dit op 18 dagen tijd te realiseren. Vrijdag 30 juli. eerste dag, een namiddagoptreden in Eichel- born en 's avonds een voorstelling in Bad Westerenkotten. De volgende dag wordt in Paderborn haast een non-stop-show gegeven. «Ode aan de Vreugde», zowat het Euro pese volkslied, kent een overweldigend sukses. Een luid applaus tijdens de slot nummers krijgt Vredon ook de zondag middag in een volzet sportstadion Op 3 augustus zet de groep koers De nemarken. waar wordt opgetreden in het stadspark van Roskilde en op de interna tionale scène van het Tivoli-park in Ko penhagen. Op 6 augustus is Zweden aan de beurt. Van Zweden herinnert Vredon zich vooral de monokinimeisjes aan het de ^ndere; de andere wat meer onderhe vig aan tikjes dan de ene. Maar steeds aanvaardbaar en eerlijk. Nochtans wil ik enkelen noemen om hun. voor mij, betere prestatie. Myriam Buys en An Pauwels. Jan De strand, maar ook het TV-optreden. De volgende dag verzorgt de groep het voor programma van een openluchtbioskoop. niet in Zweden maar in Denemarken. De dag daarop, 's zondags te gast in Hel- singborg, Zweden. Voor wie de draad van het verhaal ondertussen nog niet heeft laten liggen, zet de toernee zich 's maandags voort in Denemarken Twee optredens in Horsens en dan naar Arhus. waar eveneens een Tivolipark is en waar ook twee optredens gedurende twee opeenvolgende dagen op het pro gramma staan Een enorme belevenis, meldt het Vredondagboek. is het bezoek aan Lego-land. Een Madurodam in plas tieksteentjes. prachtige tentoonstellin gen en volgens Vredonscribent, voor beelden van geduld en vakmanschap. De groep reist terug naar Duitsland en treedt op in Hamburg, de stad waar Vre don zijn eerste Duits optreden verzorgde in 1980. Het doek valt in Bad Sassendorf op 16 augustus. Van 10 augustus tot 31 augustus 1983 trekt de groep op uitnodiging van Zuid- Afrika met 54 mensen naar dit land Daar de groep met kulturele en niet met poli tieke bedoelingen naar ginder gaat. is de Zuid-afrikaanse apartheidspolitiek slechts een bijkomstigheid. Naast het verblijf in gastfamilies, de geplande at- trakties en kulturele bezigheden zal de groep twaalf optredens verzorgen. De nadruk zal liggen op het vendelzwaaien Het Vredonsekretariaat'is gevestigd in de Abeelstraat 17 in Aalst, telefoon 053/ 77.93.67. (GRE) Smet en Frans Pauwels; Mare Poppe als de professor en «on the top» Vera Mat- thieu als Ann Shirling waar rond het alle maal draait; stevig talent, proficiat Deze productie loopt nog op 3, 4, 5 en 6 december telkens te acht uur. (N.S.) Waarom komt Aalst vlugger overeind (nu ja) voor een bezoekje aan de borsten van Sylvia Kristel dan aan de problematiek van Fassbinder Was nu echt een partijkaart verplicht voor het bijwonen van «Reds» Heeft het Vlaams Blok werkelijk geprotesteerd tegen het succes van «De Witten» in de Aalsterse filmzalen En hoeveel leden van het huidige schepencollege waren vroeger vast klant in de «Rio» topprestatie zijn. Onze vraag dan ook «Draait het Aalsterse bioskoopleven nog wat in krisistijd Dhr. Staels «Ja. In de jaren '62-'70 ging Allemaal vragen die onbeantwoord blij ven in dit artikel, maar daartegenover staan dan wel de onthullingen omtrent het algemene filmleven in Aalst. Ofeen k:jkje vóór en achter de schermen. In deel 1 vertellen de heren Staels (voor Feest paleis) en Wauters (voor Palace) reeds wat over hun geschiedenis, publiek en werking. Later is het de bedoeling dat ook de alternatieve filmcircuits eens een woordje placeren. Dhr. Staels«Het Feestpaleis staat er sinds 1923, maar de filmvertoningen hebben pas in 1925 het theater stilaan weten te verdringenVóór het ombouwen tot een complex in 1977 was er één zaal van zo'n 800 plaatsen, nu hebben we er drie met respectievelijk 360, 165 en 80 zetels». Dhr. Wouters «Ook de Palace begon in 1923, maar toen stond de zaal nog pa rallel met de straat. In 1931 kreeg de zaal dan haar huidige oriëntatie. Gelijktijdig met de concurrent, waarmee we trou wens een vlotte commerciële verhouding hebben, gesteund op een gezonde ba sis, zijn we dan in stappen overgegaan naar een complex van 2, en later 3 zalen. Momenteel tellen deze 500, 170 en 96 zitplaatsen». Beide uitbaters dienen 10 van hun inkomsten aan de stad af te staan, iets wat in de kleinere steden niet geëist wordt, en elders afhankelijk is van de be groting van het schepenkollege. In Ant werpen bijv. ligt de taks op 3 vast. Palace en Feestpaleis zijn aan mekaar gewaagd, en of de een eens een beter jaar heeft dan de andere hangt vooral af van de filmprodukties die ze binnenkrij gen. In 1981 zou de Vlaanderenstraat iets meer biosbezoekers gekend heb ben. maar dit jaar zou dan de School straat het laken een tikkeltje meer naar zich trekken. 7000-8000 toeschouwers per week, dat zou voor beiden wel een het slecht door de concurrentie van de grotere zalen. Aalst met zijn twee zaaltjes van betekenis kon er niet tegenop. Met de complexvorming is weer de vlottere doorstroming van recentere films moge lijk qeworden. en onze zaak beter leef baar». Dhr Wouters«Zeker. Het was nood zaak om over te gaan tot meerdere za len om niet hopeloos achterop te gera ken. Nu kunnen we weer goed volgen op Brussel bijvoorbeeld. Aalst is met zijn complexen wel de aantrekkingspool van de streek tussen Gent en Brussel gewor den». Aalst kent vooral een jeugdig publiek Boven de 35-40 blijven ze blijkbaar liever voor de TV zitten. Helaas heeft dit publiek niet altijd het nodige respekt voorde luxe die het geboden wordt. Beide uitbaters betreuren wel de verminkingen die hun zetels moeten lijden onder de martelin gen van kauwgom, sigaretten en zelfs messen. Gelukkig is de meerderheid wel beschaafder. Een van de hete hangijzers in het bios- gebeuren is wel leeftijdslimiet voor som mige films. Wordt het KNT-reglement nog strikt nageleefd en wordt er streng gecontroleerd Dhr. Staels «Jazeker. Want de boete is voor ons, en het bedrag liegt er niet om. Er is controle met paspoort. Al kom je dik wijls voor verrassingen te staan, in beide richtingen. Jong uitziende klanten blijken ineens je ouders te kunnen zijn, enz... Als de nieuwe wet er zou door komen, die de KNT-regel opheft als et ouders of voogd begeleider zijn. zou dat wel al een verantwoordelijkheid van onze schou ders wegnemen. Maar nu...». Dhr. Wouters «Een razzia is de politie bij ons nog nooit komen uitvoeren. De con trole zou wel toenemen als de sexfilm weer zijn intrede zou doen in Aalst. In principe wordt bij ons dus regelmatig wel het paspoort gevraagd, met inderdaad soms verrassende resultaten. Onze za len totaal vrijwaren van 16-jarigen in KNT-films, zou echtereen algehele iden titeitscontrole vergen. Of die KNT-regel zin heeft, weet ik zo niet. Als de kinderen dezelfde films een tijdje later op TV kun nen bekijken#». In 1974 kostte een ticket nog 60 fr.in 1977 met de complexvorming zat men aan 100 fr., en nu ligt het algemene tarief vast op 120 fr. Het maximum dat een Belgische uitbater mag vragen is nu 150 fr Beide Aalsterse collegas verwachten met zo meteen nog een verhoging, maar dhr. Wouters maakt toch voorbehoud «Dat is moeilijk te voorspellen. De inflatie of index volgen doen we niet. Kijk maar eens naar de vorige 5 jaren; een prijs verhoging van 20 fr In vergelijking met andere prijstendenzen zijn we nog vrij goedkoop gebleven, dacht ik. En ik ge loof dat het publiek maar al te goed beseft dat alles duurder werd, ook voor ons». Dhr. Staels merkte bij het jongere publiek wel een neiging op om steeds meer een studentenkaart boven te halen, als even tuele kompensatie voor de prijsstijgin gen. Maar daar doen geen van beide aan mee. Aansluitend hierop komt de traditionele pauze tijdens de film ter sprake. Het Feestpaleis heeft een bar in het complex, en in de Palace wordt er met frisko's rondgedarteld. De pauze, een noodza kelijk kwaad Dhr. Staels meent dat de toeschouwer uit traditie zo'n pauze wel welgekomen vindt, al is het soms hinderlijk middenin de film. Dhr Wouters merkt op dat het nu eenmaal zo is dat een pauze buiten de hoofdfilm, in een complex technisch on mogelijk is. Hij voegt er ook aan toe dat een totale afschaffing van de pauze on vermijdelijk ook zijn weerslag zou heb ben op de ticketprijs... Volgende week wat is de smaak van het Aalsterse publiek Welke films zijn de absolute krakers van dit jaar gewor den Hoe gebeurt de filmselektie zelf En wanneer komt de filmtopper met Reagen in de hoofdrol Vóór, in of na de derde wereldoorlog (LDC) In Salon De Vrede», te Aalst, huldigde de toneelgroep «De Catharinisten», twee verdienstelijke medewerkers. In aanwezigheid van schepen Roels werden de heren E. Coppens en D. De Smedt, respectievelijk 50 en 25 jaar lid van het toneelgezelschap, in de bloemetjes gezet. Beide leden verzorgden steeds het technische gedeelte bij toneelopvoeringen. Voorzitter Van Garsse van het N.V K.T. kende aan E. Coppens de gouden- en aan D. De Smedt de zilveren medaille toe. In maart '83 speelt de toneelgroep het stuk Liefde Halt om Halfin .regie van Chris Bom. (OJ) V In de feestzaal van het stadshuis te Aalst speelde de Koninklijke Harmonie «Al Groeiend Bloeiendhaar 161e Sint-Ceciliakoncert. Tien diverse muzikale num mers stonden op het programma. Wegens ziekte kon Sopraan Mevrouw Piron Rita, niet optreden. Ze werd vervangen door Mevrouw De Geyzeveer Godelieve. (OJ) ling, nooit een onverantwoord heen en weer geloop, nooit gezocht, alles logisch zoals het moet. Maar het heeft dan ook zelden lang nawerkende indruk. Nergens eens een verrassing, altijd de indruk van -<déja vu». Te klassiek om plaats te bie- aen vooï vernieuwde fantasie Frans Pauwels, die de regie voerde, moet in staat zijn hoger te mikken en toch roos te treffen. Hoger Op heeft dankbaar gebruik ge maakt van deze productie om jongeren de kans te geven hun eerste ervaringen op de planken op te doen. Geslaagd. Valt hier en daar de onwennigheid in tekst- zegging nog op. zoals bij Antoon Lede gen en Danny De Boeck of voelt de fi guratie nog wat aangeleerd aan. dan mag Hoger Op toch gerust zijn wat de toekomst betrefter is talent in huis De ganse cast belichten kan moeilijk en is onnodig Geen enkele was onder maats. De ene wat meer overtuigend dan Netjes, klassiek, zonder bravoure maar ook zonder hiaten, genietbaar goed zonder uitbundigheid. Een mooi plaatje in een nog mooier kader, Dronerties opgehangen in grootmoeders salon. Leuk en verzorgd, maar te banaal in thema en te braafjes in regieconcept om werkelijk enthousiast te kunnen zijn. Je kent natuurlijk de succesroman uit de jaren vijftig. Onnodig je het verhaaltje nog eens te vertellen. Alleen wil ik wel kwijt dat de adaptatie van de roman, door Jo han Buydens tot toneel-werk verheven, in mijn oordeel te literair is, te veel roman achtig gebleven is en te weinig toneelma tig aangepast. Natuurlijk kan ik me ook niet ontdoen van een indruk van ver oudering maar blijft er wel de aangename verteltrant van Aster Berkhof in terug te vinden. Tenslotte blijft het geheel een met jeugdsentiment overgoten bestsel ler. Als ik spreek van een braaf regieconcept dan bedoel ik daarmede niet noodzake lijk een negatieve beoordeling. In tegen deel, zelden ziet men nog opvoeringen waar de regie zo voelbaar overheersend overkomt. Nergens een foutje in opstel-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 9