Aalsters juwelier scheert hoge toppen Het lijk is zoek door Thalia Afscheid van volksfiguur DE RUYSSCHER en Zn. BMW - QUySSCHER CENTS'" Maar na Reagan komt nukleaire zonneschijn Nieuwe Gazet van Aalst 4 februari 1983 15 Afgelopen zaterdag heeft «Ketje», in casu Herman Daelman, afscheid geno men van zijn publiek. Een laatste optreden van de man die jarenlang actief was in de Aalsterse toneelwereld. In navolging van Renaat Granin vertolkte hij de figuur van het Brusselse Marollenkind «Ketje» op een hem geheel eigen wijze. De lach overheerste; de tranen kwamen spontaan. Zijn hoofd stedelijk dialekt en zijn soms causant spiritualisme maakten van «Ketje» een «enfant terrible». Misschien kon Herman zich daarom zo gemakkelijk in dit persoontje ver plaatsen. «Jury Price» Japan 10 th. Pearl Design Contest en «Golden Price» Yuogoslavië International Jewel Contest 1982 voor Jos Bikkems. Elke vrouw houdt van juwelen. De Aalsterse juwelier Jos Bikkems kan daarvan getuigen. Wat wij ons slechts in onze stoutste dromen durven voorstellen, is voor hem dagelijkse realiteit: juwelen ontwerpen die het ordinaire overstijgen en zich als echte kunstwerken manifesteren. Dhr. Bikkems is dan ook niet de eerste de beste, getuige daarvan is zijn goed gevuld palmares. Op vijf jaar wist hij zo maar eventjes vijftien internationale prijzen op zijn naam te zetten. We mogen dus gerust stellen dat Aalst een per sonage op wereldniveau rijker is. Zangeres Liliane St. -Pierre op bezoek in het atelier van Jos Bikkems. Het beroep van Jos Bikkems om schrijven is moeilijk, zoniet onmoge lijk. Hijzelf noemt zich goudsmid, diamantslijper-zetter, ontwerper en expert-diamant. Een heleboel namen om uiteindelijk aan te duiden dat Jos een kunstenaar is die inzake juwelen van niemand geen lessen meer te ont vangen heeft. Van zijn veertiende af zit Jos in de juwelenindustrie. Na 20 jaar keihard werken, lessen volgen en vooral het ontwikkelen van een kreatieve geest, wist Dhr. Bikkems aan het Rond Punt een riant atelier op te zetten. Lang zaamaan krijgt hij nu de erkenning voor nachtenlang zwoegen. De juwelen die Jos ontwerpt onder scheiden zich op tal van punten van andere (ordinaire) juwelen. Vooreerst weze opgemerkt dat hij volledig ambachtelijk te werk gaat, wat in deze sector al een uitzonderlijk feit is. Van ontwerp tot juweel komen enkel zijn kreativiteit en handen in aktie. De vormgeving van zijn stukken is apart. Elk juweel heeft een geschiedenis en tracht een gedachte te uiten. Het zijn a.h.w. juwelen met een boodschap. Zijn ideeën haalt Bikkems uit het dagelijkse leven en de aktualiteit die hij dan vertaalt in de materie. Een prik keldraad, een alledaags voorwerp, kan voor hem voldoende zijn om er een origineel kunstwerk uit te putten. Juwelen worden doorgaans nog uit de traditionele materialen vervaardigd zoals goud, zilver en uiteraard dia manten. Ook dit patroon heeft Bik kems willen doorbreken. Hij zag als eerste in dat andere stoffen met het edele metaal konden worden ver werkt, om het sierstuk zo een volledig nieuw gelaat te geven. Zo verwerkt hij o.m. hout in juwelen. De ontwerpen stralen een zachte warmte uit en laten metalen en stenen meer dan ooit tot hun recht komen. Zelfs paardehaar is voor Jos niet meer veilig Van kopië ren moet hij geen schrik hebben. De technieken om deze nieuwe materia len tot juwelen te verwerken zijn door Jos zelf uitgedacht... en uiteraard geheim Telkens een werk de deur uitgaat, mag de nieuwe eigenaar met een gerust hart naar huis gaan. Hij heeft een juweel zoals weinigen onder Gods hemel kunnen zeggen, daar zorgt het bijbezorgde echtheidscertifi- kaat wel voor. De Bikkemsontwerpen zijn de Rolls Royces onder de juwe len Nochtans worden de bekroonde wer ken zelden of nooit verkocht. Juwelier Bikkems wil een kollektie vervaardigen die waard is om aan de wereld te laten zien. «Ik wil nog aan zoveel mogelijk internationale wedstrijden meedoen. Enkel de werken die bekroond zijn geweest op zo n kontest komen in aanmerking om bij mijn kollektie te worden gevoegd. Ik wil op internatio naal vlak een zulkdanige reputatie opbouwen zodat men mij tot de beste rekent. Dat is mijn doelde beste zijn». Het publiek dat de grote werk stukken van Jos koopt, is natuurlijk beperkt. In tijden zoals deze, kan niet iedereen zich veroorloven een serie blauwe briefjes aan juwelen te geven. Dat wil echter niet zeggen dat hij het grote doorsnee-publiek niet bereikt De gewone, maar originele juwelen zijn voor ieder toegankelijk. «Wanneer de mensen bij mij een juweel komen kopen krijgen ze méér dan waar voor hun geld. Vooreerst kopen ze een ori gineel juweel dat als kunstwerk reeds zijn waarde heeft, daarnaast is het ook nog kostbaar door de gebruikte mate rialen, van hoge kwaliteit, en de gele verde arbeid om tot het eindresultaat te komen. Men moet het zien als een kunstwerk én als een investering. Mijn juwelen verliezen hun waarde niet, integendeel Een ander aspekt van de volksvriendelijke kunst van Bik kems is het herwerken van oude juwe len. «Veel van mijn klanten brengen mij hun oude juwelen., zoals bvb. de O.L. Vrouwplaats 18, 9300 AALST Verkoops 053/77 37 72 Naverkoop053/21 32 61 Tel osj 213261 Of hoe men, zonder hoge artistieke toppen te sche ren, toch enige waardering kan afdwingen. De beoordeling van een opvoering, gebracht door een groep liefhebbers in de echte, werkelijke betekenis van het woord, vraagt andere criteria dan de beoor deling van produkties gebracht door verenigingen die als enig einddoel hebben toneel te brengen. Moesten wij dezelfde normen hante ren dan zou Thalia inderdaad heel wat kritiek verdienen vooral op het gebied van de vertolking. Maar hoe kan men mensen, die tenslotte niet de artistieke pretentie hebben aan toneel te willen doen in georganiseerd verband, ver wijten een zichbaar gebrek aan plank vastheid te hebben of een totaal gemis aan technische ervaring. Dictie, stern- variatie, gevoelsuitdrukking, houding en zoveel andere essentiële vereisten kunnen onmogelijk aangeleerd wor den in een paar repetities. Zelfs de beste der beste regisseurs zou voor een onmogelijke opdracht staan. Waar halen wij dan de lef vandaang om toch te spreken van enige waarde ring Eenvoudig in de overtuiging dat wij hadden dat zij (spelers én regis seurs én technische ploeg) door hun inzet het maximum gehaald hebben uit de beschikbare middelen. Wat goed kón, was goed. Neem b.v. de tekstkennishet vraagt geen talent een rol grondig in te studeren. Thalia deed het perfect. Evenmin hoeft men zware toneelstudies gedaan hebben om een degelijk technisch perfect decor op te bouwen Thalia deed het. Bovendien bespeurden we door de gebreken heen wel enig natuurtalent, Mabel b.v. vertolkt door Martine De Pelsmaecker was niet onaardig aan te kijken in de rol van «het bij de hand zijnde dienstmeisje». Wie dit kan bij een allereerste verschijning op het toneel verdient waardering en ze krijgt ze. Ook Luc Van Der Veurst was aan vaardbaar gezien zijn eerder kleine ervaring. Lieve Kindermans toonde wel dat zij het meest ervaring en daar door ook meer plankvastheid bezat, maar toch blijven wij het een eerder zwakke vertolking vinden, grotendeels te wijten aan de eentonige zegging en stemvariatie. Beide notarissen deden hun best maar de speltechnische ervaring was werkelijk te klein om te kunnen spreken van een degelijke interpretatie. Tenslotte hebben wij een waardering over voor de voelbare inspanning van de regie die ondanks het moeilijke van de opgave toch behoorlijkwat vond sten wist te leggen in een stuk dat dan ook niet zó denderend kan genoemd worden. (N.S.) trouwringen van hun ouders. Ik kuis déze stukken op en maak er moderne juwelen van. Alles naar de kas en de smaak van de klant Zo transfor meert zich, onder zijn handen, een oude afgesleten ring tot een elegant halssnoer Voor Bikkems staan bij een juweel slechts twee dingen centraal: het moet een eigen karakter hebben én draagbaar zijn. «Een juweel, hoe kost baar en mooi het ook mag zijn, dat een vrouw niet op een komfortabele manier kan dragen bij elke gelegen heid die zich daartoe leent, is een slecht juweel». Dat de man met zijn inzichten in de goede richting bewijst, bewijzen de bekroningen die hem onlangs te beurt vielen. Over juwelier Jos Bikkems is het laatste woord nog niet gezegd De meester-juwelier met zijn p.H. schoothondje Het nodige voor een exclusief uitzicht van BMW-wagens vindt U in het Sporting-okkasie- en servicecenter. 23 jaar geschoolde ervaring en service, met waarborg. De laatste jaren kreeg de Amerikaanse levens stijl en de V.S.-politiek het nogal hard te verdu ren in suksesrijke, kritische films uit het eigen kamp. Denken we maar aan de nog lang met uitgemolken Vietnamexploten met «Apocalyps Now» en «The Deer Hunter», en ook aan films als «Missing» en «Reds». Zelfs in ontspannings spektakels als «E.T.» en «Annie» krijgt die «American way of living» een flinke veeg uit de pan. Maar met «Firefox» komt eindelijk de Rus- senhaat weer goed aan de oppervlakte En ja hoor, de intelligente Yank wordt opnieuw in eer hersteld: de domme oorlogsgezinde Rus wordt op een slapstick-achtige wijze belachelijk gemaakt «Firefox» brengt het verhaal van een Vietnamveteraan (Clint Eastwood) die wordt opgeroepen om eventjes het ultieme wapen van de vuile Rus te gaan stelende MIG-31 ofte «Firefox», uitgerust met een anti-ra darsysteem. En ja hoor, hij doet het Tenminste, pas na een langdradig uit gesponnen aanloop komt het tot aktie rond de Sovjet-jet, natuurlijk onder dwang gemaakt door Joodse geleer den, die meeheulen met de Ameri kaan. (Noteer het detail «Joods» Hoe lief En op een manier die vaak doet denken aan BRT-jeugdseries als «De Kat» slaagt Clint erin om zo n hyperge- stroomlijnd soort Kamilleken (onder optimale bewaking) te kidnappen. Dom, dom, dom Nog enigszins knap te noemen is de vlucht van de «Firefox» zelf, waaron der de gebergten met Mach-6-snel- heid voorbijrollen. Maar dit-kan de film al lang niet meer tot een aanvaardbaar niveau verheffen. Hoewel het ook als absurde SF kan bedoeld zijn, treedt het onrealistische in het verhaal meer ergerlijk dan ontspannend op. Niets kans mislopen omdat de Amerikanen alles zo ingenieus uitstippelden, ofwel omdat de Sovjets te imbeciel zijn om te helpen donderen. «Ontroerend» (lees dit cynisch is ook het regelmatig opduikende trauma dat de held opliep in Vietnam nog steeds ziet hij een in lands kind voor zijn ogen in bombar- dementsvlammen van de Rode vijand opgaan. Hijzelf zal er wel geweest zijn om zijn postzegelalbum aan te vullen, zeker Een poging om het V.S.-gewe- tèn van de bloedvlekken van eigen makelij te zuiveren Al kunnen wij ook nooit weten wie nu precies de gemeenste boefjes ter wereld zijn; deze zwart-wit-voorstelling is een beetje té gortig Het veroordeelt «Firefox» dan ook naar de cowboy-indianenstijl die Clint Eastwood zo op 't lijf geschreven is. Al zullen vele Amerikanen deze «recht zetting» van hun geschonden imago wel appreciëren, en al begint een Aal sterse jongensschool haar jeugd ook al wijs te maken dat het bewezen is dat de Europese vredesbeweging rechtstreeks vanuit Moskou gediri geerd wordt, wij vonden er niks aan. Militaristen en andere pubers wellicht wel, maar er mag gevreesd worden dat het bredere publiek (niet het vrou welijke wordt hier bepaald bedoeld, hoor onze mening zal delen. «Fire fox» doorstond de test niet,.. Maar de F-16 precies ook niet, want daar stort er weer eentje neer in onze achtertuin. Excuseer ons dus even... FILMPROGRAMMATIE Marceilinokiub: «De dolste kever ter wereld», zo. 6 feb., 14 u. Ypsilon: «Easy rider», goeie motorrijder- klassieker, met Peter Fonda en Jack Nicolson, zo. 6 feb., 20 u. KFL: «Mama cumple cien anos» (Carlos Saura), do. 10 feb., 20u.15, Palace. Feestpaleis: 1.«De Vlaschaard» (KT), in première: Vlaamse klassieker-in-wording naar het boek van Stijn Streuvels, roman tiek van het boerenleven, met o.a. Dora Van Der Groen en Vic Moere- mans. 2. «De zeven smeerlappen» (KNT)met Laura Gemser, die ooit nog eens voor een Emanuelle fungeerde. Valt de frang nog niet 3. «Private lessons» (KNT): met de origi nele Emanuelle, Sylvia Kristel, en dus van of tussen 't zelfde laken een broek (of zonder Palace 1.«Tron» (KT): futuristische Walt Dis- neyproduktie, de mens wordt het slachtoffer van eigenvideospelletjes. Nogal speciaal, decors met de compu ter ontworpen. Knap, maar boeiend 2.« Firefox» (KT): zie bespreking 3. «Van de koele meren des doods» (KNT): geen sexfilm, wel trieste, romantische prachtprent, met een schitterende Reneé Soutendijk. Aan te raden

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 15