Zwart en ritme wild en exotisch Vergeet het doodgewoon Black Nepal en Scanning Rythms... Flauw I Jeugd en Ballet Trongon Volgende week in de Nieuwe Gazet van Aalst: Leuke «Kortsluiting» in Multatuliteater te Gent Jos Bikkems, wereldberoemd juwelier in Aalst. Heel wat karnavalgroepen presenteren hun tema. 't Voil Emmeken: onze satirische blad zijde. 5de Toneeltomooi «Renaat Ravijts» Big Ben slaat drie Hur... Filmprogrammatie 16 Nieuwe Gazet van Aalst 28 januari 1983 Hoe meer er op muzikaal gebied in deze aftakelende stad gebeurt, hoe kriti scher en gedeprimeerder sommigen worden. Wij denken o.a. met gemengde gevoelens terug aan de tijd dat we nog klamme handen en een benepen gevoel kregen bij het ontwaren van slordig geplakte affiches die de mensheid op de been moesten brengen voor een of ander muzikaal fenomeen. De tijd van pret tige verrassingen is (schijnbaar) voorbij. Deze stuitende redenering kan je gerust nog verder uitbouwen als je terug denkt aan de manifestatie die op zat. 15 januari jl. doorging in Netwerk: Black Nepal, voorafgegaan door kinderani matie Scanning Rythms... gen zij beslag op een derde plaats in het Teardrop Amateur Contest te Kerksken (je weet wel...), voor zover dit een garantie kan zijn voor degelijk heid en deftige muziek... Traditioneel korrft men dan ook tot een groepswijziging, nl. Guy Backaert ziet er verder geen graten meer in en laat de drumsticks over aan Pat, en later komt Mike Pyck het groepsgeluid aan vullen met toetsenspel. Dit alles zorgt voor een andere klank zodat het geheel gaat schommelen tussen blues en eerder hardere symfonische rock. Het motto van de groep luidt dan ook steeds aanpassen en evolueren (er wordt echter niet bijgevoegd in welke zin zij pogen om muziek die hen bevalt, op een eigen manier te verwer ken en als dusdanig te laten overko men. Zoals in vervlogen tijd reeds aange kondigd (net alsof het je zou geïnte resseerd hebben, kom nou), zou hier in 9,5 afleveringen een beknopt sfeer beeld van de Aalsterse Muziekscreen opgehangen woraen. Als je ai deze artikels netjes in een plakboek beves tigd, dan garanderen we het nage slacht nu al dolle pret en verbijste rende waarheden Aan Black Nepal dus de twijfelachtige eer om zich als eerste te handhaven in deze groeiende karnavaleske rotzooi. Augustus '81 betekende het begin toen Wilfried (bas en zang) en Herman Kieckens (sologitaar) met succes Peter De Waele (slag- en leadgitaar) en Gy Backaert (drums) wisten te bewegen om samen de buren muzi kaal te overtuigen dat Black Nepal een feit was. Allen geboeid en begeesterd door Jimi Hendrickx werken zij aan eerder langere nummers die toen niet in staat bleken te zijn een publiek echt te boeien en blijkbaar hebben zij in januari '83 deze handigheid nog steeds niet onder de knie. Maar goed, iemand blijkt toch iets meer in hen te zien en in juli '82 leg- Vorige zaterdag bleek echter duidelijk dat dit niet de ideale manier is; Black Nepal bestaat uit stuk voor stuk onderlegde muzikanten die hun in strumenten terdege beheersen en gemotiveerd zijn om muziek te maken, maar die totaal geen présence. aeen Zaterdag II. was «Jeugd en ballet Trongon» te gast in de stadsschouwburg met de opvoering van «Giselle» op muziek van Adolp Adam. Het ballet Trongon had een paar optredens in de Stadsschouwburg. (OJ) Dit is een ballet voor het eerst opge voerd in 1884 te Parijs. Het gegeven is ontleend aan een oude legende over jonge meisjes die voor hun huwelijk sterven en dan na hun dood, 's nachts uit hun graf opstaan om er te dansen en wee de jongeman die hen ontmoet want die wordt meegetrokken in de dans tot hij dood neervalt. De vertolking van de rol van Giselle was in die tijd een proef voor zowel danskunst als akteertalent Hierbij kunnen we dus stellen dat Mevr. Tron gon werkelijk zeer hoog gemikt heeft Isabelle Uitdebroeck, in de rol van Giselle, heeft die zware opdracht tot een goed einde gebracht. De choreo grafie was over het algemeen goed aangepast aan het peil van de leerlin gen maar voor Isabelle moet het wel bijzonder moeilijk geweest zijn. Zij akteerde zeer goed en in de scene waar ze waanzinnig van verdriet sterft wist ze het publiek te ontroeren. Over het algemeen moet gezegd dat er goed gedanst werd door alle leerlin gen spijts enkele schoonheidsfoutjes die echter onvermijdelijk zijn op een kleine scene. In de rol van Hilarion (vriend van Giselle) was Jacques De Gols bijzon der goed. Vermoedelijk is hij geen leerlingen van Mevr. Trongon, daar hij weinig of niet danste, maar zijn mimiek en beweging op de scène moet wel het publiek zijn opgevallen. Ook de jongste leerlingen konden zaterdag hun talenten kwijt en dit in MEDITATION DE «THAIS» op muziek van J. Massenet, een dwarreling van tutu's en frisse gezichtjes die het hele maal niet erg vonden dat er soms wat mis ging. Van plankenkoorts was er hier dus geen sprake. Alles samen werd het een geslaagde vertoning mede dank zij de volledige inzet van lerares.en leerlingen. (T A.) identiteit hebben, die een repertoire brengen dat hopeloos achterhaald is en die van begin tot einde steeds zich zelf herhalen en in clichés terugvallen Jammer, wij passen dringend doch beleefd. Geloof je ons niet en wil je alles met je eigen leden ogen ervaren, contacteer dan vastberaden Lions Management, Park ter Linden 12/20 te Aalst of vorm 053/21 78 00. Black Nepal, duidelijk nog niet voor morgen, echter niet opgeven, maar lekker verderboeren, en met de groe ten van dit huis. Een ander paar kousen was duidelijk Scanning Rythms, een gelegenheids groepje dat bij ons willekeurig Monthy Pytnon opriepeen zanger die blijk baar wegens een goed schoolrapport van thuis uit de toelating had gekre gen om tot in de vooravond zijn frus traties weg te werken, een zangeres die duidelijk haar tekst vergeten was' of haar vader achteraan in de zaal her kend had en alsdusdanig niets meer durfde uit te brengen, een één-klankig synthesizerduo en een tamtamspeler, een trio dat al beter heeft gepresteerd bij Cinq Cheveaux, en twee halfbak ken danseressen van wie er wel één was die ons wist te bekoren, maar die liever niet op onze avances inging. Kortomnew-wave bruut verkracht, als klucht volledig geslaagd en voorts van de restzo vlug mogelijk vergeten en zeker niet meer over praten. Men ienig Oilsjt, eens te meer waar. P.B.B. Optreden van de groep Black Nepal. (OJ) Ontegensprekelijk het beste wat we tot hier toe in het tornooi te zien kregen. Niet zó verwonderlijk als men weet dat Multa reeds tweemaal ais overwinnaar werd uitgeroepen. Nochtans vrees ik dat de keuze van het stuk voor een «echte» kortsluiting zou kunnen zorgen. Het is zó dat het reglement duidelijk voor schrijft dat een vol-avondstuk dient ge bracht. Of tien sketches met een zelfde tematiek en door eenzelfde schrijver ge schreven, maar verder los van elkaar staande, als dusdanig kunnen omschre ven worden is een vraag waar de jury aardig wat kan aan kluiven. Natuurlijk heb ik mijn eigen mening; maar die vertel ik lekker niet... Wat ik wel graag kwijt wil is dat Multa er zeker in geslaagd is mij een aangename avond te bezorgen Niet alle sketches waren van het zelfde niveau maar de meeste waren aan de goede kant gele gen met een tweetal zelfs boven het goed gemiddelde. Vooral de sketch met de te- lefoonoproep uit Amerika was prima to neel. Inhoudelijk iets meer uitgewerkt boven de «banaliteit» die in alle scenes als rode draad herkenbaar was, uitste kend vertolkt door Josiane Rimbaut, Lu ce Premer en Brigitte Michiels, bracht deze eenakter, naast het komisch onbe nullige van de situatie, ook een gevoelige groei naar een dramatische climax. Bo vendien was dit het fragment, waarin de typering van de personnages niet zo na drukkelijk sterk werd opgelegd of door de vertolkers op een meer uitgebalanceerde manier werd vertolkt. Als ik toch vertol kers noem, mag ik zeker Eddy De Wit niet vergeten. Zijn vertolking van het belha- meltje was subliem, zonder overdrijving maar met rake trekken getypeerdta lent... Spijtig vond ik het geklungel met de de corwisseling; luidruchtig, gebrekkige ti ming, onvoldoende preciesheid in de op stelling... Dit zijn zeker zaken die zonder veel moeite kunnen vermeden worden.- Alles bij elkaar genomen heeft Multa toch weer bewezen tot de betere liefhebbers groepen te behoren. Zij bezitten het no dige talent, de inzet is voelbaar en de be komen resultaten... zijn voor de jury... (NS.) «Ben Hur», de klassieker waarbij de re cente Romeinse historiek van «1u.45 vóór Jezus Christus» in vergelijking erg bleekjes uitvalt, loopt weer in de bioskopen. Deze voor zijn tijd ongelooflijk knap gerealiseer de film haalde destijds terecht een on noemlijk aantal oscars en vermeldingen. Maar kan hij het Aalsters publiek ook nu nog boeien Jazeker, dat moet kunnen Met voor behoud van wat te langdradig uitgespon nen scenes blijft «Ben Hur» ongetwijfeld een imposante langspeelfilm En met lang bedoelt men dan ook voorhistorisch lang liefst meer dan drie uur duurt deze originele versie Ben Hur is een man uit Judea, een van de lastigste provincies uit het Romeinse rijk. Zijn jeugdvriend is echter een Romeins hooggeplaatst militair, en in een diskus- sie over wie nu eigelijk de smeerlappen zijn, de bezetter of het volk. komt het tot een breuk in hun vriendschap. Door een ongeluk wordt Ben Hur ook verdacht van opruiende praktijken tegen de Romei nen. en zijn vriend zal hem uiteindelijk zelfs verbannen naar de galeien als slaaf. Een held zou echter maar een rot- figuur slaan als hij zich daar niet zou uit kunnen redden op een gentlemen- manier, en zo wordt ook nog de legenda rische verfilming van het wagenrennen (al dan niet met messen aan de wieltjes) mogelijk. Natuurlijk stelt deze wedstrijd onze Ben tegenover zijn levensrivaal en vroegere vriend... Vanaf dan verschijnt veel duidelijker de invloed van het christendom in het ver haal. met de melaatse familie van Ben Hur en de genezing ervan tijdens de knap in beeld gebrachte lijdensweg van Chris tus naar de kruisiging. En Goede Week of niet, gelovig of niet. die apotheose is zeer indrukwekkend... Het nadeel is mis schien wel dat hierdoor de film te scherp in twee delen valt. Al komen in het avon tuurlijker eerste deel ook wel genoeg ele- Claire Lonque trad vorig weekend op in Netwerk tijdens een aperitief con cert. (OJ) menten aan bod die verwijzen naar de kracht en het idealisme die de eerste, rebellerende christenen uit hun geloof haalden. Charlton Heston als Ben Hur staat als een rots, en kreeg dan ook de prijs voor de beste vertolking dat jaar. Wie nog een een echte held wil bewonderen, zal er in nem êén vinden. Zijn liefdesscenes zijn wel erg voorspelbaar en cliché, maar wie wat van retro houdt, mag deze klassieker niet missen. En wat de wel eens optredende ouder wetse langdradigheid betreft; niet kla gen, in moderne films als «Firefox» bijv. komt dit euvel ook voor, en die zijn in hun totaliteit veel korter. Militaristen en an der pubers zullen ongetwijfeld «Firefox» verkiezen, maar neem van mij aan; deze week lijken praktisch enkel «Koele me ren» en deze «Ben Hur» het geld en de moeite waard(LDC) Jeugdhuis Terlinden: «Brubaker», Robert Redford wil rechtvaardigheid in het gevangeniswezen; goed; zo. 30 jan., 20 u., Raffelgemstraat 8. Marcellinoklub: «Maxiroof in minicoopers», amusante politiefilm, zo. 30 jan., 14 u. Palace: 1.«Ben Hur» (KT), zie bespreking. 2. «Firefox» (KT), de vuile Rus heeft het weer gedaan Maar na Reagan komt nucleaire zonneschijn, zeker? Flauw beestje, die koud-lauwe oorlog 3. «Van de koele meren des doods» (KNT): romantisch-lyrische Nederlandse film, met Renée Soutendijk in de voortreffe lijke hoofdrol; triest maar goed Feestpaleis 1. «Star Trek 2» (KT): pieuw, pieuw, sjioeff, pieuw pieuw, zoals op TV dus. 2. «Private lessons» (KNT): Sylvia Kristel krijgt een onvoldoende op levenshou ding, gelukkig was haar bio goed 3.« Het mysterieus eiland van de monsters» (KT): nee, géén Falklands, wellicht wel GB, en met Dinosaurussen zeker Maar Thatcher was té lelijk.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 16