bloemen IRIS met "Home" Brussel laat Aalsterse koren niet los hoogtepunt in Aalsters toneelgebeuren Grootaalsterse dichters in Brussel FIRMA DELDI Matthijs Piet Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid Levering gratis Gentsestraat 99, Burst tel. 053/62 70 09 16 Nieuwe Gazet van Aalst 10 december 1982 Een verbluffende, schitterende vertolking, waarbij ik onmiddellijk Dirk Klinck alle verdiende lof toezwaai, zorgt ervoor dat deze produktie tot een zelden gezien niveau uitstijgt. Oit zo moeilijk stuk brengen zoals tejater '80 het doet, verzoent me weer voor jaren met de mogelijkheden van het liefhebberstoneel. Bedankt Dit werk van David Storey is zeker één van mijn lievelingswerken. Een reden te meer. om samen met anderen, met enige vrees de afloop van deze uitdaging te beleven. Want hoe sterk het stuk ook staat op zich zelf, alleen een korrekte regiebenadering en een feilloos lanceren op de grens van het normale en het zwakzinnige kan verhinderen dat het of wel een vervelend praatstuk wordt ofwel een onsmakelijke klucht. Groot is dan ook mijn bewondering voor de regisseur Roger De Wilde die een bijna pijnlijk-juis te, ragfijne analyse wist te maken van het leven in een "Home". Alleen reeds het feit dat de oorspronkelijke titel behouden werd en niet gegrepen werd naar het minder duidelijke "Mooi weer vandaag" vind ik een bewijs van de juiste visie. "Home" staat zowel voor "instelling" als voor thuis; de personages zijn dan ook soms "thuis" en soms "in de instelling". Tragiek van al die mensen. Ik wil niet verder ingaan op de inhoud van het stuk, te meer dat ik dit reeds deed in een vorige uitgave, maar liever een ver klaring trachten te zoeken waarom dit stuk zo een sterke indruk nalaat. Voor eerst is er zeker de prachtige constructie. Een tamelijk lange inleiding, waar het ganse onwezelijke op de toeschouwer afkomt zodat men zich afvraagthoe moet dit nu verder, is een schitterend voorbeeld van hoe moet men een publiek in de juiste sfeer weten te brengen. Men voelt zich ongemakkelijk, men voelt iets zonder te weten watdit gevoel moeten ook de patiënten in een "Home" hebben. Vals begrijpend, tijdloos en toch ver wachtend naar wat komt. Als je dan in de juiste sfeer bent, confronteert de schrij ver beide hoofdpersonages, mannen met hun hebbelijkheden van gemaakte zelfbewustheid en pedant intellectualis me met twee vrouwelijke patiënten, meer begaan met de dagelijkse beslommerin gen en daardoor ook niet zo kwetsbaar De tegenstellingen worden verder gete kend in opeenvolgende scènes tussen één van de mannen en één van de vrou wen Prachtig aan elkaar geweven door de tussenkomst van een vijfde perso nage, dat werkelijk "over de grens" zit. Dat deze laatste figuur door een tech nische ingreep (een hersendeel werd weggenomen) en niet door zuivere in wendige ineenstorting in het gesticht te recht is gekomen, kan geen toeval zijn maar is zeker bedoeld om de grensge vallen duidelijk te laten uitschijnen. Het stuk eindigt dan weer met de beide man nen in een pracht scène. Niet geslaagd in het ontlopen van de benevelingen van hun geest, gekweld tussen werkelijkheid en verbeelding, tussen "home" en "home", blijven ze achter, alleen, zielig. Een tweede reuen is de nauwkeurige dosering van gewone, dagelijkse dialo gen en de afwezige reacties erop. De voortdurende terugkomende breuklijn tussen de mensen, die hopeloos kontakt zoeken en toch weer dit kontakt, bron van ontmaskering, verbreken. Dosering in perfecte mate van gelaten onmacht en hopend verlangen. Schrijnend, geladen met echt menselijke tragiek en niet goedkoop sentiment Zin voor sfeerschepping zonder toe te geven aan sensatie. Een prachtstuk Voor de vertolking niets dan lofze is gewoon grandioos te noemen. Dirk Klinck vooral weet op een onvergetelijke manier al die ragfijne nuances over te brengen naar het publiek Zijn blikken, zijn hand bewegingen. zijn intonaties zijn zoveel instrumenten die hij feilloos gebruikt om de complexiteit van zo een patiënt te la ten overkomen naar de toeschouwer. C. Verhoeven als Gretazó echt en door leefd dat je lust hebt om gedurende de opvoering tussen beide te komen, wan neer ze met haar kwetsend gezeur Max tot tranen toe belaagt. Je hebt medelijden met de uitbundige Katrien (Nelly De Hert) wanneer ze in haar spiegeltje de aftake ling ziet. Je voelt de afwezigheid van Arnold (Luc Van Den Broeck). zijn leeg heid, zijn hopeloosheid. Je beleeft dit stuk, je maakt er deel van uit. John De Schutter dient in de lof betrok ken de niet gemakkelijke - alsof er wel gemakkelijke rollen in waren - rol van de worstelaar heeft hij zeer goed weten waar te maken. Voeg nog daarbij het perfect inkleden van de anders zo ongezellige Netwerk-zaal, zorg voor een decor, raak in zijn naakte eenvoud waar symboliek van de zwart heid en leegheid van een psychiatrische instelling afdruipt, juiste keuze van de muziek en een eenvoudige belichting en je neemt het, klassiek bij Roger, eindbe- lichtingseffect er graag nog bij als ge- Roger De Wilderagfijne analyse. (OJ) Musica, geleid door Louis Van der Paal, zetten hun samenwerking met Arie Van Lysebeth en zijn Vlaams Kamerorkest van Brussel verder De grote zaal van het Brusselse Conservatorium is een dank bare maar meteen gevaarlijke ruimte iedereen hoort iedere klank. Ze zit propvol. Ik ben slecht geplaatst voor kritiek want ik sta tussen de tenoren Ik heb dus alleen wat subjectieve indrukken en maanden lange repetities als criteria. Wat het werk zelf betreft dittussen de schijnbare schraalheid van één stem naar de volle draagwijdte van vier stemmen en het kleurrijke palet van het orkest zitten een aantal passen die je doen beseffen hoe geniaal mensen als Haydn zijn. Wat apart een losse draad lijkt wordt in het geheel een zinvolle lijn. Bovendien is Haydn erin geslaagd aardse vitaliteit en onaardsgë1 loof te laten samenklinken in een even wichtige geest en een klassieke vorm. En wie vroeger zijn inleiding op de klassieke muziek heeft gekregen van Smetana dan zij zijn Moldau en van Dukas via zijn leer ling-tovenaar omdat hun werk te boek staat als beschrijvend en dus gemakkelijk te volgen voor oog en oor, beseft bij het scherp aanhoren van "De Schepping" dat hier programmatische muziek voor het rapen ligt. Ik ken geen mooiere zonsop gang, geen mysterieuzer maanlicht, geen lieflijker dierengestalten. Arie Van Lysebeth - het is een lust te zingen onder het geduld en de zachte maar doelbewuste aandrang van die man -kiest voor een klassieke interpretatie. Voor de vertolking niets dan lof. (OJ) n'33?1 mensen, ga dit bekijken het loont echt de Ik schrijf het met graag, maar het moetmoeite. (N S Zaterdagavond 4 december. Brussel is een stukje Aalst. Twee koren van bij ons treden er op. Arie Van Lysebeth dirigeert. Erembodegem is zijn geboorteplek. 1982 Haydn-jaar. We zagen op de telvisie een historische reconstructie van zij oratorium "De Schepping" en hoorden drie uitvoe ringen ervan in het kader van het Festival van Vlaanderen waaronder twee met een verfrissende aanpak die van Hogwood in Brugge met een beperkte bezetting en een forse dynamiek, die van Sigiswald Kuijken in Gent met een nog niet historisch gevormd (of misvormd oog. Van het goede te veel Voor mij persoonlijk niet. Sommige werken immers lijden aan voorspelbaarheid en gaan bij herhaald luisteren vervelen. Andere zijn goudmijnen. Elk luistermonument doet nieuwe sporen ontdekken. En ejke nieuwe vondst betekent nieuwe verrukking. Zo is ook "De Schep ping" een partituur waar je nooit genoeg van krijgt. De Nederlandse Commissie voor de Cul tuur van de Brusselse Agglomeratie viert haar tienjarig bestaan. De Hallelujakoren, voorbereid door Gaston De Cock, en Pro Van 10 tot en met 24 dec. (in Belfort zaal) tentoonstelling "Oude hoekjes van Aalst en Groot-Aalst en 30 jaar V.V.A.K - werking". Niet op 12 dec. Voor scholen rondleiding op aanvraag. Nog tot 31 januari (in Galerij Pieter Coecke, Molenstraat 44) tentoonstelling met werk van Adami, Appel, Bertrand, Cluyssenaer, Debois, De Coorde, BeBoeck, Delporte, De Cock, Jaspar, Gentils, Labis- se, Mara, Minner, Monteyne, Moreaux, Rhaye, Smetz, Somville, Van Hecke, Van Holsbeeck, Van Hoorick, Van Saene, Van Overstraeten. Niet op woensdag en zondag. Zat. 11zon. 12 en ma. 13 dec. (20 u. in Netwerk. De Ridderstr. 28) toneel "Home" (mooi weer vandaag) van David Storey, in regie van Roger Dewilde. Tragi-komisch toneelstuk over me.nsen in een psychiatrische instelling. 140 fr. inkom (100 fr. C.J.P. en 60-plus) (org. Tejater '80). 11, 12 en 13 dec. (20 u. in Stads schouwburg, Vredeplein)toneel "Ruilen is niet altijd huilen" door Voor Taal en Vrijheid (regie Paul Van de Wiele). Inkom 100 fr. 17 dec. in de H. Hartkerkkoncert m.m.v. alle parochiale koren (t.v.v. her stel kerk). Geen buitennissige aanpak, maar respect voor het woord en de geest van het oratorium, een harmonisch huwelijk tussen het staccato en de veerkracht van de koorklank, de sonoriteit van de koper blazers, de lichtvoetigheid van de strijkers (alleen de celli zijn soms wat te viriel), en de poëzie van de dialogen, vooral in die van de prille liefde tussen Adem en Eva. Bernadette Degelin (zuiver en gevoelig), (zoals de wijn. rijper naarmate ouder) en Dirk Van Croonenbroch (een mooi, maar nog wat groen timbre) staan voor de engelen en het eerste mensenpaar. Vooral hun trio's in afwisseling met het koor zijn momenten van volmaakte har monie. Over de koren nog dit. Het woord ama teurisme heeft vaak een wat pejoratieve bijsmaak. Maar hier toegepast staat het gelijk met onbaatzuchtige inzet, geestdrift en uitzonderlijke ervaring, waarden die soms professioneel werk overtreffen dat technisch gaaf maar gewoon is. Ik kan alleen maar zeggen dat de meeste koor leden de laatste maten hebben gezongen met een mengsel van overtuiging, resul taat van een maandenlang toeleven naar, en van spijt om i.oi afscheid van een voor hen ongewoon, dus buitengewoon moment. Het publiek is vaak een waardemeter. Als dat hier het geval is, dan heeft Arie Van Lysebeth met deze "Schepping" een stukje paradijs gebracht. En Haydn hoor de dat het goed was (W.D.B.) Sinds 1977 al schrijft de Vlaamse Club voer Kunsten, Wetenschappen en Letteren te Brussel een poëzieprijs uit, die in den beginne gesplitst was in een prijs voor dichters boven en één voor dichters onder de 25 jaar. Voor het ogenblik bestaan er echter al vier categoriën 21 plus, 17-2113-16, en 12 min. Dit jaar waren de respectievelijke laureaten Walter Haesaert, Hans De Greve, Thea Branders en Lynn Biermans. Nadat voornoemde prijzen bekendge maakt en uitgereikt zijn (en dat gebeurt steeds medio november in Brussel) wordt ook steeds een lijvige bundel op de markt gebracht met daarin de geprimeer de en geselecteerde gedichten. Onder de geselecteerden troffen we tot ons groot genoegen heel wat Grootaalste- naars aan In de categorie dichters (m/v) tussen 17 en 21 jaar zijn dat Patrick Bernauw (Erembodegem) met 'Drie vormen van voorbij gaan', Peggy Molen (Erembode gem) met 'Ooit zomaar schim zijn. en Veronique Peynsaert (Aalst) met 'Ode aan een herinnering' In de categorie dichters tot 12 jaar won Albert Vereecken uit Aalst met 'Ik' een tweede prijs en wer den Ann De Backer met 'Kleurendag', Renaat De Schrijver met 'Het appel- blauwzeegroen huisje', Heidi Steenhout met 'Een kleurgedicht', Bettina Van de Steen met 'Salopana' en Melinda Van Laethem met 'De wereld mijn thuis' ge selecteerd. Al deze jonge dichters zijn afkomstig uit Aalst. Gefeliciteerd dus als het zo doorgaat, kan de Vlaamse Club volgend jaar haar zetel verleggen naar Aalst, vooral dan waar het de jongste poëtische spruiten betreft. Of achter deze wel merkwaardige sterke aanwezigheid één of andere school zit. is hier niet van belang. Wel poëzie, niet via allerlei doodsaaie school boekjes. maar door er daadwerkelijk aan te doen Onze bijzondere felicitaties gaan echter wel uit naar Albert Vereecken wiens prijs winnende gedicht 'Ik' we hier uit de bun del Beste Poëzie 1982' toch wel even willen overnemen IK (tweede prijs dichters tot 12 jaar). Mijn hoofd is een kikvors ik heb ook haar weet je hoe laat het is stekelvarkenshaar mijn neus is een koffiekan maar mijn hals is precies een staart van een slang mijn lijf is precies een geklutst ei mijn hart is precies een paasklok maar dan het hele leven lang mijn armen zijn twee palingen mijn bene zijn twee giraffen mijn voeten lijken wel wat op taartjes Albert Vereecken, Aalst (Pb) Geraardsbergsestraat 52, Aalst 053/70 13 05

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16