PLASTIEK HOFSTADE Autobedrijf Etienne Van den Bossche Veel leven maar weinig nieuw in komaan, kameraad Vast als eik maakt plaats voor mevrouw Hoogstraat 113 9308 Hofstade Tel. 21 15 40 Louis Lockefeer-Vinck Begrafenissen ARIJS Koop NU uw isolatie Glaswol Rotswol Isomo Tot einde december 82 Vloeren Faience Gevelsteen Marmer Tabletten Trappen EINDEJAARSACTIE Tel. 053/70 42 10 Steenweg op Dendermonde 36 Hofstade-Aalst 053-77 01 69 TM! WILLY PERFECTE BEDIENING - VEILIG THUIS Stationsplein 7 9300 AALST Van Wambekekaai 7 Hoogstraat 17, Vrouwelijke gendarmen kiete len uw darmen 10 Nieuwe Gazet van Aalst 10 december 198? Dit blijspel - zeg maar dolle komedie - is wel van de iets betere soort Fevdeau is niet ver weq. Maar dit tot versleten toe gespeelde stuk heeft dringend een regisseur nodig, in staat de gags en slap-stick ten hernieu wen. Nieuw leven had dit met het komisch talent van Ulrich D'Haese en anderen zeker kunnen wagen. Nu is het bij het gekende gebleven, genietbaar komisch, vol leven en dol naar believen, maar versleten. De plot IS eenvoudig; wat kenmerkend is De schrijver Ray Cooney heeft duidelijk voor betere blijspelen. Een russisch bal letdanser kiest de vrijheid met de gewilde of niet gewilde hulp van een ster-danse res en de dochter van een kommandant van de Royal Navy. Hoe de verloofde van de dochter het aan boord legt om het hoofd te bieden aan de door de overige antagonisten uitgedokterde knepen om de rus uit de handen van de K.G.B. te houden, vertel ik je lekker niet. Niet te ver gezochte en daardoor aanvaardbare verwikkelingen bij de vleet zorgen voor de nodige dolle situaties met de gekende ingrediënten van persoonsverwisselin gen, verkleedpartijen, verbale en visuele truukjes, verrassingen op het juiste moment enz... OCI II IJ v i i iuj 7 geopteerd voor een aanpak zoals ik per soonlijk denk dat het moet; méér zelfs de enige manier om inhoudsloze kluch ten enige toneelwaarde te geven. De overdosis van gags, waarbij alle aspecten van de gekende comedy-ca- pers, de humoristische stripverhalen en vooral de techniek van de tekenfilm ge bruikt worden is het middel om de aan dacht van de grond van de zaak af te leiden. Spijtig dat de regisseur er niet voorgzorgd heeft de aanbreng en het verloop van de visuele humor te vernieu wen. Wel heeft hij, voelbaar, een visie opgelegd dij bij dergelijke stukken nood zakelijk is; dol ritme, beweeglijkheid, grimassenmakerij in net iets overdreven clowneske aanpak. dit begrepen, of hebben ze onvoldoende komisch talent om die visie waar te ma ken. Zo vind ik persoonlijk de beide vrou welijke rollen beneden ieder peil. Waar b.v. Alice Courtney als een knotsgekke sterdanseres verwacht wordt, zien we een bijna ernstige Nadia Morel. Ook Myriam De Vleeschauwer stond mijlen verwijderd van de geest van kolder die dit soort stukken moet waarmaken. Gelukkig waren er mannenrollen Alhoewel Valère De Vriendt ook wel wat meer verf kon gebruiken, was zijn vertolking geniet baar. Heel anders waren de overige rol len die zaten juistEdmond Wellekens als de tuinman, Jozef De Cock als de gevluchte danser, goed maar soms niet volgehouden typering, Hans De Waege- neer als de buurman wist het niet zo dankbaar rolletje onmiddellijk kleur te geven en zich in te leven in het gebeuren bij een wel zeer late verschijning in het stuk. Hetzelfde kan gezegd van Jacque line Franco. Roger De Cock en Eddy Veeckman waren zeer goed comedy- caper tot en met en ideale aanbrengers voor de hoofdvertolker Ulrich D'Haese die in echte Louis De Funès-stijl de kne pen van de echte komedie doorheeft. Zijn mimiek en houding ondersteunen zijn gags die aan een hels tempo de zaal ingegooid worden. Dit is de stijl die kom aan Kameraad nodig heeft en de schrij ver ervan bedoeld heeft. Voor wie dit stuk nog niet mocht gezien hebben, wat onwaarschijnlijk lijkt, kan het bijwonen van deze produktie voor een plezante avond zorgen op 10, 11 of 12 december. Voor de anderen is er die dagen toch beter te beleven. (N S.) Volgens een bepaalde opvatting zou de toneelliefhebber zich bijna moeten schamen als hij de opvoe ring van een klucht of blijspel gaat bijwonen. Het heet dan dat hij niet openstaat voor of niet bekwaam is te genieten van wat genoemd wordt "verantwoord toneel". Naast verantwoord ouderschap, verantwoorde zeep, hygiëne, speelgoed, moet nu ook het toneel verantwoord kunnen worden. Toneelgezelschappen wordt verweten dat ze zalen zoeken te vullen met gemak kelijk succes of plat amusement alsof men dat het publiek niet mag aanbieden na een week van zorgen op het werk of problemen door gebrek aan werk. Wat ons betreft mag Vast als Eik gerust een stuk als "Maak plaats mevrouw", een komedie van R Cooney en J. Chap man, op de planken brengen. Wanneer deze auteurs de handen in elkaar slaan wordt er gelachen. Het duurde echter wel twintig minuten vooraleer de vaart er be gon in te komen en het publiek reageer de. Maar als het doek opgaat hebben de personages reeds veel achter de rug en het toneelstuk zelf is er de voortzettina van Vandaar dat eerst de plaats van elke persoon moet gesitueerd worden. In "Maak plaats mevrouw" begon de zaal pas goed mee te leven als de bewuste brief wordt gevonden die de aanzet vormt tot het ontstaan van de klassieke mis verstanden die uitmonden in een ware chaos. Dat grapjes en woordspelingen eens tussen de plooien vallen is dan onvermijdelijk, temeer daar het dienst meisje Sylvie (L. De Gols) en Linda Lodge niet steeds volledig verstaanbaar waren. Natuurlijk spel. Regisseur Fons Vinck hecht veel belang aan een natuurlijk spel, zelfs in de gekste situatie, maar bij het dienstmeisje was dat niet altijd merkbaar Het mag tegenstrijdig klinken maar zij speelde te veel toneel Wat dat betreft was het een genoegen William Guns als extravagante stoffeer der te zien. Dirk Daeleman die als Alistair Spenlow twijfelde aan de trouw van zijn vrouw, een rol die echte gestalte kreeg door het spel van Mieke Leemans Als Henry Lodge (Hugo Roels) er nog wordt bijgenomen dan hebben we de vier akteurs die het stuk droegen Het is overbodig het verhaal te schetsen want het stuk speelt nog op 11 en 12 december De toeschouwer zal dan mer ken dat de rol van Erik Meuleman te be perkt was om recht te kunnen doen aan zijn acteertalent. Speelde M Arijs iets te nadrukkelijk als O H Smith en liet M. Wel lekens in de rol van Miss Wilkinson geen blijvende indruk na. toch heeft Vast als Eik met Fons Vinck een opvoering verwezen lijkt die in een bijzonder verzorgd decor volledig tegemoet is gekomen aan dat- qene waarvoor de zaal was volgelopen (A D B Gedurende de maand dec. 1982 speciale kortingen op vloeren en faiencetegels van 10 tot 20 Grote Baan 194 9390 Herdersem-Aalst =2 22 82/24/14 Tel. 053/77 82 36 9300 Aalst Tel. 21 29 44 De ploeg van Vast als Eik. (EL) Komaan Kameraad, lachen Dit is een komedie, weet je «/v/euw /even» m ue brouwerij, dus... (OJ) "Les gendarmes et les gendarmet- tes", met Louis de Funès en Michel Galabru in de hoofdrollen, over stijgt zijn genre niet, maar kan toch als een familiaal uitstapje in aanmerking komen. Gelachen wordt er, door jong en oud... In welke mate dit gebeurt met de gri massen- en gagsstijl van Louis-de- Funèsfilms moet ieder voor zich zelf wel al wat weten. Een rijkswachtkorps in een Frans stadje krijgt versterking van een viertal rijks- wachtsters Aanvankelijk is het de bedoeling dat de mannen hun vrouwe lijke (en ofcollega's opleiden in de disciplines, die echter niet met het Bel gische uiteendrijven van betogers of het schaduwen van ieder met een Spaans accent te vergelijken zijn. Nee, de Funès, Galabru en hun makkers verkeren in alle staten terwijl ze elk hun gendarmeisje hun mannetje leren te staan in het ver keer. Het wordt dus uitsloofwerk om bij hen in de gunst te komen. Wat in feite tot originele en leuke situaties leidt, en ook het plezierigste en vlotste deel van de film uitmaakt Plots komt er een verhaal in de rij anekdotes een paar van die dames wordt ontvoerd, en het is voor Cruchot (L. de Funès) en zijn "labiele eenheid" natuurlijk een hopeloze op dracht om hun gendarmeetjes op te spo ren. Laat staan om met de ontvoerders korte (gendar-)metten te maken Tot overmaat van ramp komt er nog inspektie van hogerhand, zodat de heksentoeren van Cruchot, om toch nog vier ordebe waarsters te kunnen presenteren, ook goed zijn voor enkele lachsalvo's in de zaal. Traditiegetrouw loopt alles echter weer goed af. niet meteen dank zij Chru- chot zelf, maar meer via de dubieus toe gepaste leuze van de "gendarmetten" "de rijkswacht is je beste vriendin..." De film begint sterk, met knappe vond sten, naar het absurde toe misverstan den en dolle situaties rond de komst en de eerste kontakten met dé vier, ideaal uitgewerkt en soms zelfs aan Monty Py thon herinnerend. Met de ontvoeringen komt echter een breekpunt in het ver- haalritme, en helaas ook in het lachtem- po en -niveau. De gags tintelen niet meer zo fris en vlot over het scherm, en het gaat stroever; alsof de filmrol opeens op een veel lagere snelheid wordt afge draaid. De ontknoping levert nog enkele pittige momenten, en doorheen het ver haal moet ook de jaloezie van de echtge notes als regelmatig ingespoten pepmid del gezien worden Maar na het davere- rende begin valt het wel tegen... Een ruim publiek kan hier desondanks zijn lachje ophalen. Positief is wel dat de film met enkel op de grimassen van de Funès en Galabru drijft, en dus in zichzelf reeds humor draagt Zodat wie op hun smoelentrekkerij al lang uitgekeken raakte op T.V.. er toch noq van kan qe- nieten. Liefhebbers v/h qenre zullen het alweer een schot in de roos vanuit de "Funès-hoek" vinden. Andersdenken den zullen logischerwijze een andere film kiezen, deze week... De bedenking kan nog gemaakt worden dat de verkiezingsuitslag er veel roos-, pardon blauwkleuriger had kunnen uit zien als de Aalsterse Louis de Funeste een giller van een film had gelanceerd over zijn zes jaren als hoofd van de poli tie Maar ja. in crisistijd is het enige waarop dit benauwelijke rijk wacht, een vrouwelijke rijkswacht Cinéma Réchaussée Filmprogramma KFL "Tell me a riddle" (bejaardenproble- matiek) op do. 16 dec. 20 u. (i/de Palace) HAK "Vrijdag" (Hugo Claus); op za. 18 dec. 20 u. in 't Koerken, St. Martensplein. Marcellinoclub "De dolle kever op gang- sterjacht", op zo. 12 dec. 14 u. Kapucij nenlaan 85. G.O.C. "Word is out" (omtrent homo- sexuelen en hun al dan niet aanvaard worden) op do. 16 dec. 20 u. Hoogstr 66. Feestpaleis 1. "Death hunt" (Dodenjacht) met Lee Marvin en Charles Bronson; de titel be looft genoeg bloed (KNT) 2. "Breaking glass (KNT), over de car rière van een punk-new-wave zangeres, met Hazel O'Connor. 3. "Moonraker" (KT); James Bond verij delt tot zelfs in de ruimte de wereldver nietigingsplannen; met Roger Moore. Palace 1 "The Aristocats", schitterende Walt Disney-tekenfilm, een aanrader voor elke leeftijdsgroep (KT) 2 "Les gendarmes et les gendarmettes". komische film met Louis de Funès; zie bespreking (KT) 3. "Shocking Asia" (Schokkend Azië) over de riten en de levensgewoonten in het Aziatische binnenland

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 10